Kaupallinen takuu on se mikä maksaa
Väärässä olet. Joko et lukenut noita prujuja ollenkaan, tai et ymmärrä niitä. Europa.eu sivustollakin muuten puhutaan koko ajan
kuluttajalle myönnettävästä takuusta (”Kun elinkeinonharjoittaja myy tavaran tai palvelun kuluttajalle...”), ei yritysten toisilleen myöntämästä. En mä tästä jaksa enää kauempaa vääntää, mutta
- Lakisääteistä kahden vuoden takuuta ei ole. Suomen lainsäädäntö ei tunne tällaista. EU-säädökset eivät ole Euroopan laajuisia lakipykäliä, vaan niiden pohjalta säädetään paikallisia lakeja, joita kussakin maassa noudatetaan.
- Takuuta ei ikinä ole pakko myöntää, vaan se on myyjän vapaaehtoisesti antama. Jos takuuta ei ole, määräytyvät virhevastuut irtaimen kaupassa lain perusteella (KSL, Kauppalaki)
- Takuu ei voi rajata tai huonontaa kuluttajan oikeuksia laissa säädettyyn suojaan verrattuna (käytännössä myyjä vastaa tuotteesta virhevastuun puitteissa min. 24kk vaikka valmistaja ei antaisi tuotteelle kuin vuoden takuun. Hyvä esimerkki on Apple).
- Yritysten välisessä kaupassa takuu voi huonontaa ehtoja, koska yritysten välillä on sopimusvapaus
- Yritysten välisessä kaupassa käytetään takuita ihan yleisesti
- Virhevastuu on olemassa myös kauppalaissa