Hyvät pyyhkijät?

Rellun ensiasennussulat oli huomattavasti huonommat kuin Kian. 20 tonnia ajettuna (ajoin Kialla 55 tonnia samoilla sulilla kun eivät vaan alkaneet jättää raitoja) piti vaihtaa kun kuskin sulka alkoi tehdä sitä, että alas palatessa veti osan vedestä takaisin lasille keskiosaltaan. Sulka kyllä näytti ja tuntui ihan hyvältä edelleen. Merkistä en saanut selkoa, mutta kai nuo jotkut Valeot on, kerta ranskalainen (Espanjassa tehty) auto on. Ostin Motonetistä kuitenkin Valeon First -sulat kun maksoivat puolet siitä mitä Boschit. Saa nähdä, kestävätkö miten.
 
Viimeksi muokattu:
A4 Avant 2017 vaatinee jossain vaiheessa uudet sulat. Kahlasin tätä ketjua ja lopputulema oli että kaikki sulat on paskoja ja/tai kaikki sulat on parhaita :rofl:

Onkohan nuo marmorin 50€ sulat nyt sitten Valeon tai SWF:n sulkia, joita voisi muualtakin hankkia? Tai sitten ei kannata edes miettiä ja ostaa marmorilta. Kymppi sinne tai tänne, ei tässä mistään satasista kuitenkaan puhuta.

 
Eilen ostin DuPontin sulat vaihtelun vuoksi. Paketin ku avas niin 6 eri adapteria valahti eka syliin. Niistä sitten ettimään sopiva ja sen ku löysi niin ei meinannut runnomatta mennä paikalleen. Sitten avasin toisen paketin, että saa apukuskin puolelle vaihettua, joko se sopiva adapteri puuttui paketista tai sitten se löytyy jostaki penkin alta. Alko niin vituttamaan se pimeässä säheltäminen että jäi ettimättä se adapteri. Olis ehkä pitäny ostaa vaan Boschit ku ne menee niin nätisti paikoilleen. Hyvin se kyllä pyyhki kuskin puolella, hintaa oli puolet Boschiin
 
Näytti maksaneen OEM boschit viimeksi 21€/pari virosta. Olleet jo 20tkm käytössä eli ihan hyvä kesto. Toisetkin odottaa vielä hyllyssä.
Hyvät kaikenpuolin.
 
Boschilaisissa kannattaa näköjään olla tarkkana, kun sekä rungolliset että rungottomat ovat pakkaukseltaan aika samanlaisia. Vuosia niitä rungottomia täydellisellä menestyksellä käyttäneenä ostinkin uusia hakiessa vahingossa rungolliset. Kyllä vitutti viime viikonlopun jäätävässä tihkussa pitkällä maantiesiirtymällä pysähdellä runkkaamaan niitä tuliteriä pyyhkijöitä, kun jäätyivät eivätkä pyyhkineet, ja kun pyyhkivät niin pitivät meteliä joka pyyhkäisyllä.
 
Mullakin on hyviä kokemuksia Bilteman rungottomista sulista. Edelliseen autoon ostin kokeilun vuoksi sellaiset, kun tuplapaketin hinta oli kympin halvempi kuin merkkituotteilla eikä kalliimpi hinta kuitenkaan ole ollut minkäänlainen tae erityisen hyvästä kestävyydestä. Oli ollut aiemmin ainakin Valeon, Boschin ja Championin sulkia. Bilteman tuote kesti vähintään yhtä hyvin kuin mitä olen merkkituotteiden kestolta tottunut odottamaan. Loppuun en niitä edes ehtinyt käyttää, kun talven ja kesän yli ajetut sulat olivat vielä riittävän hyvässä iskussa auton mennessä syksyllä vaihtoon.

Nyt on nykyisessä autossa taas Bilteman sulat, mutta olleet vasta pari kuukautta, joten kestävyydestä ei ole vielä kunnollisia kokemuksia. Toimivuudessa ei ole moittimista.
 
Boschilaisissa kannattaa näköjään olla tarkkana, kun sekä rungolliset että rungottomat ovat pakkaukseltaan aika samanlaisia. Vuosia niitä rungottomia täydellisellä menestyksellä käyttäneenä ostinkin uusia hakiessa vahingossa rungolliset. Kyllä vitutti viime viikonlopun jäätävässä tihkussa pitkällä maantiesiirtymällä pysähdellä runkkaamaan niitä tuliteriä pyyhkijöitä, kun jäätyivät eivätkä pyyhkineet, ja kun pyyhkivät niin pitivät meteliä joka pyyhkäisyllä.

Tämä. Kävi ihan samat kun aivan ajatuksissani päivitin sulat talvipeliin ja Boschin Twinit tuli ostettua, ei AeroTwinejä. Kaikki paketit yms tietty hävitetty jo, joten palautuskaan ei onnistunut. Sitten kun eka sohjokeli menossa niin ihmettelin että mitäs helvettiä ja kaupan kautta uudelleen...

Kovaa tekoa noi Aerot on, kesäpelissä pyyhki ~8 vuotta kunnes sulan kumiosa halkesi syksyllä. Eihän se pyyhintäjälki enää täydellinen ollut, mutta nuo Twinit eivät kyenneet edes uutena samaan...
 
aika useesti porukka vaihtaa näköjään sulkia? mä ostin autoni 10 vuotta sitten jonka sulat vaihdoin vasta nyt kun halvalla uudet eteeni tuli. entiset olivat championin rungolliset ja luultavasti halvimmatkin mutta yli 10 vuotta jo minun käytössä ja kauanko lie edellisellä ollut
 
aika useesti porukka vaihtaa näköjään sulkia? mä ostin autoni 10 vuotta sitten jonka sulat vaihdoin vasta nyt kun halvalla uudet eteeni tuli. entiset olivat championin rungolliset ja luultavasti halvimmatkin mutta yli 10 vuotta jo minun käytössä ja kauanko lie edellisellä ollut

Pelkkä aika ei taida tehdä tuhojaan sulille niin pahasti kuin auringonvalo ja niiden käyttäminen. Onko auto ollut millaisella käytöllä, ja onko sitä säilytetty taivasalla, katoksessa vai peräti lämpimässä tai kylmässä tallissa?

Omassa autossa on nyt jo varmaan vuoden vanhat sulat, eikä ole vielä vaihtotarvetta näkyvissä. Autoakin on säilötty taivasalla melko paljon, toki myös autokatoksessa.
 
auto on kesät ulkona ja talvet tallissa kun ei ajeta,kilometrejä itse ajanut jo 200 000 tonnia ja edellinen omistaja 100 000, vanha ranskalainen pirssihän se on. nyt tosiaan valeon sulat lasissa ja huomenna testataan onko entisten champpioneiden väärti.
varmaan itse ehkä en ole niin herkkä laadulle,kuhan kulkee meininki mutta hyvähän se on olla hyvät vehkeet.
 
aika useesti porukka vaihtaa näköjään sulkia? mä ostin autoni 10 vuotta sitten jonka sulat vaihdoin vasta nyt kun halvalla uudet eteeni tuli. entiset olivat championin rungolliset ja luultavasti halvimmatkin mutta yli 10 vuotta jo minun käytössä ja kauanko lie edellisellä ollut
On siinä jonkun verran eroa tykkääkö nähdä ulos vai ei. Boschit on olleet nyt noin vuoden (30tkm) eikä jätä vielä yhtäkään raitaa. Mutta heti kun alkaa vetää viirua lasiin vaihdan uuden ainakin kuskin paikalle.
Joillain näkee sitä aivan järkyttävää viirua, hyvä kun ulos näkee ja eihän sitä kestäisi katsoa hetkeäkään. Ei paljoa tunnu tässä autoilussa joku 15€ vuoteen lisää.

Eikä kyllä uskois ainakaan hinnan olevan rajoite vanhassa ranskiksessakaan, jos painaa 20tkm joka kesä.
 
Viimeksi muokattu:
joo meitä on erillaisia,ei siinä mittään. mulla vaan semmonen tapa jos jokin toimii niin turhaa sitä rassata ja halpa pirssi alla niin menoa vaan kovasti,syttytulpatkin equipment merkkiset oli alkuperäiset jotka vaihdoin viimevuonna.oli kärkivälit muuten hurjan isot hehheh
 
oo meitä on erillaisia,ei siinä mittään. mulla vaan semmonen tapa jos jokin toimii niin turhaa sitä rassata
Tässä se selitys on, eli vaatimustaso ja arvio hyvästä vaihtelee. Jotkut ovat tarkkoja siitä että tuulilasi on kirkas, molemmin puolin puhdas ja pyyhintätulos hyvä. Joillekin riittää, että lasi on vain naarmuinen ja halki eikä siinä ole hirven pää pystyssä. Pyyhkijätkin voivat toisille olla vain muodon vuoksi olemassa, siis laite jonka täytyy toimia katsastuksessa mutta jota ei varsinaisesti käytetä mihinkään.

Isäni penkoi joskus autotallin roskiksesta sinne hylkäämäni sulat, jotka olivat siis jo tosi pahat kun jättivät raitoja jälkimmäisen puolen käyttöajasta. Olin ollut todella laiska. Ne olivat kuulemma tosi hyvät. Tajusin että hän oli ilmeisesti sairaalloista kitsauttaan ja näön heiketessä tottunut käyttämään sulkia jotka jättävät aina samean kalvon. Ilmeisesti "huonot pyyhkijät" ovat vasta niin pahasti rispaantuneet, että metalli raapii lasia. Eikä sellaistenkaan vaihdolla niin kiire ole, meneehän ne vielä pari vuotta.
 
Tässä se selitys on, eli vaatimustaso ja arvio hyvästä vaihtelee. Jotkut ovat tarkkoja siitä että tuulilasi on kirkas, molemmin puolin puhdas ja pyyhintätulos hyvä. Joillekin riittää, että lasi on vain naarmuinen ja halki eikä siinä ole hirven pää pystyssä. Pyyhkijätkin voivat toisille olla vain muodon vuoksi olemassa, siis laite jonka täytyy toimia katsastuksessa mutta jota ei varsinaisesti käytetä mihinkään.

Isäni penkoi joskus autotallin roskiksesta sinne hylkäämäni sulat, jotka olivat siis jo tosi pahat kun jättivät raitoja jälkimmäisen puolen käyttöajasta. Olin ollut todella laiska. Ne olivat kuulemma tosi hyvät. Tajusin että hän oli ilmeisesti sairaalloista kitsauttaan ja näön heiketessä tottunut käyttämään sulkia jotka jättävät aina samean kalvon. Ilmeisesti "huonot pyyhkijät" ovat vasta niin pahasti rispaantuneet, että metalli raapii lasia. Eikä sellaistenkaan vaihdolla niin kiire ole, meneehän ne vielä pari vuotta.
joo ei pidä ottaa liian vakavasti, kerran eräs tuttu tuli luokseni käymään aurinkoisella kelillä mutta pihalle meille päästyään rupesi tiputtamaan vettä.kaveri oli hätääntymässä.
kaveri olisi voinut vannoa että tänään ei sada ja lähti heti kotiin että autonsa ei kastuisi,sellainen kesäpirssi.
mutta siinä on tarkkaa puuhaa,voin kuvitella millaiset pyyhkijät siinä vehkeessä on,hyvät varmastikkin eikä niinkuin minun 10 vuotta vanhat championit vaikka e niissä vikaa ollut?
mutta valintojahan on ja jokainen tehköön parhaaksi näkemällään tavalla.
 
Kävin äske hakee Biltemasta rungottomat sulat. On kyllä hyvät:thumbsup: Asennus oli nopea g astraan ja hinta maltillinen. Pikkuasia mikä ihmetytti niitä asentaessa oli se, että jos koskin kädellä kumiosaan niin käsi meni aivan mustaksi. Pääasia on, että sulat pyyhkivät hyvin ilman raitoja tai pomppimisia
 
Kävin äske hakee Biltemasta rungottomat sulat. On kyllä hyvät:thumbsup: Asennus oli nopea g astraan ja hinta maltillinen. Pikkuasia mikä ihmetytti niitä asentaessa oli se, että jos koskin kädellä kumiosaan niin käsi meni aivan mustaksi. Pääasia on, että sulat pyyhkivät hyvin ilman raitoja tai pomppimisia
Eiköhän se sulan kumi vain ole käsitelty grafiitilla ja silloin se on ihan normaalia, että se sotkee käsiä. Parantaa sulan liukumista lasia vasten ja sitä ei ole tarkoitus putsata sulasta pois.
 
Jotenkin kutittelisi kanssa Bilteman sulat. Motonetissä satsi Boschin alkuperäislaatuisia sulkia eteen kustantaa 29,90€, ja Biltemassa alkuperäisellä kiinnitysmekanismilla olevat 26,90€. Eipä tuo säästö merkittävä ole, mutta olisiko laatu parempi?
 
Jotenkin kutittelisi kanssa Bilteman sulat. Motonetissä satsi Boschin alkuperäislaatuisia sulkia eteen kustantaa 29,90€, ja Biltemassa alkuperäisellä kiinnitysmekanismilla olevat 26,90€. Eipä tuo säästö merkittävä ole, mutta olisiko laatu parempi?

Ei. Tosin mulla on vain yksistä Bilteman sulista kokemusta ja ne oli surkeat.
Parhaimmat kokemukset Boschin sulista, joita käytän ainoastaan.
 
Mulla on nyt muistaakseni jo kolmannet Bilteman rungottomat sulat käytössä ja mielestäni kestäneet hyvin. Tietysti kun yhdet sulat kerrallaan on käytössä niin vaikea sanoa, olisiko joku muu sulka ollut käytössä, mutta sanotaan niin että en ole huomannut eroa kestossa verrattuna kokemuksiini merkkisulista.

Ainakin ennen hintaero oli n. 10 e per sulkapakkaus vs. merkkituote jolloin viitsi lähteä ihan asiakseen hakemaan Biltemasta.
 
Rellun ensiasennussulat oli huomattavasti huonommat kuin Kian. 20 tonnia ajettuna (ajoin Kialla 55 tonnia samoilla sulilla kun eivät vaan alkaneet jättää raitoja) piti vaihtaa kun kuskin sulka alkoi tehdä sitä, että alas palatessa veti osan vedestä takaisin lasille keskiosaltaan. Sulka kyllä näytti ja tuntui ihan hyvältä edelleen. Merkistä en saanut selkoa, mutta kai nuo jotkut Valeot on, kerta ranskalainen (Espanjassa tehty) auto on. Ostin Motonetistä kuitenkin Valeon First -sulat kun maksoivat puolet siitä mitä Boschit. Saa nähdä, kestävätkö miten.
Nykyinen auto ei ole enää tämä yksilö, mutta vastaavanlainen. Noissa edelliseen autoon vaihtamissani Valeo Firsteissa kuskin sulka toimi hyvin, mutta jo pienellä pakkasellakin apukuskin sulan kumi oli sen verran jäykkää, että ei painunut kunnolla lasia vasten vaan jätti suuren osan alueestaan pyyhkimättä. Nykyiseen autoon vaihdoin nyt sulat, kun ongelma sama kuin tuon edellisen auton ensiasennussulissa, jossa kuskin puolen sulka jätti raitoja, mutta apukuskin sulka toimi hyvin. Vanhoissa sulissa ei lukenut valmistajaa, joten pieni epäilys että nämä olivat ensiasennussulat, ostin auton käytettynä.

Kokeillaan nyt Boschin Aerotwinejä. Edellisestä kerrasta viisastuneena jätin tuon vanhan hanttimiehen sulan talteen. Jos sattuu että tuo Boschin hanttimiehen sulka toimisi yhtä huonosti kuin Valeon, laitan alkuperäisen takaisin paikalleen.
 
Kauheeta hifistelyä. Biltemasta vaan halvimmat sulat mitä löytyy. pyyhkii ihan yhtä hyvin kun mikä tahansa muu, eikä tarvitse voivotella jos vaikka puolen vuoden välein vaihtelee, ei ainakaan jää kustannuksista kiinni.
 
Kauheeta hifistelyä. Biltemasta vaan halvimmat sulat mitä löytyy. pyyhkii ihan yhtä hyvin kun mikä tahansa muu, eikä tarvitse voivotella jos vaikka puolen vuoden välein vaihtelee, ei ainakaan jää kustannuksista kiinni.
Tuntuu että Bilteman Rungottomat (Flatblade) malli on vaihtunut hieman erilaiseksi aina kun ostaa uuden parin. Viimeksi ostamiini (n. 1 vuosi sitten) olen vähän pettynyt, kun eivät tunnu pyyhkivän ihan koko alueelta kunnolla ja niukalla sateella alkavat pomppimaan lasilla jos lasia ei ole vahattu.
 
Oletko varma ettei juuri se vaha aiheuta tuota efektiä? Itse vihaan tuulilasivahoja kun nehän juuri tekevät sen että pyyhkijät "tahmaavat" ellei se vaha ole juuri laitettu.
 
Oletko varma ettei juuri se vaha aiheuta tuota efektiä? Itse vihaan tuulilasivahoja kun nehän juuri tekevät sen että pyyhkijät "tahmaavat" ellei se vaha ole juuri laitettu.
Ei tunnu että vahalla olisi merkitystä. Jostain alueen yläreunasta muutama sentti jää sumeaksi.
Subjektiivinen mielipide on että entinen (pientä eroa ulkonäössä) oli parempi.
 
Kauheeta hifistelyä. Biltemasta vaan halvimmat sulat mitä löytyy. pyyhkii ihan yhtä hyvin kun mikä tahansa muu, eikä tarvitse voivotella jos vaikka puolen vuoden välein vaihtelee, ei ainakaan jää kustannuksista kiinni.
Muistaakseni joskus toiseksi halvimmat Bilteman rungolliset "hydrofobiset" olivat jopa aika hyvät.
Ei tunnu että vahalla olisi merkitystä. Jostain alueen yläreunasta muutama sentti jää sumeaksi.
Subjektiivinen mielipide on että entinen (pientä eroa ulkonäössä) oli parempi.
Rungottomien sulkien - sinänsä saman laatutasonkin - välillä voi olla eroa kun niitä käytetään autossa, jonka tuulilasin kaarevuus on siinä rajoilla toimiiko rungoton sulka.
 
Muistaakseni joskus toiseksi halvimmat Bilteman rungolliset "hydrofobiset" olivat jopa aika hyvät.

Rungottomien sulkien - sinänsä saman laatutasonkin - välillä voi olla eroa kun niitä käytetään autossa, jonka tuulilasin kaarevuus on siinä rajoilla toimiiko rungoton sulka.
Saattaa olla että kumiseos on kovempaa näissä nykyisin, se selittäisi myös miksi se tihkusateella jumittelee alasmennessään lasilla.

Tarkoitan tässä vain vuosi-pari sitten ostamiani rungottomia ei-automallikohtaisia sulkia. Tiedä vaikka sulka-malli olisi vaihtunut taas.
 
Ihmettelin kun sulat jätti todella huonoa jälkeä, ja tarkemmassa tarkastelussa huomasin sulan ikään kuin romahtaneen. Ruoto oli tietysti oikeassa asennossa, mutta se kumihuuli oli lähes tuulilasin suuntaisena sulan keskivaiheilla. Tuloksena näkökenttä jäi sameaksi juuri siitä kohtaa mistä pitäisi nähdä eteenpäin. En muista nähneeni ennen pyyhkijänsulan hajoavan tuolla tavalla.

Sulat ovat peräisin Länsiautosta syksyltä 2021. En tiedä ovatko ne tarvikkeet vai Opelin alkuperäissulat.
 
Nostetaan tätäkin välillä.
Vanhat pyyhkijät alkaneet jättää kalvoa pyyhittäessä. Lasi puhdistettu nyt AG Glass Polish kiillotteella. Voisi kokeilla noita Tricon sulkia jos ei tuolla parantunut. Olin ollut luulossa että nuo Tricot jotain kaukoidän halpatuontia mutta tuohan on amerikkalainen valmistaja. Ensimmäinen pyyhkimen sulkien massatuottaja.

1723815444695.png

Edit. Nykyään tehdään Romaniassa (pahvipakkaus) vs. Mexico (blister).
 
Tuntuu että ihan sama mitkä sulat, kerta vuoteen pitää vaihtaa kun alkaa jättämään rantua viimeistään n. vuoden käytön jälkeen.

Niinpä ostin nyt Valeoiden kulahdettua taas Biltemasta halpikset, aikaisemmin kestäneet vähintään saman kuin kalliimmat Bosch, Valeo ym.

Bilteman sulkien hintakin on nyt halventunut. Välillä hinnat ehti nousta melkein merkkisulkien tasolle mutta nyt hinnoittelun korjausliike on tehnyt niistä edulliset. Mallikohtaiset modelfit-sulat molemman puolen paketti maksaa nykyisin 21,90 - 25,90 e. Omaan autoon käypäinen sulka oli tuota kalleinta hintaluokkaa ja siltikin reilusti halvempi kuin merkkituotteet. Bonuksena Biltemassa saa autoon käyvän sulan etsittyä paikan päällä myymälässä nopeasti kosketusnäyttöpäätteellä rekisterinumerolla eikä tarvitse selata valmistajien katalogeja.

 
Sama homma. Hain tukivarret, alapallot ja koiranluut harrastevolvoon sieltä. Aiemmat kokemukset olleet että ovat ihan ok tarvikevalmistajien tasolla. Onko jollain jotain toisenlaisia kokemuksia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 917
Viestejä
4 560 859
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom