Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Oikein suunnattuna ei aiheuta vastaantulijoiden häikäistymistä. Itsellä ollut yli kaksi vuotta käytössä, myös katsastuksessa paikoillaan. Nyt paloi ensimmäinen lamppu. (Kestoikä yli 2 vuotta.)
 
Mitähän projektorin heijastinpinnat tykkäävät tuollaisesta? Lisää valotehoa kaipaisi kyllä, mutta uusia umpioita en haluaisi joutua ostamaan, jos käräytän vanhat. Osramin 65W H7-polttimoita aikanaan kehuttiin, mutta ei löydy enää mistään.

Philips Xtremevisionit kestäneet marraskuun alusta toistaiseksi, vaikka polttimoille tulee 14,4V jännite. Bosch Gigalight kesti naurettavan vähän aikaan ja nuo Philipsit palaneet jo arviolta ainakin tuplasti pidempään.
 
Onko päiväajovaloihin saatavilla mitään valkoisempaa legittiä vaihtoehtoa? Corsan drl:t on ihan oranssit kun vertaa esim noihin ajovalojen racingvisioneihin. Hakusessa siis ihan hehku/halogenit, ei kiinnosta leikkiä noilla vilkkuvilla ledeillä.
 
Onko päiväajovaloihin saatavilla mitään valkoisempaa legittiä vaihtoehtoa? Corsan drl:t on ihan oranssit kun vertaa esim noihin ajovalojen racingvisioneihin. Hakusessa siis ihan hehku/halogenit, ei kiinnosta leikkiä noilla vilkkuvilla ledeillä.
Helpottaa kummasti, jos tietäisi minkä mallista lamppua etsitään.
 
Helpottaa kummasti, jos tietäisi minkä mallista lamppua etsitään.

Ilmeisesti jotkut lasikanta 5/21W polttimot, ei mistään löydy tarkkaa mallia. Tommonen ulkomaalaiselta forumilta kaivettuna

file.php
 
Ei ole legitti kuten haluttu. Tuskin tuosta kyllä mitenkään kiinni jäisi mutta jos haluaa lailliset niin sitten se on niin

Ei ole koskaan ledeistä valitettu tässä 20v aikana kunhan vain on normaalin rajoissa, ettei se valo ole esimerkiksi sininen.
 
Osram Cool Blue Intense H15 on ollut hyvä ja riittävän kirkas eikä yhtään kellertävä. Valkoisessa autossa kellertävät valot ovat ehkä kauheinta mitä olla ja voi.
 
Ei ole koskaan ledeistä valitettu tässä 20v aikana kunhan vain on normaalin rajoissa, ettei se valo ole esimerkiksi sininen.

Jep ja jos "vilkkuvilla ledeillä" tarkoitetaan tässä tapauksessa ledien "kiina-ilmiötä" eli hajoamista niin käyttämällä jotain Osram/Philips tms. merkkituotetta välttyy tuoltakin. Maksaa tietysti huikeat 20€ mutta kallista sekin on kerran kuussa vaihtaa aliexpress-ledit uusiin.
 
Pitääpä tsiigailla sitten nuo osram/philips vaihtoehdot, jos sattuvat toimimaan can väylän kanssa yhteen. Noista tuo 4000k taitaa olla aika lähellä semmosta ettei siihen enää kiinnitä huomiota mutta kuitenkin on valkoinen.

E: Ei näköjään löydy tommosia can väylään sopivia, ollaan sitten vakiona.
 
Viimeksi muokattu:
Jep ja jos "vilkkuvilla ledeillä" tarkoitetaan tässä tapauksessa ledien "kiina-ilmiötä" eli hajoamista niin käyttämällä jotain Osram/Philips tms. merkkituotetta välttyy tuoltakin. Maksaa tietysti huikeat 20€ mutta kallista sekin on kerran kuussa vaihtaa aliexpress-ledit uusiin.
Vilkkumisongelma monessa autossa taitaa johtua siitä, kun auto syöttää pysäköitynä testisignaaleja polttimoiden läpi. Ledit vilkahtavat näistä signaaleista. Tässä on syy miksi omat rekisterikilven polttimot on ja pysyy hehkuina (kunnes joku tarjoaa järkevän vilkkumattoman led-ratkaisun).
 
Pitääpä tsiigailla sitten nuo osram/philips vaihtoehdot, jos sattuvat toimimaan can väylän kanssa yhteen. Noista tuo 4000k taitaa olla aika lähellä semmosta ettei siihen enää kiinnitä huomiota mutta kuitenkin on valkoinen.

E: Ei näköjään löydy tommosia can väylään sopivia, ollaan sitten vakiona.

Ai niin, sori unohdin kokonaan can-väylän.
 
Pitäisi viedä saunan taakse se, joka on keksinyt alkaa markkinoimaan polttimia CAN-väylään sopivina. Vai tietääkö joku auton jossa väylä veisi sähkön jollekin polttimolle? Ei taida väylän speksit edes sallia moisien virtojen kuljettamista...
 
Mutta voiko väylällä taas ohjata valoja releen kautta?

Väylällä ohjataan toki valoja, mutta ei se väylä niille polttimoille mene. Silti kaupat pursuaa kaiken maailman lediä sisävaloista ajovaloihin ja kaikkea siitä välistä, joka on pakkauksen mukaan CAN-väylään sopivaa.

Yleensä kyse on siitä, että ohjainlaite valvoo polttimon eheyttä mittaamalla sen ottamaa virtaa ja saattaa suuttua LEDin ottamasta vähäisestä virrasta. Tulkitsee polttimon risaksi ja katkaisee jännitesyötön kokonaan. Ei liity suoranaisesti CAN-väylään millään tavalla.
 
Mutta voiko väylällä taas ohjata valoja releen kautta?
Onneksi -17 vuosimallin auto ja valot pois väylästä :smoke: Tosin tästä syystä en saa takavaloja palamaan drl:en kanssa ilman johdotuksen muutosta.

Esim. peräkoukkuihin on myynnissä aftermarket bokseja joihin ohjaus otetaan takavalojen johtosarjasta, ja se käytännössä releyttää jokaisen koukulle menevän valolinjan. (niissä ei ole mekaanista relettä vaan puolijohteita joten ei ota edes kelan vertaa virta) Tällöin ei herkimmissäkään autoissa syty vikavalot mutta peräkoukulle ei tarvii ostaa kalliita oem-ohjainbokseja / tehdä ohjelmointeja jne.

en mainosta mutta itse tilasin tollasen lumiselta.
 
Pitäisi viedä saunan taakse se, joka on keksinyt alkaa markkinoimaan polttimia CAN-väylään sopivina. Vai tietääkö joku auton jossa väylä veisi sähkön jollekin polttimolle? Ei taida väylän speksit edes sallia moisien virtojen kuljettamista...

Se tarkoittaa että polttimo ottaa saman verran tehoa kuin hehkulankapolttimo, ei sinänsä mitään tekoa kyllä CAN-väylän kanssa, vaan valodiagnostiikan :D Ja niitä on ollu jo kauan ennen CAN-väylää. Mulla oli -89 Ford Scorpiossa :D
 
Väylällä ohjataan toki valoja, mutta ei se väylä niille polttimoille mene. Silti kaupat pursuaa kaiken maailman lediä sisävaloista ajovaloihin ja kaikkea siitä välistä, joka on pakkauksen mukaan CAN-väylään sopivaa.

Yleensä kyse on siitä, että ohjainlaite valvoo polttimon eheyttä mittaamalla sen ottamaa virtaa ja saattaa suuttua LEDin ottamasta vähäisestä virrasta. Tulkitsee polttimon risaksi ja katkaisee jännitesyötön kokonaan. Ei liity suoranaisesti CAN-väylään millään tavalla.

Tämäpä tämä, ja tällä viittasin aiemmin noihin vilkkuviin ledeihin. Ei taida olla monia jossa olisi vastukset sisällä huijaamassa, ja taitaa silti vilkkua tuon polttimotarkistuksen mukaan.
 

Jos tarkotus on saada vaan keltasävyset valot sinertäväksi, siihen sopii ihan hyvin. Ei niillä juurikaan valotehoa paranneta.

Valotehoa saa oikeasti lisää Xtremevision/Nightbreaker tapasilla polttimoilla. Tai xenoneilla.

 

Projektoriumpioon noita ledejä voi aika huoletta laittaa, heijastinumpiossa menee käytännössä aina kuvio enempi vähempi perseelleen ja h4 kait aina heijastimella?
Radiohäiriöitä tuppaavat myös aiheuttamaan, kolme satsia erilaisia vastaavia kiinaledejä olen testannut ja kaikista tulee erinäsiä ääniä radion kautta.
Moottoripyörän projektoriumpioihin laitoin yhdet ja siinä pysyi kuviot täysin entisellään ja valoteho parani hb3 halogeeneihin verrattuna todella selkeästi.
 
TM testasi noita pari vuotta takaperin.
H4 pärjäsi hyvin ja testin taisi voittaa motonetin "autoline" merkki.
Testi löytyy varmaan referoituna jostain netistä.



Ottaa huomioon että tuo keltainen on siis ihan tavallinen halogeeni (osram longlife).

Kun laitetaan joku Xtremevision/Nightbreaker tai vastaava niin keila pitenee. Ei noi ledit siis kummosia ole.
 
Mitenkähän tällainen H7 led poltin toimisi autossa? Lukee joo ettei tieliikenne käyttöön mutta herättäisikö nuo liikaa poliisien huomiota :think:

H7 12V 5000k LED polttimo | Karkkainen.com verkkokauppa
Kokemusta löytyy. Projektoriumpiosta tuli ehkä 10% valoa ulos verrattuna halogenipolttimoon ja kuviokin hajosi. Palaneen polttimon valo syttyi ja tuo häiritsi radiota selvästi. Palautin aika äkkiä. Teho niin onneton, että ei kyllä häikäissyt, vaikka otti umpion käteen ja suuntasi suoraan silmään :D
 
Ajovalojen johtosarja

Tekeeköhän noilla mitään? Syttyykö palaneen polttimon valo, jos auto haistelee polttimon kuntoa ja sen tilalla onkin rele ohjaamassa uutta kaapelia polttimolle? OBDeleven ei suostunut nostamaan ajovalojen jännitettä yli 13.6 voltin ja todellista jännitettä, joka voi olla vielä alhaisempi en ole vielä mitannut. Jotain on pakko tehdä noille surkeille lähivaloille.
 
Ajovalojen johtosarja

Tekeeköhän noilla mitään? Syttyykö palaneen polttimon valo, jos auto haistelee polttimon kuntoa ja sen tilalla onkin rele ohjaamassa uutta kaapelia polttimolle? OBDeleven ei suostunut nostamaan ajovalojen jännitettä yli 13.6 voltin ja todellista jännitettä, joka voi olla vielä alhaisempi en ole vielä mitannut. Jotain on pakko tehdä noille surkeille lähivaloille.
Jos autossa on toi polttimo haistelu niin kyllä se tuon havaitsee. Relesarjoja on myös myynnissä niitä missä on vastukset ettei ilmoita hajonneesta polttimosta koko ajan.
 
Ajovalojen johtosarja

Tekeeköhän noilla mitään? Syttyykö palaneen polttimon valo, jos auto haistelee polttimon kuntoa ja sen tilalla onkin rele ohjaamassa uutta kaapelia polttimolle? OBDeleven ei suostunut nostamaan ajovalojen jännitettä yli 13.6 voltin ja todellista jännitettä, joka voi olla vielä alhaisempi en ole vielä mitannut. Jotain on pakko tehdä noille surkeille lähivaloille.

Tekee, ihan ok sarja, tosin sulake- ja relepesät täysin kosteussuojaamattomat, mutta menettelee kun ruuttaa vaan vesivaseliinia täyteen kytkemisen jälkeen.

Todennäkösesti syttyy juu palaneen polttimon valot jos autossa on sellasten haistelu. Mut eiköhä sen saa useimmiten pois päältä jollain tapaa.
 
Hong Kongissa oli Osram Nightbreaker Laser +130% H7 polttimot 8€ kpl ja nappasin parin. Nykyiset syksystä saakka olleet Philipsit alkavat olla aika himmeät ja noilla varmaan tulee jotain parannusta. 130% taitaa olla järkevämpi valinta lyhyisiin kuin 150%, kun ero valotehossa on pieni, mutta kesto selvästi parempi.

Pitkissä vuoden ollut 110% Osramit. Tuleekohan valotehossa silmillä huomattavaa eroa, jos heitän sinne +150% polttimot, vai rupeanko suoraan katsomaan lisävaloja? Pitkät kyllä ovat melko hyvät nytkin ja pieni parannuskin riittäisi.

Umpiot on nyt vesihiottu ja myllytetty ja lakattu oikein kunnon välineillä, linssien sisäpinnat puhdistettu kiinni palaneesta liasta ja projektorien heijastinpinnat tarkastettu. Ecu syöttää 13,6V, josta tulee 13,4V polttimolle saakka. Lähivaloja ei ainakaan hirveän helposti ja laillisesti enää paranna.
 
Osram Nightbreaker Laser +130% H7

Viime talvena tuli nuo laitettua autoon ja kyllä niillä hyvin näkee, mutta kesto on aika surkea. En muista että koskaan olisi ollut niin usein joku lamppu palanut kuin oli noilla. Taisivat vielä lähettää yhden ilmaisenkin parin jostain kun paloi eka niin äkkiä. Oli lähi ja kaukovalot molemmat noita nightbreakereja. Enää en osta kyllä
 
Pitkissä vuoden ollut 110% Osramit. Tuleekohan valotehossa silmillä huomattavaa eroa, jos heitän sinne +150% polttimot, vai rupeanko suoraan katsomaan lisävaloja? Pitkät kyllä ovat melko hyvät nytkin ja pieni parannuskin riittäisi.
En usko, että tulee välttämättä edes havaittavaa parannusta. Lisävaloilla parannus onkin sitten aivan toista luokkaa, jos ledejä tai xenoneita aikoo laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Viime talvena tuli nuo laitettua autoon ja kyllä niillä hyvin näkee, mutta kesto on aika surkea. En muista että koskaan olisi ollut niin usein joku lamppu palanut kuin oli noilla. Taisivat vielä lähettää yhden ilmaisenkin parin jostain kun paloi eka niin äkkiä. Oli lähi ja kaukovalot molemmat noita nightbreakereja. Enää en osta kyllä
Toivotaan, että päivävalojen kanssa kestävät edes jotenkin. 8€ hinnalla ei kuitenkaan hirveästi vituta ja jos kärähtävät, niin tutut ja turvalliset Xtremevisionit tilalle. Bosch Gigalight 120% polttimot kestivät viime syksynä 3 kuukautta päivävaloista huolimatta.

En usko, että tulee välttämättä edes havaittavaa parannusta. Lisävaloilla parannus onkin sitten aivan toista luokkaa, jos ledejä tai xenoneita aikoo laittaa.
Pitää varmaan lisävaloja katsella. Led ja bi-xenon -valoilla ajellut viime aikoina ja paremmat nuo omat H1-pitkät ovat. Ainoastaan vesisateella pimeällä korpitaipaleella kaipaisi lisää valoa, kun märkä asfaltti meinaa syödä kaiken valon. Varmaan jotkut hyväksi todetut halogenilisävalotkin kunnon polttimoilla olisivat pätevät, kun ainakin valoa saisi sinne, minne tarvitsee eikä suoraan siihen auton eteen niin kuin halvoilla ledeillä on tapana. Kehnot lähivalot ja matala budjetti rajoittavat lisävalojen tehoa itsellä :think:
 
Näiden pitäisi muistaakseni olla hyviä, onko kommenttia? ECE-hyväksyttyjä, laadukkaita, ja kestoaikakin pitäisi olla muita parempi. Esim. H4 -versio 450h. Pitäisi sillä äkkiä arvellen ne vuoden ajot ainakin ajaa.

Ajovaloille tuleva jännite tuntuu vaihtelevan konserneittain, eli kannattaa tietää mitä polttimet kestää ettei tule yllätyksiä. Erään artikkelin mukaan volkkareilla tulee 12,6-12,8V ja Focuksella (mainittu erikseen) sekä ranskalaisilla pitää olla poltin joka kestää 13,2V.

Philips ajovalopolttimo
Philips XTremeVision H4-polttimopari +130 % | Motonet Oy
 
Viime talvena tuli nuo laitettua autoon ja kyllä niillä hyvin näkee, mutta kesto on aika surkea. En muista että koskaan olisi ollut niin usein joku lamppu palanut kuin oli noilla. Taisivat vielä lähettää yhden ilmaisenkin parin jostain kun paloi eka niin äkkiä. Oli lähi ja kaukovalot molemmat noita nightbreakereja. Enää en osta kyllä
Samanlaiset kokemukset viime talvelta,eka sammui alle 3kk ja toinen vähän sen jälkeen.
Noitten jälkeen laitoin halvimmat h1 polttimot mitä motonet myy,ei ongelmia ja vielä hehkuu.
 
Samanlaiset kokemukset viime talvelta,eka sammui alle 3kk ja toinen vähän sen jälkeen.
Noitten jälkeen laitoin halvimmat h1 polttimot mitä motonet myy,ei ongelmia ja vielä hehkuu.
Itse suunnitellut vaihtavani pitkät:
PILOT SUPERWHITE H1 12V 55W E-HYVÄKSYTTY 2KPL

Saisi vain jossain välissä aikaa hakea ja asennella. Hieman vaikeammat vaihtaa kuin lähivalot niin pitäisi saada inspis. Nuo siis samaa sarjaa mitä olen h7 postaillut ja hyväksi todennut. :)

Edit: niin ja noita voi siis tilata myös ebaystä, itse löysin vain paikallisesta myymälästä kun kerran siellä kävin. :)
 
Osram Original H18-polttimo 12V 65W | Motonet Oy

Mitenköhän H18-polttimot pelaisivat? Ilmeisesti käyvät H7 kantaan melko kivuttomasti ja valotehon pitäisi olla parempi (1500 vs 1700lm). Vai ovatkohan jo ostetut +130% H7 osramit kuitenkin kirkkaammat kuin nuo tavalliset ei plussa H18 polttimot?

2019-01-07_15h48_14.png


EDIT:
Tuolla on lisää infoa, eikä ero näytä mullistavalta. Toki kantama kasvoi jonkun verran, kun verrattiin polttimoita samassa umpiossa. Verrokki H7 taisi kuitenkin olla ihan normaali polttimo, eikä plussa:
https://www.lumileds.com/uploads/499/9-H18-demo-leaflet-pdf

EDIT2:
Löysin venäläisen videon, jossa H18 oli tehokkaampi kuin Osramin +130% H7. Pitäisikö hakea testiin H18 :think:
 
Viimeksi muokattu:
Osram Original H18-polttimo 12V 65W | Motonet Oy

Mitenköhän H18-polttimot pelaisivat? Ilmeisesti käyvät H7 kantaan melko kivuttomasti ja valotehon pitäisi olla parempi (1500 vs 1700lm). Vai ovatkohan jo ostetut +130% H7 osramit kuitenkin kirkkaammat kuin nuo tavalliset ei plussa H18 polttimot?

2019-01-07_15h48_14.png


EDIT:
Tuolla on lisää infoa, eikä ero näytä mullistavalta. Toki kantama kasvoi jonkun verran, kun verrattiin polttimoita samassa umpiossa. Verrokki H7 taisi kuitenkin olla ihan normaali polttimo, eikä plussa:
https://www.lumileds.com/uploads/499/9-H18-demo-leaflet-pdf

EDIT2:
Löysin venäläisen videon, jossa H18 oli tehokkaampi kuin Osramin +130% H7. Pitäisikö hakea testiin H18 :think:

Jos ylimääräiset watit ja sitä kautta laittomuus ja lisääntynyt lämmöntuotto ei pelota, suosittelen tutustumaan Osramin Offroad-polttimoihin. Aikaisemmin Osramilla oli 65 wattiset offroadit, jotka korvaantui 80 wattisilla. Molempia olen kokeillut ja valoteho lisääntyi kun lähtökohtana oli Philips xtremevision +110 %:t.

Nyt offroadeja ei enää näytä markkinoilta löytyvän, mutta alla oleva saattaa olla sama lamppu ja on siis saatavana vain H7:na.
Osram H7 Super Bright Premium autolamppu | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Jos ylimääräiset watit ja sitä kautta laittomuus ja lisääntynyt lämmöntuotto ei pelota, suosittelen tutustumaan Osramin Offroad-polttimoihin. Aikaisemmin Osramilla oli 65 wattiset offroadit, jotka korvaantui 80 wattisilla. Molempia olen kokeillut ja valoteho lisääntyi kun lähtökohtana oli Philips xtremevision +110 %:t.

Nyt offroadeja ei enää näytä markkinoilta löytyvän, mutta alla oleva saattaa olla sama lamppu ja on siis saatavana vain H7:na.
Osram H7 Super Bright Premium autolamppu | Karkkainen.com verkkokauppa
Ketjusta löytyy minun linkittämänä ebay 70w h7. Voi olla että taas syksyllä vaihtuu nokalle kun tarvitaan valoa.
 
Jos ylimääräiset watit ja sitä kautta laittomuus ja lisääntynyt lämmöntuotto ei pelota, suosittelen tutustumaan Osramin Offroad-polttimoihin. Aikaisemmin Osramilla oli 65 wattiset offroadit, jotka korvaantui 80 wattisilla. Molempia olen kokeillut ja valoteho lisääntyi kun lähtökohtana oli Philips xtremevision +110 %:t.

Nyt offroadeja ei enää näytä markkinoilta löytyvän, mutta alla oleva saattaa olla sama lamppu ja on siis saatavana vain H7:na.
Osram H7 Super Bright Premium autolamppu | Karkkainen.com verkkokauppa
Tuo 80W hirvittää jo laittaa pieneen projektoriin. 65W H18 on varta vasten suunniteltu pieniä umpiota varten ja on muutamassa autossa jo valmiina, niin sen uskoisin vielä toimivan. Joku päivä ajattelin hakea testiin yhden ja jos pelittää, niin sitten toinenkin kiinni. Tuon venäläisen testin perusteella vaikutti pätevältä ja omassa autossa on niin huonot lyhyet, että kaikki lisääntynyt valoteho on kotiin päin.
 
Ketjusta löytyy minun linkittämänä ebay 70w h7. Voi olla että taas syksyllä vaihtuu nokalle kun tarvitaan valoa.
Viime lokakuussa linkittämä:D
sets H1 H3 H4 H7 H11 HB3 HB4 501 XENON WHITE BULBS LIGHT HEADLIGHT HEADLAMP FOG | eBay

Siitä 70W H7 joissa huomattavasti vaaleampi sävy kuin missään suomessa myytävistä 55w polttimoista. Kirkkaus myös parempi kuin noissa +120% jne malleissa. Kestävät pidempään kuin suomen extrasuperhyper kirkkaat, eikä maksa läheskään niin paljoa. Eivät myöskään häikäise tai herätä kiinnostusta liian sinisellä valolla, kuten led/xeon muunnokset monesti tekevät. Menee myös katsastuksesta läpi. :)

Ainoa miinus on kovempi kulutus, eli kannattaa ehkä kesähelteille poistaa ahtaista umpioista.
Näitähän voisikin kokeilla nykyisen auton xenonien rinnalla oleviin apupitkiin. Nyt siellä on muistaakseni Narva 55w 4500K H7:t. Väriltään Narvat on mukavan valkoiset, mutta valotehossa on paljon toivomisen varaa..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 700
Viestejä
4 554 744
Jäsenet
75 047
Uusin jäsen
kakssataakolmesataa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom