Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Tavallaan joo. Paskalla laillisella h7:lla saa melkosesti hajavaloa että tulis edes sanomista.
Samassa autossa oli polttimot vinossa ja kuvio täysin pielessä. Ostettu katsastettuna ilman merkintöjä.
Toki korjasin asennon ja kuvion ihan omatoimisesti kun ei nähnyt mtn. Sitten ledit testiin ja vielä parempi kuvio.

Onko kukaan koskaan kuullut että olis tullut hylkyä valokuviosta? Aina ne niitä katsoo mutta miksi?
Paraneeko tilanne jotenkin, jos umpioon työnnetään laiton tavallista enemmän valoa tuottava polttimo, jossa valonlähde on väärässä kohdassa polttimoa?

Katsastuksen laitteella katsotaan vain valokuvion suuntaus.
 
Kuviolle ihan sama jos siellä kuvion väärällä puolella löytyy moninkertainen määrä lukseja mitä halogeeneilla.
 
Voi jeesus näitä juttuja. :lol:

Pistäs joku esimerkkikeissi jossa näin on käynyt, luvattomia polttimoita on ollut sen verta pitkään, että tapauksia täytyy olla määrissä...

Kyllä ne häikivät polttimot itseäkin välillä vituttaa, mutta ei nyt tarvitse alkaa satuja keksimään...

En laita, koska odotan että teet itse sen esimerkkikeissin. Eihän sitä ennen konginkangasta kuormaakaan tarvinnut sitoa.

Kunhan huomautin, etenkin tuolla vanhoilla maanteilla (24-tie yms) tulee aika usein pimeällä sellaisia tilanteita että "miksei toi sammuta pitkiä pois, häikäisee". Varmaan siksi koska ajaa joillain jonnepolttimoilla lyhyillä.
 
Kunhan huomautin, etenkin tuolla vanhoilla maanteilla (24-tie yms) tulee aika usein pimeällä sellaisia tilanteita että "miksei toi sammuta pitkiä pois, häikäisee". Varmaan siksi koska ajaa joillain jonnepolttimoilla lyhyillä.
Mä oon kiinnittänyt huomiota että nää ledimatriisivalot mitä uusissa autoissa on ei ihan ole suomen keleille suunniteltu. Jestas että voi valot vilkkua suuntaan jos toiseen.
 
Kuviolle ihan sama jos siellä kuvion väärällä puolella löytyy moninkertainen määrä lukseja mitä halogeeneilla.
Mennäänkö takaisin kynttilöihin?
Mä kannustan tuohon luksi hommaan niin loppuu tää öyhöttäminen miten esim saksassa tyyppihyväksytyt polttimot ajaa sut ojaan kun häikäisee niin mahdottomasti.
 
Paraneeko tilanne jotenkin, jos umpioon työnnetään laiton tavallista enemmän valoa tuottava polttimo, jossa valonlähde on väärässä kohdassa polttimoa?

Katsastuksen laitteella katsotaan vain valokuvion suuntaus.
Ei. Mutta jos aivan päin persettä oleva polttimo jonka suuntaus niin metsässä kuin olla ja voi menee läpi katsastuksesta on hyvä ja laillinen vs täydellinen valokuvio tehty "laittomalla" polttimolla on laiton, ollaan kyllä vaan kieltämässä kieltämisen ilosta.
Toki vanhoihin rihlattuihin umpioihin tämä ei pädä. Mutta projektori umpiot toimii.
Huomaahan sen ihan noista tuv hyväksytyistä polttimoista.
 
Paraneeko tilanne jotenkin, jos umpioon työnnetään laiton tavallista enemmän valoa tuottava polttimo, jossa valonlähde on väärässä kohdassa polttimoa?

Katsastuksen laitteella katsotaan vain valokuvion suuntaus.
Mites laillinen/laiton kiinassa tehty halogeeni h7 polttimo jonka lanka ei ihan osu speksiin ja häikäsee perkeleesti? Tai ennen wanhaan 100wattiset polttimot?
Mistäs se insinööri siellä konttorissa tollaset tietää?
 
Melkein se varmaan on helpointa vaan vaihtaa katsastuksen ajaksi normipolttimot niin ei tarvitse arvuutella, että huomaako katsastaja laittoman valon vai ei.
 
Mennäänkö takaisin kynttilöihin?
Mä kannustan tuohon luksi hommaan niin loppuu tää öyhöttäminen miten esim saksassa tyyppihyväksytyt polttimot ajaa sut ojaan kun häikäisee niin mahdottomasti.

Ole varovainen niiden kynttilöiden kanssa, olkiukot ja avotuli eivät sovi yhteen.

Eiköhän nuo ajovalot muutu ledeiksi parhaiten ihan luonnollisen poistuman kautta. Perus henkilöautoissa ajovalot ovat olleet kaasupurkausvaloja jo iät ja ajat ja nykyisin nekin korvaantuvat ledeillä jo tehtaalta.
 
Perus henkilöautoissa ajovalot ovat olleet kaasupurkausvaloja jo iät ja ajat ja nykyisin nekin korvaantuvat ledeillä jo tehtaalta.
Ei nyt liioitella, kovasti halogeenejakin tehdään yhä. Eikä niissä mitään erityistä vikaa ole, jopa tiettyjä etuja kompensoimaan niiden heikkouksia. Myös asiallisia kaksitoimisia projektoreita on pirusti liikenteessä ja myynnissäkin. Eivät ne kaikki uudet halogeenit ole kahvikupin kokoisia H4-muovipeilivaloja.
 
Ei nyt liioitella, kovasti halogeenejakin tehdään yhä. Eikä niissä mitään erityistä vikaa ole, jopa tiettyjä etuja kompensoimaan niiden heikkouksia. Myös asiallisia kaksitoimisia projektoreita on pirusti liikenteessä ja myynnissäkin. Eivät ne kaikki uudet halogeenit ole kahvikupin kokoisia H4-muovipeilivaloja.

Enpä sanoisi että kovasti tehtäisiin, joissain hinnat alkaen -pikkuautoissa noita vielä näkyy mutta niidenkin varustepaketeissa arvokkaammat ajovalot ovat usein se ensimmäinen päivitys.
 
Enpä sanoisi että kovasti tehtäisiin, joissain hinnat alkaen -pikkuautoissa noita vielä näkyy mutta niidenkin varustepaketeissa arvokkaammat ajovalot ovat usein se ensimmäinen päivitys.
Pitkästä aikaa ajovalokeskustelua ylös. Halogeenien säilymisestä antaa jotain osviittaa se, että vasta tässä muutama vuosi sitten esiteltiin uudet H18- ja H19-polttimotyypit. Eivät varsinaisesti korvaa aiempia H4- ja H7-polttimoita, mutta ovat tehokkaampia ja pitkäikäisempiä ja toimivat paremmin uusien automallien pienissä valoumpioissa. Eivät ihan suoraan käy H4- ja H7-umpioihin, pienin viilauksin ilmeisesti kyllä menevät paikalleen. H18 on siis yksilankainen H7:n "korvaaja" ja H19 kaksilankainen kuten H4.
 
Pitkästä aikaa ajovalokeskustelua ylös. Halogeenien säilymisestä antaa jotain osviittaa se, että vasta tässä muutama vuosi sitten esiteltiin uudet H18- ja H19-polttimotyypit. Eivät varsinaisesti korvaa aiempia H4- ja H7-polttimoita, mutta ovat tehokkaampia ja pitkäikäisempiä ja toimivat paremmin uusien automallien pienissä valoumpioissa. Eivät ihan suoraan käy H4- ja H7-umpioihin, pienin viilauksin ilmeisesti kyllä menevät paikalleen. H18 on siis yksilankainen H7:n "korvaaja" ja H19 kaksilankainen kuten H4.

Jeps, joissain kulimalleissa noita voi vielä löytyä, mutta jos tarkastellaan esim. suomen eniten myytyjä autoja eli Octaviaa ja Corollaa niin ledit ovat molemmissa vakiona.
 
Tietääkö kukaan meneekö joku halogeeni polttimo helposti D4S Xenonin tilalle? Toki ballastit pitää ohittaa että toimii mutta nyt pitäisi pikaisesti saada valoa ja tästä syystä oikea D4S pitää korvata jollakin halogeenillä eli mikä polttimo olisi fyysisesti samanlaisin että saisi esim hiottua kannan sopivaan muotoon?
 
Onko Stubbin "jopolaki" lakannut olemasta voimassa?

Idea nk. vastavuoroisuuden tuunnustamisessa on että jos joku EU jäsenvaltio hyväksyy tuotteen lailliseksi täytyy myös muiden jäsenvaltioiden se hyväksyä sellaisenaan.
Philips Ultinon Pro 6000
Tieliikennehyväksytyt Saksassa ja Itävallassa, mitenhän Suomessa ja muissa maissa?

 
Onko Stubbin "jopolaki" lakannut olemasta voimassa?

Idea nk. vastavuoroisuuden tuunnustamisessa on että jos joku EU jäsenvaltio hyväksyy tuotteen lailliseksi täytyy myös muiden jäsenvaltioiden se hyväksyä sellaisenaan.
Philips Ultinon Pro 6000
Tieliikennehyväksytyt Saksassa ja Itävallassa, mitenhän Suomessa ja muissa maissa?

Toi vastavuoroisuus vesittäisi kaikki direktiivit, tuskin menee noin tulkinta.

Jos nuo kansalliset poikkeusluvat on tehty kunnolla, niin ne on testattu ja hyväksytty mallikohtaisesti, ellei jopa umpiomallikohtaisesti varaosanumeroittain. Yleensä vaatii adapterit, ainakin osramilla.

Saksalaisilla on kaikenlaiset lupalaput tätä varten jotka pitäisi unbedingt olla autossa mukana ja osramilla tulee mukana pienet tarrat, jotka pitää liimata umpioihin, niissä hyväksyntäkoodit.

Jos noihin ryhtyy, niin suuntaus pitää tsekata ehdottomasti. Esim. seiskagolffin valokuvio on käytännössä identtinen, leikkaa häikäisyn ok. Kuvio asettuu silti liian korkealle vaikka on oikeat adapterit. Tehokkaat kyllä. Ledriving v2 tms. Kaveri kertoi.

Kaveri ei silti menisi katsastukseen noiden kanssa, vaikka jopostubb olisi ennakkotapauksena. Aivan paska ajatus stubbilta moinen silti, etujarru on aika olennainen juttu kaupunkiliikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko xenon polttimoiden valaisutehossa eroa? Esim Osram Night Breaker Laser Xenarc Xenon-D1S vs Osram Original Xenarc?
 
Paremman pään xenonit ovat kaikki lähellä toisiaan mitä tulee valotehoon, noin 3200lm, eli niissä ei ole samanlaisia plussapolttimoita kuin halogeeneissä. Pieniä eroja valokuviossa löytyy kuten nuo Laserit missä on hieman kirkkaampi täplä keskellä, mutta käytännössä eroa tuskin huomaa ja useimmille tärkeintä on valon värilämpötila ja ulkonäkö.
 
Paremman pään xenonit ovat kaikki lähellä toisiaan mitä tulee valotehoon, noin 3200lm, eli niissä ei ole samanlaisia plussapolttimoita kuin halogeeneissä. Pieniä eroja valokuviossa löytyy kuten nuo Laserit missä on hieman kirkkaampi täplä keskellä, mutta käytännössä eroa tuskin huomaa ja useimmille tärkeintä on valon värilämpötila ja ulkonäkö.
Samalla tavallahan se menee halogeeneissakin. Standardi määrittää valovirraksi 1500 +- x lumenia, jossa x on muistaakseni luokkaa 50. Parhaat polttimot menevät haarukan yläreunaan samalla tavoin kuin varmasti parhaat xenon-polttimot menevät oman standardinsa haarukan yläpäähän.

Ns. plussapolttimot tuottavat tielle määriteltyihin mittauspisteisiin ns. standardipolttimoa enemmän valoa. Tähän tietysti vaikuttaa umpion ominaisuudet, eikä siten yhtä totuutta ole. Plussapolttimoita on niin halogeeneja kuin xenonejakin.
 
Tuli tämä kyseinen pätkä vastaan Youtubessa:





Eli Osram Classic 3% himmeämpi kuin Nightbreaker ja kirkkaampi kuin Osram Original aika helppo valinta mitkä ostaa, halvin melkein paras.

Löysin saman videon, mutta valitettavasti tuota Classic mallia ei tunnu löytyvän D1S kantaan järkevällä hinnalla; verrattuna siis Saksan Amazonin hintatasoon.

Aikomuksena olisi purkaa E61 Bemarin umpiot ja vaihtaa sisälle uudet EvoX-R 2.0 projektorit, joihin sopii sekä D1S että D2S. Ehkä kustannustehokkainta vaihtaa samalla kertaa purkuautosta myös D2S ballastit ja siirtyä D2S polttimoihin, jotka sopivat myös kaikkiin muihin talouden autoihin.
 
Löysin saman videon, mutta valitettavasti tuota Classic mallia ei tunnu löytyvän D1S kantaan järkevällä hinnalla; verrattuna siis Saksan Amazonin hintatasoon.

Aikomuksena olisi purkaa E61 Bemarin umpiot ja vaihtaa sisälle uudet EvoX-R 2.0 projektorit, joihin sopii sekä D1S että D2S. Ehkä kustannustehokkainta vaihtaa samalla kertaa purkuautosta myös D2S ballastit ja siirtyä D2S polttimoihin, jotka sopivat myös kaikkiin muihin talouden autoihin.

OSRAM Polttimo, kaukovalo 66140CLC
Aeromotorsilta on tullut tilattua polttimot samalla, kun tilaa varaosia. Erittäin laaja valikoima ja edulliset hinnat.

Audiin vaihdoin aikanaan aikaisemmat EvoX-R projektorit. Audiin pystyi vaihtamaan projektorit polttimonvaihtoluukusta. Hyvät on olleet ja sen jälkeen on pitkätkin valot ovat olleet olemassa.
 
OSRAM Polttimo, kaukovalo 66140CLC
Aeromotorsilta on tullut tilattua polttimot samalla, kun tilaa varaosia. Erittäin laaja valikoima ja edulliset hinnat.

Audiin vaihdoin aikanaan aikaisemmat EvoX-R projektorit. Audiin pystyi vaihtamaan projektorit polttimonvaihtoluukusta. Hyvät on olleet ja sen jälkeen on pitkätkin valot ovat olleet olemassa.
Kiitos, täytyy tuolta tilailla, jos D1S mahtuu vielä projektoripäivityksen jälkeen paikalleen.

Itselläni myös kokemusta muutaman vuoden ajalta EvoX-R projektoreista. Erityisesti lyhyiden valojen teho parani todella merkittävästi. 3BG Passattiin homma oli lähes plug and play, koska mahtui vaihtamaan takakautta. E60 Bemarin adaptiiviset "kurvivalot" on pakko avata, kun projektorin kääntömekanismi on edessä.. Tavallisiin E60 Xenon umpioihin mahtuisi vaihtamaan takakautta.
 
Löysin saman videon, mutta valitettavasti tuota Classic mallia ei tunnu löytyvän D1S kantaan järkevällä hinnalla; verrattuna siis Saksan Amazonin hintatasoon.

Aikomuksena olisi purkaa E61 Bemarin umpiot ja vaihtaa sisälle uudet EvoX-R 2.0 projektorit, joihin sopii sekä D1S että D2S. Ehkä kustannustehokkainta vaihtaa samalla kertaa purkuautosta myös D2S ballastit ja siirtyä D2S polttimoihin, jotka sopivat myös kaikkiin muihin talouden autoihin.

Ajattelin itse omaan autoon tilata lichtex.de on puolet halvempi mitä kotimaassa.
 
Katsokaa tarkkaan mitä/mistä tilaatte. Aika merkittävä osuus on piraatteja noista xenoneista kun "netistä" tilaa.
 
Tuli nyt laillisesti parannettua pitkiä noilla nightbreakereilla. Äkkiseltään näyttäis kuvio olevan pistemäisempi.
IMG_20220906_173124.jpg
Tämä vanhalla.
IMG_20220906_173954.jpg
Tämä nightbreaker.

Edittiä. H7 nightbraker laserit siis. Polttoajan puolesta ei ole ajovaloihin menossa mutta pitkiin voi laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Aikanaan tuli hehkutettua Osramin 65W H18 -polttimoita H7:n tilalla. Nyt kuitenkin vertailin seinää vasten ja Osramin +100% Nightbreaker Silver oli ihan yhtä kirkas. Polttimoille ohjelmoitu +14V-jännite ja testatessa molemmat umpiot olivat samanlaisessa kunnossa. Yllätti vähän, kun aiemmin olen pitänyt noita hyvinä ja testeissä ollut vähän +1xx% H7 -polttimoita kirkkaampia.

Nyt on ollut projektina vesihioa auton umpiot oikein kunnolla ja huolellinen kiillotus ja pinnoitus päälle. Seinää vasten huomasi, kun toinen puoli kirkastui. Pienikin sameus ja hiekkapuhallus syö heti valotehoa. Lyhyissä on nyt Osramin +30% Superit ja pitkissä nuo +100% Night Breakerit ja +14V jännitteellä ja isolla, hyväkuntoisella heijastinumpiolla näkee kyllä hyvin. Nuo Osramin +30% polttimot kestivät hyvin päivävaloilla varustetussa autossa vuoden / 22tkm, vaikka jännite on todella korkea. Uskalsi ostaa toiset tilalle.

Lisävalona toki vielä X-Visionin Genesis 600 Gen 2 lämmitetyllä linssillä, niin mukava ajella pimeällä. Mutta jos autolla ajelisi pimeällä vain satunnaisesti, niin nyt pärjäisi jo ilmankin lisävaloa. Jännitteen nosto polttimoille tekee ihmeitä.
 
... Lyhyissä on nyt Osramin +30% Superit ja pitkissä nuo +100% Night Breakerit ja +14V jännitteellä ja isolla, hyväkuntoisella heijastinumpiolla näkee kyllä hyvin. Nuo Osramin +30% polttimot kestivät hyvin päivävaloilla varustetussa autossa vuoden / 22tkm, vaikka jännite on todella korkea...

Ei se 14V nyt mitenkään erityisen korkea jännite kyllä ole. Normaali jännite auton käydessä on noin 14,4V. Huonosta johdotuksesta yms johtuen monessa autossa se polttimolle päätyvä jännite on kyllä käytännössä pienempi kuin se ja parempi johdotus/releytys onkin helppo tapa parantaa valotehoa. Tuoreemmissa autoissa se tosin ei ole ihan yhtä helposti tehty kuin vanhemmissa.
 
Aikanaan tuli hehkutettua Osramin 65W H18 -polttimoita H7:n tilalla. Nyt kuitenkin vertailin seinää vasten ja Osramin +100% Nightbreaker Silver oli ihan yhtä kirkas.
Kyllähän noita silloin kannattaa edelleen hehkuttaa. Yhtä kirkkaat, mutta halvemmat ja huomattavasti kestävämmät. Kolmatta vuotta samat H18 käytössä, kun vastaavasti plussapolttimoita sai vaihdella vajaa vuoden välein.
 
Ei se 14V nyt mitenkään erityisen korkea jännite kyllä ole. Normaali jännite auton käydessä on noin 14,4V. Huonosta johdotuksesta yms johtuen monessa autossa se polttimolle päätyvä jännite on kyllä käytännössä pienempi kuin se ja parempi johdotus/releytys onkin helppo tapa parantaa valotehoa. Tuoreemmissa autoissa se tosin ei ole ihan yhtä helposti tehty kuin vanhemmissa.
On se polttimolle siinä mielessä, kun halogenipolttimon ideaali jännite on 13,2V ja 5% lisäys parantaa valotehoa 20%, mutta puolittaa keston. TM joskus testasi useista autoista ajovalojen jännitteitä ja ei tainnut missään olla yli 14V. VAG-konsernin autoissa aika tyypillisesti polttimoille syötetään noin 12V, jolloin polttimot kyllä kestävät pitkään, mutta eivät ole kirkkaat. Näin oli itselläkin, kunnes ohjelmoin tuon polttimonsäästön pois. Ihme, että nirunarujohdot jaksoivat antaa 14.1V polttimon kannalle valot päällä.

Kyllähän noita silloin kannattaa edelleen hehkuttaa. Yhtä kirkkaat, mutta halvemmat ja huomattavasti kestävämmät. Kolmatta vuotta samat H18 käytössä, kun vastaavasti plussapolttimoita sai vaihdella vajaa vuoden välein.
Nojoo, totta. Näköjään TC-arvo H18:lle on 1100 tuntia, kun +100% Night Breakereille se on 550h. Kovemmille plussapolttimoille vielä vähemmän. Eli onhan nuo hinnan, tehon ja kestävyyden suhteen edelleen aika hyvä valinta, jos on valmis leikkelemään. Yllätyin vain, kun valotehossa en huomannut mitään eroa, vaikka kuinka katseli eri suunnista ja vaihteli polttimoita. 1500 vs 1700lm olisi luullut vähän näkyvän.
 
On se polttimolle siinä mielessä, kun halogenipolttimon ideaali jännite on 13,2V ja 5% lisäys parantaa valotehoa 20%, mutta puolittaa keston. TM joskus testasi useista autoista ajovalojen jännitteitä ja ei tainnut missään olla yli 14V. VAG-konsernin autoissa aika tyypillisesti polttimoille syötetään noin 12V, jolloin polttimot kyllä kestävät pitkään, mutta eivät ole kirkkaat. Näin oli itselläkin, kunnes ohjelmoin tuon polttimonsäästön pois. Ihme, että nirunarujohdot jaksoivat antaa 14.1V polttimon kannalle valot päällä.

Standardin mukaineinen testijännite on 13,2V, mutta ei se ole välttämättä sama asia kuin ideaalijännite vaan se on jonkinlainen keskiarvo siitä minimin ja maksimin välistä. TM testi tarkoittaa vain, että juuri niissä testatuissa auto malleissa ei menty yli 14V. Suurin osa autokannasta, jotka ovat niitä vähän vanhempia ja ns suoremmilla sähköillä tehtyjä ollaan kyllä usein siellä yli 14V lukemissa lampun kannalla.

Ihan samaa mieltä ollaan kyllä muuten tuosta mitä kirjoitat valotehosta, huomioni oli tuohon kirjoitukseesi jossa hehkutat 14V jännitettä "todella korkeaksi", tietysti se on parempi kuin 12V tai 13,2V, mutta ei se mitenkään erikoisen korkea ole isommassa kuvassa autoissa noin yleensä.
 
Standardin mukaineinen testijännite on 13,2V, mutta ei se ole välttämättä sama asia kuin ideaalijännite vaan se on jonkinlainen keskiarvo siitä minimin ja maksimin välistä. TM testi tarkoittaa vain, että juuri niissä testatuissa auto malleissa ei menty yli 14V. Suurin osa autokannasta, jotka ovat niitä vähän vanhempia ja ns suoremmilla sähköillä tehtyjä ollaan kyllä usein siellä yli 14V lukemissa lampun kannalla.
Tuo oli juuri vähän vanhempi testi, olikohan 2000-luvun alkua vai 90-luvun loppua. Muistaakseni 13,7 volttia oli korkein, mitä mitattiin ja testissä oli paljon autoja. Alimmillaan oltiin 11 voltin lukemissa. Tuon ikäisiin autoihin releytys oli vielä helpompaa kuin nykyään. Nykyautoista ei ole vastaavaa testiä nähtyä, mutta ainakin johdot tuntuvat olevan todella ohuita.

Omalla kohdalla 14.1V ajovaloille ohuilla johdoilla oli yllättävän korkea, kun lisävaloille sain paksulla johdolla 14,3V suoraan akulta latausjännitteen ollessa 14,6V. Aikanaan tuli myös googlailtua releytyksestä ja huonoista valoista juttuja ja en kyllä missään autossa nähnyt vakiona yli 14V jännitettä. Ja siinäkin mielessä meinasin tuota 14,1V jännitettä todella korkeaksi polttimoiden kohdalla, koska sillä polttimoiden elinikä jää reilusti alle puoleen verrattuna 13,2 volttiin. Jotkut +1xx % polttimot eivät kestäisi pitkään. Mutta vastineeksi tuolla jännitteellä halvin ison valmistajan peruspolttimo on paljon kirkkaampi kuin plussapolttimo korkeammalla jännitteellä. Ennen ohjelmointia lyhyille tuli 12,5V ja pitkille 11,6V.

Kyllä voi olla autoja, joissa on 14V tehtaalta, mutta on harvinaista ja ei ole itselle tullut vastaan. Liikenteessä tuntuu, että oman auton halogenit on paljon paremmat kuin muilla ja monet xenonit ja leditkin jää kakkoseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toi nightbreaker laser h7 polttoaika oli muistaakseni 100 tuntia. Ton kun puolittaa niin päästään 50 tuntiin...
 
Täältä myös ääni Lichtexille. Viimeksi tosin Osramit tulivat ns. bulkkipakkauksessa, eivät varsinaisessa vähittäismyyntiin tarkoitetussa paketissa, mutta väliäkös tuolla.
 
Viime syksynä joku linkkasi tähän ketjuun Youtube-testin led-polttimoista. Silloin hinta-laatu-suhteeltaan ylivoimainen oli tämä:

Onko tullut vielä parempia polttimoita markkinoille? Olisi tarve hyville polttimoille 9005-kannalla. Ovat muuten olleet kohta vuoden päivät käytössä Köyhän Ihmisen Autossa. Toimivat edelleen, eikä löytynyt edes katsastuksessa moitittavaa valoista. Ovat siis sekä lyhyissä että pitkissä. Lyhyet ovat projektorityyppiset.
 
Viime syksynä joku linkkasi tähän ketjuun Youtube-testin led-polttimoista. Silloin hinta-laatu-suhteeltaan ylivoimainen oli tämä:

Onko tullut vielä parempia polttimoita markkinoille? Olisi tarve hyville polttimoille 9005-kannalla. Ovat muuten olleet kohta vuoden päivät käytössä Köyhän Ihmisen Autossa. Toimivat edelleen, eikä löytynyt edes katsastuksessa moitittavaa valoista. Ovat siis sekä lyhyissä että pitkissä. Lyhyet ovat projektorityyppiset.

Testi oli tämä:


Ja testivoittaja olikin tämä:
 
Testi oli tämä:


Ja testivoittaja olikin tämä:

Moi. Itekki katoin ton videon joskus ja oli tarkotus tilata noi testin parhaimmat apollot, mutta en uskaltanut, jos ovatkin feikit. Lopulta päädyin samassa testissä menestyneisiin Bevinsee V45 polttimoihin. Tilasin ne täältä edullisesti. Sain varmistettua valmistajalta, että tämä oli aito heidän aliexpress store. 3kk sitten asensin nämä astraani ja en voisi olla tyytyväisempi. Ovat todella kirkkaat. Suosittelen laittamaan umpioihin, joissa projektorilinssi niin valokuvio pysyy järkevänä.
85C4281D-ECBA-4671-847F-76C9CFDDA08A.jpeg
 
Minulla on ollut viime joulukuusta alkaen nuo 130W Apollot sekä lyhyissä että pitkissä valoissa ja olen ollut niihin äärettömän tyytyväinen. Kesäksi meinasin ne ottaa pois mutta en sitten viitsinytkään. Valoa tulee todella runsaasti, mutta luultavasti ei häikäisen vastaantulijoita liian paljon, kun kertaakaan ei kukaan ole valoja välkytellyt. Kohta on katsastuksen aika, ja siihen täytyy hetkellisesti vaihtaa normipolttimot.

Ketjuun aiemmin olen postannut muutamia vertailukuvia Apolloista.
 
Mulla on noi Apollot olleet pitkissä nyt vajaan vuoden ja hienosti pelittää edelleen. Ei ole ollut tarvetta lisävaloille.
 
Viime syksynä joku linkkasi tähän ketjuun Youtube-testin led-polttimoista. Silloin hinta-laatu-suhteeltaan ylivoimainen oli tämä:

Onko tullut vielä parempia polttimoita markkinoille? Olisi tarve hyville polttimoille 9005-kannalla. Ovat muuten olleet kohta vuoden päivät käytössä Köyhän Ihmisen Autossa. Toimivat edelleen, eikä löytynyt edes katsastuksessa moitittavaa valoista. Ovat siis sekä lyhyissä että pitkissä. Lyhyet ovat projektorityyppiset.

Ollut sallivampi insinööri katsastuksessa. Mulle kyllä märistiin osrameista.
 
Porukoiden autoon ruuvasin juuri äsken Philipsin Ultinon Prot paikoilleen, H4-versiot. Hyvin niissä näytti olevan kuvio kohdillaan.
 
Mikä näissä on tämän päivän tilanne talvikäytössä? Pari vuotta sitten kokeilin muutamaa erilaista, silloin tehokkaamman pään ledipolttimoa, mutta ei voinut talvikäytössä pitää ollenkaan, kun muurautui lamput umpeen, ei tullut lämpöä sinne lampun sisälle riittävästi.
Joko näissä "130W" valoissa on hukkalämpöä riittävästi, vai onko nämä edelleen vain kesäkäyttöön tai kaupungille, missä ei ajeta lumisateella eikä pakkasella?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom