Hyvät ajovalopolttimot autoon?

Onko kokemusta edullisista ja kestävistä T10 lasikantapolttimoista auton sisävalaistus käyttöön? Tilailin vuosi takaperin parikymmentä kappaletta sisävaloihin led polttimoita, mutta näistä jo muutama oli alkujaan viallisia (ledi tai kaksi pimeänä) ja nyt vuoden käytön jälkeen alkaa jo useampi räpsymään. Vaihtoehtoja ebay/aliexpres akselilla kun on vaikka kuinka.
 
Onko kokemusta edullisista ja kestävistä T10 lasikantapolttimoista auton sisävalaistus käyttöön? Tilailin vuosi takaperin parikymmentä kappaletta sisävaloihin led polttimoita, mutta näistä jo muutama oli alkujaan viallisia (ledi tai kaksi pimeänä) ja nyt vuoden käytön jälkeen alkaa jo useampi räpsymään. Vaihtoehtoja ebay/aliexpres akselilla kun on vaikka kuinka.
 
Ei kuitenkaan viitsi paria sataa laittaa noihin. Ehkä tilailen siis mielummin 100kpl vaikka kiina polttimoita ja vaihtelen vuosittain koko kierroksen.
No onneksi paketissa tulee kaksi polttimoa, joten vain satasen veisi lompakosta.

Toinen vaihtoehto on kokeilla täältä: T10 (W5W) led-polttimo | Xenonled.com

Ebay/Ali osalta sitten aikamoista tuuripeliä, kunhan ei ihan sitä halvinta mahdollista tilaa ja katsoo yhtä tai kahta pykälää parempia malleja kuin mikä on sillä hetkellä halvin tarjolla oleva.
 
Itselläni on autossa hieman harvinaisempi polttimotyyppi HIR2 projektoriumpiossa, jossa lyhyet valot tehdään kuten Xenoneissa, eli varjostimella. Vanhat kulahtaneet halogeenit vaihdoin jokin viikko sitten Philipsin Ultinon Essential -ledipolttimoihin. Polttimon teho on 24W ja lumeneita luvataan 1550. Ks. Philips Ultinon Essential LED HIR2 ajovalopolttimopari | Motonet Oy

Ajelen pääosin kaupungissa, joten en ole tähän mennessä vielä tarvinnut pitkiä, testannut olen kyllä, että joo, toimii. Varjostimen takia valokuvio rajautuu hyvin, eikä ole kukaan ainakaan vilkutellut valoja mulle... Nuo Philipsitkään eivät toki ole E-hyväksytyt.

Joku mainitsi ketjussa uusien autojen häikäisevistä valoista... Sen olen itsekin havainnut, että pienetkin töyssyt tiessä saavat illalla vastaantulevien Volvo V90:sten vakiot LED-valot häikäisemään pahasti, oletan että ovat jotkut "perusmallit" joissa ei ole korkeuden automaattista säätöä... On toki muitakin automalleja, mutta noi V90:set erottuu joukosta sillä että ne tuntuvat häikäisevän *aina*...

edit: Niin, ja nuo Ultinon Essentialit on siitä mukavat, että niiden virtalähde on polttimossa, eikä erillisessä purkissa, joten mahtuivat autooni hyvin umpioiden sisään kannen alle ilman mitään virityksiä...
 
Tää koko led-polttimoiden myynti on mun mielestä jotenkin huvittavaa, kun kaikki myy suvereenisti ei-tieliikennekäyttöön olevaa tavaraa vetävillä markkinointiteksteillä, ja sitten lopussa on joku kuittaus "ei tieliikennekäyttöön" ja sillä homma ok ja laillista. Vähän sama kuin Motonet myisi pirtua puhdistusaineena ja tuotesivulla olisi maininta "ei oraalisesti nautittavaksi tai juomasekoituksiin" ja kaikki olis sillä ihan ok ja laillista niin poliisin kuin alkonkin puolesta.

Parhaat palat korostettuna tuotesivulta jossa myydään pelto- ja ralli- ja offroad-autoihin tiestön ulkopuolella käytettäväksi soveltuvia polttimoita.
Philipsin uusi Ultinon Essential LED on todellakin hintansa arvoinen.
Kompakti, all-in-one -polttimo on tyylikäs, tehokkaan kirkas, sisältää kaksinkertaisen lämmönhaihdutustekniikan ja tukee sekä 12V että 24V jännitettä.
Nämä Polttimot on helppo asentaa pienen kokonsa ansiosta ja sopivat useimpiin autoihin.
6500K värilämpötila luo modernin valkoista valoa, joten erotut aina joukosta tyylikkäällä valokeilalla.

• 24W
• Ei tieliikennekäyttöön!!

:rolleyes:
 
Onko kokemusta edullisista ja kestävistä T10 lasikantapolttimoista auton sisävalaistus käyttöön? Tilailin vuosi takaperin parikymmentä kappaletta sisävaloihin led polttimoita, mutta näistä jo muutama oli alkujaan viallisia (ledi tai kaksi pimeänä) ja nyt vuoden käytön jälkeen alkaa jo useampi räpsymään. Vaihtoehtoja ebay/aliexpres akselilla kun on vaikka kuinka.
En muista merkkiä, ebaysta ostin jotkut extra kirkkaat t10 ledivalot ja saatana että on kirkasta autossa, aamulla kun hyppää pimeässä sisään niin oikein silmiin saattuu:rofl:

Olisko 20kpl maksanut joku 20€ posteineen
 

Liitteet

  • IMG_20181107_180145.jpg
    IMG_20181107_180145.jpg
    419,2 KB · Luettu: 200
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta edullisista ja kestävistä T10 lasikantapolttimoista auton sisävalaistus käyttöön? Tilailin vuosi takaperin parikymmentä kappaletta sisävaloihin led polttimoita, mutta näistä jo muutama oli alkujaan viallisia (ledi tai kaksi pimeänä) ja nyt vuoden käytön jälkeen alkaa jo useampi räpsymään. Vaihtoehtoja ebay/aliexpres akselilla kun on vaikka kuinka.
Tilasitko Alista ne parhaimmat arvostelut ja eniten tilauksia saaneet? Näin tein itse saa nähdä onko hintansa 10e arvoiset.
 
Mikä noissa lediräpsyissä kiehtoo auton sisävalaistuksessa? Värikin on niin tympeän sinertävä, että semmoset lähtisi heti ekana "tuninkina" pois ja hehkulamppuja tilalle.
 
Mikä noissa lediräpsyissä kiehtoo auton sisävalaistuksessa? Värikin on niin tympeän sinertävä, että semmoset lähtisi heti ekana "tuninkina" pois ja hehkulamppuja tilalle.

Kai nää on makuasioita, ite ainakin tykkään kylmästä valkoisesta ledistä enemmän kuin keltaoranssista hehkulampusta. Valotehokin on noissa ledipolttimoissa moninkertainen verrattuna hehkulankapolttimoihin.

Aina kun omasta autosta (vaihdettu ledit) menee vaimon autoon (hehkulamput) niin ihmettelee kuinka paska sisävalaistus siellä on. Kaikki näyttääkin vielä ihan tunkkaselta siinä keltaisessa valossa.
 
Mikä noissa lediräpsyissä kiehtoo auton sisävalaistuksessa? Värikin on niin tympeän sinertävä, että semmoset lähtisi heti ekana "tuninkina" pois ja hehkulamppuja tilalle.
Modernimpi värisävy. Itse on kirkkaudesta niin perusta, kun yleensä himmeähköt valot riittää kaikkeen mitä autossa tarvitsee nähdä, eikä ne vie pimeänäkökykyä. Plussana tulee myös pienempi virrankulutus, jos joskus sattuu jäämään sisävalo päälle, akku ei tyhjene ihan hetkessä.
 
Mikä noissa lediräpsyissä kiehtoo auton sisävalaistuksessa? Värikin on niin tympeän sinertävä, että semmoset lähtisi heti ekana "tuninkina" pois ja hehkulamppuja tilalle.

Hehkulankalampun liki käräyttämät lampun pesät motivoi ainakin täällä päin. Hyvänä lisänä musta / tumma auton sisustus ja avainten metsästys penkin alta.
 
Olisko 10kpl maksanut joku 40€ posteineen
Melko törkyhintaisia oot löytänyt (vai millä kannalla mahtoi olla).
Näitä ollut jo useamman vuoden, yksikään ei ole palanut puhki. Ainoa paikka missä ei pelannut oli jalkatila.
5€ 25kpl mitä olin itse maksanut.

 
Melko törkyhintaisia oot löytänyt (vai millä kannalla mahtoi olla).
Näitä ollut jo useamman vuoden, yksikään ei ole palanut puhki. Ainoa paikka missä ei pelannut oli jalkatila.
5€ 25kpl mitä olin itse maksanut.


Löysin itseasiassa tuolta Ebay historiasta noi, 2017 olen ostanut niitä 20kpl ja maksanut 20€ niistä, ei voi aina kaikkea muistaa...

 
Tullut muuten vastaan myös sellainen sisävaloledioksennus, mikä ei ollut edes kylmä valkoinen, vaan ihan oikea sininen.
 
Tullut muuten vastaan myös sellainen sisävaloledioksennus, mikä ei ollut edes kylmä valkoinen, vaan ihan oikea sininen.
Korotan. Ostin aikoinaan auton, jossa sisävalot ja rekisterivalot oli sinisiä ledejä. Ja oli kirkkaita. Vaikea ymmärtää mikä ihmisen ajaa tällaiseen tuninkiin, ehkä lopulta joka toinen autoilija on vaan keskimääräistä lippispäisempi.
 

70W h7 taas kiinni. Puhelimen lux-meterillä 1500 luxia vs. 55W bright lampun 1300 luxia. :tup:
Tilasin kokeeksi, valo on melko valkoista, mutta epäilen vahvasti tuota 70w ilmoitusta, valoteho ainakin on selvästi huonompi kuin marketin halppis h7 polttimoissa. Ei jatkoon täällä.
 
Tilasin kokeeksi, valo on melko valkoista, mutta epäilen vahvasti tuota 70w ilmoitusta, valoteho ainakin on selvästi huonompi kuin marketin halppis h7 polttimoissa. Ei jatkoon täällä.
Ettei vain jännite laske liikaa? Paremmin nuo näyttää kuin +xx% polttimot ja nappaa kyllä laturilta enemmän. Väristä taas en itse tykkää kun ovat paljon keltaisempia kuin esim minimanin pilotit. Niissä on mukavan valkoinen sävy.
 
Ettei vain jännite laske liikaa? Paremmin nuo näyttää kuin +xx% polttimot ja nappaa kyllä laturilta enemmän. Väristä taas en itse tykkää kun ovat paljon keltaisempia kuin esim minimanin pilotit. Niissä on mukavan valkoinen sävy.
Hmm. Mun omat on kyllä ehdottomasti valkoisimpia halogeenejä mitä olen nähnyt. Whitevisionitkin kalpenee noiden rinnalla.

En usko jännitteen laskuun kun valot ei kirkastu kierroksillakasn yhtään tyhjäkäyntiin verrattuna. En tosin ole mitannut.

Voihan toki olla et näissä ebay lotoissa voi osua melko vaihtelevia tuotteita.
 
Hmm. Mun omat on kyllä ehdottomasti valkoisimpia halogeenejä mitä olen nähnyt. Whitevisionitkin kalpenee noiden rinnalla.

En usko jännitteen laskuun kun valot ei kirkastu kierroksillakasn yhtään tyhjäkäyntiin verrattuna. En tosin ole mitannut.

Voihan toki olla et näissä ebay lotoissa voi osua melko vaihtelevia tuotteita.
Kuulostaa täysin eri tuotteelta. Taattua ebay lottoa siis. :D

E: itse siis ostin kolme vuotta sitten isomman setin niin ei tarvitse uudelleen tilailla. Ilmeisesti tuote on vaihtunut.
 
Tilasin kokeeksi, valo on melko valkoista, mutta epäilen vahvasti tuota 70w ilmoitusta, valoteho ainakin on selvästi huonompi kuin marketin halppis h7 polttimoissa. Ei jatkoon täällä.
Saitko mitä tilasitkin eli 70W? Tilasin nimittäin itsekkin nämä 70W ja polttimoissa lukee 100w. En jaksanut alkaa reklmoimaan. Mitattu teho noista 98W (@14.4V). En ollut myöskään vaikuttunut valotehosta. Valkoista on kyllä.
 
Saitko mitä tilasitkin eli 70W? Tilasin nimittäin itsekkin nämä 70W ja polttimoissa lukee 100w. En jaksanut alkaa reklmoimaan. Mitattu teho noista 98W (@14.4V). En ollut myöskään vaikuttunut valotehosta. Valkoista on kyllä.
70w lukee.
 
Tässä ketjussa joku keuhui aiemmin näitä "kiina ZES" malleja vakio H7 veroisiksi: US $10.98 40% OFF|Mini H4 H7 H8 LED Canbus With ZES Chips Car Headlight Bulbs H1 H3 H11 9005 HB3 900 HB4 H27 Led Auto Lamp 12000LM|Car Headlight Bulbs(LED)| - AliExpress. Tilasin itsekin testiin ja toden totta ovat biltema h7 55w kanssa samaa teholuokkaa, mutta väri on "vähän" kivemman värinen.
lyhyet.png

Alla myös kuvio seinää vasten(oikealla siis halogeeni). Hajavaloa ei näyttäisi olevan liikaa(täytyy testata lisää vielä).
IMG_20201025_202320.jpg

Pitkissä vaikuittaisi että valotehoa on hivenen vähemmän kuin biltemoissa.
pitkät.png

Tässä lisäksi verrokkina tällä sivulla aiemmin mainittu Osram 80w. Yllättävän pieni on ero ainakin näissä kuvissa Osramin hyväksi. Täytyy käydä vielä huomeniltana kuvailemassa pidemmällä suoralla. Kameran asetukset oli vakioitu kaikkiin kuviin. Autona pösö 5008 (2013). Tilasin testiin myös sets H1 H3 H4 H7 H11 HB3 HB4 501 XENON halogen BULBS LIGHT HEADLIGHT FOG | eBay, joista on ollut täällä puhetta. Testailen kun saapuvat.
Tännekin tuli nämä polttimot eli H7 ZES versiona. Hintaa tuli noin 16 euroa ja tulivat suoraan postilaatikkoon suunnilleen kolmessa viikossa.
Valon lähde näyttäisi olevan melko oikeassa kohdassa:
1605780917519.png

Tuo kantaosa lähtee irti ja sen voi kiinnittää ensin umpioon ja sitten työntää lopun lampun paikalleen.
 
Tännekin tuli nämä polttimot eli H7 ZES versiona. Hintaa tuli noin 16 euroa ja tulivat suoraan postilaatikkoon suunnilleen kolmessa viikossa.
Valon lähde näyttäisi olevan melko oikeassa kohdassa:
1605780917519.png

Tuo kantaosa lähtee irti ja sen voi kiinnittää ensin umpioon ja sitten työntää lopun lampun paikalleen.

Onko toi kanta metallia vai muovia? Sinänsä en kannusta ketään laittamaan ledejä lyhyisiin, pitkissä on ihan ok kunhan kuvio kohdillaan.

Tarvitsen H1 ledit (pitkiin) mutta noissa on yleensä kanta muovia eli maadoitus pitäisi vetää muualta. Ei ongelma jos jaksaa askarrella mutta omasta pitäisi purkaa keula ja ottaa umpiot käteen.
 
Onko toi kanta metallia vai muovia? Sinänsä en kannusta ketään laittamaan ledejä lyhyisiin, pitkissä on ihan ok kunhan kuvio kohdillaan.

Tarvitsen H1 ledit (pitkiin) mutta noissa on yleensä kanta muovia eli maadoitus pitäisi vetää muualta. Ei ongelma jos jaksaa askarrella mutta omasta pitäisi purkaa keula ja ottaa umpiot käteen.
Metallia on koko polttimo. Kauluksen ja polttimon välissä on jopa o rengas tiiviste.
 
Onkos kukaan kokeillut noita laservalo muutossarjoja joita näköjään tullut myyntiin. Olen hieman skeptinen...
 
Tännekin tuli nämä polttimot eli H7 ZES versiona. Hintaa tuli noin 16 euroa ja tulivat suoraan postilaatikkoon suunnilleen kolmessa viikossa.
Valon lähde näyttäisi olevan melko oikeassa kohdassa:
1605780917519.png

Tuo kantaosa lähtee irti ja sen voi kiinnittää ensin umpioon ja sitten työntää lopun lampun paikalleen.
Todella lupaavalta nämä vaikuttavat. Tuo irtonainen kanta on aivan ehdoton, saa sen umpioon kiinni umpion omalla rautalangalla. Muuten polttimoa ei saisi kiinni.
Erittäin hyvin hätäisesti ehdin kokeilla näitä. Tässä omat valot:
1606487062308.png


Oikealle puolelle vaihdettu tämä LED polttimo:
1606487117347.png

Kuvio muuttuu aika paljon polttimoa kääntämällä. Pitää ajan kanssa kokeilla säätää vielä.
Note to self, vanhaa halogeenia ei kannata lämpinänä jättää lumisateeseen. Hajoaa heti :sori:
 
Tuli vaihdettua vanhat noname "2.90e" polttimot Osram Nightbreaker Silveriin, olivat ainoat kohtuuhintaiset omassa kylässä. Otin samoilla asetuksilla kuvat. Ylempi vanhat polttimot.

vanhapolttomi.jpg
nightbreakersilver.jpg
 
No se riippuu.. esim. jos mitään ei tarvitse vaihtoa varten purkaa..
No toki. Säästäisin itsekin tuoreet hyvät polttimot, vaikka pyrinkin tekemään vaihdot aina niin, että vanha polttimo toimii vielä, kun se poistetaan ja heitetään roskiin. Mutta säästettävä heti pakettiin turvaan irrotuksen jälkeen.
 
Yllättävän hyvin kestää kaikki muut hehkut, paitsi just ajovalot, mikähän siinä on? Toki kun käyttää +++ -polttimoita, niin sen ymmärtää.
Onhan niitä "long-life" -polttimoita, mutta niissä ei taida olla niin hyvä valoteho. :hmm:
 
Yllättävän hyvin kestää kaikki muut hehkut, paitsi just ajovalot, mikähän siinä on? Toki kun käyttää +++ -polttimoita, niin sen ymmärtää.
Onhan niitä "long-life" -polttimoita, mutta niissä ei taida olla niin hyvä valoteho. :hmm:
Juuri siksi, että ajovalot optimoidaan enemmän valoteholle. Tai halogeenejahan ne enimmäkseen ovat, siinä missä muut autopolttimot yleensä ns. tavallisia hehkulamppuja.
 
Vanhat (ja halvat) H7- halogeenipolttimot pitäisi vaihtaa. Tilalle vähän laadukkaampaa, mutta mitä? Paikallisessa motonetissa kaikki lupailivat toisiaan enemmän valotehoa, kenen valmistajan lupaus oikeasti pitää?
 
Vanhat (ja halvat) H7- halogeenipolttimot pitäisi vaihtaa. Tilalle vähän laadukkaampaa, mutta mitä? Paikallisessa motonetissa kaikki lupailivat toisiaan enemmän valotehoa, kenen valmistajan lupaus oikeasti pitää?

Tai OSRAM Night Breaker Laser. RacingVision ja Night Braker taas menee kategoriaan, että noita polttimoita saa vaihtaa aika tiheään (150-250h lifespan).
 
Vanhat (ja halvat) H7- halogeenipolttimot pitäisi vaihtaa. Tilalle vähän laadukkaampaa, mutta mitä? Paikallisessa motonetissa kaikki lupailivat toisiaan enemmän valotehoa, kenen valmistajan lupaus oikeasti pitää?

Jos mahdollisimman valkoinen värisävy on jokin kriteeri, niin suosittelen Philipsin WhiteVision polttimoita. Kestosta en osaa tosin sanoa vielä mitään.
 
Onko kukaan löytänyt hyviä led-polttimoita peruutusvaloihin eli BA15s tyypillä ? Mielellään Osram, Philips jne merkkituote. Muistaakseni tälläisiä Osrameita joskus koitin, mutta "varjostimesta" tai autosta johtuen eivät oikein vakuuttaneet valoteholtaan. Kiinalaiset 5-10€ väliin sijoittuvat oli hyvät, mutta kärähti ja poltti sulakkeen mennessään noin 1-2v päästä joten ei uudestaan :)
 
Nyt alko tässä lueskellessa pännimään vollen vaisuksi menneet xenonit (mitälie vaikka alkuperäiset 230tkm ja reilut 10v nähneet). Onko kokemuksia miten iso ero on osramin cool blue intense ja nightbreaker lasereilla? D1S näyttäisi tuo v70 malli kolmosen xenoni olevan (tässähän on siis "tuplakaukovalot" nousevalla xenonin varjostimella ja heijastinumpiossa halogeeni). Saksan amazonissa duo packit on 85€ vs 116€. Onko hintaerolle mielekästä vastinetta?
 
Onko kukaan löytänyt hyviä led-polttimoita peruutusvaloihin eli BA15s tyypillä ? Mielellään Osram, Philips jne merkkituote. Muistaakseni tälläisiä Osrameita joskus koitin, mutta "varjostimesta" tai autosta johtuen eivät oikein vakuuttaneet valoteholtaan. Kiinalaiset 5-10€ väliin sijoittuvat oli hyvät, mutta kärähti ja poltti sulakkeen mennessään noin 1-2v päästä joten ei uudestaan :)
Joo, olen joskus löytänyt vaikka en muista mistä ostin sen niinikään kiinalaisen. Kesti ainakin 6 vuotta, jonka ajan vielä käytin sitä autoa. Kun löytää sopivan, valoteho riittää yhdessäkin lampussa, ainakin sen 10 sekuntia ennen lämpenemistään, minkä ajan pakkivaloa kerralla yleensä tarvitsee. Minullakin oli siinä koslassa vain yksi peruutusvalaisin olemassa, ja alkuperäinen noin 20 watin hehkulamppu ei näyttänyt yhtään mitään.

Nuo Osram Premiumit eivät vakuuta valotehollaan jo siksi, että ne ovat silminnähden rakenteeltaan vääriä aiottuun käyttötarkoitukseen. Ne valaisevat pakkivalon lasin niin, että muut näkevät selkeästi että pakkivalo palaa. Niillä saa joidenkin mielestä kivemman värin orkkishehkulampun tilalle, linssi loistaa kirkkaammin ja valaistussähkön tarvetta saa vähennettyä(kun asentaa näitä koko kierroksen ympäri autoa). Ne kuitenkaan eivät tee normaalista himmeästä pakkivalosta köyhän miehen OEM-look lisäpakkivalonkorviketta, mitä nyt tehtävänannosta päätellen kaipaat. 400 lm * 2 olisi jo pirun paljon, mutta kun vain hyvin pieni osa siitä pääsee ikinä ulos asti.

Kokeilisin tässä tapauksessa silti uudestaan jotain toista kiinalaista, tilaa vaikka heti pari erilaista. Tuon alla esitetyn mallinen ei ole ehkä kaikkein potentiaalisin asettelultaan, vaikka kenties kokonaisvalovirraltaan melko hyvä(voi olla jopa melkein puolet luvatusta sytytyshetkellä, jos käy tuuri, ja sehän sinänsä on jo usein liikaa).

Kun vakiomallin hehkulamppupesään halutaan merkkivalon tilalle valaisin, jolla näkee peruuttaa, oikea ledikorvikkeen tyyppi on sellainen, jossa on päässä suurteholedi linssioptiikalla(valaiseen suoraan taakse) ja pötkön ympärillä pienempiä ledejä, jotta valaisee myös pakkivalon umpion. Eduksi on, että 1) nimenomaan linssivalo-osa on kirkas 2) polttimo on niin pitkä kuin umpioon kohtuudella mahtuu, jotta linssioptiikka pääsee mahdollisimman lähelle auton takavalaisimen (yleensä kovasti diffuusorina toimivaa) kirkasta pakkivalon ikkunaa.

Esseeni lienee tarkemmin ajatellen turhahko, jos olit jo kerran löytänyt sopivat, enkä edes ehdottanut sitä mitä pyysit. Sori siitä.

Kiitti kuitenkin muistutuksesta. Pitänee etsiä nykyiseen koslaan pakkivalon parannusta. On kyllä helvetin turhauttavaa, kun se ei valaise mitään. Vaikea ymmärtää, missä on nanny state kun sitä tarvittaisiin. Kukaan ajattele edes kaikkia niitä yliajettuja lapsia, prkl.
 
Joo, olen joskus löytänyt vaikka en muista mistä ostin sen niinikään kiinalaisen. Kesti ainakin 6 vuotta, jonka ajan vielä käytin sitä autoa. Kun löytää sopivan, valoteho riittää yhdessäkin lampussa, ainakin sen 10 sekuntia ennen lämpenemistään, minkä ajan pakkivaloa kerralla yleensä tarvitsee. Minullakin oli siinä koslassa vain yksi peruutusvalaisin olemassa, ja alkuperäinen noin 20 watin hehkulamppu ei näyttänyt yhtään mitään.

Nuo Osram Premiumit eivät vakuuta valotehollaan jo siksi, että ne ovat silminnähden rakenteeltaan vääriä aiottuun käyttötarkoitukseen. Ne valaisevat pakkivalon lasin niin, että muut näkevät selkeästi että pakkivalo palaa. Niillä saa joidenkin mielestä kivemman värin orkkishehkulampun tilalle, linssi loistaa kirkkaammin ja valaistussähkön tarvetta saa vähennettyä(kun asentaa näitä koko kierroksen ympäri autoa). Ne kuitenkaan eivät tee normaalista himmeästä pakkivalosta köyhän miehen OEM-look lisäpakkivalonkorviketta, mitä nyt tehtävänannosta päätellen kaipaat. 400 lm * 2 olisi jo pirun paljon, mutta kun vain hyvin pieni osa siitä pääsee ikinä ulos asti.

Kokeilisin tässä tapauksessa silti uudestaan jotain toista kiinalaista, tilaa vaikka heti pari erilaista. Tuon alla esitetyn mallinen ei ole ehkä kaikkein potentiaalisin asettelultaan, vaikka kenties kokonaisvalovirraltaan melko hyvä(voi olla jopa melkein puolet luvatusta sytytyshetkellä, jos käy tuuri, ja sehän sinänsä on jo usein liikaa).

Kun vakiomallin hehkulamppupesään halutaan merkkivalon tilalle valaisin, jolla näkee peruuttaa, oikea ledikorvikkeen tyyppi on sellainen, jossa on päässä suurteholedi linssioptiikalla(valaiseen suoraan taakse) ja pötkön ympärillä pienempiä ledejä, jotta valaisee myös pakkivalon umpion. Eduksi on, että 1) nimenomaan linssivalo-osa on kirkas 2) polttimo on niin pitkä kuin umpioon kohtuudella mahtuu, jotta linssioptiikka pääsee mahdollisimman lähelle auton takavalaisimen (yleensä kovasti diffuusorina toimivaa) kirkasta pakkivalon ikkunaa.

Esseeni lienee tarkemmin ajatellen turhahko, jos olit jo kerran löytänyt sopivat, enkä edes ehdottanut sitä mitä pyysit. Sori siitä.

Kiitti kuitenkin muistutuksesta. Pitänee etsiä nykyiseen koslaan pakkivalon parannusta. On kyllä helvetin turhauttavaa, kun se ei valaise mitään. Vaikea ymmärtää, missä on nanny state kun sitä tarvittaisiin. Kukaan ajattele edes kaikkia niitä yliajettuja lapsia, prkl.

Ei mitään, hyvää tekstiä ja itse olen tehnyt aivan saman havainnon. Osramin ajatus tuntuu olevan lähettää valo heijastimen kautta ja IMHO sillä ei mielestäni oikein peruutusvalossa väliä. Muiden häikäisy on joka tapauksessa hyvin väliaikaista, hyväkin että muut huomaavat tuon peruuttavan ja loppujen lopuksi ei niissä mitään hillitöntä tehoa silti ollut...mielestäni aika passeli. Muistaakseni ne olivat suunnilleen tämän näköiset. Joka tapauksessa päässä oli tuo linssi ja osramilla taas pääty on enemmänkin tulpattu. On nuo osramitkin paremmat kuin vakiot joilla ei nähnyt mitään.

Tuo oikosulku on vaan ikävä. En muista mitä kaikkea se pimensi, mutta joka tapauksessa "tien päällä" ollessa aika ikävä yllätys. Varsinkin kun tottakai ne tapahtuu aina yöllä ja sopivaa sulaketta ei tietenkään ole mukana silloin (tämä tietysti oma moka).

EDIT: Pistin tälläiset tilaukseen. Ei löytynyt mitään "merkkivaihtoehtoja", mutta pari asiallisen näköistä kylläkin (joista nuo ovat toiset). Palautteen perusteella valkkasin nuo, vaikka aika samanlaiset palautteet molemmissa olikin ja rakenne vain hieman eri. Ehkä tarvii jotain lakkaa vetä ledien yli jos ovat noin "paljaana" mitä kuvissa ja laittaa niitä sulakkeita hanskalokeroon... Jos jotakuta kiinnostaa niin voin kirjoitella lyhyet kokemukset, mutta ennakkoonkin sen tietää; kirkkautta riittää, kestoikä 1-xxx kuukautta :D
 
Viimeksi muokattu:
Hain Hella Comet FF200 -valoihin Biltemasta H3 100 watin polttimot ja äkkiseltään vaikuttaisi erittäin hyvältä 8 euron sijoitukselta.

Lumeneitahan noista pitäisi lähteä 2400, kun taas 55W:n kohdalla luku on 1450. Valoa tulikin aika tuntuvasti lisää Osramin +130% polttimoihin verrattuna. Yllättäen valon kirkkain osa muuttui hieman pehmeämmäksi, jonka takia valokeila on leveämpi ja korkeampi kuin ennen. Lisäksi sävy ei luonnollisesti ole niin valkoista kuin Osramilla, mutta kun auton kaikki valot ovat halogeneja, niin ei häiritse.

Ruotissa noita lisävaloja markkinoitu pienestä koosta huolimatta 100W kestäviksi ja ilmeisesti moni ajanutkin useita vuosia 100W polttimoilla. Nuo Hellat maksoivat 59 euroa, niin ei ole iso katastrofi, jos heijastinpinta kärähtää. Onneksi tuli aikanaan asennettua paksumpien johtojen kanssa nuo lisävalot. Google Mapsin mukaan tien päässä olevaan mutkaan on 400 metriä matkaa, eli hyvin saa rahalle vastinetta ja valoa perinteisillä halogeneillakin.

WhatsApp Image 2020-12-27 at 20.14.08.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Hain Hella Comet FF200 -valoihin Biltemasta H3 100 watin polttimot ja äkkiseltään vaikuttaisi erittäin hyvältä 8 euron sijoitukselta.

Lumeneitahan noista pitäisi lähteä 2400, kun taas 55W:n kohdalla luku on 1450. Valoa tulikin aika tuntuvasti lisää Osramin +130% polttimoihin verrattuna. Yllättäen valon kirkkain osa muuttui hieman pehmeämmäksi, jonka takia valokeila on leveämpi ja korkeampi kuin ennen. Lisäksi sävy ei luonnollisesti ole niin valkoista kuin Osramilla, mutta kun auton kaikki valot ovat halogeneja, niin ei häiritse.

Ruotissa noita lisävaloja markkinoitu pienestä koosta huolimatta 100W kestäviksi ja ilmeisesti moni ajanutkin useita vuosia 100W polttimoilla. Nuo Hellat maksoivat 59 euroa, niin ei ole iso katastrofi, jos heijastinpinta kärähtää. Onneksi tuli aikanaan asennettua paksumpien johtojen kanssa nuo lisävalot. Google Mapsin mukaan tien päässä olevaan mutkaan on 400 metriä matkaa, eli hyvin saa rahalle vastinetta ja valoa perinteisillä halogeneillakin.

WhatsApp Image 2020-12-27 at 20.14.08.jpeg
Mistä nuo 100 wattisen H3-polttimon lumenit on arvattu? Nehän voi olla todellisuudessa ihan mitä vaan, kun tieliikennekelvottomia polttimoita ei säätele samalla tavalla lait kuin hyväksyttyjä polttimoita. Joka tapauksessa tärkeintä on, että olet itse tyytyväinen.

Xenoneilla nuo valot paranee vielä enemmän. Ballastit joutuu tosin virittelemään jonnekin auton maskin taakse piiloon.
 
Mistä nuo 100 wattisen H3-polttimon lumenit on arvattu? Nehän voi olla todellisuudessa ihan mitä vaan, kun tieliikennekelvottomia polttimoita ei säätele samalla tavalla lait kuin hyväksyttyjä polttimoita. Joka tapauksessa tärkeintä on, että olet itse tyytyväinen.

Xenoneilla nuo valot paranee vielä enemmän. Ballastit joutuu tosin virittelemään jonnekin auton maskin taakse piiloon.
Tuolta löytyy taulukko ja lisäksi monia muitakin 100W H3 -polttimoita markkinoidaan 2400 lumenin valovirralla. Hyllystä Jyväskylässä ei löytynyt muita kuin Bilteman polttimoita, niin paha niistä sanoa mitään. Mutta eiköhän ne Kiinan halvimmat polttimot voita.

Energia - Valo

Tuo 950 lumenin lisäys per polttimo voi kyllä hyvinkin pitää paikkansa. Auto käynnissä seinää vasten vertailin +130% Osramia ja 100W Bilteman polttimoa ja ero valotehossa oli isompi kuin osasin odottaa. Biltemalla kirkkain kohta oli selvästi kirkkaampi ja valokuvio myös jakautui isommalle alueelle. Maantiellä huomasi kyllä selvästi, että valoa tulee enemmän pientareelle ja kantamassakin pientä parannusta. Efekti varmaan samaa luokkaa kuin että olisi laittanut kolmannen lisävalon nykyisten väliin ja laittanut reunimmaiset harottamaan hieman. Sitäkin harkitsin yhdessä vaiheessa.

Nuo Hellat ovat niin pienet, että sitten joutuu jo muovikuorta modailemaan, jos haluaa xenonit sisälle. Lisäksi netissä on kuviakin valokeilasta Xenoneilla ja se ei ole kovin kummoinen, kun auton eteen tulee liikaa valoa. Noissa on ihan erilainen heijastin kuin virallisessa xenon-versiossa samasta lampusta. Mutta nyt kyllä valoa on riittävästi keliin kuin keliin, kun yhteensä 440 watin verran kusenkeltaista halogenia lähtee eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt aletaan olemaan lähellä että voi H7:t korvata ledeillä.


Tämä on kyllä tervetullut avaus, kun vanhempaan autoon voisi asentaa lähivaloille (ainakin itsellä leijonan osa ajoista tapahtuu lähivaloilla) lailliset LEDit: mainoksen mukaan parhaimipien plussapolttimoiden veroista näkyvyttää merkittävästi pidemmällä elinkaarella. Ei tulisi ongelmia hajavalosta tai muusta kanssa-autoilijoita vituttavasta häikäisystä, kuten on muuten tapana näissä laittomissa led-muutossarjoissa (pl. varauksin projektorivaloihin tungetut ledit). Kestävyyden on mainostettu olevan viisi kertaa pidempi kuin halogeenivaloissa, ja vaikkakaan tuossa ei sitä mainita, niin uskoisin että halogeenivaloissa vertailu on tehty nimenomaan tavallisiin halogeenipolttimoihin, ei ~450 jotain tuntia kestäviin plussapolttimoihin; itsellä autossani nimenomaan lähivalojen vaihtaminen on paljon vittumaisempaa kuin kaukovalojen (H7 lähi & H1 kauko), joten tuota lähivaloina olevien plussapolttimoiden "jatkuvaa" vaihtorumpaa ei tulisi edes mielenkään tehdä, jos autossa ei olisi huomiovaloja niitä säästämässä (puhumattakaan siitä, että jaksaisin katsastuksen ajaksi vaihtaa laittomat ledit pois).

Nykyinen tuettu ajoneuvojen lista (Kompatibilitätsliste für NIGHT BREAKER LED | Automotive) on kovin pieni, mutta toivottavasti lista kasvaa eikä tämä tästä enää menisi siten vihkoon, että jossain vaiheessa tulisi imperiumin vastaisku, joka nollaisi nämä kaikki hyväksynnät ("ei käy!"). Mitään tietoa ei ole lainsäädäntökehyksestä tämän suhteen, mutta pitäisin hyvin erikoisena, jos Saksassa virallisen hyväksynnän saaneilla LED-polttimoilla ei voisi ajaa oikeanpuoleisessa liikenteessä esimerkiksi täällä Suomessa; toki jos ensimmäisten joukossa olisi valojen kanssa määräaikaiskatsastuksessa, niin voisi katsastusmies ja sitä myöten Traficom hetken päätään raapia että mitäs tehdään.

P.S. Tietysti näitäkin, kuten muitakin lähivalojen plussapolttimoita, on syytä säästää valoisaan aikaan käyttämällä huomiovaloja. Aiemmin viisi vuotta sitten omistamassani vanhemmassa koslassa oli ihan tuhoon tuomittua käyttää plussapolttimoita lähivaloissa ilman huomiovaloja, kun kestävyys noilla on mitä on ja auto taisi jännitteiden vuoksi myös olla noilla valoille epäsuotuisa, vaikka kestoa yrittikin pidentää aina starttaamalla parkit päällä, ja vasta sitten kytkemällä ajovalot (pohjoismaiseen tapaan 0-asennossa autossa oli aina ajovalot päällä, ja tuossa asennossa valot menivät päälle avainta käännettäessä hetkellisesti myös ennen starttausta).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom