Päihteet mitä käytän: Kofeiini, nikotiini ja alkoholi.
Omassakin tuttavapiirissä on muutama ihminen jotka pössyttelee pilveä joka päivä ollaan aineen vaikutuksen alaisena melkein koko vuorokausi. Sitten vaan röllötellään kotona eikä työt kiinnosta koska työt ovat paskaa ja lisää sosiaaliturvaa pitäisi saada.
Tämä lainaamani osa nyt voi toki päteä lähes mihin tahansa päihteeseen. Minäkin tunnen lukuisia ihmisiä, jotka juovat alkoholia joka päivä. Sitten vain lusmuillaan kotona jos sellainen vielä on, eikä työt kiinnosta ja sossusta pitäisi saada viinarahat. Kesäisin sitten hillutaan kavereiden kanssa keskustassa aamusta alkaen viinan voimalla. Lähes kaikkea voi käyttää kohtuudella, mutta samalla tavoin lähes kaiken voi vetää myös överiksi.
Oma asenne päihteisiin on sellainen, että ihmisen tulisi saada itse päättää siitä mitä kehoonsa tunkee. Olen kokeillut lukuisia päihteitä viimeisen 10 vuoden aikana, mutta siitä huolimatta en ole koskaan ollut työtön eikä velkaa ole senttiäkään. Koskaan en ole myöskään mitään tukia nostellut. Noh, olinhan minä kai kuukauden ilman töitä aikoinaan, kun armeijasta pääsin ja työt olivat vasta hakusessa. Mitään tukia en toki saanut tai nostanut silloinkaan.
Mitä minä olen sitten kokeillut ja mitä niistä on jäänyt käteen? Alkoholistahan se kaikki joskus teiniaikoina alkoi, kuten lähes kaikilla suomalaisilla. Sen jälkeen on vuosien saatossa tullut kokeiltua ainakin kannabista, ekstaasia, kokaiinia, amfetamiinia, MDMA:ta, paria eri psykoaktiivista sienilajia, LSD:tä ja lääkeaineista valiumia sekä kodeiinia. Nämä siis ainakin, voi olla että unohdin jotain välistäkin. Itselleni olen asettanut periaatteeksi sen, että suonensisäisiin en koske ikinä, eikä sen kummemmin huvita edes kokeilla näitä lukuisia tutkimuskemikaalejakaan. Sen sijaan nämä vanhanaikaiset ja kaikkien tuntemat klassikot kokeilen kyllä, jos vastaan tulee ja olosuhteet ovat oikeat. Miten voisin edes väitellä huumeiden järkevyydestä, ellen tiedä mistä puhun?
Näistä kokeilemistani aineista olen oppinut sen, että kannabis todella on päihteistä se kaikista haitattomin. Nykyään olen jättänyt alkoholinkäytön ihan minimiin - juon korkeintaan muutaman kerran vuodessa, lähinnä työpaikan juhlissa tai niinä harvoina kertoina kun lähden kavereiden kanssa baariin. Nuorempana harrastamani viikonloppudokaamisen olen korvannut kannabiksella. Nykyään jos tekee mieli 'nollata' työviikon jälkeen, niin poltan jointin, kokkaan itselleni ja vaimolleni hyvää sapuskaa ja sitten katsellaan esimerkiksi joku hauska leffa yhdessä. Voin täysin varmuudella sanoa, että tämä toiminta on edistänyt terveyttäni huimasti verrattuna siihen entiseen kännien vetämiseen.
Ekstaasin, MDMA:n, kokaiinin ja amfetamiinin puolestaan näen itsekin toki potentiaalisesti vaarallisina aineina. Olen silti sitä mieltä, että niitäkin voi osata käyttää ja edelleen - se on ihmisen oma valinta haluaako niitä kehoonsa tunkea. Jos joku haluaa ja sinä et, sen ei tulisi olla sinulta pois. Näitä olen kokeillut puhtaasti viihdekäytössä radalla, yleensä vieläpä alkoholin kanssa yhdistettynä. Näistä kokeiluista ei ole koskaan jäänyt itselleni mitään halua, että olisi pakko saada näin voimakkaita aineita säännöllisesti. Ymmärrän kyllä, miten niiden antamaan tunteeseen voi jäädä koukkuun, jos on täysin vastuuton ja vetelee niitä täysin ilman rajotteita.
LSD ja sienet, niistä pidin kyllä. Psykoaktiiviset aineet luovat ihan selvän eron stimulantteihin tai opiaatteihin vaikutuksiltaan. Kokemus ja trippi voivat oikeasti olla jopa elämää muuttavia, siitä ei ole epäilystäkään. Niitä fiiliksiä on hyvin vaikea kuvailla tarkasti, eikä visuaaleja tai trippejä voi selittää siten kuin ne voi kokea. Ainahan sitä voi yrittää selittää tietämättömälle, miltä tuntuu kun seinän kuviot väreilevät tai näet täysin olemattomia, millainen tunne valtaa kehon missäkin vaiheessa ja mitä ajatuksia pyörii mielessä.. Mutta sitä ei vain voi täysin ymmärtää kokematta itse. Samalla tripit voivat kuitenkin olla myös henkisesti hyvin raskaita. Nämä ovat sellaisia aineita, että tuskin kukaan ihan huvikseen edes haluaisi päivittäin käyttää. Vaikka nämä olisivat laillisia ja yleisesti saatavilla, niin omat käyttökerrat jäisivät hyvin vähäisiksi. Oma mielipiteeni on siis se, että nämä eivät sovellu viihdekäyttöön tai mihinkään juhlintaan klubilla. Ympäristön on oltava oikea ja aina parempi, jos joku selvänä pysyttelevä hyvä ystävä vahtii trippiä.
Lääkeaineille en ole lämmennyt ollenkaan. Kodeiinia ja valiumia olen niitäkin kokeillut vain tietääkseni mistä puhutaan. Mitään viihdearvoa en näissä nähnyt, mutta ymmärrän miksi näitäkin väärinkäytetään. Päihtymisen tarve on kuitenkin universaali, lailliset lääkeaineet on usein helpompia saada käsiin, eikä sanktiot kiinni jäädessä ole niin suuret. Valium rauhoitti kyllä kivasti, mutta niin rauhoittaa lasillinen viiniäkin. En koe tarvitsevani tarpeettomia lääkkeitä omaan elämääni.
Tälläiset ajatukset itselläni. Koko vuodatuksen tarkoitus on osoittaa, että päihteitä voi käyttää myös vastuullisesti eikä kaikkea tarvitse aina vetää överiksi. Olen hengissä ja voin erittäin hyvin kaikesta kokeilemastani huolimatta. Osan mielestä olen varmasti kuin mikäkin paatunut nisti lueteltuani kaikki nämä järkyttävät huumeet.. Mutta totuus on kuitenkin se, että kukaan ei minusta asiaa päällepäin näe eikä kukaan voisi koskaan kadulla vastaan tullessa arvata. Kenties olen palvellut juuri sinuakin työssäni. Välillä hymyilyttää, kun kuuntelee näitä aineita kokeilemattomia propagandan uhreja vauhkoamassa niiden vaaroista. Loppupeleissä se on yksilöstä eikä aineesta kiinni. Riippuvaisuuksiin taipuvainen luonne saa riippuvaisuuden aikaan aineella kuin aineella.