Huonoin auto, millä olet ajanut?

Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 220
Tuohan oli ihan parhautta varsinkin talvella, kunnon luisupulkka eikä vienyt edes paljoa bensaa.
Sorry, olikin FX.Mutta samat sanat silti. Todellinen aktiivisen kuljettajan auto. Ei mennyt hetkeäkään suoraan ohjaamatta. Alla jotkut 155/70-13 kottikärryläskit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 577
Intin Kraz-255b vie ylivoimaisesti voiton tässä kategoriassa.
No jos valmistusmaana oli neuvostoliitto voi jo lähtökohtaisesti todeta ajettavuuden olivat jotakin kauhean ja kammottavan välillä.

Mitä inttiaikoina noita joutui ajamaan, niin hirveitä ne oli riippumatta mikä oli alla. En enää muista mikä ajoneuvo oli kyseessä, mutta kapiaisetkin naureskellen totesivat, että kyseinen ajoneuvo ei käänny, parhaimmillaan kaartavat. Ja muistikuvien mukaan tuo ei ollut lainkaan liioiteltua. Jonkun AUZ:n ajo-ominaisuudet paranivat kun poistui tieltä sinne maastonpuolelle, ainakin talviolosuhteissa.

Oikeissa autoissa tulee mieleen Toyota Carina II jostakin 80-luvun loppupuolelta. Ohjaus oli sen verran tunnoton, ettei parinsadan kilometrin ajomatkalla onnistunut ajamaan suoraan vaan aina oltiin menossa joko vastaantulevalle kaistalle tai ojaan. Suoraan sillä ei vain tuntunut pääsevän.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 648
Tämä aihe onkin varsin mielenkiintoinen, varsinkin jos ottaa huomioon sen että "huonous" voi olla suhteellista kun ottaa auton valmistusajan huomioon (eli käytännössä tieolosuhteet). Esimerkiksi kerran hain 80-luvun transporterin talvisäilöstä, jonne piti ajaa monta kilometriä kuoppaista soratietä, joissa paikoitellen irtosoraa kurveissa. Alla oleva s-line varusteltu Audi muistutti joka ikisestä kuopasta perseessä ja mutkissa ei ollut mitään pitoa leveillä renkailla. Kun sai olosuhteisiin sopivan auton alle, niin sehän leijaili epätasaisuuksien yli ja kapeat ja karkealla kuviolla olevat renkaat purivat tiukasti tiehen. Eli tässä tilanteessa se Audi oli selkeästi huonoin.

Eniten "huonoja" ennakkoluuloja ja varauksia oli esim. -95 malliseen Jaguariin, mutta jostain kumman syystä auto istui kuin hansikas käteen ja kaikki toimi niin kuin oletti.

Sen sijaan oikeasti huono voisi olla saman mantereen Land Rover 70-luvulta. Autoon ei mahdu juuri täyskasvuinen istumaan, tuuletus ja huurteenpoisto ovat vähintäin mielenkiintoisia, todella kankea kaupungissa, minkäänlaisia maasto-ominaisuuksia ei juurikaan ole vakiona, ellei lasketa maavaraa. Sen sijaan voisi jopa sanoa auton olevan parhaimmillaan maantiellä, missä se etenee pitkän akselivälinsä turvin suht tasaisesti 80km/h (tasaisella) kauhean metelin saattelemana. Eli vallan hyvä harrasteauto!

Joskus oli myös Lada farmari, alle 60000km ajettu aito Made in USSR, kyllä tuollakin tuli pari kuukautta ajeltua, ei siinä loppujen lopuksi muu harmittanut jäykkä ohjaus. Rouvan kaverin uudehko bemari oli hajonnut talvella parkkipaikalle, olisin tarjonnut kyydin kohteeseen, mutta ei ego kestänyt ilmaista matkaa Ladalla...

Toinen yllättäjä voisi Jaguarin ohella olla Sisu A-45, tuo tuntui heti tutulta ja vaihteisto yms toimi kuin ajatus. Samalle "koeajopäivälle" osui myös Zil ja KrAZ, joista jälkimmäisen kääntösäde jäi mieleen, ja kuten myös maasto-ominaisuudet ankeissa olosuhteissa.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
159
2107 Lada varmasti huonoin ja Nissan Micra jostain 80-luvulta pelottavin millä on joutunut ajamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 173
80-luvun Chevrolet Caprice. Aivan hirveä. Nykyautoista Tesla Model Y.
Teslasta samaa mieltä, että on hintaansa suhteutettuna yksi luokattomimmista laitteista, mutta Capricesta en pysty käsittämään että mikä siinä stressaa? Mulla on ollut caprice classic ja ei ole edes paskimpien kymmenen joukossa niistä laitteista mitä mulla itsellä on ollut. Äärimmäisen rento lötkötin ja menee lujempaakin vauhtia motarilla kuin juna, keinuen mukavasti eteenpäin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 888
Nissan Micra jostain 80-luvulta pelottavin millä on joutunut ajamaan.
Joo tiedän tunteesi, oli pari vuotta K10 Micra -88. Joku kuljetusyhtiön auto meni ohi, niin pikkasen heilui ja eihän tuo kiihtynyt oikein mitenkään
sillä 1litran koneella. Muutenkin aivan "kamala" auto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
493
Teslasta samaa mieltä, että on hintaansa suhteutettuna yksi luokattomimmista laitteista, mutta Capricesta en pysty käsittämään että mikä siinä stressaa? Mulla on ollut caprice classic ja ei ole edes paskimpien kymmenen joukossa niistä laitteista mitä mulla itsellä on ollut. Äärimmäisen rento lötkötin ja menee lujempaakin vauhtia motarilla kuin juna, keinuen mukavasti eteenpäin.
Ainakin kyseinen Caprice classic oli ihan hirveä. Lötkö tosiaan. Lujempaa ajaessa ei mitään käsitystä nopeudesta kun mittari vatkaa hervottomasti edes takaisin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 888
Ainakin kyseinen Caprice classic oli ihan hirveä. Lötkö tosiaan. Lujempaa ajaessa ei mitään käsitystä nopeudesta kun mittari vatkaa hervottomasti edes takaisin.
No jenkeillä oli aikanaan juuri tuota, että jousitus pohjasi helposti. Tehty jenkkien paremmille teille ja jonkin verran täällä vaihdettiin jo jousitus kovempaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 173
Joo no makuasiahan se. On mulla noita kivirekiäkin ollut, mutta en pidä niitäkään huonoina kun ovat tehty ihan muuhun hommaan kuin tuollainen jenkkilulla.

Tuli mulle vielä sellainenkin mieleen että ajoin joskus käännetyllä kaaviolla olevalla mersun 609 pulla-autolla. Vaparidiesel joka ei tainnut kulkea kuin ehkä sataa max.
Tällä kävi ensimmäistä kertaa rattiin istuessa niin, että sorvasin vaihteita jolloin vaihdekepin päässä ollut erillinen vaihdekaavioprintti lähti irti ja lensi kuikkaan. En sitten tajunnut että se kaavio on tosiaan käännetty siinä paniikissa, kun koitin risteyksestä lähteä ja sammutin sen varmaan 5x ennen kuin hoksasin homman nimen.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 405
80-luvun hiace saanut näköjään jo pari ääntä niin täältä yksi lisää. Usein sanotaan et aika kultaa muistot, muttei tätä. Kirkonpenkistä astetta parempi penkki löytyy tietennin vanhasta hiacesta. Kyllähän sillä kesällä ajeli ympäri tiluksia mut talvella osas sylettää saatikka jos joutui matkaa ajamaan.
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
78
Aivan loppuunajettu E290 Diesel oli aika karmea kokemus, oiskohan ollut vm1998.
Nuorempana tuli toki ajettua jos jonkinlaista vanhempaa menopeliä, mutta taisi olla tasaisesti kaikki huonoja, ettei mikään ei erottunut joukosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 418
Rolls-Royce Silver Shadow, vm. 72. Juu, olihan se upea auto, mutta ajettavuus oli aika surkeaa. En ole ikinä ajanut millään autolla, jossa on niin huono ohjaus kuin tuossa oli. Kauheasti klappia ja muutenkin ajettavuus oli vähän sinnepäin. Minimikulutus 18l sadalle ei nyt kauheasti kehuja ansaitse sekään. Parasta autossa oli pitkä konepelti ja se naishahmo sen päässä. 6.75l v8 + 3nop. automaatti oli autossa.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
168
2010 luvun autoista Citroen berlingo. Koeajolla satasen vauhdissa pelotti oikeasti. Piti vinkata myyjälle että katsokaa onko tuossa alustassa jotain vikaa kun ei meinaa tiellä pysyä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Intin Kraz-255b vie ylivoimaisesti voiton tässä kategoriassa. Kokemusta on nykyään jos jonkinmoisesta.
Aivan kamala ajaa, renkaat kuin munkit, ohjaustehostinta ei vissiin ollut eli risteyksissä vauhdilla sai kääntymään.
Siirrettiin taannoin olikohan 12kpl Nokian varikolta Lohtajalle, ajamalla selvisi vissiin 4vai5 autoa, loput lavetilla :poop:
Tästä on itselläkin kokemuksia parin pätkän verran. Tiellähän tuo on ihan kaamea, mutta maastossa menee kivasti. Inttiajoilta jäi mieleen lentävä lause, että tuossa ohjaustehostin toimii vain toiseen suuntaan kääntyessä. Aloin tuota nyt hiukan epäilemään, mutta olihan siinä ainakin puolet totuutta pienen googlettelun perusteella: " Ohjaustehostimessa oli Krazissa perinteinen hydraulisylinteri, jossa vasemmalle on tehostusta männän pinta-alan verran ja oikealle männän pinta-ala miinus varren pinta-ala."

Intistä on muistoja myös proto-Sisusta (A-45), jonka laatikosta ei meinannut vaihteita löytää millään ja löytyessäänkin oli aina vähän arvoitus, mikä pykälä oli päällä. Muuten varsin hauska laite maastossa sekin.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
271
2010 luvun autoista Citroen berlingo. Koeajolla satasen vauhdissa pelotti oikeasti. Piti vinkata myyjälle että katsokaa onko tuossa alustassa jotain vikaa kun ei meinaa tiellä pysyä :D
sama täällä (2015), ei juuri minkäänlaista ohjaustuntumaa, vaihdetta vaihtaessa sai arpoa mikä vaihde tuli pääle ja mutkissa tuntuu siltä että auto kaatuu.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 411
Tästä on itselläkin kokemuksia parin pätkän verran. Tiellähän tuo on ihan kaamea, mutta maastossa menee kivasti. Inttiajoilta jäi mieleen lentävä lause, että tuossa ohjaustehostin toimii vain toiseen suuntaan kääntyessä. Aloin tuota nyt hiukan epäilemään, mutta olihan siinä ainakin puolet totuutta pienen googlettelun perusteella: " Ohjaustehostimessa oli Krazissa perinteinen hydraulisylinteri, jossa vasemmalle on tehostusta männän pinta-alan verran ja oikealle männän pinta-ala miinus varren pinta-ala."

Intistä on muistoja myös proto-Sisusta (A-45), jonka laatikosta ei meinannut vaihteita löytää millään ja löytyessäänkin oli aina vähän arvoitus, mikä pykälä oli päällä. Muuten varsin hauska laite maastossa sekin.
Juu tuli Protoakin kokeiltua, mutta vaan mettässä.
Siitä on (onneks) kauan kun Krazilla ajoi, en muista enää toimiko paremmin toiseen suuntaan tai sit se toimi oikein mutta ei huomannut eroa :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 389
Olen ajaellut omalla W123 kohta sen 10 vuotta ja olen unohtanut kuinka paska auto se on ajaa kun siihen on niin tottunut. Siitä kun hyppää johonkin tavalliseen auton niin kuin matkustaisi tulevaisuuteen. Mutta sen W123 paskuuden tajusin vasta siinä kohtaa kun pyysin kaveriani tulemaan sillä perässäni 10km ja kaverini ei uskaltanut ajaa yli 40km/h.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
31
Ei ole kovin montaa eri autoa tullut ajettua. -19 Dacia Duster ei mennyt hetkeäkään suoraan motarilla.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
2017 Hyundai i20. En tiedä mikä oli vialla, mutta tuulisella kelillä auto oli todella levoton ajaa ja ohittaminen vaati rohkeutta enemmän kuin tarpeeksi. Auto ei meinannut yksinkertaisesti pysyä tiellä. Tarkastutin pyöränkulmat, niissä ei ollut mitään ihmeellistä ja rengaspaineet olivat kohdillaan. Auto lähti hyvin nopeasti vaihtoon.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
108
Omalla kohdalla huonoin taitaa olla autokoulussa ollut Fiat Stilo. Kaupungissa ihan ok, mutta maantiellä levoton ja tunnoton samaan aikaan, jopa veljellä ollut 142 Volvo vähän väljällä ohjaussimpukalla oli paremman tuntuinen ajaa ja kyseessä oli kumminkin yli 30 vuoden ikäero autoilla.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
267
Olen ajanut monenmoista autoa nuorempana ja armeijassa näitä venäläisiä vekottimia, mutta karmein kokemus oli varmaan anopin pösö, olisiko 106 tai jotain. 3 pyttynen, nelipaikkainen. 130km oli kyllä pitkä matka sillä vekottimella ja anoppi ajelee sillä vielä joka viikko tuota matkaa.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 887
70 luvun lada. Oli helvetin raskas ohjattava, tuntu rattia käätäessä kuin ois hammastangon / hammaspyörän välissä kiviä kuin kääntäessä olisi tarvinnu ne voimalla murskata
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
971
Jos unohdetaan nää työkoneet, järkyttävän meluisa ysärin lopun Hiace, Ladat ja kommunistimaiden pommit, niin moderneista henkilöautoista ylivoimaisesti huonoimpia ajettavia ovat pääosin Toyotat. Luotettavuus ehkä ok, mutta kun kaikki muut valmistajat, myös Aasiassa, edes pyrkivät tekemään ajettavia autoja, paitsi Toyota. Miten kukaan pystyy ajamaan Priuksella tai näillä muilla Auris-hybridi virityksillä? Täysin tunnoton sähköohjaus, sivutuuli vie kuin leijaa, penkit ovat ehkä hieman parempia kuin puutuolit 1600-luvun kirkossa. Melua riittää. Suorituskykyä ei viitsi edes mainita.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
267
Jos unohdetaan nää työkoneet, järkyttävän meluisa ysärin lopun Hiace, Ladat ja kommunistimaiden pommit, niin moderneista henkilöautoista ylivoimaisesti huonoimpia ajettavia ovat pääosin Toyotat. Luotettavuus ehkä ok, mutta kun kaikki muut valmistajat, myös Aasiassa, edes pyrkivät tekemään ajettavia autoja, paitsi Toyota. Miten kukaan pystyy ajamaan Priuksella tai näillä muilla Auris-hybridi virityksillä? Täysin tunnoton sähköohjaus, sivutuuli vie kuin leijaa, penkit ovat ehkä hieman parempia kuin puutuolit 1600-luvun kirkossa. Melua riittää. Suorituskykyä ei viitsi edes mainita.
Toyotan omistajana allekirjoitan tämän. Arvostan käytännöllisyyttä, eli luotettavuus ja edulliset huollot on se juttu. Eikä kiinnosta olla itse korjailemassa vähän väliä kun ei raski aina kierrättää huollon kautta. Suurin etu on ehkä se että auto ei kelpaa pojalle, niin on aika vrmasti auto pihassa meille vanhemmille :D
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
111
Pitkään aikaan en kyllä huonoilla autoilla ole ajanut, mutta nyt oli autohuollosta lainassa Volvo v70 joka pääsi kyllä heittämällä oman listan kärkeen :D Toki voi vaikuttaa että autossa oli jo 700tkm mittarissa, mutta aivan käsittämättömän tehoton ja halvan tuntuinen. Tuota ennen paalupaikkaa piti Kia Ceed. Kolmantena sitten Toyota Aygo.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 887
kiinnostaa oliko mitä vuosimallia v70 . kun iteltäkin moinen pihalta löytyy -04 ja kokemukset päivänvastaiset
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 338
kiinnostaa oliko mitä vuosimallia v70 . kun iteltäkin moinen pihalta löytyy -04 ja kokemukset päivänvastaiset
Lista oli muutenkin vähän erikoinen, Ceedhän on ihan ok vehje, vähemmän korealaisia käyttöliittymäerikoisuuksia kuin pahimmissa Kioissa, ja ajettavuus kaukoidän autoksi ihan ok. Ja sama juttu Aygossa, se oli oikeastaan varsin hauska vehje, kun otti huomioon että se on pieni ja halpa, tehot loppuu kovaa ajettaessa ja äänieristystä ei juuri ole, mutta ajettavuus oli ihan hyvä.

Toyotoissa ajettavuus on vähän hit-and-miss, joskus ajelin jotain 90-00 -välisen ajan Avensista ja se oli ihan karsea, ohjauksessa ei mitään tuntoa ja kaikkien polkimien liikeradat ihan epäsynkassa, kaikki toimivat vähän "on-off" -periaatteella. Mut sitten joitain vuosia takaperin kävin koeajamassa Yariksen ja Auriksen, ja niiden suurin vika oli tylsyys (minkä tietenkin kuuluukin olla Toyotan coreominaisuus), ei niissä mitään superärsyttävää ollut.

Suht tuoreista siviilivehkeistä aika horror oli vuokraamosta saatu Nissan Tiida. Hki-Jyväskylä-Hki vitutti jokainen kilometri.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Pitkään aikaan en kyllä huonoilla autoilla ole ajanut, mutta nyt oli autohuollosta lainassa Volvo v70 joka pääsi kyllä heittämällä oman listan kärkeen :D Toki voi vaikuttaa että autossa oli jo 700tkm mittarissa, mutta aivan käsittämättömän tehoton ja halvan tuntuinen. Tuota ennen paalupaikkaa piti Kia Ceed. Kolmantena sitten Toyota Aygo.
tää olis kiva tietää minkä vuosimallin v70? tai sitten kuskin aiemmat kokemukset autoista olleet brabusta tai bentleytä.

Oma huonoin auto millä ajanut oli aikoinaan Fiat Punto. Jarrut olivat täysin on/off tyyppiset, rattituntuma oli kuin olisi kuminarua vedellyt edes takasin ja kytkintuntumasta puhumattakaan.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
780
Olen ajanut monenmoista autoa nuorempana ja armeijassa näitä venäläisiä vekottimia, mutta karmein kokemus oli varmaan anopin pösö, olisiko 106 tai jotain. 3 pyttynen, nelipaikkainen. 130km oli kyllä pitkä matka sillä vekottimella ja anoppi ajelee sillä vielä joka viikko tuota matkaa.
Aika sumentaa muistot: 106:set oli nelipyttyisiä 1.0-1.6L ja viisipaikkaisia.

106 oli hieno auto kaupungissa: Mahtui joka paikasta ja kätevä pyöritellä, vaikkei omassa ollut edes ohjaustehostinta. Litran 60hv riitti pitkälle ~700 kg autossa, eikä sinkitty kori ruostunut helposti. Tilaa oli niukasti, 190cm kuskilla oli ratti ja viikset sylissä, olisi ylettynyt takapenkiltä ajamaan.
Talvella auto oli mielenkiintoinen ajettava. Painojakauma oli jotain 80/20, niin taka-akseli oli aina jäällä luisussa ja takajarrut lukossa (ei-abs malli). Uraiset 80+ km/h tiet oli pahin painajainen, kun kapea rengasväli sopi huonosti uriin ja saattoi suoralla tielläkin päätyä luisuun.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 258
Tuliterä Mitsubishi Lancer sporttifarmari vuosituhannen vaihteesta. En muista tarkkaa mallimerkintää mutta se oli punaisena suosittu silloin. Kyseessä oli sporttiseksi brändätty Mitsubishi (ei siis mikään Evo) ihan vakiomoottorilla (2 litranen vapari ehkä) mutta alustaksi oli valittu kivireki ja siinä oli joku urheiluratti (Momo?). Uutta kävin koeajamassa: viimeisetkin amalgaamit lähti hampaista ja rusahteleva vaihdelaatikko huonoin mitä olen (uudessa) autossa kokenut. Auto ei mennyt missän vaiheessa suoraan. Ihan hirveä kokemus.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
111
kiinnostaa oliko mitä vuosimallia v70 . kun iteltäkin moinen pihalta löytyy -04 ja kokemukset päivänvastaiset
Jotain noita vuosituhannen vaihteen/alun vehkeitä se oli, en sen tarkemmin tutkinut kun oli vain sen päivän käytössä. Enkä siis halua missään nimessä yleistää että tämä koskisi kaikkia kyseisiä autoja tai koko merkkiä, ainoastaan kyseinen yksilö oli ihan hirveä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 502
tää olis kiva tietää minkä vuosimallin v70? tai sitten kuskin aiemmat kokemukset autoista olleet brabusta tai bentleytä.

Oma huonoin auto millä ajanut oli aikoinaan Fiat Punto. Jarrut olivat täysin on/off tyyppiset, rattituntuma oli kuin olisi kuminarua vedellyt edes takasin ja kytkintuntumasta puhumattakaan.
Kokeiltiin joskus tuota Punton city ohjaus modea. Paikoillaan ollessa sai yhdellä sormella nykäistyä ohjauksen ääripäästä toiseen :D. Ja ei ollut mikään nopea ohjaus. Oli kyllä auto millä ei todellakaan tehnyt mieli ajaa metriäkään.

Ja Ladaan ja ergonomiaan tuli mieleen nämä vikat kanttiladat. Voin vakuuttaa että sattuu kun vaihdat hiukan ripeämmällä liikkeellä vaihdetta 1 3 tai 5?:lle ja käsi/sormi jää kepin ja keskikonsolin väliin. Hienosti suunniteltu niin että yhtään kuluneena keppi osui vaihtaessa keskikonsoliin.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
971
700tkm rullattu on jo sellainen saavutus että saa olla kiitollinen että kulkee jotenkin, varmasti on klappia ohjauksessakin. Ja jos tuollainen kohtuu painava V70 on jollakin 140-heppaisella pikkukoneella, josta kadonnut suurin osa hepoista matkalla tai turbo on ihan jumissa jo, niin ei kiva ajaa.
 
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
267
Aika sumentaa muistot: 106:set oli nelipyttyisiä 1.0-1.6L ja viisipaikkaisia.

106 oli hieno auto kaupungissa: Mahtui joka paikasta ja kätevä pyöritellä, vaikkei omassa ollut edes ohjaustehostinta. Litran 60hv riitti pitkälle ~700 kg autossa, eikä sinkitty kori ruostunut helposti. Tilaa oli niukasti, 190cm kuskilla oli ratti ja viikset sylissä, olisi ylettynyt takapenkiltä ajamaan.
Talvella auto oli mielenkiintoinen ajettava. Painojakauma oli jotain 80/20, niin taka-akseli oli aina jäällä luisussa ja takajarrut lukossa (ei-abs malli). Uraiset 80+ km/h tiet oli pahin painajainen, kun kapea rengasväli sopi huonosti uriin ja saattoi suoralla tielläkin päätyä luisuun.
Sitten oli eri malli, kun kyseessä oli joku -17-18 vuoden malli. Tuommonen kauppakassi on kätevä pienillä ajoilla kaupungissa ja pienissä siirtymissä, mutta tosiaan sillä tulee ajoa 300-400km viikossa matka-ajoa, niin en oikein ymmärrä miten se siihe luonnistuu. On sillä varmaan edullista ajaa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 275
Ensimmäinen autoni, eli Opel Kadett 1.3i vm. -88.

Vaikka ajettavuus nyt ei tuon ikäluokan autoksi ollutkaan mitenkään erityisen hirveä, mitä nyt neljä vaihdetta ole välillä vähän kurjaa, niin auton kestävyys ja luotettavuus oli aivan käsittämättömän surkea. Auto ei juuri ehjiä päiviä nähnyt ja päätti päivänsä siihen, kun yksi kaunis talviaamu olin lähdössä ylioppilaskirjoituksiin ja kone ilmeisesti vaan leikkasi kiinni. Ikinä se ei omin voimin enää liikkunut.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 662
Polliisilaitoksen Corolla, niitä joissa kaasussa ei suoraa vaijerivälitystä. Tosiaan ainoa Corola jota olen ajanut, että en tiiä vaikka kaikki olisivat yhtä hyviä ,-)
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
533
Jotain noita vuosituhannen vaihteen/alun vehkeitä se oli, en sen tarkemmin tutkinut kun oli vain sen päivän käytössä. Enkä siis halua missään nimessä yleistää että tämä koskisi kaikkia kyseisiä autoja tai koko merkkiä, ainoastaan kyseinen yksilö oli ihan hirveä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä tuossa ajettavuudessa oli erityisen huonoa? Mitä tulee Kiohin ja muihin aasian ihmeisiin, niin lähtökohtaisesti ongelmana on lähinnä ohjauksen tunnottomuus ja yleinen "pikkuautomaisuus". Tietysti mikä tahansa auto on paska ajaa, jos alustassa tai ohjauksessa on jotain rikki. Tai sitten auto on yksinkertaisesti tehoton.

Tietysti kokemukset tässäkin ketjussa ovat subjektiivisia ja sinänsä valideja, mutta veikkaisin silti että parikymmentä talvista kilometriä jonkun kasari-ihmeen ratissa saattaisi antaa perspektiiviä monelle.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 662
Joo, rättisitikka talvikelillä voisi tuoda äärimmäiset mielipiteet esiin.
Eikä edes tehosta tarvitse kinata, sitä ei ole ;-)
Tosin saman voisi tehdä takaveto-kuplakin...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 632
VW Polo Variant, vuosimalli jostain 90-luvulta kai.

Omistin sen useita vuosia, ja paljon oli vikaa vikaa vikaa. Moottori teki temppujaan, oli sähkövikaa jne., kävi monessa kalliissa korjauksessa. Vaihtoon meni siinä vaiheessa kun vapaalla sen moottori aina sammui (valoissa jne.), piti pitää vapaalla pientä kaasua päällä ettei sammunut.

Toyota Tercel vuosimallia jostain 80-luvun alusta (omistin sen joskus 90-luvun taitteessa eli ikää sillä jo oli).

Muuten oli luotettava auto mutta:

1. Yli 100km/h nopeuksissa koko auto tuntui tärisevän ja ajo oli liian jännää. Ei siinä tainnut olla kuin neljä vaihdetta eteen.

2. Ikäännyttyään se käytännössä ruostui käsiin kantavista rakenteistaan. Ei tainnut vielä silloin olla ruostesuojaukset nykytasolla. Ihme kyllä helmat yms. pysyivät siisteinä, mutta siinä vaiheessa kun kantavat rakenteet alkoivat ruostua, niitä piti uusia jatkuvasti kalliilla että pääsi taas seuraavasta katsastuksesta läpi.

Kamelin selän katkaisi ja luovuin autosta kun:
- ei mennyt katsastuksesta läpi koska jommankumman puolen tukivarren vetonivelen hitusvinkula oli kuulemma puhkiruostunut.
- kävin korjauttamassa sen, maksoi hemmetisti, vaihdettiiin tukivarsi tms. uuteen.
- uusintakatsastus: taas tuli hylky, nyt toiselta puolelta oli kuulemma ihan samalla tavalla puhkiruostunut... ja lisäksi katsastaja oli sitä mieltä että siinäkin puolessa, joka oli juuri vaihdettu uuteen, oli ruostetta ja sekin pitäisi kaiken varalta tarkastaa.

Siinä vaiheessa ymmärsin että ei helvetti. Kyllä siellä korjaamolla jotain vaihdettiin koska näyttivät minulle poistamansa osan joka tosiaan oli puhkiruostunut, mutta silti katsastaja valitti edelleen siitäkin, ja olisi voinut kyllä valittaa tuosta toisestakin puolesta jo ekalla kerralla eikä vasta uusintakatsastuksessa.

Laitoin auton seisontaan ja myöhemmin tutun tutun tutun autokorjaamon omistaja tuli hakemaan sen ilmaiseksi pois, sai melkein tuliterän talvirenkaat päälle. Adios homonos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 023
Sen verran geneerisillä autoilla on tullut ajeltua ettei semmoista varsinaista kammoa ole tullut vastaan. Mutta pakuista 90-luvun takaveto Isuzu aiheutti aikoinaan tykytyksiä "ajettavuudellaan" talvikeleillä.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 338
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä tuossa ajettavuudessa oli erityisen huonoa? Mitä tulee Kiohin ja muihin aasian ihmeisiin, niin lähtökohtaisesti ongelmana on lähinnä ohjauksen tunnottomuus ja yleinen "pikkuautomaisuus". Tietysti mikä tahansa auto on paska ajaa, jos alustassa tai
Ainakin uudemmissa isommissa Kioissa mitä oon ajanut (Ceed, Proceed, EV6) ajettavuus on ollut mun mielestä ihan samalla tasolla kuin jossain perus VAG -konsernin vehkeissä.

EV6:n voisin melkein laittaa omalle paskimpien ajokokemusten listalle, mutta en ajettavuuden takia, se oli ihan hyvä ajaa, ja sähkövoimalinja oli niinkuin ne tapaavat olla, hyvin miellyttävä. Mutta voi h*vetti muuten. Joku 3 näyttöä ja HUD, kaikki täynnä ties mitä tilpehööriä. Ihan kiva että kosketusnäyttöjen lisäksi oli fyysiset napit about kaikelle, mutta niitä olikin sitten ihan saakelisti joka puolella, ryhmitelty ihan miten sattuu ja toiminnot kumman epäloogisia. Ja sitten se piipitti ja vinkui ja tuuttaili kaikesta mahdollisesta, aina piippauksesta seurasi että jollain niistä hiton näytöistä vilahtaa joku kärpäsenp*an kokoinen ikoni, joka katoaa just kun ehdit tajuta että mitä näyttöä sun pitäis katsoa, ja sit jäät ihmettelemään että oliskohan se jotain mihin olis pitänyt reagoida vai ei. Kosketusnäyttöjen valikkohelvetistä päätellen sitä varmaan saisi kyllä kustomoitua mieleisekseen ja heiteltyä noita piipityksiä roskiin, mutta ainakin pakasta vedettynä se oli kyllä Hgin ruuhkaliikenteessä hemmetin stressaava kokemus.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
554
Taitaa ketjun keskustelu olla ennemmin, paskimmassa kunnossa ollut auto millä olet ajanut...

Mutta heitetään oma jokeri peliin. Chevrolet Corvette 1969 427 4-speed, alkuperäinen, täysin kunnossa.
Tilattu tehtaalta ajatuksella, kevyempi on nopeampi. Ei ohjaustehostajaa, ei jarrutehostajaa, ei tehostusta kytkimessä, eikä oikein mitään muutakaan.
Järjettömän jäykkä kääntää kadunkulmissa, parkkeerauksesta puhumattakaan. Kytkintä kun pitää liikennevaloissa tai risteyksessä 5sec pohjassa, alkaa jalka tärisemään. Jarruja sai painaa samalla voimalla... Kohtuullisesti voimaa koneessa. 4.11 perävälitys, kiihtyy hyvin mutta satasen vauhdissa kierroksia noin 3000. Kylkiputket, joten toinen pakoputken pää on metrin päässä omasta korvasta.
Tietyllä tapaa aivan kamala mutta niin ihana auto :lol:
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 648
Kokeiltiin joskus tuota Punton city ohjaus modea. Paikoillaan ollessa sai yhdellä sormella nykäistyä ohjauksen ääripäästä toiseen :D. Ja ei ollut mikään nopea ohjaus. Oli kyllä auto millä ei todellakaan tehnyt mieli ajaa metriäkään.

Ja Ladaan ja ergonomiaan tuli mieleen nämä vikat kanttiladat. Voin vakuuttaa että sattuu kun vaihdat hiukan ripeämmällä liikkeellä vaihdetta 1 3 tai 5?:lle ja käsi/sormi jää kepin ja keskikonsolin väliin. Hienosti suunniteltu niin että yhtään kuluneena keppi osui vaihtaessa keskikonsoliin.
Mulla w460 Mercedeksessä sama. Kumma miten voi tulla niin paljon väljää, vaikka keppi on fyysisesti 10cm päästä laatikosta.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
533
Ainakin uudemmissa isommissa Kioissa mitä oon ajanut (Ceed, Proceed, EV6) ajettavuus on ollut mun mielestä ihan samalla tasolla kuin jossain perus VAG -konsernin vehkeissä.
Juu, olisin voinut tarkentaa, että viittasin lähinnä vanhempiin Ceedeihin. Jotain Ceratoa taisi saada ilman ohjaustehostintakin vaikka puhutaan 2000-luvun autosta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 102
sain sellaisen käsityksen, että vähän kaikesta on jollain tapaa säästetty
Tuohan koskee käytännössä ihan kaikkia autoja. Rahaa saa käyttää useamman sata tuhatta euroa, että saa auton jonka jokaisen kohdan valmistuksessa ei ole mietitty kuluja.
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 559
Tuohan koskee käytännössä ihan kaikkia autoja. Rahaa saa käyttää useamman sata tuhatta euroa, että saa auton jonka jokaisen kohdan valmistuksessa ei ole mietitty kuluja.
No joo, mutta kyllä Ford oli tuon vetänyt ihan toiselle tasolle. Saman ikäluokan Opel Astrakin on paljon laadukkaampi kuin Ford Mondeo MK1.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 632
Taitaa ketjun keskustelu olla ennemmin, paskimmassa kunnossa ollut auto millä olet ajanut...
Jos ei saa vioista ja kunnosta valittaa, niin sitten voin mainita aiemmin mainitsemani VW Polo Variantin missä perseeni puutui aina pahasti jos jouduin istumaan siinä yli tunnin. Esim. Toyota Auriksessa pystyin istumaan vaikka 6 tuntia putkeen ilman perseen puutumista (esim. ajaessani Tromssasta Helsinkiin), enkä ole havainnut samaa myöskään Renault Zoessa (tosin siinä en ole ajanut kovin montaa tuntia putkeen, mutta silti).

Noin muuten ajo-ominaisuuksien vertailua en voi kovin hyvin tehdä koska en ole varmaan koskaan ajanut mitään sadan tonnin MersuliPersulia tai Pörtsheä. Kaikki ajamani autot ovat olleet sellaisia perushalpisautoja, Toyotaa ja sen sellaista, joten ne ovat parasta mitä käytännössä tiedän.

Ehkä osaltaan myös se etten mielestäni ole niin kovin herkkä ajo-ominaisuuksien eroille. Kunhan kulkee eteen ja taakse normaalinopeuksilla, eikä perse puudu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 137
Viestejä
4 193 399
Jäsenet
70 685
Uusin jäsen
Danxku

Hinta.fi

Ylös Bottom