Joo, ja minulla on 1,25 litran eläkeläismallin moottori Riossa - ostettu varastoautona ja 120 hp turboa ei olisi saanut kiireessä manuaalina eikä sopivan edullisella varustelutasolla. Sehän ei yleensä ole suomalaiselle pienen perusauton ostajalle kovin houkutteleva vaihtoehto maksaa pykälää isomman auton hinta tai perustason merkistä premiumin hinta. En koe ongelmana riittämätöntä voimaa, vaikka enemmän on aina enemmän. Pikkuturbo olisi ollut ensisijainen vaihtoehto, koska
- pienempi polttoaineen kulutus
- pienempi vuosittainen sortovero(lähinnä psykologinen asia näiden välillä)
- merkkikohtaisena seikkana moottoriversiokohtainen PTC
- mahdollisuus optimointiin/softaviritykseen kiinnosti
Tulin varmaan ennenaikaisesti vanhaksi ja totesin että tavallinen päivittäinen käyttöauto saa ollakin pienitehoinen. Tietysti juuri nämä 1,0-1,4 litran vapaastihengittävät pikkuturboja edeltävät byrokratiamoottorit ovat insinöörimielessä aivan paskaa. Auto kuluttaa testissä melko vähän ja moottori on hieman kevyempi, mutta käytännön kulutus on silti ainakin omissa tai jopa ylipäänsä Suomen oloissa sama kuin 1,6-2,0 litran koneella olisi. Joskus suurempikin. Paskaa ja viherpesua.
Totta kyllä, taloudellisuus on tärkeää ja monessa viherpesulaitteessa se ei oikeasti toteudu. Ja kyllä ajamisen helppous sekä
mahdollisuus ajaa pienellä kulutuksella on noissa pikkuturboissa hyvää. Mutta sama tosiaan päti myös pienen auton isompiin moottorivaihtoehtoihin ennen vanhaan. Oli vääntöä, jottei tarvitse koko ajan vaihtaa vaihdetta ja toisaalta moottoria ei muutenkaan tarvinnut kuormittaa suuresti mikä pienensi kulutusta.
Pikkukäyttiksessä ei välttämättä tosiaan tarvita paljoa voimaa, mutta on se kiva jos sitä jonkin verran on. Itsekin kyllä rehellisesti katsoen huomaan, että softatulla 125-heppaisella B-segmenttiläisellä äärimmäisen harvoin tulee ajettua siten miten ei 90-heppaisella pystyisi haluttaessa ajamaan. Vähän pirteämmän koneen hyöty tulee nimenomaan vaivattomuudesta ja joustavuudesta.
Aiheeseen takaisin minäkin: on oma taitolajinsa verrata autoja toisiinsa, koska tarkastelukohteen ikä ja kunto vaikuttavat asiaan hyvin oleellisesti. Aika joskus myös kultaa muistot - mutta saattaa se paikoin värjätä ne myös ruosteenruskeaksi. Ajoin jokin aika sitten perusmallin Peugeot 206:lla enkä voinut uskoa miten hyvä ajettavuus siinä oli - ihan uskomattoman hyvä ohjaus ja tottelevainen alusta. Sitten vähitellen tajusin, että tosiaan, tällaisia autojahan ennen oli paljonkin tarjolla, olin vain unohtanut miten hyviä autot olivat 25 vuotta sitten. Ajoasento sitten olikin aivan /c:stä ja herkkä ruostumaanhan tuo malli on myös. Enkä haluaisi törmätä sillä Teslaan tai muuhunkaan nykyajan panssarivaunuun. Moni varmaan kokee tuollaisen Pösön kauhean huonona autona, mutta minulle asia on päinvastoin.
No mikä olisi oikein huono henkilöauto jo ihan uutena? Huomaan, etten löydäkään tähän ihan helppoa vastausta. Koska olen autoharrastaja, minulla on yleensä ollut aika realistinen ennakkokäsitys useimmista automalleista ja sillä olen pystynyt suojelemaan itseäni monelta kammottavalta kokemukselta. Kun ei ole ollut erityistä tarvetta kokeilla tuliterää paskaa, niin olen sitten olosuhteiden pakosta joskus ajanut lähinnä vanhoilla paskoilla.
Kyllähän harrastuneella ymmärryksellä voi päätellä monta asiaa jo vähän vanhemmastakin autosta, että onko se suunnilleen sellainen kuin tehtaalla tarkoitettiin, vai onko kyseessä kuluneet ominaisuudet. Ihan tuliteristä peleistä varmaan huonoimmat ovat olleet Toyotia - se ohjaus vain ei kerta kaikkiaan anna tuntoa eikä tarkkuutta. Tosi harmi, koska ovathan nuo paljon keskimääräistä paremmin rakennettuja autoja. Ihan uusimmat ovat kyllä jo ajoltaan parempia mielestäni.
Sitten taas moni Mersu ja Alfa Romeo, jolla olen ajanut käytettynä - nämä ovat huonona yksilönä voineet olla aika kauheita. Tämä johtuu siitä, että kun auton alusta ja ohjaus tehdään
ajamiseen, niin pienetkin viat ko. komponenteissa alkavat korostua. Siis tarkka ohjaus ja suuntavakavuuteen optimoitu alusta, jossa vielä monivarsituennat jne, niin siellä kun niveliin tulee vähän väljää tai kulmat ovat pielessä, niin lopputulos on paljon kurjempi kuin voisi äkkiseltään kuvitella. Toyota taas ei ole niin justiinsa, pieniä välyksiä ei välttämättä edes huomaa, kun ajettavuudesta muutenkin puuttuu kaikki tarkkuus.