Oodi ysäriautoille: 70-luvun fiatit ja muut italot oli kovia ruostumaan, tarinat kertoo että ostivat halpaa terästä neukkulasta joka oli mitälie seosta ja suurin piirtein ruostui jo laivamatkalla. Lancia poistui brittimarkkinoilta kun Betat ruostui niin huolella että maine meni. Ysärillä viimeistään paransivat reippaasti, kuten pösötkin kestävät sen minkä galvanoidut korit ylipäätään kestävät halvoissa ja huonosti hoidetuissa autoissa. Mutta ihan eri tasoa kuin esim. vuosituhannen vaihteen mersut ja japsit. Ajettavuuskin hyvää tasoa, vaikka essonbaarit muuta väittää. 206 alusta oikeasti hyvä, yliohjaava varmaan nykystandardilla. Ysäriautot lisäksi sentään suunniteltiin/päivitettiin ekoihin euroncap-testeihin, niin kolariturvallisuus ja yleinen jämäkkyys oli aika eri tasoa kuin edellisellä vuosikymmenellä. Ruiskut ja muut paljon toimintavarmempia kuin kasarikaasarit.
Huonoin auto jota olen ajanut? Chevrolet spark 1.0 ei oikein kiihtynyt Islannin vuoristotiellä, mutta ajeli silläkin. Myös -63(?) kupla oli tehoton ja kolme vaihdetta. Sitä ei oikeastaan huomannut kun pörinä oli kova ja mittari näytti mitä sattuu, mutta tajusin että aistit pettää kun kärryä vetävä hiace lähti ohittamaan… toisaalta aika rento ja letkeä ajopeli silti. Circa 2011 Kia Rion ohjaustehostin oli tunnoton ja väänsi/keskitti(?) oudosti kuskia vastaan, liekö viallinen vai ominaisuus. Ei päässyt jatkoon. JenkkiNissan Sentra eli micra valtavalla kontilla oli aika järkky cvt-ämpärimuovi-myllynkiviohjaus-tekele, mutta ajeli silläkin ennemmin kuin käveli. Silti vuokraamon focus or equivalent ei kannata uskoa, seuraavilla kerroilla hemi ja lincoln. Ei kannata säästää siellä. Paitti se hemi sulatti suklaat kontissa kun pakoputkisto tais käydä jostain syystä kuumana. Paska auto selvästi.
Jos ei ole ajanut ladalla, warrella tai loppuun ajetulla kasarinissanilla niin ei kyllä tiedä huonosta mitään. Mutta ajelee niilläkin mieluummin kuin ois ilman. Sen sijaan joku moderni pirkka-auto manuaalilla ja pikkuturbolla ei vaan ole absoluuttisesti huono millään kriteerillä. Ajoneuvona. Ei ehkä ajonautintoa tarjoa, mutta kyllä se pikkuturbo liikkuu ihan riittävästi jos osaa käyttää vaihteita. Se tietty vesittää jossain määrin taloudellisuutta, mutta kuuluu asiaan. Infotainment on toissijainen asia, kosketusnäytön saa rahalla ja on siinä mankassa bluetooth sentään. On keskuslukitus, vakkari, ilmastointi, parkkitutkat, sähkölasit… ysärin alussa halvoissa autoissa oli alkuun kasettimankka ja takalasinlämmitin ja hinaussilmukka, vähitellen mukaan tuli ohjaustehostin, abs+muut turvavarusteet.
Huonoin auto jota olen ajanut? Chevrolet spark 1.0 ei oikein kiihtynyt Islannin vuoristotiellä, mutta ajeli silläkin. Myös -63(?) kupla oli tehoton ja kolme vaihdetta. Sitä ei oikeastaan huomannut kun pörinä oli kova ja mittari näytti mitä sattuu, mutta tajusin että aistit pettää kun kärryä vetävä hiace lähti ohittamaan… toisaalta aika rento ja letkeä ajopeli silti. Circa 2011 Kia Rion ohjaustehostin oli tunnoton ja väänsi/keskitti(?) oudosti kuskia vastaan, liekö viallinen vai ominaisuus. Ei päässyt jatkoon. JenkkiNissan Sentra eli micra valtavalla kontilla oli aika järkky cvt-ämpärimuovi-myllynkiviohjaus-tekele, mutta ajeli silläkin ennemmin kuin käveli. Silti vuokraamon focus or equivalent ei kannata uskoa, seuraavilla kerroilla hemi ja lincoln. Ei kannata säästää siellä. Paitti se hemi sulatti suklaat kontissa kun pakoputkisto tais käydä jostain syystä kuumana. Paska auto selvästi.
Jos ei ole ajanut ladalla, warrella tai loppuun ajetulla kasarinissanilla niin ei kyllä tiedä huonosta mitään. Mutta ajelee niilläkin mieluummin kuin ois ilman. Sen sijaan joku moderni pirkka-auto manuaalilla ja pikkuturbolla ei vaan ole absoluuttisesti huono millään kriteerillä. Ajoneuvona. Ei ehkä ajonautintoa tarjoa, mutta kyllä se pikkuturbo liikkuu ihan riittävästi jos osaa käyttää vaihteita. Se tietty vesittää jossain määrin taloudellisuutta, mutta kuuluu asiaan. Infotainment on toissijainen asia, kosketusnäytön saa rahalla ja on siinä mankassa bluetooth sentään. On keskuslukitus, vakkari, ilmastointi, parkkitutkat, sähkölasit… ysärin alussa halvoissa autoissa oli alkuun kasettimankka ja takalasinlämmitin ja hinaussilmukka, vähitellen mukaan tuli ohjaustehostin, abs+muut turvavarusteet.