Ei ole vielä "Pököttiä" tullut, mutta Citroen e-c4 x auton kävin koeajamassa. Aika hiljainen ja mukava oli niillä 18" pyörilläkin, kun Pösössä on 16".
Pösö ehkä hieman tyylikkäämpi sisältä? Citikassakaan ei ole vielä sitä päivitettyä "2024" moottoria ja akkua. Sport asetuksella kaasu/regen oli ainakin minusta aika herkkä (verrattuna Saab polttikseen).
Ainakin siis kesällä tuo Pösön/Citikan tehokin pitäisi riittää, kun rampeilla saa niin hyvin ennakoitua jo mutkassa. Talvella taas pito on muutenkin huonompi, niin ei pitäisi olla silloinkaan pulaa tehosta.
Meillä on hullupösö tilauksessa ja piakkoin toimituksessa, mutta erinäisen säädön takia meillä tuli tässä kuussa ajoon myös viime helmikuussa myynnissä ollut kamppis-Citroen e-C4 feel pack. Sitikka on tosiaan erittäin mukava peli sekä maantiellä että kaupungissa, eikä nuo auton "vähäiset" voimavarat ole ainakaan vielä ahdistanut. Peugeot on tuntumaltaan sitikkaa hieman "kovempi".
Ajokokemusta on useista tehokkaammistakin sähköautoista, mutta jostain syystä sitä repivää kiihtyvyyttä ei ole hirveästi vielä kaivannut taajamassa eikä toisaalta maantielläkään. Tilanne olisi toki eri, jos ajaisi paljon matkaa ja ohitustarpeita olisi enemmän. Leppoisa peli kaikin puolin tavalliseen arkipyörittelyyn, ja onhan heikkotehoisempikin sähkövoimalinja aivan mahtava vs. peruspolttikset.
Sitikassa on hieman enemmän vakiovarusteita vs. hullupösö (sisävalaistusta, digimittari sis. akun varaustaso prosentteina, langaton Android auto/Apple carplay, isompi näyttö, peruutuskamera jne - hintaakin toki enemmän), sisätilat perinteisemmät ja siellä istutaan hieman matalammalla vs. pösö. Suurin ärsyttävä ominaisuus sitikassa on perinteinen avain ja virtalukko - virrat käännetään päälle avaimella... Ei sinänsä iso vaiva, mutta todella ärsyttävää on tökkiä mekaanista avainta johonkin reikään, kun vuosia on autoissa ollut jo vähintään avaimeton käynnistys.
Kunhan tuo pösö aikanaan saapuu, joutuu varmaan hetken pohtimaan kummasta meinaa luopua - sen verran karvalakilta tuo karvalakkipösö saattaa tuntua karvalakkisitikan rinnalla kuitenkin. Pösö toki edullisempi sekä hankintahinnaltaan että rahoitukseltaan (1 % vs. 3.5 % (+kulut)), joten se vähän hankaloittaa harkintaa. Onko tuo mukavuus ja varusteet hintaeron arvoisia - sitä voinee hetken ainakin vertailla rinnakkain pihassa
. Jälleenmyyntiarvohan kummallakaan ei tule tuskin olemaan kummoinen vähän ajettunakaan, joten sekin mietityttää kumpi on sitten se vähemmän kiinnostavampi noista kahdesta, kun tarjoilee myyntiin. Isompi sähköauto tulee hankittua, kunhan näkee miten markkinat tässä vuoden parin aikana kehittyy.