Hullut Päivät Peugeot E-2008 saaga

Ei ole itselle tullut mitään tietoa. Ajattelin vielä kysäistä voiko tehdä muutoksia tilaukseen.


Vahva veikkaus, että tässä vaiheessa ainoat mahdolliset muutokset tilaukseen on tilauksen peruutus.

Mitä näitä keskusteluja seurannut niin yhteydenpito asiakkaaseen vaihtelee myyjästä riippuen aika paljon. Osalle tiedotetaan missä vaiheessa prosessia mennään säännöllisesti. Osalle ilmoitetaan, että tuletkos hakemaan autosi pois.
 
Vahva veikkaus, että tässä vaiheessa ainoat mahdolliset muutokset tilaukseen on tilauksen peruutus.

Mitä näitä keskusteluja seurannut niin yhteydenpito asiakkaaseen vaihtelee myyjästä riippuen aika paljon. Osalle tiedotetaan missä vaiheessa prosessia mennään säännöllisesti. Osalle ilmoitetaan, että tuletkos hakemaan autosi pois.
Saattaahan se olla näin.
Myyjä ollut lomalla, maanantaina palaa töihin, sitten selviää voiko esim. väriä vielä muuttaa jos oma tilaus ei ole edennyt vielä mihinkään. Tilasin kuulemma viimeisten joukossa.
 
En kyllä pikein uskoettä enää tässä vaiheessa voi tehdä muutoksia. Monelle todettu jo ennen kesää ettei muutokset enää onnistu (sen jälkeen kun tuli se ilmoitus että autot saa)
 
En kyllä pikein uskoettä enää tässä vaiheessa voi tehdä muutoksia. Monelle todettu jo ennen kesää ettei muutokset enää onnistu (sen jälkeen kun tuli se ilmoitus että autot saa)
Joo näin se voi olla.
Tuli vain mieleen oisko ottanut eri värin kuin Orange Fusion. Mutta autoa en todennäköisesti pidä kuin 1-3v niin ihan sama. Hieno se on tuokin.
 
Kaistavahtikin löytyi. Vasemmalla ratin alla on nappi josta saa sen päälle. Olen puusilmä. Positiivista että se on aika mieto: ei edes piipitä, jotain vilkuttelee näytöllä ja vain pieni värinä ratissa. Kytkin jää siihen tilaan missä se sammuttaessa on, hyvä niin vaikka ei taida olla ihan säännösten mukainen. Toivottavasti eivät muuta softapäivityksellä.

Aika hiton paksu se latauskaapeli joka tuli mukana.

Vähän tylsä ajaa tuo on ja laiska sähköautoksi. Faceliftissä taisi olla tehokkaampi moottori ja 400 km:n range. Jos Jeep tekee siitä vielä nelivetoversion kuten lupasi voisi se olla aika passeli (city)sähköauto talveksi jos ei tarvitse kuljettaa mitään isoja tavaroita (taisi olla vaan noin 4 metriä pitkä).

Yksi puute on nappi ovenkahvassa josta ovet saisi auki tjms. Siihen kun on tottunut niin avaimen kaivaminen taskusta ärsyttää. Ja ratinlämmitin olisi kiva.

Aplikaatio on simppeli ja aktivoiminen sekavaa eikä sillä oikein voi tehdä muuta kuin aktivoida ilmastoinnin 21 asteellla ja tsekata akun kun latauksessa. Android auto ja Apple car play toimivat hyvin.

Positiivista on hiljaisuus maantievauhdissakin. Vikoja ei ole ollut muuta kuin se että peruutuskamera ei kerran käynnistynyt millään vaikka sammutti autonkin. Joku häiriö.
 
Kaistavahtikin löytyi. Vasemmalla ratin alla on nappi josta saa sen päälle. Olen puusilmä. Positiivista että se on aika mieto: ei edes piipitä, jotain vilkuttelee näytöllä ja vain pieni värinä ratissa. Kytkin jää siihen tilaan missä se sammuttaessa on, hyvä niin vaikka ei taida olla ihan säännösten mukainen. Toivottavasti eivät muuta softapäivityksellä.

Aika hiton paksu se latauskaapeli joka tuli mukana.

Vähän tylsä ajaa tuo on ja laiska sähköautoksi. Faceliftissä taisi olla tehokkaampi moottori ja 400 km:n range. Jos Jeep tekee siitä vielä nelivetoversion kuten lupasi voisi se olla aika passeli (city)sähköauto talveksi jos ei tarvitse kuljettaa mitään isoja tavaroita (taisi olla vaan noin 4 metriä pitkä).

Yksi puute on nappi ovenkahvassa josta ovet saisi auki tjms. Siihen kun on tottunut niin avaimen kaivaminen taskusta ärsyttää. Ja ratinlämmitin olisi kiva.

Aplikaatio on simppeli ja aktivoiminen sekavaa eikä sillä oikein voi tehdä muuta kuin aktivoida ilmastoinnin 21 asteellla ja tsekata akun kun latauksessa. Android auto ja Apple car play toimivat hyvin.

Positiivista on hiljaisuus maantievauhdissakin. Vikoja ei ole ollut muuta kuin se että peruutuskamera ei kerran käynnistynyt millään vaikka sammutti autonkin. Joku häiriö.
Ei ole vielä "Pököttiä" tullut, mutta Citroen e-c4 x auton kävin koeajamassa. Aika hiljainen ja mukava oli niillä 18" pyörilläkin, kun Pösössä on 16".

Pösö ehkä hieman tyylikkäämpi sisältä? Citikassakaan ei ole vielä sitä päivitettyä "2024" moottoria ja akkua. Sport asetuksella kaasu/regen oli ainakin minusta aika herkkä (verrattuna Saab polttikseen).

Ainakin siis kesällä tuo Pösön/Citikan tehokin pitäisi riittää, kun rampeilla saa niin hyvin ennakoitua jo mutkassa. Talvella taas pito on muutenkin huonompi, niin ei pitäisi olla silloinkaan pulaa tehosta.
 
Peugeotissahan ainakin nuo modet vaikuttavat myös käytössä olevaan tehoon, Sport-tilassa käytössä on kaikki tehot ja Normal-tilassa vain n. 108hv ja 40nm vähemmän vääntöä ja eco-tilassa kurvaillessa vain n.80hv.

Faceliftin osalta moottorin max-vääntö on sama ja 0-100 jopa hitaampi, varmaankin suurin vääntö tulee korkeammilla kierroksilla ja siten teho hieman noussut, mutta normiajossa tuskin huomaa moottoreissa mitään eroa.

e: lisätään vielä sekin, että itsellä ei myyjällä ollut vielä mitään tietoa, milloin auto olisi tulossa.
 
Itse toivoin että tulisi 1.8. Auto on tehty, mutta mahtaa olla satamassa tai jossain päin nyt ruuhkaa, kun tulee iso määrä autoja samaan aikaan.

Onko vielä muita kenellä ei auton toimituksesta mitään tietoa?
Ootko jo kysäissyt myyjältä? Mulle myyjä kyllä osasi itsekin soitella.
 
Peugeotissahan ainakin nuo modet vaikuttavat myös käytössä olevaan tehoon, Sport-tilassa käytössä on kaikki tehot ja Normal-tilassa vain n. 108hv ja 40nm vähemmän vääntöä ja eco-tilassa kurvaillessa vain n.80hv.

Faceliftin osalta moottorin max-vääntö on sama ja 0-100 jopa hitaampi, varmaankin suurin vääntö tulee korkeammilla kierroksilla ja siten teho hieman noussut, mutta normiajossa tuskin huomaa moottoreissa mitään eroa.
Itse ajoin sillä Citroenilla vain Sport tilassa. Eipä niitä muita tiloja sitten tule käytettyäkään, kun normaali tilassakin autosta tulee melkein Seat Mii :)

Yllätys että facelift kiihtyy 0-100 km/h hieman huonommin.
 
Onko vielä muita kenellä ei auton toimituksesta mitään tietoa?
Punainen sähköPösöni valmistettu toukokuun lopussa ja luovutuspäivä nyt perjantaina 28.7. Lisätarvikkeista poistunut Mode 3 -kaapeli + sen kotelo tiputtavat tuon punaisen värin lisähintaa 247 eurolla.
 
Punainen sähköPösöni valmistettu toukokuun lopussa ja luovutuspäivä nyt perjantaina 28.7. Lisätarvikkeista poistunut Mode 3 -kaapeli + sen kotelo tiputtavat tuon punaisen värin lisähintaa 247 eurolla.
tämäpä sopii minullekin myös oikein hyvin, että toisen kaapelin maksu hyvitetään Valkoisen värin maksuosuudessa.
 
Ei kyl myyjä maininnut mitään mode 3 kaapelin osalta. Toimitus lähiaikoina.
Jos olet sillä 249,- kuukausilyhenteisellä osamaksulla tilauksen tehnyt ja et tule tarvitsemaan kahta täysin samanlaista Mode 3 (Type 2) -kaapelia + laukkua, niin suosittelen lämpimästi sähköpostikirjeenvaihdon alkamista jo nyt automyyjäsi kanssa, sillä vasta autoa hakiessa tuo selvittely tiskin yli on taatusti pari kertaluokkaa vaikeampaa!

Perustelut 247 euron hyvitykselle löydät viestissäni #251. Jos et ole tehnyt mitään lisätilauksia (väri, kattokiskot jne.) joista hyvitys olisi ollut helppo tehdä ja kirjanpitoteknisistä syistä (osamaksusopimusta pitäisi muuttaa jne.) myyjällä jää nyt sormi suuhun, kun ei ole mitään mistä hyvittää, niin tingi ainakin vaikka eka vuosihuolto ilmaiseksi!
 
Ei ole vielä "Pököttiä" tullut, mutta Citroen e-c4 x auton kävin koeajamassa. Aika hiljainen ja mukava oli niillä 18" pyörilläkin, kun Pösössä on 16".

Pösö ehkä hieman tyylikkäämpi sisältä? Citikassakaan ei ole vielä sitä päivitettyä "2024" moottoria ja akkua. Sport asetuksella kaasu/regen oli ainakin minusta aika herkkä (verrattuna Saab polttikseen).

Ainakin siis kesällä tuo Pösön/Citikan tehokin pitäisi riittää, kun rampeilla saa niin hyvin ennakoitua jo mutkassa. Talvella taas pito on muutenkin huonompi, niin ei pitäisi olla silloinkaan pulaa tehosta.

Meillä on hullupösö tilauksessa ja piakkoin toimituksessa, mutta erinäisen säädön takia meillä tuli tässä kuussa ajoon myös viime helmikuussa myynnissä ollut kamppis-Citroen e-C4 feel pack. Sitikka on tosiaan erittäin mukava peli sekä maantiellä että kaupungissa, eikä nuo auton "vähäiset" voimavarat ole ainakaan vielä ahdistanut. Peugeot on tuntumaltaan sitikkaa hieman "kovempi".

Ajokokemusta on useista tehokkaammistakin sähköautoista, mutta jostain syystä sitä repivää kiihtyvyyttä ei ole hirveästi vielä kaivannut taajamassa eikä toisaalta maantielläkään. Tilanne olisi toki eri, jos ajaisi paljon matkaa ja ohitustarpeita olisi enemmän. Leppoisa peli kaikin puolin tavalliseen arkipyörittelyyn, ja onhan heikkotehoisempikin sähkövoimalinja aivan mahtava vs. peruspolttikset.

Sitikassa on hieman enemmän vakiovarusteita vs. hullupösö (sisävalaistusta, digimittari sis. akun varaustaso prosentteina, langaton Android auto/Apple carplay, isompi näyttö, peruutuskamera jne - hintaakin toki enemmän), sisätilat perinteisemmät ja siellä istutaan hieman matalammalla vs. pösö. Suurin ärsyttävä ominaisuus sitikassa on perinteinen avain ja virtalukko - virrat käännetään päälle avaimella... Ei sinänsä iso vaiva, mutta todella ärsyttävää on tökkiä mekaanista avainta johonkin reikään, kun vuosia on autoissa ollut jo vähintään avaimeton käynnistys.

Kunhan tuo pösö aikanaan saapuu, joutuu varmaan hetken pohtimaan kummasta meinaa luopua - sen verran karvalakilta tuo karvalakkipösö saattaa tuntua karvalakkisitikan rinnalla kuitenkin. Pösö toki edullisempi sekä hankintahinnaltaan että rahoitukseltaan (1 % vs. 3.5 % (+kulut)), joten se vähän hankaloittaa harkintaa. Onko tuo mukavuus ja varusteet hintaeron arvoisia - sitä voinee hetken ainakin vertailla rinnakkain pihassa :D. Jälleenmyyntiarvohan kummallakaan ei tule tuskin olemaan kummoinen vähän ajettunakaan, joten sekin mietityttää kumpi on sitten se vähemmän kiinnostavampi noista kahdesta, kun tarjoilee myyntiin. Isompi sähköauto tulee hankittua, kunhan näkee miten markkinat tässä vuoden parin aikana kehittyy.
 
Itse toivoin että tulisi 1.8. Auto on tehty, mutta mahtaa olla satamassa tai jossain päin nyt ruuhkaa, kun tulee iso määrä autoja samaan aikaan.


Ootko jo kysäissyt myyjältä? Mulle myyjä kyllä osasi itsekin soitella.
Eilen kysäsin myyjältä:
"Ei ole edelleenkään tullut tietoa järjestelmään. Viimeisin tieto maahantuonnista on, että saapuisi syksyn aikana."

Sain tänään myyjältä vastauksen että ei ole minunkaan tilauksesta muuta tietoa, kuin että autot on luvattu toimittaa.
 
Ihmeiden aika ei ole ohi! Perustelin automyyjälle järkeenkäyvästi, että kun nyt tuleva auto jo sisältää tuon Mode 3 -kaapelin, en enää tarvitse sitä keväällä -22 toisissa olosuhteissa (silloin auto sisälsi vain Mode 2 -kaapelin) lisätarvikkeisiin kirjattua toista Mode 3 -kaapelia, ja perille meni!. Eli saan hyvityksenä tuon kaapelin ja sen laukun yhteishinnan 247 euroa. Aina kannattaa yrittää!

Tämä kuulosti niin hyvälle, että yritän tässä samaa :D

Auto tullut viikko sitten satamaan ja nyt matkalla myyjäliikkeeseen. Kyselivät luovutuksen ajankohtaa miten valmistelevat paperit niin samalla oli hyvä jo varmistella tuo kaapelijuttu.

Omissa lapuissa lisävarusteissa Latausjohto 223,00e & latausjohdon laukku 24,00e. Nuo kun vähentäisivät 550,00e värin kulusta niin kelpaisi oikein hyvin.
 
Myyjältä tuli viestiä, että auto Suomessa ja luovutus elokuun alussa. Mahdankohan olla ainoita jotka saa autonsa about alkuperäisenä luovutuspäivänä.

Pistin kanssa kyssäriä saisko ylimääräisen latausjohdon hinnan vähennettyä peruutuskameran hinnasta.
 
Myyjältä tuli viestiä, että auto Suomessa ja luovutus elokuun alussa. Mahdankohan olla ainoita jotka saa autonsa about alkuperäisenä luovutuspäivänä.

Pistin kanssa kyssäriä saisko ylimääräisen latausjohdon hinnan vähennettyä peruutuskameran hinnasta.

Tämä tässä saagassa on myös huikeaa. Miksei jämyiltä kerätty listaa myyntijärjestyksestä ja toimiteta / priorisoida niin? Kovinkaan kummoista excelöintiä ei tarvi..
 
Omissa lapuissa lisävarusteissa Latausjohto 223,00e & latausjohdon laukku 24,00e. Nuo kun vähentäisivät 550,00e värin kulusta niin kelpaisi oikein hyvin.

Tämä kiinnostaa minuakin, maahantuojan kirjeessä todettiin latausjohdon vaihtuneen ja sen pitäisi edelleen olla siis varustelistauksessa. Näin ollen kaapelista ei tarvitse maksaa mitään -> myyjä vähentää noutohetkellä erikseen maksettavasta väristä tuon 247€ joka on kuitenkin leivottu sopparin hintaan :).
 
Noniin, kovin on nihkeää Pörhöllä johtojen suhteen:

"Tuo latausjohto asia on puhututtanut nyt muitakin, ja siihen on tullut selkeä päätös, että se kuuluu osana kauppahintaa eikä poisteta varustelistalta tai anneta siitä hyvitystä."

No tulkoot sitten kahdella piuhalla.
 
Noniin, kovin on nihkeää Pörhöllä johtojen suhteen:

"Tuo latausjohto asia on puhututtanut nyt muitakin, ja siihen on tullut selkeä päätös, että se kuuluu osana kauppahintaa eikä poisteta varustelistalta tai anneta siitä hyvitystä."

No tulkoot sitten kahdella piuhalla.
Ymmärsinko oikein.
Sait yhden ylimääräisen kaupanpäälle, eli tilasit yhden sait kaksi.
Yritit palauttaa myyjälle, tai siis yrit myyjältä saada hyvitystä siitä että palautat ylimääräisen.

Myyjän ei kannata siitä enempää hyvittää mitä itse maksaa. ja sille pitäisi olla ostajakin, ei vaikka joku toinen myyjä niin tekisi.
 
Ymmärsinko oikein.
Sait yhden ylimääräisen kaupanpäälle, eli tilasit yhden sait kaksi.
Yritit palauttaa myyjälle, tai siis yrit myyjältä saada hyvitystä siitä että palautat ylimääräisen.

Myyjän ei kannata siitä enempää hyvittää mitä itse maksaa. ja sille pitäisi olla ostajakin, ei vaikka joku toinen myyjä niin tekisi.

En ole saanut vielä mitään ja nyt saakin ihmetellä mitä sieltä tulee.

Vakiovarusteissa tilaushetkellä Mode-2 -piuha. Tämän lisäksi tilaussopimuksessa erikseen hinnoiteltu ja kuluna 247e latausjohdosta ja sen laukusta (Mode-3). Nyt kun aikaa kulunut, vakiovarustepiuha muuttunut Mode-3:ksi eli sieltä kuuluisi tulla kaksi identtistä latausjohtoa Ja tätä lisävarusteisiin listattua en tietysti olisi enää tarvinnut, kun ovat menneet muuttamaan tuon vakiovarusteen piuhamallin.
 
En ole saanut vielä mitään ja nyt saakin ihmetellä mitä sieltä tulee.

Vakiovarusteissa tilaushetkellä Mode-2 -piuha. Tämän lisäksi tilaussopimuksessa erikseen hinnoiteltu ja kuluna 247e latausjohdosta ja sen laukusta (Mode-3). Nyt kun aikaa kulunut, vakiovarustepiuha muuttunut Mode-3:ksi eli sieltä kuuluisi tulla kaksi identtistä latausjohtoa Ja tätä lisävarusteisiin listattua en tietysti olisi enää tarvinnut, kun ovat menneet muuttamaan tuon vakiovarusteen piuhamallin.
Ymmärsinko oikein matkasta on jäämässä pois ns suko laturi. Mutta saat kaksi mode-3 piuhaa. vaikka olet tehnyt kaupan yksi kpl molempia.



Sen ymmärrän että jos myyjä ensin viivytellyt ja lopuksi yrittänyt peruakaupan, niin pieni vastavuoroinen joustaminen on enemmänkuin paikallaan.
 
Ymmärsinko oikein matkasta on jäämässä pois ns suko laturi. Mutta saat kaksi mode-3 piuhaa. vaikka olet tehnyt kaupan yksi kpl molempia.

Sen ymmärrän että jos myyjä ensin viivytellyt ja lopuksi yrittänyt peruakaupan, niin pieni vastavuoroinen joustaminen on enemmänkuin paikallaan.

Jep ja kevyesti haiskahtaa, että sieltä voi tulla auto yhdellä mode-3:lla.
 
Myyjältä tuli viestiä, että auto Suomessa ja luovutus elokuun alussa. Mahdankohan olla ainoita jotka saa autonsa about alkuperäisenä luovutuspäivänä.

Pistin kanssa kyssäriä saisko ylimääräisen latausjohdon hinnan vähennettyä peruutuskameran hinnasta.
Tästä hyvitysjutusta on tullut juuri äsken Kuluttajariitalautakunnan päätös (Dnro 1215/33/2033). Auton ostaneen vaatimukset perustuivat kaupan kohteen (3.2.2023 toimitettu e-2008) puuttuviin varusteisiin:

- kanssakärsijämme oli ostanut poisjätetyn suko-kaapelin tilalle itse kaupasta Defan kaapelin, hinta 369 €.
- vastaavasti hän halusi meiltä kaikilta poisjätetystä himmentyvästä taustapeilistä lisävarustehinnaston mukaisen korvauksen 100 €.

"Lautakunta katsoo asiassa tulleen näytetyksi, että kauppaan kuuluviksi varusteiksi oli osapuolia sitovalla tavalla sovittu mm. himmenevä taustapeili ja suko-latausvarustus. Nämä varusteet kuitenkin puuttuivat. Kaupan kohde on ollut virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjäliike ja maahantuoja maksavat yhteisvastuullisesti kuluttajalle 469 €."
 
Täytyy varmaankin käydä tuo Defa suko-johto hakemassa kaupasta ja lasku myyjälle/maahantuojalle.

- vastaavasti hän halusi meiltä kaikilta poisjätetystä himmentyvästä taustapeilistä lisävarustehinnaston mukaisen korvauksen 100 €.
Itse en valinnut tuota lisävarustetta, eli siitä en aio tuota 100€ pyytää takaisinkaan.
 
Tätä päätöstä ei löydy mistään? Eikö ole julkis? Saako sen pyytämällä kuluttajariitalautakunnasta?

Edit: Sain jäljennöksen asiakirjasta kirjaamosta.
Saisitko yv:llä laitettua?

Alkuviikosta luovutus ja sähköpostilla myyjä ainakin haluton tarjoamaan hyvitystä esim. siihen peruutuskameraan. Katotaan jos sit edes saisi 2* mode3 kun sekin kävisi.
 
Onko porukka suunnitellut ikkunatummennuksia tai laittanut jo? Voisi olla hieman tyylikkäämpi tummennuksen kanssa.
 
Onko porukka suunnitellut ikkunatummennuksia tai laittanut jo? Voisi olla hieman tyylikkäämpi tummennuksen kanssa.

Monta kertaa kyselin tuon perään kun oli lisävaruste listassa, mutta ei hintaa. Edes hintaa ei tullut :D. En kyllä enää yritä saada liikkeestä kun venyttäisi luovutusta vaan suhteettomasti, mutta siis ehdottomasti menee tummennettavaksi. Taidan kyllä lykätä sitä siihen asti, että on varma, että auton pitää.
 
Tätä päätöstä ei löydy mistään? Eikö ole julkis? Saako sen pyytämällä kuluttajariitalautakunnasta?

Edit: Sain jäljennöksen asiakirjasta kirjaamosta.
Tämän vois laittaa yleiseen jakoon? Nimet tms mustaten, jos niitä paperissa on. Eikö nää ihan julkisia asiakirjoja oo?
 
En kyllä enää yritä saada liikkeestä kun venyttäisi luovutusta vaan suhteettomasti, mutta siis ehdottomasti menee tummennettavaksi.
Siis eihän tummennus ole lisävaruste siinä mielessä, että maahantuoja vetää kalvot ikkunoihin. Vaan tehtaalla pistävät eri ikkunat. Vai mitä tällä lauseella tarkoitit, että yrität liikkeestä saada.
 
Siis eihän tummennus ole lisävaruste siinä mielessä, että maahantuoja vetää kalvot ikkunoihin. Vaan tehtaalla pistävät eri ikkunat. Vai mitä tällä lauseella tarkoitit, että yrität liikkeestä saada.

Ymmärsin aiemmasta, että kalvotus Suomessa kun siitä ei mitään tietoa aluksi saanut ja muut lisävaruste muutokset onnistui samalta kyselyltä. Sen takia varmaan se listahintakin puuttui.

Enkä siis yritä saada liikkeestä koska auto makaisi siellä x aikaa ks. prosessin takia. Helpompi hoidatuttaa itse jossain muualla.
 
Siis eihän tummennus ole lisävaruste siinä mielessä, että maahantuoja vetää kalvot ikkunoihin. Vaan tehtaalla pistävät eri ikkunat. Vai mitä tällä lauseella tarkoitit, että yrität liikkeestä saada.

Varsinkin sellaisten autojen kohdalla, jossa autoveroprosentti on suuri on harrastettu tuota Hangossa tai liikkeessä ikkunoiden teippaamista. Kun ei-tehdaslisävarusteista ei tarvitse maksaa autoveroa.

Toki nyt kyseessä ei ole autoverokikkailu.
 
Kyllä ne niitä tummennuksia myös suomessa teettää veroista riippumatta, vaikka varmasti joissain autoissa onkin mahdollista saada ne myös tehdasvarusteena.
 
Tästä hyvitysjutusta on tullut juuri äsken Kuluttajariitalautakunnan päätös (Dnro 1215/33/2033). Auton ostaneen vaatimukset perustuivat kaupan kohteen (3.2.2023 toimitettu e-2008) puuttuviin varusteisiin:

- kanssakärsijämme oli ostanut poisjätetyn suko-kaapelin tilalle itse kaupasta Defan kaapelin, hinta 369 €.
- vastaavasti hän halusi meiltä kaikilta poisjätetystä himmentyvästä taustapeilistä lisävarustehinnaston mukaisen korvauksen 100 €.

"Lautakunta katsoo asiassa tulleen näytetyksi, että kauppaan kuuluviksi varusteiksi oli osapuolia sitovalla tavalla sovittu mm. himmenevä taustapeili ja suko-latausvarustus. Nämä varusteet kuitenkin puuttuivat. Kaupan kohde on ollut virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjäliike ja maahantuoja maksavat yhteisvastuullisesti kuluttajalle 469 €."
Sarjassamme Auto-Bonin törkeä toiminta jatkuu (viestikopio Autostadiumilta):

"Vielä oli viimeinen yritys autoa hakiessa. "Maahantuoja ohjeistanut että tälläinen pitää allekirjoittaa" eli pari riviä a4:lla jossa hyväksyn että mukana ei tule schuko-kaapelia ja himmentyvää taustapeiliä. Kysyin että mitä jos en allekirjoita? Vastaus oli et silloin en saa autoa. Sanoin tilaavani kyydin jolloin myyjä repi paperin ja auton luovutus jatkui normaalisti. Auto varmaan hyvä, mutta kauppatapahtumasta jäi alusta loppuun melko paha haju."

Eli suomeksi:"Hyväksytkö että menetät nyt sen vajaat 400 euroa jotka olet juuri maksanut autosi hinnassa?"

Kannattaa käskeä laittamaan kaikki tällaiset turhat paperit suoraan roskakoriin!
 
Varmaan aika sama, allekirjoittaako tuon vai ei, kyseessä 100% varmasti kohtuuton sopimusehto, joka ei päde missään. Tämä vain taas kerran oikein alleviivaa Auto-Bonin osaamisen sopimusasioissa.
 
Kyllä ne niitä tummennuksia myös suomessa teettää veroista riippumatta, vaikka varmasti joissain autoissa onkin mahdollista saada ne myös tehdasvarusteena.
Jos autossa on tehtaalta tummat lasit on suurella todennäiköisyydellä kyseessä ihan sävytetyt lasit eikä mitkään kalvot. Tehdas tummissa laseissa voi olla myös etulasit ja tuulilasissa mieto tummennus mitä taas kalvoilla ei saa laillisesti tehdä.
 
Jos autossa on tehtaalta tummat lasit on suurella todennäiköisyydellä kyseessä ihan sävytetyt lasit eikä mitkään kalvot. Tehdas tummissa laseissa voi olla myös etulasit ja tuulilasissa mieto tummennus mitä taas kalvoilla ei saa laillisesti tehdä.
Joo, mutta kyllä niitä etuovista taaksepäin tehtäviä tummennuksia ihan yleisesti suomessa tehdään. Aika harvoin tehdasvarusteena on niitä todella tummiksi vedettyjä laseja.
 
Joo, mutta kyllä niitä etuovista taaksepäin tehtäviä tummennuksia ihan yleisesti suomessa tehdään. Aika harvoin tehdasvarusteena on niitä todella tummiksi vedettyjä laseja.
En tiedä mikä on todella tumma, mutta pösössä ne ainakin tähän asti ovat olleet tehdasvarusteita. Yleensä suurimpia näkyviä eroja hinnat alkaen ja allure-mallien välillä.
 
En tiedä mikä on todella tumma, mutta pösössä ne ainakin tähän asti ovat olleet tehdasvarusteita. Yleensä suurimpia näkyviä eroja hinnat alkaen ja allure-mallien välillä.
Ainakin GT mallissa on tummennukset vakiona. Allureen saa varmaan lisävarusteena?

Olisikohan ollut jotain 275€ takalasien tummennuksen hinta jossain liikkeessä.
 
Ainakin GT mallissa on tummennukset vakiona. Allureen saa varmaan lisävarusteena?

Olisikohan ollut jotain 275€ takalasien tummennuksen hinta jossain liikkeessä.
Yleensä ne tummennukset ovat Alluressa olleet. Toki jotain variaatiota eri mallien välillä voi olla.

e: Pikaisella googlella 2008 alluressa on tummennukset.
 
Juu. Selasin nettiauton kuvia, niin kyllä Alluressa tehdastummennukset on tosiaan.

Ei ainakaan tilaus hetkellä ollut:

Screenshot_2023-07-28-15-54-29-02_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
1.3.2022 hinnastossa tummennukset ovat mukana, 2020 hinnastossa ei. Uusissa näyttää tavallisessa Alluressa olevan tummennukset. Sinällään sama, keskustelu koski onko tehdasvaruste vai ei. On.

e: Tämä ero ja vaihtelu selittyy sillä, että niillä oli alunperin Alluren ja GT:n välissä GT line -malli, jonka yhtenä erona Allureen oli tummennukset. Sittemmin tiputtivat GT linen pois.

e2: Niillä on muuten 1.3.2022 hinnastossa virhe tuossa kohtaa :D Varustelistauksessa on yllä olevan näköinen kuva, myyntilistauksessa mainitaan tummennetut lasit allurelle. Harmi, että hullut päivät malli ei ole allure, sais vähän lisää tuskaa maahantuojalle :D
1690550129027.png
1690550165893.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 767
Viestejä
4 557 064
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom