En tiedä miksi se pitäisi tyyppiviaksi todistaa. Kuluttajansuojalaki lähtee siitä, että tavarassa on virhe ja se ei ole sama kuin tyyppivika. Tuskin tuollaista termiä edes kuluttajansuojalaissa mainitaan. Jos pystyy asian osoittamaan niin silloin nämä nimenomaan hoidetaan vähin äänin tuomiostuimen ulkopuolella ettei tule isompaa haloota.
Tässä ohjeessa käydään läpi virhevastuuta ja takuuta koskevat periaatteet.
www.kkv.fi
Virhevastuun kesto määräytyy tapauskohtaisesti tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.
Virhevastuulle ei ole laissa aikarajaa.
Tavaran normaalia kestoikää arvioitaessa on huomioitava se, että tavaran pitää vastata kestävyydeltään sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kestävän.
Esimerkiksi useimpien suurten elektroniikkalaitteiden ja kodinkoneiden
voi odottaa pysyvän toimintakelpoisina useita vuosia (KA).
Uuden auton ominaisuuksien ja varusteiden pitää olla sellaisia kuin on markkinoitu ja sovittu.
www.kkv.fi
Auto on virheellinen jos
- auto ei vastaa kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa tavanomaista laatua. Tällainen virhe ei välttämättä koske vain yksittäistä autoa, vaan se voi esiintyä myös kokonaisessa sarjassa autoja
- autossa ilmenee tekninen vika, joka ei johdu käyttäjän vastuulla olevasta syystä tai normaalista kulumisesta
Eli kyllä minä edelleen lähden siitä, että aika vahvoilla tässä ollaan
varsinkin kun tietää millainen joukko kusetetuiksi tulleita hullariomistajia on ja millä tarmolla tätä ollaan valmiita viemään tarvittaessa eteenpäin kun se itse kunkin eteen tulee.