Hullut Päivät Peugeot E-2008 saaga

Mikähän muuten mahtaa olla 2023 vanhan mallin Peugeotin maksi latausteho? 65kW oli maksimi, mutta vasta kotiin palattua oli akku oikeasti tyhjä, kun puhelin näytti 13%. Auto taitaa tukea 100kW latausta?, mutta tuskin pääsee sellaisiin lukemiin.

Screenshot_20240409_230319_Gallery.jpg


Seinäjoki-Oulu-Seinäjoki ajo tehty. Eli noin 700km ajoa. Paluumatkalla oli vain yksi kahvitauko/lataus Kalajoella. Koko matkan kulutus 15.8kWh/100km.

Ainakin nuo S ja K latausasemat oli hyviä ja toimivia. Onneksi ei ole Nissan Leafia, kun melko vähän näkyi sille sopivia latureita.

Screenshot_20240409_230453_Gallery.jpg

Screenshot_20240409_234049_Gallery.jpg
 
Mikähän muuten mahtaa olla 2023 vanhan mallin Peugeotin maksi latausteho? 65kW oli maksimi, mutta vasta kotiin palattua oli akku oikeasti tyhjä, kun puhelin näytti 13%. Auto taitaa tukea 100kW latausta?, mutta tuskin pääsee sellaisiin lukemiin.

Screenshot_20240409_230319_Gallery.jpg

Kyllä se voi 100kW nousta oikeissa olosuhteissa. Tuon QR-koodin lukemalla saa latauskäyrän näkyville mistä näkee tarkemmin.
 
Mikähän muuten mahtaa olla 2023 vanhan mallin Peugeotin maksi latausteho? 65kW oli maksimi, mutta vasta kotiin palattua oli akku oikeasti tyhjä, kun puhelin näytti 13%. Auto taitaa tukea 100kW latausta?, mutta tuskin pääsee sellaisiin lukemiin.

Screenshot_20240409_230319_Gallery.jpg


Seinäjoki-Oulu-Seinäjoki ajo tehty. Eli noin 700km ajoa. Paluumatkalla oli vain yksi kahvitauko/lataus Kalajoella. Koko matkan kulutus 15.8kWh/100km.

Ainakin nuo S ja K latausasemat oli hyviä ja toimivia. Onneksi ei ole Nissan Leafia, kun melko vähän näkyi sille sopivia latureita.

Screenshot_20240409_230453_Gallery.jpg

Screenshot_20240409_234049_Gallery.jpg

Täältä löytyy kaikkien autojen latauskäyrät optimioloissa ja muutakin hyödyllistä tietoa Peugeot e-2008 SUV
 
Itse mr. autobonbonina odottelisin miten käy kesän palautusten kanssa. Jos saa suurimman osan autoista pysymään ostajilla niin ei mitään tarvetta tarjota FL malleille jatkoa. Nuo kuitenkin lähti vasta syksymmällä toimituksiin niin ei akuuttia kiirettä.
 
Itse mr. autobonbonina odottelisin miten käy kesän palautusten kanssa. Jos saa suurimman osan autoista pysymään ostajilla niin ei mitään tarvetta tarjota FL malleille jatkoa. Nuo kuitenkin lähti vasta syksymmällä toimituksiin niin ei akuuttia kiirettä.
Sama ajatus itsellä mielessä. FL malli on nyt ainakin aivan uutena "ylihintainen", niin itse en antaisi FL mallille ollenkaan jatkoa, vaan maahantuoja voisi yrittää myydä FL mallit suoraan pois.

Saa muuten nähdä, että mikä on e-3008 auton hinta. En ole hinnastoakaan katsonut, josko olisi jo hinnat. Autoliikkeen koeajopäivä on vasta hieman myöhemmin. Tuo auto nyt ei kummemmin kiinnosta, paitsi koeajolla toki voisi käydä ihmettelemässä.


-----
e-2008 ajoin jotain 210km yhteen mittaan, niin auto kehotti pitämään ajotauon :) Sinällään riittävä tuo akun koko, että aika pitkän ajon voi tehdä ilman pysähdystä. Toki talvi on eri asia. Nyt kumminkin osaan jo käyttää yleisiä latureita, niin ehkä tohtii mennä pidemmällekin reissulle joskus. 2tkm päästä on se ensimmäinen 12.5tkm huolto. Sitten seuraavat taisi olla 20tkm tai 2 vuotta.
 
Sama ajatus itsellä mielessä. FL malli on nyt ainakin aivan uutena "ylihintainen", niin itse en antaisi FL mallille ollenkaan jatkoa, vaan maahantuoja voisi yrittää myydä FL mallit suoraan pois.

Saa muuten nähdä, että mikä on e-3008 auton hinta. En ole hinnastoakaan katsonut, josko olisi jo hinnat. Autoliikkeen koeajopäivä on vasta hieman myöhemmin. Tuo auto nyt ei kummemmin kiinnosta, paitsi koeajolla toki voisi käydä ihmettelemässä.


-----
e-2008 ajoin jotain 210km yhteen mittaan, niin auto kehotti pitämään ajotauon :) Sinällään riittävä tuo akun koko, että aika pitkän ajon voi tehdä ilman pysähdystä. Toki talvi on eri asia. Nyt kumminkin osaan jo käyttää yleisiä latureita, niin ehkä tohtii mennä pidemmällekin reissulle joskus. 2tkm päästä on se ensimmäinen 12.5tkm huolto. Sitten seuraavat taisi olla 20tkm tai 2 vuotta.

Kyllä pögön sivuilta hinnat löytyy jo. Tuo on alkaen karvan vajaa 50k€ auto karvalakkina. Jotta kiitos, mutta ei kiitos. Ennemmin tuossa kokoluokassa rellun senic e-tech mikä lähtee alkaen 41,7k€. Itse odottelen rellun 5:sta minkä pitäisi nyt kesällä tulla. Vähän ehkä pieni, mutta voisi sillä selvitä kun nyt näihin pieniin autoihin alkaa tottua ja jos hinta on isomman senicin kanssa linjassa niin voisi olla siinä 30k€ nurkilla. Erityisesti V2G kiinnostaa mikä ks. malliin on tulossa.

En tiedä miten kauan pösö meinaa pitää noita hintoja pilvissä... Vaikka eivät jaksaisi vertailla kiinalaisiin niin erot maanmieheen on aika karmaisevat.

Huoltoväli on 2v/25tkm. Tää ensihuolto on vaan 12500km/1v, siinähän ei oikeasti taideta tehdä yhtään mitään. Jotain arvoja katsovat? Oliko sen hinta normaalistikkin luokkaa 60€.
 
Mikähän muuten mahtaa olla 2023 vanhan mallin Peugeotin maksi latausteho? 65kW oli maksimi, mutta vasta kotiin palattua oli akku oikeasti tyhjä, kun puhelin näytti 13%. Auto taitaa tukea 100kW latausta?, mutta tuskin pääsee sellaisiin lukemiin.

About 100km motaria 120kmh nopeudella n. 10 asteen säässä ja suoraan ABC:n Kempon laturiin niin tullut 97kw teholla, lataus alkoi jostain 20% varausasteesta ja muistaakseni tiputteli yli 90kw teholla johonkin 35-40% asti.
 
Ovat ilmeisesti avanneet jo oman meiliosoitteenkin jatkosoppareille.

Itse otin vuoden jatkon ja toinen vuosihuolto veloituksetta.

"Voitteko ystävällisesti laittaa yhteystietonne ja autonne tiedot jatkosopimukset@auto-bon.fi, teihin ollaan yhteydessä."
 
Ovat ilmeisesti avanneet jo oman meiliosoitteenkin jatkosoppareille.

Itse otin vuoden jatkon ja toinen vuosihuolto veloituksetta.

"Voitteko ystävällisesti laittaa yhteystietonne ja autonne tiedot jatkosopimukset@auto-bon.fi, teihin ollaan yhteydessä."

:hmm: Tähän asti tarjottu tuota valohoito 60€ 12500km/1v huoltoa ilmaiseksi. 2v/25000km huolto taitaa olla jonnin verran kalliimpi...
 
:hmm: Tähän asti tarjottu tuota valohoito 60€ 12500km/1v huoltoa ilmaiseksi. 2v/25000km huolto taitaa olla jonnin verran kalliimpi...
Pitikin tuo tarkistaa, mutta totta, tuossa saattaa olla jo jotakin nesteen vaihtoa tmv. mikä jotakin jo maksaa.

1. huoltoa minullekin tarjosi, mutta vastasin että vaihdetaan tuohon, kun 1. jo tehty ja tämä oli ok.
 
Tuleekohan myös facelift mallin saaneillekin jatkoa?

Itse olin yhteydessä suoraan maahantuojaan jatkosopimukset@auto-bon.fi. Kannattaa kysellä sieltä.
Sieltä kyseltiin yhteystiedot, josta tieto oli siirtynyt sopimusosapuolelle ja auton myyjä soitteli asiasta seuraavana päivänä.
Minulla 6/2023 maahan tullut prefacelift. Nyt voi hyvillä mielin ajella vuoden lisää ja katsoa autojen hinnankehitystä.

Muuten ollaan oltu autoon todella tyytyväisiä.
Tuli alkuviikosta tsekattua vielä, että oli autossa se uusi vmax laturi, jonka puolesta voisi pitää pidempääkin.
 
Kyllä pögön sivuilta hinnat löytyy jo. Tuo on alkaen karvan vajaa 50k€ auto karvalakkina. Jotta kiitos, mutta ei kiitos. Ennemmin tuossa kokoluokassa rellun senic e-tech mikä lähtee alkaen 41,7k€. Itse odottelen rellun 5:sta minkä pitäisi nyt kesällä tulla. Vähän ehkä pieni, mutta voisi sillä selvitä kun nyt näihin pieniin autoihin alkaa tottua ja jos hinta on isomman senicin kanssa linjassa niin voisi olla siinä 30k€ nurkilla. Erityisesti V2G kiinnostaa mikä ks. malliin on tulossa.

En tiedä miten kauan pösö meinaa pitää noita hintoja pilvissä... Vaikka eivät jaksaisi vertailla kiinalaisiin niin erot maanmieheen on aika karmaisevat.
Pösö pitää hinnat täsmälleen sillä tasolla että sähköautojen myynti riitää tasaamaan myytyjen autojen keskimääräiset päästöt EU:n vaatimalla co² 95g/100km tasolle.

Alennukset alkaa ensi vuoden alussa kun EU: n vaatimukset kiristyy 2025-2030 jaksolle.
 
Nyt on 11tkm mittarissa. Eka huolto Seinäjoella maksaisi noin 100€, eli erittäin kallis.

Kävin sitten myös Automeca Seinäjoella ja siellä sama huolto on 59€.

Ilmeisesti ainakin akun jäähdytys tarkastetaan. Tosin Eepee autotalossa ei sanottu, että mitä huolto sisältää. Ensimmäinen huolto siis 12 500km tai 1v. Toinen jo 2 vuoden kohdalla tai 25 000km. Kolmas huolto sitten, kun auto on 4 vuotta tai 50 000km.

Mutta tuo ensimmäinen huolto taisi olla ilmainen, jos pitää autoa 2 vuotta.
 
Nyt on 11tkm mittarissa. Eka huolto Seinäjoella maksaisi noin 100€, eli erittäin kallis.

Kävin sitten myös Automeca Seinäjoella ja siellä sama huolto on 59€.

Ilmeisesti ainakin akun jäähdytys tarkastetaan. Tosin Eepee autotalossa ei sanottu, että mitä huolto sisältää. Ensimmäinen huolto siis 12 500km tai 1v. Toinen jo 2 vuoden kohdalla tai 25 000km. Kolmas huolto sitten, kun auto on 4 vuotta tai 50 000km.

Mutta tuo ensimmäinen huolto taisi olla ilmainen, jos pitää autoa 2 vuotta.

Ah eli viet auton takaisin? Mitä tilalle?

Itse en keksinyt tilalle mitään samaan hintaan kuin luokkaa tonnin pommi kategoria. Toki jos se sopii omaan ajo profiiliin niin voi päästä halvemmalla, ehkä :). Ekalta vuodelta omat kulut 0,27€/km pögöllä. Todellisuudessa vähän halvemmat kun laskin kilsat 19KWh/100km kulutuksella ja 0,1€/kWh.

Kaikki uudet tykkää mennä kalliimmaksi kiitos korkojen. Toki nyt näyttää olevan 30k€ atto3:sta jo 1,99% korolla, että sellanen olis voinut olla vaihtoehto.

Edellinen kia optima meni 4v ajalta 0,41€/km. Kilsoja tuli noin 15,5tkm keskimäärin vuodessa. Arvonalenema oli selkeästi isoin kuluerä 290€/kk. Samoin autoon oli sidottu 8k€ pääomaa. Toki sen tuotto on enempi tai vähempi teoreettista, mutta tällä hetkellä aika konkreettista jos esim käyttää summan asuntolainan lyhentämiseen niin sillekkin voisi ajatella 4% korkotuoton menetyksen.

Jotta tällänen suht edullinen leasing/takaisinosto on kyllä ihan ok vaihtoehto kun kulut on tiedossa, ei riskiä arvon lasksuta eikä pääomaa sidottuna peltilehmään. Yleensä noiden syiden takia nämä vaan tuppaa maksamaan aika reilusti.
 
Viimeksi muokattu:
Ah eli viet auton takaisin? Mitä tilalle?

Itse en keksinyt tilalle mitään samaan hintaan kuin luokkaa tonnin pommi kategoria. Toki jos se sopii omaan ajo profiiliin niin voi päästä halvemmalla, ehkä :). Ekalta vuodelta omat kulut 0,27€/km pögöllä. Todellisuudessa vähän halvemmat kun laskin kilsat 19KWh/100km kulutuksella ja 0,1€/kWh.

Kaikki uudet tykkää mennä kalliimmaksi kiitos korkojen. Toki nyt näyttää olevan 30k€ atto3:sta jo 1,99% korolla, että sellanen olis voinut olla vaihtoehto.

Edellinen kia optima meni 4v ajalta 0,41€/km. Kilsoja tuli noin 15,5tkm keskimäärin vuodessa. Arvonalenema oli selkeästi isoin kuluerä 290€/kk. Samoin autoon oli sidottu 8k€ pääomaa toki sen tuotto on enempi tai vähempi teoreettista, mutta tällä hetkellä aika konkreettista jos esim käyttää summan asuntolainan lyhentämiseen niin sillekkin voisi ajatella 4% korkotuoton menetyksen.

Jotta tällänen suht edullinen leasing/takaisinosto on kyllä ihan ok vaihtoehto kun kulut on tiedossa, ei riskiä arvon lasksuta eikä pääomaa sidottuna peltilehmään. Yleensä noiden syiden takia nämä vaan tuppaa maksamaan aika reilusti.
Tarkoitus on, että en vie autoa takaisin.

Kävin vaan mielenkiinnosta kilpailuttamassa nuo huollon hinnat. Unohtui kyllä kysyä se toinen normi 25tkm huollon hinta. Ja taitaa mennä myös 15tkm vuodessa hieman rikki, kun Pösö on 8/2023.
 
Tarkoitus on, että en vie autoa takaisin.

Kävin vaan mielenkiinnosta kilpailuttamassa nuo huollon hinnat. Unohtui kyllä kysyä se toinen normi 25tkm huollon hinta. Ja taitaa mennä myös 15tkm vuodessa hieman rikki, kun Pösö on 8/2023.

Länsi-Auto 179e muistaakseni hinta 25k huollolle, en muista mitä kaikkea tekevät mutta akku- ja ilmastointitesti kuuluu ainakin siihen.
 
Länsi-Auto 179e muistaakseni hinta 25k huollolle, en muista mitä kaikkea tekevät mutta akku- ja ilmastointitesti kuuluu ainakin siihen.
Mulla eka huolto jo tehntynä kun jatkoin 12kk sopparia. Mulla vain lukee, että vuosihuolto tulee tossa jatkossa. Oletan tietenkin, että 25tkm huolto. Vuosihuolto sekin on. Kysyivät siis mihin liikkeeseen meinaan viedä huoltoon.

" Ilmoitamme heille, että autonne vuosihuolto on veloitukseton. He osaavat tämän sitten huomioida, kun auton vie huoltoon "
 
Tarkoitus on, että en vie autoa takaisin.

Kävin vaan mielenkiinnosta kilpailuttamassa nuo huollon hinnat. Unohtui kyllä kysyä se toinen normi 25tkm huollon hinta. Ja taitaa mennä myös 15tkm vuodessa hieman rikki, kun Pösö on 8/2023.

Tjaah mä ymmärsin, että maksoit huollosta mistä moinen päätelmä :D
 
Mulla eka huolto jo tehntynä kun jatkoin 12kk sopparia. Mulla vain lukee, että vuosihuolto tulee tossa jatkossa. Oletan tietenkin, että 25tkm huolto. Vuosihuolto sekin on. Kysyivät siis mihin liikkeeseen meinaan viedä huoltoon.

" Ilmoitamme heille, että autonne vuosihuolto on veloitukseton. He osaavat tämän sitten huomioida, kun auton vie huoltoon "
Minulle tarkensivat tuon toiseen vuosihuoltoon, kun kerroin että ensimmäinen jo tehty. Tuskin kyllä ilmankaan tarvitsee kinata huollon tiskillä jos jokin lupaus on
 
Nyt myös stellantis tiputti uusien hintoja, toki kalliita ovat vieläkin.

Pienin E-208 maksaa halvimmillaan 34 990 euroa ja sen katumaasturisisar 38 990 euroa.

Ilmeisesti myös kontaktointi kiihtyy jatkotarjouksien osalta, jotta käytettyjen hinnat ei romahda.
Melkolailla no brainer tuo takaisinoston jatko kyllä on, oli autoa palauttamassa tai pitämässä. Tuohon hintaan voi vähän sietää huonoa rangea ja softaa
 
Kyllä itse olen ajatellut jatkotarjouksesta huolimatta auton palauttaa, 15tkm/vuosi ei vain riitä meille. Kilsoja tulee vuodessa se 25-30tkm ja nyt niitä joudutaan ajamaan vanhalla tonnin pommilla sen uuden pihassa seisovan sähköauton sijaan. Jatkaminen ilman takaisinostosopimusta olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto, mutta haluanko oikeasti sitoutua tähän autoon vuosikausiksi, en oikeastaan.

Velkaa on palautushetkellä jäljellä se 27300 + 5 vuoden lisätakuu olisi pakko ostaa, eli 28k. 5 vuoden ikäisenä takuun loppuessa kilsoja olisi sitten n. 150k ja akkutakuukin loppumassa, jos arvioidaan myyntihinnaksi silloin 9-10k, olisi kk-kustannus n. 400/kk. Kyllä tuolla hinnalla saa vaikka mitä muutakin nykyisiltä käytettyjen markkinoilta, korkotarjouksiakin on alkanut taas olemaan, joka sekin tasoittaa vertailutilannetta.
 
Kyllä itse olen ajatellut jatkotarjouksesta huolimatta auton palauttaa, 15tkm/vuosi ei vain riitä meille. Kilsoja tulee vuodessa se 25-30tkm ja nyt niitä joudutaan ajamaan vanhalla tonnin pommilla sen uuden pihassa seisovan sähköauton sijaan. Jatkaminen ilman takaisinostosopimusta olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto, mutta haluanko oikeasti sitoutua tähän autoon vuosikausiksi, en oikeastaan.

Velkaa on palautushetkellä jäljellä se 27300 + 5 vuoden lisätakuu olisi pakko ostaa, eli 28k. 5 vuoden ikäisenä takuun loppuessa kilsoja olisi sitten n. 150k ja akkutakuukin loppumassa, jos arvioidaan myyntihinnaksi silloin 9-10k, olisi kk-kustannus n. 400/kk. Kyllä tuolla hinnalla saa vaikka mitä muutakin nykyisiltä käytettyjen markkinoilta, korkotarjouksiakin on alkanut taas olemaan, joka sekin tasoittaa vertailutilannetta.
Itselläkin kilometrejä tulee varmaan n 20k/vuosi, mutta ei nuo lisäkilometritkaan kalliita ole.
Laitan km-korvauksista aina 200€ pösö-tilille, kun tulee 1000 km täyteen
 
Itselläkin kilometrejä tulee varmaan n 20k/vuosi, mutta ei nuo lisäkilometritkaan kalliita ole.
Laitan km-korvauksista aina 200€ pösö-tilille, kun tulee 1000 km täyteen

Näinpä. Varsinkin jos saa ladattua kotona. Tonnin pommilla menee jo 100-150€ polttoaineisiin tolla matkalla muista kuluista puhumattakaan.
 
Tulee sillä pommilla halvemmaksi ajaa kuin maksaa nuo lisäkilometrit, mutta se ei nyt ollut se pointti. 25tkm tuolla Pösöllä palautussopimuksen kanssa maksaa suht saman kuin millä tahansa muulla n. 30k sähköautolla ja siinä vaiheessa minun valinta ei ainakaan enää kohdistu tähän Pösöön.
 
Tulee sillä pommilla halvemmaksi ajaa kuin maksaa nuo lisäkilometrit, mutta se ei nyt ollut se pointti. 25tkm tuolla Pösöllä palautussopimuksen kanssa maksaa suht saman kuin millä tahansa muulla n. 30k sähköautolla ja siinä vaiheessa minun valinta ei ainakaan enää kohdistu tähän Pösöön.
Toisaalta hullupösöstä pääsee sopparilla 100% varmasti eroon. Kyllä mäkin harkitsen vahvasti 24kk kohdalla palautamme vai en.
 
Tulee sillä pommilla halvemmaksi ajaa kuin maksaa nuo lisäkilometrit, mutta se ei nyt ollut se pointti. 25tkm tuolla Pösöllä palautussopimuksen kanssa maksaa suht saman kuin millä tahansa muulla n. 30k sähköautolla ja siinä vaiheessa minun valinta ei ainakaan enää kohdistu tähän Pösöön.
Tuo on 415€/kk ei sillä kyllä vielä mitään oikein saa ilman arvonalenemisen riskiä.
Eri asia onko iloa ajaa tuolla 25 tkm/vuosi
 
Toisaalta hullupösöstä pääsee sopparilla 100% varmasti eroon. Kyllä mäkin harkitsen vahvasti 24kk kohdalla palautamme vai en.
Kun nyt useampi sata valitsee tuon jatkovuoden sopparin, niin voisin melkein lyödä vetoa siitä, että vuoden kuluttua tulee taas tarjouksia 3. vuoden sopparista...
 
Taitaa tosiaan markkina sakata kun https://www.nettiauto.com/peugeot/e-2008/14072598 tämän kk lyhennys olisi 380€/kk tuolla listahinnalla jos osasin laskea.
Silti hodl auto, koska parempia samaan hintaan ei oikein ole.

Tässä hyvä esimerkki miksi auto kannattaa palauttaa ja jos on autoon kovin tykästynyt niin ostaa tollasen tilalle.

1000025128.jpg


Vähän nousee kk kustannukset mutta jämärikin on jotain muuta kuin 10k€.


Toki jos 15tkm/v riittää ja niin järkevin on vielä katsoa vuosi.

Kun nyt useampi sata valitsee tuon jatkovuoden sopparin, niin voisin melkein lyödä vetoa siitä, että vuoden kuluttua tulee taas tarjouksia 3. vuoden sopparista...

Luulen kanssa, että jatkoa tarjotaan. Tuskin markkinat kestää ensi vuonnakaan satoja kultaisia pögöttimiä. Eiköhän niitä palauteta tänä vuonnakin riesaksi asti.
 
Velkaa on palautushetkellä jäljellä se 27300 + 5 vuoden lisätakuu olisi pakko ostaa, eli 28k. 5 vuoden ikäisenä takuun loppuessa kilsoja olisi sitten n. 150k ja akkutakuukin loppumassa, jos arvioidaan myyntihinnaksi silloin 9-10k, olisi kk-kustannus n. 400/kk. Kyllä tuolla hinnalla saa vaikka mitä muutakin nykyisiltä käytettyjen markkinoilta, korkotarjouksiakin on alkanut taas olemaan, joka sekin tasoittaa vertailutilannetta.

Jos pösöstä saa 6-vuotiaana 9ke on kk-kustannus koko omistusajalta 318e.

Jos vuoden ikäiselle autolle laskee seuraavan 5 vuoden kulut samalla 9ke jäännösarvolla, saadaan kk-kustannukseksi 332e.

Itse en löydä käytettyjen markkinoilta tuohon rahaan "vaikka mitä" jos pyöritän exceliä rehellisesti enkä sen mukaan mitä haluaisin ostaa ;)
 
Arvioin myyntihinnaksi 150tkm ajettuna 5-vuotiaana tuon n.9-10k, jolloin kk-kustannus on 370-390 siitä hetkestä, kun auton voi vielä palauttaa sovitulla hinnalla. Voihan tuo vaihtohinta olla pielessä, mutta tuskin kovin paljoa. 400 euron kuukausierällä saa jo pari vuotta vanhoja ID3, ID4, Teslaa, Cupraa, Bz4x:kin alkaa jo menemään tuohon, samoin Smart #1 jne tai vaikka BMW i3 puolet halvempaan hintaan.

Mihinkään näistä ei saa palautusoikeutta tai 249 euron kuukausierää ja harvaan tuota 5-vuoden takuuta, varmasti tuo Pösö on näiltä osin paras ja huolettomin, mutta jotenkin ei vain sytytä lukittautua tuohon niin pitkäksi aikaa.
 
Kesärenkaat vaihdoin viikonlopun aikana ja ajettavuus parani ainakin jonkin verran nastarenkaisiin verrattuna.


Pari videoa katselin. Taas yksi e-2008 kopio, eli Fiat 600e. Ulkonäkö tosi kiva, mutta muuten autossa on samanlaiset ominaisuudet plus hintaa 10k€ liikaa.


Ehkä vieläkin hienompi Peugeot e-3008. Siitä löytyy sellaiset perusominaisuudet, kuin ratin lämmitys ja 80% latausraja. Mutta tuon e-3008:n hinnalla saisi kaksi 28k€ hp Pösöä, eli tosi kilpailtuun hintaluokkaan asettuu. Itse en muistanut käydä e-3008:n ennakko koeajolla, eli täytyy ajaa se joskus myöhemmin.
 
Olen itsekkin auton omistavana miettinyt, että vaikka tämä onkin ns. huoleton sopimus, niin periaatteessahan auto on henkilökohtaisesti osamaksusopimuksella ostettu. Miten käy jos tulee joku vika, jota maahantuoja ei suostu korvaamaan tai katsotaan "normaaliksi kulumiseksi"? Varmaan tulee kuitenkin tälle osamaksusopimuksen ottajalle maksettavaksi, toisin kuin "oikeissa" leasing sopimuksissa, joissa auton kunnosta huolehtimisesta jää vastuu auton omistavalle palvelun tarjoajalle.

Lisäksi olen miettinyt, että jos tässä maailman tilanteessa maahantuoja sattuisi jostain syystä menemään konkurssiin, voisiko autoa enää palauttaa?

Edellä mainittujen tapahtumien todennäköisyys on varmaan 0,01%, mutta tällä hetkellä itseä ei yllättäisi jos jotain ihmeellistä tapahtuisi.
 
Olen itsekkin auton omistavana miettinyt, että vaikka tämä onkin ns. huoleton sopimus, niin periaatteessahan auto on henkilökohtaisesti osamaksusopimuksella ostettu. Miten käy jos tulee joku vika, jota maahantuoja ei suostu korvaamaan tai katsotaan "normaaliksi kulumiseksi"? Varmaan tulee kuitenkin tälle osamaksusopimuksen ottajalle maksettavaksi, toisin kuin "oikeissa" leasing sopimuksissa, joissa auton kunnosta huolehtimisesta jää vastuu auton omistavalle palvelun tarjoajalle.

Lisäksi olen miettinyt, että jos tässä maailman tilanteessa maahantuoja sattuisi jostain syystä menemään konkurssiin, voisiko autoa enää palauttaa?

Edellä mainittujen tapahtumien todennäköisyys on varmaan 0,01%, mutta tällä hetkellä itseä ei yllättäisi jos jotain ihmeellistä tapahtuisi.
No saahan sitä pelätä vaikka taivaan putoamista niskaan.

Vastaavia soppareita on liki kaikilla automerkeillä ja hyvin ne toimii. Oikeat leasingsopparit on yksityisillä harvassa (mulla kyllä on sellainen, mutta ei noita paljoa ole).
 
Ehkä ajatukseni oli vain korostaa sitä, että oikea leasing sopimus ja tämä osamaksu + takaisinostosopimus poikkeaa toisistaan siinä määrin, että jälkimmäisessä on (hyvin pienissä määrin) mahdollisuus isompiin taloudellisiin yllätyksiin.
 
Ehkä ajatukseni oli vain korostaa sitä, että oikea leasing sopimus ja tämä osamaksu + takaisinostosopimus poikkeaa toisistaan siinä määrin, että jälkimmäisessä on (hyvin pienissä määrin) mahdollisuus isompiin taloudellisiin yllätyksiin.
Mun mielestä yleisellä tasolla just toisinpäin. Siitä leasingsopparista et pääse irti oikein millään. Näissä osamaksuissa voit milloin tahansa myydä auton. Itselin 2021 myin tällaisen, kun ei koronan takia ollut tarvetta. Pääsin autosta silloin eroon ja ei tarvinnut maksaa auton pihassa seisottamisesta.
 
Mun mielestä yleisellä tasolla just toisinpäin. Siitä leasingsopparista et pääse irti oikein millään. Näissä osamaksuissa voit milloin tahansa myydä auton. Itselin 2021 myin tällaisen, kun ei koronan takia ollut tarvetta. Pääsin autosta silloin eroon ja ei tarvinnut maksaa auton pihassa seisottamisesta.
"Leasing sopparista et pääse irti oikein millään."
Sopimus on tehty etukäteen ja tiedät tarkalleen, milloin autosta pääset eroon -> palautat auton sovittuna päivänä liikkeeseen.
 
"Leasing sopparista et pääse irti oikein millään."
Sopimus on tehty etukäteen ja tiedät tarkalleen, milloin autosta pääset eroon -> palautat auton sovittuna päivänä liikkeeseen.
No tarkoitin sopimusaikana. Pahimillaan sitoudut 4 vuodeksi. Tulee työttömyys, sairaus tai vaikka toi mun case eli korona ja 100% etätyö ja jos vielä useampi auto, niin voisi olla järkevää tai jopa pakko autosta luopua.
 
Tästä asiasta voi olla niin montaa mieltä, että lienee turha jatkaa tästä vääntämistä, ei liity aiheeseen enää.
 
Mahtaisikohan kenelläkään olla joutilaana suko-latausjohtoa, kun meidän Pösömme ei hyväksy suomalaista TeleWellin johtoa.

Hullareitten kanssahan jotkut onnistui saamaan kaksikin latausjohtoa, joista toisen varmaan vois ostaa pois. Tai sitten mielellään joku muu ranskiksen (vaikka Citroen e-C4) kanssa seurustelun oppinut johto. Väittävät että jotkut ranskalaisautot ovat muita ronkelimpia hyväksymään eri merkkisiä latausjohtoja, vaikka kaikki kumminkin standardien mukaisia.

Jos mokoma ylimääräinen johto löytyy, niin soita Sepolle puh. 0400 neljä nolla 9787.
 
Mahtaisikohan kenelläkään olla joutilaana suko-latausjohtoa, kun meidän Pösömme ei hyväksy suomalaista TeleWellin johtoa.

Hullareitten kanssahan jotkut onnistui saamaan kaksikin latausjohtoa, joista toisen varmaan vois ostaa pois. Tai sitten mielellään joku muu ranskiksen (vaikka Citroen e-C4) kanssa seurustelun oppinut johto. Väittävät että jotkut ranskalaisautot ovat muita ronkelimpia hyväksymään eri merkkisiä latausjohtoja, vaikka kaikki kumminkin standardien mukaisia.

Jos mokoma ylimääräinen johto löytyy, niin soita Sepolle puh. 0400 neljä nolla 9787.
Mulla ylimääräinen, mikä tullut aikanaan E208 mukana.
Tosta voisin kyllä luopua
 
Vuoden jatkoa tarjottiin Pösölle. Otin toki. Mielenkiintoista nähdä sitten tuleeko vielä kolmaskin. Jos ei, niin palautukseen menee 99% varmuudella. Alkuperäinen suunnitelma oli pitää autoa takuuajan mutta toi 2 vuotta on myös graceful exit.

Auton tarve aika pientä (vaikea saada edes se 15 tkm vuodessa), voisi melkein harkita sitten parin tonnin pommia tai vuosi ilman autoa kokeilua (no Boxu löytyy kesäksi).
 
Auton tarve aika pientä (vaikea saada edes se 15 tkm vuodessa), voisi melkein harkita sitten parin tonnin pommia tai vuosi ilman autoa kokeilua (no Boxu löytyy kesäksi).
Paljonko se kilometriraja vuodessa oli, jos se oli tuo 15000km ja sen niukasti ajat, niin parikymmentäsenttiä kilometri auton rahoitus. Vakuutuksiin joutuu pistämään vähän enemmän kuin vanhaan polttispommiin. pitkälti polttoaninekuluista kiinni kumpi edullisempi, jos ei laske mitään arvoa uudelle autolla ja mitään riksi vanhanpommin miinoille.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 591
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom