Hullut Päivät Peugeot E-2008 saaga

Paljonko se kilometriraja vuodessa oli, jos se oli tuo 15000km ja sen niukasti ajat, niin parikymmentäsenttiä kilometri auton rahoitus. Vakuutuksiin joutuu pistämään vähän enemmän kuin vanhaan polttispommiin. pitkälti polttoaninekuluista kiinni kumpi edullisempi, jos ei laske mitään arvoa uudelle autolla ja mitään riksi vanhanpommin miinoille.

Eli jos kotilatausmahdollisuus niin käytännössä varmasti halvempi kuin mikään polttis vaikka olisi tonnin ritsa jota ei joudu huoltamaan.
 
Eli jos kotilatausmahdollisuus niin käytännössä varmasti halvempi kuin mikään polttis vaikka olisi tonnin ritsa jota ei joudu huoltamaan.
Tämä oli ihan ehdoton kakkosauto jos lähellä kilometrirajaa pääsi, ja lataukset suju edullisesti.
En musita selvisiko km ylityksestä rahalla, muistikuva että lisäkilometritkin parikymmentäsenttiä mutta voi olla että sekoitan johonkin toiseen kamppikseen.
Edit:
0,2€ per kilometri ylityksen osalta.
Vahvistus, eli halpoja ne ylimääräisetkin. jos parilla sentillä sähköt, niin jos pystyy ajaleen selkeästi alle 30 senttiä kilometri, niin se on edullista. henkilöautoilua.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli ihan ehdoton kakkosauto jos lähellä kilometrirajaa pääsi, ja lataukset suju edullisesti.
En musita selvisiko km ylityksestä rahalla, muistikuva että lisäkilometritkin parikymmentäsenttiä mutta voi olla että sekoitan johonkin toiseen kamppikseen.

0,2€ per kilometri ylityksen osalta.
 
polttoaninekuluista kiinni kumpi edullisempi, jos ei laske mitään arvoa uudelle autolla ja mitään riksi vanhanpommin miinoille.

Jättää ne vagit ostamatta. Tilaa, nelivetoa ja rangea toki saa käytettyyn ja niitä arvostan. Ei nämä sähkäritkään mitään täysin huolettomia ole, varsinkaan takuuajan jälkeen.

No ei tässä kiire ole ihmetellään ensi vuonna, jos sieltä vaikka tulisi joku edullinen kiinalainen paremmalla akulla mitä Pösössä.
 
Ei nämä sähkäritkään mitään täysin huolettomia ole, varsinkaan takuuajan jälkeen.
Mitä takuumiinoja tuossa on, "vuokra" autona markkinoitu, mutta teknisesti toteutus on kyllä omistus, mutta onko tosiaan miina että jos ei oma töppi, ja auto rikki, niin eivät lunastakkaan takaisin ?

Tilaa, nelivetoa ja rangea toki saa käytettyyn ja niitä arvostan.
No sitten ehkä vähän väärä malli valittu. Toki mikä on tanakilla ajomatka toisella vs toisella, sama tilassa.
 
Mitä takuumiinoja tuossa on, "vuokra" autona markkinoitu, mutta teknisesti toteutus on kyllä omistus, mutta onko tosiaan miina että jos ei oma töppi, ja auto rikki, niin eivät lunastakkaan takaisin ?

Ei kai siinä mitään riskiä ole ennen kolmea vuotta? Vakuutus on pakollinen rahoituksella otetuissa. Siinä mielessä kahden vuoden jälleen on järkevää tehdä exit jos ei saa kolmatta palautusoikeudella. Ei tarvi sitten miettiä jäikö mustapekka käteen kun tuota on sitten hankala myydä, kuten on nytkin kun hitosti markkinoilla.
 
8/2023 ikäinen kävi hieman myöhässä 13300km huollossa.

Mites tuo kuuluu mennä, kun seuraava huolto merkattu 17.5.2025 tai 38tkm. Eikös se kakkos huolto kuuluisi olla vasta 8/2025? Ei toki juuri merkitystä asialla, kun tuossa on vain 3kk eroa.
 
8/2023 ikäinen kävi hieman myöhässä 13300km huollossa.

Mites tuo kuuluu mennä, kun seuraava huolto merkattu 17.5.2025 tai 38tkm. Eikös se kakkos huolto kuuluisi olla vasta 8/2025? Ei toki juuri merkitystä asialla, kun tuossa on vain 3kk eroa.

25tkm on seuraava huolto, siitä eteenpäin 2v/25tkm (kumpi tulee ensin)
 
8/2023 ikäinen kävi hieman myöhässä 13300km huollossa.

Mites tuo kuuluu mennä, kun seuraava huolto merkattu 17.5.2025 tai 38tkm. Eikös se kakkos huolto kuuluisi olla vasta 8/2025? Ei toki juuri merkitystä asialla, kun tuossa on vain 3kk eroa.


Kautta historianhan autohuollot on olleet niin, että kilsat tai aika kumpi tulee ensin täyteen. Eli jos kilsat tulee ennen aikaa niin siitä lähtee seuraava laskuri taas pyörimään. Ja tosiaan kuten hammer sanoi 25tkm/2v on huolto väli. Tää 12,5tkm/1v on vain joku ensihuolto/tarkastus ei varsinainen määräaikaishuolto eli seuraava on 17.5.2025 tai 25tkm mennessä.

Enkä uskaltaisi antaa maahantuojalle siimaa melkeen 1000km edestä myöhästyneellä huollolla vaikka valohoito onkin. Jos tulee ongelmia niin maahantuojalla tuskin on yhtään goodwilliä tarjolla kultaistenpösöjen ostajille.
 
Enkä uskaltaisi antaa maahantuojalle siimaa melkeen 1000km edestä myöhästyneellä huollolla vaikka valohoito onkin. Jos tulee ongelmia niin maahantuojalla tuskin on yhtään goodwilliä tarjolla kultaistenpösöjen ostajille.

Tämä, kaikki hullari pösöjen omistajat kannattaa käyttää huolloissa hyvissä ajoin ettei mene yli huoltorajan, ainakaan jollei ole erikseen hyväksyttänyt asiaa etukäteen.
 
Kautta historianhan autohuollot on olleet niin, että kilsat tai aika kumpi tulee ensin täyteen. Eli jos kilsat tulee ennen aikaa niin siitä lähtee seuraava laskuri taas pyörimään. Ja tosiaan kuten hammer sanoi 25tkm/2v on huolto väli. Tää 12,5tkm/1v on vain joku ensihuolto/tarkastus ei varsinainen määräaikaishuolto eli seuraava on 17.5.2025 tai 25tkm mennessä.

Enkä uskaltaisi antaa maahantuojalle siimaa melkeen 1000km edestä myöhästyneellä huollolla vaikka valohoito onkin. Jos tulee ongelmia niin maahantuojalla tuskin on yhtään goodwilliä tarjolla kultaistenpösöjen ostajille.

Tällä viikolla käytin oman 12500km tarkistuksessa ja varmistin samalla et pari tonnia on siimaa tuon osalta. Toki jokainen varmistaa et auton määräaikaishuollot hoidetaan valmistajan ohjeiden mukaan ja varmistaa etukäteen jos on jonoa huoltoon ja kilometrejä tulee.
 
Tällä viikolla käytin oman 12500km tarkistuksessa ja varmistin samalla et pari tonnia on siimaa tuon osalta

Pari tonnia? Aika paljon, parempi saada tuo kirjallisena. Itse tein näin edellisen auton kohdalla, maahantuoja sanoi viestissä että "muutama sata kilometriä" voi mennä yli.
 
Ausseissa pudottivat hintaa 25,000 dollaria plus rekisteröinti maksut, $65,000 oli alkuperäinen hinta plus rekisteröinti kulut. 39,990 oli uusi hinta rekisteröitynä, 130 uutta autoa oli paikallisen nettiauto sivulla myytävänä, kaikki meni siinä viikon sisällä :D Kaikenlaisia cashback-tarjouksia saa sitten vielä valtiolta elikä hinnat tippuu vielä $3000-6000 riippuen osavaltiosta.

189 E-2008 oli viime vuonna kai myyty toukokuun alkuun menneessä, tänä vuonna oli vain 78 :D



Ihan vertailun vuoksi, Hinnat ilman mitään veroja jne.

Tesla 3 takaveto $58,900
Tesla 3 LR $67,900
Tesla Y $60,900

Leaf taisi olla $49,000 ja $59,000 rippuen mallista mutta hinnat tippui nyt kymppitonnilla ja sisältää verot ja rekisteröity.
BYD Premium on $58,000 ja Performance $68,000.

BYD Atto 3 $48,000 perus malli ja LR $51,000
 
Viimeksi muokattu:
Ausseissa pudottivat hintaa 25,000 dollaria plus rekisteröinti maksut, $65,000 oli alkuperäinen hinta plus rekisteröinti kulut. 39,990 oli uusi hinta rekisteröitynä, 130 uutta autoa oli paikallisen nettiauto sivulla myytävänä, kaikki meni siinä viikon sisällä :D Kaikenlaisia cashback-tarjouksia saa sitten vielä valtiolta elikä hinnat tippuu vielä $3000-6000 riippuen osavaltiosta.

189 E-2008 oli viime vuonna kai myyty toukokuun alkuun menneessä, tänä vuonna oli vain 78 :D
AUD on 0.68 euroihin. Ei tarvii muiden käydä katsomassa :)
 
Mahtaisikohan kenelläkään olla joutilaana suko-latausjohtoa, kun meidän Pösömme ei hyväksy suomalaista TeleWellin johtoa.

Hullareitten kanssahan jotkut onnistui saamaan kaksikin latausjohtoa, joista toisen varmaan vois ostaa pois. Tai sitten mielellään joku muu ranskiksen (vaikka Citroen e-C4) kanssa seurustelun oppinut johto. Väittävät että jotkut ranskalaisautot ovat muita ronkelimpia hyväksymään eri merkkisiä latausjohtoja, vaikka kaikki kumminkin standardien mukaisia.

Jos mokoma ylimääräinen johto löytyy, niin soita Sepolle puh. 0400 neljä nolla 9787.
No nyt ratkesi tämäkin ongelma, tyhmää jälleen kerran jymäytettiin: tuo Telewellin matkalaturi ilmeisesti myytiin minulle viallisena, kokeiltiin äskettäin Bemarilla ja Teslalla eikä niilläkään suostu käynnistämään latausta, eli sama tilanne kuin Pösöllänikin.

Nyt sitten jatko-ongelmana miten saada ilmeisesti vilpillinen myyjä perumaan kaupat ja palauttamaan kauppasumma. Venkoilee kaikin tavoin ja väittää ettei usko hänen myymäänsä laturia vialliseksi, vaikka useat eri henkilöt eri latauspaikoissa ja eri autoilla ovat tuon todenneet.

Ilmeisesti pitäisi löytää sähköautoileva poliisi, joka toteaisi tuon lataamattomuuden. Ei keneltäkään löytyisi tuttavapiiristä...
 
No nyt ratkesi tämäkin ongelma, tyhmää jälleen kerran jymäytettiin: tuo Telewellin matkalaturi ilmeisesti myytiin minulle viallisena, kokeiltiin äskettäin Bemarilla ja Teslalla eikä niilläkään suostu käynnistämään latausta, eli sama tilanne kuin Pösöllänikin.

Nyt sitten jatko-ongelmana miten saada ilmeisesti vilpillinen myyjä perumaan kaupat ja palauttamaan kauppasumma. Venkoilee kaikin tavoin ja väittää ettei usko hänen myymäänsä laturia vialliseksi, vaikka useat eri henkilöt eri latauspaikoissa ja eri autoilla ovat tuon todenneet.

Ilmeisesti pitäisi löytää sähköautoileva poliisi, joka toteaisi tuon lataamattomuuden. Ei keneltäkään löytyisi tuttavapiiristä...

Ei pitäisi olla myyjällä mussuttamista jos takuunalainen laite kyseessä (2v)?
 
Ei pitäisi olla myyjällä mussuttamista jos takuunalainen laite kyseessä (2v)?
On se varmaan jo ehkä kolmevuotias TeleWellin sivuilta pääteltynä, eli myytiin sitten minulle yli kaksivuotiaana mutta nimikkeellä uusi...
Mutta ikävä kyllä voimassaoleva takuukaan ei auttaisi, kun Telewellin omistaja lopetti firmansa huhtikuussa ja laittoi sen konkurssiin.
 
No nyt ratkesi tämäkin ongelma, tyhmää jälleen kerran jymäytettiin: tuo Telewellin matkalaturi ilmeisesti myytiin minulle viallisena, kokeiltiin äskettäin Bemarilla ja Teslalla eikä niilläkään suostu käynnistämään latausta, eli sama tilanne kuin Pösöllänikin.

Nyt sitten jatko-ongelmana miten saada ilmeisesti vilpillinen myyjä perumaan kaupat ja palauttamaan kauppasumma. Venkoilee kaikin tavoin ja väittää ettei usko hänen myymäänsä laturia vialliseksi, vaikka useat eri henkilöt eri latauspaikoissa ja eri autoilla ovat tuon todenneet.

Ilmeisesti pitäisi löytää sähköautoileva poliisi, joka toteaisi tuon lataamattomuuden. Ei keneltäkään löytyisi tuttavapiiristä...

Ostit yksityiseltä?
 
Ostit yksityiseltä?
Kyllä, kyseessä yksityinen henkilö, joka myi Tori.fi -alustalla viallisen laturin (lataus ei käynnisty). Nyt venkoilee kaikin tavoin ettei tarvitsisi purkaa kauppaa, ei muka usko että laturi ei toimi, vaikka olen hänelle kerta toisensa jälkeen kertonut, miten tuota latausta on testattu eri paikoissa, eri autoilla ja eri henkilöiden toimesta.

Pitäis nyt varmaan löytää se sähköautoileva poliisi, jonka testitulosta ei ehkä uskaltaisi enää kyseenalaistaa!
 
Kyllä, kyseessä yksityinen henkilö, joka myi Tori.fi -alustalla viallisen laturin (lataus ei käynnisty). Nyt venkoilee kaikin tavoin ettei tarvitsisi purkaa kauppaa, ei muka usko että laturi ei toimi, vaikka olen hänelle kerta toisensa jälkeen kertonut, miten tuota latausta on testattu eri paikoissa, eri autoilla ja eri henkilöiden toimesta.

Pitäis nyt varmaan löytää se sähköautoileva poliisi, jonka testitulosta ei ehkä uskaltaisi enää kyseenalaistaa!

Yksityiseltä ostamiset on aina vähän vaikeita varsinkin jos aikaa mennyt ja torista...

No toivotaan, että ratkeaa johonkin suuntaan!
 
Kyllä, kyseessä yksityinen henkilö, joka myi Tori.fi -alustalla viallisen laturin (lataus ei käynnisty). Nyt venkoilee kaikin tavoin ettei tarvitsisi purkaa kauppaa, ei muka usko että laturi ei toimi, vaikka olen hänelle kerta toisensa jälkeen kertonut, miten tuota latausta on testattu eri paikoissa, eri autoilla ja eri henkilöiden toimesta.

Pitäis nyt varmaan löytää se sähköautoileva poliisi, jonka testitulosta ei ehkä uskaltaisi enää kyseenalaistaa!

Yksityisten välillä ei ole mitään velvollisuuksia purkaa kauppaa...
 
Yksityisten välillä ei ole mitään velvollisuuksia purkaa kauppaa...

Ei se ihan noin mene jos tuote ei vastaa luvattua. Näyttö on vaan vaikeata että tuote oli rikki jo ostettaessa.

Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa. Koska kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.
 
Yksityisten välillä ei ole mitään velvollisuuksia purkaa kauppaa...

Jep tässä olisi pitänyt testata nodettaessa. Nyt on sana vastaan sana. Varsinkin jos aikaa mennyt niin voi vängetä, että ostaja rikkonut. Ei oikein mitään makua viedä eteenpäin. Toki aikansa voi myyjän kanssa vääntää, mutta oppirahoiksi taitaa mennä.
 
Ei se ihan noin mene jos tuote ei vastaa luvattua. Näyttö on vaan vaikeata että tuote oli rikki jo ostettaessa.

Jos käytetty tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat pitkälti kuluttajansuojalakia vastaavia. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ostajan velvollisuudet ovat suuremmat kuin kuluttajakaupassa. Koska kahden yksityisen henkilön välinen kauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, ostaja ei voi turvautua kuluttajaneuvonnan apuun. Ostajan kannattaa tehdä virheestä ensin valitus myyjälle. Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen.

Yksityisten välillä ei ole kuluttajasuojaa, siksi se tuote pitää testata ennen ostamista, jos olet niin tyhmä ettet testaa ja ostat sikaa säkissä niin turha vinkua jälkikäteen.

Alleviivasin sen tärkeimmän kohdan, jos ostaja laiminlyö omat velvollisuudet niin se on voi voi.

Aina voi viedä asian käräjäoikeuteen, mutta sana sanaa vastaan niin hävitty juttu.
 
Yksityisten välillä ei ole mitään velvollisuuksia purkaa kauppaa...
Niin no kaupanpurku ei ainoavaihtoehto, voi korjata(maksaa korjaamisen), tai toimittaa ehjän tuotteen.
Kaupanpurku, rahojenpalauttaminen varmaan yksinkertaisin tässä tapauksessa.

Edit:
Yksityisten välillä ei ole kuluttajasuojaa, siksi se tuote pitää testata ennen ostamista, jos olet niin tyhmä ettet testaa ja ostat sikaa säkissä niin turha vinkua jälkikäteen.
Kukaan ei kai kuluttajansuojaan ole vedonnut.

Yksityiset huijarit toki esintyy tuohon sävyyn, syyttävät ostajaa, mitäs uskoit, mitäs ostit, mitäs maksoit sori, hähää.

On moisia myyjiä joku joskus vienyt käräjille asti, ja voi ihan toimiakkin, noita pohjasakka vedättäjiä on ihan töissä käyvissä taviksississakin.

Oletus että tuote on ollut rikki alusta-asti, jos myyty tietoisesti rikkinäinen tuote ehjänä, niin sitten jo astetta vakavampi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no kaupanpurku ei ainoavaihtoehto, voi korjata(maksaa korjaamisen), tai toimittaa ehjän tuotteen.
Kaupanpurku, rahojenpalauttaminen varmaan yksinkertaisin tässä tapauksessa.

Jos mä myyn jotain ja ostaja ei testaa tuotetta mikä on hänen velvollisuus ja alkaisi edes parin päivän jälkeen valittamaan rikkinäisestä tuotteesta, niin en tekisi asian eteen yhtään mitään, mistä minä voisin tietää että onko tuote rikottu näiden kahden päivän aikana ostajan toimesta.
 
Edit:

Kukaan ei kai kuluttajansuojaan ole vedonnut.

Yksityiset huijarit toki esintyy tuohon sävyyn, syyttävät ostajaa, mitäs uskoit, mitäs ostit, mitäs maksoit sori, hähää.

On moisia myyjiä joku joskus vienyt käräjille asti, ja voi ihan toimiakkin, noita pohjasakka vedättäjiä on ihan töissä käyvissä taviksississakin.

Oletus että tuote on ollut rikki alusta-asti, jos myyty tietoisesti rikkinäinen tuote ehjänä, niin sitten jo astetta vakavampi.

On olemassa myyjiä jotka huijaa, on olemassa ostajia jotka huijaa, tässäkin tapauksessa on sana sanaa vastaan.

Edelleen, latausjohdon ostajalle, kokeilitko latausjohtoa ennen kun ostit sen ja se on se velvollisuus mikä sinulla on.

Huijareita on aina, mutta ostajan on aina kokeiltava tuotetta ja jos se ei miellytä tai joku arveluttaa niin ei ole pakko ostaa.


Pointti asiassa on että niin kauan kuin ostajat ovat tyhmiä eivätkä varmistu ostettavan tuotteen kunnosta, on myös huijareita.

Sama asia kuin pyörävarkauksien kanssa, niin kauan kun pyöriä ei osata lukita oikein, niitä varastetaan.

Kumpikaan ei ole oikein ja siksi molemmat on rikoksia, mutta ostajalla ja pyörän omistajakin voi asiaan vaikuttaa ja heilläkin on vastuunsa.
 
Viimeksi muokattu:
On olemassa myyjiä jotka huijaa, on olemassa ostajia jotka huijaa, tässäkin tapauksessa on sana sanaa vastaan.
Tarinan mukaan rikkinäinen tuote.

Jos myyty ehjä ja tuote on ollut ehjä, ja toinen se oikeasti rikkonut, niin sitten eri tarina.

Jos mä myyn jotain ja ostaja ei testaa tuotetta mikä on hänen velvollisuus ja alkaisi edes parin päivän jälkeen valittamaan rikkinäisestä tuotteesta, niin en tekisi asian eteen yhtään mitään, mistä minä voisin tietää että onko tuote rikottu näiden kahden päivän aikana ostajan toimesta.
Selvä.


Edit:
Siis tästä tapauksessa keskustellaan
Kyllä, kyseessä yksityinen henkilö, joka myi Tori.fi -alustalla viallisen laturin (lataus ei käynnisty). Nyt venkoilee kaikin tavoin ettei tarvitsisi purkaa kauppaa, ei muka usko että laturi ei toimi, vaikka olen hänelle kerta toisensa jälkeen kertonut, miten tuota latausta on testattu eri paikoissa, eri autoilla ja eri henkilöiden toimesta.

Tarinan mukaan siis mennään, en tiedä mitä todellisuudessa ja miten myyjä tarkkaanottaen esiintynyt, ja ymmärrän että nettitarinat on netti tarinoita jotka ei aina kuvaa tositilannetta kovin hyvin.

- Laturi ei toimi, ei ole toiminut kertaakaan ostajalla,
- Myyjä ei usko ettei muka toimisi, mutta tarinan mukaan ei myöskään väitä sen toimineen myydessä.
- Ilmeisesti myyty "uutena", joten jos viallinen, mutta unohdettu kertoa, tai vaihtoehtoisesti myyjä on vilpittömästi myynyt tietämättään viallisen, tällä voisi venkoilla petos väitteestä. Tarinaan toki mahtuisi sekin vaihtoehto että laitettu yksinkertaisesti vahinko kiertään, kun maahantuojakin lopettanut. (jälkimmäisistä tulee mileen pesän tyhjennykset)

- Tarinan ulkopuolella voi olla ostajan mokia, mutta itse tarinassa ei sellaisia osunut silmään, tarinan mukaan tuotetta on parhaan mukaan yritetty saada toimiin ja testata useilla tavoilla.
- Otsikon autossa toki tunnettuja sähköpuolen vikoja, mutta en ole lukennut että auton viat olisi (ulkoista) laturia hajoittaneet, meni ohi että onnistuuko tuon nimenomiasen auton lataaminen muilla latureilla.

Valitettavasti on näitä ureatapauksia jotka myyvät viallista ja nauravat perään, mitäs maksoit, oma moka.


On toki ostajia jotka huolimattomuudellaan rikkovat ostamansa tuotteen ja yrittävät myyjää siitä syyttää, yksityisten välisessä kaupassa sattuneesta syystä harvinaisempaa, ja tässä tarinassa ei toistaiseksi ilmiselviä viitteitä siitä
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuossa nyt jotain lähtisi kokeilemaan niin Poliisille ilmoitus petoksesta. Ja jos asia ei siitä parane niin oppirahoiksi tuossa kohtaa ja nokka kohti uusia haasteita. Voihan sitä pyytää paikallisen sähköliikkeen kurkkaamaan sisään että onko mitään helposti näkyvää vikaa mutta siihen saa varautua suudella todennäköisyydellä että siitäkin maksettu 50e jää saamatta.
 
Yksityisten välillä ei ole kuluttajasuojaa, siksi se tuote pitää testata ennen ostamista, jos olet niin tyhmä ettet testaa ja ostat sikaa säkissä niin turha vinkua jälkikäteen.

Ostajaa suojaa laki mutta ongelma on se näyttö kuten sanoin.

Mutta ei tästä sen enempää tässä ketjussa.
 
Edir, jatkettju kysymyksiä ketjuun
Koska se tuote on todettu rikkinäiseksi, se määrittelee paljon onko kyseessä rikos vai ei.
Mikä rikos ?

Jos juttu menee ihan rikokseksi, jopa petokseksi (*, niin no on toki merkitystä koska todettu rikkinäiseksi, mutta oleellista on se tarina siinä ympärillä.

Jos ennen kauppaa todettu rikkinäiseksi ja osapuolet sen tietää, niin en tiedä mitä rikosta siitä saa vännettyy.

Jos myyty toimivaa, ehjää, "uutta", ostajalle rikkinäisyys selvää vasta kaupanjälkeen, niin aletaan oleen lähempänä rikosta. Jos siihen lisätään vielä se että myyjä tiennyt tuotteen olevan rikki, käyttökelvoton.

Tässä tarinassa kerrottu että tuota on rikki, käyttökelvoton. ostaja ei sitä ostaessa tiennyt, ostajalle ei ole kerrottu että se on rikki, vaan päinvastoin kuvailtu mielikuvilla millä voi odottaa olevan ehjä, ilmeisesti hintakin ollut toimivasta.

Jos meinaat että ostaja olisi tekemässä rikosta, niin se koska nimenomaan rikkinäiseksi todettu on ehkä enemmänkin vapauta epäilystä kortti. joku toimivaksi todettu voisi vaikuttaa negatiivisesti, jos ristiriidassa tarinan kanssa.

(*
Mitä muuta rikosta tässä nyt haeittasiin ?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä viallisesta laturista tarinointi ei liity kyllä mitenkään ketjun aiheeseen, eli offtopic seis kiitos.
 
Kyllä, kyseessä yksityinen henkilö, joka myi Tori.fi -alustalla viallisen laturin (lataus ei käynnisty). Nyt venkoilee kaikin tavoin ettei tarvitsisi purkaa kauppaa, ei muka usko että laturi ei toimi, vaikka olen hänelle kerta toisensa jälkeen kertonut, miten tuota latausta on testattu eri paikoissa, eri autoilla ja eri henkilöiden toimesta.

Pitäis nyt varmaan löytää se sähköautoileva poliisi, jonka testitulosta ei ehkä uskaltaisi enää kyseenalaistaa!

Jees olisi pitänyt arvata, että lähtee laukalle, mutta jos haluat jatkaa aiheesta niin täällä on varmaan innokkaita kommentaattoreita...

Oikea alue on: Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)



Noin muuten aiheesta. Pögötin on toiminut varsin hyvin kesällä. Rangea riittää, äppikin jopa toimii niin saa etä viilentymään. Pörssi+paneelit yhdistelmällä virtaska on ollut käytännössä ilmaista.

Kilsoja tulee sen verran vähän ja nyt kun tuli jatkosoppari niin kaipa tällä voisi miettiä jonkun roadtripin niin pääsisi vähän koeponnistamaan sähköautolla ulkomailla seikkailua.
 

Otetaan muistiin.
Peugeot E-2008 , mittarilukema, 15 000km vuosimalli 2003.

Active Pack 50 kWh 136 Automaatti / Peruutuskamera / Bluetooth / Aut.Ilmastointi ++

#melkeinuusi
421€/kk

Käteismaksu
28 480€

Rahoitus
Alk.315€/kk
421€/kk
Hintaerittely
Melkeinuusi auto kuukausimaksulla. Sopimuskausi väh. 24 kk, jonka jälkeen auton voi palauttaa 1 kk irtisanomisajalla. Ajokilometrit 15 tai 25 tkm/vuosi.

Edit, lisätään vielä hintaerittely
Hintaerittely
  • Auton hinta
    28 480,00€
  • Toimistomaksu
    199,00€
  • Auton kokonaishinta
    28 679,00€
Rahoituslaskelma:
Vaihtoauto/käsiraha 0,00 €, rahoitettava osuus 28 594,00 €, perustamiskulu 395,00 €, rahoitusaika 48 kk, 421 €/kk (sis. käsittelymaksu 14,00 € ja kk-erä 407,00 €) , korko 2.9%, poikkeava viimeinen erä 11 825,77 € (tätä erää ei makseta vaan auto palautetaan sopimusajan päättyessä). Todellinen vuosikorko 4.76 %. Korko sopimusajalta 2 360,71 €. Luoton ja luottokustannusten yhteissumma 3 427,71 €. Auton todellinen luottohinta yhteensä 31 626,71 €. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki.
Lähde edellisen viestin linkki
 
^Siinä on haettu auto aikakoneesta: "vuosimalli 2003". :D

Mutta sattuuko joku tietämään, mistä muualta Autobassadone kaivaa käytettyjänsä? Siellä on meinaan joskus näkynyt kaikenlaisia hieman vanhempiakin ja vähemmän ajettuja autoja, varustuksesta päätellen tuontiautoja keskemmältä Eurooppaa. Mutta mistä maasta ja missä käytössä olleita?

Nyt näitä vuoden ajettuja saa "halvalla" kk-hinnalla:


Toivotan myyjille hyvää tuuria. Sitä tarvitaan tuolla hinnalla...
 
Viime torstain latauskäyrä abc latauksella. Melko tyhjä 21% akku oli aluksi. Maksimi siis 92kW.

Screenshot_20240707_133449_Photos.jpg


Paluumatkalla pisin väli tulisi Kärsämäki -> Seinäjoki (240km). Mutta onhan niitä latureita esim Kauhavalla ainakin (203km).

Kesällä hyvä matka-autokin minusta, vaikka akku on pieni. Tuo Kärsämäen 48 min pysähdys oli aika pitkä. Mutta äkkiä se aika kuluu jossain kaupassa ja syödessä.
 
Melko epätarkka tuo kulutusnäyttö, koska alle 10km kohdalla näyttää vain --. Kärsämäki -> Kauhava väli menikin 0% akulla lataukseen. Harmillisesti Kauhavalla oli kaikki 4 latauspaikkaa käytössä ja vain 11kW hidaslataus vapaana. Pian kyllä yksi paikka vapautui. Ja toinenkin paikka, mutta heti tuli siihenkin auto tilalle.

Tyhjään akkuun 101kW. Toki laturin tehokin osan aikaa rajoitti. Saisi olla useampia Latureita Kauhavalla. Lisäksi Kauhava Kärsämäki välillä ei taida olla ainuttakaan laturia? Kesällä ei haittaa, mutta talvella olisi ongelma.

Screenshot_20240708_194239_Opera.jpg


Kärsämäellä oli tyhjä abc latauskenttä ja samoin Kajaanissa.
 
Nettiauton perusteella 2 vuotta ajetun Hullupösön hinta alkaa lähentyä 20 000 euroa. Tarkoittaako tämä että ensi vuonna Autobassadone tarjoaisi vielä kolmannen vuoden takaisinostosopimukseen? Lyhyellä matikalla ostohinta 29700e-2 vuoden lyhennykset 6000e tekee 23700e. Eli tekisivät persnettoa 3000-4000e per auto kun palauttaisin sen. Itselle hullupösö on ollut todella luotettava ja edullinen. Tarvetta olisi vain vetokoukulle ja lisätilalle takakonttiin, sitä varten on kyllä farkkutoyo mutta sähköllä ajetaan 5 kertaa enemmän. Hieman uutta EV6:sta olen kuumotellut mutta kuukausierä nousee yli kaksinkertaiseksi ja ei oikein saa järjellä mitenkään perusteltua sitä :)
 
Nettiauton perusteella 2 vuotta ajetun Hullupösön hinta alkaa lähentyä 20 000 euroa. Tarkoittaako tämä että ensi vuonna Autobassadone tarjoaisi vielä kolmannen vuoden takaisinostosopimukseen? Lyhyellä matikalla ostohinta 29700e-2 vuoden lyhennykset 6000e tekee 23700e. Eli tekisivät persnettoa 3000-4000e per auto kun palauttaisin sen. Itselle hullupösö on ollut todella luotettava ja edullinen. Tarvetta olisi vain vetokoukulle ja lisätilalle takakonttiin, sitä varten on kyllä farkkutoyo mutta sähköllä ajetaan 5 kertaa enemmän. Hieman uutta EV6:sta olen kuumotellut mutta kuukausierä nousee yli kaksinkertaiseksi ja ei oikein saa järjellä mitenkään perusteltua sitä :)
Kyllä Autobassadone pitää meistä vielä jatkossakin hyvää huolta! Eli varmaan ensi vuonna tulee tarjous 3. vuoden takaisinostosopimuksesta höystettynä ilmaisella 25.000 km huollolla. Ja sitten vielä vuonna 2026 tulevat todennäköisesti tarjoamaan ilmaisen takuun pidennyksen 5 vuoteen asti niille edullisesta autoilusta tykkääville, jotka päättävät pitää Hullupösön tallissaan.
 
Joo itse vähän toivon pääseväni tästä eroon jo mutta jos samoilla ehdoilla mennään kolmas vuosi niin kai se on no brainer.

Oma autontarve niin vähäinen että tämä jää varmaan viimeiseksi sähkäriksi kun hinnat ovat vielä liian korkeita (pl jotkut kiinalaiset) ja sähköatuojenkin arvo sulaa nopeasti.

Ilmaista huoltoa ei itselle tarjottu pitää viedä tällä viikolla 80 euron valohoitoon.
 
Vajaa 20k mittarissa ja nyt oli muuttunut akuston "state of health" 99%. Onko tuo nyt hyvä vai huono juttu?
 
Vajaa 20k mittarissa ja nyt oli muuttunut akuston "state of health" 99%. Onko tuo nyt hyvä vai huono juttu?
Kyllä tuo SoH% ihan linjassa normaalin luonnolliseen kulumisen kanssa. Tyypillisesti tämä on nopeinta ensimmäisen kahden vuoden aikana. Luonnolliseen kulumiseen vaikuttaa myös muut tekijät, kuten akun säilyttäminen 100% varauksessa pitkiä aikoja ja äärilämpötilat, joita yleensä tulee useissa peräkkäisissä pikalatauksissa kesällä.

Itsellä tällä hetkellä SoH 101.25%. Lähtöarvo oli hieman reilu 103%. PSA Car Controllerilla olen lataukset rajoittanut pääosin 80%, kymmenisen kertaa olen päästellyt täyteen ennen pidempää matkaa. Pikalatauksia on tullut suunnilleen parikymmentä. Auto on vuoden vanha, ja ajettu 19tkm.

SoH -arvo päivittyy tarkemmaksi, kun akun ajaa 100% varauksesta lähelle nollaa, tai ainakin alle 10%. Tällaisia ajoja ei ole itselleni kertynyt yhtään, joten tuokin OBD -lukijasta kaapattu arvo on jokseenkin vain arvio.
 
2021 e-208:siin vaihdettu nyt 10 000 euron edestä osia parissa kuukaudessa. Ilmastointi hajosi, koko latausjärjestelmä hajosi, kojetaulun näyttö hajosi, peruutuskamera hajosi, jarrut laahaa, ohjelmisto bugaa, auto jättää tielle, ei lataudu, akku ylikuumenee ja kaikkea muuta kivaa.

Toki merkittävä osa näistä on mennyt tehtaan myöntämiin jatkotakuisiin. Omaa rahaa mennyt tähän mennessä 3000€ kankkulan kaivoon.

Seuraavaksi hajoaa todennäköisesti akku ja moottori. Osalla on menossa jo kolmas latausjärjestelmä, että se siitä luotettavuudesta.
 
2021 e-208:siin vaihdettu nyt 10 000 euron edestä osia parissa kuukaudessa. Ilmastointi hajosi, koko latausjärjestelmä hajosi, kojetaulun näyttö hajosi, peruutuskamera hajosi, jarrut laahaa, ohjelmisto bugaa, auto jättää tielle, ei lataudu, akku ylikuumenee ja kaikkea muuta kivaa.

Toki merkittävä osa näistä on mennyt tehtaan myöntämiin jatkotakuisiin. Omaa rahaa mennyt tähän mennessä 3000€ kankkulan kaivoon.

Seuraavaksi hajoaa todennäköisesti akku ja moottori. Osalla on menossa jo kolmas latausjärjestelmä, että se siitä luotettavuudesta.
Paljonko tuossa 2021 vuotisessa on kilometrejä?

Omassa vasta 21tkm ja vielä onneksi vailla ongelmia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 495 582
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom