Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Joo tollanen löytyy mut mieluummin itse ainakin imaisin pelkän datan apin kautta kuin kikkailen iframen kanssa joka varmaan näyttää enemmän ja vähemmän paskalta ihan sama millä toteutuksella. Toki ton datan sais varmaan screipattua tuolta mutta siinäkin oma työmaansa. Taisi ainakin oulun seudun liikenne tarjota jotain avointa rajapintaa, samoin nysse. Pitääpä katsella jos jaksais vääntää oman hacsin alusta loppuun joku viikonloppu. Joku github repo löytyi mikä tarjoaa tampereen nysse integraation, tuskin ois liian iso homma forkata ja muuttaa ouluksi/vapaavalintaiseksi kaupungiksi kun toi nyssehän toimii useammalla paikkakunnalla

Mulla oli itse kötöstelty pysäkkinäyttö, mutta nykyään käytän tuota HSL:n iFramea kun joku päivitys rikkoi tuon mun oman enkä jaksanut laittaa sitä enää uudestaan ajan tasalle. Ainakin siitä HSL:n versiosta saa ihan sivistyneen ihan sillä iFramella:

20250428_062149000_iOS.jpg

Oulun kamatkin taitaa löytyä noista Waltin rajapinnoista, mutta en tiedä saako Oulun dataa GraphQL:n kautta, vai pelkästään GTFS:n, minkä virittely ainakin mun mielestä on vähän hankalampaa. Tekoälyavustimet osaa jeesata jonkin verran. Ohjeet on enemmän tai vähemmän kehnoja, ja säätämiseen kannattaa varautua.

Miten olisi fiksuinta saada ulko-ovien tilatieto(auki/kiinni) HA:iin?

Autotallissa on yksi Wemos Tasmotalla varustettuna mittaamassa pannuhuoneen lämpötiloja. Tuossa on vielä kaksi GPIO:ta vapaana eli tuosta voisi lähteä liikkeelle. Onnistuuko asia niin yksinkertaisesti, että vedän 3V jännitteen katkaisijalle ja kun ovi avautuu kytkin sulkeutuu ja jännite ohjautuu vaikkapa D1? Aluksi olisi kiva saada nosto-ovien tilatieto HA:han. Käyntiovessa on sitten magneettikytkin, mutta se ilmeisesti menee tasamalla tavalla.

Miten olisi fiksuinta saada ulko-ovien tilatieto(auki/kiinni) HA:iin?

Autotallissa on yksi Wemos Tasmotalla varustettuna mittaamassa pannuhuoneen lämpötiloja. Tuossa on vielä kaksi GPIO:ta vapaana eli tuosta voisi lähteä liikkeelle. Onnistuuko asia niin yksinkertaisesti, että vedän 3V jännitteen katkaisijalle ja kun ovi avautuu kytkin sulkeutuu ja jännite ohjautuu vaikkapa D1? Aluksi olisi kiva saada nosto-ovien tilatieto HA:han. Käyntiovessa on sitten magneettikytkin, mutta se ilmeisesti menee tasamalla tavalla.
Noita ovissa käytettyjä magneettikoskettimia on olemassa sekä NO että NC -mallisena joten senkun varmistaa sulkeutuuko vai avautuuko kontakti kun ovi aukeaa ja sen mukaan sitten käsittelee GPIO:lta tulevaa tietoa. Ja tosiaan noita langallisia ovimankkareita saa muutamalla eurolla ja ovat tarkoitettuja juurikin ovien aukeamista ilmaisemaan joten en mitään erillisiä diy-kytkinvirityksiä edes lähtisi harkitsemaan. Noita kun on vieläpä erilaisille oville (nosto-oville omat mallinsa), pinta-asennettavia, uppoasennettavia jne niin saa ainakin kerralla juuri haluamansa eikä ole mitään tikkuaskista tai saippuarasiasta tehtyä viritystä :D

Noita ovissa käytettyjä magneettikoskettimia on olemassa sekä NO että NC -mallisena joten senkun varmistaa sulkeutuuko vai avautuuko kontakti kun ovi aukeaa ja sen mukaan sitten käsittelee GPIO:lta tulevaa tietoa. Ja tosiaan noita langallisia ovimankkareita saa muutamalla eurolla ja ovat tarkoitettuja juurikin ovien aukeamista ilmaisemaan joten en mitään erillisiä diy-kytkinvirityksiä edes lähtisi harkitsemaan. Noita kun on vieläpä erilaisille oville (nosto-oville omat mallinsa), pinta-asennettavia, uppoasennettavia jne niin saa ainakin kerralla juuri haluamansa eikä ole mitään tikkuaskista tai saippuarasiasta tehtyä viritystä :D

Taisi sähkömies aikoinaan asentaa sellaiset kytkimen, jossa on NC ja NO johdot eli pitäisi olla kaksitoiminen. En ole tosin vielä kokeillut.

Diy virityksiä ei ole tarkoitus tehdä. Onko suosituksia jostakin nosto-oven magneettikytkimestä? Olen joitakin löytänyt, mutta vähän heikosti on kuvia miten ne löytämäni on tarkoitettu kiinnitettäväksi. Nosto-ovien sivulle kun hankala kiinnittää mitään.

Taisi sähkömies aikoinaan asentaa sellaiset kytkimen, jossa on NC ja NO johdot eli pitäisi olla kaksitoiminen. En ole tosin vielä kokeillut.

Diy virityksiä ei ole tarkoitus tehdä. Onko suosituksia jostakin nosto-oven magneettikytkimestä? Olen joitakin löytänyt, mutta vähän heikosti on kuvia miten ne löytämäni on tarkoitettu kiinnitettäväksi. Nosto-ovien sivulle kun hankala kiinnittää mitään.
Tuollaisia olen aikanaan ainakin aika paljon asennellut (sekä samankaltaiset tuotteet -linkin takanakin olevia). Tuo itse johdollinen kytkinosan sisältävä ruuvataan lattiaan oven sisäpuolelle ja toinen palikka ruuvataan itse nosto-oveen niin että kun ovi on kiinni niin nuo ovat noin sentin päässä toisistaan.

Noita on myös sellaisia jotka tulevat oven sivulle siihen kiskon laitaan kiinni ja vastakappale vastaavaan kohtaan oveen niin että kun ovi on kiinni, palikat ovat kohdakkain ja oven avautuessa magneetti nousee oven mukana ja siinä oven kiskossa oleva johdollinen palikka pysyy paikallaan.

Joistakin nosto-ovista saa myös kärkitiedon sieltä ovikoneistolta, nosto-ovissahan yleensä on siinä oven huulessa anturi sitä varten että ovi pysähtyy jos joku on alla. Tosin, tuota anturitietoa ei oikein suositella käytettäväksi ainakaan murtohälytinkäytössä.

Ennen syksyä melkein tarvitsi 3-4 HA yhteensopivaa termostaattia asennella, jotta saa leikattua kaikista kalleimmat tunnit päiviltä pois. Osaako kukaan sanoa toimiiko tällaiset Scheinderin Matter-termostaatit Home Assistantin kanssa?

Schneiderilta on myös Wiser (joka kai kyllä on vain zigbee) termareita, mutta olen käsittänyt että niitä ei saa mitenkään muuten HA yhdistettyä kuin ostamalla sen Wiser gatewayn.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 708
Jäsenet
77 515
Uusin jäsen
maskkking6969

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom