Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Saanko puhelimen gps sijainnin Google mapsin kautta niin saisi toimimaan esim. ulkovalot kotiin tullessa?
Toteutus on asia erikseen, mutta tavoitteet on ensin hyvä määritellä. Minusta ei ole tarkoituksenmukaista säästää valot omalle väelle eli pitää ulkovalot sammutettuna jos pihassa onkin vain murtovaras. :lol: Kannattaa harkita sitä, että ulkovalot palavat aina kun on hämärää ja riippumatta siitä, onko kukaan kotona.

Saanko puhelimen gps sijainnin Google mapsin kautta niin saisi toimimaan esim. ulkovalot kotiin tullessa?

Tästä on joku aiempikin keskustelu, ilmeisesti noista sijaintipohjaisista ainoa(?) riittävän luotettava on ompun Home -integraation kytky, joka käyttää jotain Applen omaa sumeaa logiikkaa päätteleen ootko kotona vai et. Mulla on se kiinni robotti-imurin ja muutaman muun jutun automaatioissa, ja se napsahtaa aina oikein sekä kotoa poistuessa että palatessa. HA:n appin omakin toimii jos ei pieni viive ja GPS:n outouksista johtuvat virheet haittaa.

Wifihän voi olla myös ihan hyvä tapa määritellä toi, eli kun puhelin napsahtaa kiinni lähiverkkoon niin tietää että kotona ollaan, riippuen vähän että kuinka isolla viiveellä se ottaa kiinni. Siinä on sekin hyvä puoli että voi tehdä tuon kaikkien perheenjäsenten vehkeille asentelematta mitään appseja.

Joskus olis hyvä saada tehtyä ehto sille että ylipäänsä joku on kotona, esm. joku kaveri tai vanhemmat tai jotain, jotta jotkut automaatiot ei tee tyhmyyksiä, mut en oo keksinyt vielä miten tuon tekisi luotettavasti ja vähillä vehkeillä.

Tästä on joku aiempikin keskustelu, ilmeisesti noista sijaintipohjaisista ainoa(?) riittävän luotettava on ompun Home -integraation kytky, joka käyttää jotain Applen omaa sumeaa logiikkaa päätteleen ootko kotona vai et. Mulla on se kiinni robotti-imurin ja muutaman muun jutun automaatioissa, ja se napsahtaa aina oikein sekä kotoa poistuessa että palatessa. HA:n appin omakin toimii jos ei pieni viive ja GPS:n outouksista johtuvat virheet haittaa.

Wifihän voi olla myös ihan hyvä tapa määritellä toi, eli kun puhelin napsahtaa kiinni lähiverkkoon niin tietää että kotona ollaan, riippuen vähän että kuinka isolla viiveellä se ottaa kiinni. Siinä on sekin hyvä puoli että voi tehdä tuon kaikkien perheenjäsenten vehkeille asentelematta mitään appseja.

Joskus olis hyvä saada tehtyä ehto sille että ylipäänsä joku on kotona, esm. joku kaveri tai vanhemmat tai jotain, jotta jotkut automaatiot ei tee tyhmyyksiä, mut en oo keksinyt vielä miten tuon tekisi luotettavasti ja vähillä vehkeillä.
Itsekin olen tuota sijaintitietojuttua kovasti pähkinyt enkä ole oikein riittävän luotettavaa ja omaan makuun sopivaa keksintöä saanut vielä aikaiseksi. Aina on tuntunut olevan joko hirveä viive tai sitten tunnistaa olevan kotona jo liian pitkän matkan päästä tms. Omakotitalossa tuo olisi helpompaa mutta kerrostalossa jossa kaikki seinät ovat betonia tuntuu toimivan todella vaihtelevasti, välillä esim puhelimen wifi pysyy kotiverkossa kiinni vielä 100m päässä kotoakin, välillä yhteys katkeaa heti kun on asunnon ovesta mennyt ulos. BLE-trackereilla taas viive on ollut välillä pitkäkin, kerkiää kotoa kilometrin päähän että tajuaa että on poistunut kotoa tai vastaavasti kotiin tullessa tajuaa kotiintulon välillä jopa 10min oikean kotiintulon jälkeen.

Toki tuosta noiden testailusta on jo vissiin pari vuotta aikaa, ehkäpä nuo toiminnot ovat parantuneet ja/tai niitä saisi jotenkin paremmin nykyään säädeltyä että olisivat edes hieman täsmällisempiä.

Sellainen toiminto minulla kyllä on käytössä että jos esimerkiksi jonkun loman ajaksi annan vara-avaimen jollekin tutulle että käyvät asunnossa käymässä niin avaimenperässä on joku BLE-beacon joka kertoo kotiautomaatiolle että tunniste on kotona tai kodin ulkopuolella. Tuossa on vielä nappikin jota muutaman sekunnin pohjassa pitämällä tuo avaimenperä lähettää erilaisen bluetooth-signaalin eli vierailija voi tuolla "kuitata" itsensä sisälle jos ei tavallinen tunnistus tunnista avaimenperän saapumista paikalle riittävän nopeasti (eli lähinnä sytyttää eteiseen valot hetkeksi ja tekee pari muuta automaatiota). Ja sitten kun vierailija sitten poistuu asunnosta eli tuo tagi ei enää kuulu puoleen tuntiin asunnossa niin esimerkiksi tietyt valot sammuvat automaattisesti. Tuolle toiminnolle tietty pitää olla käsiohjaus päälle/pois, muutenhan kotiautomaatio luulisi tuon perusteella että joku olisi koko ajan kotona kun vara-avain on vakiopaikallaan normaalitilanteessa. (Ja kyllä, minulla on sitten toinen vara-avain asunnon ulkopuolella erään henkilön hallussa jos itse unohdan avaimen kotiin eli tuo ei ole ainoa vara-avain)

Statistiikka

Viestiketjuista
269 503
Jäsenet
76 446
Uusin jäsen
OTBB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom