Henkilökohtainen talous

Korjaillaan mikä ehditään.

Tuo nyt on vaan yksi random Kalkulaattori minkä löysin googlella. Mulla on vastaavat luvut omalta Pillar 2 vakuutusyhtiöltä, mutta en nyt viitsi niitä julkistaa kun siitä voi laskea takaperin käytännössä kaiken musta.

edit:

Enkä nyt todellakaan ehdota että kaikki eläkesäästöt työnnettäisiin tuollaiseen. Mutta jos vaikka on ollut yksityisyrittäjänä ja maksellut vuosia minimin kokoista YEL:iä, niin käytännössä mitään kiinteää eläkettä ei tule saamaan pl. se takuueläke. Sitten jos sulla on vaikka miljoona säästössä pääomaa, niin voisi ihan hyvin miettiä ostavansa 250k:lla jonkun tuollaisen kiinteän kk-erän päivittäismenoihin ja katsoisi sitten lopuilla muuta.

Varsinkin jos haluaa vaikka eläkepäivillä muuttaa espanjan lämpöön ja kansaneläkekin on tippumassa pois.

Viimeksi muokattu:
Korjaillaan mikä ehditään.

Tuo nyt on vaan yksi random Kalkulaattori minkä löysin googlella. Mulla on vastaavat luvut omalta Pillar 2 vakuutusyhtiöltä, mutta en nyt viitsi niitä julkistaa kun siitä voi laskea takaperin käytännössä kaiken musta.

edit:

Enkä nyt todellakaan ehdota että kaikki eläkesäästöt työnnettäisiin tuollaiseen. Mutta jos vaikka on ollut yksityisyrittäjänä ja maksellut vuosia minimin kokoista YEL:iä, niin käytännössä mitään kiinteää eläkettä ei tule saamaan pl. se takuueläke. Sitten jos sulla on vaikka miljoona säästössä pääomaa, niin voisi ihan hyvin miettiä ostavansa 250k:lla jonkun tuollaisen kiinteän kk-erän päivittäismenoihin ja katsoisi sitten lopuilla muuta.

Varsinkin jos haluaa vaikka eläkepäivillä muuttaa espanjan lämpöön ja kansaneläkekin on tippumassa pois.
Tuntuisi tuossakin tapauksessa aika huonolta diililtä antaa vakuutusyhtiölle iso könttäsumma ja vakuutusyhtiö käytännössä maksaa vain noita sun "sijoittamia" rahoja takaisin. Verrattuna, että sijoittaisit tuon könttäsumman itse ja saisit osinkoina tai korkoina vastaavan summan per kk, mutta se pääoma säilyy itselläsi myös.

Ainoa tilanne milloin tosta voisi hyötyä, jos eläisit niin pitkään että se sijoitettu könttäsumma olisi maksettu loppuun ja vakuutusyhtiö joutuisi omasta pussistaan maksamaan. Mutta vakuutusyhtiöt on nuo kyllä laskenut, että hyvin epätodennäköistä että tästä pääsisi hyötymään.

Kuten itsekkin pari viestiä sitten kirjoitit niin tuo on ehkä sellainen jäänne ajalta jolloin ei ollut eläkejärjestelmiä eikä tavallisella kansalla niin helppoa sijoittaa itse. Siinä tapauksessa voisi järjestää oman eläkkeensä tuolla tavalla ja ehkä silloinkin normaali tapa on varmaan joka palkasta laittaa pieni summa eikä eläkeiän tullessa isoa könttää. Nykyaikana ei oiken käy järkeen tollanen että laitat sisään rahaa ja sitä sitten eläkkeellä jaetaan sinulle tipoittain takaisin, kun sen rahan voi laittaa paremminkin tuottamaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 555
Jäsenet
81 833
Uusin jäsen
Az3NoT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom