Henkilökohtainen talous

Aika lähellä tuota. Mutta ei herätä luottamusta myöskään ihan jokainen ulkomaanihme.
Tiedostat kai, että myös supisuomalaiset kivijalkapankkitalletukset eivät ole täysin riskittömiä, ja saatat teoriassa menettää rahasi? Varmaa tuottoa kun ei ole olemassakaan.

Pidän itse hieman erikoisena ajattelua, jossa osakkeet, passiivinen indeksisijoittaminen tai muiden Euroopan maiden pankkitalletussuojan parissa olevat säästötilit ovat niin epäluotettavia, ettei niihin uskalla lainkaan koskea, mutta kotimainen säästötili sitten onkin yhtäkkiä riittävän varma paikka rahoille. Ja kuitenkin on selvää, että samaan aikaan jää erittäin suurella todennäköisyydellä saamatta huomattavan iso tuotto.

Hajauttaminen voisi olla viisasta tässäkin kohtaa.

Tiedostat kai, että myös supisuomalaiset kivijalkapankkitalletukset eivät ole täysin riskittömiä, ja saatat teoriassa menettää rahasi? Varmaa tuottoa kun ei ole olemassakaan.

Pidän itse hieman erikoisena ajattelua, jossa osakkeet, passiivinen indeksisijoittaminen tai muiden Euroopan maiden pankkitalletussuojan parissa olevat säästötilit ovat niin epäluotettavia, ettei niihin uskalla lainkaan koskea, mutta kotimainen säästötili sitten onkin yhtäkkiä riittävän varma paikka rahoille. Ja kuitenkin on selvää, että samaan aikaan jää erittäin suurella todennäköisyydellä saamatta huomattavan iso tuotto.

Hajauttaminen voisi olla viisasta tässäkin kohtaa.

Tottakai on kaikki riskistä mitä ikinä tekeekin, mutta oma tunne nyt on vaan se että johonkin luottaa ja johonkin ei ja tärkeämpää, kuin parin sadan vuotuinen voitto, on hyvät yöunet ja sitä myöten parempi terveys ja myös tuloksekkaampi tekeminen, jolla varmasti voittaa enemmän rahanakin, kuin sijoittamalla riskisemmin.

Itse en saanut kotoa mitään oppia sijoittamisesta, toki yleisesti ottaen säästämisestä kyllä, mutta rahastot ja osakkeet olivat ihan tuntematonta seutua nuorempana.

Vakituisen työpaikan ja asunnonoston myötä tuli kuitenkin lainaneuvotteluiden yhteydessä sitten aloitettua rahastosäästäminen, pankin omilla rahastoilla. Jälkikäteen katsottuna ei viisain valinta tuoton osalta, mutta toisaalta ilman mitään pohjatietoja tuo oli kuitenkin turvallinen valinta. Rinnalla sitten erillinen säästötili, missä käteisvaroja.

Ajan myötä rahastosijoittamisen edetessä sitä alkoi hieman katselemaan, että mitä muita vaihtoehtoja pankkien omien yhdistelmärahastojen lisäksi olisi, joten hiljalleen tulojen kasvaessa sitten kuukausisäästämistä myös indeksirahatoihin.

Ja riittävästi ajan vieriessä painotus yhdistelmärahastojen ja indeksirahastojen osalta on muuttunut. Indeksirahastoihin nykyikseen rahat, yhdistelmärahastot roikkuvat oikeastaan enää omalla painollaan mukana. Pientä vakautusta on myös pienissä määrin tuomassa erilliset korkorahastot, mutta näihin menevä summa on marginaalinen indekseihin verrattuna.

Lopulta kun noiden kanssa tuli sinuiksi, niin sitä on lähtenyt sittemmin myös suoriin osakeomistuksiin, mutta tämäkin menee siihen kategoriaan, että mitä jää säännöllisistä rahastosäästöistä ja kuukausikuluista yli, voi heitellä sitten osakkeisiin.

Olen monilta osin kuitenkin aikalailla turvaa ja vakautta arvostava persoona, joten tuollainen polku oli itselle hyvä vaihtoehto. Toki riskejä paremmin hanskaavalle ihmiselle suora pomppaus indekseihin tai osakkeisiin olisi varmasti tuntunut heti alusta asti viisaammalta, mutta kukin rullailee noissa tavallaan. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, miten kuvio on toiminut vuosien varrella. Pankkien yhdistelmärahastotkin ovat tuoton kannalta parempi vaihtoehto, kuin ettei säästäisi ollenkaan. Myöskin säästötileillä makuuttamiseen verrattuna, ainakin ne yhdistelmärahastot, joissa on hieman enemmän riskiä mukana.

Tottakai on kaikki riskistä mitä ikinä tekeekin, mutta oma tunne nyt on vaan se että johonkin luottaa ja johonkin ei ja tärkeämpää, kuin parin sadan vuotuinen voitto, on hyvät yöunet ja sitä myöten parempi terveys ja myös tuloksekkaampi tekeminen, jolla varmasti voittaa enemmän rahanakin, kuin sijoittamalla riskisemmin.
Tämä selvä, kyse on tunteesta eikä logiikasta. Eli turha yrittää järkeilemällä asiaa muuttaa.

Tämä selvä, kyse on tunteesta eikä logiikasta. Eli turha yrittää järkeilemällä asiaa muuttaa.
Niin. Kyllähän tunteet perustuvat johonkin ja tosi hyvää keskustelua. On mulla ikääkin ihan just 40v, että on tätä tullut pohdittua ja kokeiltua useampaan kertaan. Joskus vaan pitää hyväksyä omat huonotkin puolensa ja elää niiden kanssa.

Eli tosiaan eiköhän käytännössä aina objektiivisesti typerät ratkaisut perustu ihmisten tunnepuolelle, joita osaa tai ei osaa käsitellä.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 153
Jäsenet
81 763
Uusin jäsen
AkeMake

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom