Henkilökohtainen talous

Millä matematiikalla yksinasuva säästää verrattuna parisuhteessa asuvaan,
Ei tähän oikein uskalla vastata kun kuitenkin lähtee painamaan lujaa oftopiksi mutta niiden kiinteiden kulujen määrä ei ole vakio. Kyllä siihen on varmasti paljon sellaista kokemusperäistä tietoa että yksin ollessa sai helpommin rahaa säästöön. Kun se harvoja missä voi säästää kun on jakajia niin asuminen mutta kaikki muu tahtoo kallistua.

Otetaan nyt vaikka esimerkiksi että minun ei koskaan tarvinnut ostaa uutta sänkyä tai sohvaa ollessani yksikseni.

Ihan vain Ylen uutisia selaamalla ei kyllä mitään ruusuista kuvaa maalaa tämän hetkisestä tilanteesta. Asuntojen hinnat jumissa, vanhoja eläkkeellä olevia hirveä määrä ja eniten työttömiä miesmuistiin:

Ei tähän oikein uskalla vastata kun kuitenkin lähtee painamaan lujaa oftopiksi mutta niiden kiinteiden kulujen määrä ei ole vakio. Kyllä siihen on varmasti paljon sellaista kokemusperäistä tietoa että yksin ollessa sai helpommin rahaa säästöön. Kun se harvoja missä voi säästää kun on jakajia niin asuminen mutta kaikki muu tahtoo kallistua.

Otetaan nyt vaikka esimerkiksi että minun ei koskaan tarvinnut ostaa uutta sänkyä tai sohvaa ollessani yksikseni.

Meneekö tämä siihen, että tyttöystävä/puoliso kaipaa premiumia enemmän kuin sinä itse? :)

Meneekö tämä siihen, että tyttöystävä/puoliso kaipaa premiumia enemmän kuin sinä itse? :)

Ei pelkästään siihen mutta yleensä kun seurustellaan hieman pidempään muutetaan yhteen. Silloin yleensä myös etsitään sitä isompaa asuntoa ja monesti (ei aina) se ns. ensimmäinen omistusasunto ja asuntolaina otetaan kun seurustellaan. Toki jotkut sinkutkin sitä ottavat.
Monesti myös kun kaksi sinkkua muuttaa yhteen sitä ei vain molemmat kanna niitä yhden hengen kalusteita "tuplasti huoneita" sisältävään vuokrakämppään ja ala kämppiksiksi vaan oikeasti ostetaan esim. sitä sohvaa ja uutta sänkyä eikä laiteta kahta sänkyä vierekkäin ja kahta tuolia myös..

Toki siitä vitsaillaankin että sinkki miehelle se sisustus voi oikeasti olla se sijaamaton jenkkisänky, TV, yksi tuoli ja ehkä konsoli. Myös lautanen, veitsi, haarukka, lusikka ja yksi tuoppi mistä juodaan kaikki. Yleensä nainen haluaa enemmän ja myös "värejä, sävyjä, sisustaa" jne. outoja sanoja ainakin nuoremmalle miehelle.

Toki siitä vitsaillaankin että sinkki miehelle se sisustus voi oikeasti olla se sijaamaton jenkkisänky, TV, yksi tuoli ja ehkä konsoli. Myös lautanen, veitsi, haarukka, lusikka ja yksi tuoppi mistä juodaan kaikki. Yleensä nainen haluaa enemmän ja myös "värejä, sävyjä, sisustaa" jne. outoja sanoja ainakin nuoremmalle miehelle.

Karmeinta on kuitenkin kuulla, että se iso TV ei oikein sovi muuhun sisustukseen...

Tuli muuten henkilökohtaiseen talouteen liittyen somessa vastaan vinkki, mitä en jostain syystä osannut itse aiemmin ajatella. Jos siis haluaa asuntolainan lyhennyserää pienemmäksi, niin kilpailuttaa lainan säännöllisin välein ja ottaa aina uusiksi täyden maksuajan vaikkapa 30 vuotta. Näin ollen saa kuukausittaista lyhennystä pienemmäksi. Ja sama tietenkin kun ostaa kalliimman ja isomman asunnon, niin ottaa maksimi laina-ajan ja lyhennyserä ei välttämättä nouse niin merkittävästi.

Tämä ei tietty sovi sellaisille, ketkä pelkäävät velkaa tai eivät maksimoi sijoituksia sitten asunnon ulkopuolella. Mutta jos nauttii enemmän niistä pörssisijoitusten paremmista tuotoista ja haluaa minimoida tiiliseiniin sijoittamisen, niin tuo toimii varmasti aika hyvin ja saa omaa varallisuutta kasvatettua.

Statistiikka

Viestiketjuista
287 764
Jäsenet
79 408
Uusin jäsen
nukkupasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom