Henkilökohtainen talous

Jos ostaa tavan karvalakkeja niin ajatusmalli on kuvailemasi mallinen. Ei kukaan tai ainakaan moni tiennyt, en minäkään arvannut, että e30 M:t ovat 30 vuotta myöhemmin tuossa arvossa kuin nykyään. Mutta lähtökohtaisesti M-sarjalaiset arvo säilyy, kunhan se ensin käy siellä pohjalla. Tänä päivänä e60 M5:t on siellä notkon pohjalla.
Pitäisi osata tunnistaa pohja, sama ongelma pohjan kanssa oli se sitten auto, osake, taulu, kiinteistö,... Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta, asiat voi muuttua. Vaikka tunnistaisi pohjan niin pitäisi löytää hyvä yksilö eikä pommia mikä vaatii uskomattomsti rahaa korjauksiin. Tarvii olla aika syvälle perehtynyt ihminen että auto toimii hyvänä sijoitusvälineenä versus maailmaindeksi rahasto/etf.
 
Jos ostaa tavan karvalakkeja niin ajatusmalli on kuvailemasi mallinen. Ei kukaan tai ainakaan moni tiennyt, en minäkään arvannut, että e30 M:t ovat 30 vuotta myöhemmin tuossa arvossa kuin nykyään. Mutta lähtökohtaisesti M-sarjalaiset arvo säilyy, kunhan se ensin käy siellä pohjalla. Tänä päivänä e60 M5:t on siellä notkon pohjalla.
Vaan kannattaako autoa pitää, jos se ”pitää hintansa”? Ei ainakaan sijoitusmielessä, paljon helpompia ja tuottavampia tapojakin on rahojaan käyttää (toki toi autona on hieno ja varmasti täyttää ostajansa toiveet. Vaan jonnekin se pitää säilöa, kun tuskin 20-30v käyttiksenä ollut M-sarjalainen kovin arvossaan on…).
 
Vaan kannattaako autoa pitää, jos se ”pitää hintansa”? Ei ainakaan sijoitusmielessä, paljon helpompia ja tuottavampia tapojakin on rahojaan käyttää (toki toi autona on hieno ja varmasti täyttää ostajansa toiveet. Vaan jonnekin se pitää säilöa, kun tuskin 20-30v käyttiksenä ollut M-sarjalainen kovin arvossaan on…).

Kuten sanoin, 35 vuotta vanha E30, saat siitä kyllä rahasi pois jos se on tavalla tai toisella palautettavissa ajokuntoon. ;)

Mutta, auto harvemmin, jos koskaan on se sijoituskappale. Its ajattelen niin, että osta sellainen auto, josta on mahdollista saada omansa pois, jos ei niin sitten edes lähelle sitä. Vähintään niin, että kun autoa ei enää ole niin ei siitä ole velkaakaan.
 
Jos ostaa tavan karvalakkeja niin ajatusmalli on kuvailemasi mallinen. Ei kukaan tai ainakaan moni tiennyt, en minäkään arvannut, että e30 M:t ovat 30 vuotta myöhemmin tuossa arvossa kuin nykyään. Mutta lähtökohtaisesti M-sarjalaiset arvo säilyy, kunhan se ensin käy siellä pohjalla. Tänä päivänä e60 M5:t on siellä notkon pohjalla.

Toisaalta tuota ajatusta jalostaen en silti uskaltaisi ostaa kalleinta Teslan sähköautoa nyt ajatellen että sen hinta varmasti on noin 30v kuluttua sellaiset 3-5 kertaa ylöspäin... :smoke:

En siis sano etteikö niin voi käydä mutta en menisi lyömään rahojani vetoa siitä...
 
Missä kannattaa makuuttaa rahoja jos kerran säästötilit on huonoja? Tuo JoustoTalletus-tili ainakin kätevä ollut, prosentteja toki kaipaa aina lisää niin jos hyviä ja helppoja vaihtoehtoja löytyy niin olen kiinnostunut.
 
Missä kannattaa makuuttaa rahoja jos kerran säästötilit on huonoja? Tuo JoustoTalletus-tili ainakin kätevä ollut, prosentteja toki kaipaa aina lisää niin jos hyviä ja helppoja vaihtoehtoja löytyy niin olen kiinnostunut.
Jos niitä rahoja ei oikeasti tarvi niin maailmaindeksi rahastoon. Historiallinen tuotto about 10%

Osingot uudelleensijoittava osinko/etf rahasto. SCHD osinkoa ja kasvua tasapainottelevalla etf:lla 10v keskivuosituotto karvan alle 11%
 
Missä kannattaa makuuttaa rahoja jos kerran säästötilit on huonoja? Tuo JoustoTalletus-tili ainakin kätevä ollut, prosentteja toki kaipaa aina lisää niin jos hyviä ja helppoja vaihtoehtoja löytyy niin olen kiinnostunut.
No minkälainen tarve tai mahdollinen tarve rahoille on ja milloin? Jos ovat ”ylimääräistä”, niin harkitsisin niiden sijoittamista johonkin indeksiin. Toki tässä sitten sijoitushorisontti mieluummin 10-15v kuin 5v.

Taas jos rahoille voi olla tarvetta milloin vain, ei oikein tiliä parempaa ole.
 
Missä kannattaa makuuttaa rahoja jos kerran säästötilit on huonoja? Tuo JoustoTalletus-tili ainakin kätevä ollut, prosentteja toki kaipaa aina lisää niin jos hyviä ja helppoja vaihtoehtoja löytyy niin olen kiinnostunut.
Kannattaa suunnata sijoitusketjuun.

 
Lomassa 4 kiloa palaa hetkessä. Jossain muussa hitaammin ja voi jäädä jotakin loppu elämäksi. Oletetaan, että summa on sama.
No vaikka nyt näin moottoripyöräharrastajana, niin 4k€ lomamatkaan palaa kahdessa viikossa tai nelihenkisellä perheellä viikossa, eikä riitäkään. Omilla suht uudehkoilla moottoripyörillä arvonalenema on ollut suunnilleen tonni/v. Vanhemmilla pyörillä melkein +-0. Vakuutus täyskaskolla esim 400€/v, pelkkä liikenne 200€/v. Bensaan, renkaisiin ja tee itse- huoltoihin jotakin, niin kyllä moottoripyörällä ajaa vuoden-muutaman samalla rahalla kuin tekee yhden kalliin lomamatkan.
 
Kannattaa suunnata sijoitusketjuun.

Tai säästöketjuun:
 
Missä kannattaa makuuttaa rahoja jos kerran säästötilit on huonoja?

Matalakuluinen passiivinen osingot uudelleensijoittava osakerahasto tai -etf on paras paikka jos rahat saa lojua siellä ainakin 5v, mieluiten 10-50 vuotta. Paras tapa on sijoittaa automaattisesti joka kuussa jollain summalla ja antaa potin kasvaa rauhassa pitkään. Näin saa markkinatuoton hyvin matalalla riskillä ja kuluilla ja vaivalla. Päihittää inflaation pitkässä juoksussa.
 
Ei välttämättä sillä yhden loman budjetilla, mutta esimerkis säästää muutaman vuotta keittiöremppaan.

Varmaan, mutta tosiaan useamman vuoden reissut saa helposti yhden keittiörempan hinnalla. Ja keittiörempat nyt on yleensä rempoista turhimpia ollen lähinnä kulutusta eikä talon ylläpitoa...
 
Toisaalta tuota ajatusta jalostaen en silti uskaltaisi ostaa kalleinta Teslan sähköautoa nyt ajatellen että sen hinta varmasti on noin 30v kuluttua sellaiset 3-5 kertaa ylöspäin... :smoke:

En siis sano etteikö niin voi käydä mutta en menisi lyömään rahojani vetoa siitä...
Kallen Tesla on huono esimerkki, kun se ei nyt niin merkittävästi eroa niistä halvemmista malleista ja mallisto muutenkin taitaa mennä aika lineaarisesti. Sen sijaan kalleimman tavallisen bemarin ja M-bemarin välillä on aika suuri ero.

Tesloista Roadster rakettiboostereilla sen sijaan voisi olla sellainen auto, jolla on vuosien päästä suurempi arvo kuin mitä siitä on uutena täytynyt maksaa. Jos siis tuo joskus tulee markkinoille.
 
Varmaan, mutta tosiaan useamman vuoden reissut saa helposti yhden keittiörempan hinnalla. Ja keittiörempat nyt on yleensä rempoista turhimpia ollen lähinnä kulutusta eikä talon ylläpitoa...
Kyllä se keittiöremppa on tärkeempi ja parempi kuin reissut ja matkat.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 718
Viestejä
4 871 149
Jäsenet
78 696
Uusin jäsen
Cob

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom