(Olihan täällä oman taloudenhoidon ketju).
Täällä taas esimerkki siitä, kuinka oma talous sössitään ja kuitataan asia toteamalla, ettei ollut oma vika. Tässä keississä ostettiin 3600 euron motorisoitu sänky terveyssyistä osarilla, lisäksi taloudessa ainakin 2 lemmikkiä. Sitten jäädään työttömäksi, laskut ulosottoon ja ihmetellään, että mites tässä näin pääsi käymään.
Ulosotossa on ennätysmäärä ihmisiä.
yle.fi
Ei siinä että sössii omat asiat. Itseäni ketuttaa ennen kaikkea se että otetaan lemmikkejä eikä ole varaa maksaa edes niiden ruokia itse - saati jos lemmikille tulee joku eläinlääkäriä vaativa sairaus. Viaton emmikki kärsii sen talousasiansa sössivän takia.
Uskon myös, että toimivan motorisoidun sängyn olisi saanut halvemmallakin jos premium-malliin ei ole varaa. Kuten ei ollut. Niitä saa alle 1000 eurolla uutena.
Tuo on myös mielenkiintoista, että kulutetaan oletuksella, ettei voi jäädä työttömäksi. Elämä pitäisi aina suunnitella myös niin, ettei kaikki kulje sitä happy pathiä pitkin. Työttömyys on hyvin mahdollinen lähes kelle tahansa nyky-Suomessa työttömyysasteen ollessa noin 10% ja talouskasvun ollessa heikkoa. Sitä varten on varauduttava ihan kenen tahansa.
PS. En ihmettele että kommentointi on tuon jutun osalta päättynyt vain pari tuntia julkaisun jälkeen. Veikkaan, että sai paskaa oikealta ja vasemmalta.
Olen lukenut paljon juttuja, joista itse ajattelen tuohon samaan moittivaan suuntaan. Tämä ei kuitenkaan ollut niitä juttuja, eli ei ollut mielestäni kovinkaan paljon oma vika.
Hänellä on CP-vamma, jonka syntymiseen hän ei ole voinut lainkaan itse vaikuttaa. Kyseessä on ensisijaisesti liikuntavamma, mutta usein mukana tulee lisävammana henkinen kehitysvammaisuus, eikä siihenkään voi itse vaikuttaa. Vielä useammin (80 %) CP-vammaisella on puhevamma. Kaikki yhdessä asettavat varmasti tuntuvia rajoitteita vuorovaikutukseen ja työntekoon. Tästä huolimatta nainen oli ennen ulosottoa ollut töissä. Lisäksi hän oli onnistunut saamaan puolison, joka tosin oli kroonisia sairauksia sairastava työkyvytön, joten nainen joutui omista haasteistaan huolimatta toimimaan perheen elättäjänä.
Lapsia he eivät olleet hankkineet, mutta oli kaksi rescue-koiraa ja kissaa. Jos tuo tarkoittaa neljää eläintä, niin onhan se liian paljon tuon talouden kannettavaksi. Eläimillä on ehkä paikattu lasten puutetta ja/tai CP-vammaan liittyvää masennusta/ahdistuneisuutta. Rescue-eläinten hankkiminen maksaa vain murto-osan vs. kasvattajalta ostettu normilemmikki. Käyttökulut tietysti vastaavia.
Kirjoitit, että viaton eläin kärsii eikä pääse eläinlääkäriin talousasiansa sössivän takia. Yhdellä kaverillani on rescue-koira. Se pelkää vielä puolenkin vuoden jälkeen minua, vaikka normaalisti koirat ovat "lääpällään" minuun (minäkin olen lapsesta asti pitänyt koirista, ja nyt meillä onkin ollut 16 vuotta sama oma koira). Juuri heittelin takapihan nurtsilla kaverin rescue-koiralle palloa, niin innoissaan se nouti sen, mutta tuodessaan pallon takaisin minulle, koira oli yhä erittäin varautunut. Uskon käytöksen perusteella tuon rescue-koiran kokeneen kovia entisessä kotimaassaan. Se löytyi noin 0,5-1-vuotiaana roskiksesta todella laihana. Siinä sitä oli todellista kärsimystä, ja suomalaisista eläinlääkäreistä oli turha haaveilla. Ymmärtääkseni rescue-koiria olisi tarjolla paljon enemmän kuin paksulompakkoisia ottajia.
Nainen päätti 2023 ostaa moottorisängyn, koska: "CP-vammaisuudesta johtuvien kiputilojen helpottamiseksi. Myös hänen aviopuolisonsa sairastaa kroonisia sairauksia.". Luultavasti minäkin samassa jamassa ostaisin sellaisen, kun kerran naisella silloin oli työstä saatava palkka, joka mahdollisti osamaksulla helpotusta öihin. Pitää muistaa, että se ei välttämättä ollut mikään muropalkka, josta olisi helppoa säästää ja ostaa kerralla. Mielestäsi olisi pitänyt selvitä tonnilla. Minä hieman epäilen, mahtaako tonnilla saada riittävän monipuolisesti säädettävän moottorisängyn oikeista kohdista nivelöitynä mahdollisesti normaalia aikuista lyhyemmälle CP-vammaiselle. Jos kiputilat vaativat pintapainetta alentavaa parempaa patjaa, niin sekin nostaa kustannuksia. Jos haluaa leveämmän kuin 80-90 cm, niin sekin nostaa sopivan sängyn hintaa. Läheisyys puolisoon voisi kärsiä, jos toinen nukkuisi vieressä tavallisella sängyllä 15 cm alempana.
Vammaisuuden hoitoon liittyvistä erilaisista terapioista ja apuvälineistä saattaa tulla jotain kustannuksia, joita yhteiskunta ei kata. Lisäksi nainen elätti sairasta puolisoaan, mikä takuulla haittasi säästämistä (mahdollisen oman henkisen kehitysvamman ohella).
Syksyllä 2024 loppuivat kuitenkin yllättäen työt. Minusta tuo on eri asia kuin syyllistävä tokaisusi: "Sitten jäädään työttömäksi". Nainen söi kaurapuuroa, jotta eläimet saivat parempaa: "Itse olen syönyt ihan vain kaurapuuroa, että kissoilla ja koirilla olisi erilaisia hyviä ruokia ja herkkuja.".
Lopulta tuli ulosotto. Maaliskuussa 2025 nainen alkoi kiukulla maksaa 1000 €/kk, jottei ulosotto paljastuisi uudessa työpaikassa. Hän saikin kaiken maksettua pois kolmessa kuukaudessa. Nainen tinki tuon ajan työpaikkalounaista ja matkustamisesta junalla vanhempien luokse. Huoli paljastumisesta oli ehkä turhaa, sillä: "Velkalinjasta kerrottiin minulle, että työnantaja ei saa useinkaan tietää ulosotosta, vaan se tieto menee vain palkkayhteyshenkilölle tai tilitoimistolle. En silti halunnut ottaa sitä riskiä, että minut jotenkin leimattaisiin.". Ulosottomerkinnän pitäisi poistua nyt elokuussa.
Nainen pitää puolisostaan huolta, löysi työttömäksi jouduttuaan uuden työn ja sinnitteli vain kolmessa kuukaudessa ulosottovelat pois. Upeaa toimintaa.