Itse olen ehkä hivenen vastaavanlainen, mutta noin askeettista elämäni ei sentään ole. Tekniikkaan ja tietokoneisiin pyrin panostamaan kunnolla ja puhelimena tällähetkellä pixel5, maksoihan tuo ihan pirusti, mutta käytän järjestelmät loppuun ja edes akun heikkeneminen ei ole ongelma, jos sen pystyy itse vaihtamaan ja puhelimen roottaamaan. Harrastelen myös pienpaahtimokahveja ja hifiä, mutta perus kansalaiseen verrattuna tiedän eläväni todella askeettista elämää. No hautakiveen voi kirjoittaa muistosanoiksi, hoiti taloutensa aina jämptisti
Olen antanut itsestäni ehkä hieman liian nuukailijan kuvan tuosta parin päivän takaisesta kännipostauksesta johtuen (pahoittelut tuosta kun oli korkki auki), mutta nyt viimeisen vuoden aikana kaikki on kallistunut ihan helvetisti, ja kallistuu edelleen.
Polttoainekuluissa ennen pääsi pari vuotta sitten 160€/kk, sitten 200€/kk, ja nyt menee sinne 270€/kk. Ja nuo on siis työmatkaa, ei mitään hupiajelua Särkänniemelle tai Lappiin.
Joillakin ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä miten paljon tuo vaikuttaa pienituloisten elämään.
Mainittakoon vielä, että ajan bensapihillä pikkukopperolla, missä maantiekulutus menee sinne 5,4l/100km.
Sähkösoppari 3,95c/kWh on vielä voimassa vuoden loppuun asti, sitten kallistuu joka tapauksessa saatanasti. Pitäisi yrittää kilpailuttaa nyt se "halvin" kun talven tullessa ja syksyllä nousee taas.
Asuntolainan maksu on muutaman kympin suurempi taas kun oli pakko ottaa korkokatto muutama kuukausi sitten kun vielä halvalla sai.
Parempi katottaa tuohon mihin tiettää että vara on, kuin että nousee ihan pilviin.
Olin jo varma että taloyhtiö nostaa yhtiövastiketta, mutta turvassa ollaan vielä seuraava vuosi.
Kaikki ruuat ja päivittäistavaratuoteet on kallistunut, kaikki on varmaan huomannut tuon.
Hommaat uudet silmälasit, 200€
Hammaslääkäri, 200€
Random auton korjaus 200€.
Tätä listaa vois jatkaa vaikka loputtomiin, mutta ei ne hyvätuloiset ymmärrä kun ne on ihan nakkirajoha.
Tarpeeksi paljon kun noita sattuu lyhyelle aikavälille niin kusessa ollaan aika nopsaan.
ja itse mielelläni nuukailen nyt, kun pankkitilin saldo ei kestä mitään tuhlausta ja perseilyjä talouden suhteen.
Pakko pitää se bufferi siellä tilillä.
Olen ns. pakkonuukailija. Jos tulo ois paremmat ja menot pienemmät, kuluttaisin kyllä enemmän.
Uudenpaa autoa en silti ostaisi.
Ehkä joku yhtä halpa ja vanha, mutta ilmastoinnilla.
Eipä sitä silloin vuonna 2010 arvannut että joku hullu itänaapuri aloittaa sodan ja kaikki menee perseelleen, puhumattakaan intohimoisesta vihreästä siirtymästä tässä mittakaavassa mikä kallistaa kaikkea.
Muutama vuosi sitten kaikki oli vielä paremmin.
Tosiaan näkee että täälläkin on ihmisiä tuloluokassa ääripäästä ääripäähän.
Joku helvetin täyskaskon maksaminen vuodessa mikä on puolet oman auton jälleenmyyntiarvosta kuulostaa koomiselta.