Henkilökohtainen talous

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Menen leffa teatteriin tänään. Johonkin pitää tuhlata rahansa myös. En ole päättänyt minkä elokuvan katson.

En tarvitse autoa mutta olen nähnyt kaikki Fast and Furious elokuvat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Itse kun ajan paljon niin ei kiinnosta korjata käytettyä romua jatkuvasti.
Itse kun ajan paljon (tai no 150km joka työpvä) niin ei paljon kiinnosta hommata uudehkoa autoa jonka pienimuotoisiinkin vikavalon syttymistilanteisiin ja niiden nollaamiseen pitäisi olla vähintäänkin sähköinssin paperit.. Onneks oma ei-niin-sähköä-täynnä oleva "vanha romu" toimii luotettavasti ja on helppo itse korjata (ollut ainakin tähän saakka)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Itse elin reilusti yli kolmikymppiseksi ilman autoa. Ja nyt 38 vee en vois kuvitellakkaan elämää ilman autoa. Aikoinaan perustelin autottomuutta kustannus-säästöillä ja ympäristösyillä. Mutta elämä oli noin niinkuin nykypäivään verrattuna yhtä helvettiä. Okei, rahaa säästyi, mutta rupes vituttamaan se kaikki etukäteis-suunnittelu mitä piti puuhata aina kun johonkin tarvitsi autoa. Isot kauppareissut, kaikki extemporee kauppareissut, työmatkat jne. Mutta eniten vitutti se rampaus mikä oli. Esimerkiksi joku Ikeassa käynti on yhtä helvettiä jos yritti mennä yleisillä ja sitten jos vähänkään sieltä mitää yritti ostaa niin kauhea järjestely kyytien jne kanssa.
Kesälomallakaan ei oikein mitään tullu tehtyä ku käytännössä minnekkään ei päässyt ilman autoa. Samoin asuminen piti olla sellaisessa paikassa että pystyi kulkemaan julkisilla jne.
Auton myötä kaikki on vapaampaa. Voi lähteä hakemaan sitä puuttuvaa naulapakettia tai jalkalistaa ihan silloin kun siltä tuntuu, sai hankittua paremman ja isomman kämpän vähän syrjemmästä ja kesälomilla pääsee liikkumaan ympäri suomea juur niinkuin haluaa.
Maksaahan auto aika vitusti, mutta en kyllä enää vaihtaisi autottomuuteen mistään hinnasta. Mielummin säästän jostain muusta että voin pitää auton.
Ostin auton pari kolme vuotta sitten ja kyllähän sitä enemmän tuli mentyä sinne tänne kun auto oli olemassa. Nyt kun taas talven on ilman, niin jonkun verran on säätöä, jos johonkin haluaa mennä. En kuitenkaan koe välttämättömäksi. Paljon riippuu asuinpaikasta ja pystyn kyllä hakemaan naulapaketit muutaman kilsan päästä fillarilla. Fillarilla liikkumisen etu on kyllä selvä, kun tulee liikunta kaupan päälle. Säästää siis osaltaan aikaa autoiluun verrattuna, jos meinaa kunnostaan pitää huolta. Jotain ikeakeikkoja nyt tulee tehtyä niin harvoin, että en kyllä niille laske mitään painoarvoa. Toisaalta nyt ei tarvitse miettiä renkaiden vaihtoa, pesemistä, huoltoon viemistä, ikkunoiden skrapaamista ym. pientä mitä auton kanssa oli.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Mitäpä sitä maallista mammonaa hamuamaan, kun kuolo saatta korjata vaikka huomenna. Kannattaa elää vielä kun on elossa.

Jalkapallolegenda George Best testamenttasi pojalleen Calumille pelkän kellon.

Best rehvasteli elinaikanaan rahankäytöllään:
- Käytin 90 prosenttia omaisuudestani viinaan, naisiin ja nopeisiin autoihin - loput sitten tuhlasin turhuuteen.
Hieno mies!
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Itse kun ajan paljon (tai no 150km joka työpvä) niin ei paljon kiinnosta hommata uudehkoa autoa jonka pienimuotoisiinkin vikavalon syttymistilanteisiin ja niiden nollaamiseen pitäisi olla vähintäänkin sähköinssin paperit.. Onneks oma ei-niin-sähköä-täynnä oleva "vanha romu" toimii luotettavasti ja on helppo itse korjata (ollut ainakin tähän saakka)
Yksi työkaveri ajeli tuommoista samanlaista matkaa MB 300D farkulla vuosia. Tuli sitten jossain välissä järkiinsä, kun tajusi että hän viettää 5 päivää viikossa 3h päivässä siinä "vanhassa romussa", että voisi senkin ajan viettää mukavammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Yksi työkaveri ajeli tuommoista samanlaista matkaa MB 300D farkulla vuosia. Tuli sitten jossain välissä järkiinsä, kun tajusi että hän viettää 5 päivää viikossa 3h päivässä siinä "vanhassa romussa", että voisi senkin ajan viettää mukavammin.
Jep, kukin panostaa siihen minkä järkeväksi tai mukavaksi kokee. Itselläni tämä kohde ei todellakaan ole auto. Velkaa ei ole itsellä minkään asian suhteen minnekkäänpäin ja en ajatellut tätä "kierrettä" autolla aloittaa, olkoonkin vaikka kuinka hyvät ehdot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ostin auton pari kolme vuotta sitten ja kyllähän sitä enemmän tuli mentyä sinne tänne kun auto oli olemassa. Nyt kun taas talven on ilman, niin jonkun verran on säätöä, jos johonkin haluaa mennä. En kuitenkaan koe välttämättömäksi. Paljon riippuu asuinpaikasta ja pystyn kyllä hakemaan naulapaketit muutaman kilsan päästä fillarilla. Fillarilla liikkumisen etu on kyllä selvä, kun tulee liikunta kaupan päälle. Säästää siis osaltaan aikaa autoiluun verrattuna, jos meinaa kunnostaan pitää huolta. Jotain ikeakeikkoja nyt tulee tehtyä niin harvoin, että en kyllä niille laske mitään painoarvoa. Toisaalta nyt ei tarvitse miettiä renkaiden vaihtoa, pesemistä, huoltoon viemistä, ikkunoiden skrapaamista ym. pientä mitä auton kanssa oli.
No, itse asuin kanssa ennen autoa muutaman kilsan päässä isoista kaupoista, mutta kyllä se vitutti lähteä kesken remotin sompailemaan jollain fillarilla ilalla hakemaan tarvikkeita. Ja julkisten kanssa piti aina elää kello kourassa. Lisäks piti asua julkisten tavoitettavissa mutta sillä oli hintansa ja neukkukuutiossa joutu elämään. Töihin tosin oli autolla 10min, julkisilla 40min ja silti niilläkään ei päässyt kuin työmatkan puoleen väliin ja lopun joutu kävelemään (20min) ni söi vähän iloa kulkea julkisilla. Fillarilla meni se 20min ku lujaa ajo, mutta kyllä sekin rupes vituttamaan.
Nykyään asun samoilla asumiskustannuksilla melkein kolme kertaa suuremmassa omakotitalossa taajaman ulkopuolella enkä ole kyllä sekuntiakaan katunut kuutiosta muuttoa. Työmatkat suuntaansa n.25min mutta sen ajaa ihan ilomielin. Tykkään asua vähän syrjemmässä. Tosin sinne lähimpään hyvinvarusteltuun rautakauppaan on nyt n.20km mutta se on landella asumisen haittapuoli :)
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Mitäpä sitä maallista mammonaa hamuamaan, kun kuolo saatta korjata vaikka huomenna. Kannattaa elää vielä kun on elossa.


Hieno mies!
Pidän tästä logiikasta vaikka tuo esimerkki on extreeme minun makuuni. Täytyy myöntää että olen ollut lian säästeliäs mutta olen ainakin matkustellut n kertaa ulkomaille ja käyttänyt myös rahaa naisiin.

Viina ei minua hirevästi innosta vaikka en ole absolutisti... ja autoa en ole koskaan ostanut vaikka minulla on ajokortti.

En kuitenkan ymmärrä miten voi tuhlata noin monta miljonaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Pidän tästä logiikasta vaikka tuo esimerkki on extreeme minun makuuni. Täytyy myöntää että olen ollut lian säästeliäs mutta olen ainakin matkustellut n kertaa ulkomaille ja käyttänyt myös rahaa naisiin.

Viina ei minua hirevästi innosta vaikka en ole absolutisti...

En kuitenkan ymmärrä miten voi tuhlata noin monta miljonaa...
Unohtamatta sitä että olet varakas mutta et rikas ja kuulut suomen vuokranantajien liittoon.
Ja samalla toki itket ettet saa työttömyyskorvausta.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Unohtamatta sitä että olet varakas mutta et rikas ja kuulut suomen vuokranantajien liittoon.
Ja samalla toki itket ettet saa työttömyyskorvausta.
Minä saan työttömyys korvausta mutta koska minulla on osa-aikainen työ niin joskus työtulot on niin korkeat että ei makseta mitään ansiosidonnaista työttömyys korvausta.

Se toimii näin jos teet vähintäin 26 viikkoa 18h+ työviikkoa saat uudet 400 päivää ansiosidonnaista ja minä sain uudet 400 päivää ihan äskettäin. Lokakuusta 2017 ei maksettu mitään koska olin ollut niin paljon töissä ja silloin kun saa uudet 400 päivää niin tulee omavastuu aika noin 7 arkipäivää joista ei makseta.

En minä itke ja olen ok tyytyväinen.
Olen töissä mutta virallisesti olen myös työtön koska työni on osa-aikainen. Jos jostain itken Mikkos niin myönnetään että minä en pidä minun osa-aikaisesta työstäni ja teen sitä rahan takia. Se ei ole minusta mukava työ mutta en kerro mitä se on mutta onhan niitä ihmisiä jotka pitävät työstä mitä tekevät.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
164
Itse olen vähän välimallin jätkä tässä säästämisessä ja kuluttamisessa. En ole onnellinen jos karsin liiaksi elämisestä ja sijoitan mahdollisimman paljon. Rahastoihin menee joka kuukausi reilu satanen ja asuntoa lyhentelen. Muuten pyrin elämään mahdollisimman mukavasti ja ajan omalla hyvällä (käytetyllä) autolla, vaikkei siihen oikeastaan tarvetta olisi. Osakkeisiinkin sijoitan, jos sattuu kertymään tilille reilusti ylimääräistä.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 481
Itse elin reilusti yli kolmikymppiseksi ilman autoa. Ja nyt 38 vee en vois kuvitellakkaan elämää ilman autoa. Aikoinaan perustelin autottomuutta kustannus-säästöillä ja ympäristösyillä. Mutta elämä oli noin niinkuin nykypäivään verrattuna yhtä helvettiä. Okei, rahaa säästyi, mutta rupes vituttamaan se kaikki etukäteis-suunnittelu mitä piti puuhata aina kun johonkin tarvitsi autoa. Isot kauppareissut, kaikki extemporee kauppareissut, työmatkat jne. Mutta eniten vitutti se rampaus mikä oli. Esimerkiksi joku Ikeassa käynti on yhtä helvettiä jos yritti mennä yleisillä ja sitten jos vähänkään sieltä mitää yritti ostaa niin kauhea järjestely kyytien jne kanssa.
Kesälomallakaan ei oikein mitään tullu tehtyä ku käytännössä minnekkään ei päässyt ilman autoa. Samoin asuminen piti olla sellaisessa paikassa että pystyi kulkemaan julkisilla jne.
Auton myötä kaikki on vapaampaa. Voi lähteä hakemaan sitä puuttuvaa naulapakettia tai jalkalistaa ihan silloin kun siltä tuntuu, sai hankittua paremman ja isomman kämpän vähän syrjemmästä ja kesälomilla pääsee liikkumaan ympäri suomea juur niinkuin haluaa.
Maksaahan auto aika vitusti, mutta en kyllä enää vaihtaisi autottomuuteen mistään hinnasta. Mielummin säästän jostain muusta että voin pitää auton.
Been there, done that, got the scars to prove it. Jaksoin nelikymppiseksi asti ilman autoa. Nyt ajelen turhan kalliilla, mutta nautin siitä joka kerta kun istun ratin taakse.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
262
Luin juuri tutkimuksen jossa kerrottiin että älykkäämmillä ihmisillä on muita enemmän luottokorttivelkaa, joten nykyään pidän itsellänikin jonkin verran velkaa luottokorteilla (halpa tapa korottaa älykkyysosamäärää).

Elän toki muutenkin velaksi ja likvidejä säästöjä ei juurikaan ole. Pienet säästöt eivät muutenkaan napostele, ei vaikka kuinka joku sanoisi että sadassa vuodessa on sitten miljoona. Autokin on 100% velalla hankittu, kun löytyi sopiva tarjous.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Jokaisen miettiä niitä omia tavoitteitaan sille tietynlaiselle finanssikäytökselle.

Jos nyt ajattelen normaalin ihmisen elämänkaarta, niin lähtökohtaisesti 1) lapsena ollaan köyhiä ja pienillä tuloilla, sen jälkeen 2) mennään opiskelemaan ja mahdollisesti pariudutaan ja kitkutellaan pienillä tuloilla ja satunnaisduuneilla. 3) Valmistumisen jälkeen todennäköisesti tienataan kohtuudella uusissa duuneissa ilman lapsia, mutta 4) hyvin pian alkavat ruuhkavuodet kun hoidetaan lapsiperheen arkea. 5) 20v lasten kanssa säätämisen jälkeen kotona on taas hiljaista, ikää luokkaa 55v ja hölmösti palkkataso on todennäköisesti about korkeimmilaan. Eläkepäiviin vielä 10v matkaa. 6) Eläkkeellä tulotaso putoaa kun duunista ei enää tule

Elämänvaiheissa 1 ja 2 säästäminen on vaikeaa, eikä rahaa oikein ole liikaa. 3 kohdassa on mahiksia säästää ja toisaalta mitä aikaisemmin aloittaa sitä, paremmin korkoa korolle pääsee jylläämään.

Kohdassa 4 on kaiken järjen mukaan taas tiukkaa rahasta kun elätettäviä on kotitaloudessa paljon ja duunit voivat olla ainakin toisella partnerilla katkonaisia kun on vanhempainvapaita jne. Silloin voisi kuvitella, että kuluttamisesta nimenomaan saa helpotusta arkeen. Ja vastaavasti 5-kohdassa sitten rahaa on yllinkyllin kun kahden ihmisen tulot ovat korkeimmillaan ja lapset ovat muuttaneet pois.

Tämä on tietty se idealistinen elämänkulku, mutta on aika selvää, että isolta osin tulot eivät ajoitu samoihin elämänvaiheisiin kuin suurimmat menotarpeet.

Oma aktiivinen säästäminen on tällä hetkellä jäissä ihan vaan, jotta pystyy ylläpitämään mukavaa elintasoa kansainvälistä uraa tehdessä. Vaimo opiskelee täysipäiväisesti, joten elellään vain minun tuloillani ja kun muutetaan kolmanteen eri maahan suomen ulkopuolella 4v sisään, niin kyllä niitä kuluja vaan yllättäen alkaa sietää omaa elämäänsä helpottaakseen. Onneksi sentään tuloja on sen verran, ettei ihan pettuleivälle joudu ja omassa 3-kohdassani sain säästettyä ikäisekseni todella messevän pesämunan. Vaikka aktiivista kuukausittaista säästämistä ei tapahdu, niin sijoituskämppien lainat lyhentyvät ihan ok tahtia ja viimeiset pari vuotta on mennyt yksityiseen eläkesäästöön 10% bruttopalkasta kun työnantaja tarjoaa 8% kaupanpäällistä jos itse pistää 2%. Eipä sinne tietty parissa vuodessa kovin valtavaa mälliä ole kertynyt, mutta viisinumeroinen summa kuitenkin.

Edellisessä duunissa oli ihan jees Audi työsuhdeautona ja nyt kun maksan itse autoilun kulut, niin kävi kyllä selväksi, että meillä ajellaan ainakin nyt toistaiseksi mielummin Citroen C1:llä kuin hyvin varustellulla Audilla, ihan vaan jotta on varaa syödä kerran pari viikossa ravintolassa säästyneellä rahalla. Vastaavasti muuton jälkeen ei tule autoa ollenkaan.

Autosta säästyvällä rahalla tulee tilattua jatkossa kotiinkuljetukset ruoalle ja käytyä ravintolassa. Katsotaan sitten autoa jos joskus keksitään joku käyttötarkoitus sille. Tuleva asuinpaikka tulee ainakin valittua niin, ettei autoa tarvitse.

Säästämistä on kyllä pakko jatkaa jossain vaiheessa, koska ympäri ämpäri levinnyt eläketurvani ei todennäköisesti ole kaksinen ja voi olla, etten saa käytännössä mistään mitään. Jos vaikka vaimo työllistyisi opiskelujen jälkeen, niin vapaiden tulojen määrä voisi kasvaa aika massiivisesti.
Luin juuri tutkimuksen jossa kerrottiin että älykkäämmillä ihmisillä on muita enemmän luottokorttivelkaa, joten nykyään pidän itsellänikin jonkin verran velkaa luottokorteilla (halpa tapa korottaa älykkyysosamäärää).
Tuo on varmaan about sama asia kuin että "rikkailla on isoimmat asuntolainat".

On aika ilmeistä, että jos olet Kimi Räikkönen ja mustaa amexia tulee höylättyä miljoonalla vuodessa, niin tosiaan sitä luottokorttisaldoa on aika pirun paljon enemmän kuin jollain penniä venyttävällä prisman asiakkaalla.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kyllähän tässä nautitaan. Olen ollut joka arkipäivä töissä tällä viikolla mutta seuraavalla viikolla teen vähemmän töitä.

Olen pelannut Magic The Gatheringia tänään lauantaina ja katsonut elokuvan jne. Hieman liikuntaa myös harrastunut. Seuraavalla viikolla en ole joka arkipäivä töissä koska en halua niin.

En toki ymmärrä miksi minulla on työkavereita paljon jotka on 30+ ja eivät ole ostaneet edes ensimmäistä asuntoa. Enemmistö minun osa-aikaisessa työpaikassa eivät ole ostaneet eka asuntoa.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Eipä toi asunnon osto itseäkään kiinnosta. Ei ole mikään kiire myöskään ostaa sitä. Kunhan nyt eläkeikään mennessä on maksettu niin passaa minulle.
Tee miten haluat jokainen omalla tavalla. Oma sukuni tulee järkiin. Pikkusisko ostamassa eka asuntoa Suomesta isosta kaupungista (en paljasta mistä) ja on selvästi alle 30 vuotias että se siitä!

Serkkuni ostaa asunon Tukholmasta koska asuu Ruotsissa ja on noin 30 kymppinen. Serkku ostaa asunnon noin 2 000 000 kruunulla siis SEK mutta se ei ole uudisasunto tosin vain noin 5 minuutin matkan päästä ydinkeskusta Tukholma! Toisin sanoen serkkuni ostaa Tukholmasta asunnon vaikka on olemassa paljon kalliimpia esim uudisasuntoja Tukholma ydinkeskusta! Tukholmassa on myös asuntoja jotka maksaa yli miljoona euroa.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Järjestä voi olla montaa mieltä.
Toki näin ja tarkoitus ei ole loukata ketään joka ei halua ostaa asuntoa. Osat jos puhutaan sijoittamisesta pitävät rahaa tilillä, ostaavat osakkeita indeksi salkkuja siis paljon eri yritysten osakkeita hajatusti. Jotkut sijoittavat riskillä yhteen yritykseen todella paljon mutta sitten jos yrityksellä menee todella hyvin niin voi tienata hyvin. On niitä jotka ostaa hopea, kultaa ja muita arvokkaita asioita.

Toki elämästä pitää nauttia ja menen kuntosalille+elokuvateatteriin tänään on mukava vapaapäivä minulla. Minulla on osa-aikainen työ ja minun ei ole pakko olla töissä joka arkipäivä vaikka viime viikolla olin töissä joka arkipäivä.

Se vain on että usein jos puhutaan perinnöstä niin useimmiten ne jotka ei ostaneet asuntoa niin ei juuri paljoa usein ole perittävänä poikkeuksena ehkä jos on yrittäjä tai omistaa ison osan jostain yrityksen osakkeista tai hajautesti paljon eri yrityksen osakkeita.

Rikkain minun lähi tuttapiirissä EI ole minä asuntosijoittajana. Saan oikein kunnolla TURPIIN yhdeltä moni miljonääriltä joka on rikkain minun ystäväpiirissä jos puhutaan varallisuudesta. En ole itse edes lähelläkään miljonääriä kun edes ole saavuttanut en kerro mitään mutta omassa threadissani on tietoa suurinpiirtein nettovarallisuudestani.

Tämä miljonääri ystäväni oli hieman varakkaasta suvusta ja oli jonkin verran rahaa millä aloittaa yritys, mutta aloitti rohkeasti 18 vuotiaana yrittäjänä isolla RISKILLÄ tyylin tule riikkaaksi tai tee konkurssi! Tämä päivänä en paljasta minkä alan yrityksen hänellä on mutta se yritys on menestys. Tämän lisäksi tämä sama ystävä on sijoittanut osakkeisiin jne.

Tämä miljonääri (en tiedä kuinka rikas mutta veikkaan 2 miljonaa euroa+ nettovarallisuus) joka on CRYSTAL CLEAR rikkain minun tuttavapiirissä omistaa kyllä myös asunnon jonka arvioisin noin 500 000 euron arvoiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Juu, jos rehellisiä ollaan niin olisihan se fiksua ostaa asunto mutta en näe järkeväksi kun tulen muuttamaan vielä pariinkin otteeseen viiden vuoden sisällä. Kiva myydä neukkukuutiota kun kupla on puhjennut. Siksi vuokralla.
Suomalainen poliitiikka jossa veroteknisesti tuetaan omistusasumista on kyllä idioottimaista.

Itse ratkaisin ongelman sillä, että ostin ensimmäiseksi asunnoksi sellaisen kämpän, jonka ajattelin jo aluksi jättää sijoitusasunnoksi sen jälkeen kun muutan siitä itse veke.

Tämä toimi omalta osaltani erittäin hyvin. Asuin nelisen vuotta kämpässä, lähdin työkeikalle ulkomaille ja vuokrasin asunnon määräajaksi pois kun tiesin, että olen tulossa takaisin jonkin ajan kuluttua. Kun asumisen ulkomaankomennuksen aikana järjesti firma ja sijoitusasunto maksoi itseään Suomessa, oli mukavasti käsirahat kasassa seuraavaan kämppään kun palasin Suomeen.

Uusi kämppä ostoon - remppailu itselle kuntoon ja sen jälkeen vanha taas sijoitusasuntokäyttöön.

Kaikille tuo ei tietysti taloudellisten rajoitteiden takia sovi.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
123
Suomalainen poliitiikka jossa veroteknisesti tuetaan omistusasumista on kyllä idioottimaista.
Varainsiirtovero kyllä minusta ”tukee” nimeomaan vuokralla asumista vähän turhankin hyvin. Syö tehokkaas intoa hankkia omaa asuntoa jos on yhtään pelkoa että muutto tulossa lähi vuosina. Korkovähennys kun on todella mitätön nykyisellään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Tämä nyt ei ehkä suoraan liity aiheeseen mutta kysympä kuitenkin. Onkohan verkkolaskujen vastaanottamiseen yksityishenkilölle muuta vaihtoehtoa kuin pankin tarjoama palvelu? Sähköinen lasku on ihan kätevä, mutta jos ei halua niitä säilytettävän pankin järjestelmässä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
609
Tämä nyt ei ehkä suoraan liity aiheeseen mutta kysympä kuitenkin. Onkohan verkkolaskujen vastaanottamiseen yksityishenkilölle muuta vaihtoehtoa kuin pankin tarjoama palvelu? Sähköinen lasku on ihan kätevä, mutta jos ei halua niitä säilytettävän pankin järjestelmässä?
Netpost.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Varainsiirtovero kyllä minusta ”tukee” nimeomaan vuokralla asumista vähän turhankin hyvin. Syö tehokkaas intoa hankkia omaa asuntoa jos on yhtään pelkoa että muutto tulossa lähi vuosina. Korkovähennys kun on todella mitätön nykyisellään.
Jos verrataan seuraavia skenaarioita:

Henekilö A omistaa ja B omistavat samasta rivarista vastakkaisista päädyistä olevat identtiset kämpät:

Jos Henkilö A asuu itse omistamassaan kämpässä hän ei maksa kuin pientä vastiketta ja sillä hyvä. Kuukausikustannukset luokkaa 200e/kk tjsp jos asunnon markkinavuokra olisi luokkaa 1000e/kk.

Jos Henkilö A ja B vuokraavat kämpät toisiltaan ristiin 1000e/vuokralla, kummankin katsotaan tienaavan pääomakuluja 1000e/kk, josta menee pääomatuloveroa 30%. Tuon lisäksi kummallekin jää vielä maksettavaksi vastike 200e/kk.

Ts. asumiskustannukset vuokralla ovat n. 300e/kk kalliimmat, koska jostain syystä valtio on päättänyt, että vuokra-asumisesta pitää verotta, mutta omassa saa asua verottomasti. Taloustieteessä tätä omassa asunnossa asumista kutsutaan "asuntotuloksi". Ts. jos käytät omaa omaisuutta itse, saat hyödyntää sitä verotta, mutta jos vuokraat omaisuuttasi muille, niin se omistamisesta saatu hyöty onkin veronalaista tuloa.

Ts. omistusasuja saa vuokrassa säästämänsä rahat verottomasti omaan taskuun.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
123
Jos verrataan seuraavia skenaarioita:

Henekilö A omistaa ja B omistavat samasta rivarista vastakkaisista päädyistä olevat identtiset kämpät:

Jos Henkilö A asuu itse omistamassaan kämpässä hän ei maksa kuin pientä vastiketta ja sillä hyvä. Kuukausikustannukset luokkaa 200e/kk tjsp jos asunnon markkinavuokra olisi luokkaa 1000e/kk.

Jos Henkilö A ja B vuokraavat kämpät toisiltaan ristiin 1000e/vuokralla, kummankin katsotaan tienaavan pääomakuluja 1000e/kk, josta menee pääomatuloveroa 30%. Tuon lisäksi kummallekin jää vielä maksettavaksi vastike 200e/kk.

Ts. asumiskustannukset vuokralla ovat n. 300e/kk kalliimmat, koska jostain syystä valtio on päättänyt, että vuokra-asumisesta pitää verotta, mutta omassa saa asua verottomasti. Taloustieteessä tätä omassa asunnossa asumista kutsutaan "asuntotuloksi". Ts. jos käytät omaa omaisuutta itse, saat hyödyntää sitä verotta, mutta jos vuokraat omaisuuttasi muille, niin se omistamisesta saatu hyöty onkin veronalaista tuloa.

Ts. omistusasuja saa vuokrassa säästämänsä rahat verottomasti omaan taskuun.

Nyt vetää kyllä täysin sanattomaksi.. En edes yritä vastata kännykän näppiksellä tähän.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Saako tuolta exportattua tarvittaessa sinne tulevat jutut itselle talteen jossain järkevässä muodossa (.pdf yms.) Tämä ei selvinnyt ainakaan postin sivuilta.
Saa otettua pdf filuina ulos siellä olevat kamat. Vasta otin talteen kun uhkasivat poistella noita vanhimpia jo kun 6v tulee täyteen. :)
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
186
Juu, jos rehellisiä ollaan niin olisihan se fiksua ostaa asunto mutta en näe järkeväksi kun tulen muuttamaan vielä pariinkin otteeseen viiden vuoden sisällä. Kiva myydä neukkukuutiota kun kupla on puhjennut. Siksi vuokralla.
Täysin sama. Töissä ollessa ja nyt opiskellessa / työelämään takaisin siirtyessä on kyllä kuukausittain mennyt rahastoihin/osakkeisiin ylimääräistä, mutta asuntojen ostot sun muut saa kyllä odottaa siihen, että on edes jonkinlainen varmuus että tulee asumaan samassa kaupungissa pitempään.

Sittenkun on eläkevirka hallussa niin on hyvä katsella noita sijoitusasuntojen ostoja, kun eri kaupungeissa en ainakaan tällähetkellä halua pitää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
No ensinnäkin pääomatulosta saa vähentää kulut. Eli veroa ei makseta 1000 eurosta vaan esimerkissä 800 eurosta.
Lisäksi sijoitusasunnon lainan korot saa vähentää 100% osuudella verotuksessa.

Ja jos tuota asuntotuloa alettaisiin verottamaan niin samalla sitten autotuloa kun ei menekkään taksilla joka paikkaan. Samalla voisi verottaa vaikka sohvatuloa kun istut omalla sohvalla ihan veroitta vaikka vuokraamalla sohvan joutuisit maksamaan siitä veroa.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Jos verrataan seuraavia skenaarioita:

Henekilö A omistaa ja B omistavat samasta rivarista vastakkaisista päädyistä olevat identtiset kämpät:

Jos Henkilö A asuu itse omistamassaan kämpässä hän ei maksa kuin pientä vastiketta ja sillä hyvä. Kuukausikustannukset luokkaa 200e/kk tjsp jos asunnon markkinavuokra olisi luokkaa 1000e/kk.

Jos Henkilö A ja B vuokraavat kämpät toisiltaan ristiin 1000e/vuokralla, kummankin katsotaan tienaavan pääomakuluja 1000e/kk, josta menee pääomatuloveroa 30%. Tuon lisäksi kummallekin jää vielä maksettavaksi vastike 200e/kk.

Ts. asumiskustannukset vuokralla ovat n. 300e/kk kalliimmat, koska jostain syystä valtio on päättänyt, että vuokra-asumisesta pitää verotta, mutta omassa saa asua verottomasti. Taloustieteessä tätä omassa asunnossa asumista kutsutaan "asuntotuloksi". Ts. jos käytät omaa omaisuutta itse, saat hyödyntää sitä verotta, mutta jos vuokraat omaisuuttasi muille, niin se omistamisesta saatu hyöty onkin veronalaista tuloa.

Ts. omistusasuja saa vuokrassa säästämänsä rahat verottomasti omaan taskuun.
Tietysti tuloista pitää maksaa verot, en kyllä tässä näe mitään epäkohtaa. Onko muka jossain maassa vuokratulot verovapaita? Luulisi että moinen järjestely vain pahentaisi asuntokuplaa, jos sijoitusasunto olisi verovapaata pääomatuloa.

Edit: Mielestäni varainsiirtoveron voisi hävittää kokonaan ja samalla kaikki myyntivoitot verotuksen piiriin. Eli maksaisit voitoista verot, riippumatta kuinka kauan olet asunut, mutta seuraavasta kämpästä taas et maksaisi mitään veroja. Tällöin voisi ostaa kämpän hieman lyhyemmäksikin aikaa, kuten @Diaz\ tapauksessa.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jeps, ei huvita käyttää ensiasuntoetua johonkin kuppaiseen kaksioon.
Tsemppiä asunnon ostoon tulevaisuudessa.

Minä tässä harkitsen vakavasti jos ostaisin vielä yhden sijoitusasunnon ja se vuokraalle. Ongelma vain on että se ei ole pääkaupunkiseudulla kun tällä kertaa ei ole varaa niihin kun haluan asunnon joka valmistuu vuonna 2018.


Se tässä vain EI ole paraatisi. Jos korko Eurobor nousee ensi vuonna 6% ja siihen lisätään marginaalin niin nykyisellä lainoillani se ei ole ongelma.

Jos otan lisä lainaa noin 130 000 euroa olen royally fucked jos korot nousee rajusti...

Toisin sanon vaikka pankki ja myyjä sanoo kyllä niin minä en ole vielä päättänyt jos sanon kyllä...asunto on varattu minulle ja saan sen jos ostan mutta siinä vaiheessa jos ostan niin lainamäärä on aika painajainen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Jeps, ei huvita käyttää ensiasuntoetua johonkin kuppaiseen kaksioon.
Vuokralla asuminen syö koko ajan "ensiasuntoetua" koska tyyliin 8k€-10k€ "hyöty" on nopeasti haukattu pois jos asuu kauan vuokralalla vs että ostaisi heti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Niin syö, mutta vielä enemmän perseestä on ostaa ja myydä asuntoa 1-2 vuoden välein. Tolla varainsiirtoveron määrällä joka 250 000 euron asunnosta menee voi asua aika kauan vuokralla samanlaisessa asunnossa.
Samaa mieltä. Jos tiedetään, että paikkakuntakin voi vaihtua 1-2v sisään niin en näe järkeä ostaa omaa asuntoa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Niin syö, mutta vielä enemmän perseestä on ostaa ja myydä asuntoa 1-2 vuoden välein. Tolla varainsiirtoveron määrällä joka 250 000 euron asunnosta menee voi asua aika kauan vuokralla samanlaisessa asunnossa.
Kauppahan se on nykyään mikä kannattaa. Itse olen yleensä kun vaihtanut asuntoa 2-4 vuoden välein niin ottanut vähintään sen 15-20k€ taskuun rahaa tai pistänyt asunnon vuokralle (vuokralla olija maksaa asunnon) ja hankkinut uuden. En minä sitä väitä että se olisi huono juttu asua vuokralla. Hyvähän se on että on ihmisiä jotka maksavat minulle asuntoja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
75
Mistä nykyisin saa kuluttoman luottokortin? Jokunen vuosi sitten S-Pankki oli ainoa, mutta nykyisin sielläkin veloitetaan tilinhoitomaksu välittömästi kun luottotilillä on liikennettä. Eihän se ole kuin pari euroa, mutta täysin turha kulu silti.
Vältät tilinhoitomaksun, jos maksat luottosaldon pois vakioviitteellä ennen laskun muodostumista. Huomasin tämän, kun epähuomiossa maksoin kerran creditillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
923
Niin, eli muutat paljon harvemmin mitä itselläni on tarve. Kohtuu vittumaista puuhaa tehdä nopeaa muuttoa ja toivoa että kämppä menee kaupaksi tai vuokralle.

Varmaan onnistuu itsemurhayksiön tai -kaksion kanssa, mutta itsellä kun on kolmiolle/neliölle tarve niin ei näitä käsistä revitä.
Sijainti, sijainti ja vielä kerran sijainti. Oikealla sijainnilla kun on niin menee aina kaupaksi pienellä lehti ilmoituksella ja vieläpä ihan hyvään hintaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Mikäs se oikea sijainti on, niin lähden heti tekemään kauppoja. Ja sitten muutan vuoden päästä ja otan 5-7 tonnia veroissa takkiin. Vaivan arvoista ehdottomasti.

Edelleen helppoa tota olis sinkkuna harrastaa kun ei tarvii ajatella muita ja voi ostaa optimaalisia sijoituskohteita. Näiltä ihmisiltä unohtuu naureskellessa helposti se että elämäntilanteita on olemassa enemmän kuin se heidän omansa.
PK-seutu, Turku tai Tampere ja varsinkin näiden opiskelijavaltaiset asuinalueet.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Mulla säästöjä noin 12kk lainanlyhennyksen verran ihan normi käyttötilillä. Oon aina pohtinut että joku hätävara pitää olla jos jotain käy. Paskaahan se oli tota varten aluksi säästellä, mutta nyt tuon rajan yli olevat rahat on käyttöä ja elämistä varten. Kuussa jää palkasta lainanlyhennyksen jälkeen rahaa talteenkin ja jos sattuu tuntumaan siltä että ostan jotain kalliimpaa itselle tai perheelle niin why not. Jos ton puskurikassan rajan ali mennään, niin sitten on oikeasti jo hätä kädessä tai pitää vähintään pohtia mikä meni pieleen.
Eli järkevää säästämistä, mutta ei elämässä pidä kaikessa kitsastella sillä meiningillä että "eläkkeellä mä sitten pistän menemään". Sillon mietitään lähinnä että pitäiskö mennä klo 10 vai klo 11 kauppaan ja että ostanko iltalehden vai iltasanomat.
Hmm ok minulla on säästöjä kuun lopussa kun tulee korot säästöistä vuoden 2017 lopussa noin 28 000 euroa...

Putkiremontti tulossa yhteen omistamistani asunnoista niin ei ole aikomus että JIPPII nyt ostetaan upouusi auto ja tuhlataan ne rahat.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Lataa ePassi ja laita Finnair -jäsennumerosi sinne, niin voit syödä pisteesi pois. Esim. 10,80€ maksava lounas on 4320p.
Oliko siis näin tosiaan, että ePassiin saa lyötyä Finnair Plussin ja voi syödä "koko Suomen" alueella lounaspaikoilla, vai oliko näin että nuo ruuat käy vaan lennoilla?
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 432
Aiheeseen liittyen:

- Me ei koskaan käydä ravintoloissa, tosin syy on se että ne ravintolasapuskat ei todellakaan ole sen hinnan väärti kun kotona voi tehdä halvemmalla parempaa.
- Töissä ei käydä lounasravintoloissa syömässä niitä 11€ (tai kalliimpia) lounaita kun omat eväät töihin kustantaa sen 3€ millä elää työpäivän.
- Autoa varten ei oteta lainaa, koskaan, ikinä, piste. Ainut laina mitä maksellaan on asuntolaina. Auto on niin huono sijoitus joka tapauksessa, että mieluummin ajelee 20v vanhalla ruoskalla kunhan sillä töihin pääsee. Auto on vain väline että pääsee töihin ja kauppaan, ei mitään muuta itselle. Varsinkin nyky maailmantilanteessa kun pakotetaan vihreään siirtymään, en ala investoimaan mihinkään autoon.
- Tuohon liittyen, turhat tripit autolla minimiin näillä hinnoilla, kotonakin voi olla kivaa. Reissut vain töihin ja ruokakauppaan. Kesäisin fillarilla jos sää ja etäisyydet sallii.
- Ei mitään matkoja ulkomaille, kuka sinne edes haluaa? Ei ainakaan omankaltaiseni introvertti.
- Puhelin uusitaan vasta siten kun akku on paska edellisestä, eli noin 5 vuoden välein. Uudemmalle puhelimelle ns. uusilla ominaisuuksilla ei ole mitään käyttöä.
- Ja se puhelin on se 100-150€ halvin malli mikä lie, ei tarvii iPhonea.
- Vaatteita tule osteltua vain Lidlistä, nuo 4€ t-paidat ja boxerisetit ajaa asiansa. Farkuthan tarvii uuusia vain joka 10-vuosi. Ei tarvii 100€ merkkifarkkuja mihinkään.
- Nyrkkisääntönä, aina 10K€ tilillä tallessa. Kulutus sen mukaan, koskaan ei tiedä milloin pesukone, jääkaappi tai auto porsii. Jos alle 5k€ menee pankkitilin saldo, niin sitten voidaan puhua jo kriisistä ja yöunien menettämisestä.
- Asuntolaina tai lainat ylipäätänsäkin suunnitellaan niin, että jos vaikka toinen puoliso jää tyhjän päälle, niin yhden ihmisen tuloilla voidaan kustantaa kaikki lainat ja eläminen.


Jos ei ole varaa johonkin niin sitten sitä ei osteta, edes lainalla. Sitten kärvistellään tätä paskaa elämää köyhäilemällä.
Osamaksut ymmärrän joissakin ostoksissa mitkä välttämättömiä elämiseen, esim. tietokone, uudet renkaat autoon ym.
Osamaksulla jos muutama kymppi lähtee tilitä niin sitä ei edes huomaa, kunhan muu talous on kunnossa.
Jos kerran pankkitilin saldo sen sallii mutta älytön velalla ostaminen turhaan paskaan, mikä ei ole välttämätöntä, on vain järjetöntä.

Mitä tulee säästämiseen ja sijoittamiseen, köyhät ei säästä eikä sijoita my brother. Aika kokoomuslaista puhetta että laita kakkosasunto vuokralle tai osta osakkeita.
Pankkitilin saldo ei oikein anna armoa sijoittamiselle kun edetään melkein kädestä suuhun. Ja se kakkosasuntokin on aika hankala hankkia ilman toista asuntolainaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Aiheeseen liittyen:

- Me ei koskaan käydä ravintoloissa, tosin syy on se että ne ravintolasapuskat ei todellakaan ole sen hinnan väärti kun kotona voi tehdä halvemmalla parempaa.
- Töissä ei käydä lounasravintoloissa syömässä niitä 11€ (tai kalliimpia) lounaita kun omat eväät töihin kustantaa sen 3€ millä elää työpäivän.
- Autoa varten ei oteta lainaa, koskaan, ikinä, piste. Ainut laina mitä maksellaan on asuntolaina. Auto on niin huono sijoitus joka tapauksessa, että mieluummin ajelee 20v vanhalla ruoskalla kunhan sillä töihin pääsee. Auto on vain väline että pääsee töihin ja kauppaan, ei mitään muuta itselle. Varsinkin nyky maailmantilanteessa kun pakotetaan vihreään siirtymään, en ala investoimaan mihinkään autoon.
- Tuohon liittyen, turhat tripit autolla minimiin näillä hinnoilla, kotonakin voi olla kivaa. Reissut vain töihin ja ruokakauppaan. Kesäisin fillarilla jos sää ja etäisyydet sallii.
- Ei mitään matkoja ulkomaille, kuka sinne edes haluaa? Ei ainakaan omankaltaiseni introvertti.
- Puhelin uusitaan vasta siten kun akku on paska edellisestä, eli noin 5 vuoden välein. Uudemmalle puhelimelle ns. uusilla ominaisuuksilla ei ole mitään käyttöä.
- Ja se puhelin on se 100-150€ halvin malli mikä lie, ei tarvii iPhonea.
- Vaatteita tule osteltua vain Lidlistä, nuo 4€ t-paidat ja boxerisetit ajaa asiansa. Farkuthan tarvii uuusia vain joka 10-vuosi. Ei tarvii 100€ merkkifarkkuja mihinkään.
- Nyrkkisääntönä, aina 10K€ tilillä tallessa. Kulutus sen mukaan, koskaan ei tiedä milloin pesukone, jääkaappi tai auto porsii. Jos alle 5k€ menee pankkitilin saldo, niin sitten voidaan puhua jo kriisistä ja yöunien menettämisestä.
- Asuntolaina tai lainat ylipäätänsäkin suunnitellaan niin, että jos vaikka toinen puoliso jää tyhjän päälle, niin yhden ihmisen tuloilla voidaan kustantaa kaikki lainat ja eläminen.


Jos ei ole varaa johonkin niin sitten sitä ei osteta, edes lainalla. Sitten kärvistellään tätä paskaa elämää köyhäilemällä.
Osamaksut ymmärrän joissakin ostoksissa mitkä välttämättömiä elämiseen, esim. tietokone, uudet renkaat autoon ym.
Osamaksulla jos muutama kymppi lähtee tilitä niin sitä ei edes huomaa, kunhan muu talous on kunnossa.
Jos kerran pankkitilin saldo sen sallii mutta älytön velalla ostaminen turhaan paskaan, mikä ei ole välttämätöntä, on vain järjetöntä.

Mitä tulee säästämiseen ja sijoittamiseen, köyhät ei säästä eikä sijoita my brother. Aika kokoomuslaista puhetta että laita kakkosasunto vuokralle tai osta osakkeita.
Pankkitilin saldo ei oikein anna armoa sijoittamiselle kun edetään melkein kädestä suuhun. Ja se kakkosasuntokin on aika hankala hankkia ilman toista asuntolainaa.
Nyt on kyllä aika puristinen lifestyle. Ette suo nautintoa itsellenne koskaan? EIkö oo sama alkaa jo munkiksi noilla seteillä?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Nyt on kyllä aika puristinen lifestyle. Ette suo nautintoa itsellenne koskaan? EIkö oo sama alkaa jo munkiksi noilla seteillä?
Itse olen vähän samankaltainen. No en ehkä ihan noin äärimmäinen

Minä ja vaimoni olemme molemmat pienessä maalaispitäjässä kasvaneita. Nyt tukevasti keskiluokkaisena ei edes osaa kaivata mitään ekstraa. Töiden puolesta pääsee aina silloin tällöin ulkomaille ja dinnereille, niin ei nekään liiemmin houkuttele. Lisäksi minua ahdistaisi, jos alla olisi arvokas auto, kun sitä saisi olla koko ajan varjelemassa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Itse olen vähän samankaltainen. No en ehkä ihan noin äärimmäinen

Minä ja vaimoni olemme molemmat pienessä maalaispitäjässä kasvaneita. Nyt tukevasti keskiluokkaisena ei edes osaa kaivata mitään ekstraa. Töiden puolesta pääsee aina silloin tällöin ulkomaille ja dinnereille, niin ei nekään liiemmin houkuttele. Lisäksi minua ahdistaisi, jos alla olisi arvokas auto, kun sitä saisi olla koko ajan varjelemassa.
Miksi sitä autoa pitäisi jotenkin varjella? Samaa peltiä ne arvokkaammat autot on kuin perusperheautot. Vakuutuksella saa hoidettua kuntoon siinä missä minkä tahanasa auton.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Miksi sitä autoa pitäisi jotenkin varjella? Samaa peltiä ne arvokkaammat autot on kuin perusperheautot. Vakuutuksella saa hoidettua kuntoon siinä missä minkä tahanasa auton.
Kaskot maksaa aika paljon verrattuna perus liikennevakuutus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Toisaalta kaskot myös korvaa aika paljon enemmän. Mutta toki jos ajaa jotain max parin tonnin autoa, niin eipä sellaisessa mitään järkeä ole kaskoa pitää.
Juurikin niin. Halvin liikennevakuutus ja parin tonnin ruoska alle niin ei tarvitse varjella vaikka pari naarmua tuliskin. Ei paljon jälleenmyyntiarvoa alenna.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Juurikin niin. Halvin liikennevakuutus ja parin tonnin ruoska alle niin ei tarvitse varjella vaikka pari naarmua tuliskin. Ei paljon jälleenmyyntiarvoa alenna.
No parin tonnin ruoskan ja "arvokkaan auton" väliin mahtuu aika paljon. Toki auton arvokkuus ei ole mikään yleismaailmallinen käsite. Mulle arvokas auto on joku >60-70te. Tonne 50te asti kun autoja on ainakin pk-seudulla ihan ruuhkaksi asti. Tollaiseen omaan +70te autoonkin saa vakuutukset täyskaskoineen jne. n. 800e/vuosi. Eipä se auton arvoon nähden ole kummoinenkaan summa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Tuosta nuukailusta kyllä saa osa porukasta aika moista taidetta. Omia henkilökohtaisesti todistamia suosikkitarinoita:

-Vanhempi pariskunta jotka pyrkivät aina peränjälkeen käymään vessassa, näin pärjäsi kuulemma yhdellä huuhtelulla. Kesäisin toki pihalle kuseskelu ei käytä vettä lainkaan.

-Yksin asuva keski-ikäinen mies joka ei pidä kotonaan lämminvesivaraajaa päällä vaan käsitiski ja peseytymisvedet lämmitetään puuhellalla kun sähkö on niin kallista (ja kun puuta saa omasta metsästä)

-Reissulataaja. Töissä, reissussa, julkisilla paikoilla, tuttujen luona tai missä vaan paitsi kotona ladataan puhelin.... ja mielellään myös parit powebankit.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom