Helldivers 2.

Millaisia vaatomuksia mahtaakaan tulevaisuudessa tulla? En osaa kuvitella.
Ensimmäisenä vaikka maksullinen pleikkatili pakolliseksi online peleille PC:llä. Jos ei osaa kuvitella, kannattaa tutkiskella mitä ympärillä tapahtuu, vaikka esim autoalalla. Kuukausimaksulliset penkinlämmittimet autojen omistajille jne. Peleihin on aikaisemmin haaveiltu esimerkiksi maksullista aseen lippaan vaihtoa kesken pelisession.
 
Ensimmäisenä vaikka maksullinen pleikkatili pakolliseksi online peleille PC:llä.
Kyllä tuo Sonyn pc-pelien myynnille sellainen tappo-isku olisi että oksat pois. Isot korporaatiot on varmasti ahneita, mutta eivät ihan hölmöjä.
 


Kyseinen päivitys peruutettu (ainakin toistaiseksi)
 
Tässä haiskahtaa nyt se että sulle myydään tuote, tässä tapauksessa peli jota voit pelata oston jälkeen. Sitten paljon myöhemmin joku random paskakasa päättää ettei asia menekään näin, vaan ostajan pitää totella tämän paskakasan keksimiä vaatimuksia vaikka tällä on jo asiakkaan rahat taskussa ja kaupat tehtynä ja asiakas tyytyväisenä nauttii palvelusta josta on maksanut. Voit varmaan kuvitella millaisia vaatimuksia tulee jatkossa jos asiakkaat nyt nöyrtyy tälle vaatimukselle.

Tässä nyt sellainen huomautus, että tuo vaatimus on ollut olemassa alusta asti, mutta asian viestimisen suhteen on ollut toivomisen varaa. Julkaisun aikoihin olleista lukuisista ongelmista johtuen siihen tehtiin vaan mahdollisuus skipate se. Tässä on Twitteristä poimittu lainaus Arrowheadin toimarin kirjoittamasta viestistä:

1714969810424.png


"it was my decision to disable account linking at launch so that players could play the game....We knew for about 6 months before launch that it would be mandatory for online PS titles."

Eli pakotus on ollut tiedossa ja olemassa pitkään ennen julkaisua, mutta se päätettiin vain disabloida ongelmista johtuen. Eli se, että Sony olisi nyt tässä viime päivinä mennyt keksimään tällaisen asian ja pistää pakotukset kehiin, ei ole yksinkertaisesti totta. Oikeastaan ongelma tässä on ollut vaan, että peliä on voinut ostaa maasta, missä sitä ei olisi pitänyt voida virallisesti pelata. Uskon kyllä, että tällaiset pelaajat saavat rahansa takaisin, jos ei oikeasti järjesty keinoa pelata pidemmän päälle. Nyt tosin oli ilmeisesti jo Sony Twitteriin kirjoittanutkin, että tämä paljon puhuttu pakotuspäivitys ei toistaiseksi etene eli kaikki voivat rauhoittua.

Se nyt on aika tuuheaa, että tämän perusteella aletaan vedellä yhtäläisyysmerkkejä kaikenlaisiin tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuviin epämiellyttäviin asioihin. Ylipäätään nykypelit kokevat jollain aikavälillä varman kuoliniskun kuluttajan tahdosta riippumatta (en tietenkään väitä, että hyväksyttävä pelin elinikä olisi pari kuukautta). Mitkään palvelimet ja kauppapaikat eivät pyöri ikuisesti ja kaiken sisällön kanssa tulee jossain vaiheessa vastaan se päivä, kun sitä ei enää pysty käyttämään, vaikka olisi maksanut. Nykypelit eivät ole samaan tapaan "ikuisia" kuin NES, SNES ym. aikakauden fyysiset tuotteet, jotka eivät vaatineet verkkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Koko hommassa ei olisi ollut ongelmaa jos tuo account linking olisi saatu pelaamaan heti launchissa kuten suunniteltu. Olisi ollut ihan tavallinen nettipeli jossa 3rd party login. Samat pelaajat jotka nyt valittavat tuosta linkkauksesta olisivat hiljaisuudessa vain linkanneet tilin day1 ja pelanneet peliä. Huonosti hoidettu pelin launchi siis.
 
Koko hommassa ei olisi ollut ongelmaa jos tuo account linking olisi saatu pelaamaan heti launchissa kuten suunniteltu. Olisi ollut ihan tavallinen nettipeli jossa 3rd party login. Samat pelaajat jotka nyt valittavat tuosta linkkauksesta olisivat hiljaisuudessa vain linkanneet tilin day1 ja pelanneet peliä. Huonosti hoidettu pelin launchi siis.

Näinpä juuri. Joku voisi ehkä sanoa myös, että liian aikainen launchi. Tästä ja muista alussa vastaan tulleista ongelmista päätellen, ei oltu vielä ihan valmiita julkaisussa, mutta pihalle peli piti saada. Tämä on tietysti ihan ymmärrettävaa, kun tietää, että näissä ei esim. kehittäjien sana paljon paina, vaan kun julkaisuaika on päätetty ja ulospäin viestitty, niin se ei hevillä siirry, vaikka olisi millaisia ongelmia.
 
Jos Sonyllä olisin näistä päättämässä niin mielummin joku ilmainen skini kaikkien tilien linkkaajille, olisi luultavasti ollut parempi veto kuin tämä.
 
Ois varmaan ollu, mutta siltikään sitä tosiasiaa ei muuta ettei ole joka maassa tuota PSN:ää. Syitä miksi näin ei oo että olisi saatavilla ei oo pahemmin tuotu esille, liekkö sony ei vaan halua tiettyä maita ottaa kerhoonsa. Nyt on hyvä kuitenkin että peli on saataville tulossa takas 190 maahan ja näin ollen isompi on pelaajakunta, ja jos keksivät vaihtoehdon niin hyvä jos ei niin sitten vaan palkattava AH:n lisää väkeä hoitamaan asiakaskuntaa ( bannaukset ym asiat ) koska 4:llä ihmisellä tuon skaalan hoitaminen on ihan hullua hommaa.
 
Joku kuitenkin päätti epäonnistuneen julkaisun aikana poistaa pleikkatilille pakkokirjautumisen seurauksia miettimättä. Nyt paljon myöhemmin kun peliä on myyty järjettömiä määriä maihin joissa tämä kirjautuminen on mahdottomuus, joku teki tietoisen päätöksen muistuttaa että nyt tälläinen pakotus lätkästään naamalle seurauksia miettimättä. Täydellinen epäonnistuminen ja kuluttajat reagoin juuri oikein. Eihän tolla pakkokirjautumisella ole edes mitään merkitystä kuluttajan kannalta koska peli toimii täysin normaalisti ilman sitä. On myös hyvä että näitä paskamyrskyjä tapahtuu tasaisin väliajoin, jotta näille jättifirmoille annetaan muistutus miten niiden kannattaa hoitaa bisnestään kuluttajan kanssa.
 
Ois varmaan ollu, mutta siltikään sitä tosiasiaa ei muuta ettei ole joka maassa tuota PSN:ää. Syitä miksi näin ei oo että olisi saatavilla ei oo pahemmin tuotu esille, liekkö sony ei vaan halua tiettyä maita ottaa kerhoonsa.

Eiköhän selitys ole se, että nämä maat ovat useat väkiluvultaan todella pieniä (ei juuri kannata taloudellisesti lokalisointi jne) tai sitten ne ovat tavalla tai toisella epävakaita tai niissä on sellainen meininki, että eipä siellä voisi juuri mitään julkaista (uskonnolliset syyt...). Myös poliittiset seikat voivat vaikuttaa. Itseäni ei ainakaan haittaisi lainkaan, vaikka esim. venäläiset loistaisivat jatkossa poissaolollaan ihan kaikissa peleissä.
 
Näinpä, nyt kuluttajat voivat juhlia voittoa. Se että kauan se kestää on toinen asia, minusta juuri tuollaset ylimääräiset palkkiot jostain 3rd party pelilinkkauksesta on ihan paskaa.
 
Sony ei tehnyt mitään väärää. Täysin pelinvalmistajan moka että julkaisu oli niin surkea että mikään ei toiminut. Itsekin muistan kun pelin ostin ja ihmettelin että eikö tuota PSN-tiliä nyt sitten tarvikkaan tehdä. Se ikkuna pamahti ruudulle mutta siitä vaan skipattiin ohi.
 
Sony ei tehnyt mitään väärää. Täysin pelinvalmistajan moka että julkaisu oli niin surkea että mikään ei toiminut. Itsekin muistan kun pelin ostin ja ihmettelin että eikö tuota PSN-tiliä nyt sitten tarvikkaan tehdä. Se ikkuna pamahti ruudulle mutta siitä vaan skipattiin ohi.

Se skippaus oli juuri se Arrowheadin toimarin päätöksellä tehty hätäratkaisu, kun se linkitys oli yksi niistä asioista, mikä ei julkaisussa toiminut. Olen samaa mieltä, että tarpeettomissa määrin tässä nyt Sonya lyödään.
 
Se skippaus oli juuri se Arrowheadin toimarin päätöksellä tehty hätäratkaisu, kun se linkitys oli yksi niistä asioista, mikä ei julkaisussa toiminut. Olen samaa mieltä, että tarpeettomissa määrin tässä nyt Sonya lyödään.

Fall Guysin yhtäkkinen Epic-tilin tarve oli paljon pahempi tapaus kuin tämä.
 
Sony ei tehnyt mitään väärää. Täysin pelinvalmistajan moka että julkaisu oli niin surkea että mikään ei toiminut. Itsekin muistan kun pelin ostin ja ihmettelin että eikö tuota PSN-tiliä nyt sitten tarvikkaan tehdä. Se ikkuna pamahti ruudulle mutta siitä vaan skipattiin ohi.
Paitsi että se linkkauksen toimimattomuus oli Sonyn vika. Olisiko ollut parempi ratkaisu, että julkaisun jälkeen olisi menty monta viikkoa niin ettei peliä voi pelata?

Kyllä Arrowheadin piikkiin tässä menee myös, etenkin tiedotuksen osalta, mutta Sony on täysin päivänselvä pääsyyllinen.
 
Fall Guysin yhtäkkinen Epic-tilin tarve oli paljon pahempi tapaus kuin tämä.

Se tuli minullekin vastaan, kun lapset halusi sitä pelata. Jostain syystä hoidin vaan homman ja elämä jatkui. Nämä on kuitenkin vain videopelejä.

Paitsi että se linkkauksen toimimattomuus oli Sonyn vika. Olisiko ollut parempi ratkaisu, että julkaisun jälkeen olisi menty monta viikkoa niin ettei peliä voi pelata?

Kyllä Arrowheadin piikkiin tässä menee myös, etenkin tiedotuksen osalta, mutta Sony on täysin päivänselvä pääsyyllinen.

Onkos tästä nyt jotain ihan faktatietoa, että mikä mahtoi toimimattomuuden taustalla olla? Taisi kyllä tuossa julkkarissa olla bitti poikittain siellä täällä. Ja joo, jos se tili on kerran ollut vaatimuksena, niin kyllä varmastikin lähinnä oikeaa ratkaisua olisi, että se asia hoidettaisiin kuntoon. Nyt tehtiin tuollainen kiertotie, mitä pelaajat alkoivat hyvin pian pitää tietenkin normaalina toimintamallina ja sitten seurasi parku, kun ilmoitettiin, että palataan normaaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi että se linkkauksen toimimattomuus oli Sonyn vika. Olisiko ollut parempi ratkaisu, että julkaisun jälkeen olisi menty monta viikkoa niin ettei peliä voi pelata?

Kyllä Arrowheadin piikkiin tässä menee myös, etenkin tiedotuksen osalta, mutta Sony on täysin päivänselvä pääsyyllinen.

Parempi ratkaisu olisi ollut että arrowhead olisi osannut hoitaa launchin ja se linkkaus olisi toiminut heti kuten muillakin peleillä on toiminut jotka third-party accountteja tarvii. Jotenki vaikea nähdä että Sonyn piikkiin menee se että pelinsäisesti ei voi luoda PSN-tiliä.
 
Parempi ratkaisu olisi ollut että arrowhead olisi osannut hoitaa launchin ja se linkkaus olisi toiminut heti kuten muillakin peleillä on toiminut jotka third-party accountteja tarvii. Jotenki vaikea nähdä että Sonyn piikkiin menee se että pelinsäisesti ei voi luoda PSN-tiliä.

Niin luulisi, että sieltä Sonyn puolelta on tarjolla se yksi ja sama API, käyttipä sitä kuka hyvänsä. Tuskinpa noita ihan pelikohtaisesti viritellään.
 
Ensimmäisenä vaikka maksullinen pleikkatili pakolliseksi online peleille PC:llä. Jos ei osaa kuvitella, kannattaa tutkiskella mitä ympärillä tapahtuu, vaikka esim autoalalla. Kuukausimaksulliset penkinlämmittimet autojen omistajille jne. Peleihin on aikaisemmin haaveiltu esimerkiksi maksullista aseen lippaan vaihtoa kesken pelisession.

Sitten jätetään peli hyllyyn ja pelaamatta. Riittävän moni kun päätyy samaan ratkaisuun, niin johan tapahtuu, niin kuin täasäkin tapauksessa.
 
Parempi ratkaisu olisi ollut että arrowhead olisi osannut hoitaa launchin ja se linkkaus olisi toiminut heti kuten muillakin peleillä on toiminut jotka third-party accountteja tarvii. Jotenki vaikea nähdä että Sonyn piikkiin menee se että pelinsäisesti ei voi luoda PSN-tiliä.
Missä PC-peleissä on vaadittu PSN-tili ja sen on voinut luoda pelin sisällä?
 
En puhunut PSN-tileistä vaan yleisestikkin peleistä missä tarvii third-party accountteja.
Niinpä. Helldivers 2 joutui nyt tekemään jotain mitä muissa peleissä ei ole tehty ja Sony ei ollut tähän valmis. Siksi se tilien linkitys piti disabloida kunnes Sony sai oman osuutensa kuntoon.

Se ei todellakaan ole Arrowheadin käsissä, että tuo linkitys toimii. PSN-tilin tekeminen pelin sisällä pitää myös tulla Sonylta , eikä Arrowhead voi omin päin mitään sellaista lähteä kyhäämään.
 
AH:n piikkiin tässä tapauksessa menee niinkuin itse pääjohtaja sanoi " minusta meidän olisi pitäny paremmin ilmoittaa tästä ja ajoissa " koska AH tiesi 6kk ennen julkaisua että kyseinen toiminto tulee mutta esim itse en koskaan pelissä edes nähnyt linkkaus tekstiä kun asensin ja eka kerran käynnistin. Se että tiesivät niin ihmetyttää että kyseistä peliä sitten myytiin 190 maassa vaikka todellisuudessa vain 69 maata voi kyseistä peliä pelata. Minun puolesta voi mennä " harjoittelijan " piikkiin kun AH kuitenkin pieni firma ja kaikkia asioita onneksi kaikki eivät tiedä.
 
Niinpä. Helldivers 2 joutui nyt tekemään jotain mitä muissa peleissä ei ole tehty ja Sony ei ollut tähän valmis. Siksi se tilien linkitys piti disabloida kunnes Sony sai oman osuutensa kuntoon.

Se ei todellakaan ole Arrowheadin käsissä, että tuo linkitys toimii. PSN-tilin tekeminen pelin sisällä pitää myös tulla Sonylta , eikä Arrowhead voi omin päin mitään sellaista lähteä kyhäämään.

Tässä ollaan hyvin vahvasti mutun äärellä. Ei voida mistään tietää, että missä kohtaa puutteita on ollut.
 
Minun puolesta voi mennä " harjoittelijan " piikkiin kun AH kuitenkin pieni firma ja kaikkia asioita onneksi kaikki eivät tiedä.

Kaikenlaisia mokia sitä tehdään ihan isoissakin organisaatioissa, kun on kiire ja kun tulee informaatiokatkoksia. Voi olla, että tuo linkitys on ollut sarjassa "kyllähän sen joku hoitaa".
 
Tässä ollaan hyvin vahvasti mutun äärellä. Ei voida mistään tietää, että missä kohtaa puutteita on ollut.
Kyllä voidaan, koska sen linkityksen ongelmat alkoivat, kun siirryttiin Sonyn järjestelmään. Helldiversin puolelta homma toimi kuten pitääkin.
 
Kaikenlaisia mokia sitä tehdään ihan isoissakin organisaatioissa, kun on kiire ja kun tulee informaatiokatkoksia. Voi olla, että tuo linkitys on ollut sarjassa "kyllähän sen joku hoitaa".
Toimitusjohtaja otti PSN linkityksen pois kun julkaisussa ei serverit pysynyt mukana. Kuitenkinkin, sanavalinta oli kokoajan optional, ei mandatory joksika se muutettiin myöhemmin. Ongelmahan tässä on myös se että osassa maita ei voi tehdä PSN tiliä ilman että ostat PS4 tai PS5 tälläisiä maita on ainakin Ukraina ja Latvia. Toki voit kiertää tämän VPN:llä mutta siitä joudut pian lähettämään kopion passista että voivat todistaa että olet oikeasti sinä. En myöskään tiedä kuinka tykkäävät siitä että huijaat lokaation.

1714979275979.png
 
En myöskään tiedä kuinka tykkäävät siitä että huijaat lokaation.
Tuo on ihan tavallista tehdä PSN tilejä eri regioneille hyvien tarjousten perässä. Esim itsellä on Jenkki-PSN, Japani-PSN ja Suomi-PSN. Ostellut pelejä aikoinaan jokaiselle niistä. En myöskään ymmärrä mitä tarkoitetaan sillä että pitää Sonylle lähetellä mitään passikuvia. Kuka niitä siellä kaipaa? Ken Kutaragi katsoo että kukas kaveri tämä on? Vai mikä homma?
 
Kyllä voidaan, koska sen linkityksen ongelmat alkoivat, kun siirryttiin Sonyn järjestelmään. Helldiversin puolelta homma toimi kuten pitääkin.

No edelleen siinä voi olla ongelma jo requestissa, joka tehdään sieltä pelin päästä, kun siirrytään sinne PSN:n puolelle. Näistä ei voi mitenkään ulkopuolinen tietää, että mikä on ollut rikki ja missä kohtaa. Suhteellisen monimutkaisia systeemeitä kuitenkin.

Toimitusjohtaja otti PSN linkityksen pois kun julkaisussa ei serverit pysynyt mukana. Kuitenkinkin, sanavalinta oli kokoajan optional, ei mandatory joksika se muutettiin myöhemmin. Ongelmahan tässä on myös se että osassa maita ei voi tehdä PSN tiliä ilman että ostat PS4 tai PS5 tälläisiä maita on ainakin Ukraina ja Latvia. Toki voit kiertää tämän VPN:llä mutta siitä joudut pian lähettämään kopion passista että voivat todistaa että olet oikeasti sinä. En myöskään tiedä kuinka tykkäävät siitä että huijaat lokaation.

Tuosta olen samaa mieltä, että peliä ei olisi pitänyt alunperinkään myydä maihin, missä ei PSN:ää voi virallisesti käyttää. Tietysti tuotakaan skenaariota ei voida mitenkään varmuudella eliminoida, koska ostovaiheessa täytyy katsoa vain sitä Steamin maatietoa, mikä sekään ei välttämättä pidä paikkaansa.
 
No edelleen siinä voi olla ongelma jo requestissa, joka tehdään sieltä pelin päästä, kun siirrytään sinne PSN:n puolelle. Näistä ei voi mitenkään ulkopuolinen tietää, että mikä on ollut rikki ja missä kohtaa. Suhteellisen monimutkaisia systeemeitä kuitenkin.
Sen perusteella mitä ulkopuolelta on voitu tutkia, niin request meni läpi ja Sonyn järjestelmän tukkoisuuteen tökkäsi. Kyllähän sen sai yleensä läpi jos jaksoi koittaa monta kertaa, joka kertoo myös siitä, että requestissa ei ole ongelmaa.

Mutta oli miten oli, niin Arrowhead joutui tienraivaajaksi, eikä millään järjellä ajateltuna ole tähän enemmän syyllinen kuin Sony. Ylipäätään tuo vaatimus on lopulta ihan turha ja siihen on lähdetty vain Sonyn ahneuden vuoksi.
 
Mutta miten se tuottaa Sonylle rahaa? Eikös tuossa riitä se pelkkä tili, mutta ei tarvitse kuitenkaan maksullista PS Plus tilausta?
Käyttäjämäärillä on valtava merkitys. Yhtiöt saavat käyttäjätietoja, joita käytetään markkinointiin ja tuodaan asiakasta muutenkin hiljalleen sisään yhtiön luomaan ekosysteemiin, missä voidaan hiljalleen lypsää asiakkailta rahaa. Lisäksi sijoittajia, johtoa ja omistusporrasta kiinnostaa käyttäjämäärät erittäin paljon.

Ei näitä tilejä ihan huvikseen vaadita, vaan kyllä siinä on painavat syyt taustalla, vaikka pelaamisen kannalta tiliä ei mihinkään tarvita.
 
Tietenkin ymmärrän sen, että käytännössä kaikessa on taustalla raha. Tottakai on, varsinkin kun on kyse pörssiyhtiöistä. Mutta tässä ei kuitenkaan nyt PC-pelaajilta ole oltu mitään maksua keräämässä, minkä luulisi olevan se kuluttajaa kiinnostava asia. Sitä juurikin ihmettelen, että kun jokaisella meistä on enemmän tai vähemmän pakon edessä tehtyjä tilejä ties kuinka monessa paikassa, joissa motiivit taustalla ovat samat, niin miksi juuri tämän yhden videopelin kohdalla asia on niin karmea. Edelleenkin uskon, että aika montaa PC-pelaajaa vaan pohjimmiltaan närästää olla missään tekemisissä konsolipuolen palveluiden kanssa. Tälläkin foorumilla on eräässä toisessa ketjussa ollut aistittavissa melkoisia antipatioita konsoleita ja niiden valmistajia kohtaan yleisesti.
 
Tietenkin ymmärrän sen, että käytännössä kaikessa on taustalla raha. Tottakai on, varsinkin kun on kyse pörssiyhtiöistä. Mutta tässä ei kuitenkaan nyt PC-pelaajilta ole oltu mitään maksua keräämässä, minkä luulisi olevan se kuluttajaa kiinnostava asia. Sitä juurikin ihmettelen, että kun jokaisella meistä on enemmän tai vähemmän pakon edessä tehtyjä tilejä ties kuinka monessa paikassa, joissa motiivit taustalla ovat samat, niin miksi juuri tämän yhden videopelin kohdalla asia on niin karmea. Edelleenkin uskon, että aika montaa PC-pelaajaa vaan pohjimmiltaan närästää olla missään tekemisissä konsolipuolen palveluiden kanssa. Tälläkin foorumilla on eräässä toisessa ketjussa ollut aistittavissa melkoisia antipatioita konsoleita ja niiden valmistajia kohtaan yleisesti.
Minua ei henkilökohtaisesti häiritse tuo PSN-tilin vaatimus, kun löytyy myös PS5 ja tili on ollut olemassa jo pitkään. Linkitin oman PSN-tilini Helldiversiin jo aikoja sitten.

Mutta kun merkittävä osa pelin ostaneista pelaajista asuu alueilla, missä tiliä ei voi luoda, niin ollaan hyvin nopeasti syvällä metsässä tämän homman kanssa. Etenkin, kun mitään pätevää syytä tälle vaatimukselle ei ole missään kohtaa ollut.
 
Ihan turhanpäiväsiä nämä linkkauspakotukset, eivät palvele millään tavalla pelaajan etua. Hyvä että perääntyivät tässä asiassa.

Linkityksen voi silloin ymmärtää, kun online-peliin on tili jo olemassa Steamin ulkopuolella ja halutaan jatkossa autentikoitua Steamin kautta (esim. Path of Exile, perustin tilin ennen kuin peli tuli Steamiin ja myöhemmin halusin ladata ja asentaa Steamin kautta tuon).

Helldiversin kohdalla tuo Social-toiminnallisuus muutenkin aika buginen. Omat kaverit näkevät pelin sisällä Steam-kaverinsa ja voivat kutsua peliin, jne. mutta itselläni ei näy mitään Steam-kavereita. Yksi kavereistani ei voi joinia mun luomiin sessioihin jos en laita sessiota asetuksista public-moodiin vaikka olen lisännyt hänet manuaalisesti kavereihin pelin sisällä.
 
Helldiversin kohdalla tuo Social-toiminnallisuus muutenkin aika buginen. Omat kaverit näkevät pelin sisällä Steam-kaverinsa ja voivat kutsua peliin, jne. mutta itselläni ei näy mitään Steam-kavereita. Yksi kavereistani ei voi joinia mun luomiin sessioihin jos en laita sessiota asetuksista public-moodiin vaikka olen lisännyt hänet manuaalisesti kavereihin pelin sisällä.
Kun itse laitoin crossplayn päälle niin rupesi pelittämään steam-kaverit normaalisti, kun crossplay oli pois päältä niin oli ongelmia.
 
Tuo on ihan tavallista tehdä PSN tilejä eri regioneille hyvien tarjousten perässä. Esim itsellä on Jenkki-PSN, Japani-PSN ja Suomi-PSN. Ostellut pelejä aikoinaan jokaiselle niistä. En myöskään ymmärrä mitä tarkoitetaan sillä että pitää Sonylle lähetellä mitään passikuvia. Kuka niitä siellä kaipaa? Ken Kutaragi katsoo että kukas kaveri tämä on? Vai mikä homma?
Iän varmistamiseen tarvivat kuvan passista jos olet laittanut liian pienen tai liian suuren. Keski-euroopassa (Saksa, Puola) on ihan normaalia toimintaa, skandeissa ei.

Tietenkin ymmärrän sen, että käytännössä kaikessa on taustalla raha. Tottakai on, varsinkin kun on kyse pörssiyhtiöistä. Mutta tässä ei kuitenkaan nyt PC-pelaajilta ole oltu mitään maksua keräämässä, minkä luulisi olevan se kuluttajaa kiinnostava asia. Sitä juurikin ihmettelen, että kun jokaisella meistä on enemmän tai vähemmän pakon edessä tehtyjä tilejä ties kuinka monessa paikassa, joissa motiivit taustalla ovat samat, niin miksi juuri tämän yhden videopelin kohdalla asia on niin karmea. Edelleenkin uskon, että aika montaa PC-pelaajaa vaan pohjimmiltaan närästää olla missään tekemisissä konsolipuolen palveluiden kanssa. Tälläkin foorumilla on eräässä toisessa ketjussa ollut aistittavissa melkoisia antipatioita konsoleita ja niiden valmistajia kohtaan yleisesti.
Näyttää osavuosikatsauksessa todella hyvältä kun on saatu PSN yli 200 tuhatta uutta käyttäjää. Voiko joku oikeasti sanoa että Sony on hyvä yhtiö? Rootkittejä CD-levyeihin, tiedot vuotaa minne milloinkin, ohjaimet driftailee suoraa paketista jne.
 
Tuo on ihan tavallista tehdä PSN tilejä eri regioneille hyvien tarjousten perässä. Esim itsellä on Jenkki-PSN, Japani-PSN ja Suomi-PSN. Ostellut pelejä aikoinaan jokaiselle niistä. En myöskään ymmärrä mitä tarkoitetaan sillä että pitää Sonylle lähetellä mitään passikuvia. Kuka niitä siellä kaipaa? Ken Kutaragi katsoo että kukas kaveri tämä on? Vai mikä homma?
Tavallista se on, mutta ei käyttöehtojen mukaan sallittua. Vaikka niin voi tehdä, niin eihän käyttäjiä voida vaatia rikkomaan käyttöehtoja.
 
heti kun peli studio rajoitti pelin maakohtaiset osto rajoitukset steamissa niin Sony pelästy lol

Sony vissiin aika tyytyväinen kun saanut myydä maailman laajuisesti steamin asiakkaille. Studio meinas mennä pilaamaan koko homman rajoittamalla myyntejä vain PSN verkon tukemille maille.
 
heti kun peli studio rajoitti pelin maakohtaiset osto rajoitukset steamissa niin Sony pelästy lol

Sony vissiin aika tyytyväinen kun saanut myydä maailman laajuisesti steamin asiakkaille. Studio meinas mennä pilaamaan koko homman rajoittamalla myyntejä vain PSN verkon tukemille maille.
Itse uskoisin että tuo on julkaisijan vastuulla missä kauppapaikoilla ja regioneilla peli on saatavilla. Studio ei voi heittää vain pätsiä sisään joka sallii pelin myymisen esim vain suomessa. Se on Sony tässä tapauksessa joka nuo muutokset oli tuomassa eli peli rajoitettiin vain niihin 69 maahan missä PSN saatavilla.
 
heti kun peli studio rajoitti pelin maakohtaiset osto rajoitukset steamissa niin Sony pelästy lol

Sony vissiin aika tyytyväinen kun saanut myydä maailman laajuisesti steamin asiakkaille. Studio meinas mennä pilaamaan koko homman rajoittamalla myyntejä vain PSN verkon tukemille maille.
Sony sen myyntirajoituksen takana on. Miksi ihmeessä se olisi Arrowhead, joka ei ole vastuussa pelin myynnistä?
 
Itse uskoisin että tuo on julkaisijan vastuulla missä kauppapaikoilla ja regioneilla peli on saatavilla. Studio ei voi heittää vain pätsiä sisään joka sallii pelin myymisen esim vain suomessa. Se on Sony tässä tapauksessa joka nuo muutokset oli tuomassa eli peli rajoitettiin vain niihin 69 maahan missä PSN saatavilla.
Itse ihmetytti kun sonyn ja arrowhead diiliin kuului tuo psn linkkaus jo heti julkaisussa, mutta studion vetäjä mainitsi sen poistamisen olleen hänen oma päätös ja peliä myytiin maailman laajuisesti.
Mites jos olisikin ollut heti alusta asti pakollista PSN linkkaus ja peliä kummiskin myytiin alueilla jossa ei ole mahdollista liittyä psn verkkoon.

Muok:
vilkaisin Documentation Home Page (Steamworks Documentation) steamworks sivua, mutta en jaksa lukea kaikkea läpi selvittääkseni mitä kaikkea kehittäjä ja julkaisia voi muokata steam store sivulla. Uskotaan sitten että Sony oli kaiken takana
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää osavuosikatsauksessa todella hyvältä kun on saatu PSN yli 200 tuhatta uutta käyttäjää. Voiko joku oikeasti sanoa että Sony on hyvä yhtiö? Rootkittejä CD-levyeihin, tiedot vuotaa minne milloinkin, ohjaimet driftailee suoraa paketista jne.

Niin kyllä, pörssiyhtiö, missä on ihan tavallista, että halutaan esitellä mieluummin isoja kuin pieniä numeroita. Siitä en tiedä, että onko hyvä yhtiö, mutta tuskin se mitenkään olennaisesti huonompikaan on kuin muut globaalit suuryritykset. Jollain Sony-BMG:n tekosilla ei varmastikaan ole mitään tekemistä minkään pelikonsolibisneksen kanssa, tietomurtoja yritetään ja tehdään jatkuasti milloin minnekin (erityisesti suuriin yrityksiin niitä yritetään), ja rautaongelmia on toisinaan varmasti kaikilla valmistajilla, jotka ylipäätään jotain erehtyvät valmistamaan.
 
heti kun peli studio rajoitti pelin maakohtaiset osto rajoitukset steamissa niin Sony pelästy lol

Sony vissiin aika tyytyväinen kun saanut myydä maailman laajuisesti steamin asiakkaille. Studio meinas mennä pilaamaan koko homman rajoittamalla myyntejä vain PSN verkon tukemille maille.
Steam vissiin alkoi palauttaa rahoja niille joiden maahan tuota tiliä ei voi tehdä. Loppusumma luultavasti olisi ollut melkoinen, joten eiköhän taipumisen syy ollut ihan raha
 
Steam vissiin alkoi palauttaa rahoja niille joiden maahan tuota tiliä ei voi tehdä. Loppusumma luultavasti olisi ollut melkoinen, joten eiköhän taipumisen syy ollut ihan raha
viime sivulla mainitsinkin asiasta kun vilkaisin noita arvosteluita enkä löytänyt kuin muutaman ketkä olivat halunneet rahansa takaisin.
 
Itse ihmetytti kun sonyn ja arrowhead diiliin kuului tuo psn linkkaus jo heti julkaisussa, mutta studion vetäjä mainitsi sen poistamisen olleen hänen oma päätös ja peliä myytiin maailman laajuisesti.
Mites jos olisikin ollut heti alusta asti pakollista PSN linkkaus ja peliä kummiskin myytiin alueilla jossa ei ole mahdollista liittyä psn verkkoon.

Muok:
vilkaisin Documentation Home Page (Steamworks Documentation) steamworks sivua, mutta en jaksa lukea kaikkea läpi selvittääkseni mitä kaikkea kehittäjä ja julkaisia voi muokata steam store sivulla. Uskotaan sitten että Sony oli kaiken takana
Se linkkaus oli pakollista heti alussa, mutta se vaatimus poistettiin ilmeisesti muutaman tunnin kuluessa julkaisusta.

Ja vaikka Arrowheadin pomo oli tuota vaatimusta ottamassa pois, niin hän teki sen Sonyn luvalla.
 
Se linkkaus oli pakollista heti alussa, mutta se vaatimus poistettiin ilmeisesti muutaman tunnin kuluessa julkaisusta.

Ja vaikka Arrowheadin pomo oli tuota vaatimusta ottamassa pois, niin hän teki sen Sonyn luvalla.
Tuo pomo näköjään sanoikin twitterissä ettei studio hoida myyntiin liittyviä yksityiskohtia eli heillä ei ole steam oikeuksia muuttaa myynti alueita.
 
Summasummarum:
Playstation PC LLC on hoitanut kaiken myynnin ja siihen liittyvän säätämisen. Eli Sony oli se joka päätti alunperin myydä peliä alueilla missä ei voi PSN tiliä perustaa vaikka tiesi että peliin on tulossa PSN tilin pakotus. Pelin kehittäjä sitten jäänyt ristituleen, tietenkin kehittäjilläkin on tässä vastuuta mutta suurin osa vastuusta on edelleen Sonyllä.

Kolmannen osapuolen tilin pakotus jälkikäteen on minun mielestä vielä siellä rajamailla että pitäisikö siitä nostaa paskamyrsky vai ei, mutta se että kaiken lisäksi myydään peliä alueilla missä kyseistä tiliä ei voi edes tehdä menee heittämällä sen rajan yli.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 128
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom