Isoimissa kasvukeskuksissa on käytännössä koko ydinkeskusta alue maksullista pysäköintiä, kauppakeskuksissa, tavarataloissa maksulliset parkit, kadunvarsin ruokakaupat niin kadunvarsipysäköinti maksullista. maksullisuus niin yleistä ja oletus että on jos saa kaupanpäälliseksi tunnin pysäköinnin, niin siihen kannattaa uhrata kadunvarsimainospintaa parikymmentäneliötä.
Isot automarketit sitten tarjoaa asiakkaille pysäköintiä, pidempää aikaa, se ruutu maksaa niissä vähemmän ja ne nimenomaan haluaa autoilevat, ne ostaa enemmän, ja halutaan että kuluttavat aikaa(rahaa) enemmän, pienelläkkin pysäköinti hinnalla hän siirtyy viereisen ketjun kauppaan.
Keskustoissa taasen se ruutumaksaa enemmän, ja niitä on niukasti, ja kertaostokset pienempiä, niin halutaan että vaihtuvuus ja että pärjätään myös jalan tulijoille hinnoissa.