Kiljuen söisin.Tuossa päivänä muutamana kokkailin Bic Mac -kastiketta ja yritin demota ko. hampurilaista ja ihan hyvää tuli.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiljuen söisin.Tuossa päivänä muutamana kokkailin Bic Mac -kastiketta ja yritin demota ko. hampurilaista ja ihan hyvää tuli.
![]()
Tän ohjeen mukaan menin:Ei muistuta BicMac'a...paljon kuohkeampi ja parempiMistä löytyy resepti kastikkeeseen?
Mitä eroa Turun sinapilla ja jenkkien Yellow Mustardilla on? Olen pitänyt niitä suunnilleen samanlaisina eli mietoina ja makeina ja näistä selvästi erilainen on esim. Dijon.
Ei suoraan hamppareihin liity, mutta Macin side dish ranskalaiset tässä. Muutaman kerran kokeillut ja ainakin Rosamundalla tulee hyvät kun muistaa pitää paistettavan määrän kerralla pienenä, jotta keittimen teho ei lopu kesken. Pakastaminen ei mielestäni paranna enää koostumusta.
![]()
Perfect Thin and Crispy French Fries Recipe
Get the McDonald's–style fries of your dreams at home with this recipe for perfect thin and crispy french fries.www.seriouseats.com
Meikästä Yellow Mustart ja Dijon (ruuan laittoon, ei suoraan makkaralle) on erittäin lähellä toisiaan, kaukana perus Turun sinapista tai Meiran sinapista mitkä on kai Suomen yleisimmät.Mitä eroa Turun sinapilla ja jenkkien Yellow Mustardilla on? Olen pitänyt niitä suunnilleen samanlaisina eli mietoina ja makeina ja näistä selvästi erilainen on esim. Dijon.
Tän ohjeen mukaan menin:
Toi Yellow Mustard on todella erimakuista kuin suomalaiset sinapit. En muista että mikään sinappi olis edes vähänkään tuon makuista. Hassua sinällään että itse en tuosta sinapista juuri pidä, mutta se sopii juuri majoneeseihin ja kastikkeisiin sun muihin todella hyvin.
Oon eräänkin ruuan pilannut kun ohjeessa käsketään laittamaan sinappia ja laittaa näitä suomalaisia. Ne on niin erilaisia että herkästi pilaa ruuan.
Meikästä Yellow Mustart ja Dijon (ruuan laittoon, ei suoraan makkaralle) on erittäin lähellä toisiaan, kaukana perus Turun sinapista tai Meiran sinapista mitkä on kai Suomen yleisimmät.
En sanois mitään nuista makeiksi/sokerisiksi. Yellow ja Dijon on enemmänki kirpeitä ns. "sinapin" makuisia ja niitä on helppo laittaa liikaa. Turun sinappia voi laittaa makkaran kaveriksi vaikka kuinka eikä haittaa. Sitten on erikseen ne Ruotsissa suosiossa olevat makeat sokeriset sinapit.
Joo ne on kyllä todella voimakkaan makuisia. Niiden käyttöä ei todellakaan kannata liioitella koska sen jälkeen koko ruoka maistuu sinapilta.Meikästä Yellow Mustart ja Dijon (ruuan laittoon, ei suoraan makkaralle) on erittäin lähellä toisiaan, kaukana perus Turun sinapista tai Meiran sinapista mitkä on kai Suomen yleisimmät.
En sanois mitään nuista makeiksi/sokerisiksi. Yellow ja Dijon on enemmänki kirpeitä ns. "sinapin" makuisia ja niitä on helppo laittaa liikaa. Turun sinappia voi laittaa makkaran kaveriksi vaikka kuinka eikä haittaa. Sitten on erikseen ne Ruotsissa suosiossa olevat makeat sokeriset sinapit.
Olen perunasämpylöiden fani, mutta kyllä tuoreet itsetehdyt voittaa kaikki. Tuoreutta ei oikein kaupan sämpylät pysty päihittämään vaikka oisivat mitä. Näissä sämpylöissä kiinnostaa kovasti tuo siirappi, pizzataikinassaki hunaja on ollu hyvä pelkän sokerin sijaan.Tuli testattua pretzel-sämpylöitä hampurilaisissa, omalla twistillä. Järkyttävän hyviä, menee jatkoon
3dl maitoa
1,5dl kaurahiutaleita
4-5dl vehnäjauhoja
1rkl siirappia
50g voita
1pss kuivahiivaa
2tl suolaa
1 litra vettä
3rkl ruokasoodaa
Kaada maito ja kaurahiutaleet kulhoon, lämmitä mikrossa 1-2min kunnes puuro on valmista. Paloittele voi ja sekoita se ja siirappi puuron joukkoon. Odota että puuro jäähtyy kädenlämpöiseksi ja lisää kuivahiiva sekaan. Anna seistä 10-15min kunnes puuron pinnalla on kuplia. Lisää jauhot ja suola puuron sekaan ja vaivaa ainakin vartti. Anna taikinan nousta liinan alla pari tuntia. Jaa taikina 7-8 osaan ja pyörittele palloiksi leivinpaperille. Anna nousta vielä puolisen tuntia.
Laita uuni lämpenemään 220 asteeseen. Keitä kattilassa litra vettä ja 3rkl ruokasoodaa. Nostele sämpylät yksitellen kattilaan, keitä noin 15 sekuntia per puoli jonka jälkeen nosta sämpylä varovasti reikäkauhalla takaisin uunipellille. Voit halutessasi ripotella sämpylöiden päälle sormisuolaa ennen paistamista. Paista 15-20min.
![]()
![]()
Suomalaisissa sinapeissa perusraaka-aineiden järjestys osuuksien mukaan on vesi, sinapinsiemen ja etikka. Amerikkalaisissa taas etikka, vesi ja sinapinsiemen. Mietoja, tai sanoisin jopa mauttomia sinappisuudeltaan, mutta etikkaisuudeltaan pistäviä.Mitä eroa Turun sinapilla ja jenkkien Yellow Mustardilla on? Olen pitänyt niitä suunnilleen samanlaisina eli mietoina ja makeina ja näistä selvästi erilainen on esim. Dijon.
Käyttääkö joku muka jotain muuta kuin Heinzia? Pitääkin muuten kokeilla tuota peukalokikkaa ensi kerralla.Parempi ketsuppi ois hakusessa, kun nykyiset Felix ja Meira erottaa selvästi esim. ravintoloissa käytettävistä.
Pitää koittaa Heinziä. En ole aiemmin huomannut keskittyä ketsuppiin ollenkaan, mutta viimeksi kun söin "ravintolahampurilaisen" se maistui niin mukavasti että selvästi siinäkin on parantamisen varaa. Peukalolla kuopan painaminen tekee ihmeitä, sellainen pieni kuoppa estää "tunturin" kasvamisen pihvin keskelle hyvin.Käyttääkö joku muka jotain muuta kuin Heinzia? Pitääkin muuten kokeilla tuota peukalokikkaa ensi kerralla.
Tossa kannattaa aloittelijan muistaa että tuo jauheliha pitää sekoittaa ja muusata KUNNOLLA, niin että siitä tulee melkeimpä "taikinaa". Siitä sitten pihvit niin pysyy hyvin kasassa. Jos ei kunnolla vaivaa niin pihvit hajoaa herkästi paistettaessa varsinkin grillissä. Moni aloittelija tekee ton mokan ja ihmettelee kun pihvit ei toimi. Ja aina voi laittaa sekaan ruokalusikallisen tai kaksi korppujauhoja niin se sitoo taikinaa paremmin ja pysyy paremmin kasassa.Sämpylöiksi kuohkeat perunasämpylät. Lihaksi tulee ostettua 400g 17% naudan jauhelihaa, josta tulee 4 kpl isoa hampurilaista. Kannattaa olla tarkkana ettei osta halvempaa sika-nautaa tai vähärasvaista alle tuon 17%. Sen huomaa heti maussa. Pihvien tekoon ei tartte kananmunaa, sipulikeittoa tai muuta erikoista. Lyö vain lihat kulhoon, lisää vähän suolaa ja vielä vähemmän mustapippuria ja sekoittaa kaiken kädellä. Lopuksi jaan mössön neljään osaan ja painelen ne leivinpaperin ja kattilan avulla niin isoiksi pihveiksi että ne tulee ainaki sentin yli sämpylästä, silloin pihvi kutistuu paistaessa sopivan kokoiseksi sämpylään. Painan myös peukalolla kuopan keskelle pihviä että tulee tasainen. Nuo kaksi jos jättää tekemättä niin paskaa on luvassa, pihvi on vain puolet sämpylästä ja muistuttaa melkeinpä enemmän isoa lihapullaa kuin pihviä.
Juustona käytän aina halpaa sulatejuusto cheddaria. Rainbowin ja Hochlandin sulatejuustot on vahvan makuisia ja yksi viipale riittää. Olen aina pettynyt niihin korkealaatuisiin ja kalliimpiin jotka ei sula ilman vesitilkkaa ja paitinpannun kantta. Niiden käyttöön pitäisi olla varmaan oikea kokki ja tietää miten niitä käyttää, sillä ne eivät maistu läpi niin paljoa kuin sulatejuustoversiot, ja varmaan saa loihdittua vaikka mitä makuja.
Perus ketsupin, (yellow mustard) sinapin, valmis hampurilaismajoneesin ja sriracha/poppamies tipat sekoitan valmiiksi pienessä kulhossa, ja voitelen kumpaankin sämpylän puoliskoon. Samaan mössöön voi lisätä kuutioidut maustekurkut, mutta tulee silti aina laitettua kurkut viipailena jolloin ne erottuu selkeästi syödessä. Kurkut ja salaatin laitan aina hampurilaisen alaosaan, paitsi tomaattiviipaleet yläosaan.
Kannattaa myös muistaa ostaa hampurilaistaskuja. Lisää syömismukavuutta 100% kun voi syödä räpimättä.
Parempi ketsuppi ois hakusessa, kun nykyiset Felix ja Meira erottaa selvästi esim. ravintoloissa käytettävistä.
En tiiä miten noita onnistuu vaivaamatta tehdä ja ihan kunnon 17% tai enemmän käyttäny. Viime kesänä yritin tehdä kebakoita enkä vaivannu kokeeks taikinaa käytännössä yhtään ja kaikki hajos ja tippu grillin syövereihin. Samoin käy pihvienkin kanssa vaikka paunnulla yrittää tehdä niin jo kääntäessä ne hajoo palasiks. Kunnolla kun vaivaa niin ne kestää mitä vaan.Ikinä en ole tehnyt jauhelihalle muuta kuin muovannut sen muotoonsa. En siis ole koskaan vaivannut sitä ja ei aina on pysynyt kasassa. Jos en ihan väärin muista, niin taisi purilais guru Herlevikin joskus sanoa, että mitä vähemmän tuota veivaa, niin sen parempi.
Saatikaan koskaan en ole pihviin laittanut mitään jauhoja tai kanamunaa tukemaan rakennetta. Ehkä itsellä on sitten käynyt tuuri... Kaikki toki hajoaa, jos jämähtää grilliin, mutta kunnon rasvaprosentilla olevalla lihalla tuskin sitä ongelmaa tulee.
Joo, toki kannattaa tehdä niin, kuin on omaan makuun. Sillain kuitenkin puristan lihan kasaa, että ei ole sellainen jauhelihamainen rakenne. Toistaiseksi sen on itsellä ainakin piisannut. Ainakin pihveissä.En tiiä miten noita onnistuu vaivaamatta tehdä ja ihan kunnon 17% tai enemmän käyttäny. Viime kesänä yritin tehdä kebakoita enkä vaivannu kokeeks taikinaa käytännössä yhtään ja kaikki hajos ja tippu grillin syövereihin. Samoin käy pihvienkin kanssa vaikka paunnulla yrittää tehdä niin jo kääntäessä ne hajoo palasiks. Kunnolla kun vaivaa niin ne kestää mitä vaan.
Tiiän että tossa on kahta koulukuntaa mutta mä en vaan mitenkään ymmärrä miten noita voi tehdä niin että ne ei hajoa jos ei kunnolla vaivaa.
Teen aina Bic Mac soosin tällä ohjeella.Mitä majoneeseja käytätte? Olen kokeillut itse useaa erilaista valmista Naughty Brgr majoa, mutta omasta mielestä ne eivät oikein ”maistu läpi” tai juurikaan miltään muutenkaan.
Missään nimessä ei pidä tehdä siitä mitään taikinaa, niin tulee lihamureketta ja hampparipihvistä sitkeää skeidaa. Niin vähän työstöä kuin mahdollista, muovaat vaan siitä ne pihvit haluttuun muotoon ja lisää mausteet vasta grillissä pannulle pihvin pinnalle. Mitään ongelmia ei ole ikinä ollut koossa pysymisen kanssa.
Tuota tavaraa saa tosiaan tuolta pikapaikoista, luulen että valtaosa kumminkin haluaa murean ja mehukkaan pihvin, smashit sitten oma juttunsa, ei niihinkään tarvitse tosin mitään taikinaa tehdä.Riippuu varmaan myös siitä mitä hampparilta haluaa.
Mulla on aina tavoitteena tehdä mäkkityylisiä hamppareita enkä voi sietää niitä paksupihvisiä rasvaa tihkuvia artesaanihampurilaisia. Ohuita tiiviitä pihvejä pari kolme per purilainen ja mielummin suoraan pakastimesta pannuun/grilliin. Sillä lailla olen omaan makuun saanut parhaimmat hampparit.
Sitten on tää toinen koulukunta missä on kolme senttiä paksu pihvi joka on paistettu mediumiksi ja tihkuu nestettä ja rasvaa ja syödään haarukalla ja veitsellä. Ne ei ole ainakaan mun juttuni.
No juu, tärkeäähän se on tietää mitä haluaa. Tässä on se kaksi koulukuntaa kuten sanoin.Tuota tavaraa saa tosiaan tuolta pikapaikoista, luulen että valtaosa kumminkin haluaa murean ja mehukkaan pihvin, smashit sitten oma juttunsa, ei niihinkään tarvitse tosin mitään taikinaa tehdä.
Tämä muuten toimii!Smashburger se ainoa oikea. 17+ jlihasta pallo, joka liiskataan _kuumaan_ parilaan vaikka muurauskauhalla. Mausteeksi SPG ja käännön jälkeen juusto päälle. Pari majoa, ketsuppi ja vaikka pikkelöity punasipuli, niin se on siinä. Vähempi on enempi.
Majoneeseiksi vaikka paahdettu valkosipuli ja savupaprika. Valkosipulin paahto uunissa tai siinä samassa grillissä, kun paahtunut niin puristaa pois kuoresta, lyö sitruunamehua, suolaa, sokeria ja vähän pippuria hellmanssin (tai muun) sekaan. Savupaprika jauheena ja vähemmän paahdettua valkosipulia.
Aamen. Briossi/perunasämpylä, Smashpihvi 20% naudan jauhelihasta, jenkkicheddar, suolakurkku, sipulihake, pohjalle majoneesi ja kanteen jenkkisinappi. Tuo on itselle se perusburger mkä vaan toimii.Smashburger se ainoa oikea. 17+ jlihasta pallo, joka liiskataan _kuumaan_ parilaan vaikka muurauskauhalla. Mausteeksi SPG ja käännön jälkeen juusto päälle. Pari majoa, ketsuppi ja vaikka pikkelöity punasipuli, niin se on siinä. Vähempi on enempi.
Pitääpä ottaa testiin tuo. On tullut youtubessa vastaan, mutta vielä toistaiseksi kokeilematta.Oklahoma-style smashed onion burger kannattaa ottaa kokeiluun, jos ei ole entuudestaan tuttu:
Oklahoma-Style Onion Burgers Recipe
Paitsi sen helvetin pihvin kanssa joka hajoo joka hiton kerran.Nämä mielellään hiiligrilliin, niin eipä tuossa voi epäonnistua.
Tätä voi suositella. Ei ole kyllä samanlainen ku burgerimestoissa, vaan parempi.Paitsi sen helvetin pihvin kanssa joka hajoo joka hiton kerran.
Noita perunasämpylöitä olen itsekki jonkin verran käyttäny mutta ne on enemmän omasta mielestä porilaishamppareita (eli mitä paahdetaan molemmilta puolilta parilassa.
Pitänee koittaa metsästää joku hyvä sämpyläohje jostain ja vaan kokeilla.