Siinä rikotaan sopimusta mikä on tehty Microsoftin kanssa, eli se lisenssiehto.
Kyllä. Niitä saa rikkoa niin paljon kuin haluaa, ei mene lain edelle. Ihan sama asia, jos Cittarin tarjouksessa lukee "ei jälleenmyyntiin" ja myyt sen silti kaverillesi. Voi voi. Ei Citymarket niitä takaisin hae.
Mitään rikosta ei siis ole tapahtunut ja se on suurin argumentointivirheesi ja se on sitä misinformaatiota, jota levität.
Tietenkin, jos haluat ajatella, että esim. tämä kaveri on piraattihuijari, niin vaatii kyllä kovan luokan ajatusleikkiä:
(myyjän nimi on sensuroitu, ensimmäinen klikkaamani lisenssimyynti, jossa oli myyjällä 1000+ palautetta)
Siellä on kauppaa käyty ainakin 10+ vuotta, viimeiset palautteet pelkästään Windows-lisenssejä ja 17 lisenssiä myynnissä. Lisäksi on tunnistautunut tehomyyjä.
Niin onko tämä kaveri nyt maksanut Suomen polisiin hiljaiseksi alle kympin lisensseistä saamillaan verirahoilla?
Onko tässä Suomen elektroninen mafia?
Miten huuto.net ja poliisi antaa tämän kaverin jatkaa toimintaansa?
Olisiko kuitenkin todennäköisin selitys totta: toiminta on täysin laillista ja läpinäkyvää. Siinä ei ole mitään laitonta ja voit mennä poliisille ilmoittelemaan, niin nauravat sinut ulos.
Mutta kyllä Suomessa toki laki menee niin, että jos joku ostaa vaikka varastettua tavaraa, ei se ostajalle siirry omistus. Varastettu tavara voidaan hakea pois, ja ohjelmistolisenssien tapauksessa Microsoft voi ihan vapaasti rampauttaa tai pistää lukkoon miten parhaaksi näkee kun kyse on Microsoftin omaisuudesta, ihan EU lakien mukaan. Jos on hankaluuksia niin myyvät kyllä uuden lisenssin. Itseasiassa, Microsoft saisi vapaasti vaikka laittaa nettiin palvelun missä näkyy jokaisen huijarin myymän Windowsin asennus geokoordinaatteina jos suinkin onnistuu, että saa koko maailma naureskella näille eikä se rikkoisi mitään lakia. Laitetaan sitä polkupyöräänkin jemmaan GPS paikannin näyttämään missä se menee jos joku pöllii sen.
Haluaisin tietää ne lait, mihin viittaat? Itse viittaan siihen ennakkotapaukseen Saksassa, jossa Oracle haastoi saksalaisen firman lisenssien jälleenmyynnistä ja hävisi. Linkki aikaisemmin tässä ketjussa.
Toim.Huom. Niitä lakeja ei ole olemassa kaikkiin itse päässään keksimiin väitteisiin. Pistänkin vitosen palkkion, jos tänään pistät linkkejä ihan lakitekstiin. Mielestäni voisit kuitenkin maksaa minulle vitosen, kun minulla oli lähde väittämälleni ja sinulla ei...
Toim.Huom.#2 Jos ei vielä tullut selväksi, lisenssiehdot eivät ole laki. Tämä on vaan jotenkin tyhmä oletus, joka osoittaa suurta tietämättömyyttä.