Tämä on oikein ja väärin. Lisenssiehtojen vastaisia myyntejä olen tehnyt vaikka minä itse. Myin Microsoftilta ostamani Vista-lisenssin eteenpäin, vaikka niitä ei saa myydä eteenpäin. Ei ollut väärin, eikä waretusta. Microsoft ei saanut myyntirahoistani sentin senttiä.
Omistamansa lisenssin saa EU-lain perusteella myydä eteenpäin. Suomen laki on samaa mieltä. Kannattaa tämän foorumin kysyä asiantuntijalakimiehen kanta tähän..
Tuossa on kyllä epäselvyyksiä, mutta käytetyn lisenssin ostamisessa ei ole mitään laitonta. Se kyllä rikkoo
käyttöehtoja, kun Microsoft ei saa siitä rahaa, mutta haluaisi saada. Tuonne toiseen ketjuun olen välillä linkannut tuomioistuimien päätöksiä:
Olen jo tovin ihmetellyt - ja varsinkin viime kuukausien aikana - miten jotkut voivat myydä Windows 10 lisenssejä alle 15e hintaan? Vastaaviin hintoihin en ole törmännyt kuin eBay:ssa (hinta n. 6 euroa). Mietin, että ostaako joku todenteolla jotain, mitä voisi myydä 1,4-1,5e kalliimmaalla...
bbs.io-tech.fi
Tämä on ehkä vähän eri asia, kun myyjänä on yritys ja ei välttämättä ole hankittu noita lisenssejä tavalla, jossa ne olisivat jääneet yli normaalisti. Mutta mielenkiintoinen lakitekninen kysymys, johon muuten Sampsa lupasi ottaa kantaa kun hankkivat kokoamaansa PC:hen Windowsin.
Lyhyesti tässä on mahdollista, että on kyseessä tapaus, jossa laki sanoo toista ja käyttöehdot toista. Laki voittaa.