Half Life: Alyx

Tänään (huomenna?) on kehitystiimin AMA redditissä.
Jan 22 9 AM PST.


Hemmetin aikavyöhykkeet :D
 
Half-Life Alyx herättä meikäläisen Ocukus Riftin taas "talviunesta". Vaikka siiloin tällöin on VR maailmassa käyty Google Earthi, Skyrimia ja Doom 3 ta katsomassa/pelaamassa.
Half-Life Alyx menee suoraan ennekoostoon ja tuskin tulen katumaan.
 
Rupesin miettimään, että käynnistykö tämä peli minun GTX 980 TI kortilla? Minimivaatimus 1060, vaikka testiarvot ovat sillä huonommat, kuin gtx 980ti kortilla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kuinka monimutkaista saada Half-Life 2 VR mod toimimaan? (englanti valitettavasti ei taittu kovin hyvin) Onko VR modi kokeilemisen arvoinen?
 
Viimeksi muokattu:
Esitin kysymyksen näköjään pikkuisen väärin. Kyllä nyt perus englanti on jotenkin ymmärrettävä. On jäänyt vaan eng. asennusohjeet epäselväksi (youtube). Half-Life 2 itse pelissä on puhekielet vielä Saksa ja venäjä. Noita puhun vapaasti, kuin myös viro ja suomi. Itse pelissä käytetty eng. on sen verran yksinkertainen, että ymmärrän jotenkin. Eli pärjään. Olen normi Half-Life pelannut ainakin 4x. alusta loppu :)
Kaipasin tarkkoja suomenkielisiä ohjeita, miten saan Half-Life 2 toimimaan VR muodossa, koska en ole pc alalla kaikesta terävin kynä ja ikä painaa päälle. ;) Jos ei apua tule, ei haitta. 23 maaliskuu ei ole enää kaukana. ;) Kiitos etukäteen.
 
Itsellä kesken HL2 Rift S:llä Gmodin kautta pelattuna. Tämä onnistui kohtuullisen pienellä säädöllä, mutta etenkin ajoneuvopätkät koettelevat VR -ummikkoa (vajaat pari kuukautta pelannut VR:llä ja tämä ensimmäinen free locomotion -peli).
Tämän asentaa workshopin kautta:
Ja manuaalisesti nämä tiedostot https://github.com/catsethecat/vrmod-module/archive/master.zip Garrysmodin kansioon. Tässä sai olla tarkkana että tulevat oikeaan kansioon.
Muut modit ovat sitten vapaavalintaisia (paremmat asemodelit tms).
Ennen gmodin käynnistystä otetaan pois käytöstä VR theater (Steamista gmodin properties -> SteamVR Desktop Game theater).
Gmodissa ladataan kartta kerrallaan, kun kartta ladannut, Q pohjaan -> Utilities -> Virtual reality -> VRMod Utility -> Start VR. Pituuden voi myös säätää itselle sopivaksi ja asettaa VR:n käynnistymään automaattisesti kartan lataamisen yhteydessä.
Näillä pääsee alkuun, mutta peliä ei tosiaankaan ole tehty VR:ää silmällä pitäen. Asevalikosta löytyviin VR-teleporttiin ja physics guniin olen joutunut välillä turvautumaan.
 
Itsellä kesken HL2 Rift S:llä Gmodin kautta pelattuna. Tämä onnistui kohtuullisen pienellä säädöllä, mutta etenkin ajoneuvopätkät koettelevat VR -ummikkoa (vajaat pari kuukautta pelannut VR:llä ja tämä ensimmäinen free locomotion -peli).
Tämän asentaa workshopin kautta:
Ja manuaalisesti nämä tiedostot https://github.com/catsethecat/vrmod-module/archive/master.zip Garrysmodin kansioon. Tässä sai olla tarkkana että tulevat oikeaan kansioon.
Muut modit ovat sitten vapaavalintaisia (paremmat asemodelit tms).
Ennen gmodin käynnistystä otetaan pois käytöstä VR theater (Steamista gmodin properties -> SteamVR Desktop Game theater).
Gmodissa ladataan kartta kerrallaan, kun kartta ladannut, Q pohjaan -> Utilities -> Virtual reality -> VRMod Utility -> Start VR. Pituuden voi myös säätää itselle sopivaksi ja asettaa VR:n käynnistymään automaattisesti kartan lataamisen yhteydessä.
Näillä pääsee alkuun, mutta peliä ei tosiaankaan ole tehty VR:ää silmällä pitäen. Asevalikosta löytyviin VR-teleporttiin ja physics guniin olen joutunut välillä turvautumaan.
Kiitos!
Suosittelen Skyrim VR (steam). Maksaa kylläkin 60, mutta todella hyvä pelikokemus. Itse pelaan istumalta, koska pelin pelijaksot ovat todella pitkiä.
 
Heikolta näyttää Valve Index saatavuus näin kuukausi ennen julkaisua :(

 
Heikolta näyttää Valve Index saatavuus näin kuukausi ennen julkaisua :(


Itse onnistuin marraskuun lopussa tilaamaan varmaan niitä "viimesiä". Itsellekin tuli viesti, että on väliaikaisesti varasto tyhjä ja ei tietoa toimituksesta. Yllättäen lähti kuitenkin jo parin päivän jälkeen tulemaan.

Nyt voi olla jo aika pitkät tilausjonot noissa.

Harmi kyllä kuluttajien kannalta, sillä on todella pätevä VR-setti kyseessä.
 
Harmi. Olis ollut nyt tonni ylimääräistä ja laittanut ne tuohon VR-kittiin. Ei sitten. :grumpy:
 
Valve julkaisi juuri äsken kolme pelivideota.







Ekassa ja vikassa näytti olevan teleporttaus, ja keskimmäisessä vaikutti liikkuminen tulevan tatilla. Ekassa videossa teleporttaus, tokassa shift locomotion ja kolmannessa continous locomotion.
Vähän tuntuu hassulta tuo ääninäyttely kun sitä tulee ilmeisesti vähän väliä ja kun ääninäyttelijäkin on eri. Ostohalut ei kyllä vähentyneet yhtään :smile:

E. IGN:n videossa näkyy vielä vähän lisää tavaraa. Huomionarvoista esimerkiksi valikon avaaminen ja selaus kuuden minuutin kohdalla, siinä vaihdetaan liikkumatapaa.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä aika jäätävän hyvännäköistä gameplaytä, pitää odotella et toi Indexin hinta tippuu tuolta 1100€ hujakoilta 500€ pintaa nii tulee hommattua tämä :D
 
Opa! Tosi hyvältä näyttä! Hienoa että ennakko tilasin pelin, nyt pitäisi keksiä miten jaksaisi siihen 23.03.2020 saakka. Odottajan aikaa on pitkä :)
Ensimmäisen kerran pelaan pelin Oculus Rift CV1 kanssa. Kuulema kyseinen peli näyttä hyvältä jopa sillä. Katsotaan sitten tulevaisuudessa uuta rauta jne.
 
Ääninäytelty, jatkuvasti höpöttävä pelaajahahmo VR:ssä tuntuu kyllä todella omituiselta. Toivottavasti se ei riko immersiota liikaa.

Muuten tosi toimivan näköinen peli. Niin kuin hiotumpi versio Boneworksista.
 
nyt pitäisi keksiä miten jaksaisi siihen 23.03.2020 saakka. Odottajan aikaa on pitkä
Hyvän näköistä tosiaan on. Olin erittäin tyytyväinen kun näin, että yksi liikkuminen on tatilla "vapaa" liikkuminen (smooth locomotion).

Pelaahan Boneworks sitten odotellessa läpi :)
 
Yritin illalla katsella noita videoita ja meinasi oksennus lentää, jatkuvaa vaappumista ja heilumista oli todella vaikeaa katsoa. Ei taida olla VR-meiningit minua varten. Tuo teleporttaus-liikkuminen kyllä itselle ainakin rikkoo pelin immersion ja näytti aika vammaiselta suoraan sanoen. Muut liikuntatavat näytti ihan ookoolta (en kyllä erottanut kahta eri locomotion tapaa, kolmannessa videossa kun oli vielä teleporttaustakin paljon). Toivottavasti VR-pelit eivät ole tulevaisuutta. Harmittaa kun ei pääse uutta Half Lifea pelaamaan. En nyt mikään tosifani ole ollut mutta kyllä se HL2 aika hyvä oli.
 
Yritin illalla katsella noita videoita ja meinasi oksennus lentää, jatkuvaa vaappumista ja heilumista oli todella vaikeaa katsoa. Ei taida olla VR-meiningit minua varten. Tuo teleporttaus-liikkuminen kyllä itselle ainakin rikkoo pelin immersion ja näytti aika vammaiselta suoraan sanoen. Muut liikuntatavat näytti ihan ookoolta (en kyllä erottanut kahta eri locomotion tapaa, kolmannessa videossa kun oli vielä teleporttaustakin paljon). Toivottavasti VR-pelit eivät ole tulevaisuutta. Harmittaa kun ei pääse uutta Half Lifea pelaamaan. En nyt mikään tosifani ole ollut mutta kyllä se HL2 aika hyvä oli.
VR-peleissä voi vaappua ja heilua juuri sen verran kuin itse haluaa, VR-pelivideoiden katsominen ei vastaa itse pelikokemusta ollenkaan. Sehän noissa videoissa helposti häiritsee, kun niissä näytetään mihin pelaaja kohdistaa katseensa, katsoja ei ole kontrollissa; jos oikeassa elämässä katseesi kohdistumista ohjaisi joku toinen, niin eihän sitä kestäisi kukaan.
 
Minusta VR videot ovat ihan turhaa. Ei se siellä olemisen tuntu ja kolmiulotteisuus vain mitenkään välity videon välityksellä. Onhan se ihan huikea kokemus istahtaa Elite: Dangerouksessa aluksen puikkoihin! Samaten kuin kaikki autopelit, se tunnelma ja kokemus ei vaan mitenkään välity videosta.
Alyx menee ostoon jossain välissä aivan varmasti. Oma room scale pelaaminen on rajoittunut noin kerran kahdessa kuukaudessa, joten kiirettä ei ole tämän hankkimisen kanssa.
 
Ja Indexit edelleen loppu. Mahtaakohan tulla saataville ennen julkaisua?
On kyllä sellainen peli joka on selvästi pakko kokea.
 
Ja Indexit edelleen loppu. Mahtaakohan tulla saataville ennen julkaisua?
On kyllä sellainen peli joka on selvästi pakko kokea.
Sanotaanko näin, että Valvella varmasti on tahtotila saada laitteita niin paljon myyntin kuin vain mahdollista ennen julkaisua. Alyxin julkistus söi kaikki varastot, ja ilmeisesti kysyntä yllätti.
Ihmeen kauan on ollutkin "eioota".
 
Vähän mietityttää tuo teleporttausliikkuminen, eikös se mahdollista "huijaamisen" taisteluissa jne.
 
Vähän mietityttää tuo teleporttausliikkuminen, eikös se mahdollista "huijaamisen" taisteluissa jne.
Periaatteessa joo, mutta on käytännössä ainoa liikkumismuoto jolla ei tule kenellekään pahoinvointia. Yllättävän hyvin siihen totuin esimerkiksi Robo Recallissa.
 
Oli hauska lukea kommentteja noista pelivideoista, kun pannukakkupojat naureskeli, että miksi se teleporttaus on edes olemassa "ja minä ainakin pelaan maksimi-immersion takia tuolla smooth locolla" t: ekan VR-headsetin ostaja ja Alyx ekana VR-pelinä :cool:

Olisi kiva olla näkemässä, kun ovat sen tunnin juosseet tuolla ja kiipeilleet tikkaita ilman apuwarppausta, että miltä tuntuu ja joutuuko makaamaan sohvalla loppupäivän kylmähiki otsasta valuen. Harvassa on ollut ainakin omassa tuttavapiirissä sellaiset, jotka ovat ekoissa peleissä pystyneet smooth locolla pelaamaan pitkään ongelmitta tai lainkaan.
 
Sanotaanko näin, että Valvella varmasti on tahtotila saada laitteita niin paljon myyntin kuin vain mahdollista ennen julkaisua. Alyxin julkistus söi kaikki varastot, ja ilmeisesti kysyntä yllätti.
Ihmeen kauan on ollutkin "eioota".

Koronavirus on vaikuttanut Indexin saatavuuteen.
 
Sanotaanko näin, että Valvella varmasti on tahtotila saada laitteita niin paljon myyntin kuin vain mahdollista ennen julkaisua. Alyxin julkistus söi kaikki varastot, ja ilmeisesti kysyntä yllätti.
Ihmeen kauan on ollutkin "eioota".

"…the global Coronavirus health crisis has impacted our production schedules so we will have far fewer units for sale during the coming months compared to the volumes we originally planned. Our entire team is working hard right now to maximize availability."

Eli siis, koska kaikki tehdään kiinassa, kun kiinassa tulee terveyskriisi ja tehtaat menee kii niin kaiken valmistus loppuu.

Index vissiin kasataan jenkeissä mutta osia tehdään kiinassa.
 
Kyllä tuoreena viven omistaja peliä odotellaan, jännä kun tuo teleportaatio ei tee pahaa oloa pelissä, mutta missä käsiä heiluttamalla kuva valuu eteenpäin, niin paha olo taattu. Toivotaan että teleportaatio toimii hyvin tässä.
 
Ai että. Kohta pääsee tätä herkkua pelailemaan ja vielä Indexillä. :p

Hieno juttu, että tässä on tuki usealle eri liikkumistavalle. Smooth locomotion on ehdottomasti immersiivisin, mutta sen käyttö pitkissä pelisessioissa aiheuttaa lievää pahoinvointia. Ihanteellisinta olisi, jos toiseen tattiin saisi smooth locomotionin ja toiseen teleporttauksen. Pienet pätkät ja huoneissa pyörisimet smoothilla/itse liikkuen ja oidemmöt välimatkat/backtrackaukset voisi sitten teleporttailla.

Gameplay nöytti kanssa kyllä todella hyvälle. Itseänikin vähän epöilyttää tuo hahmon puhuminen ja kommentointi. VR-maailmassa se tuntuu varmaan vielä monenkertaisesti "ulkopuoliselta".
 
Periaatteessa joo, mutta on käytännössä ainoa liikkumismuoto jolla ei tule kenellekään pahoinvointia.
Veikkaan, että mulle varmasti tulisi, en pysty esim. autossa matkustajana käyttämään kännykkää, pakko katsoa vain menosuuntaan ulos koko ajan. :( Vai olisiko täällä joku yhtä herkkä ja teleporttaus VR:ssä ei silti aiheuttaisi pahoinvointia?
 
Veikkaan, että mulle varmasti tulisi, en pysty esim. autossa matkustajana käyttämään kännykkää, pakko katsoa vain menosuuntaan ulos koko ajan. :( Vai olisiko täällä joku yhtä herkkä ja teleporttaus VR:ssä ei silti aiheuttaisi pahoinvointia?

Minulla on pari kaveria melko lähellä tuota kuvausta ja teleportilla ei tule lainkaan paha olo (toinen oli heti ennen edes ekaa VR-kokeilua ennakkoluuloila sanomassa, ettei viitsi edes kokeilla, kun on tuollainen autossa tai bussissa. On sittemmin hankkinut oman VR-setin :smile:). Itse asiassa en muista onko kellään tutulla tullut teleportista pahaa oloa, siis tuosta perinteisestä blink A->B. Alyxin kolmosvideossa oli tuo dash-teleport, joka on välimaastosta ja osalla se tuo huonoa oloa pitkällä aikavälillä.
 
Veikkaan, että mulle varmasti tulisi, en pysty esim. autossa matkustajana käyttämään kännykkää, pakko katsoa vain menosuuntaan ulos koko ajan. :( Vai olisiko täällä joku yhtä herkkä ja teleporttaus VR:ssä ei silti aiheuttaisi pahoinvointia?

Itselläni tuli myös autossa huono olo jos en vähän väliä katsellut ulos menosuuntaan. VR peleissä aloitin teleportilla ja nyt menee jo kaikki pelit smoothlocolla ilman mitään pahoinvointia. Ainut on kääntyminen paikoillaan, sitä en voi tehdä ohjaimella vaan pitää joko kääntyä itse fyysisesti tai käyttää tuollaista asteittaista kääntymistä (snap turn tjsp). Plussana vr-jaloista nykyään pystyy jo lukemaan kirjaa autossa eikä huonosta olosta ole tietoakaan.
 
Entäs hp reverb v2 jossa sentäs on paljon tarkempi näyttö ja huomattavasti halvempi
Mulla oli testissä Reverbit, mutta tuo WMR viritys ei tuntunut toimivan kovinkaan hyvin, varsinkin kun on Oculukset ollut ennen ja ne toimi hienosti.
Arvostan ennenkaikkea toimivaa softaa, jotta ei tarvi kikkailla ylimääräistä. Toinen joka häiritsi Reverbeissä oli haaleat värit ja suhteellisen pieni tarkka alue.
Maksan siis mielelläni vähän exstraa Indexeistä.
 
Huhujen mukaan maanantaina tulisi myyntiin erä Indeksejä, 20:00 suomen aikaa:






Index (headset siis) tehdään Kiinassa.
Base Station kasataan USAssa. (eli osat tehdään kiinassa)
Eiks me nyt talvisin olla kuiten utc+2? 5+2=7 eli 19
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 278
Viestejä
4 507 715
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom