Gran Turismo 7 (03.22) PS4/5

Vr varmaan jarrutti sitä kehitystä. Tai ainakin sitoi resursseja. Harmi vaan ettei tuo 120hz tule vr:ään.
Saattaapi olla, mutta nyt tuntuu että pöhinä pelin ympärillä lisääntynyt kun PSVR2 julkaistiin. Niin tai näin, hyvä että pelin kehitys jatkuu vaikka ikää jo on.
 
VRR tuki antaisi olettaa, että fysiikkaengine ja grafiikka voivat toimia eri nopeuksilla. Ehkä 120fps moodi on rajoittamaton fps mikä seilaa ja silotellaan vrr:lla?

vr vaatii tasaisen fps:n. Jos ylläoleva pitää paikkansa niin toivo elää, että jossain vaiheessa tulisi vr performance moodilla tasainen 90fps/120fps. Ennemmin ottaisin 90fps/120fps ja karsittu grafiikka kuin nykyinen reprojisio.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä että päivitystä pukkaa! Lisää ajettavaa saisi tulla, isompia kokonaisuuksia tai cuppeja tai jotain. Tuollaiset yksittäiset sunday cupit on nopeasti ajettu.

Tänään tuli ajettua vika kisa/tehtävä kullalle. Oli muuten täys työmää voittaa tuo 1h La Maggiore kisa, ihan tosissaan sai ajaa koko tunnin :D
 
Hyvä että päivitystä pukkaa! Lisää ajettavaa saisi tulla, isompia kokonaisuuksia tai cuppeja tai jotain. Tuollaiset yksittäiset sunday cupit on nopeasti ajettu.

Tänään tuli ajettua vika kisa/tehtävä kullalle. Oli muuten täys työmää voittaa tuo 1h La Maggiore kisa, ihan tosissaan sai ajaa koko tunnin :D
Joko se tehtävissä oleva bugi on korjattu, jossa ensimmäisenä oleva botti painelee menemään aivan käsittämätöntä vauhtia (eroa tulee siis joka kierroksella vähintään sekunti ellei enemmän). Ainoa ratkaisu oli aikaisemmin peruutella päävalikkoon, aloitaa kisa alusta ja pitää sormia ristissä että kisa olisi normaali.

Pari kertaa tuli etenkin takaa-ajo tehtävissä hakattua päätä seinään kun ei tuntunut millään saavan ensimmäisiä kiinni. Lopulta kun katsoi tubesta esimerkkivideoita, niin olin ajanut videon lataajaan verrattuna huomattavasti nopeampia aikoja ja silti botit viiletti useamman sekunnin päässä...
 
Viimeksi muokattu:
Joko se tehtävissä oleva bugi on korjattu, jossa ensimmäisenä oleva botti painelee menemään aivan käsittämätöntä vauhtia (eroa tulee siis joka kierroksella vähintään sekunti ellei enemmän). Ainoa ratkaisu oli aikaisemmin peruutella päävalikkoon, aloitaa kisa alusta ja pitää sormia ristissä että kisa olisi normaali.

Pari kertaa tuli etenkin takaa-ajo tehtävissä hakattua päätä seinään kun ei tuntunut millään saavan ensimmäisiä kiinni. Lopulta kun katsoi tubesta esimerkkivideoita, niin olin ajanut viedon lataajaan verrattuna huomattavasti nopeampia aikoja ja silti botit viiletti useamman sekunnin päässä...
Taitaa olla sophy ai korjaus tuohon, mutta se on tarjolla vain parissa erikoiseventissä. Jos et ole testannut niin kannattaa testaa noi sophyai kisat ennen kuin ne katoavat. Tulevat parannettuna versiona takaisin myöhemmin.

Kuminauhakisoissa paras taktiikka tuntui olevan ajaa tarkoituksella vähän hitaampaa ja vasta viimeisellä kierroksella maksiminopeaa.

 
Joko se tehtävissä oleva bugi on korjattu, jossa ensimmäisenä oleva botti painelee menemään aivan käsittämätöntä vauhtia (eroa tulee siis joka kierroksella vähintään sekunti ellei enemmän). Ainoa ratkaisu oli aikaisemmin peruutella päävalikkoon, aloitaa kisa alusta ja pitää sormia ristissä että kisa olisi normaali.

Pari kertaa tuli etenkin takaa-ajo tehtävissä hakattua päätä seinään kun ei tuntunut millään saavan ensimmäisiä kiinni. Lopulta kun katsoi tubesta esimerkkivideoita, niin olin ajanut viedon lataajaan verrattuna huomattavasti nopeampia aikoja ja silti botit viiletti useamman sekunnin päässä...

En tiedä, mulla ei varmaan bugannut kun voitin. Kaksi kertaa piti yrittää, ekalla kerralla hävisin 2 sekunnilla ja toisella kerralla voitin 5 sekunnilla. Kierrosajat oli ekassa kisassa keskimäärin 1:57-1:58 luokkaa kun toisella kerralla ajelin 1:55-1:56 kierroksia. Eli pikkasen löyty vauhtia enemmän joka sitten riitti. Oli kyllä kiva kisa eikä edes ärsyttänyt hinkata heti toista kertaa uudestaan!

Kuminauhakisoissa paras taktiikka tuntui olevan ajaa tarkoituksella vähän hitaampaa ja vasta viimeisellä kierroksella maksiminopeaa.

En suosittele ainakaan tähän kyseiseen kisaan :D
 
Ratissa näppärä, kun laittaa sen pyörivän napin sisään painallukselle valikon vaihdon ja pyörättämällä voi esim luiston estoa isontaa ja pienentää. Varsinkin kun vrllä nää niitä nappeja, nii tartte etsiä. G29 ratti.
 
Ihan hieno kokemus oli VR-laseilla tämä huristelu. Alunperin ajattelin, että hankin ratin tätä varten, mutta ihmeen hauskaa ajella myös pädillä. Peli valitteli palvelimista jotain ja käynnistyi vain offline-moodissa. Liekö tätä varten tarvitsee jonkin tilauksen, jos vain yksinpeliä pelailee?
 
Taitaa olla paraillaan päivitys palvelimille.
Ihan hieno kokemus oli VR-laseilla tämä huristelu. Alunperin ajattelin, että hankin ratin tätä varten, mutta ihmeen hauskaa ajella myös pädillä. Peli valitteli palvelimista jotain ja käynnistyi vain offline-moodissa. Liekö tätä varten tarvitsee jonkin tilauksen, jos vain yksinpeliä pelailee?
 
Kuminauhakisoissa paras taktiikka tuntui olevan ajaa tarkoituksella vähän hitaampaa ja vasta viimeisellä kierroksella maksiminopeaa.

Onko nuo oikeasti kuminauhakisoja? Omasta kokemuksesta AI ajaa vain tiettyjä kierrosaikoja. Ykköspaalulla aika on aika lähes sekunnilleen sama. Jotain RNGtä tuossa on sillä välillä joku AI auto tekee virheen mutta todella harvinaista.
 
Onko nuo oikeasti kuminauhakisoja? Omasta kokemuksesta AI ajaa vain tiettyjä kierrosaikoja. Ykköspaalulla aika on aika lähes sekunnilleen sama. Jotain RNGtä tuossa on sillä välillä joku AI auto tekee virheen mutta todella harvinaista.

Kyllä se tekoäly mukauttaa omaa vauhtiaan riippuen siitä miten pelaajalla menee.
Tässä on varsin hyvä video jossa käydään tuo läpi ihan esimerkkien kanssa varsin perusteellisesti.

 
Onko nuo oikeasti kuminauhakisoja? Omasta kokemuksesta AI ajaa vain tiettyjä kierrosaikoja. Ykköspaalulla aika on aika lähes sekunnilleen sama. Jotain RNGtä tuossa on sillä välillä joku AI auto tekee virheen mutta todella harvinaista.
Ainakin osa on kuminauhakisoja. En puhunut mistään tietystä kisasta vaan ylipäänsä siitä efektistä että osassa gt7 kisoissa tulee ai-kuski takaa ohi sitä kovempaa mitä kovempaa itse ajaa. Noissa kisoissa pärjää helpommin ajamalla just niin nopeaa, että on about toisena ja taktisesti sopivan lähellä loppua 100% peliin. Ei kerkeä kuminauha-auto takaa sillä keinoin ohi/tulee hitaampaa niin saa pidettyä takana.

Isosti pidän sophyai kisoista, kun niissä oli/on kisaamisen tunnelmaa ihan eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas kerrankin jotain järkevää arvoista, Pagani Zonda R ja perään Citroenin GR3 ryhmän auto.
 
120 Hz toimii molemmilla asetuksilla Prioritise Ray Tracing/Resolution ja Prioritise Frame Rate. Monitorina on MSI G273Q

Prioritise Frame Rate+120 Hz Output On näytti aika suttuselta
 
Kuvittelenko minä vai muuttuiko gt7 pykälää paremmaksi 1.31 päivityksen myötä? Ihan kuin VR:ssa grafiikka olisi hieman vähemmän suttuista, force feedback ratilla toimii pykälää paremmin ja uusitut fysiikat on enemmän mun mieleen kuin wanhat. Hankala löydöksiä varmentaa, kun ei voi tehdä A/B vertailuja.

120FPS moodi ilmeisesti laskee resoluutiota reilusti. En jaksanut tuota testata. Ennemmin pelaa vr:ssa kuin monitorilla.

Päivityksen mukana tuli myös 5 uutta moottoria autojen tuunauspuolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Prioritise Ray Tracing/Resolution+120 Hz Output On Asetus ei kyllä mitenkään reilusti laske. Suosittelen kyllä koittamaan :thumbsup:
gtplanetin forumilla paljon valitettu, että näyttää 120fps moodi suttuiselta verrattuna 60fps moodi(4k näyttö tietenkin). Liekö sitten dynaaminen resoluutio, että vaihtelee radan/tilanteen mukaan tms.

Mä pelailen vr:ssa. Se on jotain muuta kuin 2d-näyttökuva. Ei ole paluuta monitorilta pelaamiseen autopelien kanssa enää.
 
Kuvittelenko minä vai muuttuiko gt7 pykälää paremmaksi 1.31 päivityksen myötä? Ihan kuin VR:ssa grafiikka olisi hieman vähemmän suttuista, force feedback ratilla toimii pykälää paremmin ja uusitut fysiikat on enemmän mun mieleen kuin wanhat. Hankala löydöksiä varmentaa, kun ei voi tehdä A/B vertailuja.

120FPS moodi ilmeisesti laskee resoluutiota reilusti. En jaksanut tuota testata. Ennemmin pelaa vr:ssa kuin monitorilla.

Päivityksen mukana tuli myös 5 uutta moottoria autojen tuunauspuolelle.
Grafiikkaa tosiaan hankala arvioida, mutta vähintään yhtä hyvältä näyttää edelleen VR:llä - joo, ei ole paluuta flättiin. Fysiikkamallinnuksen muutokset huomasi selvästi, kun tuntuu ainakin tietyillä autoilla olevan nyt enemmän haasteita pidon kanssa. Täytyy varmaan etsiä uudet säädöt tai opetella ajamaan.

Onko muuten edelleen niin, että ainut tapa aloittaa peli alusta on uusi PSN-profiili?
 
Fysiikkamallinnuksen muutokset huomasi selvästi, kun tuntuu ainakin tietyillä autoilla olevan nyt enemmän haasteita pidon kanssa. Täytyy varmaan etsiä uudet säädöt tai opetella ajamaan.

Grand Valley highway1 circquit experiencessä huomasin sun mainitseman pitoasian. Eka mutkasta sai ajaa hieman varovaisemmin ulos, kun nyt lähtee perä alta kaasuttamalla. Muuttui hauskemmaksi ajaa, kun vaatii hieman enemmän taitoa. Siitä en osaa sanoa oliko ennen vai nyt realistisempi. Riippunee autosta.

Tarvii tänään jatkaa pelailua. Edelleen maittaa gt7 todella hyvin. Saa nähdä missä kohtaa kyllästyy.
 
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen kuinka paljon kullakin tunteja alla ja paljonko on etenemisprosentti jos peli vielä sellaisen omaa ?
 
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen kuinka paljon kullakin tunteja alla ja paljonko on etenemisprosentti jos peli vielä sellaisen omaa ?
Tunti päivässä psvr2:lla pelaten. 2 autoa puuttuu, tilillä 95miljoonaa krediittiä. Sophyai:ta ajoin aika paljon. Nyt cirquit experiencejä hion paremmille ajoille.
 
Tunti päivässä psvr2:lla pelaten. 2 autoa puuttuu, tilillä 95miljoonaa krediittiä. Sophyai:ta ajoin aika paljon. Nyt cirquit experiencejä hion paremmille ajoille.
2h päivässä mennyt PSVR2:lla sen julkaisusta lähtien, n. 4 miljoonaa vasta tienattuna mutta paha tapa ostaa aina uusi auto joka eventtiä varten jos pakko ja virittää se maksimiin. Kisat joihin kelpaa mikä vaan auto sitten "glitch" autoilla.
 
2h päivässä mennyt PSVR2:lla sen julkaisusta lähtien, n. 4 miljoonaa vasta tienattuna mutta paha tapa ostaa aina uusi auto joka eventtiä varten jos pakko ja virittää se maksimiin. Kisat joihin kelpaa mikä vaan auto sitten "glitch" autoilla.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä nää glitch autot on :hmm:
 
En kyllä ensikokeilun perusteella näistä uusista fysiikoista ja rengasmallinnuksista hirveästi välitä. Peli on huomattavasti helpompi ajaa dualsensellä, mutta realismi tuntuu ottaneen taas yhden askeleen takkiinsa.

Aiemmin omaan makuun viritelty melko vakio R32 GT-R kulkee nyt lähes kuin raiteilla ja alusta on jäykempi/vakaampi kuin ennen päivitystä. Jarrutuksissa myös huomattavasti enemmän vakautta kuin aiemmin. Pertti Peruspelaajalle kaikki varmasti hyviä asioita, mutta jos halusi jonkinlaista haastetta ja realismia auton käsiteltävyyteen, niin kyllä tässä on menty muutama askel arcade-suuntaan.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä nää glitch autot on :hmm:
Olikohan aiemmin täällä ketjussa linkkaus videoon, mutta lyhyesti referoituna PP-arvo bugaa joillain tietyillä autoilla kun asetukset laittaa tiettyihin arvoihin. Tyyliin tippuu PP arvo 200 ratingilla kun siirtä yhden pykälän ballastia johonkin suuntaan.
 
En kyllä ensikokeilun perusteella näistä uusista fysiikoista ja rengasmallinnuksista hirveästi välitä. Peli on huomattavasti helpompi ajaa dualsensellä, mutta realismi tuntuu ottaneen taas yhden askeleen takkiinsa.

Aiemmin omaan makuun viritelty melko vakio R32 GT-R kulkee nyt lähes kuin raiteilla ja alusta on jäykempi/vakaampi kuin ennen päivitystä. Jarrutuksissa myös huomattavasti enemmän vakautta kuin aiemmin. Pertti Peruspelaajalle kaikki varmasti hyviä asioita, mutta jos halusi jonkinlaista haastetta ja realismia auton käsiteltävyyteen, niin kyllä tässä on menty muutama askel arcade-suuntaan.
Ratilla ajamalla ainakin grand valley cirquit experience on haastavampi kuin ennen
 
Aiemmin omaan makuun viritelty melko vakio R32 GT-R kulkee nyt lähes kuin raiteilla ja alusta on jäykempi/vakaampi kuin ennen päivitystä. Jarrutuksissa myös huomattavasti enemmän vakautta kuin aiemmin. Pertti Peruspelaajalle kaikki varmasti hyviä asioita, mutta jos halusi jonkinlaista haastetta ja realismia auton käsiteltävyyteen, niin kyllä tässä on menty muutama askel arcade-suuntaan.
Mistäs tiedät kumpi on realistisempi ?
Eikös GT-R ole juuri kuuluisa "junamaisuudestaan" ja helposta käsiteltävyydestä ?
 
Mistäs tiedät kumpi on realistisempi ?
Eikös GT-R ole juuri kuuluisa "junamaisuudestaan" ja helposta käsiteltävyydestä ?
Ei ainakaan oma R32 tällaista vakautta osoittanut vakioalustalla, sen takia sitä yleensä pidänkin jonkinlaisena benchmarkkina kun moisella tullut kokeiltua rajat useaan otteeseen eri tilanteissa. Ennen tätä päivitystä oli Turismon fysiikoilla jopa yllättävänkin lähellä oikean auton käyttäytymistä.
 
gtplanetin new physics ketjun lukemisen jälkeen mulle jäi kuva, että osa autoista on nyt realistisempia ja osa ei. Ei vaikuta siltä, että fysiikkamuutos olisi muuttanut kaikkia autoja samalla tavalla. Osalle porukasta ehdoteltu rengastuksen vaihtamista, jos haluaa hieman tuunata autoa eri suuntaan.

Tarvii itsekin testailla tänään enempi eri autoja. Eilen tuli vain kahta eri cirquit experienceä ajettua. Niissä molemmista imho. oli menty parempaan suuntaan fysiikan kanssa. Toki en ole kummallakaan niistä autoista ajanut oikeassa maailmassa niin en tiedä onko mun mielestä parempi suunta realistisempi vai ei. Osansa kyllä saattaa tehdä sekin, että force feedbackit tuntui toimivan nyt paremmin mikä tekee ratilla ajamisesta parempaa kuin ennen.

Siinä vois olla projektia, jos joku yrittäs tehdä tuuninkeja eri autoihin joilla autot saadaan mahdollisimman lähelle aitoa. Vois sit kopsata netistä asetukset+osat, jos haluaisi maksimirealistisen auton.
 
Toisaalta ei pitäisi olla autojen setupeista kiinni miten realistisia tai epärealistisia ne ovat käytökseltään, se pitäisi olla pelimoottorin vastuu.

Pelimoottorille syötetään auton akselipainot, akselivälit, jousien ja iskarien jäykkyydet, renkaiden koostumukset jne ja pelimoottorin pitäisi siltä pohjalta tuottaa realistinen lopputulos eikä autokohtaisesti eri fysiikoilla alkaa leikkimään. Mutta Turismo on aina ollut vankasti simcadea, joten riittävän lähellä hauskuuden/helppouden ja realismin välimaastoa on tässä tapauksessa OK kun ei mihinkään Mario Karttiin tarvitse vertailla.

Uuden rengasmallinnuksen pito on tosin melko kovaa tasoa.
 
Toisaalta ei pitäisi olla autojen setupeista kiinni miten realistisia tai epärealistisia ne ovat käytökseltään, se pitäisi olla pelimoottorin vastuu.

Päivitykset ovat ilmaisia ja pelissä on melkein 500 autoa. Siinä on kallis testaaminen, jos ne kaikki käydään pelintekijän taholta läpi erittäin tarkasti. Se on hyvä, että asiat voi korjata käyttäjänkin päässä jos/kun tapahtuu virheitä pelintekijän päässä.

Mä en liialliseen pitoon ole vielä törmännyt uusimmalla päivityksellä. Toki on vain 3h ja 4 eri autoa testattuna. Pelistä löytää sen mitä haluaa, kun on niin paljon erilaista autoa ja mahdollisuutta niitä konfiguroida.
 
Force feedbackeista niin olen käyttänyt pelin asetuksista torque5, sensitivity 1 ja fanatecin gt7 ratin asetuksista kuvan mukaisesti. Tulee sangen mainiot FFB-efektit.

Sensitivity on hassu, kun pieni arvo tuottaa kanttareista yms. täräykset. Jos ruuvaa arvon maksimiin(10) niin kaikki hienovaraisuus efekteistä katoa. Olen tuota miettinyt, että monikohan on vain ruuvannut sensitivityn kymppiin ja ihmettelee, kun esim. kanttarit ei sitten tunnu ratissa,... Olisin noin tehnyt itsekin 10/10 ja sieltä arvoja alaspäin ellen olisi sattunut lukemaan pelin ostamisen jälkeen gtplanetista "optimaalisia" asetuksia ratille.

Ilmeisesti fanatecin ratin kanssa on edelleen pelissä säätö, että ps4/ps5 ja compatibility moodin kautta FFB voima on erilainen. En ole testannut viime päivityksen jälkeen. Ratti mulla compatibility modessa.

1680350898460.png
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä nää glitch autot on :hmm:
Pelissä on pieniä bugeja joiden ansiosta joillain viritysasetuksilla auton suorituskyky arvo PP tippuu esim. 750 -> 550 suorituskyvyn kuitenkin pysyessä tuolla 750 tasolla, mutta pääset alhaisemman PP-arvon kisoihin.
 
Pelissä on pieniä bugeja joiden ansiosta joillain viritysasetuksilla auton suorituskyky arvo PP tippuu esim. 750 -> 550 suorituskyvyn kuitenkin pysyessä tuolla 750 tasolla, mutta pääset alhaisemman PP-arvon kisoihin.
Mitäköhän hauskaa siinä on ettei ole mitään haastetta? Vai rahanko perässä tällaista harrastetaan? Itse pyrin yleensä kisaamaan jonkin verran alle sen PP-rajan.
 
Esimerkkejä autoista joilla nyt kannattaa kisata tuon takia? Onko esim "kisa-autoja" joilla nyt pääsee alempiin kisoihin tienaamaan?

Itse huomasin eilen että monessa 400-500pp tms autossa arvo hypähti ylöspäin kun niillä oli käynyt ajamassa kierroksen pari(?)
 
Viimeksi muokattu:
Mitäköhän hauskaa siinä on ettei ole mitään haastetta? Vai rahanko perässä tällaista harrastetaan? Itse pyrin yleensä kisaamaan jonkin verran alle sen PP-rajan.
Rahan keruu mielessä noita ajan ja PSVR2:n kanssa ajaminen on nautintoa ilman hikipäässä kisaamistakin. Voisihan sitä rahaa kerätä laittamalla AI:n ajamaan mutta silloin ei olisi mitään hauskuutta
 
Suzuki Escudo Pikes Peak tulossa myyntiin 6. päivä kuluvaa kuuta. Ilmeisesti yksi pelin parhaista autoista.

 
Jees muuten mutta eipä tässä ole varaa mitään kalliimpaa ostella kun ekonomia on järjetön.
 
Jees muuten mutta eipä tässä ole varaa mitään kalliimpaa ostella kun ekonomia on järjetön.
Skriptillä grindaa niin ekonomia menettää merkityksensä. Nollatyö sen jälkeen kun kerran käy asennusvaivan läpi.

 
Eilen tuli ajettua viimeinen päätehtävä läpi, nyt sitten vain sivutehtävien pariin. Paras auto mitä tähän mennessä tullut vastaan on Ferrari F12 Berlinetta, suosittelen ostamaan jos ei malta odottaa että saa loppupään tehtävistä.
 
Siisti efekti nyt padissa, kun ajaa sateella tuntuu vesi pisarat ohjaimessa. Ainaki ps5lla. Edit. Pitihän se tuota scriptiä itekin kokeilla ja hyvin toimii. :)
Nyt kun peli periaatteessa läpäisty niin voisi itsekin laittaa scriptin käyttöön kun ei itse ajale. :thumbsup: Jotenkin vain tässä pelissä koittaa olla yhtä säästeliäs kuin oikeassakin maailmassa, scripti varmaan poistaisi sen "heikkouden" pelistä.:lol:
 
Nyt kun peli periaatteessa läpäisty niin voisi itsekin laittaa scriptin käyttöön kun ei itse ajale. :thumbsup: Jotenkin vain tässä pelissä koittaa olla yhtä säästeliäs kuin oikeassakin maailmassa, scripti varmaan poistaisi sen "heikkouden" pelistä.:lol:
Aika vähän tullut ajettua ostetuilla autoilla. Mielenrauhaa se tosin tuo, kun on melkein kaikki tallissa.

Pikkuhiljaa cirquit experiencejä kullalle oma proggis tällä hetkellä. Tulee radat tutummaksi ja nopeus lisääntyy. Hämmentävän kovia aikoja jengi ranking boardille ajanut. Itse ajaa nippanappa kullan ja ranking boardilla joku vetää 5s nopeampaa. Pitäs katsoa missä oma tuuhiointi tapahtuu ettei pääse edes lähelle nopeimpia aikoja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 561
Viestejä
4 557 450
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Petrus Saramäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom