Gran Turismo 7 (03.22) PS4/5

VR:ssä etäisyyksien hahmottaminen on huomattavasti helpompaa. Tämä tietysti auttaa autopeleissä hahmottamaan jarrupaikat helpommin. Myös ihan 3rd person toimintapaleissä VR voi olla helpompi. Itse huomasin tämän Senuas Sacrificen VR versiota kokeiltuani. Paljon helpommin/aiemmin huomaa vihollisten hyökkäykset, kun syvyys vaikutelma on parempi ja vihut on isompia, kun flättinä.

Se, että huipulla pelataan ajopelejä flattina, on todennäköisesti enemmän tottumuksesta kiinni, kun siitä, että siitä saisi jotain etua VR:n verrattuna. Rajoittaakohan kilpapuolella jotkut säännöt tms. tuota myös...
 
Ois siisti kun pystys vr:ssä osia vaihtamaan ja maalailee autojaan. No ehkä joskus sitte.
Tämä ois huimaa. Voisivat esittelyhuoneen päälle jatkaa maalaus yms. jutuilla. Jos tykkää autonrassaushommista niin pc:lle löytyy wrench vr minkä idea on automekaaniikkona toimiminen. Tutoriaali on rumpujarrujen purkaminen ja kasaaminen. Hieno peli, mutta aika niche.

 
gtplanetissa tekstimuodossa previkkaa. Pääsivät testaamaan ennakkoon sophie ai kisoja. Kuulostaa ihan parhaudelta. Online pelaamisen parhaat puolet ilman törmäileviä peikkoja.

That’s what makes Sophy so special: it’s like having your best human rival, online, all the time, ready to race whenever you are, for however long you want. That is seriously fun, and there has perhaps never been — in video games nor the real world — a better way to practice your race craft.


edit. Videota ai kisoista
 
Viimeksi muokattu:
Tätä onkin odoteltu julkaisusta lähtien! Olin itse siinä luulossa julkaisun aikoihin että peli tulisi tämän AI:n kanssa. Jaksoin silti joku sata tuntia hieroa, mutta lopulta peli jäi kyllä hyllylle kun AI ajoi voin tiettyjä aikoija eikä oikeasti kisannut.
 
Tätä onkin odoteltu julkaisusta lähtien! Olin itse siinä luulossa julkaisun aikoihin että peli tulisi tämän AI:n kanssa. Jaksoin silti joku sata tuntia hieroa, mutta lopulta peli jäi kyllä hyllylle kun AI ajoi voin tiettyjä aikoija eikä oikeasti kisannut.

Tämä taitaa olla vasta alkua. Tekijät sanoo haastiksessa

There are still challenges and things we can do within Gran Turismo to unlock new experiences, and I don’t think we’re finished with that. There’s real excitement about pushing the technology further.

For this release, I think it’s fair to say that it is competitive. It is going to try and overtake players, but it’s not going to divebomb them. It’s competitive but polite. It’s definitely putting pressure on you; you’re going to see it in the rearview mirrors trying to overtake you. At the same time, it’s going to try and give you some space so you can race competitively but fairly
 
Päivitys lähti latautumaan. Kokoa 7.3 gt. Tätä on odotettu! :kippis:
 
Päivityksestä vielä sellainen nosto että Grand Valley is back! uudistettuna toki
 
Itse en ainakaan vaikeutta GT:n kisoihin kaipaa. Ihan tarpeeksi ajopelejä/simuja joissa vaikeutta löytyy/joutuu tosissaan ajamaan, sitten nämä muut saisivat olla sellaista leppoista fiilisajelua.
 
Itse en ainakaan vaikeutta GT:n kisoihin kaipaa. Ihan tarpeeksi ajopelejä/simuja joissa vaikeutta löytyy/joutuu tosissaan ajamaan, sitten nämä muut saisivat olla sellaista leppoista fiilisajelua.

Ei se vaikeus ehkä ole pääpointti tässä AIssa. Ei ainakaan itselleni. Haluaisin vaan että AI reagoi realistisesti radan tilanteisiin ja tekee välillä virheitäkin eikä vaan suorita ennalta määriteltyä kierrosaikaa robottimaisesti raiteilla.
 
Kyllä tuo sophy oli lyhyen testin perusteella makea. Ohitteli ja yritti ohitusta ja ajoi sivuluisussa jne. Huima hyppäys siihen pelin normi tekoälyyn.
 
  • Tykkää
Reactions: AIF
Päivitys asennettu. Taidan odotella pelaamisen kanssa huomiselle. VR:ssa ensisavut AI kisoista ja uudesta radasta.

Toivoisi juurikin online kisaamisen parhaita puolia AI kisoihin. Reilua kisaamista omalla taitotasolla missä ohitellaan hitaampia ja pidetään aavistuksen nopeampaa takana. Ainakin mulle on kynnys lähte onlineen pelaamaan, kun omat virheet pilaa jonkun muun kisan, joku trollaa tahallaan muita ja osa porukasta lagaa. Tän takia tullut lähinnä ajettua kierrosaikoja. Ehkä AI saa tuotua online kisaamisen parhaat puolet yksinpeliin ja lisää hauskuutta gran turismoon.
 
Viimeksi muokattu:
Sophyt läpi expertillä. Suzukaa lukuunottamatta aika rentoja vielä. Oli hauska kun puolustivat sisäkurvia ja suoralla peittivät jos yritti tulla ohi. Suzukan viimeisessä shikaanissa tosin liikkuivat jarrutuksen alla tielle, mikä oli aika härskiä :D Hitaissa mutkissa sai kyllä katsella peileihin ja hyvin antoivat painetta. 1v1 haasteita en vielä kokeillut, mutta ne on ilmeisesti vielä yhden stepin haastavampia. Positiiviset fiilikset ja varmasti tulee hyvä, kun vielä kehittävät.
 
Mulla kans gt7 kaatuili lisälevylle asennettuna. Loppui kun siirsi asennuksen sisäiselle asemalle


Jonkinsortin uramoodin kun rakentaisivat bottien päälle niin kelpais hyvin. Ideana, että lähdet grindaan pohjalta, rakennat autoa pala palalta ja lopuksi kun olet pelannut tarpeeksi niin on kasassa taidot ja auto millä voi voittaa koko liigan. Noita vois olla kaikenlaisia tarjolla. Pelaa mieluista oli se sitten mikroauto, koppiauto tai joku formula.
 
Melkoisen mainioita on ne uudet race together sophy ai kisat. Mulle expert oli kiva haaste ja 1:1 kisassa tuli turpaan niin, että lähti tukka päästä. Missään kohtaa ei tuntunut epäreilulta. Sophy harvakseltaan törmäili/kiilas ja tais jopa peitellä ajolinjaa, mutta ei kertaakaan niin, että se olisi pilannut oman kisan. Muutaman kerran purppura eli nopein auto spinnas itsensä tieltä ulos. Ellen kuvittele omiani niin niin edellemeneviä pystyi hiillostamaan virheidentekoon. Ihan mahtava. Lisää tuota kaivataan. Hullunpaljon hulluna potentiaalia jo nyt nähtävissä ja pelattavissa vaikka on vain 4 kisaa ja rajatut pelimoodit tarjolla.

Etukäteen kuvittelin että emoticonit ottais päähän, mutta nehän olikin hauska lisä.
 
Melkoisen mainioita on ne uudet race together sophy ai kisat. Mulle expert oli kiva haaste ja 1:1 kisassa tuli turpaan niin, että lähti tukka päästä. Missään kohtaa ei tuntunut epäreilulta. Sophy harvakseltaan törmäili/kiilas ja tais jopa peitellä ajolinjaa, mutta ei kertaakaan niin, että se olisi pilannut oman kisan. Muutaman kerran purppura eli nopein auto spinnas itsensä tieltä ulos. Ellen kuvittele omiani niin niin edellemeneviä pystyi hiillostamaan virheidentekoon. Ihan mahtava. Lisää tuota kaivataan. Hullunpaljon hulluna potentiaalia jo nyt nähtävissä ja pelattavissa vaikka on vain 4 kisaa ja rajatut pelimoodit tarjolla.

Etukäteen kuvittelin että emoticonit ottais päähän, mutta nehän olikin hauska lisä.
Täysin samaa mieltä. Oikein innostuin ajamaan pitkään.
 
Tuli pitkästä aikaa eilen ajettua ratista pölyt. Siitä kirjasta jääny kesken Kei lightweight cup kauhiaa kisaamista 10x ajoin sitä japanin rataa paras sijoitus oli 3 :) ehkä ei ollu paras keskittyminen muksut pyöri kintuissa samalla. Silti oli kyl hauskaa taas :) täytyy koittaa tota uutta ominaisuutta myös.
 
Oli hauskaa vääntöä tuon Sophyn kanssa Tsukubassa. Tuli hiukan jopa hiki kun tuota piteli takana, muutama kosketuskin tuli puolin ja toisin. Mitään assisteja ei tullut tietenkään käytettyä. Olisi kiva testata ratillakin jossain kohtaa eikä vain tällä Dualsensellä.

 
Jättipä surkean ensivaikutelman peli. Meni varmaan 30 min että pääsi pelaamaan! Mutta saipa muutaman lyhyen kisan vedettyä ja testailtua PS VR2 modea. Hieno oli!

T300 ratin asetuksia kyselisin jos löytyy muilta. Default 5, 5 on aivan surkean tuntuinen. Pikkasen jo muutin, 4 Torque, 2 Sensitivity tuntui jo paremmalta mutta ei kuitenkaan hirveän hyvältä. Onko tässä vain huono FFB vai saako säädettyä paremmaksi?

Taitaa kaikissa paitsi thrustmasterin uudessa kalliissa ratissa olla huonot force feedbackit gt7:ssa. Pelin ehkä yks huonompia puoli että eivät ole saaneet joka ratille kuntoon efektejä.

-------

GT7 vs. todellisuus. Kuvat lainattu gtplanetista

new-jpg.1233527


new2-jpg.1233528


new3-jpg.1233529

Paljon lisää vertailukuvia täällä: Grand Valley Highway 1 vs. Real Life [More added Pg. 2]
 
Postaillaas pitkästä aikaa livery editorin aikaansaannoksia:
IMG-3390.JPG
IMG-3386.JPG
IMG-3378.JPG
IMG-3379.JPG
IMG-3371.JPG
IMG-3373.JPG
NSX on autoversio legendaarisen Geico-Honda tiimin supercrosspyörästä, 911 pikemminkin outo risteymä yhdysvaltalaista bulkkiolutta ja saksalaista laatuautoa, kun taas R8 pukeutuu MP4-28 F1 auton väreihin.
 
Sim Racing Studio lisäsi motion tuen GT7 viime viikolla eli nyt jopa liike olisi mahdollista vr lisäksi.

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa miten tämä on toteutettu ?

Olin itse aika yllättynyt että peli ylipäätänsä mahdollistaa telemetria-tietojen välityksen usb-portin kautta, tämä on siis olettamukseni.

Itse en omaa GT7, saati pleikkaria mutta autopelit sekä tekniikka kiinnostavat vaikka juuri luovuinkin omasta motion rigistani, oma settini ei tosin pyörinyt SRS-softalla.

 
Sim Racing Studio lisäsi motion tuen GT7 viime viikolla eli nyt jopa liike olisi mahdollista vr lisäksi.

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa miten tämä on toteutettu ?

Olin itse aika yllättynyt että peli ylipäätänsä mahdollistaa telemetria-tietojen välityksen usb-portin kautta, tämä on siis olettamukseni.

Itse en omaa GT7, saati pleikkaria mutta autopelit sekä tekniikka kiinnostavat vaikka juuri luovuinkin omasta motion rigistani, oma settini ei tosin pyörinyt SRS-softalla.

GT7:ssa on "salainen" rajapinta mistä saa kaikenlaista tietoa ongittua esiin

In a rather surprising turn of events, researchers have discovered that real-time Gran Turismo 7 game data can be accessed via standard networking protocols. With further study, it could enable a wide range of third-party accessories and tools to interact with the game’s virtual environment.

Open source kirjasto, jolla rajapintaa saa käytettyä helpommin
 
Tunti gran turismoa psvr2:lla eikä minkäänlaista olon huonontumista/pahoinvointia. Jokohan noi vr-jalat olis nyt hankittu?

Ajelin tsukubaa ympäri eri alfa romeoilla. Hienosti mallinnettu kärryt ja kovin erilaisia kokemuksia saa. 4c Gr4 oli hauskin testatuista mun makuun tsukuban radalle. Kuin nopea mikroauto. Pysyi kuin liimattu tiessä ja sai punnertaa melkeinpä runnomalla kierrosaikoja. Ei tuollaista liimattuna tiessäpysyvää aina huvita ajaa, mutta nyt oli kyllä hauskaa.
 
Tunti gran turismoa psvr2:lla eikä minkäänlaista olon huonontumista/pahoinvointia. Jokohan noi vr-jalat olis nyt hankittu?

Ajelin tsukubaa ympäri eri alfa romeoilla. Hienosti mallinnettu kärryt ja kovin erilaisia kokemuksia saa. 4c Gr4 oli hauskin testatuista mun makuun tsukuban radalle. Kuin nopea mikroauto. Pysyi kuin liimattu tiessä ja sai punnertaa melkeinpä runnomalla kierrosaikoja. Ei tuollaista liimattuna tiessäpysyvää aina huvita ajaa, mutta nyt oli kyllä hauskaa.
Itsekin ajelin n. 2h ja ainoa missä kohtaa vähän huimasi oli olisiko Ranskan tai Italian rata jossa todella jyrkkä ylämäki, muuten ei mitään ongelmaa. Vauhdin tuntu on kyllä huima ja ratin kanssa ajaminen on parasta mitä koskaan aiemmin kokenut vaikka ollut Rift, Rift S ja Quest 2, peli toki tekee tuosta sen +50%, kerrassaan loistava peli.
 
Jos mietityttää psvr2:en hankkiminen gran turismoa varten niin allaoleva arvostelu on kattava. Allekirjoitan ison osan arvostelun havainnoista. Ratojen skaala, mäet, kallistukset, sielläolon tuntu, yksityiskohdat autojen ohjaamossa jne. herää henkiin ihan eri tavalla vr:ssa. Tosin psvr2:en kuvanlaatu on mixed back, värit on hyvät, musta mustaa, hdr on ok(vaikkei paras), mutta resoluutio ei todellakaan ole 4k tasoa, linssien pieni tarkka alue ja oled mura häiritsevät.

Ihan into piukassa väänsin aamusta laguna secaa ja interlagosia vr:ssa. Nyt päiväkahvi ja sen jälkeen takaisin pöristelemään.

 
Miten tekoälyn nykyään ajaa tässä? Eikö se julkaisussa ollut aika kehnoa. Sophyn oli joku kokeilu vai jäikö se peliin.
 
Pistin starcartilta tulemaan entry levelin g29(219.90egua) wheelin nii pääsee tätä koittamaan lasien ja ratin kanssa.
 
Onko mitään keinoa saada radaria keskelle ruutua? Ja taustapeiliä näkyviin Hood näkymään.. Fov slider ihan onneton tässä pelissä, ei pysty ajaan cockpitistä :rolleyes:
 
Itse en pysty turismon hoodilla ajamaan kun sehän ei ole kunnon hood vaan katon etureuna. Tai auton takaa koska turismon chasen kamera on liian outo kameran liikkeltään, ja sitä etupuskuri/ilman autoa olen vaan aina vihannut. Eli ohjaamosta ainoastaan ajan.

Mutta totta että säätövaraa pitäisi olla paljon enemmän. Joissain autoissa saa ihan ok, mutta liian monessa liian takana tms häikkää.
 
Onko mitään keinoa saada radaria keskelle ruutua? Ja taustapeiliä näkyviin Hood näkymään.. Fov slider ihan onneton tässä pelissä, ei pysty ajaan cockpitistä :rolleyes:
Aivan hyvin pystyy ajamaan cockpitistä, kuitenkin arcade kaahailusta kyse.
 
Miten te jotka pelaatte g29 ratilla onnistuu? Kun tuntuu, että jarrua jos hipasee niin auto ampuu metikköön saman tien?
 
Viimeksi muokattu:
Miten te jotka pelaatte g29 ratilla onnistuu? Kun tuntuu, että jarrua jos hipasee niin auto ampuu metikköön saman tien?
Pelaan fanatecin ratti+poljinkombolla. En ole isosti tuollaista jarrukäyttäytymistä havainnut. Joidenkin autojen kanssa on helppo päätyä ongelmiin jarruihin koskiessa etenkin, jos ei jarruta suorassa linjassa. Onko tuo yleinen ongelma vai ehkä joku tietty auto/autotyyppi/mutka minkä kanssa ongelma esiintyy?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa aina, kun aloittaa pelit niin painaa polkimet pohjaan asti niin kalibroituu siinä. Muutoin se millin liike jarrussa voi vetääkin jo jarrut pohjaan, jos polkimen lukemat on vähän hukassa. Tuttu juttu näiden kanssa.

Jos siitä huolimatta ampuu metikköön niin ongelma on muualla.
 
Polkimethan pystyy calibroimaa/säätämään rattiasetuksista, saa esim. määritettyä missäkohtaa on 100%. Toki jousipolkimille ei niin väliä kun pohjaan menee helposti.
 
Miten te jotka pelaatte g29 ratilla onnistuu? Kun tuntuu, että jarrua jos hipasee niin auto ampuu metikköön saman tien?
Ei itsellä ole ollut ongelmia jarrun kanssa, painaa vain sen verran kuin tarve jarruttaa.:geek:

On kyllä hyödyllisesti rikki tuo yksi Mersu-buildi.:rofl:

 
Onko jotain sivustoa mistä pystyisi kätevästi etsimään mitkä autot vielä puuttuu itseltä? Nythän ne siis näkyy sieltä pelin listauksesta mutta vain harmaina siluetteina ja vähän hankala arvailla mikä on mikäkin auto.
 
Paljon uusia ominaisuuksia ja sisältöä tulossa seuraavassa päivityksessä, mm. 120hz-tuki ja VRR-tuki:

 
Paljon uusia ominaisuuksia ja sisältöä tulossa seuraavassa päivityksessä, mm. 120hz-tuki ja VRR-tuki:

PSVR2 tais tuoda uutta elämää pelin kehitykseen.
 
Vr varmaan jarrutti sitä kehitystä. Tai ainakin sitoi resursseja. Harmi vaan ettei tuo 120hz tule vr:ään.
 
Vr varmaan jarrutti sitä kehitystä. Tai ainakin sitoi resursseja. Harmi vaan ettei tuo 120hz tule vr:ään.
Voi olla, että vr:n "120Hz" moodi tulee 2d maailmaan. Voi olla ettei ole aito 120Hz vaan tehdään se vr reprojektiokikka 60Hz matskulle telkkarissakin. Toivon kyllä, että olis aito 120Hz eikä dlss3 tyylinen reprojisio millä fps tuplataan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 103
Viestejä
4 502 077
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom