Gran Turismo 7 (03.22) PS4/5

Näköjään nuo "ohita kaikki ennen pistettä X" missionit (ja miksi ei muutkin) muuttuu kun palaa välissä valikkoon. Täälläkin ollut puhetta, että aluksi ei meinannut millään päästä läpi ja seuraavana päivänä heittämällä voitto.

Ajoin sitä yhtä tehtävää, jossa piti formulalla ajaa Spassa vesisateessa ja ohittaa kolme vastustajaa. Lähin vahingossa tehtävästä pois ja kun palasin, niin AI:n ajot oli uudestaan generoitunut ja joka yrittämällä ekassa mutkassa kaksi AI autoa spinnasi :) Sen jälkeen oli helppo kuitata viiminen - kunhan eka selvisi spinnaavista autoista riittävän nopeasti.

(Ja siis ennen valikkoon palaamista yksikään auto ei spinnannut missän vaiheesa)
 
Niin ja sitä ihmetellyt että miten ihmeessä Audi R8 GT3(se uusin 2018 tms) on niin saatanan kiikkerä vehje tässä, aina meinaa olla perä menossa johonkin suuntaan. Muut GT3:t niin paljon vakaampia ja tietääkseni R8 ei ole mikään vaikea kisa-auto irl(eikä muissa simuissa tms).
 
Saisivat halventaa autojen hintoja reilusti tai sitten reilusti nostaa kisakrediittejä.

Onneksi suurin osa megakalliista autoista on turhia kisailumielessä. Lähinnä keräilijää kiinnostaa joku 20 miljoonan krediitin Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Berlinetta vuodelta 1937.
 
Syvempi katsaus päivityksen sisältöön

Kolme uutta Menu Bookia lisätty ja niihin liittyen 9 uutta kisaa, mutta ei uusia ratoja.
 
Ainakin T-GT II:lla force feedbackin uudistus on mennyt pieleen tässä 1.15:ssä. Tuntuu, että dynamiikkaa on laajennettu, mikä on hyvä asia, mutta yleinen keveys on useimmille varmaan liikaa. Itsellä oli aiemmin FF-säätimet pelistä laitettu 4/10, nyt laitoin 10/10 ja saattaa silti jäädä kokonaisvoimakkuudeltaan heikommaksi kuin noilla aiemmilla asetuksilla 1.13:lla.
 
Twitter viestissä ollut sivunootti, että pp rajat voi muuttua ja ajakaa keskeneräiset kisat loppuun ennen päivitystä ei enteile hyvää. Toki voi olla, että löytyy uusi glitchi. Se hitaammin rahaa grindaava automatisoitu ovaaliajo toiminee maailman loppuun asti. Toivottavasti eivät laske ovaalivoitosta tulevaa rahasummaa. Se olisi helpoin tapa kiusata skriptillä grindaajia.
Joo-o, sinne meni se mahdollisuus. Nyt on sitten tallissa 2586hp Tomahawk X VGT, jolla ei tee yhtään mitään. Seuraavaksi parasta rahankeräysoptiota odotellessa...

Mikäs noista skriptivirityksistä on paras ja helpoin ottaa käyttöön? Onko jossakin simppeliä ja ajan tasalla olevaa ohjetta siihen, jos vaikka jossakin välissä innostuisi kokeilemaan?
 
Joo-o, sinne meni se mahdollisuus. Nyt on sitten tallissa 2586hp Tomahawk X VGT, jolla ei tee yhtään mitään. Seuraavaksi parasta rahankeräysoptiota odotellessa...

Mikäs noista skriptivirityksistä on paras ja helpoin ottaa käyttöön? Onko jossakin simppeliä ja ajan tasalla olevaa ohjetta siihen, jos vaikka jossakin välissä innostuisi kokeilemaan?

Kokeilin tuota tähän ketjuun postattua silloin kun se tuli. Siinä pitää säätää vain 2 menu coloria AHK skriptiin, jos tietokoneen reso on enemmän kuin 1080p vaihtaa siihen ja skripti toimii kuin junan vessa tämän jälkeen. Tietenkin Skriptin ohjeissa olevat auton asetukset ja assist asetukset kannattaa säätää sekä nappulat. Se pääsee yli daily workoutostakin keskiyön jälkeen.

Ajoin itse tuota yhden yön ja työpäivän eli joku päälle 16h eikä se jumittanut kertaakaan.
 
Mulla on joku wanha versio skriptistä käytössä. Uudet ei toimineet. Korjasin wanhan skriptin toimimaan mun ympäristössä. tomahawk:in matkamittarissa about 190000km skriptillä ajamista. Kunhan 200kkm rikkoontuu niin lopetan skriptigrindailun.

Wanha skripta toisinaan feilaa. Tuntuu riippuvan jotenkin siitä missä kunnossa auto on / joku random syy. Joskus toimii kuin junanvessa koko päivän, joskus kellahtaa koko ajan.

edit. afk grind skripti+ohjeet: AFK methods for farming (GT 1.09 update)
 
Onpas ne kei-kisat kovia, tosissaan sai vetää vaikka viritin Capussiinon jokseenkin tappiin. Tokyota en pystynyt edes voittamaan.
 
Siis mulla ainakin toimi kun katsoin parin kisan verra sivusta.
Niin kai ne skriptit toimivat, mutta en niitä tarkoittanutkaan, vaan Tomahawk-glitchiä, joka mahdollisti sen että auton PP:n sai pudotettua alle 600 vaihteiden välityksiä ja paria muuta asetusta muuttamalla. Lopputuloksena sillä sai kerättyä tunnissa 2,5 miljoonaa kredittiä ajamalla jotain Tokion 12 kierroksen kisaa. Pari kertaa ehdin tuota testaamaan, mutta enää se ei siis toimi.
 
Jos joku muu ihmettelee fanatecin kanssa kadonneita force feedback efektejä niin tilanne tuntuu korjaantuvan laittamalla compatibility moodi päälle ratin power napista. Power napin valaistus on compatibility moodissa purppuran värinen.
 
Viimeksi muokattu:
Jee, pääsee online tt:hen ja olemaan jossain 10K sijan toisella puolella...
 
PD:n kommentti nerffattuun force feedback:iin alla. Tilapäisenä hätätoimena tuunattu FFB:ta heikommaksi tietyillä rateilla. Pelkäävät, että muuten joku loukkaa itsensä. Pyrkivät löytämään paremman ratkaisun ja palauttamaan force feedback:in vahvuuden ennalleen.

Mun spekulaatio. Compatibility moodissa fanatecin ratti näkynee eri id:lla kuin ps5 moodissa. PD lienee konffinut ps5 id:n pohjalta force feedback:ia. Compatibility moodilla pääsee kiertämään FFB nerffauksen.
We confirmed an issue where certain steering wheel controller and vehicle combinations would cause excessively strong force feedback vibrations which could result in injury, and so we greatly reduced the force feedback/torque as a temporary emergency measure on those specific steering wheels.*

However, this is only a temporary solution and we are working to improve performance and implement more suitable force feedback sensitivity for each controller through a future update.

*Adjusted steering wheel controllers:

・Thrustmaster T-GT
・FANATEC Podium
・FANATEC GT DD Pro
 
PD:n kommentti nerffattuun force feedback:iin alla. Tilapäisenä hätätoimena tuunattu FFB:ta heikommaksi tietyillä rateilla. Pelkäävät, että muuten joku loukkaa itsensä. Pyrkivät löytämään paremman ratkaisun ja palauttamaan force feedback:in vahvuuden ennalleen.

Mun spekulaatio. Compatibility moodissa fanatecin ratti näkynee eri id:lla kuin ps5 moodissa. PD lienee konffinut ps5 id:n pohjalta force feedback:ia. Compatibility moodilla pääsee kiertämään FFB nerffauksen.


Varmaan jengi ostanut noita Fanatecin DD Pro GT ratteja 5 vuotiaille taaperoilleen ja vääntäneet FF täysille. Sitten tapahtunut vahinkoja. Ei tuo edes 8Nm ratti tunnu missään tälläiselle kynäniskalle joka ei ole sipsipussia painevampaa koskaan nostanut. Välillä kyllä vähän epäilyttänyt tuo Fanatecin desktop mount joka tuli sen mukana. Saa nähä kauan se kestää, se on kuitenkin muovia.
 
Nyt on kaikki uudet Cafe bookit suoritettu, ja ihan ok palkinto napsahti ruletista! Oli muuten mukavasti haastetta PP 950 -kirjassa. Sai jokusen kerran yrittää Suzukaa kaatosateessa Mazda Vision GT:llä. :cool:

IMG_20220529_124354.jpg
 
Nyt on kaikki uudet Cafe bookit suoritettu, ja ihan ok palkinto napsahti ruletista! Oli muuten mukavasti haastetta PP 950 -kirjassa. Sai jokusen kerran yrittää Suzukaa kaatosateessa Mazda Vision GT:llä. :cool:

IMG_20220529_124354.jpg

Onkohan tämä mahdollista suorittaa jollain oikealla autolla? En ole vielä kokeillut mutta olen lukenut että porukalla on ollut haasteita tämän kanssa muilla kuin näillä fantasia autoilla.
 
Onkohan tämä mahdollista suorittaa jollain oikealla autolla? En ole vielä kokeillut mutta olen lukenut että porukalla on ollut haasteita tämän kanssa muilla kuin näillä fantasia autoilla.

Voi olla melkoisen mahdotonta. Kisat on muutenkin tehty prototyyppi-autoilla ajettavaksi.
 
Vähän kyllä ärsyttää tuo käytettyjen autojen ja Legend autojen market. En pariin päivään pelannut ja missasin halvan 500k Amerikan raudan legendoista.

En ole katsonut mitään autolistoja, mutta käytetyissä ei ole ollut viikkoihin mitään mitä en omista joten taida omistaa kaikki käytetyt. Legendoista taitaa puuttua vain ne n. 20 miljoonan autot ja tuo yksi halpis. Uskalsin vihdoin ostaa ensimmäisen 20 miljoonan auton. Porsche 917K. En tarkistanut voiko tuota tuunata, jos voi sillä voi ehkä ajaa nuo uudet Cafet. Eihän tässä periaatteessa mikään kiire ole noita hankkia, mutta jos saisi ostettua kaikki voisi lopettaa tuon kyttäämisen.

Rahojen säästämiseksi en juurikaan ole Brand Centralista ostanut mitään. Jotain halpiksia. Tuon uuden Toyota Hybridin nappasin.
 
Nyt on kaikki uudet Cafe bookit suoritettu, ja ihan ok palkinto napsahti ruletista! Oli muuten mukavasti haastetta PP 950 -kirjassa. Sai jokusen kerran yrittää Suzukaa kaatosateessa Mazda Vision GT:llä. :cool:

IMG_20220529_124354.jpg

Millä autolla muuten ajelit niitä? Ite ajelen Bucatilla. Kiihtyvyys on kohtuu mieleenkiintoinen..
 
Millä autolla muuten ajelit niitä? Ite ajelen Bucatilla. Kiihtyvyys on kohtuu mieleenkiintoinen..

Mazda vision GT:llä kuten aiemmassa postauksessa kirjoittelin. Viritetty turbolla ja tasan 950 PP. :)
 
Hemmetti että se super licensen 7 formulalla on vaikea, en saa mitenkään menemään sitä kultaan, joku nafti 1 sekka puuttuu kullasta :( 2 mitallia kultaa puuttuu tuo ja se vika porsche , mutta sitä en ole vielä alkanut tosissaan hieromaan kun ensin täytyy saada jormula ajettua kultaan....

onkos mitään järkevää vinkkiä heittää ? itellä tuntuu eka jyrkkä ja se nopea vasen pitkä mutka olevan vaikeita ajaa.
 
Hemmetti että se super licensen 7 formulalla on vaikea, en saa mitenkään menemään sitä kultaan, joku nafti 1 sekka puuttuu kullasta :( 2 mitallia kultaa puuttuu tuo ja se vika porsche , mutta sitä en ole vielä alkanut tosissaan hieromaan kun ensin täytyy saada jormula ajettua kultaan....

onkos mitään järkevää vinkkiä heittää ? itellä tuntuu eka jyrkkä ja se nopea vasen pitkä mutka olevan vaikeita ajaa.
Katso huolellisesti demonstration läpi kiinnittäen huomion miten käyttää kaasua ja jarrua. Formulan kanssa herkästi hidastaa liikaa mutkaan ja liian myöhään pistää tallan pohjaan.
Demon. ghost vielä halutessa 0.3sek edelle niin saa linjat kohdilleen.
 
Nyt on kaikki uudet Cafe bookit suoritettu, ja ihan ok palkinto napsahti ruletista! Oli muuten mukavasti haastetta PP 950 -kirjassa. Sai jokusen kerran yrittää Suzukaa kaatosateessa Mazda Vision GT:llä. :cool:

Toi on kyllä paha. Tomahawkilla voitti kaksi ekaa helposti, mutta tuntuu että suzukassa ei ole palaakaan. Suorilla kelaa hurjat määrät nopeutta, mutta ei taitu mutkiin :) Pitää varmaan kokeilla Mazdaa kun se tallista löytyy myös.
 
Hemmetti että se super licensen 7 formulalla on vaikea, en saa mitenkään menemään sitä kultaan, joku nafti 1 sekka puuttuu kullasta :( 2 mitallia kultaa puuttuu tuo ja se vika porsche , mutta sitä en ole vielä alkanut tosissaan hieromaan kun ensin täytyy saada jormula ajettua kultaan....

onkos mitään järkevää vinkkiä heittää ? itellä tuntuu eka jyrkkä ja se nopea vasen pitkä mutka olevan vaikeita ajaa.
Katso demosta miten eka mutka ajetaan. Se kolmanneksi viimeinen pitkä vasen voi ajaa kaasu pohjassa, demosta ajolinja. Myös kolmas mutka voi ajaa yllättävän kovaa läpi. Muutenkin formula suosii ajotyyliä että vauhti pois ennen mutkaa ja kiihdytetään mutka läpi.

Ajonäkymänä konepelti, pelkkä mittaristo liian matalalla, vaikea hahmottaa mutkia.

TCS nollilla jos vain pystyy ajamaan, omasta mielestä jo asetus 1 muuttaa ohjauksen "kankeammaksi". En tiedä miten se siihen vaikuttaa mutta tuntuu siltä. Tämä ohjaimella, ratista en tiedä.
 
TCS nollilla jos vain pystyy ajamaan, omasta mielestä jo asetus 1 muuttaa ohjauksen "kankeammaksi". En tiedä miten se siihen vaikuttaa mutta tuntuu siltä. Tämä ohjaimella, ratista en tiedä.

Ainakin fanatecin gran turismo ratilla TCS:n rukkaaminen ylöspäin saa auton puskemaan ja on monesti vaikeaa päästä mutkista läpi. TCS 0 on paras, jos vaan pysyy auto räpylässä. Joillain autoilla tcs auttaa kyllä, kun ei tarvi osata ja voi vaan runtata kaasun pohjaan.
 
Mazda vision GT:llä kuten aiemmassa postauksessa kirjoittelin. Viritetty turbolla ja tasan 950 PP. :)
Siis miten oot saanut Vision GTn PPn 950? Eihän se mene kuin 800 PP turbolla ja soft renkailla? Vai onko noita vision gt matukoita muitakin kuin tuo brand centralin RX-Vision Gt3 concept?
 
Siis miten oot saanut Vision GTn PPn 950? Eihän se mene kuin 800 PP turbolla ja soft renkailla? Vai onko noita vision gt matukoita muitakin kuin tuo brand centralin RX-Vision Gt3 concept?

Kyseessä siis tämä:
IMG_20220603_164235.jpg
 
Fanatecin rattiin ja lisälaitteisiin uusi ajuripaketti tarjolla(versio 442). Ilmeisesti pc puolella pitkään odotettu iso päivitys/ajureiden uudelleenkirjoitus.

Enempi keskustelua päivityksestä syntyneemtähän ketjuun: Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet


Asensin päivityksen. Rattihärdelli toimii päivittämisen jälkeen gt7:en kanssa eikä ollut ongelmia. Loadcell jarru tosin piti päivittää erikseen eikä samassa kasassa muiden komponenttien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin meni se cafe bookin suzuka 950PP. Päädyin loppujen lopuksi ajamaan sen formulalla, helppo voitto yli 20sec erolla seuraavaan. Tietty muutaman kerran piti hieroa ennen kuin meni, parissa mutkassa lähti helposti perä alta ja pari ekaa kierrosta oli toki kriittisiä että pääsi autoista ohi nopeasti.

Suosittelen jos joku tuon kanssa vielä taistelee!
 
Uusin päivitys ulkona. Korjaa mm. FFB-ongelmat:
 
Hyvältähän tää PS5:lla alkuunsa vaikuttaa 35 € investoinniksi ja Logitech G923 pelattuna. Alkudemo kyllä sikatylsä ja surkeita Turismojen hienossa intro-joukkiossa.

Aika helposti kyllä eka lisenssisetti kullalle about kaikki ekalla pl. jotain piti yrittää kultaan jopa 3 kertaa. GT:t kovasti hakattuja psx-ajoilta asti.

Milläs asetuksilla jengi pelailee G923:lla jotta omasta mielestä paras?
 
Pelaillu aikasemmin peliä ps4, mutta nyt sain hommattua ps5 ja latasin gt7 siihen. Peli lähti päälle ja toimi normaalisti, mutta pelille voi tehdä ps5 version tasokorotuksen. Osaako kukaan sanoa mitä tuo oikeen tekee? Toimii siis ihan normaalisti, mutta mikä tuon 10e tasokorotuksen idea oikeen on?
 
Pelaillu aikasemmin peliä ps4, mutta nyt sain hommattua ps5 ja latasin gt7 siihen. Peli lähti päälle ja toimi normaalisti, mutta pelille voi tehdä ps5 version tasokorotuksen. Osaako kukaan sanoa mitä tuo oikeen tekee? Toimii siis ihan normaalisti, mutta mikä tuon 10e tasokorotuksen idea oikeen on?

Sulla on ilmeisesti ps4 versio pelistä. Kympillä saat ps5 version pelistä. PS5 osaa käyttää ps4 versiota, mutta se tarkoittaa huonompia grafiikoita, hitaampia latausaikoja jne.

Spoilerin videosta saa konkreettisesti kiinni mitä erot ps4 vs. ps4 pro vs. ps5 välillä ovat
 
Ihme juttu kyllä eilisen päivityksen kanssa, että asentui ihan stanan hitaasti vaikka ladattava tiedosto oli pieni. Mites muilla?
 
Millä säädöillä oikein Le Mansissa saa protot edes suurinpiirtein todelliseen vauhtiin? Suorillahan niitä hyvä jos normisetillä edes päälle 300km vauhtiin saa kun pitäisi päästä about 335-340 vauhteihin suoralla. Toki sellainen setti jolla auto pysyisi sitten mutkissakin käsissä.
 
Ihme juttu kyllä eilisen päivityksen kanssa, että asentui ihan stanan hitaasti vaikka ladattava tiedosto oli pieni. Mites muilla?

Ei ole osanneet gran turismon tekijät tehdä inkrementaalista päivitystä. Taisi tehdä kopion asennuksesta ja siksi kesti kauan. Ärsyttävää, että sonylla ei ole vaatimusta tehdä pelipäivitys paremmin. Mekanismi parempaan päivittämiseen on kuitenkin olemassa, mutta moni peli ei käytä syystä tai toisesta.
 
Ihme juttu kyllä eilisen päivityksen kanssa, että asentui ihan stanan hitaasti vaikka ladattava tiedosto oli pieni. Mites muilla?
Vähän offtopic, mutta kaikki päivitykset kopioi todella hitaasti. Sama oli jo PS4. Pleikkarin synti, ei koske pelkästään GT7. Välillä tosiaan ketuttaa kun nopea valokuitu ja päivitys lataa nopeasti mutta kopiointivaihe kestää ja kestää. Ei pysty ymmärtämään miksi näin on vielä PS5, kun piti olla salamannopea SSD… Xboxilla ilmeisesti päivitykset asentuu samalla kun lataa ja jää kokonaan tuo kopiointivaihe pois? Valmiustila ja automaattiset päivitykset tuohon auttaa, mutta onhan tuo nyt naurettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna tulee pari uutta autoa, uusi rata ja kolme uutta cafe bookia:

 
Olikos toi Suzuki Escudo Pikes Peak GT1:ssä vai GT2:ssa? Silloin muinoin oli todella ylivoimainen bilikka :D Toihan pitää saada.
 
Olikos toi Suzuki Escudo Pikes Peak GT1:ssä vai GT2:ssa? Silloin muinoin oli todella ylivoimainen bilikka :D Toihan pitää saada.

GT 2. Tuli pentuna pelattua aina sillä taktiikalla että mahdollisimman nopeasti 2 miljoonaa credit alle jonka jälkeen escudo talliin. Rakkinehan kulki sen 400 mittariston mukaan ja sitten otti rajoitin kiinni. Muistaakseni oli myös pelin eniten hv ja kevyin auto tyyliin, ellei sitä yhtä palkintoautoa lasketa, joka muistaakseni oli käytännössä kuitenkin hitaampi kuin escudo. Kääntymään se oli laiska ku mikä, mutta ei haitannut, senkus ajeli seiniä pitkin.

Gran Turismoja en oo pelannu sitten ps2 aikojen, mutta mulle kyllä kaikista rakkain auto koko pelisarjasta ja eniten muistoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom