Gran Turismo 7 (03.22) PS4/5

Mikäs siinä on syynä että Metacritics antaa vain tuon 88/100 keskiarvon? Olen siinä käsityksessä että moni pitää tätä kaikkien aikojen parhaana Gran Turismona... ei ole ihan helppo tässä maailman tilanteessa tehdä uudelle konsolille, ohjaimelle, headsetille peliä ja sitten vielä kuulla että se pitää tehdä jollekkin raakile konsolille vielä kaiken lisäksi, jossa ei ole tehoja.

Onko peliyleisöstä tullut liian vaativia...
 
Mikäs siinä on syynä että Metacritics antaa vain tuon 88/100 keskiarvon? Olen siinä käsityksessä että moni pitää tätä kaikkien aikojen parhaana Gran Turismona... ei ole ihan helppo tässä maailman tilanteessa tehdä uudelle konsolille, ohjaimelle, headsetille peliä ja sitten vielä kuulla että se pitää tehdä jollekkin raakile konsolille vielä kaiken lisäksi, jossa ei ole tehoja.

Onko peliyleisöstä tullut liian vaativia...
Eikös 88 ole kuitenkin aika hyvin? Ei kuitenkaan mitään uutta ja mullistavaa tässä. Hyvä peli.
 
Mikäs siinä on syynä että Metacritics antaa vain tuon 88/100 keskiarvon? Olen siinä käsityksessä että moni pitää tätä kaikkien aikojen parhaana Gran Turismona... ei ole ihan helppo tässä maailman tilanteessa tehdä uudelle konsolille, ohjaimelle, headsetille peliä ja sitten vielä kuulla että se pitää tehdä jollekkin raakile konsolille vielä kaiken lisäksi, jossa ei ole tehoja.

Onko peliyleisöstä tullut liian vaativia...
Katso youtubesta gameplay videoita. Selviää kyllä aika nopeasti onko itseä kiinnostava peli vai ei, ihan turha tuijottaa jotain metacritic pisteitä. 88 on todellakin hyvät pisteet. Noilla käyttäjäarvioilla taas ei tee yhtään mitään, siellä jotkut venäläiset pommittaa 0 pistettä kun ei toimi heidän regionilla ja muuta typerää.
 
Mikäs siinä on syynä että Metacritics antaa vain tuon 88/100 keskiarvon? Olen siinä käsityksessä että moni pitää tätä kaikkien aikojen parhaana Gran Turismona... ei ole ihan helppo tässä maailman tilanteessa tehdä uudelle konsolille, ohjaimelle, headsetille peliä ja sitten vielä kuulla että se pitää tehdä jollekkin raakile konsolille vielä kaiken lisäksi, jossa ei ole tehoja.

Onko peliyleisöstä tullut liian vaativia...

Arvion skaala ei ole pelkät Gran Turismo pelit.

Arvostelijoina on myös ihmisiä kenen mielestä pelaamisen parasta antia ei ole lisenssien hieromiset, muutaman tunnin lähes kädestä pitäen ohjattu aloitus kaiken maailman ritsoilla kilpaillen.

Ehkä suurimpana itselle oli, ettei uusien autojen diilerikään ollut heti auki ei päässyt ihailemaan vaihtoehtoja ja tekemään heti suunnitelmaa mitä ostetaan ensimmäisenä. Tietenkin "pakotus" ajella mustangeilla ja muilla amerikkalaisilla ennen itselle mieleisempien euro-autojen rattiin pääsemistä. Jostain taisin lukea aika kovasta €/in-game-currency vaihtosuhteesta myös, joka ikävästi rajoittaa pay2win pelaajia.
 
Pitäisikö siellä moninpelin puolella olla jotain time trial/netti-haasteita? Kun en ole yhtään sellaista siellä vielä nähnyt.
 
Eihän tuo täydellinen peli olekkaan. Miksi vain yhdessä kuvakulmassa on virtuaalinen taustapeili? Miksei sijoitusluetteloa saa piiloon, jotta oikean taustapeilin näkisi? Miksi moninpelissä tuunaus on mahdollista?

Ja itselle suurin eli miksi kaikki kisat ovat rolling start-tyylillä? Sitä en voi käsittää, joudut lähtemään aina viimeiseltä sijalta ja peli on luotu niin että kahdessa kierroksessa pitäisi päästä top 3:seen. Olen useasti nauttinut botteja vastaan taistelusta puhtaalla ajotyylillä vain muistaakseni ettei peli tarjoa aikaa sellaiseen, sitten ohitetaan ronskisti kiilaamalla tai ylivoimaisella autolla. Tästä jää kokonaan uupumaan starttien hienous, hyvä lähtö on taitolaji ja ekaan mutkaan jarruttaminen on aina jännittävää.
 
Kun aikanaan hommasin Gran Turismo 5, päädyin turhautumaan parissa päivässä noihin 3 kierroksen bottikisoihin ja kiskoilla menevään autoon, ja uudelleenasensin iRacingin.

Kun hommasin Gran Turismo 6, huomasin sen olevan ihan sama peli, ja päädyin taas asentamaan iRacingin.

Gran Turismo Sportissa moninpeli muistutti, miten hyvin homma toimi iRacingissa, ja päädyin taas re-subbaamaan.

Nyt tässä Gran Turismo 7 alkaa tulla jo vahva fiilis siitä, mitä tapahtuu taas seuraavaksi... Jotenkin nämä 3 kierroksen kisat, joissa AI autoja käytetään mutkissa jarrukeiloina, alkaa vaan ihan oikeasti tuntua naurettavan vanhanaikaiselta ja arcadelta. Ja vaikka fysiikoita on parannettu, niin kyllähän tässä edelleen aika kiskoilla mennään.
 
Nyt tässä Gran Turismo 7 alkaa tulla jo vahva fiilis siitä, mitä tapahtuu taas seuraavaksi... Jotenkin nämä 3 kierroksen kisat, joissa AI autoja käytetään mutkissa jarrukeiloina, alkaa vaan ihan oikeasti tuntua naurettavan vanhanaikaiselta ja arcadelta. Ja vaikka fysiikoita on parannettu, niin kyllähän tässä edelleen aika kiskoilla mennään.
AI:n käyttäminen jarrukeiloina on ihan oma päätös eikä peli mitenkään siihen kannusta. Mikä estää että iRacingissä käyttäisit vastustajia jarrukeilana?

Muuten ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Onhan iRacing ihan erilaiselle yleisöllekin tehty peli ja jos se kutittelee enemmän niin ei GT:stä varmana suurta iloa ole
 
Yritän pelata yksinpeliä, serverien huolto menossa, eli pitää olla offline modessa, uuden 1.06 patcin mukaan offlinessä pitäisi pystyä pelaamaan yksinpeliä, mutta minä en pysty. Eli mitä ihmettä?

Edit. Lähtikin toimimaan kun parikertaa käynnisti uudelleen.
 
Kun aikanaan hommasin Gran Turismo 5, päädyin turhautumaan parissa päivässä noihin 3 kierroksen bottikisoihin ja kiskoilla menevään autoon, ja uudelleenasensin iRacingin.

Kun hommasin Gran Turismo 6, huomasin sen olevan ihan sama peli, ja päädyin taas asentamaan iRacingin.

Gran Turismo Sportissa moninpeli muistutti, miten hyvin homma toimi iRacingissa, ja päädyin taas re-subbaamaan.

Nyt tässä Gran Turismo 7 alkaa tulla jo vahva fiilis siitä, mitä tapahtuu taas seuraavaksi... Jotenkin nämä 3 kierroksen kisat, joissa AI autoja käytetään mutkissa jarrukeiloina, alkaa vaan ihan oikeasti tuntua naurettavan vanhanaikaiselta ja arcadelta. Ja vaikka fysiikoita on parannettu, niin kyllähän tässä edelleen aika kiskoilla mennään.

Ootko jo ottanut asetuksista kaikki avustimet pois? Se alun valinta, missä voi valita ettei avustuksia ole, ei jostain ihmeen syystä laita niitä kaikkia pois. Ja ainakin omalla kohdalla haittasi kyllä ihan merkittävästi ajamista. Toki varmasti välillä myös esti spinnaamasta ym., mutta aiheutti nimenomaan sitä kiskoilla kulkemisen fiilistä.
 
Ootko jo ottanut asetuksista kaikki avustimet pois? Se alun valinta, missä voi valita ettei avustuksia ole, ei jostain ihmeen syystä laita niitä kaikkia pois. Ja ainakin omalla kohdalla haittasi kyllä ihan merkittävästi ajamista. Toki varmasti välillä myös esti spinnaamasta ym., mutta aiheutti nimenomaan sitä kiskoilla kulkemisen fiilistä.

Pitää vielä tsekata. Tuntui että tosiaan jotain apuja jäi silti päälle. Eniten tuossa häiritsee se, että padilla ajaessa jos päästät tatista irti, auto suoristuu instant, vaikka ratilla kestää visuaalisesti jonkin aikaa palautua keskiasentoon. Tuntuu siis ettei ratin asento varsinaisesti heijasta sitä, missä asennossa etupyörät ovat. Myös sellainen ratin nopea vispaus eestaas ei tunnu epävakauttavan ainakaan noita alun autoja juuri yhtään. Toki rajansa sillä, miten hyvä ajotuntuma padilla ikinä voi olla.

En tästä Gran Turismosta siis hae mitään HC simua, vaan kevyttä konsoliajelua, mutta jotenkin tässä aina vaan iskee se fiilis, että miksei saman tien hyppäisi taas ajamaan jotain tinkimätöntä simua kunnon kisoilla. Ehkä isoin valituksen aihe on kuitenkin juuri tuo vauriomallinnuksen puuttuminen ja superlyhyt kisamuoto. Ei tunnu olevan mitään riskiä mokailussa kun hädin tuskin edes hidastaa menoa lämäyttää täysiä seinän kautta mutkassa.
 
AI:n käyttäminen jarrukeiloina on ihan oma päätös eikä peli mitenkään siihen kannusta. Mikä estää että iRacingissä käyttäisit vastustajia jarrukeilana?

En tiedä oletko iRacingia pelannut, mutta se on ehkä viimeinen autosimu ikinä, missä kannattaisi tuolla tyylillä vetää. Voi lähteä bannit kerrasta jos tuon tahallaan tekee, ja vähimmilläänkin auto hajoaa ajokelvottomaksi ja saat odotella ensi kisan alkua tunnin.

Forzaa olen viimeksi pelannu kai joskus nelosen aikaan, mutta siinä oli oikeasti toimiva vauriomallinnus. Muutenkin ajaminen tuntui siinä paljon eläväisemmältä ja auton teho tuntui näpeissä selvästi paremmin padinkin kautta. Ehkä jotenkin tämä GT tuntuma ei vaan itseä puhuttele. Forzaa pelatessa oli hauskaa, tämä on vähän latteaa. Grindataan nyt kuitenkin joku isompi auto auki niin josko sitten alkaisi tulla eloa.
 
En tiedä oletko iRacingia pelannut, mutta se on ehkä viimeinen autosimu ikinä, missä kannattaisi tuolla tyylillä vetää. Voi lähteä bannit kerrasta jos tuon tahallaan tekee, ja vähimmilläänkin auto hajoaa ajokelvottomaksi ja saat odotella ensi kisan alkua tunnin.
Pointtina olikin ettei Gran Turismossa ole mikään tarve käyttää AI:ta jarrukeiloina ja jos niin tekee niin vaikea peliä on siitä syyttää.

Esim Forza Horizonissa sen sijaan kuitenkin saa aina pisteitä kylkitaklauksista joten siinä on vaikea tuollaista temppua tuomita. Mutta se onkin täysi arcade
 
Kannattaa ottaa suosiolla pois se "skid recovery force" tjs assisti joka estää yliohjautumista, se A9 lisenssi sillä NSX acuralla suzukassa oli mahdoton saada kullalle tuo päällä mutta kun sen nappasi pois niin alko tuokin auto kääntymään ihan eri tavalla :D
 
Kannattaa ottaa suosiolla pois se "skid recovery force" tjs assisti joka estää yliohjautumista, se A9 lisenssi sillä NSX acuralla suzukassa oli mahdoton saada kullalle tuo päällä mutta kun sen nappasi pois niin alko tuokin auto kääntymään ihan eri tavalla :D
Ei varmaan ratilla kannata muutenkaan käyttää. Dualsensellä aika haastavaa ajaa ilman noilla 700+ hp vehkeillä kun lähtee jo millin liikkeestä perä alta suoralla tiellä.
 
Yleensäkään ei oikein missään pelissä ole pädillä mukavaa/järkevää ajaa ylitehokkailla(siis poislukien pakkotilanteet). Paljon miellyttävämpää ajella vähä/keskitehoisilla autoilla, turismoissa kuten forzissakin.
 
Tässä kyseessä oli "pakollinen" 700PP jenkkiautoilu. Oli kyllä aikamoista pakkopullaa niillä ajaminen. Onneksi pääosin mukavampaa :)
 
Yleensäkään ei oikein missään pelissä ole pädillä mukavaa/järkevää ajaa ylitehokkailla. Paljon miellyttävämpää ajella vähä/keskitehoisilla autoilla, turismoissa kuten forzissakin.

Aivan sama mieltä . Itselläni kanssa latistuu kiva fiilis, jos ajelee niillä superautoilla. Menee liiaan vakavaksi ja alkaa puristaman rattia/padia liikaa. Tehokas sportti on se sweet spot tässä.

Muuten, onkohan näissä jokin japanalais paremmuus/suosio aistittavaissa? Olen ajellut nyt ´97 Nissan GTR:llä ( <700 PP) , se se tuntuu olevan aivan superauto. Tuunattuna liimautuu rataan kuin räkä, ja kulkee kuin kelju kojootti. Samalla PP arvolla oleva 911 GT3 tuntuu olevan ihan vikuri tapaus. Ainakin tuntuu siltä että Nissanilla näyttäisi helposti Posselle taivaan merkit ja närhen näppylät.
 
Aivan sama mieltä . Itselläni kanssa latistuu kiva fiilis, jos ajelee niillä superautoilla. Menee liiaan vakavaksi ja alkaa puristaman rattia/padia liikaa. Tehokas sportti on se sweet spot tässä.

Muuten, onkohan näissä jokin japanalais paremmuus/suosio aistittavaissa? Olen ajellut nyt ´97 Nissan GTR:llä ( <700 PP) , se se tuntuu olevan aivan superauto. Tuunattuna liimautuu rataan kuin räkä, ja kulkee kuin kelju kojootti. Samalla PP arvolla oleva 911 GT3 tuntuu olevan ihan vikuri tapaus. Ainakin tuntuu siltä että Nissanilla näyttäisi helposti Posselle taivaan merkit ja närhen näppylät.

Varmaan vaikuttaa neliveto vs takaveto ainakin lapasessa pysymiseen.
 
Jengi on kerennyt jo pitkin nettiä itkemään että tässä ei ole sisältöä tarpeeksi.

Minulle tuo Cafe ja lisenssit ovat pakollinen paha jotka suoritan ihan vaan sen takia että radat tulee tutuiksi ja saan unlockattua kaiken. Sitten se oikea peli vasta alkaa.

Monelle nuo ovat koko pelin sisältö ja kun ne on hierottu peli ei ole enää pelaamisen arvoinen.

Miten te näette tämän pelin sisällön?
 
40h pelattu vajaassa viikossa ja vasta joku cafe 15 menossa, puolet radoistakin vielä avaamatta. Lisenssit, missionit ja circuit experience tarjoaa vielä paljon pelattavaa.

Onlinen suhteen odotan hienosäätöjä ja eiköhän sieltä vielä tule myös endurance-kisat jossain vaiheessa mukaan peliin. Lisäksi on luvattu uusia kisoja, autoja ja ratoja niin sisältöä riittänee useiksi sadoiksi tunneiksi mikäli vain pelin pelaaminen kiinnostaa.
 
Jengi on kerennyt jo pitkin nettiä itkemään että tässä ei ole sisältöä tarpeeksi.

Minulle tuo Cafe ja lisenssit ovat pakollinen paha jotka suoritan ihan vaan sen takia että radat tulee tutuiksi ja saan unlockattua kaiken. Sitten se oikea peli vasta alkaa.

Monelle nuo ovat koko pelin sisältö ja kun ne on hierottu peli ei ole enää pelaamisen arvoinen.

Miten te näette tämän pelin sisällön?


Eikös peli ala vasta sitten kun nuo on suoritettu? Näin minä ainakin tämän näen.

Ruvetaa sopimaa oman porukan ajoja stock autoilla yms. Tietty renkaat saa vaihtaa mun puolesta muuten vakioilla.
 
Jengi on kerennyt jo pitkin nettiä itkemään että tässä ei ole sisältöä tarpeeksi.

Minulle tuo Cafe ja lisenssit ovat pakollinen paha jotka suoritan ihan vaan sen takia että radat tulee tutuiksi ja saan unlockattua kaiken. Sitten se oikea peli vasta alkaa.

Monelle nuo ovat koko pelin sisältö ja kun ne on hierottu peli ei ole enää pelaamisen arvoinen.

Miten te näette tämän pelin sisällön?

Näen nuo cafe jutut tutoriaalina ja tapana saada grindi ja autojen kerääminen alulle. Peli alkaa sitten kun kaikki radat on avattu. Minulle mukavinta on yksikseen time trialien hinkkaaminen mieluisalla auto+rata kombolla. Jos olisi hyvä porukka, missä kisat pysyy siistinä niin online kisaaminen toisinaan olisi hauskaa.

Kai ne pisteet arvosteluissa on 88, koska grindausta ei arvosteta ja mikrotransaktiot nähdään ahneutena. imho. mikrotransaktiot on naurettavan kalliiksi hinnoiteltu. Peli on myös tuttu ja turvallinen gran turismo. Innovaation puutteesta lähtenee myös pisteitä. Toisaalta, tällä pelillä on pitkä elinaika. Peli julkaisussa voi olla aika erilainen kuin peli 2v päästä. Tätä peliä tulee tahkottua ns. pitkään.

Jos mun vinkkelistä katsoo niin vauriomallinnus edes auton toimivuuteen vaikuttaen olisi ollut kiva lisä. Tosin näen tän erittäin marginaalisena asiana, kun melkein kaikki kolaroinnit oikeasti johtaisivat siihen, että auto hajoaa niin paljon ettei sillä oikeasti enää voi kisata ja vain körötellään maaliin. Saman asian ajaa se, että tulee vain suoraan "fail", jos ajaa seinään/autoon/radalta ulos.

Oon silleen onnekas, että eniten kiinnostaa ei nuo niin nopeat autot. Ei vaan refleksit riitä jollain supermegahyperautoilla tai formuloilla ajamiseen. Tän hetken suosikkiautot ajaa on tuunattu mini cooper ja se lahjana saatu clio. Eli mulla ei ahdista jos jää joku ökykallis auto ostamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle ehkä kaikkein kivoin on ollut Toyotan gt86 sport softeilla. Olisi hyvä jos keräisi täältä porukan kasaan ja sovitaan epäsäännöllisen säännölliset ajot tietyillä autoilla ?

Ninja edit. Mulle se ja sama jos osa ajaa ratilla tai pädillä. Kunhan ajo on suht siistiä.
 
Olisi hyvä jos keräisi täältä porukan kasaan ja sovitaan epäsäännöllisen säännölliset ajot tietyillä autoilla ?

Ninja edit. Mulle se ja sama jos osa ajaa ratilla tai pädillä. Kunhan ajo on suht siistiä.
Tämä olisi kyllä ihan mukava idea!


Sain nyt cafe tehtävät tehtyä. Rahaa tilillä 3,2M ja autoja taisi olla 74. Nyt voi ruveta pelaamaan tätä peliä!
 
Osaako kukaan sanoa mitä kaikkea tässä simuloidaan? Kokeilin Porsche Taycania ja siinä alkoi parin kierroksen jälkeen jarrutusmatkat pitenemään. Onko tässä jarrujen lämpötilan mallinnus?
 
Osaako kukaan sanoa mitä kaikkea tässä simuloidaan? Kokeilin Porsche Taycania ja siinä alkoi parin kierroksen jälkeen jarrutusmatkat pitenemään. Onko tässä jarrujen lämpötilan mallinnus?
Oisko kyse siitä että ne vakio jarrupalat ei kestä rata-ajoa? Tuning kaupasta saa kestävämmät
 
Jos tän hommaa niin onko tässä valmiiksi tuki tulevalle vr versiolle vai tuleekohan siihen erikseen myyntiin eri versio?
 
Tosta ns 3rd person kamerasta muuten sen verran että sieltä löytyy tosiaan kisan aikana menun kautta myös sellanen twiikki sille että saa near/far valita, itselle tuo near on ainakin paljon parempi kuin far, se tuo sen radan myös lähemmäs ja pelattavuus imo paljon helpompaa.
Toki sen haitta on sit muutama korkea auto, katto tulee niin tielle ettei näe eteensä :D

Itse luulin että tuo Default-kamerakulma ja että kaikki ajaisivat sillä.

 
Kun on nyt alusta asti tahkonnut tuolla rattinäkymällä, niin videon katsottuani, tuntuu todella toopelta tuo kolmannen persoonan näkymä. ( en ole edes kokeillut ) Varmaan siihenkin tottuisi,mutta onhan tuossa rattinäkymässä ihan oma tunnelmansa.
 
Kun on nyt alusta asti tahkonnut tuolla rattinäkymällä, niin videon katsottuani, tuntuu todella toopelta tuo kolmannen persoonan näkymä. ( en ole edes kokeillut ) Varmaan siihenkin tottuisi,mutta onhan tuossa rattinäkymässä ihan oma tunnelmansa.
Joo, en ole tuota kuvakulmaa koskaan ymmärtänyt kun tuntuu ulkopuoliselta ja puuttuu tunnelma täysin. Carmageddon 2 ainoa peli jossa tuota käytin joidenkin temppujen tekemiseen, mutta sekin peli muutoin tuli ohjaamosta pelattua - moni peli jäänyt pelaamatta ohjaamo/puskurinäkymän puutteen vuoksi.
 
Ohjaamo on usein visuaalisesti todella ruma ja musta. Esim. F1 pilattu turvakaarilla, niitä rumempaa ei ole. Hirveitä. Osa toki pelaa niin että näkyy pelkkä mittaristo.

 
Osa toki pelaa niin että näkyy pelkkä mittaristo.

looks like this:
driver-driving-on-road-without-260nw-158693180.jpg
 
Voi nyt vittu.
Tunnin hakannu IB-5 eikä pääse millään edes silveriin.
Googletus sitten paljastikin että tänään tullut 1.06 pätsi hajotti kaikki dirt yms ajokokeet koska entisen dirt renkaan sijaan alle tungetaan comfortit ja renkaita ei pysty vaihtamaan. :poop:
 
Ohjaamo on usein visuaalisesti todella ruma ja musta. Esim. F1 pilattu turvakaarilla, niitä rumempaa ei ole. Hirveitä. Osa toki pelaa niin että näkyy pelkkä mittaristo.


Just parasta tuolla kuvakulmalla. Vauhti tuntuu oikeasti kovalta ja näkee kunnolla (sisäkuvakulma on todella ahdas, en tiedä avartuisiko näkymä jollakin asetuksilla).

Nuo rallit on kyllä ihan perseestä, en tiedä millä kuvakulmalla niitä pitäisi pelata kun hiekka pöllyää niin paljon ettei tahdo nähdä mitään :D
 
Ite käytän perus kisoissa ohjaamokuvaa, antaa hyvän immersion. Sittenkun hakkaan vähän enemmän tosissaan (time trial tai tiukat kisat) niin se puskurikamera ja ilmeisesti olen aika harvoja jotka sitä käyttää? Todella paljon näkee käytettävän sitä kattokameraa jossa näkyy hieman konepeltiäkin. Tykkään kun puskurikamerassa saa radarin keskelle ruutua ja tiukassa rengas rengasta vasten väännössä sitä pystyy niin paljon helpommin katsomaan.

Totuushan on että tota hudia pitäisi itse pystyä muokkaamaan, mitä on missäkin jos ollenkaan
 
Jos tän hommaa niin onko tässä valmiiksi tuki tulevalle vr versiolle vai tuleekohan siihen erikseen myyntiin eri versio?

Tähän ei tiedä vastausta vielä kukaan. Viimeinen mun silmiin osunut vastaus tekijätiimiltä on viime syksyltä missä kommentoitiin että ei ole vielä aika kommentoida vr-toteutusta. Mun veikkaus on, että vr lisätään gt7:een. Jos saa lisää arvailla niin eiköhän tuosta viimeistään tokyo game show:ssa tule tietoa. Uskoisin, että siellä on sonyn vr-vempeleet esillä ja tapetilla. Enemmän pelottaa se, että tuleeko koko peli tukemaan vr:aa vaiko vain joku rajatumpi setti autoja ja ratoja mitkä toimivat vr:ssa.
 
Sportsissa oli tyhmästi VR moodi jossa käytännössä pystyi ajamaan vain parilla radalla, parilla autolla tyyliin yksin. Ihan turha koko VR moodi siinä. Toivottavasti eivät tee samanlaista tynkää.
 
En muista oliko sportissa edes co-oppia mutta Gran Turismo 6:ssa oli ja siinä sai ajettua millä vain autolla halusi ja sai säädettyä auton säätöjä ja kuva oli jaettu toiselle yläosa ruudusta ja toiselle alaosa.

Mites näin 9 vuotta myöhemmin uusi Gran Turismo 7?

Ei hyvä luoja mikä läjä höyryävää paskaa. Autoja on joku 10 mistä valita, siinä se. Ratoja on joku 5 mistä valita, osassa jopa reverse vaihtoehto. Autojen säätöjä, traction controllia yms ei voi säätää mitenkään. Split screen on siten että toinen vasemmalla ja toinen oikealla eli vitulliset mustat palkit molemmilla ylhäällä ja alhaalla.

Miksi edes laittaa moinen tarjolle? Yksi "kisa" moista paskaa riitti eikä tarvitse enää ikinä koskea.
 
Testasin epätieteellisesti luurin sekuntikellolla sisäinen ssd vs. Corsair MP600 PRO LPX 2TB suorituskykyä . Testeinä pelin lataus menusta, kahvilaan siirtyminen, ladan rataaminen ja exit radalta. Käsivaralta mitattuna ei mitään eroa suorituskyvyssä. Varmaan noissa on jonkinlainen ero suorituskyvyssä, jos tarkemmin toteuttaisi testit. Suorituskykyero on kuitenkin niin mitätön ettei sitä näemmä tarvitse miettiä. Hyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Ite käytän perus kisoissa ohjaamokuvaa, antaa hyvän immersion. Sittenkun hakkaan vähän enemmän tosissaan (time trial tai tiukat kisat) niin se puskurikamera ja ilmeisesti olen aika harvoja jotka sitä käyttää? Todella paljon näkee käytettävän sitä kattokameraa jossa näkyy hieman konepeltiäkin. Tykkään kun puskurikamerassa saa radarin keskelle ruutua ja tiukassa rengas rengasta vasten väännössä sitä pystyy niin paljon helpommin katsomaan.

Totuushan on että tota hudia pitäisi itse pystyä muokkaamaan, mitä on missäkin jos ollenkaan
Ite ajelen eniten juurikin tolla kattokameralla. Tästä kuvakulmasta tosin puuttuu jostain syystä taustapeili, joka löytyy puskurikamerasta.
Puskurikamerassa mua häirittee se että kamera on liian edessä ja liian alhaalla. Jos edessä ajelee toinen auto tai radalla pieniäkin mäkiä, on rataa todella vaikeaa nähdä eteenpäin.

Ohjaamokamera taas on mulle käyttökelvoton, koska jostain syystä ohjaimella ajaessa pelissä näkyvä ratti ei ole ollenkaan synkassa auton renkaiden kanssa. Ratti siis kääntyy auton renkaisiin nähden pahasti viiveellä ja jos esim. vaihtaa autolla nopeasti suuntaa, saattaa ratti hetkellisesti osoittaa vielä päinvastaiseen suuntaan kun mihin auto kääntyy. Se on ainakin mulle niin hämäävää että ajamisesta ei tule yhtään mitään.
Sama ongelma oli jo GT Sportissa, mutta siihen ongelma ilmestyi vasta jonkun päivityksen jälkeen.
En voi käsittää miten ja miksi pelinkehittäjät on päätyneet toteuttamaan tuon noin huonosti. Onko sielä testattu peliä ohjaimella ollenkaan?
Ratilla ajaessa samaa ongelmaa ei ole, vaan silloin pelin virtuaalinen ratti kopioi tarkasti pelaajan ratin asennon.

Ja joo, HUD on tässä pelissä kyllä jo turhan sekava ja sisältää paljon turhaa tavaraa. Sille pitäisi todellakin olla säätöjä.
 
Sportsissa oli tyhmästi VR moodi jossa käytännössä pystyi ajamaan vain parilla radalla, parilla autolla tyyliin yksin. Ihan turha koko VR moodi siinä. Toivottavasti eivät tee samanlaista tynkää.

Kyllä siinä voi ajaa ihan jokaisella radalla ja jokaisella autolla joka tallista löytyy. Itse tahkonnut sitä 50 tuntia.
 
Nyt alkoi tämä peli maistua paljon paremmin kun löysi nuo päälle jääneet ajoavut ja otti pois. Ja kun pääsi pois noita perus kauppakasseista ja takavetoisiin jenkkeihin. Alkaa vihdoin tuntua se auton painopisteen vaikutus, mikä yleensä ollut juuri se mikä tuntunut Gran Turismoista puuttuvan. Siis tuo iRacing-tyylinen fiilis, jossa autolla ei voi alkaa jarrutella jos painopiste ei ole kohdillaan tai auto on epävakaa edellisen käännöksen tai kiihdytyksen takia.

Ihan törkeästi tässä on kyllä noita random riisikuppeja, jotka eivät itseäni kiinnosta tippaakaan. Erityisesti Eurooppalaisia autoja saisi olla laajemmin tarjolla. Ja meinasi kyllä pää hajota tuohon ensimmäiseen lisenssiin kun pitää harjoitella jotain suoraan kiihdyttämistä ja jarruttamista moneen otteeseen ja sitten tulee vielä puhuvalta päältä kehua että "Uskomattoman hienoa, osasit painaa jarrua!"...
 
Edelleen eeppisin taistelu on ollut itselläni niillä 16 heppaisilla Fiat 500:lla. Vauhdista ei ole tietoakaan, ja kiihtyminen kestää yhtä kauan kuin täysperävaunurekalla. Kun vauhdin menettää, niin takaisin matkanopeuteen kiihdyttäminen vaan kestää ikuisuuden. Lisäksi kippo on kiikkerä kuin mikä ja luistelee alhaisisakin nopeuksissa. Kuten introssa mianitttiin, Dog fight ! Ja sitä se oli.
 
Edelleen eeppisin taistelu on ollut itselläni niillä 16 heppaisilla Fiat 500:lla. Vauhdista ei ole tietoakaan, ja kiihtyminen kestää yhtä kauan kuin täysperävaunurekalla. Kun vauhdin menettää, niin takaisin matkanopeuteen kiihdyttäminen vaan kestää ikuisuuden. Lisäksi kippo on kiikkerä kuin mikä ja luistelee alhaisisakin nopeuksissa. Kuten introssa mianitttiin, Dog fight ! Ja sitä se oli.
Tuohan on jopa naurettavan helppo, kaasu pohjassa pienillä ohjauksilla koko sakin ohi ekan kierroksen aikana ennen puoliväliä. Ainoat kohdat missä tuon voi mokata on ne pari ylämäkeä, jos ei osaa jarruttaa autoa oikeaan nopeuteen noihin kohtiin ja lähtee liian hiljaisella vauhdilla kipuamaan ylämäkiä.

 
Ainoat kohdat missä tuon voi mokata on ne pari ylämäkeä, jos ei osaa jarruttaa autoa oikeaan nopeuteen noihin kohtiin ja lähtee liian hiljaisella vauhdilla kipuamaan ylämäkiä.
Ilmeisesti tämä oli mulle liian haastavaa. Tunaroin aina ennen sitä yhtä ylämäkeä , jolloin vauhti tippui liikaa, ja kun kiihtyvyyttä ylämäkeen ei ole, niin se oli aina siinä. Joutui vähän harjoittelemaan.

Tää on muuten jännä juttu. Tuntuu nämä haastavat jutut vaihtelevan aika paljon. Joilekin joku on helppo ja toiselle sama on haastava ja sitten taas päinvastoin.

Muo sorapätkät ei muuten yhtään vakuuta. Tuntuu että niissä fysiikkamallinnus ei ole ihan samalla tasolla kuin asfalttiradoilla.
Välillä sorapätkillä meno on aika (liian) tunnotonta.
 
Ilmeisesti tämä oli mulle liian haastavaa. Tunaroin aina ennen sitä yhtä ylämäkeä , jolloin vauhti tippui liikaa, ja kun kiihtyvyyttä ylämäkeen ei ole, niin se oli aina siinä. Joutui vähän harjoittelemaan.

Tää on muuten jännä juttu. Tuntuu nämä haastavat jutut vaihtelevan aika paljon. Joilekin joku on helppo ja toiselle sama on haastava ja sitten taas päinvastoin.

Muo sorapätkät ei muuten yhtään vakuuta. Tuntuu että niissä fysiikkamallinnus ei ole ihan samalla tasolla kuin asfalttiradoilla.
Välillä sorapätkillä meno on aika (liian) tunnotonta.
Juu lähinnä tuo viimeinen mutka on sellainen että jos alle 60km/h nopeudella lähtee niin tulee ongelmia (AI tulee ohi "vauhdilla" ylämäessä), meni hetki löytää se oikea paikka jarruttaa ja mihin nopeuteen tulisi jarruttaa. Sama toki siinä ekan ylämäen mutkassa, mutta se nyt löytyi heti ensi yrittämällä kun pystyi peesaamaan muiden mukana oikein tuon. Muutenhan tuo teoriassa on aikalailla suoraan ajoa pienillä ohjausliikkeillä kaasupohjassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom