Gran Turismo 7 (03.22) PS4/5

Sportissa ajoin kerran-pari vakio 1200:lla kuplalla nyrbää ympäri, meni joku 15min/kierros ja meinasi aina hyytyä ylämäkiin(pröööö.... yms) mutta oli katarttista ja puhdistavaa henkisesti.
 
Viimeksi muokattu:


Pelaajalehdessä, siis uusin lehti, juttu kokonaisuus -> Sim Racing harrastuksesta. Tässä heidän kokemuksiaan GT7.
 
Sain itsekin puskettua kahvilatehtävät loppuun.
Viimeinen kisa oli aika kuumottava, Nurburgring pimeällä.

Tuosta saa varmaan etäisen aavistuksen siitä, millaista on oikeasti ajaa Nurrea kilpaa. Tosin ajajat varmaan kyllä muistavat mutkat ulkoa. Muuten ei kovia aikoja synny siellä. Mutta onhan tuo aika hurja rata, vaikka sen ulkoa osaisi.
 
Viimeksi muokattu:


Pelaajalehdessä, siis uusin lehti, juttu kokonaisuus -> Sim Racing harrastuksesta. Tässä heidän kokemuksiaan GT7.


Oli hyvä pätkä pelaajalta. Mielenkiintoista miten ei auto/simufanaatikkokin voi suhtautua positiivisesti gt7 kokemukseen ja fiilistelyihin.
 
Oli hyvä pätkä pelaajalta. Mielenkiintoista miten ei auto/simufanaatikkokin voi suhtautua positiivisesti gt7 kokemukseen ja fiilistelyihin.

Kyllä. Nyt GT7 faneille ihan mukavia juttuja tiedossa:

- Pelaajalehti: arvostelu
- Pelaajalehti: Sim Racing harrastus speciaali
- PelaajaHD (YouTube): GT7 esittely
- Pelaajacast (Spotify) TULOSSA! GT7 / Sim Racing asiantuntijan haastattelu
 
Täytyy kyllä pelaajalle antaa tunnustusta, kun jaksavat tehdä noita videoita ja lehtiä. Ei nuo tuubivideot saa kuin kourallisen katselukertoja, mutta silti grindaavat laatusisältöä. Lehtikin kai ihan henkitoreissaan, kun tilaajia ei enää ole tuollaiselle medialle. Mun suosikki peliaiheinen podcasti tuo pelaaja. Mukava kuunnella. Vastailevat myös ihan tolkuttomaan määrään katsojien kysymyksiä. Harmi ettei isompi yleisö ole noita löytänyt.
 
Edelleen eeppisin taistelu on ollut itselläni niillä 16 heppaisilla Fiat 500:lla. Vauhdista ei ole tietoakaan, ja kiihtyminen kestää yhtä kauan kuin täysperävaunurekalla. Kun vauhdin menettää, niin takaisin matkanopeuteen kiihdyttäminen vaan kestää ikuisuuden. Lisäksi kippo on kiikkerä kuin mikä ja luistelee alhaisisakin nopeuksissa. Kuten introssa mianitttiin, Dog fight ! Ja sitä se oli.

Pelasitko automaattivaihteilla? Mielestäni tuo oli helppo skaba manuaalilla. Automaatilla vaihde oli liian iso ylämäkiin ja hyvä ettei Fiat sammunut :)

Tää on muuten jännä juttu. Tuntuu nämä haastavat jutut vaihtelevan aika paljon. Joilekin joku on helppo ja toiselle sama on haastava ja sitten taas päinvastoin.

Tämä on ihan totta. Esim siitä A lisenssin NSX testissä jengi on kipuillut ja en edes muistanut itse mikä se oli, piti mennä oikein katsomaan ja selvällä erolla se oli mennyt kullalle. Tosin noista lisensseistäkin varmaan puolet saanut itse kullitettua tuurilla muutamalla yrittämällä. :D
 
Pelasitko automaattivaihteilla? Mielestäni tuo oli helppo skaba manuaalilla. Automaatilla vaihde oli liian iso ylämäkiin ja hyvä ettei Fiat sammunut :)

Automaattifiiulla yritin pärjätä . Ja hyytyihän se ( tosin hyvin) tuohon ylämäkeen. Ei tullut tuolloin juolahtanut mieleen vaihtaa manuaalille.
 
Tuli muuten taas mieleen näiden pelien hinta, josta oli alussa paljonkin puhetta Itsekin maksoin tästä sen 80 EUR Storesta ostettuna. Hintahan on kova, mutta kun nyt jälkikäteen miettii, niin aika halpaa hupia tämä on. Ei riemulle paljoa tuntihinnaksi tule.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten taas mieleen näiden pelien hinta, joska oli alussa paljonkin puhetta Itsekin maksoin tästä sen 80 EUR Storesta ostettuna. Hintahan on kova, mutta kun nyt jälkikäteen miettii, niin aika halpaa hupia tämä on. Ei riemulle paljoa tuntihinnaksi tule.

Siis pelit, kuten tämäkin ovat käytännössä ilmaisia. Moni pelaa GT7, vuosia... itsellä esim. yli 300 digi leffaa, niin välillä hankkinut elokuvan 5-15 € ja katselukertoja saattaa tulla 1-2...

Toki sitten omat suosikit katson jopa 5-10 kertaa, mutta kyllä pelit ovat todella edullisia jos kelaa tuntimäärässä. Ja joku 70-100 euroja tällaisesta pelistä, jossa kuitenkin uudelle pelaajalle sisältöä aivan järisyttävä määrä.
 
Tuli muuten taas mieleen näiden pelien hinta, josta oli alussa paljonkin puhetta Itsekin maksoin tästä sen 80 EUR Storesta ostettuna. Hintahan on kova, mutta kun nyt jälkikäteen miettii, niin aika halpaa hupia tämä on. Ei riemulle paljoa tuntihinnaksi tule.

Omalla kohdalla pääsi tuntipalkoille, kun kivijalasta haki kävellen "julkaisualesta" 45 eurolla.
 
Ei pysty noihin levyversioihin enää. Jää pelit pelaamatta, jos pitää levyjä vaihdella. Niin laiska, niin laiska. Ei ne extra autot ja krediititkään kyllä haitaksi olleet. Sai pelin alkua vähän joustavammaksi.

sloth-meme-1_480x480.jpg
 
Ei pysty noihin levyversioihin enää. Jää pelit pelaamatta, jos pitää levyjä vaihdella. Niin laiska, niin laiska.

Ei laiska vaan fiksu. Itsellä ihan sama juttu. Pelien välillä helppo ja nopea siirtyä. Ostotapahtuma ja sitä rataa. En enää osaisi vaihtaa levyä, ja tämä ei ole vitsi. Esim. PS4 Pro konsolissa en tiennyt minne työntää se levy.

PS5 muutenkin se ainoa oikea tapa pelata -> GT7
 
PS4 Pro löytyisi ja sain 50 euron lahjakortin PSN kauppaan. Onko tämä peli tuolle pleikkaversiolle ihan pelattava?
 
PS4 Pro löytyisi ja sain 50 euron lahjakortin PSN kauppaan. Onko tämä peli tuolle pleikkaversiolle ihan pelattava?

Omakohtaista kokemusta ei ole ps4 versiosta, mutta mitä olen arvosteluita lukenut niin ps4 versio on oikein mainio. Ainoa oikeasti kokemukseen isosti vaikuttava tekijä on latausajat, jotka ps5:lla ovat olemattomat, mutta ps4:lla pitkät. Grafiikka ei tietenkään ole ps5 tasoa, mutta fps on tasainen ps4 versiossa myös. Minusta tuo ps4 versio näyttää hyvältä ottaen huomioon raudan rajoitteet.

Tästä videosta saa minusta kaikki oleelliset pointit irti ps5 vs. ps4 pro vs. ps4
 
Viimeksi muokattu:
Maanantaina tulee Fanatecin GT ratti.

Pitäisiköhän pistää GT7 paussille viikonlopuksi ja hieroa Elden Ring läpi niin pääsee keskittymään sitten olennaiseen. Varsinkin kun en kerennyt suorittamaan noita kaikkia dirt lisenssejä joihin ei nyt saa dirt renkaita.

Löysin muuten ekan jenkkiauton josta pidän. Ford GT2000. Tykkäsin siitä jo tosin Forza Motorsportsissakin. Tuunasin tämän tuohon 700 PP Cafeta varten ja mukava peli ajella. Ei oikeen ole napannut nuo Pick upit ja vanhat muskeliautot. Kunnon pakkopullaa ollut ne.
 
Viimeksi muokattu:
Te ketkä olette vielä ajelemassa lisenssejä ja koette että ihan mahdotonta päästä tietyissä lisensseissä edes mitaleille (kuten vaikka IA-3) uusimmalla patchilla, ei hätää - ette ole yksin.


Lipsahtanut sellainen bugi, että rallitesteissä autossa on slicksit sorarenkaiden sijasta. Arvatkaa kerkeskö 30 min aikana palaa käpy, kun katsoo ihan demonstraatiota ja toteaa että itsellä auto ei taitu yhtään mihinkään! :lol:
 
Nyt siten kun on tullut ajettua hieman pidempiä kisoja renkaanvaihdolla ja välitankkauksella, niin alkaa myös pinna kiristyyn huomattavasti. Kaikkihan on ihan kivaa kun lähdet letkan hänniltä ja sitten hivuttaudut kärkeen pikku hiljaa. Hieno fiilis, voittajan fiilis. Pari viimeistä kierrosta ajat keulilla hymy korvilla ja sit tule joku pikku virhe ja soralle menään ! Kisa oli sit siinä. Eikun into pinkeenä uuteen yritykseen. Nyt mä näytän ! Sama lopputulos.....ja taas.... ja taas.

Kuluneet renkat, rystyset valkoisena, hermo piukassa. Ei vaan onnistu. Prrrkkkklll kun ottaa pattiin. Aurinko paistaa ulkona, jos lähtis vaikka lenkille hieman jäähdytteleen tunteita.

GT stressi. Varmaan joku GT7:n uusi ominaisuus josta ei kerrottu tutoriaalissa :) En muistanutkaan että tähän liittyy tälläistä vai aika kullannut muistot ?
 
Ei laiska vaan fiksu. Itsellä ihan sama juttu. Pelien välillä helppo ja nopea siirtyä. Ostotapahtuma ja sitä rataa. En enää osaisi vaihtaa levyä, ja tämä ei ole vitsi. Esim. PS4 Pro konsolissa en tiennyt minne työntää se levy.

PS5 muutenkin se ainoa oikea tapa pelata -> GT7

Miten paljon te sitten pelaatte eri pelejä "samaan aikaan"? Itsellä ei tulisi mieleenkään maksaa törkyhintoja storesta, mutta ei minusta myöskään tunnu että olisin koko perse pystyssä levyä vaihtamassa konsolissa :D Tällä hetkellä pelaan turismoa ja horizonia, yleensä pari päivää toista ja sitten pari päivää toista. Eli muutama levyn vaihto viikossa. Kun änäriä tuli pelattua, niin rinnalla ei ollut muita pelejä jotai sama kiekko pyöri konsolissa monta kuukautta. Pelkästään em. kolmessa pelissä on säästänyt ~75e kun ostanut fyysisenä. Ennemmin nekin rahat sijoituksiin #buythedip
 
Storesta ostaessa on myös se etu, että jos taloudessa on useampi pelaaja, niin kaksi pelaajaa voi pelata samaa peliä yhtä aikaa omilla koneillaan. Fyysisellä levyllä ei onnistu. Olen aina ajatellut että korkeampi hinta johtuu juuri tuosta.
 
Aurinko paistaa ulkona, jos lähtis vaikka lenkille hieman jäähdytteleen tunteita.

Jos harrastat Sim Racing touhua, niin tottakai hyvä kunto kuuluu asiaan. Eli se parantaa pelisuoritusta huomattavasti:

- paineen sietokyky
- ryhti
- yleinen positiivisuus
- ei lihassärkyjä

Oppiminen tapahtuu päivä päivältä, siksi lepo tärkeää koska -> kroppa + aivot. Esim. nämä Räikköset, Bottakset ja Latvalat ovat erittäin kova kuntoisia ja se osittain selittää myös niitä kylmiä hermoja.


Tällä hetkellä pelaan turismoa ja horizonia, yleensä pari päivää toista ja sitten pari päivää toista. Eli muutama levyn vaihto viikossa.

Kuinka monta viikkoa on vuodessa? Miten muistelen että jotain 56... juuba juu duuba duu, ei mulla muuta. Ymmärrän fyysisen levyn keräilyn jos pelihylly. Muuten aivan naurettavaa touhua. PS5 DIGI-kirjasto on kaunista, nopeaa, helppoa + osto tapahtuma! Mielettömän hienoksi menneet asiat.
 
Kuinka monta viikkoa on vuodessa? Miten muistelen että jotain 56... juuba juu duuba duu, ei mulla muuta. Ymmärrän fyysisen levyn keräilyn jos pelihylly. Muuten aivan naurettavaa touhua. PS5 DIGI-kirjasto on kaunista, nopeaa, helppoa + osto tapahtuma! Mielettömän hienoksi menneet asiat.

Mitähän tässä haetaan? Voin heittää pari lisää: Monta sormea on apinalla? Monta alkuainetta on?

"PS5 digi" on kaikkea mitä sanoit, ei kyse ole ollutkaan em. asioista :lol:
 
Jos harrastat Sim Racing touhua, niin tottakai hyvä kunto kuuluu asiaan. Eli se parantaa pelisuoritusta huomattavasti:

- paineen sietokyky
- ryhti
- yleinen positiivisuus
- ei lihassärkyjä

Oppiminen tapahtuu päivä päivältä, siksi lepo tärkeää koska -> kroppa + aivot. Esim. nämä Räikköset, Bottakset ja Latvalat ovat erittäin kova kuntoisia ja se osittain selittää myös niitä kylmiä hermoja.




Kuinka monta viikkoa on vuodessa? Miten muistelen että jotain 56... juuba juu duuba duu, ei mulla muuta. Ymmärrän fyysisen levyn keräilyn jos pelihylly. Muuten aivan naurettavaa touhua. PS5 DIGI-kirjasto on kaunista, nopeaa, helppoa + osto tapahtuma! Mielettömän hienoksi menneet asiat.
Joillakin sitä kuntoa on sen verran että jaksaa silloin tällöin vaihtaa sitä levyä.

Pitää ostaa kyllä tämä käytettynä jossain vaiheessa. Horizon ja Elden Ring vaan vie aika paljon tunteja nyt.
 
Meitä on moneen junaan levy vs. digi asian kanssa. Mä jätin levyt ps3 aikaan ja ps4:sta lähtien kaikki digitaalisena. Ei täydellä hinnalla ostettavia pelejä tue kuin kourallinen vuodessa. Tälle vuodelle gt7 ja horizon ja ehkä god of war. Loput ostetan alesta tai odotetaan ilmaisversio. Joku satasen säästö vuodessa on olematon versus digiversioiden käytön helppous. Jättää pari kahvia ulkona juomatta, kaljottelua välistä tms. Mutta täähän on valintoja mihin rahansa haluaa kuluttaa ja jokainen tekee itselle mieluisat valinnat.

Yhteen väliin olin leffoissakin puristi, että leffat on ostettava levyillä. Mulla jäi peli ja leffalevyjen kerääminen jonnekin 2010 vuodelle ja sen jälkeen pääasiassa siirtynyt striimauspalveluiden käyttöön. PS5:sta ostin levyversion, kun mietin, että joitain harvoja leffoja voisi edelleen ostaa levyversioina paremman kuvanlaadun vuoksi. Mutta nekin on ihan jotain yksittäisiä kappaleita vuodessa versus ennen keräsin niitä hyllyt täyteen.
 
On kyllä niin upea tuo Anniversary steelbox, ettei harmita yhtään levyn vaihto. Kai se pitää vielä uusin Pelaaja-lehtikin hankkia tuohon kylkeen. :cool:
 
On kyllä niin upea tuo Anniversary steelbox, ettei harmita yhtään levyn vaihto. Kai se pitää vielä uusin Pelaaja-lehtikin hankkia tuohon kylkeen. :cool:

Joudun tunnustamaan, että painin digi vs. fyysinen valinnan kanssa sen anniversary boxin hienouden takia :) Se ois komia hyllyssä, jos joku peli pitää fyysisenä ostaa.
 
Noniin... uusin Pelaajalehti kädessä ja mm. GT7 + Sim Racing, yhteensä 12-sivua kuvia ja tekstiä... ai että. Kahvi tulille ja tuore rahkapulla kehiin. Aurinko paistaa ulkona ja pesukone jauhaa pyykistä puhdasta. 5/5.
 
Sadekeli on kyllä yhtä paskaa, kone vetää kuin kuivalla eikä mitään jakoa, oli todella lähellä lentää ohjain seinään kun meni hermo niin totaalisesti. Onneksi ei ole aseita himassa.
 
Sadekeli on kyllä yhtä paskaa, kone vetää kuin kuivalla eikä mitään jakoa, oli todella lähellä lentää ohjain seinään kun meni hermo niin totaalisesti. Onneksi ei ole aseita himassa.
Kai oli oikeet sadekelin renkaat alla? Kunhan varmistan...

Ja mikä kisa kyseessä?
 
Sohaisen nyt muurahaispesään ja totean että jos pitää valita kahdesta arvosanasta - eli ilahduttava vai pettymys - niin ääneni menee kohtaan pettymys. Kokemukset puhtaasti yksinpelin puolelta katsottuna.

Kaikkia Turismoja pl. Turismo Sport on tullut pelattua paljon joten tiesin varsin hyvin mitä odottaa peliltä. Ja odotukset kasvoivat kun painopistettä oli kallistetty jälleen perinteisemmän Turismon ja yksinpelin suuntaan. Siksi on pettymys että useat vanhoissa Turismoissa ilahduttaneet asiat on joko vesitetty tai muuten vain kovin puolivillaisesti tehty. Mutta ennen kuin mennään pelin parjaamiseen niin on pelissä toki paljon hyvääkin.

- Turismo-tunnelma on edelleen läsnä, eli Yamauchin kädenjälki näkyy
- Peli on kaunis ja pyörii erinomaisesti (PS5)
- Latausajat on miellyttävän lyhyet
- Rata- ja autovalikoima on ihan hyvä.
- PS5:n pädin liipaisimille ja niiden haptiselle vasteelle iso peukku.
- Vähän bugeja ja muutenkin viimeistely on ollut poikkeuksellisen hyvällä tasolla.

Mutta kun huonoja puolia on ihan liikaa.

- Pahimpana: Ajaminen ei vaan tunnu kivalta. Jotain on suunnittelussa mennyt pieleen, jos peli ei vedä puoleen erityisesti siitä syystä että se itse ajaminen ei vaan ilahduta. Ei mitään yhtä yksittäistä ongelmaa vaan enemmän pieniä valituksen aiheita jotka pilaa kokonaisuuden. Esim. tehokkaiden takavetoisten käytös kun perä lähtee irti. Et ehdi sanoa edes Shostakovitsh kun auto on karannut lapasesta. Ymmärrän että haastetta pitää olla, mutta perän totaalinen irtoaminen ei ole enää tästä maailmasta. Niinpä olen keskittynyt ajamaan ei-takavetoisilla. Katuradoilla seiniin törmäilystä ei juurikaan rangaista. Sisäkaarteeseen syöksypommitus on liian houkuttelevaa. Sorakisat vastenmielisiä kuten aina ennekin. Jnejne.
- Kisojen vähyys. Okei, ratoja on eri mantereilla ihan kohtuullinen määrä. Mutta rataa kohti on vähimmillään vain yksi kisa ja tällaisia ratoja on paljon!! Enimmilläänkin vissiin 4-5 kisavaihtoehtoa per rata? Championshippejä äärimmäisen vähän valittavana. Ei endurance-kisoja. Ei merkkikohtaisia kisoja. Ei oikeastaan mitään itse luotavia kisasarjoja.
- Tekemisen vähyys. Liittyy edelliseen. Kun lisenssit, missionit ja kahvilatehtävät on suoritettu, niin peli on oikeastaan kahlattu läpi, koska kisoja on niin surkean rajoitettu määrä.
- Itse kisat. Lähes kaikki kisat on mallia lentävä lähtö ja kipua viimeiseltä sijalta kaikkien ohi. Eikö tähän konseptiin nyt oikeasti voisi keksiä jotain uutta?
- Autokaupat. Minua ilahdutti että käytettyjen autojen kauppa näki jälleen päivänvalon. Mutta suututti vähintään yhtä paljon tajuttuani että autojen vaihtuvuus kaupassa on olematonta ja valikoima minimaalinen.
- Arpajaiset on rigged. Olen pelannut kahvilatehtäviä nyt reilu 30 kpl ja en ole saanut arpajaisista kertaakaan mitään muuta kuin rahaa.
- Musiikit. Jos pelisarjan kahdessa ensimmäisessä osassa on ollut huippu soundtrack, niin olisi ollut syytä odottaa vähintään samaa tasoa tässä. Nyt sen sijaan soundtrack on aivan paska.

Pelien pitäisi olla viihdettä ja koukuttaa pelin ääreen. Tässä GT7 on epäonnistunut kohdallani.
 
Sohaisen nyt muurahaispesään ja totean että jos pitää valita kahdesta arvosanasta - eli ilahduttava vai pettymys - niin ääneni menee kohtaan pettymys. Kokemukset puhtaasti yksinpelin puolelta katsottuna.

Kaikkia Turismoja pl. Turismo Sport on tullut pelattua paljon joten tiesin varsin hyvin mitä odottaa peliltä. Ja odotukset kasvoivat kun painopistettä oli kallistetty jälleen perinteisemmän Turismon ja yksinpelin suuntaan. Siksi on pettymys että useat vanhoissa Turismoissa ilahduttaneet asiat on joko vesitetty tai muuten vain kovin puolivillaisesti tehty. Mutta ennen kuin mennään pelin parjaamiseen niin on pelissä toki paljon hyvääkin.

- Turismo-tunnelma on edelleen läsnä, eli Yamauchin kädenjälki näkyy
- Peli on kaunis ja pyörii erinomaisesti (PS5)
- Latausajat on miellyttävän lyhyet
- Rata- ja autovalikoima on ihan hyvä.
- PS5:n pädin liipaisimille ja niiden haptiselle vasteelle iso peukku.
- Vähän bugeja ja muutenkin viimeistely on ollut poikkeuksellisen hyvällä tasolla.

Mutta kun huonoja puolia on ihan liikaa.

- Pahimpana: Ajaminen ei vaan tunnu kivalta. Jotain on suunnittelussa mennyt pieleen, jos peli ei vedä puoleen erityisesti siitä syystä että se itse ajaminen ei vaan ilahduta. Ei mitään yhtä yksittäistä ongelmaa vaan enemmän pieniä valituksen aiheita jotka pilaa kokonaisuuden. Esim. tehokkaiden takavetoisten käytös kun perä lähtee irti. Et ehdi sanoa edes Shostakovitsh kun auto on karannut lapasesta. Ymmärrän että haastetta pitää olla, mutta perän totaalinen irtoaminen ei ole enää tästä maailmasta. Niinpä olen keskittynyt ajamaan ei-takavetoisilla. Katuradoilla seiniin törmäilystä ei juurikaan rangaista. Sisäkaarteeseen syöksypommitus on liian houkuttelevaa. Sorakisat vastenmielisiä kuten aina ennekin. Jnejne.
- Kisojen vähyys. Okei, ratoja on eri mantereilla ihan kohtuullinen määrä. Mutta rataa kohti on vähimmillään vain yksi kisa ja tällaisia ratoja on paljon!! Enimmilläänkin vissiin 4-5 kisavaihtoehtoa per rata? Championshippejä äärimmäisen vähän valittavana. Ei endurance-kisoja. Ei merkkikohtaisia kisoja. Ei oikeastaan mitään itse luotavia kisasarjoja.
- Tekemisen vähyys. Liittyy edelliseen. Kun lisenssit, missionit ja kahvilatehtävät on suoritettu, niin peli on oikeastaan kahlattu läpi, koska kisoja on niin surkean rajoitettu määrä.
- Itse kisat. Lähes kaikki kisat on mallia lentävä lähtö ja kipua viimeiseltä sijalta kaikkien ohi. Eikö tähän konseptiin nyt oikeasti voisi keksiä jotain uutta?
- Autokaupat. Minua ilahdutti että käytettyjen autojen kauppa näki jälleen päivänvalon. Mutta suututti vähintään yhtä paljon tajuttuani että autojen vaihtuvuus kaupassa on olematonta ja valikoima minimaalinen.
- Arpajaiset on rigged. Olen pelannut kahvilatehtäviä nyt reilu 30 kpl ja en ole saanut arpajaisista kertaakaan mitään muuta kuin rahaa.
- Musiikit. Jos pelisarjan kahdessa ensimmäisessä osassa on ollut huippu soundtrack, niin olisi ollut syytä odottaa vähintään samaa tasoa tässä. Nyt sen sijaan soundtrack on aivan paska.

Pelien pitäisi olla viihdettä ja koukuttaa pelin ääreen. Tässä GT7 on epäonnistunut kohdallani.

Ison osan noista sun jutuista tunnistan ja allekirjoitan. Silti mun johtopäätös pelistä on eri. Mä viihdyn tän pelin parissa vuosia. Tosin rajoitan peliaikaa ettei tule heti peliähky. Ratti tulee ens kuussa niin sitten laitan isomman vaihteen päälle pelailuun. Nyt pad:lla grindia tunti päivässä max, että saa pelin auki ennen ratin saapumista. Fysiikamalli etenkin jarrutusten ja painopisteen siirtymien kanssa on palkitsevampi kuin entisissä gran turismoissa.

PAD:lla jos pelaa niin tehokkaiden takavetoisten kanssa suosiolla luistonestoa päälle ajoavuista + tuning kaupasta pehmeämpää rengasta niin kokemus paranee. Arpajaisista olen saanut kerran päivälipulla auton. Olisi toki mukavaa, jos useammin tulisi sieltä muuta kuin rahaa.

Kisoja, ratoja yms. tulee varmastikin lisää ajan kanssa. Tai näin on ainakin luvattu. Pelaamista riittää, jos ottaa gt7:en hiekkalaatikkona, missä voi tehdä omat seikkailut. Esim. yrittää saada jonkun tietyn auto+rata kombon ajan optimoitua ja kisaa trial ajalla muita vastaan. Tai sitten menee sinne päivähaasteiden/nettipelin puolelle hakemaan haastetta.
 
Noihin arpajaisiin meni myös hermot. Kuitenkin ihan cafeen viimeisissä tehtävissä sain samana päivänä ruletista 1M rahaa ja 650S mclarenin (Gr3) :D muuten aina se pienin pino kolikota.
 
Itsellä oli paras kun lunastin oliko nyt eilen yhden kolmen ja yhden neljän tähden lipukkeen, molemmista 5 tonnia.
 
Sohaisen nyt muurahaispesään ja totean että jos pitää valita kahdesta arvosanasta - eli ilahduttava vai pettymys - niin ääneni menee kohtaan pettymys. Kokemukset puhtaasti yksinpelin puolelta katsottuna.

Kaikkia Turismoja pl. Turismo Sport on tullut pelattua paljon joten tiesin varsin hyvin mitä odottaa peliltä. Ja odotukset kasvoivat kun painopistettä oli kallistetty jälleen perinteisemmän Turismon ja yksinpelin suuntaan. Siksi on pettymys että useat vanhoissa Turismoissa ilahduttaneet asiat on joko vesitetty tai muuten vain kovin puolivillaisesti tehty. Mutta ennen kuin mennään pelin parjaamiseen niin on pelissä toki paljon hyvääkin.

- Turismo-tunnelma on edelleen läsnä, eli Yamauchin kädenjälki näkyy
- Peli on kaunis ja pyörii erinomaisesti (PS5)
- Latausajat on miellyttävän lyhyet
- Rata- ja autovalikoima on ihan hyvä.
- PS5:n pädin liipaisimille ja niiden haptiselle vasteelle iso peukku.
- Vähän bugeja ja muutenkin viimeistely on ollut poikkeuksellisen hyvällä tasolla.

Mutta kun huonoja puolia on ihan liikaa.

- Pahimpana: Ajaminen ei vaan tunnu kivalta. Jotain on suunnittelussa mennyt pieleen, jos peli ei vedä puoleen erityisesti siitä syystä että se itse ajaminen ei vaan ilahduta. Ei mitään yhtä yksittäistä ongelmaa vaan enemmän pieniä valituksen aiheita jotka pilaa kokonaisuuden. Esim. tehokkaiden takavetoisten käytös kun perä lähtee irti. Et ehdi sanoa edes Shostakovitsh kun auto on karannut lapasesta. Ymmärrän että haastetta pitää olla, mutta perän totaalinen irtoaminen ei ole enää tästä maailmasta. Niinpä olen keskittynyt ajamaan ei-takavetoisilla. Katuradoilla seiniin törmäilystä ei juurikaan rangaista. Sisäkaarteeseen syöksypommitus on liian houkuttelevaa. Sorakisat vastenmielisiä kuten aina ennekin. Jnejne.
- Kisojen vähyys. Okei, ratoja on eri mantereilla ihan kohtuullinen määrä. Mutta rataa kohti on vähimmillään vain yksi kisa ja tällaisia ratoja on paljon!! Enimmilläänkin vissiin 4-5 kisavaihtoehtoa per rata? Championshippejä äärimmäisen vähän valittavana. Ei endurance-kisoja. Ei merkkikohtaisia kisoja. Ei oikeastaan mitään itse luotavia kisasarjoja.
- Tekemisen vähyys. Liittyy edelliseen. Kun lisenssit, missionit ja kahvilatehtävät on suoritettu, niin peli on oikeastaan kahlattu läpi, koska kisoja on niin surkean rajoitettu määrä.
- Itse kisat. Lähes kaikki kisat on mallia lentävä lähtö ja kipua viimeiseltä sijalta kaikkien ohi. Eikö tähän konseptiin nyt oikeasti voisi keksiä jotain uutta?
- Autokaupat. Minua ilahdutti että käytettyjen autojen kauppa näki jälleen päivänvalon. Mutta suututti vähintään yhtä paljon tajuttuani että autojen vaihtuvuus kaupassa on olematonta ja valikoima minimaalinen.
- Arpajaiset on rigged. Olen pelannut kahvilatehtäviä nyt reilu 30 kpl ja en ole saanut arpajaisista kertaakaan mitään muuta kuin rahaa.
- Musiikit. Jos pelisarjan kahdessa ensimmäisessä osassa on ollut huippu soundtrack, niin olisi ollut syytä odottaa vähintään samaa tasoa tässä. Nyt sen sijaan soundtrack on aivan paska.

Pelien pitäisi olla viihdettä ja koukuttaa pelin ääreen. Tässä GT7 on epäonnistunut kohdallani.
Arpajaiset joo harmittaa. Oli sitten 1 tai 4 tähden kuponki, aina sieltä tulee se pienin kasa hiluja. Eilen tosin sain Carbon Driveshaftin johonkin Corvetteen.
Ja joo noi cafe kisat kaipaisi vähän vaihtelua. Voisi olla seisovia lähtöjä vaikka puolet kisoista ja vähän harmittaa kun haluamaansa autoa ei välttämättä saa ennen kuin se joskus säkällä ehkä ilmestyy tuonne käytettyihin autoihin.

Ajettavuudesta olen eri mieltä. Mulle autopeleissä on realistisempi ajotuntuma tarkoittaa aina parempaa ja hauskempaa.
Joo kaikki ei varmasti ajattele samalla tavalla, mutta kyllä Gran Turismojen kannessa aina ollut teksti: The Real Driving Simulator jo vähän kertoo millaiseen ajettavuuteen pelissä pyritään.
Kun pelaan autopelejä, haluan autojen myös käyttäytyvän kuten autot. Siksi GT7:ssa on itse ajaminen mielestäni hauskempaa kuin yhdessäkään aikaisemmassa GT:ssä.
Samasta syystä taas esim. Forza Horizon 5:n pelaaminen unohtui itsellä kokonaan muutaman tunnin jälkeen. Siinä ajaminen, joka on autopeleissä se ylivoimaisesti tärkein asia, oli yksikertaisesti ihan p**keleen tylsää. FH5 on kokonaisuudessaan toteutukseltaan hieno, mutta autot eivät siinä tunnu ollenkaan autoilta, vaan peli tuntuu enemmänkin joltain Wipeoutilta auto skineillä (jos nyt vähän liioitellaan).
Jotta olisin päässyt tuohon FH5:n ajettavuuteen jollakin tavalla kiinni, minun olisi pitänyt unohtaa se mitä ymmärrän fysiikasta ja autojen käyttäytymisestä.

En myöskään ymmärrä valitusta tekemisen vähyydestä? Tässä pelissä kun saa ajaa niin paljon kuin vaan haluaa. Mitä muuta kaipaat? Onko ajamiesi kisojen pakko olla jollakin tavalla sellasia joita peli käskee ajamaan?
Itsellä tämä peli vasta alkaa kun kaikki tehtävät, lisenssit ja cafe jutut on hoidettu alta pois. Sen jälkeen on kaikki avattu ja voin alkaa ostelemaan, rakentelemaan ja säätelemään autoja ja kisailemaan niillä haluamallani radoilla, yksinpelissä ja netissä.
 
Onkohan arpajaisissa mahdollisuus jotain esim 1:3500 jne, 1:4 se ei ainakaan ole tasaisesti palkintojen välillä. Hyrrä arpa vaan saa ajattelemaan näin helposti.
 
Onkohan arpajaisissa mahdollisuus jotain esim 1:3500 jne, 1:4 se ei ainakaan ole tasaisesti palkintojen välillä. Hyrrä arpa vaan saa ajattelemaan näin helposti.
Näin se näyttää olevan, olisi varmaan ollut fiksumpaa esittää tuo vaikka raaputusarpana.

Ps. On tuolta yksi uusi auto kuitenkin napsahtanut.
 
Ajettavuudesta olen eri mieltä. Mulle autopeleissä on realistisempi ajotuntuma tarkoittaa aina parempaa ja hauskempaa.
Joo kaikki ei varmasti ajattele samalla tavalla, mutta kyllä Gran Turismojen kannessa aina ollut teksti: The Real Driving Simulator jo vähän kertoo millaiseen ajettavuuteen pelissä pyritään.
Kun pelaan autopelejä, haluan autojen myös käyttäytyvän kuten autot. Siksi GT7:ssa on itse ajaminen mielestäni hauskempaa kuin yhdessäkään aikaisemmassa GT:ssä.
Ei minua se simuhenkisyys haittaa, ja ajettavuudessa on todella paljon sellaista mistä pidän - käytän sanaa "finessi" paremman puutteessa eli ajotuntuma on viilattu hyvin tarkaksi ja autot ei yleensä ottaen tee mitään odottamattomia liikkeitä, jolloin kuski saa syyttää virheistä vain itseään. Mutta samalla sitten tuo takavetoisten ongelma on täysi pelinpilaaja. Vähän liikaa kaasua mutkasta ulostullessa -> sutaisu -> sladi -> alle nanosekunti aikaa ottaa luisto haltuun kaasun ja/tai ohjauksen korjausliikkeellä -> epäonnistuminen, koska olisin tarvinnut kaksi nanosekuntia tai korjausliikkeen olisi pitänyt olla 0.1 mm pienempi/suurempi -> tank slapper -> pyörähdys -> restart. On tullut puoli elämää räpättyä takatuuppareilla elävässä elämässä ja autopeleissä ja koskaan ei ole tullut niin raivostuttavaa ratkaisua vastaan kuin GT7. Kyllä, ongelmaa voi kiertää luistonestolla yms. mutta ei ne juurisyytä korjaa.

En myöskään ymmärrä valitusta tekemisen vähyydestä? Tässä pelissä kun saa ajaa niin paljon kuin vaan haluaa. Mitä muuta kaipaat? Onko ajamiesi kisojen pakko olla jollakin tavalla sellasia joita peli käskee ajamaan?
Kyllä, valmiita kisoja pitäisi olla paljon enemmän. Mitä erityisesti tarkoitan tällä, niin Mount Panorama on hyvä esimerkki tekijöiden laiskuudesta. Siellä on yksi valmis kisa valittavana. Kaksi kierrosta, japanilaisilla nelivedoilla. Siinä kaikki. Jos nyt haluan ajaa vaikkapa eurooppalaisilla takavedoilla, niin en minä nyt joka kerta aio ruveta väkertämään custom-modessa kisoja - kiitos tästä mahdollisuudesta, mutta se on pelisuunnittelijan tehtävä tarjota mielenkiintoisia haasteita.

Kun pelintekijät ovat saaneet tehtyä pelin tähän kuosiin, niin eri kisojen lisääminen peliin pitäisi olla enää hyvin vähätöistä parametrointia. Ja se on nyt jätetty tekemättä.
 
Kyllä mä sain arpajaisista useammankin auton. Mm. Lambon Huracanin, ja jonkun Lexus rata tykin.

Eniten nyt kahvilan jälkeisessä pelaamisessa alkaa ärsyttämään muiden kisojen suorittaminen, tai oikeastaan auton tuunaaminen sopivaan PP tasoon. Jatkuvaa pomppimista tuunauskaupan ja kisapaikan välillä jos ei ole sopivia osia jo ostanut etukäteen. Olisi näppärää jos auton asetuksista voisi suoraan ostaa puuttuvia palikoita tai olisi edes oikopolku tuunauskauppaan.

Lisäksi kaipaisin jokun automaattimekanismin halutun PP tason saavuttamiseksi. Peli vois ehdotaaa vaikka paria eri vaihtoehtoa käytössä olevien palikoiden perusteella. Hieman turhauttavaa vaihdella osia, mitata PP tasoa, vaihtaa osia, mitata...jne.. Turhaa näpräystä.

Tuosta oppineena suosikkiautoille on hyvä ostaa aina etukäteen ylimääräisiä osia. Mm kolmet eri rengassetit, tehonrajoitin ja lisäpainot. Niiden avulla on helppo hienosäätää sopiva PP taso.

Peliin kaipaisin myös jotain testirataa jossa eri tuunausosien vaikutusta esiteltäisiin ja voisi kokeilla käytönnössä että miten se vaikuttaa. Kukapa osaa vaikka sanoa kylmiltään one way / two way LSD:n vaikutuksen auton käyttäytymiseen ?

Kuten olen aikaisemmin kun sanonut, että kunnon soundtrack olisi piste i:n päälle, Tyyliin GTA Vice city soundtrack.
 
Mitäs mieltä raati tästä on? Ainakin olen samaa mieltä siitä, että mikä on paras, tai ainakin oli todella iso tapaus aikoinaan. (Vaikea hieman eri aikakausien pelejä vertaills) Tuo peli paalutti GT:n autopelien historiankirjoihin. Samaa henkeä tässä 7:ssa kieltämättä on. Ikäänkuin päivitetty 3:nen.

 
Peliä huristeltu 30 cafe bookin ja 16 levelin verran ja tässä päällimmäiset mietteet pelistä:

+ Peli on kehitetty autot edellä. Autojen yleinen fiilistely, tarinankerronta, yksityiskohdat jne. on parhainta mitä missään autopelissä on koskaan nähty. Voikin sanoa, että peli on autopornoa parhaimmillaan!
+ Visuaalinen puoli huippuluokkaa. Peli näyttää ja kuulostaa mahtavalta. Scapes movies saa joka kerta leuan loksahtamaan lattiaan!
+ Ajettavuus on mennyt roimasti edellisistä eteenpäin. Peliä on hauska pelata niin pädillä mutta varsinkin ratilla. Fysiikat kehitetty paljon parempaan suuntaan.

- Tekoäly ja vaikeustaso. Easyn ja hardin välillä ei tunnu olevan juuri mitään eroa. Yleisesti kisat menevät niin, että puolvälissä kisaa olet ohittanut kaikki ja loppukisa meneekin reilusti keulilla ajaessa, mikä ainakin itsellä vähentää mielenkiintoa kisaamiseen. Tekoäly ajaa kuin juna raiteilla. Uudistettua tekoälyn päivitystä odotellessa, ja samalla voisi tulla vielä yksi pykälä lisää vaikeustasoa.
- Pakotetut rolling startit teket kisaamisesta yksitoikkoisia, sillä joka kisa menee lähes samalla kaavalla radasta riippumatta. Tosin viivalta lähtö vaatisi edellä mainitun tekoälyn päivityksen, jotta kaikista ei pääsisi samantien ohi ja loppukisa menisi aina keulilla.

Kaiken kaikkiaan peli on ollut heikkouksineen todella viihdyttävä! Minusta tuntuu, että peli on vasta aihio mitä tullaan kehittämään vielä vuosia. Toivottavasti, sillä pelissä on todella paljon potentiaalia vaikka mihin. Tällä hetkellä annan arvosanaksi 8.5/10.

Tällaisella setupilla huristelen (LG 65" OLED, Dalin 5.1 järjestelmä ja rattina Thrustmaster T300RS):
IMG_20220313_133510__01.jpg
 
Aika tykitystä ja eeppistä menoa ! Ei tuossa kovin montaa "virhettä" tapahtunut. Autonkin aika tikissä, ei paljoa luistele ja vetele.

 
Itsellä nyt noin 20h takana niin voi muodostaa jo jotain mielipidettä. Pelkästään padilla menty, kaikki cafet suoritettu ja muutamaa IS testiä lukuunottamatta kaikki siellä kullalla. Missioneista vasta kaksi ensimmäistä settiä kullitettu ( :confused: ). Laitetaan Ranen tavoin plussat ja miinukset niin säilytetään helppo luettavuus:
+ Autot näyttävät photorealistisilta (tämä aiheuttaa myös yhden miinuksen ks. alempaa) ja niillä on hauska ajaa ihan padillakin. Ilman assisteja pl. weak ABS on oikein jees.
+ Sport mode (alempana olevaa miinusta lukuunottamatta) on hauska ja tuon parissa tulee varmasti käytettyä lukuisia tunteja.
+ Livery editor ja photo mode on hyvin toteutettu. Toivoisin kuitenkin, että esimerkiksi jaetuista liveryistä maksettaisiin per lataus jokin crediittipalkkio, sillä noihin tulee käytettyä todella paljon tunteja. Se myös palkitsisi hyviä tekijöitä ja tarjoaisi motivaation tehdä laadukasta työtä.
+ Tykkäsin cafesta, mielestäni se on hyvä tapa opetella ratoja ja päästä ajelemaan erilaisilla autoilla. Myös nuo historia liibalaabat oli mielenkiintoista kuunneltavaa. Sopivan hidastempoista autonautiskelua.
+/- Triggerit on paikoin todella hyvät, joskus taas jarru on aivan liian jäykkä. Säädin mielestäni tuon jarrun vastusta yhden asteen alaspäin, sillä vahvimmalla ei voinut pelata. Oli liian jäykkä, jolloin hävisi kokonaan kyky painaa jarrua esim. 1/5 verran. Enemmän kaipasin tuntumaa ABS/renkaan lukkiutumisen suhteen. Mielestäni Forza Horizonissakin Xbox ohjaimella tuo pyörän lukkiutuminen ja ABS tuntui paremmalta triggerissä, mikä on irvokasta.

- Johtuen siitä, että autot näyttävät niinkin realistisilta, pomppaa ympäristön puutteet paikoin hyvin selvästi esiin. Osa radoista (esim. Monza, Nordschleife) näyttää aivan helvetin hyviltä, mutta osa taas kaipaisi selvästi enemmän detailija.
- Kisat ovat aivan liian yksitoikkoisia. Ihan kauheasti mielikuvitusta ja vaivaa ei tarvittaisi, jotta noistakin saataisiin monipuolisempia. Esimerkiksi: lisätään viikoittain vaihtuva sarja, johon osallistutaan viikoittain vaihtuvalla autolla/autoilla, johon on osallistumismaksu (kuten oikeassakin elämässä on kustannukset), jota ei voi aloittaa alusta ja joka sisältää vaikeimman AI:n ja runsaasti kierroksia varikkopysähdyksineen. Vähän niinkuin mini-muodossa oleva F1 career mode.
- Rahan keräämisen hitaus liitettynä sisällön puutteeseen hieman huolestuttaa. Nyt cafen jälkeen tilillä on n. 3,5mil, mutta entäs sitten kun kaikki cafen ulkopuoliset kisat on suoritettu ja lisenssit ja missionit vedetty maaliin. Jos silloin tilillä on vaikka 10mil (mikä on varmasti enemmän kuin mitä tulee olemaan), niin senkin saa laitettua haisemaan hyvin nopeasti eikä tuo rahakaan riitä kuin murto-osaan autoista. Mitäs sen jälkeen? Aloitat grindaamaan vanhoja kisoja jotta saat taas kerättyä kassaa? Ei houkuttele ja aika näyttää tuleeko olemaan rahan kanssa todellisuudessa tiukkaa. En kuitenkaan tässä vaiheessa anna lainkaan arvoa lupauksille "tulevaisuudessa lisättävistä kilpailuista", koska ne ovat vain lupauksia, eikä niiden pohjalta tulisi lähtökohtaisestikkaan arvioida yhtään mitään nykyhetkessä. Jos lisätään, niin plussaa. Nyt miinusta.
- Moninpeliin ehdottomasti tultava BoP. Olkoon sitten vaikka yksi kisa jossa voi tuunata ja kaksi sitten BoP:lla. Tuo säätöjen hiominen on ihan hauskaa, mutta siihen ei aina löydy aikaa ja joskus haluaa kisata niin, että ainoa muuttuja on penkin ja ratin välissä.

En pelannut ollenkaan GT Sporttia, joten tämä peli maistuu minulle vielä aika fressiltä. Ymmärrän kuitenkin täysin, mikäli GT Sportin jälkeen tästä ei saa enää kauheasti uutta irti. Kokonaisarvosanaksi annan 7,5/10. Tässä on paljon käyttämätöntä potentiaalia, joten mikäli tulevaisuuden päivityksiä sisältöön tulee, voi tästä hyvinkin tulla vielä 10/10.
 
Viimeksi muokattu:
ratkaisua vastaan kuin GT7. Kyllä, ongelmaa voi kiertää luistonestolla yms. mutta ei ne juurisyytä korjaa.

Tarvii testata tämä ratilla&polkimilla. Ennen sitä en uskalla hirveän vahvasti kommentoida. Pad ei ainakaan mun sormiin ja jalkoihin istu yhtä hyvin kuin oikea ohjain. Voi johtua pad:sta tai sitten ei tuo takavetoisten vaikea ajettavuus. Vähän sama kun minä en osaa fps pelejä pelata pad:lla, mutta hiiri&näppis kombolla onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tässä joku bugi?
Yrittäny hinkata Narional A lisenssin A-8:sia kultaseksi ja ei onnistu millää. 0.018s pitäis vielä parantaa.
Katoin sitte yt videoita ja huomasin, että siellä on renkaina D ja mulla CM. Eihän noita renkaita voi vaihtaa?
 
Onkohan tässä joku bugi?
Yrittäny hinkata Narional A lisenssin A-8:sia kultaseksi ja ei onnistu millää. 0.018s pitäis vielä parantaa.
Katoin sitte yt videoita ja huomasin, että siellä on renkaina D ja mulla CM. Eihän noita renkaita voi vaihtaa?

Viime päivityksessä kaikkiin ralli lisensseihin tuli vahingossa CM renkaat dirt renkaiden sijasta.
 
Toi on kyllä aika karu bugi. Ei mitään jakoa saada S-lisenssin rallipätkää läpi. Kauankohan korjausta joudutaan vielä odottelemaan?
 
Oli aikaisemmin puhetta, että mistä rahaa kahvilakiertueen jälkeen. Tässä hyvät vinkit mistä rahaa saa ja kannattaa hankkia:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom