GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Kohta oltu 27 tuntia ilman yhteyttä. Ruotsissa huima määrä virheitä. Yöllä oli korjattu muutama, mutta palanneet takaisin listalle.

EDIT: 27h ja Connectin heppu rassaa kaapeleita pihalla.

EDIT 16:25 Ei toimi vieläkään. Punainen valo vilkkuu. Laitoin Globalille viestiä
 
Viimeksi muokattu:
Lain silmissä nämä ei vaan mitenkään rinnastu. Sähkökatkoksessa homma on selvä kun siellä on vakiokorvaukset katkoista: 12h, mutta alle 24h katkos korvaus on 10% vuotuisesta verkkopalvelumaksusta (sähkömarkkinalaki). Vastaavaa ei ole viestintäpalvelulaissa, kuten edellä jo sanottiin, niin näissä saa olla 24h kalenterikuukaudessa huoltoja ja palvelussa ei katsota olevan virhettä. Toki jos tuo 24h ylittyy kalenterikuukauden aikana niin sitten asia erikseen, mutta siltikään mitään isoja korvauksia ei ole luvassa kuten sähkökatkoista.

Ja tästä syystä ne siirtomaksut on melkoisia. Toivotaan, että samaa ei tule nettiliittymiin ihan heti.
 
Ja tästä syystä ne siirtomaksut on melkoisia. Toivotaan, että samaa ei tule nettiliittymiin ihan heti.

No joo, tarkalleen ottaen sijoittajien tuottovaatimusten johdosta. Nälkä kasvaa syödessä.
Sähköverkolle kun ei ole olemassa edes sitä "teoreettisesti kilpailevaa" verkkoa.
 
Ja tästä syystä ne siirtomaksut on melkoisia. Toivotaan, että samaa ei tule nettiliittymiin ihan heti.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Tuo oli aivan älytön ratkaisu aikoinaan tuollainen laki tehdä. Pomppasi aivan järjettömästi siirtomaksut.

Kohta oltu 27 tuntia ilman yhteyttä. Ruotsissa huima määrä virheitä. Yöllä oli korjattu muutama, mutta palanneet takaisin listalle.

EDIT: 27h ja Connectin heppu rassaa kaapeleita pihalla.

Sitten vaan reklamaatiota tekemään kun saavat liitymän toimimaan.

No joo, tarkalleen ottaen sijoittajien tuottovaatimusten johdosta. Nälkä kasvaa syödessä.
Sähköverkolle kun ei ole olemassa edes sitä "teoreettisesti kilpailevaa" verkkoa.

Tarkalleen ottaen hinta johtuu juuri tuosta laista. Tuotto on rajattu, mutta koska tuon lain takia on pitänyt vetää maakaapelit vähän kaikkialle investoinnit ja täten verkonarvo on noussut tolkuttomasti -> hinnat pomppasivat.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli klassiset kyselyt reset napin painamisesta, ja pyyntö kuituboksin sarjanumerolle ja mac numerolle. Jos tää toimis viikon sisällä nii olis aika cool.
 
Onko täällä kukaan selvitellyt tontille tulevia suojaputkia? Menikö selvittelyt omin voimin vai oliko GC:n tai muun asennuskartoituksesta apua?

Oma tilanne sellainen että -94 rakennettu okt ja kolmisen kappaletta suojaputkia tulee tekniseen tilaan. Sähkö, kaapeli ja oletettavasti lankapuhelin, joka on purettu/tyhjä. Tiedän tontille tulevan sähkön ja kaukolämmön, mutta noita muita ei ole dokumentoitu.
 
Mites teillä pingit tracert:n kautta vaikkapa osoitteisiin 1.1.1.1 ja 8.8.8.8 täällä Oulussa? Mulla kaukana siitä mitä pitäisi olla, muttei ketään kiinnosta vaikka oon jo pari kuukautta asiasta soitellut, kauhistellaan vaan ja lupaillaan soittaa seuraavana päivänä takaisin. Ensimmäinen 3ms hyppy tulee mesh verkosta, mutta muutoin luvut samat vaikka lyö koneen piuhalla suoraan kuitupäätteeseen.

1743643760661.png



1743643958537.png
Vieläkään en saanut tracertteja ajettua mutta näin Global Connect vastasi latenssitikettiini:
Sopimuksessamme ei ole mainintaa viiveestä emmekä näin ole velvollisia sitä selvittämään, jollei ping ole tavattoman suuri, joka se tässä tapauksessa ei ole.
 
Vieläkään en saanut tracertteja ajettua mutta näin Global Connect vastasi latenssitikettiini:
Sopimuksessamme ei ole mainintaa viiveestä emmekä näin ole velvollisia sitä selvittämään, jollei ping ole tavattoman suuri, joka se tässä tapauksessa ei ole.
Mitä tarkalleen ottaen kysyit?

Mutta onpa kyllä hieno vastaus gcltä :facepalm:
 
Mitä tarkalleen ottaen kysyit?

Mutta onpa kyllä hieno vastaus gcltä :facepalm:
Puhelimitse olin maininnut latenssin olevan huono, ja kysyivät sähköpostitse lisätietoja. Tässä se mitä olin sähköpostiin vastannut:

Hei, ongelma ilmenee jatkuvasti, ja latenssi on selvästi korkeampi (arviolta tuplat) kuin aikaisemmalla kaapelimodeemiyhteydelläni. Reitittimeni mittaa jatkuvaa latenssia mm. Microsoftin ja Googlen palveluita vasten, ja tällöin latenssi on n. 20ms luokkaa. Käsin pingaamallakaan en ole miltään suomalaiseltakaan nettisivulta saanut tämän parempia tuloksia. Näköjään Io-techin foorumeilla global connectin käyttäjillä on saman tyyppisiä haasteita Pohjois-Suomessa.

Tähän sitten vastasivat kokonaisuudessaan näin:
Tekninen tukemme monitoroi yhteyttäsi ja kuittasi, ettei siellä näy mitään tavallisesta poikkeavaa.

Latenssiin tai viiveeseen vaikuttaa mm. kuinka pitkä fyysinen matka on operaattorin palvelimeen, montako laitetta tai hyppäystä on siinä välissä, ja myös miten palvelin voi juuri sinä päivänä. Me emme oikein pysty siihen vaikuttamaan. Sopimuksessamme ei ole mainintaa viiveestä emmekä näin ole velvollisia sitä selvittämään, jollei ping ole tavattoman suuri, joka se tässä tapauksessa ei ole.
 
Tuohan se on nettiyhteyden perusongelma kun keskivertokäyttäjälle ei mene jakeluun että se mahdollisimman iso lukema yhteysnopeudessa ei ole se joka tekee hyvän yhteyden, vaan mahdollisimman pieni lukema pingissä.

No joo, tarkalleen ottaen sijoittajien tuottovaatimusten johdosta. Nälkä kasvaa syödessä.
Sähköverkolle kun ei ole olemassa edes sitä "teoreettisesti kilpailevaa" verkkoa.
Siis sille paikalliselle sähköverkkoyhtiölle ei saa olla kilpailevaa vaihtoehtoa, se on laissa kielletty (ellei offgrid systeemejä pidetä kilpailijana) .

Sinänsä nuo vaatimukset verkon luotettavuudesta ovat kyllä lisänneet verkkoyhtiöiden kuluja suhteellisen merkittävästi, mutta ne törkeimmät hinnat ovat kyllä näiden kansainvälisten sijoitusrahastojen omistamissa yhtiöissä.
 
Mähän oon ollu kohta kuukauden ilman yhteyttä. Tässä välissä on esim. haettu vanha kaapeliyhteys takaisin. Saa nähdä, kuinka monta kuukautta korjailuun menee.
 
Ei voi kuin ihmetellä GC:n laitteita ja järjestelyjä. Ruotsista häiriötiedote. Sähkökatkos, palvelu ei noussut ylös kun tuli sähköt, ja teknikko ei pääse katsomaan mikä tilanne kun ei ole avaimia :facepalm:

2025-04-30 11:14 – There is an ongoing power outage in the area affecting GlobalConnect equipment. Power supplier is working on solving the issue.
2025-04-30 13:43 – Equipment did not restore after power ouatge. Sending technician to investigate on site.
2025-04-30 16:14 – Due to technician can’t get keys to site, troubleshooting will continue friday.
 
Oulu fiksattu ja syynä perinteinen "fiber break", onko nuo vedetty pintavetona mettää pitkin vai miten noita menee kuukausittain :tdown:
 
Taitaa olla vaan harvinaisen surkeat varayhteydet. Oikeilla toimijoilla noi vaan varmaan hyppäisi varayhteydelle ja antaisi tekniikalle hälytyksen.
On kyllä naurettava viritelmä koko GC :D Tuohon pingi ongelmaankin sain taannoin vastauksen, lähimmät laitteet GC:llä nyt vaan sattuu olemaan jossain pääkaupunkiseudulla, joten kaikki Oulun liikenne kulkee sitä kautta. Toivottavasti joku isompi toimija ostais koko paskan pois ja laittais homman kuntoon.
 
Jooh elikkäs mulla on kaapeli poikki tuntemattomassa ilmansuunnassa. Ulkomaalaisten asentajien pitäisi tulla takaisin tänne korjaamaan se kaapeli. Globalconnectin aspa voivottelee jos niille soittaa.

Niin siis oletko tehnyt siitä toimimattomasta liittymästä vikailmoituksen? Se ei ole sama kuin aspaan soittaminen, ellei aspa tee "tikettiä" ongelmasta.

Eikö globalilla ole suomessa viankorjaukseen edes kilpailutettu tekijöitä? Se onnistuu ihan pieniommiltäkin osuuskunnilta, niin pitäisi onnistua siis suurelta pohjoismaiselta firmaltakin.
 
On kyllä naurettava viritelmä koko GC :D Tuohon pingi ongelmaankin sain taannoin vastauksen, lähimmät laitteet GC:llä nyt vaan sattuu olemaan jossain pääkaupunkiseudulla, joten kaikki Oulun liikenne kulkee sitä kautta. Toivottavasti joku isompi toimija ostais koko paskan pois ja laittais homman kuntoon.

Samalla tavallahan tuo kiertää Louneallakin, ja monella muullakin firmalla, ei näy aina firman koko auttavan asiaan.
 
Niin siis oletko tehnyt siitä toimimattomasta liittymästä vikailmoituksen? Se ei ole sama kuin aspaan soittaminen, ellei aspa tee "tikettiä" ongelmasta.

Eikö globalilla ole suomessa viankorjaukseen edes kilpailutettu tekijöitä? Se onnistuu ihan pieniommiltäkin osuuskunnilta, niin pitäisi onnistua siis suurelta pohjoismaiselta firmaltakin.
Onhan se ilmo tehty jo monta viikkoa sitten kun tiedän ongelman syyn ja etäisyydenkin. Homman korjaaminen on liettualaisten rakentajien vastuulla, eikä ne tunnu vastaavan Globalin pyyntöihin. Global ei myöskään vastaa paikallisen huoltofirman puheluihin. (joka on vastuussa Globalconnectin huoltokeikoista) Aika hämärää hommaa.
 
Onhan se ilmo tehty jo monta viikkoa sitten kun tiedän ongelman syyn ja etäisyydenkin. Homman korjaaminen on liettualaisten rakentajien vastuulla, eikä ne tunnu vastaavan Globalin pyyntöihin. Global ei myöskään vastaa paikallisen huoltofirman puheluihin. (joka on vastuussa Globalconnectin huoltokeikoista) Aika hämärää hommaa.
Kyllä se vaan on globalconnectin vastuulla kun heidän myymä yhteys.
 
Samalla tavallahan tuo kiertää Louneallakin, ja monella muullakin firmalla, ei näy aina firman koko auttavan asiaan.
Yhtiö luokkaa kymmennenkertaa Lounean kokoinen, mutta toki Suomessa pienempi.
Kuluttaja liittymämarkkinoille tuli vähän kuumaan väliin ja kustannustehokas yrittää olla, myynti toivoisiin sen verran myynnissä ilmeisesti on, se sitten eriasia mitä se vaikuttaa Suomen liittymiin, onko mahdollinen ostaja halukas tänne panostaa, jos ei niin voi sitten myydä tämän haaran pois.
 
Soittelin Bahnhoffille ja kyselin että saako sen niiden 8Gbit liittymän Globaliin, niin ei saa.

Oli ilmestyny tien päähän plakaati valopylvääseen että taitavat alkaa kaivaan tiepientareet auki tänä kesänä. Viime vuonna Valoo asensi kuidun 3kk:ssa. En odota Globalin pääsevän samaan tulokseen. Itseasiassa mietin vahvasti irtisanomani sopparin ja maksavani itteni irti tästä. Mulla on vielä 24kk määräaikanen tuosta Globalin gigsusta, ei oikeen huvita enää nämä hitaat 1 gigsun linjat :rofl:
 
Soittelin Bahnhoffille ja kyselin että saako sen niiden 8Gbit liittymän Globaliin, niin ei saa.

Oli ilmestyny tien päähän plakaati valopylvääseen että taitavat alkaa kaivaan tiepientareet auki tänä kesänä. Viime vuonna Valoo asensi kuidun 3kk:ssa. En odota Globalin pääsevän samaan tulokseen. Itseasiassa mietin vahvasti irtisanomani sopparin ja maksavani itteni irti tästä. Mulla on vielä 24kk määräaikanen tuosta Globalin gigsusta, ei oikeen huvita enää nämä hitaat 1 gigsun linjat :rofl:
Eikö sulla jo sun paljon hypetetty 8G Valoon yhteys ole?
Mihin ihmeeseen, ja millä raudalla tuosta saat kaikki irti?
 
On ja saa siitä kaiken irti.

Mutta jos kerran on se toinen soppari tehty melkein pari vuotta sitten Globalin kans, ennen kuin oli Valoolta rakentamispäätöstä tullu. Niin kyllä kai sitä vois toisenkin nopean linjan ottaa. 10 vuotta näitä kuituja on odoteltu niin otetaan kaikki irti mitä saa... :giggle: Kyllä multa koneita ja laitteita löytyy useammallekkin linjalle.. mut gigsu on aika semmonen bleeh nyt jo kun on päässy paremman ja nopeamman makuun....
 
Buutasin ton purkin. Ensimmäinen vihreä valo kiinteä, toinen vilkkuu. Pitäskö tässä olla yhteys päällä? Genexis FiberTwist XGS2410
 
Tästä on kohta vuosi. Kuitu vedetty, modeemi seinässä, lopullinen kytkentä puuttuu. Ehkä jouluksi sitten. Kyllä tää on paska firma. Kauheeta sekoilua koko projekti.

Buutasin ton purkin. Ensimmäinen vihreä valo kiinteä, toinen vilkkuu. Pitäskö tässä olla yhteys päällä? Genexis FiberTwist XGS2410
Etkös tuossa juuri sano että lopullinen kytkentä puuttuu?
Vai missaanko nyt jonkun oleellisen?

Ja ite kysymykseen, manuaali varmaan kertonee ledien merkityksen?
 
Tänään tuli tervetuliaismeili, pitäs olla päällä, ei ole. Toinen valo kiinteä, toinen vilkkuu. Kytkin läppärin suoraan laatikkoon, ei yhteyttä.
 
Tänään tuli tervetuliaismeili, pitäs olla päällä, ei ole. Toinen valo kiinteä, toinen vilkkuu. Kytkin läppärin suoraan laatikkoon, ei yhteyttä.
Tänne kytkettiin perjantaina kuitu, PWR ja WAN paloivat vihreänä, mutta ei toiminut koko viikonloppuna. Maanantaina tein resetin napilla ja alkoi heti toimimaan. Genexis XG6846-W/O-USB
 
Onko muuten tosta julkisesta IPstä jotain haittaa?
Öö. Ei. Kunhan sulla vain joku muuri on netin ja kotiverkon välissä.
Vai onko mielessäsi jotain miksi olisi?

Operaattori natin takana ollessa voi erinäisiä säätöjä tulla. Toki riippuen mitä sillä yhteydellä tekee
 
Meille on GC:n kautta tarjottu taloyhtiölle 99€ / asunto liittymismaksua ja sen jälkeen 15€ / asunto / 3 vuoden määräaikaista, mikä omaan korvaan kuulostaa epäilyttävän alhaiselta? Samalla alueella Valoo on juuri vetänyt jo kaapelia maahan. Mitä selailin ketjua muutamia sivuja taaksepäin, niin käyttövarmuuden kanssa on ilmeisesti ollut hieman haasteita tämän yhtiön kanssa?
 
Meille on GC:n kautta tarjottu taloyhtiölle 99€ / asunto liittymismaksua ja sen jälkeen 15€ / asunto / 3 vuoden määräaikaista, mikä omaan korvaan kuulostaa epäilyttävän alhaiselta? Samalla alueella Valoo on juuri vetänyt jo kaapelia maahan. Mitä selailin ketjua muutamia sivuja taaksepäin, niin käyttövarmuuden kanssa on ilmeisesti ollut hieman haasteita tämän yhtiön kanssa?

Ei kuulosta epäilyttävän alhaiselta kun kuitua tarjotaan ihan jopa ilmaiseksikin. Tuohon päälle tulee kuitenkin vielä varsinainen internet-liittymämaksu?
 
Meille on GC:n kautta tarjottu taloyhtiölle 99€ / asunto liittymismaksua ja sen jälkeen 15€ / asunto / 3 vuoden määräaikaista, mikä omaan korvaan kuulostaa epäilyttävän alhaiselta? Samalla alueella Valoo on juuri vetänyt jo kaapelia maahan. Mitä selailin ketjua muutamia sivuja taaksepäin, niin käyttövarmuuden kanssa on ilmeisesti ollut hieman haasteita tämän yhtiön kanssa?
Eipä tuo mitenkään epäilyttävän halpa ole. Itsellä on OKT:ssa Lounean valokuitu josta maksoin 0€, sitouduin vain 24kk ajaksi ottamaan tarjoushintaisen yhteyden (otin 1G/1G 39,90€/kk). Sen jälkeen ei mitään velvoitteita/maksuja. Tässä nyt kannataa pyytää kirjallinen tarjous ja lukea ne sopimusehdot sanasta sanaan. Onko maksuja jos ei ota sitä yhteyttä käyttöön vai sitoutuuko tuossa ottamaan yhteyden 36kk? Ylläpitomaksua 36kk jälkeen, jos ei ota yhteyttä? Paljonko yhteys maksaa? Miten yhteys toteutaan? Valokuitu talojakamoon, josta sitten asuntoihin vai jokaiseen asuntoon oma valokuitu?
 
Meille on GC:n kautta tarjottu taloyhtiölle 99€ / asunto liittymismaksua ja sen jälkeen 15€ / asunto / 3 vuoden määräaikaista, mikä omaan korvaan kuulostaa epäilyttävän alhaiselta? Samalla alueella Valoo on juuri vetänyt jo kaapelia maahan. Mitä selailin ketjua muutamia sivuja taaksepäin, niin käyttövarmuuden kanssa on ilmeisesti ollut hieman haasteita tämän yhtiön kanssa?

Millä nopeudella tuo 15e kuussa tapahtuisi? Kyllähän tuo kuulostaa houkuttelevalle. Öisin on ollut n. kerran kuussa nyt pidempi huoltokatko, alkuvuodesta oli joitakin kaapelirikkoja jotka sattuessaan voi vaikuttaa aika laajalle alueelle.

Työn jälki firmalla (tai sen alihankkijoilla) ailahtelee, esimerkkinä meillä on kuitu toiminut ihan ok tammikuun lopusta asti, kun taas naapuri sai odottaa kuukausia oman kuitunsa kanssa, enkä tiedä onko saanut vieläkään toimimaan. Yksittäisten asuntojen ongelmatilanteet tuntuvat olevan hankalia ja pitkäkestoisia selvitettäviä.
 
Porissa poikki myös :think: Ja kiva huomata myös samalla, että sivut aukeaa rivakammin kännykästä hotspotin (5G) kautta kuin tällä GC valokuidulla, ja jopa pingi on mm. 1.1.1.1 ja 8.8.8.8 pienempi :asif:
Tämäpä, 10 meganen talonyhtiökaapeli tuntuu rivakalta gigaseen globalconnectin kuituun verrattuna, harmi että tämäkin suljetaan kuun vaihteessa ja soppari siirtyy globalconnectille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 826
Viestejä
4 780 824
Jäsenet
77 678
Uusin jäsen
techninen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom