GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Kohta oltu 27 tuntia ilman yhteyttä. Ruotsissa huima määrä virheitä. Yöllä oli korjattu muutama, mutta palanneet takaisin listalle.

EDIT: 27h ja Connectin heppu rassaa kaapeleita pihalla.

EDIT 16:25 Ei toimi vieläkään. Punainen valo vilkkuu. Laitoin Globalille viestiä
 
Viimeksi muokattu:
Lain silmissä nämä ei vaan mitenkään rinnastu. Sähkökatkoksessa homma on selvä kun siellä on vakiokorvaukset katkoista: 12h, mutta alle 24h katkos korvaus on 10% vuotuisesta verkkopalvelumaksusta (sähkömarkkinalaki). Vastaavaa ei ole viestintäpalvelulaissa, kuten edellä jo sanottiin, niin näissä saa olla 24h kalenterikuukaudessa huoltoja ja palvelussa ei katsota olevan virhettä. Toki jos tuo 24h ylittyy kalenterikuukauden aikana niin sitten asia erikseen, mutta siltikään mitään isoja korvauksia ei ole luvassa kuten sähkökatkoista.

Ja tästä syystä ne siirtomaksut on melkoisia. Toivotaan, että samaa ei tule nettiliittymiin ihan heti.
 
Ja tästä syystä ne siirtomaksut on melkoisia. Toivotaan, että samaa ei tule nettiliittymiin ihan heti.

No joo, tarkalleen ottaen sijoittajien tuottovaatimusten johdosta. Nälkä kasvaa syödessä.
Sähköverkolle kun ei ole olemassa edes sitä "teoreettisesti kilpailevaa" verkkoa.
 
Ja tästä syystä ne siirtomaksut on melkoisia. Toivotaan, että samaa ei tule nettiliittymiin ihan heti.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Tuo oli aivan älytön ratkaisu aikoinaan tuollainen laki tehdä. Pomppasi aivan järjettömästi siirtomaksut.

Kohta oltu 27 tuntia ilman yhteyttä. Ruotsissa huima määrä virheitä. Yöllä oli korjattu muutama, mutta palanneet takaisin listalle.

EDIT: 27h ja Connectin heppu rassaa kaapeleita pihalla.

Sitten vaan reklamaatiota tekemään kun saavat liitymän toimimaan.

No joo, tarkalleen ottaen sijoittajien tuottovaatimusten johdosta. Nälkä kasvaa syödessä.
Sähköverkolle kun ei ole olemassa edes sitä "teoreettisesti kilpailevaa" verkkoa.

Tarkalleen ottaen hinta johtuu juuri tuosta laista. Tuotto on rajattu, mutta koska tuon lain takia on pitänyt vetää maakaapelit vähän kaikkialle investoinnit ja täten verkonarvo on noussut tolkuttomasti -> hinnat pomppasivat.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli klassiset kyselyt reset napin painamisesta, ja pyyntö kuituboksin sarjanumerolle ja mac numerolle. Jos tää toimis viikon sisällä nii olis aika cool.
 
Onko täällä kukaan selvitellyt tontille tulevia suojaputkia? Menikö selvittelyt omin voimin vai oliko GC:n tai muun asennuskartoituksesta apua?

Oma tilanne sellainen että -94 rakennettu okt ja kolmisen kappaletta suojaputkia tulee tekniseen tilaan. Sähkö, kaapeli ja oletettavasti lankapuhelin, joka on purettu/tyhjä. Tiedän tontille tulevan sähkön ja kaukolämmön, mutta noita muita ei ole dokumentoitu.
 
Mites teillä pingit tracert:n kautta vaikkapa osoitteisiin 1.1.1.1 ja 8.8.8.8 täällä Oulussa? Mulla kaukana siitä mitä pitäisi olla, muttei ketään kiinnosta vaikka oon jo pari kuukautta asiasta soitellut, kauhistellaan vaan ja lupaillaan soittaa seuraavana päivänä takaisin. Ensimmäinen 3ms hyppy tulee mesh verkosta, mutta muutoin luvut samat vaikka lyö koneen piuhalla suoraan kuitupäätteeseen.

1743643760661.png



1743643958537.png
Vieläkään en saanut tracertteja ajettua mutta näin Global Connect vastasi latenssitikettiini:
Sopimuksessamme ei ole mainintaa viiveestä emmekä näin ole velvollisia sitä selvittämään, jollei ping ole tavattoman suuri, joka se tässä tapauksessa ei ole.
 
Vieläkään en saanut tracertteja ajettua mutta näin Global Connect vastasi latenssitikettiini:
Sopimuksessamme ei ole mainintaa viiveestä emmekä näin ole velvollisia sitä selvittämään, jollei ping ole tavattoman suuri, joka se tässä tapauksessa ei ole.
Mitä tarkalleen ottaen kysyit?

Mutta onpa kyllä hieno vastaus gcltä :facepalm:
 
Mitä tarkalleen ottaen kysyit?

Mutta onpa kyllä hieno vastaus gcltä :facepalm:
Puhelimitse olin maininnut latenssin olevan huono, ja kysyivät sähköpostitse lisätietoja. Tässä se mitä olin sähköpostiin vastannut:

Hei, ongelma ilmenee jatkuvasti, ja latenssi on selvästi korkeampi (arviolta tuplat) kuin aikaisemmalla kaapelimodeemiyhteydelläni. Reitittimeni mittaa jatkuvaa latenssia mm. Microsoftin ja Googlen palveluita vasten, ja tällöin latenssi on n. 20ms luokkaa. Käsin pingaamallakaan en ole miltään suomalaiseltakaan nettisivulta saanut tämän parempia tuloksia. Näköjään Io-techin foorumeilla global connectin käyttäjillä on saman tyyppisiä haasteita Pohjois-Suomessa.

Tähän sitten vastasivat kokonaisuudessaan näin:
Tekninen tukemme monitoroi yhteyttäsi ja kuittasi, ettei siellä näy mitään tavallisesta poikkeavaa.

Latenssiin tai viiveeseen vaikuttaa mm. kuinka pitkä fyysinen matka on operaattorin palvelimeen, montako laitetta tai hyppäystä on siinä välissä, ja myös miten palvelin voi juuri sinä päivänä. Me emme oikein pysty siihen vaikuttamaan. Sopimuksessamme ei ole mainintaa viiveestä emmekä näin ole velvollisia sitä selvittämään, jollei ping ole tavattoman suuri, joka se tässä tapauksessa ei ole.
 
Tuohan se on nettiyhteyden perusongelma kun keskivertokäyttäjälle ei mene jakeluun että se mahdollisimman iso lukema yhteysnopeudessa ei ole se joka tekee hyvän yhteyden, vaan mahdollisimman pieni lukema pingissä.

No joo, tarkalleen ottaen sijoittajien tuottovaatimusten johdosta. Nälkä kasvaa syödessä.
Sähköverkolle kun ei ole olemassa edes sitä "teoreettisesti kilpailevaa" verkkoa.
Siis sille paikalliselle sähköverkkoyhtiölle ei saa olla kilpailevaa vaihtoehtoa, se on laissa kielletty (ellei offgrid systeemejä pidetä kilpailijana) .

Sinänsä nuo vaatimukset verkon luotettavuudesta ovat kyllä lisänneet verkkoyhtiöiden kuluja suhteellisen merkittävästi, mutta ne törkeimmät hinnat ovat kyllä näiden kansainvälisten sijoitusrahastojen omistamissa yhtiöissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 419
Viestejä
4 741 397
Jäsenet
77 336
Uusin jäsen
Ryppykolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom