GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Näin varmaankin kunhan saisin ensin Global Connectilta jonkun kiinni: Telia kertoi, että ensin pitää tehdä Global Connectin kanssa liittymän omistuksen siirto, ja sitten vasta pääsee Telia tekemään minun kanssa mitään. Ongelma vaan on että ei tuolta saa ketään kiinni spostilla eikä saitilta löytyvän lomakkeen kautta. Maanantaina kokeiltava se viimeinen oljenkorsi ja koetettava soittaa Global Connectin suuntaan.
Itellä ei vastattu globalilta tämän telia hässäkän aikana tehtyyn irtisanomiseen mitään ennen kuin olin kuluttajaneuvojaan yhteydessä ja sitä kautta otettiin yhteyttä. En pidättäisi hengitystä jos yrittäisin sieltä apua saada.
 
Ei ole GlobalConnect verkkoaan myynyt, ainoastaan nettiliittymät, eli GlobalConnect ei enää toimi operaattorina vaan ainoastaan kuidun omistajana kuten Valokuitunen. Nettiliittymä GC:n kuituun hankitaan operaattorilta, esim. Telialta. @Heritage.
Mahtoiko muuten kaikki GCn operoimat nettiliittymät siirtyä Telialle kuukausi sitten. Naapurini, joka otti GCn kuidun samaan aikaan kuin minä, jutteli että hänellä on yhä GC operaattorina ja laskut tulevat sieltä. Ubiquitin reititin kertoi yhteyden olevan GCn. Hänelle ei ole tullut mitään viestiä liittymän siirrosta.
 
Millaisella aikataululla porukalla on alkanut yhteys toimimaan siitä, kun kaikki kytkennät tehty? Myöhään syksyllä kävi ukkeli poraamassa seinään reiän ja asensi sisä- ja ulkoyksiköt ja torstaina päivän aikana oli käyty tekemässä tonttiveto kadunvarresta ulkoyksikköön. Ainakaan vielä ei pala muu sisäyksikössä kuin virtavalo. Operaattoriksi otin Bahnhofin tilausta ja sopimusta tehdessä. Paikkana 26100 Rauma.
 
Millaisella aikataululla porukalla on alkanut yhteys toimimaan siitä, kun kaikki kytkennät tehty? Myöhään syksyllä kävi ukkeli poraamassa seinään reiän ja asensi sisä- ja ulkoyksiköt ja torstaina päivän aikana oli käyty tekemässä tonttiveto kadunvarresta ulkoyksikköön. Ainakaan vielä ei pala muu sisäyksikössä kuin virtavalo. Operaattoriksi otin Bahnhofin tilausta ja sopimusta tehdessä. Paikkana 26100 Rauma.
Rauma myös. Taloyhtiöön tehtiin marraskuussa tilaus ja joukukuussa käytiin asentamassa piuhat ja rasiat.
Tein Black Friday tilauksen Telialta ja yhteys kytkeytyi Tammikuun 15. Toiminut ongelmitta sen jäkeen.
Siirtymän Telialle toimi hyvin.
 
Noniin, omalta osalta homma etenee: lopulta soittamalla pääsin Global Connectille, ja sieltä infosivat että entisen asukkaan tarvitsee irtisanoa oma Telian liittymänsä, jonka jälkeen minä pääsen tekemään oman sopimuksen. Mitään ei siis tarvitse Global Connectin kanssa tehdä.
Mutta onko nyt jotenkin huono aika, liittymät aika kalliita olevinaan? Outoa myös että Telialta ei ole saatavilla kuin 1000megan liittymää? Katson siis täältä ja koetan päättää minkä liittymän ottaisin: https://aktivointi.globalconnect.fi...28lMkJkT0ElM0QlM0Q.&isp=all&filter=all_offers

Onko näissä ollut jotain kamppiksia tai jotain, kannattaisiko ottaa joku vaan ja kyttäillä halvempaa diiliä?
 
Jopas on, omalla osoitteellani halvimpana on Banhoffin 1000M vuoden määräaikainen 19,99€/kk tuolla palveluportaalissa. Muuten vastaavia sietämättömiä hintoja, kuin tuolla linkissä. Ja joo, ei Telialta muuta kuin 1000 M.
 
Jopas on, omalla osoitteellani halvimpana on Banhoffin 1000M vuoden määräaikainen 19,99€/kk tuolla palveluportaalissa. Muuten vastaavia sietämättömiä hintoja, kuin tuolla linkissä. Ja joo, ei Telialta muuta kuin 1000 M.
Muistanko väärin, oliko Globalilla ennen kauppaa myös vain se giganen, vai sekoilenko.
 
Jopas on, omalla osoitteellani halvimpana on Banhoffin 1000M vuoden määräaikainen 19,99€/kk tuolla palveluportaalissa. Muuten vastaavia sietämättömiä hintoja, kuin tuolla linkissä. Ja joo, ei Telialta muuta kuin 1000 M.
Eiks kaisanetin 45,90e/kk ilman määräaikaa ole aika kilpailukykyinen gigasesta verraten valokuituseen jossa vastaavat alkaa 55 e/kk nurkilla plus valokuitusen mahdolliset maksut?
 
Eiks kaisanetin 45,90e/kk ilman määräaikaa ole aika kilpailukykyinen gigasesta verraten valokuituseen jossa vastaavat alkaa 55 e/kk nurkilla plus valokuitusen mahdolliset maksut?
Ehkä, mutta täällä omiin tarpeisiin riitti se Telian 5€/kk 50 meganen 4G-nettikin, niin kilpailuasetelma tulee näistä mobiililaajakaistoista.
 
Voisko kuvitella ettei tuohon tyytyväinen ole gigaisen kuidun kohderyhmää :hmm: Jos pärjää Telialla niin miksi tulla kertomaan siitä Globalconnectin ryhmään?
Erinomainen kysymys! Meni mulla offtopiciin kommentti, ei oikein sytyttänyt, että olis kannattanut vaan antaa olla huomion gigasten yhteyksien hinnoista, kun ei ole mitään järkevää sanottavaa niistä, pelkkää aiheen vierestä pööpöilyä. Ja joo, oma valokuitu on 250 meganen niin, onhan tämän käyttäjäkokemus eri tasolla siihen 50 megaseen 4g:hen. Giganen sitten vielä päheempi.
 
Telia -Global Connect valokuitu pelasi 6kk putkeen ja nyt pimeni aamulla ennen klo 9. Oulun alueella joku iso ongelma sanoi Chat.
Edit: Yhteys palautui muutamassa tunnissa. Vaati reitittimen käynnistyksen uudelleen .
 
Viimeksi muokattu:
Telia -Global Connect valokuitu pelasi 6kk putkeen ja nyt pimeni aamulla ennen klo 9. Oulun alueella joku iso ongelma sanoi Chat.
Mulla näyttäis yöllä kolmen aikaan alkaneen tökkiminen ja aamulla ku heräilin niin download toimi täydellä nopeudella, upload ei lainkaan :joy: pari tuntia nyt ollut täysin pimeenä, eli toivonmukaan korjailevat.
 
Mulla on toi bahnhoffi ollut nyt reilun vuoden, tuntuu että aika usein pätkii, muilla ollut katkoksia?
Bahnhof 5Gbit liittymä ollut 4kk käytössä ja on toiminu kuin junan vessa eli ei mitään ongelmia. Reitittimenä Ryzen 5600G opnsense serveri ja siinä intel X550-T2 2x10Gbe verkkis.
 
Millaisella aikataululla porukalla on alkanut yhteys toimimaan siitä, kun kaikki kytkennät tehty? Myöhään syksyllä kävi ukkeli poraamassa seinään reiän ja asensi sisä- ja ulkoyksiköt ja torstaina päivän aikana oli käyty tekemässä tonttiveto kadunvarresta ulkoyksikköön. Ainakaan vielä ei pala muu sisäyksikössä kuin virtavalo. Operaattoriksi otin Bahnhofin tilausta ja sopimusta tehdessä. Paikkana 26100 Rauma.
19 pvä tässä meni. Tänään tuli spostiin ilmoitukset sekä globalconnectilta, että bahnhofilta ja töistä kotiin tultua linja rokkasi.
 
No arvaa! Ei. Tänään, virallisen reklamaation ja korvausvaateen jälkeen tuli Cable Crew’n tyypit paikalle. Kaivoivat tuosta tien vierestä auki ja toinen tuli ilmoittamaan, että ”kuitu on poikki” ”… mmmmmh… joo…”. Lupaili ensi viikolle kuidun puhallusta, mutta saapa nähdä. Yllättävän hyvin on 5G:llä pärjännyt tosin, että en ole yöuniani tämän takia menettänyt. Mutta kaikki lain sallimat ja mainitsemat korvaukset haluan kyllä, kunhan nyt - ehkä vappuun mennessä, liittymä toimii.

Joko data liikkuu? :hmm:
 
Onko muilla ilmaantunut eilisestä klo 02:00 lähtien packet lossia?

1778923173496.png
 
Mä kyllä olen siinä uskossa että kaikki operaattorit käyttää GC:n verkkoa ja myy sieltä niitä yhteyksiä. Mun mielestä tämä sama ip avaruus oli GC:n omallaki yhteydellä. Eli natin takana olevat oli 100. alkusella ja natin ulkona 185. alkusella ip:llä. Sama on ip alue on tässä Bahnhoffilla. Mulle sanottiin GC:n aspasta että he katkasevat Bahnhoffin yhteyden jos käy niin että en maksakkaan GC:n loppulaskua pois. Eli GC kontrolloi sitä yhteyttä edelleen. Ja näin siellä Bahnhoffin aspassakin sanottiin että kun selvitin näitä nopeampia nopeuksia sieltä, niin he joutuivat selvittään asiaa GC:ltä että saako niitä vai ei ja GC teki muutoksia että Bahnhof pysty tarjoamaan edes tätä 5Gbit linjaa.

eli en usko että käyttäjän päässä mikään muuttuu tässä Telialle siirtymisessä, muuta kuin että aspa vaihtuu telialle ja laskutus vaihtuu mutta yhteys pysyy ihan samana.

Mulla ois määräaikainen sopimus loppumassa ensikuussa ja kiinnostais tuo Bahnhoffin 5Gbit linja. Asennettuna nyt GC:ltä tullut 1gigan kuituvastaanotin (Genexis XG6846B) ja perässä Ubiquitin UDM SE. Mites sulla meni tuo nopeuden nosto? Tuliko sieltä GC asentamaan uuden kuituvastaanottimen, että sait 5gigasen tilattua, vai oliko heti asennettuna parempaa vastaanotinta? Mietin vaan, että onko tässä nyt ollenkaan mahdollista saada 5 gigasta jos on GC:n giganen purkki välissä... GC:n aspa vastaili sähköpostilla, että tarjoavat osoitteeseen vain gigasta, vaikka eivät varmaan täysin ymmärtäneet, mistä puhun. Bahnhofin chatissa taas sanottiin, että kysy GC:ltä. Kannattaakohan sinne enää enempää olla yhteyksissä?
 
Tuossa GC kuitupäätelaitteessa on 10Gbit rj45 portti suoraan. Ei tarvitse mitään vaihtaa, korkeintaan omat laitteet :lol:.. Siis tänään itseasiassa katselin GC:n sivuja ja kännykällä ainakin mulle se näytti että saatavilla on 5000/5000 ja 2500/2500 Bahnhoffilta mutta sit menin läppärillä katsoon niin GC:n sivut ei tarjonnu kuin 1000/1000 nopeuksia eikä saatavuus haku nähnyt osoitteessa nettiyhteyttä että kannattaa kännykällä tsekata sitä saatavuutta josko se antaa parempia kuin gigsuja. Sanoisin että soitat sinne Bahnhoffille suoraan aspaan, valitset sen uusi asiakas vai mitä siellä tarjoillaan niin sieltä yleensä vastaa aika nopeesti nuori naishenkilö. Kysele siltä suoraan, mun yhteyden saanti kesti viikon ja useampi soitto puoleen ja toiseen joten ole kärsivällinen. He kyllä möisivät vaikka 10Gbit jos GC vaan toimittais semmosen. hehe.Tosiaan 2500 ja 5000 hintaero on 3€ että se 5Gbit on kyllä hinnoteltu aika hyvin. Ekat 12kk 52,90e/kk ja sen jälkeen 57,90€/kk, ei 12kk jälkeenkään mikään paha.

Mulla on nyt odottelu päällä tuolta Valoon puolelta siihen 20Gbit yhteyteen että tuo mun 5Gbit Bahnhof tulee pian aika turhaksi...

EDIT: Ai niin joo niin otin aikanaan sen 2000/2000 yhteyden ihan sen takia koska sillon sai suoraan sen 10gbit rj45 portillisen kuitupäätelaitteen GC:ltä. Noihin muihin alempi nopeuksisiin tais tulla just tuo gigsulla portilla oleva. Sun kannattaa kysyä sitä sit sieltä Bahnhoffilta ihan ekana että kuka sen vaihtaa. Voi olla että on hankala homma. Vaikee sanoo.. aina pitäis ennakoida näissä jutuissa. hehe

EDIT: Hyvin puksuttaa kyllä eikä ole pätkiny tai mitään. Hyvin reitittää ympäri eurooppaa ja on melkein nopeampi kuin tuo 8GBit Valoo samassa autotallissa :lol:

rack_cabinets.jpg
Isompi kaappi on Valoo yhteydelle ja toinen Bahnhoffille.

Tähän Bahnhof linjalle tulossa toinen Ryzen 9950X serveri tuohon alas ens tai seuraavalla viikolla... sit niitä on kolme jo yhteensä..
 
Viimeksi muokattu:
itsellä sama 684B purkki, kysyin sen vaihdosta että saisi multigiga yhteyden vastasivat

"Kuituvastaanottimen mallin vaihto ei valitettavasti alueellasi vaikuta liittymätarjontaan. "
 
itsellä sama 684B purkki, kysyin sen vaihdosta että saisi multigiga yhteyden vastasivat

"Kuituvastaanottimen mallin vaihto ei valitettavasti alueellasi vaikuta liittymätarjontaan. "
Äkkiseltään tulee mieleen että tuo alue on P2P-tekniikalla, ja jotkut muut alueet sitten GPON-tekniikalla, jossa kykenevämmät
laitteet. Valokuitusella pelkkää P2P verkkoa, ja taitaa olla tuo sama laite käytössä, eikä sielläkään ole tarjolla gigaista nopeampaa.
 
Äkkiseltään tulee mieleen että tuo alue on P2P-tekniikalla, ja jotkut muut alueet sitten GPON-tekniikalla, jossa kykenevämmät
laitteet. Valokuitusella pelkkää P2P verkkoa, ja taitaa olla tuo sama laite käytössä, eikä sielläkään ole tarjolla gigaista nopeampaa.

Runkokytkimistä ja runkoreitittimistähän se on kiinni. Toisin sanoen, rahasta se on kiinni.

Normaalissa kuituverkolla (jota nimität P2P) se nopeuden nostaminen on helpompaa kuin GPON-verkossa. GPON-verkossa tarvii enemmän ja kalliimpia laitteita päivitellä, vaikka ei se ero nyt niin merkittävä ole. Mutta anyway, tämä (tekniikan ero) ei ole se syy miksi nopeampia on tai ei ole tarjolla.
 
Runkokytkimistä ja runkoreitittimistähän se on kiinni. Toisin sanoen, rahasta se on kiinni.

Normaalissa kuituverkolla (jota nimität P2P) se nopeuden nostaminen on helpompaa kuin GPON-verkossa. GPON-verkossa tarvii enemmän ja kalliimpia laitteita päivitellä, vaikka ei se ero nyt niin merkittävä ole. Mutta anyway, tämä (tekniikan ero) ei ole se syy miksi nopeampia on tai ei ole tarjolla.
Eikös se periaatteessa ole juuri toisinpäin, GPON-verkossa on vähemmän päivitettäviä aktiivilaitteita. Normaalissa point-to-point-kuituverkossa jokainen kytkin on vaihdettava ja ne voi olla ripoteltuna ympäriinsä, GPON-verkossa on keskitetty OLT, josta lähtee muutama kuitu, joita sitten haaroitetaan passiivisesti lähempänä käyttäjiä ilman mitään aktiivilaitteita. Eli yhdellä OLT:n vaihdolla alue on päivitetty, toki päätelaitteet pitää sitten vaihtaa sitä mukaa kun käyttäjät tilaa nopeampaa yhteyttä.

Joskus kyseessä voi myös olla alueen runkoverkon kapasiteetin rajallisuus, etteivät voi nopeampia yhteyksiä myydä.
 
Eikös se periaatteessa ole juuri toisinpäin, GPON-verkossa on vähemmän päivitettäviä aktiivilaitteita. Normaalissa point-to-point-kuituverkossa jokainen kytkin on vaihdettava ja ne voi olla ripoteltuna ympäriinsä, GPON-verkossa on keskitetty OLT, josta lähtee muutama kuitu, joita sitten haaroitetaan passiivisesti lähempänä käyttäjiä ilman mitään aktiivilaitteita. Eli yhdellä OLT:n vaihdolla alue on päivitetty, toki päätelaitteet pitää sitten vaihtaa sitä mukaa kun käyttäjät tilaa nopeampaa yhteyttä.

Joskus kyseessä voi myös olla alueen runkoverkon kapasiteetin rajallisuus, etteivät voi nopeampia yhteyksiä myydä.

Topologia varmasti riippuu alueesta ja operaattorista, joten tuskin on yhtä oikeaa vastausta. Lähtökohtaisesti kuitenkin on kuitu joka kiinnittyy joko kytkimeen tai reittitimeen, oli se sitten verkon ulkoreunalla tai runkoreititin. Ei tarvita muita laitteita.

Sinänsä ideasi on periaatteessa oikein, mutta GPON-laitteet on kalliimpia. Kuten sanoin yllä, ei varmaan ole yhtä tapaa / yhtä topologiaa / yhtä hintaa mitä verrata. GPON tarvitsee sen runkoreitittimen / runkokytkimen yhtälailla, kun taas normaalissa kuituverkossa sen kuidun/yhteyden voi kytkeä siihen suoraan.
 
Eikös se periaatteessa ole juuri toisinpäin, GPON-verkossa on vähemmän päivitettäviä aktiivilaitteita. Normaalissa point-to-point-kuituverkossa jokainen kytkin on vaihdettava ja ne voi olla ripoteltuna ympäriinsä, GPON-verkossa on keskitetty OLT, josta lähtee muutama kuitu, joita sitten haaroitetaan passiivisesti lähempänä käyttäjiä ilman mitään aktiivilaitteita. Eli yhdellä OLT:n vaihdolla alue on päivitetty, toki päätelaitteet pitää sitten vaihtaa sitä mukaa kun käyttäjät tilaa nopeampaa yhteyttä.

Joskus kyseessä voi myös olla alueen runkoverkon kapasiteetin rajallisuus, etteivät voi nopeampia yhteyksiä myydä.

GPON verkossa taitaa mennä vaihtoon kaikki haaran kuitupääteet.

P2P verkossa, kuinka ripoteltu kytkimiä varmaan vaihtelee, jossain kyllä aika keskitetysti, jossain voi olla kiinteistö kohtaisiakin. Niihin kuitenkin operaattori väki pääsee helposti, vs asiakkaan luo.
 
15300 Lahti, GC (Telia)

Eilen ja tänään mennyt netti poikki. Valokuituboksissa kaikki valot ok. Buuttaus ja netti alkaa taas toimia.

Muilla samanlaista? Naapurissa oli käynyt samalla tavalla, mutta eri päivänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 946
Viestejä
5 236 131
Jäsenet
83 409
Uusin jäsen
Uanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom