• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Pukkaako muilla GC käyttäjillä sivustoilla reCAPTCHA varmistuksia, kuten välillä googlen haku jne.

Pieni mielikuva että Google taustaisissa tullut herkemmin muillakkin.

Onko sitten joku palvelu/ohjelma generoinut käyttäjillä enemmän liikennettä, vai onko Google kohti hyökätty eri suunnista ja ovat herkistäneet tuota.

Mutta ilmeisesti tavallista enemmän kärsii GlobalConnectin käyttäjät, niin olisko sieltä verkosta nyt keskimääräistä enemmän haittaliikennettä.
 
Kaverille tuli kaapelit ja boxi taloon, kesti aikansa että saivat koko roskan tulille. Nyt kaapelilaitteessa palaa valo että yhteys on, mutta Asuksen reititin ei suostu yhdistämään nettiin.

Pitikö reitittimestä ( Asus Zenwifi XD4 Plus) säätää jotain vai aspan kautta vieläkin jotain aktivoimatta?
 
Kaverille tuli kaapelit ja boxi taloon, kesti aikansa että saivat koko roskan tulille. Nyt kaapelilaitteessa palaa valo että yhteys on, mutta Asuksen reititin ei suostu yhdistämään nettiin.

Pitikö reitittimestä ( Asus Zenwifi XD4 Plus) säätää jotain vai aspan kautta vieläkin jotain aktivoimatta?
Koittaa nyt ensin vaikka suoraan ispn purkilta sitä yhteyttä.
 
Koittaa nyt ensin vaikka suoraan ispn purkilta sitä yhteyttä.
Niin joo ilman reititintä, xboxin voi suoraan törkätä siihen kiinni niin tietää kumpaa syyttää.

EDIT: no nyt kun sai piuhan ylettämään parin rasian kautta niin ei päästä nettiin pelkällä Globalin purkilla. Eli soittorumbaa taas edessä. On muuten tahmeasti edennyt tuokin hanke vaikka purkki ollut talon seinällä jo viikko tolkulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli siirryttyä Globalconnectin kuituun ja operaattoriksi tuli otettua Kaisanet. Olipa hämmästys, että pingit saattoi huonontua vielä entisestään mitä oli ennen tätä. Minimissään ensimmäiseen pisteeseen omasta verkosta ulospäin on 13-14ms. Mittaukset tietenkin ethernetillä reittimeen suoraan.
Globalconnetin yhteyspiste on ilmeisesti Helsingissä? Kartasta katsoin, että olen niiden oman verkon ulkopuolella (pohjoispuolella kovasti), joten kauas menee pakollakin tuo mistä kautta yhteys kiertelee.
Speedtestillä Hesassa oleville Cinia ja Telia servereille pingit on luokkaa 15-16 ms.

Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että bufferbloat on naurettavan huono. Nyt saa parhaimmillaan A tulosta DL active pyörii +11ms tai yli ja UL active +6ms tai yli. Aiemmalla kuidulla pääsi aina A+ ja huonoimmillaan DL active +2ms useimmiten 0:ssa ja UL active 0ms. Nopeusluokka oli molemmissa suunnilleen sama parisataa, joten kyse ei ole reittimen kyykkäyksestä. Sekin kertoo tuon, että liittymästä johtuu bufferbloat, kun käyttämällä Applen iCloud+ "suojattu lähetys" toimintoa (vastaa VPN:ää mutta toimii vain selaimen kautta) niin tuolla saan nytkin bufferbloat testissä A+ tuloksen! Toki ping lähtökohtaisesti on jo idlessä korkeampi mutta se pysyy 0:ssa myös DL/UL activessa. Myös nopeudet on hieman korkeammat tuossa testissä tuon "VPN:n" kautta. WTF!?!?!?

Olisiko operaattorin vaihdolla vaikutusta vai onko tämä ihan Globalconnectin ominaisuus, jos asiakas ei ole heidän oman verkon sisällä suoraan?
 
Tuli siirryttyä Globalconnectin kuituun ja operaattoriksi tuli otettua Kaisanet. Olipa hämmästys, että pingit saattoi huonontua vielä entisestään mitä oli ennen tätä. Minimissään ensimmäiseen pisteeseen omasta verkosta ulospäin on 13-14ms. Mittaukset tietenkin ethernetillä reittimeen suoraan.
Globalconnetin yhteyspiste on ilmeisesti Helsingissä? Kartasta katsoin, että olen niiden oman verkon ulkopuolella (pohjoispuolella kovasti), joten kauas menee pakollakin tuo mistä kautta yhteys kiertelee.
Speedtestillä Hesassa oleville Cinia ja Telia servereille pingit on luokkaa 15-16 ms.

Toinen mielenkiintoinen havainto oli, että bufferbloat on naurettavan huono. Nyt saa parhaimmillaan A tulosta DL active pyörii +11ms tai yli ja UL active +6ms tai yli. Aiemmalla kuidulla pääsi aina A+ ja huonoimmillaan DL active +2ms useimmiten 0:ssa ja UL active 0ms. Nopeusluokka oli molemmissa suunnilleen sama parisataa, joten kyse ei ole reittimen kyykkäyksestä. Sekin kertoo tuon, että liittymästä johtuu bufferbloat, kun käyttämällä Applen iCloud+ "suojattu lähetys" toimintoa (vastaa VPN:ää mutta toimii vain selaimen kautta) niin tuolla saan nytkin bufferbloat testissä A+ tuloksen! Toki ping lähtökohtaisesti on jo idlessä korkeampi mutta se pysyy 0:ssa myös DL/UL activessa. Myös nopeudet on hieman korkeammat tuossa testissä tuon "VPN:n" kautta. WTF!?!?!?

Olisiko operaattorin vaihdolla vaikutusta vai onko tämä ihan Globalconnectin ominaisuus, jos asiakas ei ole heidän oman verkon sisällä suoraan?
Is BGP safe yet? · Cloudflare Tätäkään ne ei tule luultavasti korjaamaan
 
Is BGP safe yet? · Cloudflare Tätäkään ne ei tule luultavasti korjaamaan
Häh?

EDIT: menee tuo testi puhtaasti läpi Windows-koneella (ei mitään VPN:ää käytössä) ja iPhonella jossa Applen "VPN" mutta jostain syystä sama "VPN" päällä Macissä feilaa tuo testi?!?! Lieneekö silti nettiyhteyden tarjoavasta operaattorista kiinni enemmän kiinni kuin tuosta kuituoperaattorista?
EDIT2: Macissäkin meni puhtaasti läpi, kun pudotti Apple "VPN:n" pois päältä mutta ihmetys iski, kun palautin sen takaisin päälle ja edelleen menee tuo testi läpi puhtaasti. Operaattoriksi Apple "VPN:llä" näyttää tuolla Cloudflarea ja ilman sitä Kaisanettiä kuten se onkin oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Häh?

EDIT: menee tuo testi puhtaasti läpi Windows-koneella (ei mitään VPN:ää käytössä) ja iPhonella jossa Applen "VPN" mutta jostain syystä sama "VPN" päällä Macissä feilaa tuo testi?!?! Lieneekö silti nettiyhteyden tarjoavasta operaattorista kiinni enemmän kiinni kuin tuosta kuituoperaattorista?
EDIT2: Macissäkin meni puhtaasti läpi, kun pudotti Apple "VPN:n" pois päältä mutta ihmetys iski, kun palautin sen takaisin päälle ja edelleen menee tuo testi läpi puhtaasti. Operaattoriksi Apple "VPN:llä" näyttää tuolla Cloudflarea ja ilman sitä Kaisanettiä kuten se onkin oikeasti.
itsellä näyttää tältä

Screenshot_2025-03-20-08-14-03-39_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
itsellä näyttää tältä
Tuohan on vissiin enemmän nettioperaattorista kiinni kuin siitä kuituoperaattorista. Minulla on nyt Kaisanetti Globalin kuidussa ja kysymys olikin, että olisiko tuolla nettioperaattorin vaihdolla mitään parannusta surkeaan pingiin ja myös yhteysnopeuksiin. Tuollahan näyttää olevan useampi nettioperaattori jonka voisi valita.

Minkälaiset pingit ja bufferbloatit tuolla GC + GC kombolla on? Ja oletko GC:n oman kuituverkon alueen sisällä vai sen ulkopuolella? Itse olen ulkopuolella. En olisi itse uskonut koskaan, että tuollaisella olisi vaikutusta bufferbloatiin mutta niin vain näyttää olevan. Olen ollut täältäkin lukiessa aina käsityksessä, että bufferbloat on ainoastaan oman reitittimen ongelma, jos puhti loppuu siitä, vaan eipäs näköjään olekaan ainoa syy...
 
Tuohan on vissiin enemmän nettioperaattorista kiinni kuin siitä kuituoperaattorista. Minulla on nyt Kaisanetti Globalin kuidussa ja kysymys olikin, että olisiko tuolla nettioperaattorin vaihdolla mitään parannusta surkeaan pingiin ja myös yhteysnopeuksiin. Tuollahan näyttää olevan useampi nettioperaattori jonka voisi valita.

Minkälaiset pingit ja bufferbloatit tuolla GC + GC kombolla on? Ja oletko GC:n oman kuituverkon alueen sisällä vai sen ulkopuolella? Itse olen ulkopuolella. En olisi itse uskonut koskaan, että tuollaisella olisi vaikutusta bufferbloatiin mutta niin vain näyttää olevan. Olen ollut täältäkin lukiessa aina käsityksessä, että bufferbloat on ainoastaan oman reitittimen ongelma, jos puhti loppuu siitä, vaan eipäs näköjään olekaan ainoa syy...



 
Huh, ei kyllä hyvältä näytä kumpikaan testi ja noin paljon kuormitettu pingi nousee speedtestissäkin.
Tuolla Kaisanet/GC kombolla vielä pääsen bufferbloatissa A-luokkaan ja "VPN" kera A+:aan mutta pingit parhaimmillaankin minimissään pyörii tuolla 15ms lukemissa kotimaan serverihin. Kuormitettu pingi nousi myös itselläni selvästi siitä mitä oli eri kuituoperaattorin kautta ennen. Samoin tuolla aikaisemmalla pääsi bufferbloatissa aina A+:aan ilman mitään VPN kikkailuja.
 
Huh, ei kyllä hyvältä näytä kumpikaan testi ja noin paljon kuormitettu pingi nousee speedtestissäkin.
Tuolla Kaisanet/GC kombolla vielä pääsen bufferbloatissa A-luokkaan ja "VPN" kera A+:aan mutta pingit parhaimmillaankin minimissään pyörii tuolla 15ms lukemissa kotimaan serverihin. Kuormitettu pingi nousi myös itselläni selvästi siitä mitä oli eri kuituoperaattorin kautta ennen. Samoin tuolla aikaisemmalla pääsi bufferbloatissa aina A+:aan ilman mitään VPN kikkailuja.
Joo eipä tuo eroa hirveesti kaapeli laajakaistan arvoista. Saatto olla kaapelilla jopa paremmat ainakin noi bufferit. Eikä tuo parane vaikka qos käyttäisi ja alentaisi nopeuden.
 
sulla nousee pingi sen takia, koska verkkokortti 1gb menee tukkoon, kokeile toiselta portilta, niin siellä on kaistaa vapaana jos haluat koko kaistan käyttöön niin 10gb tai 2.5gb kortti niin saat vähä enemmän irti viel, älä käytä selain työkaluja, vaan komentorivin pingiä ehdottomasti
 
Joo eipä tuo eroa hirveesti kaapeli laajakaistan arvoista. Saatto olla kaapelilla jopa paremmat ainakin noi bufferit. Eikä tuo parane vaikka qos käyttäisi ja alentaisi nopeuden.
Eipä tuo täällä ainakaan ole QOS:sta kiinni, kun VPN:llä bufferbloat korjaantuu pelkästään. Ja samat vehkeet eri kuidussa vastaavalla nopeudella antoi aina A+ tulokset bufferbloatissa. Jännä homma, että nyt kun tuo uusi kuitu niin ollut jo muutama kerta katkoja. Ensi kertaa elämässä pitänyt hankkia varayhteys ja jopa käyttää sitä. Mielenkiintoinen havainto, että tuollainen prepaid 100Mbps netti niin ei huomannut nettisurffailussa mitään eroa kuituun muuta kuin, että sivut tuntui aukeavan jopa nopeammin. Kuormittamaton pingikään ei pahemmin eronnut kuidusta mutta toki kuorman alla noissa kyykkää melko pahasti.
 
  • Tykkää
Reactions: exz
Eipä tuo täällä ainakaan ole QOS:sta kiinni, kun VPN:llä bufferbloat korjaantuu pelkästään. Ja samat vehkeet eri kuidussa vastaavalla nopeudella antoi aina A+ tulokset bufferbloatissa. Jännä homma, että nyt kun tuo uusi kuitu niin ollut jo muutama kerta katkoja. Ensi kertaa elämässä pitänyt hankkia varayhteys ja jopa käyttää sitä. Mielenkiintoinen havainto, että tuollainen prepaid 100Mbps netti niin ei huomannut nettisurffailussa mitään eroa kuituun muuta kuin, että sivut tuntui aukeavan jopa nopeammin. Kuormittamaton pingikään ei pahemmin eronnut kuidusta mutta toki kuorman alla noissa kyykkää melko pahasti.

Jotain vikaahan siinä yhteydessä tai laitteissasi on.
Sen mitä on tullut erilaisia mobiilinettejä ja vanhoja adsl nettejä vertailtua kuituun, niin on ne tahmeudessaan ihan omaa luokkaansa.
Kännykällä nettisivujen latauskin sujuvoituu vaikka välissä on wifi ja kuitua pitkin netti.
 
Jotain vikaahan siinä yhteydessä tai laitteissasi on.
Yhteys on tutkittu, ei vikaa. Omissa laitteissani tuskin on vikaa, kun testin tein ottamalla reitittimeltä kuitumuuntimelle menevän verkkopiuhan ja tökkäämällä sen ikivanhaan 4G/ADSL-reitittimeen jossa oli kaiken lisäksi NAT päällä, eli tuplanatilla mentiin käytännössä. Pääreititin siis oli koko ajan sama jossa kaikki koneeni kiinni. Mitä vikaa laitteissani mielestäsi on?

Sen mitä on tullut erilaisia mobiilinettejä ja vanhoja adsl nettejä vertailtua kuituun, niin on ne tahmeudessaan ihan omaa luokkaansa.
Tuossa testissäni oli ihan vain vitosen prepaid 4G 100Mbps joka antoi käytönnössä sisäänpäin n. 125Mbps eli puolet tuon kuidun nimellisnopeudesta. Erona että tuo 4G antaa purskeissa jopa reilusti yli nimellisnopeuden ja kuitu on kuin liikennevaloista hitaasti liikkeelle lähtevä auto joka kiihdyttää kohti nopeusrajoitusta, tuo 4G on se joka ajaa vanhoilla vihreillä reilua ylinopeutta ja löysää kaasun risteyksen jälkeen sinne nopeusrajoituksen tienoille, näin autotermejä käyttäen.

Kännykällä nettisivujen latauskin sujuvoituu vaikka välissä on wifi ja kuitua pitkin netti.
Tiedetään eikä tästä ollut kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Sain kuluttajaneuvonnan kiinni ja siellä oltiin sitä mieltä, että pitäisi ehdottomasti korjata tämä lokalisaatio-ongelma tai korvata tämä (jouduin uusimaan meshit, koska eivät tykänneet olla Ruotisssa, maalukitut). Raportoin lisää, kun asia etenee.

Olkaa muutkin yhteydessä, niin saadaan enempi voimaa kentältä...
Eli siis Kuluttajaneuvonnallekkaan eivät vastaa. Tässä on mennyt nyt reilut 3vkoa heidän ekasta yhteydenotosta.

Mielenkiintoinen firma.

E: Nyt tuli vastauksia. Eli pohdiskelevat asiaa sisäisesti. Ja taas odotellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan vertaillut GC:n kuidussa eroja eri palveluntarjoajien välillä? Nuo lokalisaatio-ongelmat käsittääkseni liittyy valittuun palveluntarjoajaan, ainakin itselläni Kaisanetillä tuota ei ole. Mietin sitä, että olisiko muuten nopeudet ja pingit parempia jollain muulla palveluntarjoajalla joita ne tarjoaa?
 
Olen nyt kuukausi sitten kysynyt ekan kerran tuosta, että palvelut ja laitteet luulee meikän olevan Ruotsissa. Ei vastausta kolmen uuden mailinkaan jälkeen. Viimeiseen laitoin olevani yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja laitoin vaatimuksia menemään. Mm. määräaikaisuuden poisto. Valoo alkaa kaivamaan tässä meillä niin vaihdan sinne viimeistään määräajan jälkeen, jos homma ei etene mihinkään suuntaan.

Lisäsin myös, että on kohtuutonta joutua ostaamaan uudet mesh purkit sen takia, että omistamani laitteet toimii vain ostetussa maassa ja ne luulee heidän liittymällä olevansa Ruotsissa.

Laittakaa muutkin aspaan pommitusta. Ei sovi ruotsalaisille antaa siimaa.
Nyt sain Globalilta virallisen vastauksen. Esitin siis vaatimuksena määräaikaisuuden purkua tai 6kk nettimaksujen hyvitystä minulle. Tämä vastasi omalla netillä 239,40e summaa.

Edit: Hyvittivät 6kk kuukausimaksut.

Ostin toimimattomien mesh-purkkien tilalle uudemmat Googlen laitteet 430€ ja myin vanhat 100€:lla pois.

En tiedä olisiko pitänyt pyytää yli 6kk summaa, mutta näin meni tällä kertaa. Netti on ruotsisijaintia ja joidenkin sivustojen CAPTCHAilua lukuunottamatta toiminut moitteetta. Muutama pidempikin pätkäisy, joka toivottavasti saadaan loppumaan kun/jos rakentavat varalinjoja enempi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sain Globalilta virallisen vastauksen. Esitin siis vaatimuksena määräaikaisuuden purkua tai 6kk nettimaksujen hyvitystä minulle. Tämä vastasi omalla netillä 239,40e summaa.

Ostin toimimattomien mesh-purkkien tilalle uudemmat Googlen laitteet 430€ ja myin vanhat 100€:lla pois.

En tiedä olisiko pitänyt pyytää yli 6kk summaa, mutta näin meni tällä kertaa. Netti on ruotsisijaintia ja joidenkin sivustojen CAPTCHAilua lukuunottamatta toiminut moitteetta. Muutama pidempikin pätkäisy, joka toivottavasti saadaan loppumaan kun/jos rakentavat varalinjoja enempi.
No hyvittivätkö mitään?
 
Nyt sain Globalilta virallisen vastauksen. Esitin siis vaatimuksena määräaikaisuuden purkua tai 6kk nettimaksujen hyvitystä minulle. Tämä vastasi omalla netillä 239,40e summaa.

Edit: Hyvittivät 6kk kuukausimaksut.

Ostin toimimattomien mesh-purkkien tilalle uudemmat Googlen laitteet 430€ ja myin vanhat 100€:lla pois.

En tiedä olisiko pitänyt pyytää yli 6kk summaa, mutta näin meni tällä kertaa. Netti on ruotsisijaintia ja joidenkin sivustojen CAPTCHAilua lukuunottamatta toiminut moitteetta. Muutama pidempikin pätkäisy, joka toivottavasti saadaan loppumaan kun/jos rakentavat varalinjoja enempi.
Ottivatko ite ongelmaan kantaa? Tuohon geolokaatioon?
 
Ottivatko ite ongelmaan kantaa? Tuohon geolokaatioon?
"Olemme nyt selvittäneet asiaa sisäisesti ja voi olla että meidän IP-osoite on yhä kolmannen osapuolen tiedoissa geoblokattuna, joka siis voi aiheuttaa sen, että asiakkaalle voi näyttää että yhteys kiertää Ruotsin kautta, vaikkei näin todellisuudessa pitäisi olla. Selvitämme asiaa meillä eteenpäin ja kolmansien osapuolien kanssa."
 
"Olemme nyt selvittäneet asiaa sisäisesti ja voi olla että meidän IP-osoite on yhä kolmannen osapuolen tiedoissa geoblokattuna, joka siis voi aiheuttaa sen, että asiakkaalle voi näyttää että yhteys kiertää Ruotsin kautta, vaikkei näin todellisuudessa pitäisi olla. Selvitämme asiaa meillä eteenpäin ja kolmansien osapuolien kanssa."
Itelle vastas ihan muuta puutaheinää päivä sitten. En oo kerennyt vielä pistää bumerangina takaisin.

"IP osoitteella ei oikeastaan ole varsinaista maata. On kuitenkin tietokantoja, jotka seuraavat IP-osoitteiden omistajuutta ja käyttöä. IP osoitteet kuuluvat GlobalConnectin omistukseen ja saattavat joissakin tapauksissa näkyä ruotsalaisina IP-osoitteina. Tulevaisuudessa, kun liiketoimintamme Suomessa kasvaa päivittyvät tietokannatkin paremmin ja vastaava haittaa ei pitäisi enää tuulevaisuudessa ilmetä. Tietokannat, jossa IP osoite on ruotsalainen tai suomalainen eivät valitettavasti ole meidän hallinnassamme. Mikäli sivusto estää esimerkiksi ostosten tekemisen tulisi sivustolla olla myös vaihtoehtoinen tapa manuaaliseen hyväksyntään."
 
Itelle vastas ihan muuta puutaheinää päivä sitten. En oo kerennyt vielä pistää bumerangina takaisin.

"IP osoitteella ei oikeastaan ole varsinaista maata. On kuitenkin tietokantoja, jotka seuraavat IP-osoitteiden omistajuutta ja käyttöä. IP osoitteet kuuluvat GlobalConnectin omistukseen ja saattavat joissakin tapauksissa näkyä ruotsalaisina IP-osoitteina. Tulevaisuudessa, kun liiketoimintamme Suomessa kasvaa päivittyvät tietokannatkin paremmin ja vastaava haittaa ei pitäisi enää tuulevaisuudessa ilmetä. Tietokannat, jossa IP osoite on ruotsalainen tai suomalainen eivät valitettavasti ole meidän hallinnassamme. Mikäli sivusto estää esimerkiksi ostosten tekemisen tulisi sivustolla olla myös vaihtoehtoinen tapa manuaaliseen hyväksyntään."
Toi viimeinen lause on varmaan puppugeneraattorilla luotu.
 
Jälleen on Oulussa global connectionin kuituyhteys ollut aamusta saakka nurin. Downtimea on tälle vuodelle enemmän kuin DNA:n kaapelimodeemilla 14 vuoden aikana yhteensä: ei kovin vahvaa suorittamista.
 
Jälleen on Oulussa global connectionin kuituyhteys ollut aamusta saakka nurin. Downtimea on tälle vuodelle enemmän kuin DNA:n kaapelimodeemilla 14 vuoden aikana yhteensä: ei kovin vahvaa suorittamista.
Sama juttu, aamulla puoli kympin aikaan meni nurin Kaakkurissa eikä noususta tietoakaan.
 
On kyllä ollut hirveä startti Oulu+GlobalGonnect. Lisäksi tiedotus on todella hidasta ja ei oikein kerrota mitään viasta tai kauanko korjaus kestää. Toivottavasti saavat kuntoon ettei tarvi alkaa mitään matkapuhelinverkko varajärjestelmää alkaa värkkään.
 
Jälleen on Oulussa global connectionin kuituyhteys ollut aamusta saakka nurin. Downtimea on tälle vuodelle enemmän kuin DNA:n kaapelimodeemilla 14 vuoden aikana yhteensä: ei kovin vahvaa suorittamista.
On kyllä ollut hirveä startti Oulu+GlobalGonnect. Lisäksi tiedotus on todella hidasta ja ei oikein kerrota mitään viasta tai kauanko korjaus kestää. Toivottavasti saavat kuntoon ettei tarvi alkaa mitään matkapuhelinverkko varajärjestelmää alkaa värkkään.
Mites teillä pingit tracert:n kautta vaikkapa osoitteisiin 1.1.1.1 ja 8.8.8.8 täällä Oulussa? Mulla kaukana siitä mitä pitäisi olla, muttei ketään kiinnosta vaikka oon jo pari kuukautta asiasta soitellut, kauhistellaan vaan ja lupaillaan soittaa seuraavana päivänä takaisin. Ensimmäinen 3ms hyppy tulee mesh verkosta, mutta muutoin luvut samat vaikka lyö koneen piuhalla suoraan kuitupäätteeseen.

1743643760661.png



1743643958537.png
 
Tänään oli tullu mailia tästä flaskasta. Toivoin että olisivat unohtaneet meikäläisen jo kokonaan. 2 vuotta tulee syksyllä täyteen sopimuksen teosta ja olisin kovasti toivonu että voisin irtisanoa sopparin ilman sopimussakkoa.

Laitoinkin viestiä nettisivujen kautta ja toivoin että josko ne sais myytyä mulle vaikka 10Gbit yhteyden, kun ei tuolla nuhapumppu 1Gbit tee mitään enää tässä vaiheessa :lol: ...saas nähdä vastaako mitään.
 
Tämänhetkiset häiriöt
Lahti
Ticket number: INC2382261
Location: Lahti
Description: Multiple customer affecting fault
Fault type: Currently unknown

Occurred: 2025-04-10 23:19 CET/CEST
Estimated Time of Repair: To be announced

Status: Troubleshooting in progress
Next update: 2025-04-11 09:59 CET/CEST

Last update(s):
 
Lahti / 15610 / tuli juuri tekstari luuriin.
"Katkos valokuituverkossa
Alueesi valokuituverkossa on havaittu katkos, ja vikaa etsitään parhaillaan, jotta se voitaisiin korjata mahdollisimman nopeasti."
 
Lahti / 15610 / tuli juuri tekstari luuriin.
"Katkos valokuituverkossa
Alueesi valokuituverkossa on havaittu katkos, ja vikaa etsitään parhaillaan, jotta se voitaisiin korjata mahdollisimman nopeasti."
Kuopiossa piti olla alunperin 20 minuutin mittainen katkos yöllä 10.-11.4.2025 välisenä aikana...nyt koko kökkönetti taas nurin. Asiasta laitettu seuraavanlainen viesti Globalille:

Hei,

Sain aiemmin teiltä ilmoituksen, että osoitteessa XXXXXX XX, Kuopio esiintyy 20 minuutin käyttökatko 10.–11.4.2025 välisenä aikana. Tämä oli selkeästi rajattu, lyhyt ennakkoilmoitus.

Tänä aamuna (11.4.) sain uuden ilmoituksen, että alueella on huoltokatko ja internet ei toimi, mutta ilmoituksessa ei mainittu katkoksen arvioitua kestoa. Yhteys ei ole palautunut, ja katkos on selvästi pitkittynyt alkuperäisestä ilmoituksesta.

Koska:

  • Palvelun keskeytys ylittää merkittävästi ilmoitetun 20 minuutin ajan,
  • Uudessa ilmoituksessa ei ole määritelty arvioitua aikarajaa,
  • Ja katkos on aiheuttanut olennaista haittaa palvelun käytössä,
Pyydän maksamaan viestintäpalvelulain 118 §:n mukaisen vakiokorvauksen, 20 euroa alkavalta viivästys- tai keskeytyspäivältä.

Pyydän teitä käsittelemään asian ja vastaamaan kirjallisesti. Mikäli korvausta ei myönnetä tai viestiini ei vastata 11.4.2025, varaan oikeuden viedä asian Traficomille tai kuluttajariitalautakuntaan.
 
Kuopiossa piti olla alunperin 20 minuutin mittainen katkos yöllä 10.-11.4.2025 välisenä aikana...nyt koko kökkönetti taas nurin. Asiasta laitettu seuraavanlainen viesti Globalille:

Hei,

Sain aiemmin teiltä ilmoituksen, että osoitteessa XXXXXX XX, Kuopio esiintyy 20 minuutin käyttökatko 10.–11.4.2025 välisenä aikana. Tämä oli selkeästi rajattu, lyhyt ennakkoilmoitus.

Tänä aamuna (11.4.) sain uuden ilmoituksen, että alueella on huoltokatko ja internet ei toimi, mutta ilmoituksessa ei mainittu katkoksen arvioitua kestoa. Yhteys ei ole palautunut, ja katkos on selvästi pitkittynyt alkuperäisestä ilmoituksesta.

Koska:

  • Palvelun keskeytys ylittää merkittävästi ilmoitetun 20 minuutin ajan,
  • Uudessa ilmoituksessa ei ole määritelty arvioitua aikarajaa,
  • Ja katkos on aiheuttanut olennaista haittaa palvelun käytössä,
Pyydän maksamaan viestintäpalvelulain 118 §:n mukaisen vakiokorvauksen, 20 euroa alkavalta viivästys- tai keskeytyspäivältä.

Pyydän teitä käsittelemään asian ja vastaamaan kirjallisesti. Mikäli korvausta ei myönnetä tai viestiini ei vastata 11.4.2025, varaan oikeuden viedä asian Traficomille tai kuluttajariitalautakuntaan.

Viestintäpalvelulaki 118 - 119 § kyllä viittaa toimituksen aloittamiseen silloin, kun ajankohta on sovittu. Lisäksi vakiokorvaus on 20 € jokaiselta alkavalta viikolta, mutta senkin maksuun on poikkeuksia.

Ks. viestintäpalvelulaki 120 - 123 §:
Viestintäpalvelun virheenä ei pidetä sitä, että teleyritys tilapäisesti ilman tilaajan suostumusta keskeyttää viestintäpalvelun tarjonnan tai rajoittaa sen käyttöä yhteensä korkeintaan 24 tunnin ajaksi kalenterikuukaudessa, jos keskeytys on välttämätön viestintäverkon rakennus- tai kunnossapitotyön taikka tietoturvan vuoksi. Keskeytys on tehtävä käyttäjälle mahdollisimman vähän haittaa aiheuttavalla tavalla ja sellaisena ajankohtana, että haittaa aiheutuu mahdollisimman vähän. Keskeytyksestä on tiedotettava tehokkaasti.
 
Näköjään lähti toimimaan nyt täälläkin. Muistakaa kaikki tuo vakiokorvausasia! Ihmeellisenä kyllä pidän miten heikko tuon operaattorin palvelun laatu on tuotteet toimivuuden suhteen. Jos kyseeseen tulee 20 minuun katkos jonkin rakennustyön tms. suhteen, niin pitäisi kyllä asennus- tms.laatuprosessit olla sen kaltaisia, että katko myös kestää sen 20 minuuttia eikä yhtään pitempää mitä on asiakkaille viestitty.
 
Tässä tapauksessa katson, että nuo ehdot eivät täysin täyttyneet, ja perustelen seuraavasti:
Viestintäpalvelulaki 118 - 119 § kyllä viittaa toimituksen aloittamiseen silloin, kun ajankohta on sovittu. Lisäksi vakiokorvaus on 20 € jokaiselta alkavalta viikolta, mutta senkin maksuun on poikkeuksia.

Ks. viestintäpalvelulaki 120 - 123 §:
Viestintäpalvelun virheenä ei pidetä sitä, että teleyritys tilapäisesti ilman tilaajan suostumusta keskeyttää viestintäpalvelun tarjonnan tai rajoittaa sen käyttöä yhteensä korkeintaan 24 tunnin ajaksi kalenterikuukaudessa, jos keskeytys on välttämätön viestintäverkon rakennus- tai kunnossapitotyön taikka tietoturvan vuoksi. Keskeytys on tehtävä käyttäjälle mahdollisimman vähän haittaa aiheuttavalla tavalla ja sellaisena ajankohtana, että haittaa aiheutuu mahdollisimman vähän. Keskeytyksestä on tiedotettava tehokkaasti.
Tässä tapauksessa katson, että nuo ehdot eivät täysin täyttyneet, ja perustelen seuraavasti:
  1. Katkoksen kesto ei vastannut alkuperäistä ilmoitusta.
    Ilmoitus koski enintään 20 minuutin käyttökatkoa, mutta katkos pitkittyi selvästi ilman uutta arvioitua aikarajaa. Tämä ylittää kuluttajan kohtuulliset odotukset ja siten voi olla tulkittavissa virheelliseksi palveluksi.
  2. Toinen ilmoitus ei sisältänyt tietoa katkoksen kestosta.
    Uusi ilmoitus (11.4.) sisälsi vain maininnan huoltokatkosta, ilman tarkempaa arvioitua päättymisaikaa.
    Viestintäpalvelulain 20 § edellyttää, että katkoksesta tiedotetaan tehokkaasti ja haittaa minimoiden – tässä se ei toteutunut täysimääräisesti.
  3. Katkos aiheutti olennaista haittaa.
    Lain 118 § mukaan käyttäjällä on oikeus vakiokorvaukseen, jos palvelu keskeytyy olennaisesti ilman hyväksyttävää syytä. Katkoksen pitkittyminen ja sen epäselvä viestintä voidaan katsoa sellaiseksi tilanteeksi, etenkin kun se häiritsi palvelun normaalia käyttöä.
  4. Viikkoperusteinen korvaus koskee viivästyksiä toimituksessa – ei katkoksia.Viittaus viikkokohtaiseen korvaukseen (119 §) liittyy tilanteisiin, joissa viestintäpalvelun toimitus myöhästyy kokonaan. Tässä asiassa ei ole kyse siitä, vaan palvelun olennaisesta keskeytymisestä käytön aikana, johon sovelletaan 118 § (20 € / alkava päivä).
 
Näköjään lähti toimimaan nyt täälläkin. Muistakaa kaikki tuo vakiokorvausasia! Ihmeellisenä kyllä pidän miten heikko tuon operaattorin palvelun laatu on tuotteet toimivuuden suhteen. Jos kyseeseen tulee 20 minuun katkos jonkin rakennustyön tms. suhteen, niin pitäisi kyllä asennus- tms.laatuprosessit olla sen kaltaisia, että katko myös kestää sen 20 minuuttia eikä yhtään pitempää mitä on asiakkaille viestitty.
Kannattaa varmaan lukea ne sopimusehdot palvelusta ennen tilaamista. Jos haluat, että se liittymä aina toimii tai sitten x tunnin katkoksesta maksetaan korvauksia niin tilaa yritysliittymä ja SLA sovitaan sitten miten korvataan. Hinta sellaisessa, jossa jokaisesta katkosta maksavat on sitten sen mukainen, että taitaa jäädä tilaamatta.
 
Kannattaa varmaan lukea ne sopimusehdot palvelusta ennen tilaamista. Jos haluat, että se liittymä aina toimii tai sitten x tunnin katkoksesta maksetaan korvauksia niin tilaa yritysliittymä ja SLA sovitaan sitten miten korvataan. Hinta sellaisessa, jossa jokaisesta katkosta maksavat on sitten sen mukainen, että taitaa jäädä tilaamatta.
Tuo väite, että korvauksia saisi vain yritysliittymillä tai erillisellä SLA-sopimuksella, on osittain harhaanjohtava. Viestintäpalvelulaki suojaa nimenomaan kuluttajaa tilanteissa, joissa palvelu ei toimi eikä katkokselle ole hyväksyttävää syytä. Tämä koskee myös tavallisia kuluttajaliittymiä – ei pelkästään kalliimpia yritysliittymiä.

Operaattorin omat sopimusehdot eivät voi rajoittaa lakisääteisiä oikeuksia. Vaikka ehdoissa sanottaisiin, ettei lyhyistä katkoksista makseta korvauksia, laki menee tällöin sopimusehtojen edelle. Sopimuksissa ei voi olla kohtia, jotka ovat ristiriidassa lainsäädännön kanssa, sillä tällöin kyseiset kohdat ovat pätemättömiä. Jos katkos aiheuttaa olennaista haittaa ja poikkeaa siitä mitä on luvattu tai kohtuudella odotettavissa, kuluttajalla on oikeus vakiokorvaukseen.

On toki totta, että kuluttajaliittymissä ei voi odottaa samanlaista palvelutasoa kuin yritysliittymissä. Mutta tässä ei olekaan kyse täydellisestä 24/7-palvelusta, vaan siitä että operaattori itse ilmoitti katkoksesta, joka pitkittyi ilman uutta selkeää aikataulua. Tässä tilanteessa ei ole kyse vaativasta SLA-sopimuksesta, vaan siitä että palvelun toimivuus poikkesi olennaisesti luvatusta.

Siksi on täysin perusteltua, että asiakas vaatii vakiokorvausta näissä asioissa. Se ei ole ylimitoitettua – se on nimenomaan se suoja, jonka laki on säätänyt tilanteisiin, joissa palvelu ei toimi, eikä asiakas ole itse siihen syyllinen.
 
Tuo väite, että korvauksia saisi vain yritysliittymillä tai erillisellä SLA-sopimuksella, on osittain harhaanjohtava. Viestintäpalvelulaki suojaa nimenomaan kuluttajaa tilanteissa, joissa palvelu ei toimi eikä katkokselle ole hyväksyttävää syytä. Tämä koskee myös tavallisia kuluttajaliittymiä – ei pelkästään kalliimpia yritysliittymiä.

Operaattorin omat sopimusehdot eivät voi rajoittaa lakisääteisiä oikeuksia. Vaikka ehdoissa sanottaisiin, ettei lyhyistä katkoksista makseta korvauksia, laki menee tällöin sopimusehtojen edelle. Sopimuksissa ei voi olla kohtia, jotka ovat ristiriidassa lainsäädännön kanssa, sillä tällöin kyseiset kohdat ovat pätemättömiä. Jos katkos aiheuttaa olennaista haittaa ja poikkeaa siitä mitä on luvattu tai kohtuudella odotettavissa, kuluttajalla on oikeus vakiokorvaukseen.

On toki totta, että kuluttajaliittymissä ei voi odottaa samanlaista palvelutasoa kuin yritysliittymissä. Mutta tässä ei olekaan kyse täydellisestä 24/7-palvelusta, vaan siitä että operaattori itse ilmoitti katkoksesta, joka pitkittyi ilman uutta selkeää aikataulua. Tässä tilanteessa ei ole kyse vaativasta SLA-sopimuksesta, vaan siitä että palvelun toimivuus poikkesi olennaisesti luvatusta.

Siksi on täysin perusteltua, että asiakas vaatii vakiokorvausta näissä asioissa. Se ei ole ylimitoitettua – se on nimenomaan se suoja, jonka laki on säätänyt tilanteisiin, joissa palvelu ei toimi, eikä asiakas ole itse siihen syyllinen.

Jos nyt edelleen lukisit ne sopimusehdot tai edes sen Viestipalvelulain, niin ymmärtäisit itsekin. Esim. heittämäsi "20 euroa alkavalta viivästys- tai keskeytyspäivältä" ei löydy edes koko laista (ainakaan Finlex ei pikaisella vilkaisulla moista löytynyt). Siellä puhutaan 20€/vko ja se on käsittääkseni viittaa vain toimituksen aloittamiseen kuten aiemmin jo sanottiin. Siellä laissa on myös seuraava kohta "Viestintäpalvelun virheenä ei pidetä sitä, että teleyritys tilapäisesti ilman tilaajan suostumusta keskeyttää viestintäpalvelun tarjonnan tai rajoittaa sen käyttöä yhteensä korkeintaan 24 tunnin ajaksi kalenterikuukaudessa, jos keskeytys on välttämätön viestintäverkon rakennus- tai kunnossapitotyön taikka tietoturvan vuoksi. Keskeytys on tehtävä käyttäjälle mahdollisimman vähän haittaa aiheuttavalla tavalla ja sellaisena ajankohtana, että haittaa aiheutuu mahdollisimman vähän. Keskeytyksestä on tiedotettava tehokkaasti." Sulle on tiedotettu tehokkaasti, jopa kaksi kertaa. Aamulla ilmoitettiin huoltokatkosta ja sehän saa tuon lain putteissa kestää vaikka 24h ja silti sulla ei ole oikeutta mihinkään hyvitykseen. Laki ei velvoita ilmoittamaan katkoksen kestoa. Huoltotyö on hyväksyttävä syy.

Eli edelleen, jos haluat sen 24/7 toimivan yhteyden ota yritysliittymä ja sovi SLA:ssa ehdot.
 
Jos nyt edelleen lukisit ne sopimusehdot tai edes sen Viestipalvelulain, niin ymmärtäisit itsekin. Esim. heittämäsi "20 euroa alkavalta viivästys- tai keskeytyspäivältä" ei löydy edes koko laista (ainakaan Finlex ei pikaisella vilkaisulla moista löytynyt). Siellä puhutaan 20€/vko ja se on käsittääkseni viittaa vain toimituksen aloittamiseen kuten aiemmin jo sanottiin. Siellä laissa on myös seuraava kohta "Viestintäpalvelun virheenä ei pidetä sitä, että teleyritys tilapäisesti ilman tilaajan suostumusta keskeyttää viestintäpalvelun tarjonnan tai rajoittaa sen käyttöä yhteensä korkeintaan 24 tunnin ajaksi kalenterikuukaudessa, jos keskeytys on välttämätön viestintäverkon rakennus- tai kunnossapitotyön taikka tietoturvan vuoksi. Keskeytys on tehtävä käyttäjälle mahdollisimman vähän haittaa aiheuttavalla tavalla ja sellaisena ajankohtana, että haittaa aiheutuu mahdollisimman vähän. Keskeytyksestä on tiedotettava tehokkaasti." Sulle on tiedotettu tehokkaasti, jopa kaksi kertaa. Aamulla ilmoitettiin huoltokatkosta ja sehän saa tuon lain putteissa kestää vaikka 24h ja silti sulla ei ole oikeutta mihinkään hyvitykseen. Laki ei velvoita ilmoittamaan katkoksen kestoa. Huoltotyö on hyväksyttävä syy.

Eli edelleen, jos haluat sen 24/7 toimivan yhteyden ota yritysliittymä ja sovi SLA:ssa ehdot.
 

Niin... jos luit ton uutisen, niin siinä viitataan viikkojen katkoksiin tai muuten jatkuvan ongelman tilanteisiin. Eikä mihinkään suunniteltua huoltokatkoa seuranneeseen ylimääräiseen 10 tunnin räpsyyn josta suurin osa sattui yöaikaan (= mahdollisimman vähän haittaa). Josta viestittiin. Edelleen laissa ja GC:n omissa palveluehdoissa puhutaan 24 tunnin katkoksista per kalenterikuukausi. Tämä on myös se mitä todennäköisesti olet palveluehdoissa hyväksynyt.

Voit toki pyytää juurisyyselvitystä miksi katko venyi, kenties kuluttajavirasto saattaa kehottaa yritystä tehokkaampaan viestintään. Mutta lain näkökulmasta minkäänlaisia korvauksia ei ole annettava ja jos jotain hinnanalennuksia tuosta katkosta sulle tulisi, olisi ne pelkästään GlobalConnectin hyvää hyvyyttään myöntämiä. Uskon tosin, ettei sellaisia myönnetä tilanteissa, joissa asiakas niitä ilman lainmukaisia perusteita (ja väärin lakia tulkitsevana) niitä vaatii. Pelkkä harmitus kun ei kestä merivettä.
 

Linkeillä keskustelu on täällä kielletty, eli koita nyt edes referoida juttu minkä linkität. Toisekseen luitko edes koko juttua? Edelleen missään ei ole tuota mainitsemaasi: "20 euroa alkavalta viivästys- tai keskeytyspäivältä". Se vakiokorvaus on viikoista ei päivistä. Kuten sanoin alle 24h huoltokatko ei vielä oikeuta mihinkään hyvityksiin (24h saa olla huoltokatkoja kalenteri kuukauden aikana).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 229
Viestejä
4 723 844
Jäsenet
77 161
Uusin jäsen
hennadaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom