GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Okei, aika perus että osa operaattoreista ei vaihda liikennettä Oulussa, vaan käy hupimutkan eteläsuomessa.
Pingaa Helsinkiin niin saadaan vähän kuvaa siitä mitä se viive on sinne mistä palvelutkin valuu sinne Oulun suuntaan.
Pingasin muutamat Helsingin palveluntarjoajat läpi ja tuohon 14-20ms seudulle asettuu pingi, kai nuo yksinumeroiset luvut on vain jätettävä haaveeksi näin Oulussa asuvana :joy: tökkäsin taas kuidun käyttöön, eilen uudelleen tilatulla kaapeliyhteydellä 14pv irtisanomisaika, joten täytyy se nyt sen aikaa pitää varalla jos tämä kuitu vielä jatkaa päivittäistä temppuiluaan.

Onko julkisesta IP:stä minkään sortin hyötyä pingin tms toiminnan suhteen? Kaisanetin tekninen tuki on niin upea, että vaikka heitä on jo viikon yrittänyt tavoitella niin vitut sinne mitään yhteyttä saa, ja perus aspassa nostellaan käsiä pystyyn.
 
Näyttökuva 2025-02-28 165811.png

Näyttökuva 2025-02-28 165933.png
On kyllä suolainen first hop latency tuollainen 12-14ms, se on siis latenssi omasta verkostais lähimmälle operaattorin aktiivilaitteelle vähän yksinkertaistaen. Luulisi kuidulla olevan alle 10ms heittämällä
 
Pingasin muutamat Helsingin palveluntarjoajat läpi ja tuohon 14-20ms seudulle asettuu pingi, kai nuo yksinumeroiset luvut on vain jätettävä haaveeksi näin Oulussa asuvana

Parhaimmillaan viive on ollut Taivalkoskelta (Oulun kautta) helsinkiin 12-13ms luokkaa, silloin oli Cinia operaattorina tässä paikallisessa seutuverkossa. Viive Taivalkoskelta Ouluun oli 3ms.
Kesän 2021 Paulamyrskyn ukkonen hajotti keskuksesta jotakin, samalla ilmeisesti reititys muuttui sen verran että tuli Taivalkoski-Oulu välille 3-4ms lisää viivettä. Eli viive helsinkiin oli pitkään ~16ms.

Tässä vähän aikaa sitten vaihtui operaattori Ciniasta Louneaan, ja viive helsinkiin kasvoi taas muutaman ms, ollen nykyisin siinä 18-19ms. Eli Lounean käyttämä runkoreitti on ilmeisesti mutkaisempi, käynee mahdollisesti Salon kautta.

Olettaisin että optimitilanteessa Oulusta helsinkiin viive voisi olla n. 8-10ms luokkaa. Pitäisi olla mahdollisimman lyhyt reitti ja vähän aktiivilaitteita reitillä?
 
On kyllä suolainen first hop latency tuollainen 12-14ms, se on siis latenssi omasta verkostais lähimmälle operaattorin aktiivilaitteelle vähän yksinkertaistaen. Luulisi kuidulla olevan alle 10ms heittämällä

Parhaimmillaan viive on ollut Taivalkoskelta (Oulun kautta) helsinkiin 12-13ms luokkaa, silloin oli Cinia operaattorina tässä paikallisessa seutuverkossa. Viive Taivalkoskelta Ouluun oli 3ms.
Kesän 2021 Paulamyrskyn ukkonen hajotti keskuksesta jotakin, samalla ilmeisesti reititys muuttui sen verran että tuli Taivalkoski-Oulu välille 3-4ms lisää viivettä. Eli viive helsinkiin oli pitkään ~16ms.

Tässä vähän aikaa sitten vaihtui operaattori Ciniasta Louneaan, ja viive helsinkiin kasvoi taas muutaman ms, ollen nykyisin siinä 18-19ms. Eli Lounean käyttämä runkoreitti on ilmeisesti mutkaisempi, käynee mahdollisesti Salon kautta.

Olettaisin että optimitilanteessa Oulusta helsinkiin viive voisi olla n. 8-10ms luokkaa. Pitäisi olla mahdollisimman lyhyt reitti ja vähän aktiivilaitteita reitillä?

Joo mulla täytyy maanantaina aloittaa heti aamusta jonotus kaisanetin tekniseen tukeen. Soittelin juuri häiriöilmotuksiin (näin se aspassa opasti) ja sieltä ihmeteltiin, että nyt on kyllä niin korkeat nämä pingit kuidulle ettei mitään rajaa :joy:
 
Keskustelusta jäi mielikuva että ei ole tiedossa missä virhe, onko se operaattorissa vain jossain muualla.

Jos operaattori on jakamilleen osoitteilla paikkatietokantaan antanut ihan väärät tiedot, niin silloin siltä osin se on operaattorin moka. En sitä ole kiistämässä jos niin on.

Jotain paikkatietopalvelua IP osoitteelle tarjoavien palveluiden kuvauksia katsonut, niin monet nojaavat vahvasti omaan tiedon louhintaan (*,taustalla toki se että ei ole ollut rekisteriä, linkkisi mukaan vasta tällävuosikymmennellä tullut jotain RFC prujuja.

Mutta jos on myyty jotain wifi tukareita EU markkinoilla, niin oli oikein tai väärin operaattori rekannut, niin EU sisällä toiminnan estäminen kuullostaa rajulta ja niin kovalta että voiko myyjä pestäkäsiänsä.

Joissain sisältö palveluissa on vähän eri mutta niissäkin vapaan liikkuvuuden juttuja. Mutta salllitua kuitekin rajata.


(*
Mobiiliaikaan ihan GPS ää, ja sitten arvottu IP avaruuksia muilta asiakkailta saatuihin tietoihin, käyttäjän muita profilointeja, viiveitä jne. Samasta osoitteesta eri palvelut voi tarjota kovasti eri arvauksia. Se on ilman muuta ikävää jos sentakia joku laite tai palvelu ei toimi.


Edit.

Siis ihan lähinnä kiinnostaa onko operaattori tuupannut johonkin kantaa väärää sijainti tietoa , vai mistä se väärä tieto tulee.
Siis oletan ettei tässä nyt jonkin ruotsalaisen välityspalvelimen kautta liikennöidä, mistä randomista eri maista muutkin tulee ulos.
Operaattori on siis säästänyt eikä ole maksanut siitä, että saisi liitettyä oman verkkon esim. lähimpään FICIX pisteeseen. Ihan rahasta tämä homma on kiinni. Kyllä se ongelma tässä on se, että operaattori on eurot silmissä säästänyt eikä tehnyt verkkoa kuten kuuluu. Varayhteydet puuttuu, yhteydet ulos heidän verkostaan on siellä missä se heille on halvinta jne. Kuten sanoin ongelma on 100% operaattorissa eli GC syy. Heidän tämä pitää korjata. Jos ne nettiyhteys toimisi, kuten se kuuluu toimia, niin mitään ongelmia ei olisi niiden Mesh laitteiden kanssa. Se onko laitteiden geoblokkaaminen oikein vai ei on mielestäni ihan sivuseikka, joka nyt vaan toi esille sen oikean ongelman normikäyttäjälle. Kun geolokaatio on Ruotsissa ja pingit on korkeat, ei kyllä selity sillä, että olisi vaan johonkin osoitteisiin väärä lokaatio merkitty.
 
Operaattori on siis säästänyt eikä ole maksanut siitä, että saisi liitettyä oman verkkon esim. lähimpään FICIX pisteeseen. Ihan rahasta tämä homma on kiinni. Kyllä se ongelma tässä on se, että operaattori on eurot silmissä säästänyt eikä tehnyt verkkoa kuten kuuluu. Varayhteydet puuttuu, yhteydet ulos heidän verkostaan on siellä missä se heille on halvinta jne.
Tässä foorumissa yleisin neuvo tuntuu olevan tällaisiin kapasiteettiongelmiin, että soitto operaattorille ja he lisäävät kapaa eikä tämä ole rahasta kiinni. Vähän hymyilyttänyt tuo "viisaus" itseäni aina.
 
Tässä foorumissa yleisin neuvo tuntuu olevan tällaisiin kapasiteettiongelmiin, että soitto operaattorille ja he lisäävät kapaa eikä tämä ole rahasta kiinni. Vähän hymyilyttänyt tuo "viisaus" itseäni aina.

Näin se toimii ihka oikeassa todellisessa elämässäkin. Täälläkin on lisätty jo monet kerrat runkoverkon kapaa, sitä mukaa kun sille tarvetta on tullut.
Ei mikään operaattori aja enää verkkoaan esim vuoden 1997 kapasiteetilla.

Nuo pisteet missä liikennettä vaihdetaan eri firmojen välillä, ei nyt kapasiteettiin liity, vaan viiveisiin joissakin tapauksissa.
 
No ei ole kyllä yhdelläkään operaattorilla järjestynyt tällaista omaan liittymään, että olisivat alkaneet lisäämään kapaa verkkoonsa soittoni perusteella.

En nyt oikein ymmärrä mistä puhut :hmm:
Jos se liittymäsi hidastelee niin ettei se täyty edes minimiehtoja, operaattorilla tulee korjata asia, on se sitten runkoverkon puolella oleva ongelma tai liittymässäsi oleva ongelma.

Yleensä jos puhutaan kapasiteettiongelmista, viitataan siellä siihen, että operaattorin runkoverkon nopeus ei riitä, mikä johtaa siihen että nopeutta korotetaan tarpeen mukaan.

Jos tulppa on runkoverkon puolella, se koskettaa suurempaa määrää asiakkaita, ja tähän operaattorit kyllä tarttuvat melko nopeasti.
 
En nyt oikein ymmärrä mistä puhut :hmm:

Yleensä jos puhutaan kapasiteettiongelmista, viitataan siellä siihen, että operaattorin runkoverkon nopeus ei riitä, mikä johtaa siihen että nopeutta korotetaan tarpeen mukaan.
Juuri tätä tarkoitin ja ei kyllä minun puhelinsoitoilla tuota ole alettu lisäämään. Kuitu toki verkon ensimmäisiin aktiivilaitteisiin toimii täysillä.
 
Joo mulla täytyy maanantaina aloittaa heti aamusta jonotus kaisanetin tekniseen tukeen. Soittelin juuri häiriöilmotuksiin (näin se aspassa opasti) ja sieltä ihmeteltiin, että nyt on kyllä niin korkeat nämä pingit kuidulle ettei mitään rajaa :joy:
Minä jo kuvittelin että olit jo ispn ollut yhteydessä :facepalm:
 
Näin se toimii ihka oikeassa todellisessa elämässäkin. Täälläkin on lisätty jo monet kerrat runkoverkon kapaa, sitä mukaa kun sille tarvetta on tullut.
Ei mikään operaattori aja enää verkkoaan esim vuoden 1997 kapasiteetilla.

Nuo pisteet missä liikennettä vaihdetaan eri firmojen välillä, ei nyt kapasiteettiin liity, vaan viiveisiin joissakin tapauksissa.

No eihän se oikeassa elämässä näin mene isoilla operaattoreilla. Jossain kairan kuidussa ehkä saattaa mennäkkin, mutta jos nyt tullaan pois sieltä omasta kuplasta, niin todellisuus on toinen. Itsekin valitin Elisalle rungon kapan loppumisesta, jota eivät suostuneet myöntämään. Asentaja kävi paikalla 5 kertaa kun ei kuulemma ole kapasta kiinni. Sitten lopulta tuon viidennen kerran tekninentuki suostui myöntämään, että kyllähän se kapa loppuu. Lisä kapaa ei kyllä saanut vaikka soitin kymmeniä kertoja elisan vikapuolelle usemman kuukauden aikana. Syykin on ilmiselvä, se on raha. Vaatii päivityksiä verkkoon, joka maksaa. Operaattorit on tekemässä rahaa, joten pyrkivät minimoimaan kulut. Tottakai kapasiteettia on vuosien mittaan lisätty, mutta ei kyllä yksittäisen asikkaan soiton perusteella.
 
Minä jo kuvittelin että olit jo ispn ollut yhteydessä :facepalm:
Useampaan kertaan globalconnectille sekä kaisanetille tässä viikkojen aikana, eivät vaan ole saaneet edelleenkään mitään aikaiseksi, aina vaan luvataan soittaa takaisin. Sähköpostia kun laittanut niin kysyvät yleensä kuitupäätteen MAC-osoitetta, sen jälkeen vastausta ei enää kuulukkaan vaan tulee jotain asiakastyytyväisyyskyselyä :sori:
 
No eihän se oikeassa elämässä näin mene isoilla operaattoreilla. Jossain kairan kuidussa ehkä saattaa mennäkkin, mutta jos nyt tullaan pois sieltä omasta kuplasta, niin todellisuus on toinen. Itsekin valitin Elisalle rungon kapan loppumisesta, jota eivät suostuneet myöntämään. Asentaja kävi paikalla 5 kertaa kun ei kuulemma ole kapasta kiinni. Sitten lopulta tuon viidennen kerran tekninentuki suostui myöntämään, että kyllähän se kapa loppuu. Lisä kapaa ei kyllä saanut vaikka soitin kymmeniä kertoja elisan vikapuolelle usemman kuukauden aikana. Syykin on ilmiselvä, se on raha. Vaatii päivityksiä verkkoon, joka maksaa. Operaattorit on tekemässä rahaa, joten pyrkivät minimoimaan kulut. Tottakai kapasiteettia on vuosien mittaan lisätty, mutta ei kyllä yksittäisen asikkaan soiton perusteella.
Ja varsinkin tuo ulkomaan kaista, puhutaan ehkä ns. "transit" kaistasta, jos olen ymmärtänyt oikein, niin tuo on monin osin aivan naurettavaa kuidussa. Esimerkkiä tältä päivältä speedtestiä New Yorkiin Nitelille, dl n. 80Mbps ja uppi n. 8Mbps, tämä hienous 250/250Mbps kuidulla. Tuohon lähimmän kaupungin palvelimiin osaan dl n. 100 ja uppi lähes 250. Hesaan useimpiin palvelimiin 250/250 mutta pingit minimissään lähempänä 20 ms mutta paremmat kuin lähimmille palvelimille joissa lähellä 30 ms. Vittu mitä paskaa.
 
Ja varsinkin tuo ulkomaan kaista, puhutaan ehkä ns. "transit" kaistasta, jos olen ymmärtänyt oikein, niin tuo on monin osin aivan naurettavaa kuidussa. Esimerkkiä tältä päivältä speedtestiä New Yorkiin Nitelille, dl n. 80Mbps ja uppi n. 8Mbps, tämä hienous 250/250Mbps kuidulla. Tuohon lähimmän kaupungin palvelimiin osaan dl n. 100 ja uppi lähes 250. Hesaan useimpiin palvelimiin 250/250 mutta pingit minimissään lähempänä 20 ms mutta paremmat kuin lähimmille palvelimille joissa lähellä 30 ms. Vittu mitä paskaa.
Rahastahan tämä on kiinni. Jos operaattori haluaisi hyvät ulkomaanyhteydet, niin rahalla ne saisi. New Yorkkiin itsellä ~600/200. Suomen sisällä suunnilleen aina 1060/960. Toisaalta kun itsellä Lounealla 1G/1G maksaa 40€/kk, niin ei sillä rahalla nyt voi vaatia ihan kuuta taivaalta. Itse olen kyllä ihan tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen omassa liittymässä. Sitten kun mennään yritysten valokuituliittymiin, niin hinnat on täysin eri, mutta niin kapasiteettikin ulkomaille.
 
Tuntuu olevan tilkkutäkki pohjoisemmassa ja idässä jossa ei ole Globalin omaa runkoa.
Tuommoisen kuvatuksen kaivoin Globalilta heidän rungostaan. Ilmeisesti rakentavat / ostavat ja integroivat nyt kun tulivat kuluttaja markkinaan Suomessa eli on sekaratkaisuita jonkun aikaa. Itsellä Tampereella pingit 3.75-5 ja nopeudetkin ok. Mutta täällä näkyykin olevan Globalin runko. Onkohan myynti lähtenyt laukalle, vai verkkorungon vahvistus ja reitityssopparit jälkijunassa vai molemmat. Nyt kaivetaan uutta kuitua ( ja vanhoja poikki :) ) urakalla( joka operaattorin toimesta) kapasiteettipulaa saada runkojakaivettua . ? Ja siksi reititetään miten nytsaadaan vaan valoa kulkemaan?

Overwiev-blue-2-scaled-1.jpg

Näyttäisi menevän aika läheltä Raumaa tuo runko. Ehkä tässä voi olla jotain toivoa itsellä. Odotellen että ensi kesän/syksyn aikana tuo ilmoitettu rakentamispäätös toteutuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 521
Viestejä
4 659 642
Jäsenet
76 449
Uusin jäsen
ulapalla

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom