Oma mutuni on se, että LTT:llä välitason pomoiksi ovat nousseet nörtit vailla ihmissuhdetaitoja ja joilla on noussut kusi hattuun kun luulevat olevansa jotakin.
Pidän todennäköisempänä sitä, että esim. Madison ei osannut itsenäisesti tuottaa materiaalia samaan tahtiin ilman ohjausta. Sitten ei ole tajuttu sitä, että kaikki eivät ole keskivertoa älykkäämpiä ja voivat olla siellä vain töissä (ts. eivät harrasta vapaa-ajallaan). Niin sitten savustivat ulos, sen sijaan, että olisivat panostaneet uuden työntekijän "sisäänajoon", jonka jälkeen hän olisi voinut tuottaa sitä materiaalia itsenäisesti.
Tämän takia pitää olla se HR-osasto ja ne business-prosessit. Niitä pidetään turhina ja kankeina, mutta firman koon kasvaessa ne ovat tarpeellisia. Minä käyttäisin jonkun tason agiileja prosesseja jo yli 10 työntekijän firmassa. Ja niille uusille työntekijöille löytyisi mentori. En nyt halua mainostaa, mutta Suomessa saa kyllä bisneskonsultteja käsiä heiluttelemaan noin tonnilla päivässä ja heidän kanssaan saa ne toiminnan peruspilarit skaalautumaan ja kohdalleen. Se on vielä kertarutistus, jonka jälkeen ei tarvitse enää maksaa ja Kaikki Vaan Toimii (olettaen, että on kuunneltu).
--
Lisäksi pienen firman kulttuuri voi olla ihan erilainen, kuin sen käytännössä pitäisi olla, jos laajennetaan toimintaa ja palkataan kaikennäköistä porukkaa. Kaikki ei tykkää esim. perjantain toimistokaljoittelusta, konsolipeli-illoista, firman puolipakollisesta ristelystä joka kvartaali, jne.. Jäykempi ja kontrolloitumpi toiminta (ts. prosessi) takaa tasaisen suorituksen ja tuottavuuden.
--
Itse jos olisin LTT, nyt olisi se ulkopuolisen avun palkkaamisen paikka. Mutta taitavat yrittää ensin itse ja saavat korkeintaan keskinkertaisia tuloksia. Vaikka yrityksen uudistamiseen menisi $100K, jolla varmasti saa suurelta kanadalaiselta konsulttifirmalta (voin nimetä yhden ) täyden paketin, niin se olisi sen arvoista. Sitten olisi puitteet kunnossa ja voi vaan nauttia kasvusta, jos vaan oma bisnesmalli sen sallii.