Game of Thrones

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ano
  • Aloitettu Aloitettu
Suunnitelma ilmeisesti oli, että Kings Landing piiritetään ja Dragonstonella on aika oleellinen merkitys merireitin katkaisemisessa. Typerää oli mennä sinne tiedustelematta.

No sikäli tuon ymmärtää, että jos sinulla on kaksi lohikäärmettä, et tarvitse kummempaa tiedustelua.
 
Kuinkahan paljon tuohon ballistaan oikein tarvitaan voimaa, että sai noin painavan esineen singottua noin tarkasti? :bored: Muutenkin tuntuu aika ylivoimaiselta aseelta, joka aika nopeasti kuitenkin keksittiin.
 
Miksiköhän tästä piti muuten tehdä viimeinen kausi ja kun vielä kerrottavaa on paljon enemmän kuin ehditään näyttää, miksi vajaamittaisia kausia jo toinen peräkkäin? Paljon oleellista olisi voitu kertoa paljon pienemmän budjetin kohtauksissa. Sen sijaan jätetään näyttämättä sen tason juttuja kuin Jon kertomassa "siskoilleen" taustastaan, Sansa kertomassa saman edelleen Tyrionille jne. NK ja Lord of Light loreakin olisi voinut tuoda ilmi paljonkin kohtauksissa, joihin ei vaadita massiivista CGI-budjettia.
 
Miksiköhän tästä piti muuten tehdä viimeinen kausi ja kun vielä kerrottavaa on paljon enemmän kuin ehditään näyttää, miksi vajaamittaisia kausia jo toinen peräkkäin? Paljon oleellista olisi voitu kertoa paljon pienemmän budjetin kohtauksissa. Sen sijaan jätetään näyttämättä sen tason juttuja kuin Jon kertomassa "siskoilleen" taustastaan, Sansa kertomassa saman edelleen Tyrionille jne. NK ja Lord of Light loreakin olisi voinut tuoda ilmi paljonkin kohtauksissa, joihin ei vaadita massiivista CGI-budjettia.

Tätä samaa ihmetellyt. Hirvittävä kiire sarjasta on paistanut parin kauden ajan. Toki näyttelijät on kiireisiä ja tuottajillakin on kiire uusiin hommiin. Mutta nyt käytetään valtava osa budjetista ja käytettävissä olevasta ajasta yhden jakson spektaakkeleihin ja laiminlyödään käsikirjoittaminen ja juonenkuljetus muutenkin.
 
Eipä tämä viimeinen kausi, kuten ei edellinenkään, herätä kovin positiivisia viboja.

Omalla kohdallani sarjan isoimmat koukut alussa olivat useampi rinnakkainen juonikuvio, hahmojen keskinäiset suhteet ja radikaalit juonenkäänteet (Red Wedding jne.). Myös ei-tyypillinen, raadollinen fantasiamaailma ilman överiksi vedettyjä velhoja ja taikuutta kiinnosti. Fantasialle tyypillinen, selkeä hyvis-pahis jaoittelukin loisti poissaolollaan. Jopa Ned Stark teloitti karkureita ja salaili menneitä, vaikka oli ehkä lähimpänä suoraselkäistä hyvistä sarjan hahmoista.

Uutuudenviehätys on toki laimentunut ja eri juonikuvioita päätetään lopun lähestysessä, mutta kyllä tässä on nähtävillä selkeää tasonlaskua. Sarja on muuttunut perinteisemmän fantasian suuntaan jossa lohikäärmeet lentävät ja miekat heiluvat. Hyvis-pahis jaoittelu on päivänselvää ainakin toistaiseksi.

Pari jaksoa jäljellä, joten kyllä tämä on kaikesta huolimatta katsottava loppuun.

No ei tässä kyllä vielä voi sanoa, onko selkeitä hyviksiä ja pahiksia sikäli jos/kun Dany vielä kilahtaa. Paitsi ehkä Jon Snow ja Night King. Sarjan alussa ei ehkä ollut niin paljoa miekka ja magia settiä, kun taikuus oli väliaikaisesti hieman vähentynyt maailmasta.
 
Onkohan loppujen kirjojen valmistuttua tulossa joku re-make GoT:n osalta?

Tuskin tullaan näkemään. Sen verran kallis tuotanto ja uusinnassa pitäisi vielä paremmaksi laittaa. Saattaa tämän fiaskon myötä loppua kiinnostus niihin spinnareihinkin.

En ihmettelisi, jos tästä vielä animaatiosarja tullaan näkemään, joka on enemmänkin kirjojen mukainen.
 
Mukavaa että tämä on elämäsi suurin floppi, moni on nähnyt pahempaakin :)

Täytyy kyllä todeta, että on tämä kausi on ollut aika heikko. Toivottavasti Yrjö saa kirjan valmiiksi ja se ei ole ihan näin heikkoa esitystä.

Olen kyllä samoilla linjoilla, että GOT rupee hätyyttelemään pahimman flopin titteliä.

Floppi kun on, ainakin mielestäni, suhteellinen määre. Vain todella hyvä sarja voi edes flopata pahasti. Ja GOTilla on kyllä ollut todella, todella pitkä matka alas. Mutta alas se on kuitenkin tullut.
 
Tuntuu että tässä kaudessa on kirjoitettu yllättäviä ratkaisuja siksi että niillä yritettäisiin yllättää katsojia ja saada isoja reaktioita, riippumatta siitä, miten loogisesti se sopii sarjan juonenkulkuun. Aryan NK tappo ja Euron laivaston väijytys ja loharin kuolema tässä uusimmassa jaksossa.

Onko Rian Johnson ollut käsikirjoittamassa näitä jaksoja? Tulee The Last Jedin jotkut typeryydet mieleen näistä jaksoista.

En usko että Martin tulee saamaan kirjoitettua viimeistä kirjaa valmiiksi, mutta mielenkiinnolla haluaisin tietää kuinka erilainen siinä olisi loppuratkaisut. White Walkerien juoni olisi aivan varmasti erilaisempi.

Alkaa jotenkin tuntua että ei tätä enää kunnialla vedetä pakettiin ja homma alkaa luisumaan käsikirjoittajilta pahasti. No, katsellaan...

Tällä viimeisellä kaudella on peli jo menetetty. Viitaten siis miten hätäisesti nuo White Walkerit hoidettiin. Ei kaksi jaksoa tätä enää pysty pelastamaan mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti ottaen uusin jakso oli hyvä, olin siihen tytyyväinen kun ottaa huomioon että D ja D tätä väsää keskenään.

Mutta onhan tämä hieman ontuvaksi mennyt, Dany vaan lentelee suoraan Euron laivaston eteen ammuttavaksi ihan kuin unohtaen koko porukan ja menettäen loharin. Tällä tavalla kai saatiin Lohikäärmekuningattaren raivoa kasvatettua ja lisättyä painetta Missandeinkin menetettyä päänsä.

Toinen mitä ihmettelin oli Tyrionin puhe Cerseille. Kyseessähän on aikansa älykkäin mies ja puhe alkaakin hyvin, mutta siinä vaiheessa kun Tyrion uhkaa Cersein syntymättömän lapsen kuolemalla suututtaen C:een, olin että mikä hiton puhe tuo nyt oli? Puheen loppu tuntui ihan jonkun muun kuin älykön puheelta, hän päinvastoin yllytti Cerseitä pistämään sodan pystyyn. Kyseessä on Lannisterit hyvin tunteva mies ja hänen jos kenen luulisi tietävän ettei Cersei ainakaan uhkailemalla jo menetettyjenkin lapsiensa takia todellakaan antaudu, päinvastoin.

Vai käskettiinkö Tyrion sanomaan noin?

Emilia Clarke ei edelleenkään ole kummoinen näyttelijä. Kyllähän hän yrittää, mutta ehkä käsikirjoituksen typeryydet tehden hänestä kiukuttelijan
lisää immersiota siitä. Minusta hänestä ei ole ikinä huokunut mitään Kuningatarmaista, nätti hän toki on. Terminator Genisyksessä hän oli todella väärässä roolissa kuin vain olla, en oikein ymmärrä millä perusteella rooleja tulee hänelle. Noh GOT on iso juttu ja onhan se Kit Haringtonkin käynyt pullistelemassa muutamassa jonninjoutavassa elokuvassa eli parasta nostoahan GOT uralle on.

Jaime ei sitten osaa päättää minne kuuluisi, ei vaikka oman siskon Koura(?) lähettäisi tappajan perään.
Mielestäni hänen käytöksensä ei mene luontevasti ottaen huomioon koetut menetykset. Vai onko Jaime
edelleen rakastunut siskoonsa sokeasti?

Hahmot ei tunnu siis käytökseltään ja dialogiltaan enää siltä kuin alussa, vaan vesitetyiltä.
Näistäkin huolimatta pidän vielä sarjasta, tuotantoarvo on kohdallaan ja tällaista fantasiaa ei paljoa ole.
1-4 seasonin tasosta ollaan vaan aika kaukana, siloin tämä oli ihan timanttia. Nyt vaan ihan okay menoa....
 
En usko että Martin tulee saamaan kirjoitettua viimeistä kirjaa valmiiksi, mutta mielenkiinnolla haluaisin tietää kuinka erilainen siinä olisi loppuratkaisut. White Walkerien juoni olisi aivan varmasti erilaisempi.

Martin kuolee ennen kuin saa kirjat valmiiksi ja perikunta palkkaa jonkun kirjoittamaan ne loppuun tv-sarjan juonen perusteella. :darra:
 
Aika jännää, että ne kaksi ensimmäistä virittelyjaksoa ovat olleet kauden parhaat tähän mennessä. Oli tämä sentään parempi kuin viime jakson pikseliarmeijan lahtaus pimeässä, mutta vain hitusen. 6/10.

Olen kyllä vähän skeptinen senkin suhteen, että valmis Martinin materiaali olisi parantanut tilannetta, jo kolmoskirjassa kun alkaa laatu lässähtämään. Sarja piti tasonsa pitempään.
 
Tuntuu että tässä kaudessa on kirjoitettu yllättäviä ratkaisuja siksi että niillä yritettäisiin yllättää katsojia ja saada isoja reaktioita, riippumatta siitä, miten loogisesti se sopii sarjan juonenkulkuun. Aryan NK tappo ja Euron laivaston väijytys ja loharin kuolema tässä uusimmassa jaksossa.

Onko Rian Johnson ollut käsikirjoittamassa näitä jaksoja? Tulee The Last Jedin jotkut typeryydet mieleen näistä jaksoista.

En usko että Martin tulee saamaan kirjoitettua viimeistä kirjaa valmiiksi, mutta mielenkiinnolla haluaisin tietää kuinka erilainen siinä olisi loppuratkaisut. White Walkerien juoni olisi aivan varmasti erilaisempi.

Martin sentään kirjoittaa tarinaansa enemmän fantasian puolelle sikälikin, että siellä on niitä taikaesineitä, ilmeisesti Euron lähdössä kohti Valyriaa jne. TV-sarjasta on vhän sellainen fiilis, että tätä kirjoitetaan just niille instagram-julkkiksille, joille LoTR oli liian "nörttii" ja GoT on eka hyvä fantasiatarina, jota ei saa millään velhoiluilla pilata.

Jaime ei sitten osaa päättää minne kuuluisi, ei vaikka oman siskon Koura(?) lähettäisi tappajan perään.
Mielestäni hänen käytöksensä ei mene luontevasti ottaen huomioon koetut menetykset. Vai onko Jaime
edelleen rakastunut siskoonsa sokeasti?

No tuskin se Cerseitä pelastamaan lähti. Mikä kommentti se Sansan oli, että emme valitettavasti saa nähdä C:n teloitusta? Viittasiko se siihen, että suututti Danyn? Sotaanhan sinne oltiin menossa eiköhän C olisi saanut pitää päänsä jos kerran niin olisi antautumisen ehdoissa sovittu.
 
Käsikirjoittajat päättivät yhdessä tuumin että Jon ei saa sitä White Walkerita tappaa, vaan annetaan Aryanin tehdä se. Katselin noita tubehaastiksia. Eli alunperin Martinin kirjassa Jonin paluun kuolleista oli näemmä tarkoitus johtaa eppiseen taisteluun Valkoista kulkijaa kohtaan.

Jon Snowilla ei ole nyt sitten ollut pahemmin tekemistä kuin huokailla saako kuningattaren itselleen vai kruunun päähänsä.
Eli jälleen näitä vesitettyjä ratkaisuja.

Ps. Angry Joe kertoili että George Martin ei ole twiittaillut aikoihin enää GOT:ista, ei sanallakaan sarjan suuntaan....kuulemma ei ole aikaa katsoa sitä.

Mikähän lie totuus. Aiemmin kuitenkin hän aina säännöllisesti kommentoinut osia.
 
Btw kattookos jengi täällä Alt Shift X:n videoita? Ei tee juurikaan reaktiovideoita, vaan analysoi jaksojen sisältöä ja bongaa paljon kirjoihin liittyviä viittauksia, jotka itseltä jää usein huomaamatta. Laatu tavaraa, ja vielä ainakin 3 laadukasta videota tulossa, joita voi sitten tarvittaessa kattoa lohdutukseksi.

Westworldin kakkoskauden videot katsoin, oli hyvää settiä koska koin kyseisen sarjan hieman sekavaksi välillä. GoT-analyysejä olisi muutamalta ekalta kaudelta ollut mielenkiintoista katsella näin kirjoja lukemattomana, muttei kaveri vielä silloin videoita tehnyt, ja näistä tuoreimmista kausista en ole hirveästi analyysejä kaivannut. S8e3-analyysin pistin tosin nyt soittolistalle, ehkä jaksosta löytyy sen puuron seasta jotain syvällistä.
 
Uhka Danyn Targaryen -hulluudesta ja juonittelu Jonin kuninkuudesta on ihan mielenkiintoista ja muutenkin pidin jaksosta reilusti enemmän kuin edellisestä.

Pidin kohtauksista henkilöiden välillä Winterfellissä yleisesti, mutta harmittaa että Bronnkin on nyt siirtynyt idioottilaumaan Tyrionin kanssa. Aiemman perusteella kyseessä piti olla kyvykkään ja älykkään tyypin, mutta nyt olettaa saavansa kuningaskunnan varakkaimman läänin Casterly rockin ohella uhkailemalla kuningattaren kouran ja Jaimen henkeä, joilla ei edes ole oikeuksia myöntää aluetta hänelle. Dany tuskin myöntää aluetta vasta ritaroidulle palkkasoturille, josta hän ei ole koskaan kuullutkaan vain koska Tyrion sitä pyytää. Ja miten Bronn kuvittelee tappavansa Tyrionin ja Jaimen sodan jälkeen mikäli vaateisiin ei suostuta? Jos hän on kerran näin hurja palkkasoturi jota kukaan ei voi estää, voisi saman tien livahtaa Cersein tai Danyn makuukamariin uhkailemaan heitä vaatimuksineen.

Ja mitä hittoa Jaime oikein ajattelee? Ehkä missasin jotain, mutta en ymmärrä miksi hän käänsi kelkkansa uutisen lohikäärmeen kuolemasta jälkeen? Kai nyt oli koko ajan tiedossa että Cersein henki on vaarassa tässä sodassa. Idea ylitsepääsemättömästä rakkaudesta Cerseihiin on mielestäni ihan hyvä, mutta miksi tämä nimenomainen uutinen oli katalysti toiminnalle?

PS. Oletan että Jaime läksi kohti Kuninkaansatamaa tappakseen Cersein. Keskustelu Briennen kanssa osoitti Jaimen ymmärtävän että kaikki paha mitä hän on tehnyt on ollut Cersein takia. Uutisella ei tämän kanssa mitään tekemistä tietenkään ole ja se kuitenkin kuvattiin Jaimen toiminnan syyksi jaksossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tässä nyt jotain hauskaa on niin ilmeisen moni on raivoissaan siitä, että tästä ei tullutkaan "feministinen sarja" koska Dany ja Cersei on hulluja, Arya kylmä ja Sansa ksenofoobinen biaats. JA NE TAPPOI AINOAN MUSTAN NAISEN!!!1 vain edistääkseen valkoisten ja miesten tarinoita :rage:
 
IMDB:ssä kevyesti alimmat pisteet tälle jaksolle.

imdb got s8.png

Koko sivuston 3 kaikkien aikojen korkeimmalle rankattua televisiosarjojen jaksoa ovat kaikki Game of Thronesista 9,9 pisteillä, eli nuo 3 ovat Hardhome ja kuutoskauden päätösjaksot.

Kutkuttaisi katsoa jotain Behind the Scenes dokumenttia näistä viimeisten kausien kuvauksista.
 
Jos tässä nyt jotain hauskaa on niin ilmeisen moni on raivoissaan siitä, että tästä ei tullutkaan "feministinen sarja" koska Dany ja Cersei on hulluja, Arya kylmä ja Sansa ksenofoobinen biaats. JA NE TAPPOI AINOAN MUSTAN NAISEN!!!1 vain edistääkseen valkoisten ja miesten tarinoita :rage:

Jossain refugees welcome ryhmässä oli myös ragettu, kun dothrakit ja unsulliedit tapatettiin ensimmäisenä valkoisen miehen sijaan.
 
Game of Thrones on ensimmäinen TV-sarja, jota olen seurannut ylipäätään muutamaa jaksoa pidempään tai yhtä kautta pidempään. Se vietteli mukaansa suhteellisen realistisella maailmankuvalla, taikuudesta ja white walkereista huolimatta varsin "low-fantasy" asetelmallaan ja usean tavanomaisten popcorn-fantasioiden kliseiden ja asetelmien hylkäämisellä. Uusinta jaksoa en jaksa kummemmin analysoida, harkitsin vain jo jättäväni tv-sarjan lopun katsomatta ja lukevani ne tarjotut spoilerit. Pari jaksoa kuitenkin vain jäljellä, joten menetetty aika ei ole suuri. Tästä suosta ei kuitenkaan voida nousta mihinkään kuin jollain megaluokan juonikäänteellä... jonka oikeastaan olisi nykyisissä asetelmissa oikeastaan pitänyt tulla jo.

Tässä kohtaa myönnän Game of Thronesille Elämäni suurin floppi -palkinnon.

Sääli.

Helvetin kamalaa. Ei varmaan kannata avata TV:ta ollenkaan. Netflixista korkeintaan joku planet earth -dokkari tjsp, siinäkin varmasti väärät kuvakulmat. Sarjalla IMDB:ssa pisteet 9,5/10, monen mielestä kokonaisuudeltaan loistava. Katsokaa nyt välillä vähän suurempaa kuvaa, eikä pelkästään paria viime jaksoa ja jotain lohikäärmeen kuolemaa. Kyllä niitä parempia ja huonompia jaksoja mahtuu jo näihinkin kausiin. Toisaalta, perus tekkiläiset etsii tuuman suurennuslasin kanssa epäkohtia ja esittää, miten kirjoittaisivat maailmanluokan sarjan paremmin itse, ei vittu. :rofl: Miksei muuten Starbucks -kupista ole vielä huudettu? :D
 
IMDB:ssä kevyesti alimmat pisteet tälle jaksolle.

imdb got s8.png

Koko sivuston 3 kaikkien aikojen korkeimmalle rankattua televisiosarjojen jaksoa ovat kaikki Game of Thronesista 9,9 pisteillä, eli nuo 3 ovat Hardhome ja kuutoskauden päätösjaksot.

Kutkuttaisi katsoa jotain Behind the Scenes dokumenttia näistä viimeisten kausien kuvauksista.

Viimeiselläkin jaksolla siis arvosana 7. En tiedä, mutta ei tuo minusta paska ole tuokaan, vaikkei välttämättä muiden jaksojen tasolle yllä. Kukaan ei voi olla niin pilvessä, että luulisi jonkun kirjoittavan jatkuvasti 9,9 -jaksoja. Nyt järki käteen ihmiset.
 
Helvetin kamalaa. Ei varmaan kannata avata TV:ta ollenkaan. Netflixista korkeintaan joku planet earth -dokkari tjsp, siinäkin varmasti väärät kuvakulmat. Sarjalla IMDB:ssa pisteet 9,5/10, monen mielestä kokonaisuudeltaan loistava. Katsokaa nyt välillä vähän suurempaa kuvaa, eikä pelkästään paria viime jaksoa ja jotain lohikäärmeen kuolemaa. Kyllä niitä parempia ja huonompia jaksoja mahtuu jo näihinkin kausiin. Toisaalta, perus tekkiläiset etsii tuuman suurennuslasin kanssa epäkohtia ja esittää, miten kirjoittaisivat maailmanluokan sarjan paremmin itse, ei vittu. :rofl: Miksei muuten Starbucks -kupista ole vielä huudettu? :D

Oletko miettinyt, että tämä sarja ei ehkä ole kilpeäsi vailla? (saati miekkaasi, kirvestäsi tai joustasi kun nyt fantasiateemassa ollaan)

-"Mitä sä teit eilen illalla?"
-"Puolustin Game of Thronesia netissä väärää mieltä olevilta!"
 
Jos skorpiooniballistat toimisivat oikeasti noin hyvin, pitkälle, tarkasti ja tehokkaasti, ei ruutiaseitten voittokulku ihmisten sodankäynnin historiassa olisi ollut niin mullistavaa. :)
Fantasiassa ei onneksi ole fysiikan lakeja olemassa turhaan juonta latistamassa. Tai välillä on ja välillä ei. :D

Kato ei mitään ku löytyy ballistiikkatietokoneet ja laserohjatut nuolet :D
 
Viimeiselläkin jaksolla siis arvosana 7. En tiedä, mutta ei tuo minusta paska ole tuokaan, vaikkei välttämättä muiden jaksojen tasolle yllä. Kukaan ei voi olla niin pilvessä, että luulisi jonkun kirjoittavan jatkuvasti 9,9 -jaksoja. Nyt järki käteen ihmiset.

Väittikö lainaamasi henkilö tai kukaan muukaan, että pitäisi olla jatkuvasti arvosanan 9,9 jaksoja? Mitä nyt nopeasti katsoin niin matalimman jakson pisteet kausilta 1-7 olivat 8,1 eikä noita 8,5 tai tuon pistemäärän alle olevia jaksojakaan ole kuin yhden käden sormilla laskettavissa oleva määrä seitsemältä kaudelta. Kyllä tuo 7,0 on erittäin matala arvosana kun vertaa sitä sarjan aiempien jaksojen saamiin arvosanoihin. Kaudella 8 noita 8,5 tai alle tuon arvosanan saaneita jaksoja on muuten jo yhtä paljon, kuin mitä kaikilla aiemmilla kausilla oli yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:
En olisi uskonut että katselen GoT:n viimeistä kautta sivusilmällä ja tylsistyneenä, välillä todeten "hohhoijaa mitä paskaa", mutta näin siinä vaan kävi. Benioff ja Weiss kusivat kyllä homman täysin.
 
Toisaalta, perus tekkiläiset etsii tuuman suurennuslasin kanssa epäkohtia ja esittää, miten kirjoittaisivat maailmanluokan sarjan paremmin itse, ei vittu. :rofl: Miksei muuten Starbucks -kupista ole vielä huudettu? :D

On mainittu kupista tässäkin ketjussa.

On se jännä kun jotkut kritisoivat sarjaa niin on ihmisiä joiden pitää tulla solvaamaan näitä kritisoijia. Ite tykkäsin uusimmasta jaksosta huomattavasti enemmän kuin kolmosjaksosta, ja olen silti samaa mieltä suuresta osasta kritiikkiä. Vaikkei itseäni kohteeseen hakeutuvat lohharinuolet tai ilmeisellä häivetekniikalla varustettu laivasto häirinnytkään niin onhan se hölmö ja liian helppo keino edistää tarinaa. Oli sentään visuaalisesti ihan hieno, toisin kuin kolmosjakson taistelut tai lentelyt.
 
Jossain refugees welcome ryhmässä oli myös ragettu, kun dothrakit ja unsulliedit tapatettiin ensimmäisenä valkoisen miehen sijaan.

:rofl::rofl::rofl: Spontaani huutoröhötys.

En ole seurannut aivovammaisten ryhmiä sosiaalisessa mediassa, mutta moniko translesboryhmä hajotti kalsarit kun Arya sai mulkkua? Voin kuvitella että siellä on siihen asti katsottu sloggyt huurussa Aryan matkaa aikuisuuteen ja odottivat jotain rekkalesbokohtausta Briennen ja Aryan välillä. :think::smoke:
 
Mitä tulee näihin lyhennettyihin kausiin ja hoputettuun loppuun, niin eiköhän se liene parempi kaikkien kannalta näin.

Lähdemateriaali loppunut aikoja sitten, eikä kirjailijaa tunnu kiinnostavan edes tukea sarjaa on yksi hyvä syy.
Ei näytä nykyiset kirjoittelijat pääsevän lähellekään alkuperäistä tasoa omillaan.

Toisekseen iso kasti, josta nousee koko ajan nimiä muihin tuotantoihin.
Kärjessä toki Emilia, Kit ja Sophie. Onhan monella muullakin aiemmin jo ollut ohjelmaa ja sarjan ansiosta lisääntymään päin.
Joten tämä tuo sekä lisäkustannuksia, että aikatauluongelmia.

Ihan jo näillä tuotannollisilla perusteilla niskalaukaus on paikallaan.
Katotaan tuleeko spin-offista mitään, ennen kuin haudataan Westeros kokonaan, mutta annetaan ensin GoT:in kuolla sillä vähällä kunnialla, mitä jäljellä on.
 
Hmm "...annetaan ensin GoT:in kuolla sillä vähällä kunnialla, mitä jäljellä on.". Omalla listalla parhaita sarjoja mitä olen nähnyt on esimerkiksi Breaking bad, jossa viimeinen kausi oli todella onneton verrattuna muihin ja monien mielestä lässähti täysin, mutta mielestäni Breaking bad silti on yksi parhaista sarjoista ja GoT myös vaikkakin on laatu heikontunut.
 
Joo, siis viitaten viimeiseen pariin kauteen, kokonaisuutena toki sarjojen kärkipäätä.
Mutta sitä ajatusta jatkaen, mitä pidemmäksi näillä eväillä sarjaa olisi venytetty, niin olisihan se kokonaiskokemuskin kokenut samalla inflaation.
 
Väittikö lainaamasi henkilö tai kukaan muukaan, että pitäisi olla jatkuvasti arvosanan 9,9 jaksoja? Mitä nyt nopeasti katsoin niin matalimman jakson pisteet kausilta 1-7 olivat 8,1 eikä noita 8,5 tai tuon pistemäärän alle olevia jaksojakaan ole kuin yhden käden sormilla laskettavissa oleva määrä seitsemältä kaudelta. Kyllä tuo 7,0 on erittäin matala arvosana kun vertaa sitä sarjan aiempien jaksojen saamiin arvosanoihin. Kaudella 8 noita 8,5 tai alle tuon arvosanan saaneita jaksoja on muuten jo yhtä paljon, kuin mitä kaikilla aiemmilla kausilla oli yhteensä.

Niin, vaikeaahan se on pysyä huipulla jatkuvasti, olisi asia mikä hyvänsä. Olen kyllä siitä yhtä mieltä, että parempi sarja nyt lopettaa, kuin lypsää kuollutta lehmää. Aikansa elävät nämä sarjat.
 
Oletko miettinyt, että tämä sarja ei ehkä ole kilpeäsi vailla? (saati miekkaasi, kirvestäsi tai joustasi kun nyt fantasiateemassa ollaan)

-"Mitä sä teit eilen illalla?"
-"Puolustin Game of Thronesia netissä väärää mieltä olevilta!"

Eipä sarja sen enempää ole kritiikkiäsikään vailla. Mikä pointti tässä oli?
 
On mainittu kupista tässäkin ketjussa.

On se jännä kun jotkut kritisoivat sarjaa niin on ihmisiä joiden pitää tulla solvaamaan näitä kritisoijia. Ite tykkäsin uusimmasta jaksosta huomattavasti enemmän kuin kolmosjaksosta, ja olen silti samaa mieltä suuresta osasta kritiikkiä. Vaikkei itseäni kohteeseen hakeutuvat lohharinuolet tai ilmeisellä häivetekniikalla varustettu laivasto häirinnytkään niin onhan se hölmö ja liian helppo keino edistää tarinaa. Oli sentään visuaalisesti ihan hieno, toisin kuin kolmosjakson taistelut tai lentelyt.

Kyllä minä kritiikin ymmärrän, mutta en epäolennaisuuksiin tarttumista ja sitä, että niistä tehdään sitten olkinukkeja, joita kivitetään. Monta hyvääkin pointtia täällä on kyllä tullut esille.
 
Tottakai epäolennaisuudet häiritsevät muutamaa kertaluokkaa enemmän, kun ongelman ydin, eli se käsikirjoitus taustalla, on yhtälailla päin helvettejä. Tuhnun Night Kingin jälkeen Cerseistä ei voida järkevästi enää muotoilla varteenotettavaai pahista, joten tilannetta tasataan näkymättömällä laivastolla ja kaikkia fysiikan lakeja rikkovilla sarjatulijousilla. Ja kaikki vain sen takia, jotta nähdään miten wanha kirkonpolttaja ei teurasta vihollistaan saman tein tilaisuuden tultua. Joku palvelustyttö pääsee hengestään ja nyt ne on niinku sit tosi vihasia kaikki.
 
Tottakai epäolennaisuudet häiritsevät muutamaa kertaluokkaa enemmän, kun ongelman ydin, eli se käsikirjoitus taustalla, on yhtälailla päin helvettejä. Tuhnun Night Kingin jälkeen Cerseistä ei voida järkevästi enää muotoilla varteenotettavaai pahista, joten tilannetta tasataan näkymättömällä laivastolla ja kaikkia fysiikan lakeja rikkovilla sarjatulijousilla. Ja kaikki vain sen takia, jotta nähdään miten wanha kirkonpolttaja ei teurasta vihollistaan saman tein tilaisuuden tultua. Joku palvelustyttö pääsee hengestään ja nyt ne on niinku sit tosi vihasia kaikki.

Mites tulen sytyttäminen tyhjästä? NK heittää keihään lohikäärmeeseen? Jon herää kuolleista? Yksi manipuloi eläimiä jnejne. Sotii kaikkia fysiikan lakeja vastaan. Tämä on sitä fantasiaa. Yksi jousi nyt ei ole ongelman ydin, tarinankerronnasta ja juonesta kokonaisuudessaan voidaan sitten olla montaa mieltä.
 
Ei mutta me muut keskustellaan sarjasta, sinä sarjasta keskustelijoista.

Täällähän keskustellaan heti sarjasta keskustelijoista, mikäli ei ole rinkirunkkaamassa saman mielipiteen äärellä kuin valtaosa. Useimmat kritiikit, joita esitetty esim. viime jaksoa kohtaan, ovat mielestäni jokseenkin älyttömiäkin ja perustuu henkilön subjektiiviseen käsitykseen siitä, miten hän koki sarjan tapahtumat. Mielipiteitä siis... yhtä oikeaahan ei ole, mutta jos joku kokee jonkun ballistan suureksikin ongelmaksi niin kyllä, se on omaa mielipidettäni vastaan ja siitä voinee keskustella?
 
No, en jaksa tästä sen enempää vääntää. Kokonaisuudessaan hyvä sarja, joka tarjonnut viihdettä käytettyyn aikaan nähden. Jotkut jaksot parempia kuin toiset.
 
Mites tulen sytyttäminen tyhjästä? NK heittää keihään lohikäärmeeseen? Jon herää kuolleista? Yksi manipuloi eläimiä jnejne. Sotii kaikkia fysiikan lakeja vastaan. Tämä on sitä fantasiaa. Yksi jousi nyt ei ole ongelman ydin, tarinankerronnasta ja juonesta kokonaisuudessaan voidaan sitten olla montaa mieltä.

Onks suspension of disbelief tuttu termi? Sun esimerkkisi kaikki on justiinsa sitä fantasiaelementtiä, jotka on osin pohjustettu jo sarjan aikana. Nää ballistat on täysin irrallaan sekä realismista että sarjan omasta logiikasta. Edelleen paskasta kirjoittamisesta kielii vaikka se, että mitä jumalallista tarkoitusta varten Joni herätettiin henkiin, kun ei se mitään viimejaksossakaan saanut aikaan?

Kelailepa skenaariota, jossa se occult-keksijävelho olisi vaikka rakentanut tykin, taikka wildfirellä improvisoidun räjähdepanokset ballistoihin. Sellaisen voisi ampua vaikka linnan ikkunasta tai joltain luodolta, sirpalevaikutus repii siivet riekaleiksi ja sisilisko hukkuu.
 
Seuraavan jakson promossa on paljon spekuloitavaa, mutta kutkuttavimmat liittyy omasta mielestä viime sekunteihin. Onko drogonilla haarniska? Jälkikasvua!? Näitä en itse osannut kuvitella. Enemmän että Dany vetäsee jonkun Feeniks stuntin liekehtien sokaisevan kirkkaana.

Haarniska ehkä, onhan tässä aikaa. Jakson aikana tyrion kuitenkin mainitsee dragonstonella, että Jonilla voi mennä vielä kaksikin viikkoa ehtiä cersein ovelle. Jälkikasvu on sekin mahdollista. Drogon oli kuitenkin omilla teillään aiemmin. Jorah ja tyrion näkivät drogon targaryen aavekaupungissa, joka olisi ihanteellinen paikka piilotella.
 
Mites tulen sytyttäminen tyhjästä? NK heittää keihään lohikäärmeeseen? Jon herää kuolleista? Yksi manipuloi eläimiä jnejne. Sotii kaikkia fysiikan lakeja vastaan. Tämä on sitä fantasiaa. Yksi jousi nyt ei ole ongelman ydin, tarinankerronnasta ja juonesta kokonaisuudessaan voidaan sitten olla montaa mieltä.
On täysin eri asia esitellä taikaballista, jonka ammukset hakeutuvat kohteisiinsa itsenäisesti, kuin tehdä sama täysin normaalilla fysiikan lakeja noudattavalla ballistalla. Ensimmäisen noista voi selittää kyseisestä maailmasta löytyvillä taikavoimilla ja toisen lottovoiton kaltaisena epätodennäköisyytenä.

En ymmärrä eivätkö jotkut ihmiset pysty kuvittelemaan toista maailmaa omine lakeineen, kun heti pitäisi muka heittää kaikki johdonmukaisuus romukoppaan, jos jotain itselle vierasta ilmenee. Tässä nousee kuitenkin keskeiseksi kysymykseksi se, että minkälaiseksi jokainen tämän sarjan mieltää, kun tusinamätössä sankarin voi odottaakin juoksevan luotisateen läpi naarmuitta ja saada osuman vain sen ollessa juonen kannalta olennaista, mutta useilla on ilmeisesti ollut rima tuota huomattavasti korkeammalla Game of Thronesin kohdalla.

Onhan sekin tosin totta, että ihmiset tuppaavat viilaamaan pilkkua ahkerasti, kun jokin alkaa ärsyttämään.
 
Voisin kuvitella että on mahdotonta nauttia yhdestäkään elokuvasta tai tv-sarjasta jos niitä katselee koko ajan jotkut insinöörilasit silmillä ja jotkut täysin yhdentekevät sivuseikat kuten jonkun ballistan tarkkuus jossain taistelukohtauksessa tekee jaksosta luokkaa paskin ikinä. Vai onko porukalla muuten vaan yhtäkkiä tullut jotenkin korkeammat kriteerit tälle sarjalle, kun ihan tyhjänpäiväisistä jutuista jaksetaan itkeä sivukaupalla?

Mitenkäs niiden lohikäärmeiden laita, että rikkooko fysiikan lakeja että tuollainen tultasyöksevä möhkäle liihottelee taivaalla nahkasiivet hulmuten ja sen päällä ratsastetaan läpi myrskyn ja myllerryksen jostain selkäevistä kiinni pitäen? Vähän tuntuu siltä, että oikein etsimällä etsitään jotain yhdentekeviä "epäloogisuuksia" joita joukolla itketään ja tuijotellaan clickbait-tubettajien videoita joista haetaan tukea omille ajatuksille. Pettymys on samanlainen kuin muksulla joka jouluaattona saa huomata, että sillä koko vuoden ajan haaveilulla legoraketilla ei pääsekään oikeasti kuuhun. On odotettu yhden kaikkien aikojen parhaan tv-sarjan finaalilta jotain tajunnanräjäyttävää, mutta lopputulos onkin vain ihan hyvä ja liikoja odottaneen mielessä se kääntyy muotoon paskin floppi ikinä.
 
Voisin kuvitella että on mahdotonta nauttia yhdestäkään elokuvasta tai tv-sarjasta jos niitä katselee koko ajan jotkut insinöörilasit silmillä ja jotkut täysin yhdentekevät sivuseikat kuten jonkun ballistan tarkkuus jossain taistelukohtauksessa tekee jaksosta luokkaa paskin ikinä. Vai onko porukalla muuten vaan yhtäkkiä tullut jotenkin korkeammat kriteerit tälle sarjalle, kun ihan tyhjänpäiväisistä jutuista jaksetaan itkeä sivukaupalla?

Mitenkäs niiden lohikäärmeiden laita, että rikkooko fysiikan lakeja että tuollainen tultasyöksevä möhkäle liihottelee taivaalla nahkasiivet hulmuten ja sen päällä ratsastetaan läpi myrskyn ja myllerryksen jostain selkäevistä kiinni pitäen? Vähän tuntuu siltä, että oikein etsimällä etsitään jotain yhdentekeviä "epäloogisuuksia" joita joukolla itketään ja tuijotellaan clickbait-tubettajien videoita joista haetaan tukea omille ajatuksille. Pettymys on samanlainen kuin muksulla joka jouluaattona saa huomata, että sillä koko vuoden ajan haaveilulla legoraketilla ei pääsekään oikeasti kuuhun. On odotettu yhden kaikkien aikojen parhaan tv-sarjan finaalilta jotain tajunnanräjäyttävää, mutta lopputulos onkin vain ihan hyvä ja liikoja odottaneen mielessä se kääntyy muotoon paskin floppi ikinä.
No mulla ei ole insinöörilaseja, mutta nähdyt ballistat oli kyllä floppi. Jos ne olisivat olleet jotenkin magialla toimivat ihmevempeleet, asia olisi muuttunut. Sama juttu tässä Euronin laivaston yllätysmomentissa, se nyt vaan ei ole uskottava näin tehtynä.

Näitä ei tarvinnut mitenkään etsiä, vaan tulivat päin naamaa WTF-momenttina.

Ja kyllä, yleensä on jotain kriteereitä sille mitä katsoo. Vastaava paske tökkii ihan missä tahansa ohjelmassa. Paska käsikirjoitus on paska.
 
Tuo Rhaegalin kuolema olisi voitu tehdä paljon uskottavammaksi sillä, että Dany huomaa laivat ja lähtee suutuspäissään hyökkäykseen tajuamatta että Euronin laivat on varustettu ballistoilla jolloin Rhaegal saa uskottavalta etäisyydeltä hittiä. Mutta ei niin ei.
 
En ole sarjan varsinainen fani, vaikka kaikki kaudet ja jaksot ovatkin katsottuina. En kyllä täysin ymmärrä ihmisten kritiikkiäkään. Siis kyseessä fantasiamaailma, jossa on lohikäärmeitä, undeadeja, taikuutta jne ja porukat miettii jotain ballistojen lentorataa ja aallokon vaikutusta ampumiseen. Pitääkö tuolle tasolle ihan lähteä? Lotrissakin Legolas osui yllättävän hyvin joka kerta. Juoni on itselle ollut riittävä siinä määrin, että pitänyt sarjan ääressä. Kirjat varmasti laajempia eikä TV -sarjaan saa kaikkea mahdutettua, en ymmärrä itkua siitäkään.
Koska asioille tarvii silti olla jokin selitys tarinan universumissa itsessään. Tuo on verrattavissa siihen, että Die Hardissa John McClane osaisi hypätä kuin Super Mario, koska se nyt vain on toimintaelokuva. Ei se, että genre on fiktio tai fantasia, tarkoita, että käsikirjoittaa saa mitä lystää ilman syy-seuraussuhteita. Jos olisi ilmoitettu, että Euron juusto ampuu taikanuolia, asia olisi eri.

Tai sitten jopa sellainen asia kuin hahmon johdonmukaisuus. Mikä oli selitys sille, että Dany ei osaa kääntää päätään vähäsen kilometrin korkeudessa? No:

upuwqy1c8lw21.jpg


Legolasin osumatarkkuus on verrattavissa Bondin osumatarkkuuteen tai kykyyn väistää luoteja. Koska päähenkilö ja juonihaarniska.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 279
Viestejä
4 487 494
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom