Fractal Design -kotelot

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Tuli hommattua uuteen projektiin Fractal Designin Define R6, onko kotelo mistään kotoisin? Hinta oli kuitenkin korkeampi kuin liikkeen halvimmat rimpulakotelot, itse asiassa olisi lähtenyt muutamakin rimpulakotelo. Entä saako lasikylkipaneelia erikseen hommattua? Tuli otettua ilman lasia ja omaan tapaani tyypillisesti alkaa miettiminen oston jälkeen :p Hain hiljaista koteloa ja myyjä sanoi että ilman lasia on hiljaisempi kun peltisessä on vaimennusmatto siinä. Toisaalta onhan lasikin eriste. Entä onko kotelon mukana tulleet tuulettimet hiljaisia/laadukkaita? Ainakin YouTuben review-videoissa jossain on mainittu että laadukkaankin kotelon mukana saattaa tulla surkeat äänekkää tuulettimet, tosin se video ei käsitellytkään tätä R6;sta. Mitä oon noita videoita kotelosta katsellut niin tullut käsitys että se on ihan ok ja kotelo ei ole esteenä juurikaan millekkään; riittävästi massamuistipaikkoja jne. Uuden koneen kaikki osat ei ole vielä kasassa niin en ole edes purkanut koko koteloa pahvipakkauksesta vielä.
Hiljainen on lasinkin kanssa, parempi toki oikealla seinällä. Tuulettimet ovat kotelon heikoin lenkki, esim Arcticin P14:t heittämällä sisään tulee parempi ilmankierto äänitason kärsimättä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
796
Tuli hommattua uuteen projektiin Fractal Designin Define R6, onko kotelo mistään kotoisin? Hinta oli kuitenkin korkeampi kuin liikkeen halvimmat rimpulakotelot, itse asiassa olisi lähtenyt muutamakin rimpulakotelo. Entä saako lasikylkipaneelia erikseen hommattua? Tuli otettua ilman lasia ja omaan tapaani tyypillisesti alkaa miettiminen oston jälkeen :p Hain hiljaista koteloa ja myyjä sanoi että ilman lasia on hiljaisempi kun peltisessä on vaimennusmatto siinä. Toisaalta onhan lasikin eriste. Entä onko kotelon mukana tulleet tuulettimet hiljaisia/laadukkaita? Ainakin YouTuben review-videoissa jossain on mainittu että laadukkaankin kotelon mukana saattaa tulla surkeat äänekkää tuulettimet, tosin se video ei käsitellytkään tätä R6;sta. Mitä oon noita videoita kotelosta katsellut niin tullut käsitys että se on ihan ok ja kotelo ei ole esteenä juurikaan millekkään; riittävästi massamuistipaikkoja jne. Uuden koneen kaikki osat ei ole vielä kasassa niin en ole edes purkanut koko koteloa pahvipakkauksesta vielä.
Tuulettimien riittävyys riippuu täysin siitä mitä koteloon asennat. Rtx 3080/90 niin alkaa lämmöt nousemaan.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
483
Ja esim noctuan 140mm ropellit pyörii täysillä 1500rpm, tehoreserviä paljon enempi mitä noissa vakioissa.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Suosittelen vaihtamaan ne vakiot Fractalin tuulettimet esim. Arctic P14 tuulettimiin. Ne vakiotuulettimet ei täysilläkään kierroksilla (muistaakseni 1000rpm) siirrä riittävästi ilmaa tuolle kokoonpanolle. Noi Arcticit saa tarvittaessa pyörimään kovempaa ja toisaalta teho/dB suhteeltaan ovat paljon parempia eli saat samalla äänentasolla enemmän ilmaa liikkeelle.
Nexuksen Meshify 2 testissä kyllä pärjäsi ihan parhaimpien tasolla noise normalized testissä 75% nopeudella. Maksimilla jos huudattaa niin ei skaalaudu tuuletus/melu, mutta jos hiljaisella pitää konetta niin kyllähän nuo hyvät on vakiotuulettimetkin.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Tuli kasattua tuo kone ja pisti silmään että kaikki on hyvin suunniteltua jne. muta tuulettimien johdot on niin lyhyitä, että piti laittaa tossa Define 6:ssa ne tylysti massamuistipaikkojen ylitse, etä ylettyi hubiin. Olisin ajatellut kun katsoi noita Fractalin reviewejä että olisi pidemmät johdot tms. Ilmeisesti suunniteltu että kaikki vaihtaa sen levyn open space malliseksi. Itse en koska ei ole ikkunaa eikä vesijäähyä niin ajattelin sen olevan noin monipuolisempi kotelo.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Onkohan kellään tietoa, mahtuuko Asus ROG-STRIX-RX5600XT-T6G-Gaming näytönohjain Fractal Designin Define R6:n perinteisellä layoutilla paikoilleen vai tarviiko tehdä open-space? Asuksen sivujen mukaan haeutut koot: 303,7 mm x 130,0 mm x 53,9 mm. Fractalin sivuilta lukee Standard layout: Maksimileveys 155 mm (sisältää virtaliittimet) näytönohjaimille, jotka ovat pidempiä kuin 300 mm.

En tiedä onko tietokonekomponenttien mitat noin kriittisiä, mutta 4 mm menee yli, jolloinka maksimileveys saisi olla 155 mm ja tuo on 130 mm; mutta kuinkakohan paljon virtaliittimet vie tilaa. Ei millään haluisi vaihtaa layouttia, kun ei ole lasiseinääkään niin siitä ei oikein mitään hyötyäkään olisi. ja sitten pitäisi miettiä missä säilyttää tyhjiä kovalevykelkkoja.
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
255
Onkohan kellään tietoa, mahtuuko Asus ROG-STRIX-RX5600XT-T6G-Gaming näytönohjain Fractal Designin Define R6:n perinteisellä layoutilla paikoilleen vai tarviiko tehdä open-space? Asuksen sivujen mukaan haeutut koot: 303,7 mm x 130,0 mm x 53,9 mm. Fractalin sivuilta lukee Standard layout: Maksimileveys 155 mm (sisältää virtaliittimet) näytönohjaimille, jotka ovat pidempiä kuin 300 mm.

En tiedä onko tietokonekomponenttien mitat noin kriittisiä, mutta 4 mm menee yli, jolloinka maksimileveys saisi olla 155 mm ja tuo on 130 mm; mutta kuinkakohan paljon virtaliittimet vie tilaa. Ei millään haluisi vaihtaa layouttia, kun ei ole lasiseinääkään niin siitä ei oikein mitään hyötyäkään olisi. ja sitten pitäisi miettiä missä säilyttää tyhjiä kovalevykelkkoja.
Itellä oli 5700xt nitro+ perinteisellä layoutilla ja hyvin mahtui olemaan. Tuolla näyttiksellä mitat oli 306×135. Tosin virtaliittimet tossa nitrossa on paljon keskemmällä ku strixissä. Mittaa näyttiksen perästä virtaliittimen oikeaan reunaan, jos on yli 4mm niin mahtuu.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 498
Tummanharmaata lasikylkeä saa multitronicista. 18,90€ oli kun ennen joulua ostin, posteineen. Mielestäni saman värinen käytännössä kuin musta kotelo.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Itellä oli 5700xt nitro+ perinteisellä layoutilla ja hyvin mahtui olemaan. Tuolla näyttiksellä mitat oli 306×135. Tosin virtaliittimet tossa nitrossa on paljon keskemmällä ku strixissä. Mittaa näyttiksen perästä virtaliittimen oikeaan reunaan, jos on yli 4mm niin mahtuu.
Joo, sain mahtumaan perinteisellä läyoutilla, tosin sillä kohtaa ei pysty olemaan kovalevykelkka paikoillaan, mutta siinä on paikkoja enemmän kuin kelkkoja joten no-proglem, varsinkin kun tuskin niitä kaikkia koskaan täyteen laitan kun käytössä kuitenkin verkkokovalevy isoja tallennuksia varten, backuppeja jne.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Kokosin eilen koneen Meshify 2-koteloon, mutta kun asentelin Windowsin niin huomasin, että etutuulettimet ei pyöri. Takatuulettimen liitin oli siinä hubin vieressä, mutta etutuulettimien liittimiä en löytänyt, joten oletin, että ovat kiinteästi kytkettynä. Ilmeisesti kuitenkin liittimien pitäisi jostain löytyä?

Tajusinko muuten jotain väärin vai onko se hubista emolle menevä johto tosiaan noin nafti? Sain just ja just yltämään laitimmaiseen liittimeen. Pari muuta kummastelun aihetta: CPU-power ei mennyt siitä toisesta CPU:n päällä olevasta reiästä vaikka näytti samalta kuin se liittimen yläpuolella oleva (siitä kautta en viitsinyt tuoda, kun olisi joutunut niin jyrkän mutkan tekemään, että luulen että jossain vaiheessa jotain katkeaa). Onneksi just ylsi tuolta sivusta. Emolevyn standeista se takapaneelin puolella oleva keskimmäinen taas ei tunnu olevan ihan kohdallaan. Seitsemän ruuvia meni paikalleen, mutta tuo on pari milliä sivussa, joten siitä en saa kiinni. No, joskus ollut emo kolmellakin ruuvilla vuosia kiinni, joten eiköhän tämä seitsemällä pysy.

Noiden PCIe-korttien kiinnitysruuvit on kanssa typerästi sen "kielekkeen" alla, ei pystynyt näytönohjainta ruuvaamaan iFixitillä kun siinä on varsi liian paksu. Piti varastosta hakea Wera tilalle.

Muuten kyllä tykkäsin koota tuohon koteloon. Varsinkin yläosan irrottaminen auttaa emon sijoittelussa. Ehkä jos jotain tuosta parantaisi, niin tuon virtalähteen shroudista pitäisi voida toinenkin puoli irrottaa.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Kokosin eilen koneen Meshify 2-koteloon, mutta kun asentelin Windowsin niin huomasin, että etutuulettimet ei pyöri. Takatuulettimen liitin oli siinä hubin vieressä, mutta etutuulettimien liittimiä en löytänyt, joten oletin, että ovat kiinteästi kytkettynä. Ilmeisesti kuitenkin liittimien pitäisi jostain löytyä?

Tajusinko muuten jotain väärin vai onko se hubista emolle menevä johto tosiaan noin nafti? Sain just ja just yltämään laitimmaiseen liittimeen. Pari muuta kummastelun aihetta: CPU-power ei mennyt siitä toisesta CPU:n päällä olevasta reiästä vaikka näytti samalta kuin se liittimen yläpuolella oleva (siitä kautta en viitsinyt tuoda, kun olisi joutunut niin jyrkän mutkan tekemään, että luulen että jossain vaiheessa jotain katkeaa). Onneksi just ylsi tuolta sivusta. Emolevyn standeista se takapaneelin puolella oleva keskimmäinen taas ei tunnu olevan ihan kohdallaan. Seitsemän ruuvia meni paikalleen, mutta tuo on pari milliä sivussa, joten siitä en saa kiinni. No, joskus ollut emo kolmellakin ruuvilla vuosia kiinni, joten eiköhän tämä seitsemällä pysy.

Noiden PCIe-korttien kiinnitysruuvit on kanssa typerästi sen "kielekkeen" alla, ei pystynyt näytönohjainta ruuvaamaan iFixitillä kun siinä on varsi liian paksu. Piti varastosta hakea Wera tilalle.

Muuten kyllä tykkäsin koota tuohon koteloon. Varsinkin yläosan irrottaminen auttaa emon sijoittelussa. Ehkä jos jotain tuosta parantaisi, niin tuon virtalähteen shroudista pitäisi voida toinenkin puoli irrottaa.
Ainakin omassa Definessä oli laatikosta pakatessa jokainen tuuletin irti, eli joutu kytkemään joko hubiin tai emoon. Hubin johto on tosi lyhyt Definessä, tuskin pidempi missään muuallakaan. Tosin itse laitoin kaikki tuulettimet emoon ja hubu tarpeettomana. Oletko varma ettei emolevy kanita mihinkään? Itse ainakin laitan ruuvit löysälle ja sit vasta kun saan kaikki ruuvit kiinni, kiristän sen 1,6 nm momenttiin.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Siis keskimmäinen siinä takaseinän puoleisessa reunassa.
Itsellä ainakin jokaisessa kotelossa se on aina ollut se tappi jo tehtaalla siinä ihan keskimmäisenä, katsottuna mistä suunnasta tahansa, sehän tavallaan tekee noissa standardi emoissa tavallaan tähden, jos piirtää viivat.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 498
Itse ihmettelin, että miks pirussa tässä on tappi? Aina ennen ollut emo 9 ruuvilla kiinni. Kaivoin laatikosta ylimääräisen spacerin ja heitin sen tapin roskiin, nyt on emo edelleen 9 ruuvilla kiinni..
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Itse ihmettelin, että miks pirussa tässä on tappi? Aina ennen ollut emo 9 ruuvilla kiinni. Kaivoin laatikosta ylimääräisen spacerin ja heitin sen tapin roskiin, nyt on emo edelleen 9 ruuvilla kiinni..
En tiedä. Oon joskus myös Coolermaster CM Stackerissa tavannut tappiin.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Pitäisikö tuon hubin kautta (Meshify 2 siis) kytkettynä näkyä BIOS:ssa tuulettimien nopeus? Vai pitääkö jotain vielä tehdä? Liittimet on kytketty mielestäni oikein, mutta RPM:t näyttää nollaa. Käyriä ei pääse myöskään säätämään.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Pitäisikö tuon hubin kautta (Meshify 2 siis) kytkettynä näkyä BIOS:ssa tuulettimien nopeus? Vai pitääkö jotain vielä tehdä? Liittimet on kytketty mielestäni oikein, mutta RPM:t näyttää nollaa. Käyriä ei pääse myöskään säätämään.
Jos se on sama hubi mikä Definessä, niin sehän antaa vain sen yhden tuuletinpaikan pyörimisnopeuden emolevylle. Jos se on sulla tyhjänä?
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Mikä on tyhjänä? Se liitin on vedetty emolle ja kaikki kolme rupelia on kytketty hubiin.

Kun vaihdoin PWM:ään niin pääsin käppyröitä muokkaamaan, mutta ainakaan HWInfosta en noita tietoja edelleenkään tunnu löytävän, joten vähän vaikea sanoa, vaikuttiko tuo mitään.

Mikäs fan speed tuolla Afterburnerissa on? Näyttää nyt 47% mikä ei kyllä oikein mätsää minkään kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Näyttää samalta kuin R6 hubi. Tuossa manuaalista kuva. Näyttää vain yhden tuulettimen nopeuden.

1610662553860.png
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Hyvä kun laitoit kuvan, itse en löytänyt ja en viitsinyt sanallisesti kuvailla, koska olisi voitu ymmärtää väärin.

Mutta osaako tuo hubi säätää nopeutta vai pyöriikö ne samaa nopeutta aina?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Säätyy emolevyn antaman PWM mukaan. Eli biosista muokkaamaan sen tuuletin liittimen käppyrää mihin hubin liitit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Hyvä kun laitoit kuvan, itse en löytänyt ja en viitsinyt sanallisesti kuvailla, koska olisi voitu ymmärtää väärin.

Mutta osaako tuo hubi säätää nopeutta vai pyöriikö ne samaa nopeutta aina?
Ne pyörii sen pwm signaalin mukaan mitä olet emolta säätänyt. Tuo vain kopioi sen signaalin eteenpäin useille tuulettimille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Mutta ilmeisesti kierroslukua ei saa luettua mistään?
Näin se voi olla kun itsellä tässä meshify S2 kotelossa on toi hubi liitetty fan2 liittimestä emolta ja ainakaan HWinfo ei näytä mitään fan2 liitäntään liittyvää infoa.

Edit. Ja nyt sit tajusin myöhemmin että mulla on noi kolme kotelon etutuuletinta 3-pin liitännällä kiinni siinä hubissa. Niin ei ihme jos ei näy tuulettimien rpm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
No, pitää vähän tarvittaessa säädellä. Kunhan idlenä on suhteellisen hiljainen, on tuossa eteisen puolella ilmalämpöpumppu ja jos se kuuluu isommin kuin kone niin asia ok. Pelatessa on muutenkin luurit korvilla.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Eikö näytä kierroksia jos tuohon kuvan main 4-pin cpu fan liittimeen lykkää tuulettimen? Se vaikuttaisi olevan se raportoiva liitäntä.
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
65
Meshify 2:ssa on Nexus+ 2 fan hub, joka hieman poikkeaa PekoniMuurin kuvasta. Tässä manuaalista kuva:
Nexus+ 2 fan hub.png


Eli tämän mukaan kuvassa oikeimmalla puolella oleva 4-pinninen PWM-liitin antaa kierrosnopeuden emolle. Ilmeisesti 3-pinnisistä liittimistä ei lueta ollenkaan kierroksia.

Sain itsekin juuri kyseiseen Meshify 2 koppaan palikat paikoilleen, mutkat väänneltyä ja vedet systeemiin. Pari kuvaa liitteenä. Hyvin istuu ylös 60x120x360 jäähdytin ja olen muutenkin kokonaisuuteen aika tyytyväinen. Täytyy vielä vetää piuhat loppuun niin pääsee testiin.
DSC_0181.JPGDSC_0178.jpgDSC_0179.jpgDSC_0180.jpg
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
En kyllä keksi, miten Meshifyssä saisi nuo tuulettimen johdot yltämään siististi emolevyn liittimiin. Ei näyttäisi olevan kovin paljon ylimääräistä edes tuohon hubiin ja nuo pitäisi vetää takaa alta kotelon takareunasta konehuoneen puolelle.

Toinen juttu on se, että Corsairin kaapelit oli kyllä minun taidoilla mahdoton saada siististi. Ovat niin pirun jäykkää tavaraa, että en uskalla 180 asteen taitoksia tehdä.

Tällainen siitä minun kyvyillä tuli, aiemmin en ole paljon kaapeleiden siistimisen kanssa vaivautunut, nyt vähän yritin, mutta no joo. Tuosta toisesta kuvasta puuttuu se shroudin suojalevy vielä. Parannettavaa jäi vielä, mutta koska minulla on umpikotelo niin voi olla että en jaksa vaivautua. Pääasia että ovat funktionaalisesti.
 

Liitteet

Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Meshify 2:ssa on Nexus+ 2 fan hub, joka hieman poikkeaa PekoniMuurin kuvasta. Tässä manuaalista kuva:


Eli tämän mukaan kuvassa oikeimmalla puolella oleva 4-pinninen PWM-liitin antaa kierrosnopeuden emolle. Ilmeisesti 3-pinnisistä liittimistä ei lueta ollenkaan kierroksia.

Sain itsekin juuri kyseiseen Meshify 2 koppaan palikat paikoilleen, mutkat väänneltyä ja vedet systeemiin. Pari kuvaa liitteenä. Hyvin istuu ylös 60x120x360 jäähdytin ja olen muutenkin kokonaisuuteen aika tyytyväinen. Täytyy vielä vetää piuhat loppuun niin pääsee testiin.
Tossakin se on yksi raportoiva liitin värjätty erilaiseksi.

En kyllä keksi, miten Meshifyssä saisi nuo tuulettimen johdot yltämään siististi emolevyn liittimiin. Ei näyttäisi olevan kovin paljon ylimääräistä edes tuohon hubiin ja nuo pitäisi vetää takaa alta kotelon takareunasta konehuoneen puolelle.
Ne on aika lyhyitä, itse jouduin turvautumaan jatkokaapeleihin
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mulla oli hetken aikaa kytketty se hubi, tosin siinä yhdessä oli prossutuulettimen 4-pinninen ja se referenssijohto prossutuulettimen paikkaan. Noh ehkä 3 pinnisillä ei näy hubin kautta kierrosluvut.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
RTX3080 lisätty looppiin. Valitettavasti emolla ei ole RGB-connectoreita, niin blokki tällä hetkellä pimeänä :itku:

P1010199_2.jpg

Toinen juttu on se, että Corsairin kaapelit oli kyllä minun taidoilla mahdoton saada siististi. Ovat niin pirun jäykkää tavaraa, että en uskalla 180 asteen taitoksia tehdä.
Tuon 24-pin kaapelin voisi vetää tuosta ylemmästä läpiviennistä ja CPU:n lisävirtaliittimen sieltä laidasta. Itselläni RM650x ja ainakaan sen kaapelit ei suurempaa taittelua vaatineet?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
249
En kyllä keksi, miten Meshifyssä saisi nuo tuulettimen johdot yltämään siististi emolevyn liittimiin. Ei näyttäisi olevan kovin paljon ylimääräistä edes tuohon hubiin ja nuo pitäisi vetää takaa alta kotelon takareunasta konehuoneen puolelle.

Toinen juttu on se, että Corsairin kaapelit oli kyllä minun taidoilla mahdoton saada siististi. Ovat niin pirun jäykkää tavaraa, että en uskalla 180 asteen taitoksia tehdä.

Tällainen siitä minun kyvyillä tuli, aiemmin en ole paljon kaapeleiden siistimisen kanssa vaivautunut, nyt vähän yritin, mutta no joo. Tuosta toisesta kuvasta puuttuu se shroudin suojalevy vielä. Parannettavaa jäi vielä, mutta koska minulla on umpikotelo niin voi olla että en jaksa vaivautua. Pääasia että ovat funktionaalisesti.
Sleevatuilla jatkojohdoilla saat siistimmin. Saat 24 pinnisenkin taitettua viereisestä reijästä. Sama homma näyttiksen virtajohtojen kanssa.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
652
Ootteko laittaneet Fractal Design 7 (mulla compact) pohjaan tuulettimia? Tuntuu olevan vähän turhan erillään kaikesta. Nyt kolme puhaltaa edestä sisälle ja yks takana (kaikki Arctic P12). Mietin pistänkö tuon vikan siihen (varmaan sekin sisälle puhaltamaan). Ajattelin alkuun mennä kopan yläosa kiinni...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
857
Ootteko laittaneet Fractal Design 7 (mulla compact) pohjaan tuulettimia? Tuntuu olevan vähän turhan erillään kaikesta. Nyt kolme puhaltaa edestä sisälle ja yks takana (kaikki Arctic P12). Mietin pistänkö tuon vikan siihen (varmaan sekin sisälle puhaltamaan). Ajattelin alkuun mennä kopan yläosa kiinni...
Mulla sama kotelo. Edessä 2x14mm ja pohjassa 12mm sisään. Veikkaan että pohjassa yks 12mm on aika pieni vaikutukseltaan. Yläosan pidän kiinni metelin takia.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
652
Juuh pistin lopulta kiinni kuitenkin kun muuten olisi ollut turhaa yksi ylimääräinen (sen sijaan jäi nyt ylimääräiseksi kummatkin fractal designin tuulettimet + yks noctua nh-d15:sta kun ei mahtunut koppaan ripjawsien kanssa). On tossa sekin äänen lisäksi, että näyttää siistimmältä katto kiinni. Toistaiseksi ollut lämmöt hyvin siedettävät. Tosi tyytyväinen koppaan nyt parin päivän perusteella. Ton Fractal Design 7 Compact valkosena ja ilman lasi-ikkunaa tuo just sopivan cleanin lookin kun olohuoneen ja keittiön välissä kuiteskin kone.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
448
Kysymys: Fractal Design Define R5. Olen hankkimassa eteen toista tuuletinta. Tuosta kotelon etupaneelin kolmiportaisesta säätimestä tulee vain kaksi tuuletinjohtoa joista ensimmäisessä on etutuuletin ja toisessa takatuuletin kiinni. Miten tuohon saisi liitettyä kolmannen tuulettimen, eli pitääkö ostaa joku välikappale vai onko kolmas liitin jossain jemmassa?

Vai olisiko joku parempi tapa ohjata kotelotuulettimia? Ajatus on käyttää noita kahta kotelon mukana tulleita ja ostaa yksi lisää.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kysymys: Fractal Design Define R5. Olen hankkimassa eteen toista tuuletinta. Tuosta kotelon etupaneelin kolmiportaisesta säätimestä tulee vain kaksi tuuletinjohtoa joista ensimmäisessä on etutuuletin ja toisessa takatuuletin kiinni. Miten tuohon saisi liitettyä kolmannen tuulettimen, eli pitääkö ostaa joku välikappale vai onko kolmas liitin jossain jemmassa?

Vai olisiko joku parempi tapa ohjata kotelotuulettimia? Ajatus on käyttää noita kahta kotelon mukana tulleita ja ostaa yksi lisää.
Perus fan splitterillähän tuo onnistuu. Koppasin ekan mikä jimmsillä tuli vastaan: EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 2-Fan PWM (10cm) - 4,90€
Toisaalta miksi et laittaisi emolle suoraan niin saisit "portaattoman" ohjauksen toimimaan lämpöjen perusteella? :smile:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
448
Perus fan splitterillähän tuo onnistuu. Koppasin ekan mikä jimmsillä tuli vastaan: EK-Waterblocks EK-Cable Y-Splitter 2-Fan PWM (10cm) - 4,90€
Toisaalta miksi et laittaisi emolle suoraan niin saisit "portaattoman" ohjauksen toimimaan lämpöjen perusteella? :smile:
Kiitos. Nyt tuntuu tyhmältä kun en itse hakemalla keksinyt tuota :) Omituista kuitenkin että kotelon ohjeissa mainitaan 3 tuuletin liitäntää ihan kuvanakin mutta minulla niitä roikkuu tuolla 2. Täytynee avata koppaa sen verran pidemmälle että voin tarkistaa onko minulla sitä kolmatta johtoa ollenkaan. Pitää joo alkaa tutkia miten nuo liitettäisiinkin emoon nyt kun on uudehko emo tuolla kiinni. Pitänee tutustua vaatiiko tuulettimilta jotain erikoista.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kiitos. Nyt tuntuu tyhmältä kun en itse hakemalla keksinyt tuota :) Omituista kuitenkin että kotelon ohjeissa mainitaan 3 tuuletin liitäntää ihan kuvanakin mutta minulla niitä roikkuu tuolla 2. Täytynee avata koppaa sen verran pidemmälle että voin tarkistaa onko minulla sitä kolmatta johtoa ollenkaan. Pitää joo alkaa tutkia miten nuo liitettäisiinkin emoon nyt kun on uudehko emo tuolla kiinni. Pitänee tutustua vaatiiko tuulettimilta jotain erikoista.
Jos tuulettimet on nuo R5 alkuperäiset 3pin tuulettimet niin eivät vaadi muuta kuin tökkää emolle kiinni ja BIOSista sitten tuulettimien ohjausmode PWM -> DC ja tätäkään ei välttämättä, jos emolla on järkeä sen verran, että ymmärtää vaihtaa tuon moden itse. :tup:
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Onko kenelläkään kokemusta miten nopeasti Fractalin asiakaspalvelu vastaa vai vastaako ollenkaan?

Vähän Jimmsilläkin jäi hommat kesken kun kyselin jatkokaapeleita noille tuulettimielle, niin tarjottiin väärää (neljä pinniä molemmissa päissä) ja kun tästä sanoin, niin chatti meni hiljaiseksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 576
Viestejä
4 166 813
Jäsenet
70 425
Uusin jäsen
Juhizi

Hinta.fi

Ylös Bottom