Fractal Design -kotelot

Niin, kysymys oli nimenomaan omaan, että mitä helvetti tuohon punaiseen kytkentään pitäisi laittaa, että tuon hubin pyörimisnopeutta saisi oikeasti järkevästi säädettyä? Tällä hetkellä se on kytkettynä juurikin kuten kuvasit, sillä seurauksella että kytketty tuuletin huutaa täysillä koko ajan.
Antaako SYS_FAN2 pwm signaalia? Hubi muuntaa pwm signaalin voltti ohjaukseksi 3pin tuulettimille. Eli jos pwm sanoo 80% 3pin liittimiin tulee ~10v.
2022-04-08_12-20-58.png


EDIT; tai jos säädät biosista kierrosluvun mukaan, pitää punaisella merkatussa liittimessä olla 4pin tuuletin.
 
Kytke se Fractalin kotelon tuuletin suoraan emolla ja vaihda Biossissa SYS-Fan2 tuulettimen säätö DC-modelle kun kotelon propelli on 3 pinninen. Voit säätää sitä jännitteellä. Näin kytkettynä hubi ei ole käytössä ollenkaan.
Ja kyllä kotelon mukana pitäisi tulla pwm-piuha.

Ja varmasti täältä löytyy sellaisiakin jotka tietää kuinka tuon hubin pitäisi toimia, sen verran suosittu kotelo kumminkin.
 
Kytke se Fractalin kotelon tuuletin suoraan emolla ja vaihda Biossissa SYS-Fan2 tuulettimen säätö DC-modelle kun kotelon propelli on 3 pinninen. Voit säätää sitä jännitteellä. Näin kytkettynä hubi ei ole käytössä ollenkaan.

Tämä on käytännössä nyt jo tilanne. Mitä nyt asiaa selvitin, niin ilmeisesti ainoa tapa millä tuon saisi oikeasti toimimaan, olisi kytkeä tuohon punaiseen paikkaan joku PWM -tuuletin, jonka RPM:ien perusteella sitten ohjataan koko hubin pyörimisnopeutta. Ilmeisesti voi kytkeä myös CPU cooleri hubiin ja kuunnella emon ulinaa puuttuvasta CPU tuulettimesta. Aivan vitun käsittämätön himmeli, enkä ymmärrä miksi hitossa näin tyyrissä kotelossa on näin paska systeemi. Kuten joku muutama sivu sitten mainitsikin, olisi kyllä parempi jos tätä saisi ostettua kokonaan ilman tuulettimia.

Ja kyllä kotelon mukana pitäisi tulla pwm-piuha.

Eipä tullut, ainoastaan nuo kuvassa vihreällä merkityt piuhat oli paketissa mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Niin toi SysFan2-johto pitäis kytkeä sinne emolevylle CPU-fan liitäntään tai vastaavaan jos nyt oikein tulkitsin kuvaa.
 
Niin toi SysFan2-johto pitäis kytkeä sinne emolevylle CPU-fan liitäntään tai vastaavaan jos nyt oikein tulkitsin kuvaa.

Joop, ilmeisesti tämän pitäisi onnistua. Silloin emokaan ei varmaan ulise. Olisi vaan kiva pystyä säätämään tuota kotelotuuletinta prossutuulettimesta itsenäisesti, mutta eipä se tällä vehkeellä onnistu.
 
Joop, ilmeisesti tämän pitäisi onnistua. Silloin emokaan ei varmaan ulise. Olisi vaan kiva pystyä säätämään tuota kotelotuuletinta prossutuulettimesta itsenäisesti, mutta eipä se tällä vehkeellä onnistu.
Kytke johonkin emolevyn toiseen PWM-porttiin? Fractalilla ovat tuon ilmeisesti tarkoittaneet että kaikki tuulettimet CPU-tuuletin mukaan lukien olis tuon kautta ja ne säätyis prosessorin mukaan.
 
Jos nyt oikein käsitin niin se mukana tullut pwm-piuha Sys-fan liittimeen (joko ykköseen tai kakkoseen)
Kotelon oma tuuletin tuonne hubin kolmepinniseen.
Ne sun laittamat Arctic P14 tuohon main/cpu liittimeen.

Tällöin emon pwm-ohjaus toimii Arcticien tiedon perusteella ja samalla säätää volteilla PekoniMuurin kuvanmukaiesti sitä 3-pinnistä takatuuletinta.
 
Jos nyt oikein käsitin niin se mukana tullut pwm-piuha Sys-fan liittimeen (joko ykköseen tai kakkoseen)
Kotelon oma tuuletin tuonne hubin kolmepinniseen.
Ne sun laittamat Arctic P14 tuohon main/cpu liittimeen.

Tällöin emon pwm-ohjaus toimii Arcticien tiedon perusteella ja samalla säätää volteilla PekoniMuurin kuvanmukaiesti sitä 3-pinnistä takatuuletinta.

Joo, tämä tuli itsellekin tuossa mieleen ja pitää kokeilla.
 
Auttakaahan urpoa. Ostin Meshify 2 -kopan, helvetin hyvä jne. Probleemina tuo Nexus-hubin säätö.

Heitin keulille kolme Arctic P14 PWM-tuuletinta, jotka on daisy chainissa kiinni SYS_FAN1:ssä ja kaikki toimii niin kuin pitää, näkyy RPM:t biossisa jne. Prossucooler (Fortis 5) tietysti kiinni CPU_FAN -liittimessä.

Ongelmana on tuo takana poistotuulettimena toimiva Fractalin oma tuuletin, joka on hubin kautta kiinni SYS_FAN2:ssa. Propelli pyörii kyllä, mutta tuntuu posottavan täysillä, eikä bios tunnista että SYS_FAN2:ssa olisi mitään.

Tutkiskelin manuaalia ja siellä on sinänsä selkeä kuva tuosta johdotuksesta. Näyttäisi, että minulta puuttuu tuo Main PWM - liitäntä, joka kertoo emolle missä mennään.

Piuhavedot kuvassa alla, vihreällä tehdyt kytkennät, punaisella tuo puuttuva ja todennäköisesti ongelman ydin.

tuulettimet.jpg


Kysymys kuuluukin, mitä ihmettä minun pitäisi tuohon punaiseen tyrkätä ja mihin toinen pää? Pitääkö mun nyt marssia PWM-piuhakauppaan ja ostaa joku tämmöinen piuha, koska kotelon mukana ei moista tullut? Olettaen että piuhakaupasta löytyy sopiva piuha, niin mihin laitan sen? Prossucoolerissa on ylimääräinen (uros) liitäntä splitissä (varmaankin toista prossucooleria varten jos sellaisen haluaa), voinko törkätä tuon vaan siihen? Tuntuu kyllä oudolta, että koteloa myytäisiin ilman kaikkia tarvittavia piuhoja tuuletuksen järkevään järjestämiseen.
Toi nyt vaan on yksinkertainen hub/jakaja joka ottaa siitä oikeamman puoleisesta liittimestä pwm signaalin sisään (voi kytkeä cpu fan tai sys fan tai sys fan2... liitäntään) ja jakaa sen kolmelle pwm 4-pin-liitännälle ja kuudelle 3-pin liitännälle. Se ei osaa mitenkään näyttää siihen kytkettyjen eri tuulettimien rpm lukemia (näyttää varmaan ensimmäiseen 4-pin liitäntään kytketyn tuulettimen rpm lukemaa), eikä osaa erikseen säätää eri tuulettimien nopeutta, kun kaikki säätyy tuon yhden sisääntulosignaalin mukaan.
Eli tuo on periaatteessa 1x4pin pwm signaali sisään + satavirta sisään ja sitten (dummy) ulostuloina on 3x4-pin ulostuloa + 6x3-pin ulostuloa, kuten tuo kuvakin jo näyttää.

Edit. noissa 3-pin liitännöissä se ehkä osaa alentaa jännitettä sen mukaan jos ja kun bioksesta säätää pwm-signaalilla vähemmän kierroksia siihen tuuletin liitäntään joka on tuohon hubiin kytketty.
@PekoniMuuri olikin jo tuohon vastannut, eli se osaa laskea jännitettä 3-pin tuuletinliitäntöihin.
 
Viimeksi muokattu:
Auttakaahan urpoa. Ostin Meshify 2 -kopan, helvetin hyvä jne. Probleemina tuo Nexus-hubin säätö.

Heitin keulille kolme Arctic P14 PWM-tuuletinta, jotka on daisy chainissa kiinni SYS_FAN1:ssä ja kaikki toimii niin kuin pitää, näkyy RPM:t biossisa jne. Prossucooler (Fortis 5) tietysti kiinni CPU_FAN -liittimessä.

Ongelmana on tuo takana poistotuulettimena toimiva Fractalin oma tuuletin, joka on hubin kautta kiinni SYS_FAN2:ssa. Propelli pyörii kyllä, mutta tuntuu posottavan täysillä, eikä bios tunnista että SYS_FAN2:ssa olisi mitään.

Tutkiskelin manuaalia ja siellä on sinänsä selkeä kuva tuosta johdotuksesta. Näyttäisi, että minulta puuttuu tuo Main PWM - liitäntä, joka kertoo emolle missä mennään.

Piuhavedot kuvassa alla, vihreällä tehdyt kytkennät, punaisella tuo puuttuva ja todennäköisesti ongelman ydin.

tuulettimet.jpg


Kysymys kuuluukin, mitä ihmettä minun pitäisi tuohon punaiseen tyrkätä ja mihin toinen pää? Pitääkö mun nyt marssia PWM-piuhakauppaan ja ostaa joku tämmöinen piuha, koska kotelon mukana ei moista tullut? Olettaen että piuhakaupasta löytyy sopiva piuha, niin mihin laitan sen? Prossucoolerissa on ylimääräinen (uros) liitäntä splitissä (varmaankin toista prossucooleria varten jos sellaisen haluaa), voinko törkätä tuon vaan siihen? Tuntuu kyllä oudolta, että koteloa myytäisiin ilman kaikkia tarvittavia piuhoja tuuletuksen järkevään järjestämiseen.

Mul on Meshify S2 koppa ja pistin prossujäähyn suoraan emolevyyn kiinni (CPU_Fan1), kolme etutuuletinta noihin kolmeen nelipinniseen liittimiin, jotka on ton punasella merkatun liittimen kavereina, vihreet liittimet Cha_Fan1 ja Sata-virtaliitin, taka- ja kattotuulettimet noihin kolmipinnisiin liittimiin, kuten sullakin on kuvassa takatuuletin. Mitään piuhoja en ostanut erikseen, mutta nyt en sano satavarmaksi, otinko jonkun piuhan omista varastoista vai oliko kaikki tarvittava myyntipakkauksessa. Olettaisin, että kopan mukana tuli kaikki tarvittava, mutta nyt en tosiaan ihan varmaksi sano.

Sellanen ongelma tän kopan mukana tuli, että emolevyn kiinnitysruuvit ei tahdo yltää kierteille asti. Pitää perehtyä näyttiksen vaihdon yhteydessä, missä vika. Ruuvit saa ehkä puoli kierrosta kierteilleen, mutta mitenkään tukevasti ne ei ole. Kaksi ruuvia näyttää olevan jo irronnut, kun lojuvat kopan lattialla...

Edit: S2 kopassa onkin hiukan eri näkönen tuo fan hub -->
PWM-hub.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Mul on Meshify S2 koppa ja pistin prossujäähyn suoraan emolevyyn kiinni (CPU_Fan1), kolme etutuuletinta noihin kolmeen nelipinniseen liittimiin, jotka on ton punasella merkatun liittimen kavereina, vihreet liittimet Cha_Fan1 ja Sata-virtaliitin, taka- ja kattotuulettimet noihin kolmipinnisiin liittimiin, kuten sullakin on kuvassa takatuuletin. Mitään piuhoja en ostanut erikseen, mutta nyt en sano satavarmaksi, otinko jonkun piuhan omista varastoista vai oliko kaikki tarvittava myyntipakkauksessa. Olettaisin, että kopan mukana tuli kaikki tarvittava, mutta nyt en tosiaan ihan varmaksi sano.

Sellanen ongelma tän kopan mukana tuli, että emolevyn kiinnitysruuvit ei tahdo yltää kierteille asti. Pitää perehtyä näyttiksen vaihdon yhteydessä, missä vika. Ruuvit saa ehkä puoli kierrosta kierteilleen, mutta mitenkään tukevasti ne ei ole. Kaksi ruuvia näyttää olevan jo irronnut, kun lojuvat kopan lattialla...
Itsellä sama kotelo mutta ei ole ollut mitään ongelmia emon kiinnitysruuvien kanssa. Kuinka lyhyitä ruuveja olet koittanut käyttää kun tuo ei kuullosta mitenkään normaalilta. Kyllä ne normaali ruuvit pitäisi mennä ainakin sen 2 kierrosta sisään.
 
Itsellä sama kotelo mutta ei ole ollut mitään ongelmia emon kiinnitysruuvien kanssa. Kuinka lyhyitä ruuveja olet koittanut käyttää kun tuo ei kuullosta mitenkään normaalilta. Kyllä ne normaali ruuvit pitäisi mennä ainakin sen 2 kierrosta sisään.

Tätä itsekin tuumin kasatessa, että kyllähän nuo ruuvit täytyy mennä ihan vähintään sen kierroksen verran, mielellään enemmänkin, jotta ovat tukevasti kiinni. Olin katsovinani, että ainoastaan yhdet ruuvit sopivat kierteille ja pidempiä en pusseista löytänyt. Pitää katsoa vielä uudestaan tässä joku ilta.

Väärät ruuvit ihan vakiomoka. 2,5" levyjen ruuvit menee melkein paikoilleen.

Mitä, minäkö olisin tehnyt mokan. Mahdotonta.... :D Pakko olla kotelossa vika ja pelkkää schaibaa myydään ja Fractal on susivalmistaja ja mitä muuta. Täytyy tosiaan tarkistaa nuo ruuvipussit, ettei vain olisi mennyt joku nippu epähuomiossa ohi. Kotelon niitä emostandeja en vaihtanut mihinkään, kun ne näytti olevan valmiiksi ATX-lovissa, niin tyrkkäsin vain emon paikkaan ja loput romut kii. Taitaa tästäkin episodista tulla yksi kappale lisää "Tyrimiset raudan kanssa" -osioon. :x3:
 
Tätä itsekin tuumin kasatessa, että kyllähän nuo ruuvit täytyy mennä ihan vähintään sen kierroksen verran, mielellään enemmänkin, jotta ovat tukevasti kiinni. Olin katsovinani, että ainoastaan yhdet ruuvit sopivat kierteille ja pidempiä en pusseista löytänyt. Pitää katsoa vielä uudestaan tässä joku ilta.



Mitä, minäkö olisin tehnyt mokan. Mahdotonta.... :D Pakko olla kotelossa vika ja pelkkää schaibaa myydään ja Fractal on susivalmistaja ja mitä muuta. Täytyy tosiaan tarkistaa nuo ruuvipussit, ettei vain olisi mennyt joku nippu epähuomiossa ohi. Kotelon niitä emostandeja en vaihtanut mihinkään, kun ne näytti olevan valmiiksi ATX-lovissa, niin tyrkkäsin vain emon paikkaan ja loput romut kii. Taitaa tästäkin episodista tulla yksi kappale lisää "Tyrimiset raudan kanssa" -osioon. :x3:

Äläs nyt, ei se mahdotonta ole että osa kotelon korokkeista on väärän korkuisia, jolloin se emolevy jäisi jostain kohdin liian koholle ruuvin reikiin nähden. Kyllä tehtailla virheitä tehdään halpojen osien kanssa, eikä kaikki ole aina millilleen kohdallaan.

Mulla oli yks kotelo jossa en saanut kaikkia korokepaloja mitenkään kohdalleen emolevyn kanssa, eikä se ollut omaa tyrimistä kun suurin osa oli selvästi linjassa, mutta ei kaikki. Joko emolevyn ruuvinrei'issä tai kotelon korokepaikoissa oli millin heittoja sen verran, että ei vaan saanut ihan kaikilla ruuveilla kiinni. Mutta 4-5 ruuvilla kun laittoi tiukasti kiinni, niin ei se emolevy vuosien kuluessa alas tullut, tai taipunut niin paljon että olisi hajonnut.

Voi olla aina omaa tyrimistä (ja yleensä on), mutta voi olla myös että jossain valmistuskustannuksiltaan senttien osissa, kuten korokepaloissa on valmistaja vaan tyrinyt hieman ;)
 
Vähän kyllä Meshify 2 Compactin laadussa sanomista. Jo uutena PSU shroudin toisesta peitelevystä lohkesi pala irti, kun oli niin tiukasti kiinni. Takuuseen tuli onneksi uusi osa hetkessä. Molemmat 140mm etutuulettimet tikittivät ja rohisivat, mutta korvasin ne heti omilla, paremmilla tuulettimilla. Nyt etupaneelin 3.5mm kuulokeportti lopetti toimintansa kokoaan. Osasin jo epäillä tuota, kun portti on aiemminkin ollut todella herkkä johdon asennosta. Redditistä löytyi myös valitusta samasta asiasta. Onneksi Fractalin tuki toimii kivuttomasti ja varaosat tulevat postitse nopeasti. Aiemmin ollut Define R4 ja 2 x Define Mini C:tä, enkä muista noissa olleen vastaavia ongelmia.
 
Omien kokemusten perusteella en ole vielä löytänyt Meshify 2 S kotelosta kummepia laadullisia vikoja, ihan laatukopalta vaikuttaa. Kuten ylempänä oli arvuuttelua, itse olin mokannut emon kiinnityksen suhteen ja tosiaan 2,5" levyjen kiinnitysruuvit oli emolevyn kiinnitysruuveina. Korokepalat olivat kaikkineen ihan oikeilla paikoilla ja riittävän saman korkuisia, että emo makasi ihan tukevasti korokepalojen päällä ja reijät sattuivat hyvin kohilleen. Ruuvit vaihtoon ja kovaa ajoa. :tup:
 
Itse ajattelin kokeilla kummalla etupaneelilla tulee hiljaisempi kokoonpano. Nyt osat define c kotelossa, mutta laitoin tilaukseen myös meshifyn etupaneelin kun ei kustantanut kuin 20e (postit tosin oli 15e). Tosin saa nähdä kauan menee että pääsee testaamaan kun odottelen yhä 5900x. Cooleriksi tulossa DH15 ja näyttiksenä Gigabyten gaming oc 3060ti. Lisäksi tuli todettua että eteen sai asennettua 2x140mm ja niiden väliin vielä 120mm tuulettimen. Alimpaan 140mm täytyi tehdä uudet reiät että sai kiinni, mutta jos olisi malli missä reiät 120mm mukaan (pyöreät mallit) niin ei olisi tarvinnut. Tuulettimet mallia P12 ja P14. Katon ajattelin pitää suljettuna.
Teitkö tuon etupaneelin vaihdon? Harkitten ite samaa.
 
Meshify C Mini - Dark TG mATX kotelo, meni meni sivulasi rikki. Otin lasia irti imuroidakseni koteloa ja vallan ilmeistä syytä, lasi pamahti tuhannen päreiksi ruuveja irroittaessa. Fractalin nettishopissa out-of-stock :( Mistä uusi lasi tilalle, olisiko jollain jäänyt sattumoisin nurkkiin moista lasia?

 
Nyt on todellakin kehujen paikka. Otin yhteyttä Fractalin tukeen ja he lupasivat lähetää uuden lasin free of charge. Erittäin hienoa toimintaa Fractalilta. Seuraavakin kotelo tulee varmasti ostettua samalta valmistajalta, arvostan :thumbsup:
 
Nyt on todellakin kehujen paikka. Otin yhteyttä Fractalin tukeen ja he lupasivat lähetää uuden lasin free of charge. Erittäin hienoa toimintaa Fractalilta. Seuraavakin kotelo tulee varmasti ostettua samalta valmistajalta, arvostan :thumbsup:
Aika hienoa toimintaa Fractalilta. :) Taitavat tietää että asiakaspalvelulla saadaan porukka pysymään heidän tuotteissaan. Tollasilla jutuilla mulle ainakin saadaan myytyä uutta tavaraa jossain kohtaa.
 
Puolison Meshify 2:n kattoritilä rämisee ja Fractalilta lähettivät uudet kiinnitysklipsit koko yläpaneelille. Paikallistin sen jälkeen vian kuitenkin toiseen paikkaan, eli itse metalliritilän kiinnikkeistä yksi puuttuu, joten ritilä on löysä. Pitäisi kehdata kysellä supportista uudestaan että mitäs nyt.
 
Olisko kellään kokemusta mahtuuko Define 7 Compact-koteloon NH-D15 (140mm) tai vastaavaa prossujäähyä? Muisteina 2x Trident Z rgb (44mm korkeat).
 
Olisko kellään kokemusta mahtuuko Define 7 Compact-koteloon NH-D15 (140mm) tai vastaavaa prossujäähyä? Muisteina 2x Trident Z rgb (44mm korkeat).

Etummainen tuuletin ei noilla muisteilla hyvin suurella todennäköisyydellä mahdu, mutta muuten kyllä. Itsellä on sama koppa ja jäähy, muistien korkeus käsittääkseni noin 34 mm. Etummainen tuuletin on ihan olemattomasti irti muisteista ja myös ihan olemattomasti irti kopan kyljestä, puhutaan varmaan millistä tai kahdesta kummallakin puolella. Pikkaisen alkoi nousta hikeä pintaan kun ensimmäistä kertaa mallailin tuota cooleria koppaan, mutta kyllä se sinne vain juuri ja juuri mahtui. Tai siis cooleri itsessään nyt meni hyvin, mutta etutuuletin juuri nosti hikeä. Nuo tuulettimethan tosiaan kiinnitetään rivastoihin niillä metalliklipseillä, niin löytyi tasan yksi väli siitä rivastosta johon saan tuulettimen kiinni niin että mahtui. Tuulettimen johto on myös jo pikkaisen kyseenalaisen ahtaalla muistien välissä.

Sellaisenaan ei tosiaan varmaankaan tule mahtumaan, toki jos laittaa tuulettimet pull-henkisesti rivastojen taakse niin sitten ei ongelmaa. En tosin tiedä kannattaako siinä kohtaa jo suosiolla katsella esim. NH-D15S -mallin suuntaan, tai vaihtoehtoisesti jonkun pienemmän coolerin kuten Scythe Fuma 2:n puoleen. Deepcoolin AK620 taitaa olla pikkaisen turhan nafti myös, kun ainakin io-techin artikkelin mukaan yhteensopivuutta tarjotaan 43 mm korkeille muistikammoille - en tiedä sitten saisiko etutuuletinta nostamalla juuri ja juuri mahtumaan, varmaan kovin tiukoille menee.

Edit: ja NH-D15:n korkeushan on tosiaan 160 cm rivaston osalta ja 165 cm tuulettimella - ei tuo 140 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on Define 7 Compactissa NHU14S, mikä on 165mm korkea tuulettimen kanssa ja ilman. Tuuletin istuu niin alhaalla kuin emolevyn komponentit sallii. Tuulettimen yläosa on tällöin samalla korkeudella jäähdytinsiilin yläosan kanssa, vapaata tilaa sivupaneeliin jää noin 5mm. Tuuletin peittää alleen emon ensimmäisen muistislotin, joka onneksi on tyhjä kahdella muistikammalla. Jos haluaisin muistikamman ensimmäiseen slottiin, olisi tuuletin vaihdettava pienempään.
 
Rakentelin uuden kokoonpanon Fractal Torrent Compact koteloon, joka on aika ylivoimainen ilmajäähdytykseen. CPU ja GPU lämpötilat pysyvät erittäin alhaisina sekä duuneissa että pelatessa. Kotelon ainoa miinuspuoli on kaapelienhallinta, johon joutui käyttämään tuntikausia. Käytössä Cablemod extensionkaapelit, huomattavasti helpompaa mikäli käyttää virtalähteestä suoria kaapleleita ilman jatkoja.

- Prosessorijäähy Noctua Chromax NH-U12A
- Tuulettimina edessä Fractalin 2x180mm
- Pohjassa Noctua Chromax 2x120mm
- Prosessori AMD Ryzen 3700X
- Näytönohjain Asus RTX 3080 Strix.

Kotelo -ja näytönohjaimen tuulettimet erittäin alhaisilla kierroksilla, joten kokoonpano on myös hiljainen. Cinebench CPU lämpötila 56, Elden Ring kaikki asetukset tapissa 3840 x 1600 resolla GPU lämmöt 55-60. Edellinen kokoonpano Lian Li Dynamic O11 Mini, jossa 9 tuuletinta ja lämpötilat huomattavasti korkeammat. Suositus mikäli viitsii hieman panostaa kaapelienhallintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vittu kun menee välillä hermo kun Define R4:ssa se pohjan kiinteä hdd-teline resonoi. Tehnyt sitä ennenkin ja nyt tuli taas nyrkilä konetta hakattua tuon takia. Siinä kaksi Samsun 1Tb hdd;tä, ylimmässä ja sitten toisiksi alimassa kelkassa.

Crystalin mukaan levyissä ei vieläkää vikaa eli niiden ei pitäisi värinää aiheuttaa. Hdd-telinettä kun koskettelee niin resona laantuu, mutta vaikka yrittää jotain vaimentavaa tunkea strategisesti "painamaan" tms sitä on vaikea saada tuota resonanssia pois.

edit. Tässä vaiheessa poropietarikorjaus, käsipainoista about 1kg tms painoinen painolevy siihen päälle latteelleen. Pitää vaan muistaa että jos siirtää koteloa niin pitää muistaa tuo, voi muuten vähän kolistella siellä vääriin paikkoihin...
 
Viimeksi muokattu:
Vittu kun menee välillä hermo kun Define R4:ssa se pohjan kiinteä hdd-teline resonoi. Tehnyt sitä ennenkin ja nyt tuli taas nyrkilä konetta hakattua tuon takia. Siinä kaksi Samsun 1Tb hdd;tä, ylimmässä ja sitten toisiksi alimassa kelkassa.

Crystalin mukaan levyissä ei vieläkää vikaa eli niiden ei pitäisi värinää aiheuttaa. Hdd-telinettä kun koskettelee niin resona laantuu, mutta vaikka yrittää jotain vaimentavaa tunkea strategisesti "painamaan" tms sitä on vaikea saada tuota resonanssia pois.

edit. Tässä vaiheessa poropietarikorjaus, käsipainoista about 1kg tms painoinen painolevy siihen päälle latteelleen. Pitää vaan muistaa että jos siirtää koteloa niin pitää muistaa tuo, voi muuten vähän kolistella siellä vääriin paikkoihin...
Define R4 jäi itselläkin mieleen resonoivana kotelona. Jos ei kovalevy, niin sitten tuulettimet aiheuttivat huminoita, jotka lakkasivat, kun kädellä painoi koteloa. Onneksi SSD-levyt eivät nykyään ole enää kalliita ja tuulettimet voi laittaa kumitapeilla kiinni. Itsellä mahtuu kaikki tarvittava 2 x 1TB NVME -levylle, niin on mukavaa, kun ei tarvitse edes johtoja niille :D
 
R2 -> R4 kun aikoinaan siirryin kiinnitin huomiota myöskin resonointiin kovojen kanssa. Olin samalla juuri ostanut huikean 500GB SSD:n entisen 120GB:n tilalle, joten HDD-kovo oli enää pelkkänä mediasäilönä, niin päätin hankkia ulkoisen kovon ja siirtää mediat sinne, ja sisäisen HDD:n nappasin irti backup-levyksi. Muuten tuo R4 oli kyllä aivan loistava kotelo, josta mielestäni R5 otti takapakkia.
 
Tyhmä kysymys, miksi tuo jäähy eikä vaikka NH-D15, jos haetaan mahdollisimman tehokasta ilmajäähdytystä? :hmm:

Koska NH-U12A on jäähdytykseltään lähes yhtä hyvä eikä täytä koko koteloa. Enemmän tilaa ilmankierrolle. Sopii myös buildin kokonaisuuteen paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko kellään kokemusta mahtuuko Define 7 Compact-koteloon NH-D15 (140mm) tai vastaavaa prossujäähyä? Muisteina 2x Trident Z rgb (44mm korkeat).
Ootko miettinyt Arctic Liquid Freezer ii 240mm? Itsellä tuo samassa kopassa. Tulee samalla lämmönpoistoa kopasta.

Omassa kopassa näyttis on vertikaalisesti asennettu, ja ilman liikkumiselle ei ole juuri esteitä. Noctua NH-D15 hinnalla saa koko kopan ilmanvaihtoa paremmaksi, ja jäähynä tuo on erinomainen. Ja jäähdytysteho samaa luokkaa kuin em. NH-D15. Tuon asentaminen on helppoa kuin makkaran syöminen.

 
Viimeksi muokattu:
Noi varmaan sitten R:iä meluisempia kun ei ole umpinaisuutta? Ainakin siis propellien kanssa.
 
Olisiko järkevämpää pistää Define R6:ssa kattotuulettimet puhaltamaan sisään vai ulos? Ajattelin jos laittaisi eteen ja ylös 3x 120mm kumpaankin. Tuntuu loogiselta että edestä imetään viileätä ilmaa sisään, mutta katon osalta en ole ihan varma. Kuuma ilmahan kohoaa, mutta ylipaine raa'alla tuuletinvoimalla voisi toimia kanssa (takaa ja alta pääsisi ilma edelleen poistumaan), vai kuinka?

Ropellit olisi Arcticin P12:sia jotka on nyt Jimssillä ihan kivassa alessa: ARCTIC P12 PWM PST, 120mm PWM-laitetuuletin, valkoinen/läpikuultava (Tarjous! Norm. 7,50€) - 5,90€
 
Olisiko järkevämpää pistää Define R6:ssa kattotuulettimet puhaltamaan sisään vai ulos? Ajattelin jos laittaisi eteen ja ylös 3x 120mm kumpaankin. Tuntuu loogiselta että edestä imetään viileätä ilmaa sisään, mutta katon osalta en ole ihan varma. Kuuma ilmahan kohoaa, mutta ylipaine raa'alla tuuletinvoimalla voisi toimia kanssa (takaa ja alta pääsisi ilma edelleen poistumaan), vai kuinka?

Henk.koht. suositus olisi laittaa kotelotuulettimet puhaltamaan lämmintä ilmaa sekä katosta että takaseinästä ulos. Jos haluaa koittaa saada koteloon ylipainetta, niin säätää tuuletinprofiileita niin, että etupaneelin tuulettimet pyörivät kovempaa kuin poistoilmapuhaltimet. Tiedä sitten, onko tästä sen suuremmin hyötyä, mutta ajatuksena tuntuu kivalta ja onhan noita tuulettimia mukava ohjailla millon mitenkin ja kikkailla lämpöjen ja melutasojen kanssa. :) Väkisellä ei minusta kannata alkaa painamaan lämmintä ilmaa alas. Siinä menee energiaa ihan hukkaan, kun taistellaan fysiikan lakeja vastaan, eikä minusta saavuteta minkäänlaista hyötyä jäähdytyksen kannalta.
 
Olisiko järkevämpää pistää Define R6:ssa kattotuulettimet puhaltamaan sisään vai ulos? Ajattelin jos laittaisi eteen ja ylös 3x 120mm kumpaankin. Tuntuu loogiselta että edestä imetään viileätä ilmaa sisään, mutta katon osalta en ole ihan varma. Kuuma ilmahan kohoaa, mutta ylipaine raa'alla tuuletinvoimalla voisi toimia kanssa (takaa ja alta pääsisi ilma edelleen poistumaan), vai kuinka?

Ropellit olisi Arcticin P12:sia jotka on nyt Jimssillä ihan kivassa alessa: ARCTIC P12 PWM PST, 120mm PWM-laitetuuletin, valkoinen/läpikuultava (Tarjous! Norm. 7,50€) - 5,90€
Ei nyt varsinaisesti vastaa kysymykseesi, mutta heitän tähän omat pari penniä.

Mulla oli R6 aikasemmin 2x 140mm työntämässä sisään ilmaa ja poistossa kanssa 2x 140mm. Sitten poistin toisen noista poisto propelleista kun se alko ääntämään ja laitoin tuon kattopanelin kiini. Prossun lämmöt näytti tippuvan pari astetta, niin epäilen että se katon tuuletin jotenkin häiritti NH-D15 ilman virtausta. Se pois otettu propelli oli katossa ihan takana. :hmm: Ääni sen sijaan tippu reilusti, kun kattopaneli on kiini. Joskus näköjään vähempi on parempi.
 

Hieno uutuus kyllä. Hauska idea piilottaa noita 5.25" paikkoja eteen.
 
Onko kukaan tilannut tai joutunut tilamaan osia Fractal Designin supportin kautta?? Onko miten tullut perille? Kun ostin muutama kuukausi sitten Meshify 2 Compact Dark Tint lasi paneelilla. Mutta tekis miel kanssa metallinen kylkipaneeli hommata.
 
Onko kukaan tilannut tai joutunut tilamaan osia Fractal Designin supportin kautta?? Onko miten tullut perille? Kun ostin muutama kuukausi sitten Meshify 2 Compact Dark Tint lasi paneelilla. Mutta tekis miel kanssa metallinen kylkipaneeli hommata.
Itse tiedustelin samaista asiaa kuukausi sitten (metallipaneeli Torrentiin) ja vastasivat joskus tulevaisuudessa ehkä kenties mahdollisesti olevan varaosakauppa tulossa erikseen, mutta ei mitään aika-arviota.

Kysyin sitten voisiko paneelin ostaa muuten vaan erikseen ja sanoivat nykyisten varaosien olevan pelkästään takuuvaihtoja varten, ei myyntiin.

Jos onnistut paremmalla tuurilla hankkimaan paneeleja niin kerro toki, kiinnostaisi itseäkin.
 
Vihdoin rupesin tuota konetta kasaamaan kun viime viikolla sain loputkin osat niin taisi olla virhe hommata tuo Torrent compact, eikä varmaan ketään yllätä että kaapeleiden vetely on aikamoista hommaa tuossa.
 
Rento mutta rimpula Focus G on näköjään saanut päivityksen Focus 2:n muodossa. Hienoa että vielä on koteloita ilman ärsyttävää virtalähdeshroudia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom