Fractal Design -kotelot

Alemman fanin voi toki laittaa ulkopuolelle pull-moodiin, mutta sitten joutuu tinkimään pölynsuodatuksesta.
 
Totta, moneen junaan on. Itse voisin olla kiinnostunut Torrentin Nano-versiosta [...]

Mini tai jopa mainittu Nano Torrent voisi olla kanssa todella mielenkiintoinen, varsinkin jos ropeleina kunnolliset 92mm tuulettimet. Ei muuta kuin vetovalikosta Product suggestions ja toivotaan parasta.

 
Siirsinpähän rojut Phanteks P300A -> Meshify 2 Compactiin. On kyllä mukava palata takaisin Fractal Designiin ja huomaa, että on eri hintaluokan kotelo. Paljon hyviä ominaisuuksia ja modulaarisuus on kyllä viety aivan uudelle tasolle. Kaapelinhallinta on helppoa ja osille ja työskentelylle on hyvin tilaa.

Alkuperäinen tuuletinkonfiguraatiokin on varmasti riittävä järeämmällekin kokoonpanolle. Kolme asiallista tuuletinta tuli kotelon mukana. Päätin kuitenkin laittaa omat tuulettimet eli 3 x Be Quiet! Silent Wings 3 120mm eteen ja yksi Pure Wings 2 120mm taakse. Staattinen paine on ainakin omien aiempien testien perusteella erittäin hyödyllinen ominaisuus etupaneelin kohdalla ja siinä Silent Wingsit ovat selvästi parempia kuin Pure Wingsit tai mukana tulleet Fractalit. Lisäksi positiivisen paineen ansiosta ilmaa ulostuu kyllä vähän joka puolelta, eli myös näyttiksen vierestä takaa ja katosta, eikä kattotuulettimelle tunnu olevan tarvetta. Takatuuletin pyörii kiinteästi 1000RPM, kaksi alempaa etutuuletinta 900RPM ja ylin etutuuletin 800RPM. Kone on miellyttävän hiljainen ja tuulettimia ei tarvitse ajaa yhtä kovaa kuin Phanteksissa. Kolmas etutuuletin auttaa kivasti.

Aloin miettimään, onko pölynsuodatinta ollenkaan tarpeellista pitää edessä? Etupaneeli on äkkiseltään katsottuna ihan samanlaista Mesh-verkkoa kuin Phanteksissa, enkä koskaan kokenut sitä ongelmaksi. Verkko on helppo imuroida, pysäyttää isoimmat pölypallot ja karvat ja sähköisellä paineilmapuhaltimella puhdistaa koneen sisältä vaikka kuinka usein. Erittäin näppärä kylkipaneelien avaus helpottaa vielä tuossa. Nyt ilman pölynsuodatinta BFV:ssä prossun lämmöt olivat noin 60-63C ja näyttiksen 70C, eli Phanteksista tultiin yli 5 astetta prossun osalta alas ja näyttiksen kohdalla pari. Prossuna on melko virtasyöppö Intel i7-11700F ja näyttiksenä kellotettu RTX 3060 Ti.

Pari miinustakin löytyi. Taaemman emolevyn alla olevan läpiviennin käyttö vaati virtalähteen siirtämisen hetkeksi sivuun. Vasta sitten sain liittimet mahtumaan läpi ja virtalähteen takaisin. Lisäksi PSU shroudin toisesta peitelevystä napsahti pala irti manuaalin ohjeiden mukaan varovasti irroittaessa. Ei hyvä. Onneksi pysyy paikallaan vielä ja on vain pieni kosmeettinen haitta, mutta kyselin jo Fractalilta uutta. Kuitenkin lopulta aika pieniä ongelmia ja kokonaisuutena pirun hyvä kotelo. Melko hintavakin oli, mutta jos vihdoin olisi kotelo, jota ei tee heti mieli vaihtaa. Nyt on tullut vaihdeltua jatkuvasti, kun joko on tullut konetta päivittäessä ilmanvaihto ongelmaksi tai muuten vain alkanut ärsyttämään jotkut asiat. Harrastus se tämäkin on :whistling:

Light Tint -lasin takaa ledit tosiaan eivät näy ihan yhtä kirkkaasti kuin kuvassa. Oli pakko laittaa yksi RGB-nauha kattoon, niin on mukava tunnelmavalaistus. Kaapeleita tulee varmaan vielä siistittyä hieman lisää.

1639685113295.png
 
Viimeksi muokattu:
Siirsinpähän rojut Phanteks P300A -> Meshify 2 Compactiin. On kyllä mukava palata takaisin Fractal Designiin ja huomaa, että on eri hintaluokan kotelo. Paljon hyviä ominaisuuksia ja modulaarisuus on kyllä viety aivan uudelle tasolle. Kaapelinhallinta on helppoa ja osille ja työskentelylle on hyvin tilaa.

Alkuperäinen tuuletinkonfiguraatiokin on varmasti riittävä järeämmällekin kokoonpanolle. Kolme asiallista tuuletinta tuli kotelon mukana. Päätin kuitenkin laittaa omat tuulettimet eli 3 x Be Quiet! Silent Wings 3 120mm eteen ja yksi Pure Wings 2 120mm taakse. Staattinen paine on ainakin omien aiempien testien perusteella erittäin hyödyllinen ominaisuus etupaneelin kohdalla ja siinä Silent Wingsit ovat selvästi parempia kuin Pure Wingsit tai mukana tulleet Fractalit. Lisäksi positiivisen paineen ansiosta ilmaa ulostuu kyllä vähän joka puolelta, eli myös näyttiksen vierestä takaa ja katosta, eikä kattotuulettimelle tunnu olevan tarvetta. Takatuuletin pyörii kiinteästi 1000RPM, kaksi alempaa etutuuletinta 900RPM ja ylin etutuuletin 800RPM. Kone on miellyttävän hiljainen ja tuulettimia ei tarvitse ajaa yhtä kovaa kuin Phanteksissa. Kolmas etutuuletin auttaa kivasti.

Aloin miettimään, onko pölynsuodatinta ollenkaan tarpeellista pitää edessä? Etupaneeli on äkkiseltään katsottuna ihan samanlaista Mesh-verkkoa kuin Phanteksissa, enkä koskaan kokenut sitä ongelmaksi. Verkko on helppo imuroida, pysäyttää isoimmat pölypallot ja karvat ja sähköisellä paineilmapuhaltimella puhdistaa koneen sisältä vaikka kuinka usein. Erittäin näppärä kylkipaneelien avaus helpottaa vielä tuossa. Nyt ilman pölynsuodatinta BFV:ssä prossun lämmöt olivat noin 60-63C ja näyttiksen 70C, eli Phanteksista tultiin yli 5 astetta prossun osalta alas ja näyttiksen kohdalla pari. Prossuna on melko virtasyöppö Intel i7-11700F ja näyttiksenä kellotettu RTX 3060 Ti.

Pari miinustakin löytyi. Taaemman emolevyn alla olevan läpiviennin käyttö vaati virtalähteen siirtämisen hetkeksi sivuun. Vasta sitten sain liittimet mahtumaan läpi ja virtalähteen takaisin. Lisäksi PSU shroudin toisesta peitelevystä napsahti pala irti manuaalin ohjeiden mukaan varovasti irroittaessa. Ei hyvä. Onneksi pysyy paikallaan vielä ja on vain pieni kosmeettinen haitta, mutta kyselin jo Fractalilta uutta. Kuitenkin lopulta aika pieniä ongelmia ja kokonaisuutena pirun hyvä kotelo. Melko hintavakin oli, mutta jos vihdoin olisi kotelo, jota ei tee heti mieli vaihtaa. Nyt on tullut vaihdeltua jatkuvasti, kun joko on tullut konetta päivittäessä ilmanvaihto ongelmaksi tai muuten vain alkanut ärsyttämään jotkut asiat. Harrastus se tämäkin on :whistling:

Light Tint -lasin takaa ledit tosiaan eivät näy ihan yhtä kirkkaasti kuin kuvassa. Oli pakko laittaa yksi RGB-nauha kattoon, niin on mukava tunnelmavalaistus. Kaapeleita tulee varmaan vielä siistittyä hieman lisää.

1639685113295.png
Etutuulettimien suodatin. Eilen juuri putsasin, kyllä oli pölyä. Suosittelen ehdottomasti pitämään paikallaan. Itse otin katosta suodattimen pois et 240 aio pääsee puhaltaa ulos. Oli kyllä pölyä kertynyt jäähdytykseen, et onko sit tullut ylhäältä vai jostain muualta. Mulla orkkis puhaltimet + alhaalla yksi noktua. Psu suojat paikallaan.
 
Etutuulettimien suodatin. Eilen juuri putsasin, kyllä oli pölyä. Suosittelen ehdottomasti pitämään paikallaan. Itse otin katosta suodattimen pois et 240 aio pääsee puhaltaa ulos. Oli kyllä pölyä kertynyt jäähdytykseen, et onko sit tullut ylhäältä vai jostain muualta. Mulla orkkis puhaltimet + alhaalla yksi noktua. Psu suojat paikallaan.
Phanteksiin ja säännölliseen siivoukseen tottuneena käytän vielä toistaiseksi ilman pölynsuodatinta. Kone on kuitenkin hieman nostettuna lattialta ja sähköisellä paineilmapuhaltimella putsaa koneen minuutissa sisältä. Nyt kotelon sisällä ei näytä vielä olevan kuin pieni määrä hienoa pölyä PSU shroudin päällä, mutta etupaneelin verkko on jo napannut vaikka mitä pölypalloja ja karvoja. Katossa suodatin saa olla, kun sillä ei ole lämpöihin vaikutusta, eikä katossa olekaan tuulettimia.

Nyt on enemmän ehtinyt pelailemaan tämän kopan kanssa ja lämmöt ovat vain huikeat. Näyttiksen tuuletinkäyrää pääsi jo säätämään loivemmaksi ja sen tuulettimet ottavat nyt korkeintaan 1500RPM kierroksia. Silti parin tunnin raskaassa pelisessiossa kellot tapissa sen lämmöt asettuivat 70-71C paikkeille. Prossukin käy Intelin 8-ytimiseksi kiukaaksi oikein viileänä. Ei onneksi tarvinnut hankkia mitään jättikokoista koteloa paremman jäähdytyksen takia. Gamers Nexuksen testejä katsoessa oli jo melkein huoli, että lämmöt ovat samat tai jopa huonommat kuin Phanteksissa, mutta huolet oli turhia.

Fractal Design lupasi lähettää uuden PSU shroudin peitelevyn vanhan halkeamisen takia, eli sekin hoitunee kuntoon. Tuli myös kokeiltua eri tuuletinkokoonpanoja ja alkuperäisiä tuulettimia. Molemmat kotelon mukana tulleet 140mm-tuulettimet pitivät kaikkea kihinän, tikityksen ja rätinän välillä! Ei hyvä. Muutenkaan 2 x 140mm edessä ei tuntunut pärjäävän 3 x 120mm -kokoonpanolle jäähdytystehon ja melun suhteen millään, vaikka kokeilin myös Be Quietin 140mm flektejä. Toki nuo 120mm -tuulettimet olivat ns. kallista high end -luokkaa ja molemmat kokeillut 140mm -tuulettimet halvempia perusmalleja.
 
Nuo fractalin 140mm tuulettimet on täysin susia. Sen takia se pärjäsi niin huonosti gamers nexuksen testissä. Tosin hyvinhän pärjäsi siinä "standard fan" testissä jossa jokaisella kopalla oli samat noctuan tuulettimet samoilla paikoilla. Mutta eipä sekään täysin ideallinen tapa testata ole.

Testailin myös 2x 140mm vs 3x 120mm edessä ja minä sain päinvastaisen tuloksen eli 2x 140mm voitti hieman lämmöissä. 140mm oli Noctuan NF-A14, 120mm Noctuan NF-A12x25. Eli molemmat edustaa hyvin lähelle parasta mitä niiden kokoluokkaan sai. Vähän jännä miten saatiin eri tulokset, ehkä näytönohjaimen pituus tuohon vaikuttaa, mun 3080 ti tuf on 30cm eli 3cm pidempi kuin sinun 3060 ti dual(Nvm olikin 3070 dual koneessa testihetkellä 4kk sitten). Minulla on siis myös juuri sama Meshify 2 Compact kotelo.

Tosin enpä ehtinyt tehdä hirveän hyvää vertailua, palautin Noctuan NF-A12x25 tuulettimet samalla reissulla kun ostin korvaavat 2xNF-A14. Tarkoituksena jossain välissä ostaa 3kpl Phanteksin t30-120 tuulettimia eteen ja testata vielä tarkemmin et kumpi konfiguraatio voittaa. En kyllä noita Noctuan NF-A14 tuulettimia suosittele tähän koppaan, kun ne resonoi niin helposti. Helposti toki biossista sääti manuaalisen curven jossa ei resonoinnit kuulunut. Jos vielä nuo Phanteksin t30-120 häivää paremmalla testillä noctuoille niin pitänee laittaa taakse ja kattoon Phanteksit. Nuohan on nykyään 120mm tuulettimien kuninkaat hiljaisuudessa ja tehoissa.
Okei, mielenkiintoista. Omalla kohdalla 3 x 120mm vei ylivoimaisen voiton, kun otti kokoonpanon hiljaisuuden lämpöjen ohella huomioon. Periaatteessa olisi hauska kokeilla vielä 2 x 140mm versiota noista Silent Wingseistä, mutta ei viitsi maksaa melkein 30€ kpl tuulettimista, jos eivät pärjääkään 3 x 120mm kokoonpanolle. Netissä pari juttua tuli vastaan, joissa 140mm tuulettimet aiheuttivat turbulenssin takia ylimääräisiä ääniä. Ilmeisesti metallirunkoa tulee peittämään hieman lapoja. Phanteks P300A:ssa tämä oli oikeasti paha ongelma.
 
Mielenkiintoinen havainto, että tosiaan cpu cooleri korkeimmilla kierroksilla nostaa muiden komponenttien lämpötiloja.

Define Compact 7, etupaneelin pölysuodatin poistettu
Edessä 3 x Arctic P12 @ 1200rpm
Pohjassa 1 x Arctic P12 @ 1200rpm
Takana 1 x Arctic P12 @ 1200rpm

Testinä 90min sessio RDR2:sta.

Cpu cooleri Noctua U14S @ 500rpmCpu cooleri Noctua U14S @ 1000rpm
Muistikammat44C48C
SSD57C63C
GPU69C71C
GPU coolerin RPM37%40%
 
Mielenkiintoinen havainto, että tosiaan cpu cooleri korkeimmilla kierroksilla nostaa muiden komponenttien lämpötiloja.

Define Compact 7, etupaneelin pölysuodatin poistettu
Edessä 3 x Arctic P12 @ 1200rpm
Pohjassa 1 x Arctic P12 @ 1200rpm
Takana 1 x Arctic P12 @ 1200rpm

Testinä 90min sessio RDR2:sta.
Samasta ongelmasta kärsi Phanteks P300A. Ja siinä puhuttiin tasan 10 asteen erosta näytönohjaimen lämmöissä, kun sääteli prossun jäähdytystä. Jotenkin prossun jäähdytys sotki näyttiksen ilmavirran täysin tai vei siltä viileän ilman itselleen. Nykyisessä Meshify 2 Compactissa en havainnut vastaavaa ongelmaa.

Auttaako pohjatuuletin lämpöihin yhtään? Itse sovittelin jo yhtä 120mm-tuuletinta sinne, mutta ei äkkiseltään tuntunut vaikuttavan näyttikseen mitenkään. Pölynsuodatin edessä vaikuttaa kyllä lämpöihin yllättävän monella asteella. Mielellään sen pitäisi kiinni, mutta toisaalta ei säännöllinen puhdistaminen paha homma ole, jos haluaa lämmöt oikein alas. Täytyy seurailla pölyn kertymistä.
 
Eipä se pohjassa oleva yksi tuuletin paljoa koko paletissa paina, kun pohjassa on pölysuodatan paikallaan. Etupaneelin pölysuodattimien poisto tosiaan laski lämpöjä viitisen astetta. Tässä kopassa kun etupaneelin ilmanotto on surkea, semmoset kapeat pystyaukot molemmilla puolilla.
 
Eipä se pohjassa oleva yksi tuuletin paljoa koko paletissa paina, kun pohjassa on pölysuodatan paikallaan. Etupaneelin pölysuodattimien poisto tosiaan laski lämpöjä viitisen astetta. Tässä kopassa kun etupaneelin ilmanotto on surkea, semmoset kapeat pystyaukot molemmilla puolilla.

Niin no haittaako ne 5 astetta jos se ei näy tehoissa ollenkaan? Cpu tuskin thermal throttlettaa eikä gpu:takaan kiinnosta onko siellä 60 vai 65C.
 
Niin no haittaako ne 5 astetta jos se ei näy tehoissa ollenkaan? Cpu tuskin thermal throttlettaa eikä gpu:takaan kiinnosta onko siellä 60 vai 65C.
Nimenomaan. Ja pölyiset tuuletinlavat ei kuljeta ilmaa yhtä hyvin kuin sileät, eli lopputulos on aika yhtä tyhjän kanssa.
 
Infy sanoi:
Compact 7 kotelosta poistin etupaneelin pölysuodattimet, pelilämmöt laski ihan mukavasti:


SSD59C53C
Emolevy48C43C
Muistikapula 152C50C
Muistikapula 254C
50C
GPU74C72C
GPU hotspot92C90C
GPU fan pwm48%40%

Radeon 6800XT, Ryzen 3700X, 5 x Arctic P12 @ 1250rpm, kolme edessä, yksi takana ja yksi pohjassa.

Itse tykkään viileämmästä ja hiljaisemmasta koneesta. Pölystä, jota ei kotelon sisään ole puolessa vuodessa edes kertynyt nimeksi, pääsee parissa minuutissa eroon paineilmalla.
 
Miten R6 kotelosta pitäisi saada se katon tuuletuskolon ritiläosa irti siitä metallilevystä? Onko siinä joku lukitusmekanismi kun ohjeläpyskän kuvien mukaan lähtee irti ottamalla mutta ei vaan irtoa vaikka miten revin.
 
Miten R6 kotelosta pitäisi saada se katon tuuletuskolon ritiläosa irti siitä metallilevystä? Onko siinä joku lukitusmekanismi kun ohjeläpyskän kuvien mukaan lähtee irti ottamalla mutta ei vaan irtoa vaikka miten revin.
Ei ole mekanismia, tiukasti on tosin kiinni. Esim meisselillä vähän nurkasta varovasti niin lähtee hyvin.
 
Miten R6 kotelosta pitäisi saada se katon tuuletuskolon ritiläosa irti siitä metallilevystä? Onko siinä joku lukitusmekanismi kun ohjeläpyskän kuvien mukaan lähtee irti ottamalla mutta ei vaan irtoa vaikka miten revin.
Siinä metallissa on "klipsut"

Edit: Niinkun yllä mainittiin, niin se on tiukasti kiini ja meisselillä joutuu avittamaan että irtoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Saako Fractal Define 7 compactista ilmakierroltaan hyvän jos runttaa 3 tuuletinta eteen ja 1 taakse? Onko kellään kokemuksia? Vs. esim. meshify kopat.
 
Saako Fractal Define 7 compactista ilmakierroltaan hyvän jos runttaa 3 tuuletinta eteen ja 1 taakse? Onko kellään kokemuksia? Vs. esim. meshify kopat.
Hyvää on vaikea määritellä. Ilmankierto on melko varmasti riittävä, ellei osat ole ihan markkinoiden pahimpia virtasyöppöjä ja kiukaita. Mutta silti ilmankierto on huono verrattuna paremmin hengittäviin koteloihin. Eli käytännössä hiljaisuutta ja mahdollisimman alhaisia lämpöjä tavoitellessa tuo ei ole hyvä valinta. Define Mini C:ssä tuskailin umpinaisen etupaneelin kanssa. Tungin kotelon aivan täyteen tuulettimia ja melutaso oli jo niin kova, että äänieristyksien hyöty meni siinä. Silti aina lämmöt ja melu laski merkittävästi, kun otti vain etupaneelin irti.

Nykyinen Meshify 2 Compact on viileä ja siitä saa myös hyvin hiljaisen kokoonpanon, kunhan prossun ja näyttiksen jäähyillä on tarpeeksi massaa. 3 x 120mm tuuletinta edessä ja yksi takana tuntuu toimivan erinomaisesti. Oma kokoonpano on nyt niin hiljainen, etten ole aiemmin tajunnutkaan näyttiksen coil whinen olevan melko kuuluvaa. Ihan pirun tyytyväinen tähän koteloon. Päädyin vielä käyttämään tätä ilman etupaneelin pölysuojaa, niin sai lämpöjä pykälää alemmas. Tukka-Stevekin aikanaan totesi, ettei "ultra-fine mesh" -etupaneelin kanssa pölynsuoja välttämättä ole tarpeellinen, vaan sitä käyttämällä olisi periaatteessa kaksi suodatinta päällekkäin. Etupaneeli kerää isoimmat karvat ja pölypallerot ja on helppo imuroida ja kerran kuussa paineilmaa koneen sisuksiin. Aiemman Definen kanssa en kyllä olisi tehnyt niin, kun siinä ei ollut mitään ritilää keräämässä pölyä, vaan aukot sivuilla.
 
Nimenomaan hiljaisuutta tavoitellessa Definet ovat parhaita markkinoilla olevia koteloita. Tulisin Meshifyn kanssa hulluksi oman näyttiksen coil whinen kanssa, kun taas Definessä siitä ei kuulu inahdustakaan, kuten ei muistakaan kotelon tuulettimista. Toki kolikon kääntöpuoli on muutaman asteen kovemmat lämmöt, mutta itse otan aina mielummin lämmöt kuin metelin. Ei mulla ole mekaanisia levyjäkään enää yhtään.

Eikä sillä oikeasti pitkässä juoksussa ole mitään merkitystä ajatko prossua 75 vai 70 asteessa.
 
Nimenomaan hiljaisuutta tavoitellessa Definet ovat parhaita markkinoilla olevia koteloita. Tulisin Meshifyn kanssa hulluksi oman näyttiksen coil whinen kanssa, kun taas Definessä siitä ei kuulu inahdustakaan, kuten ei muistakaan kotelon tuulettimista. Toki kolikon kääntöpuoli on muutaman asteen kovemmat lämmöt, mutta itse otan aina mielummin lämmöt kuin metelin. Ei mulla ole mekaanisia levyjäkään enää yhtään.
Tuosta olen osin eri mieltä. Coil whine on kyllä ikävää avoimessa kotelossa ja sille ei voi oikein mitään muuta kuin toivoa, ettei satu pahasti sirisevää komponenttia kohdalle. Mutta tuulettimien melun suhteen hyvin hengittävän mesh-kotelon saa erittäin hiljaiseksi. Ja tuulettimien huuto tulee pelikuulokkeiden läpi, mutta pieni coil whine ei. Mesh-kotelossa tuulettimia ei oikeasti tarvitse ajaa kovaa, kun ilma virtaa niin hyvin. Definessä itsellä oli aikanaan ongelmana näyttiksen tuulettimien melu. Niitä piti huudattaa kovaa, jotta kortti ei kuumene liikaa. Vaihdoin paremmin hengittävään koteloon ja näyttiksen tuulettimien nopeus romahti ja kokoonpano hiljeni reilusti. En enää koskaan osta suljettua koteloa.

Gamers Nexus tekee "noise-normalized" testit kotelolle. Eli kokoonpanon melu säädetään 36 desibeliin ja sitten mitataan lämmöt. Tuossa näkee, miten ylivoimaisia hyvin hengittävät mesh-kotelot ovat. Eli samalla melutasolla ne ovat paljon viileämpiä kuin suljetut kotelot. Tämä tarkoittaa sitä, että lämpöjen puolesta tuulettimien kierroksia voi hyvin laskea, jolloin melutaso laskee entisestään. Suljetuissa koteloissa lämpöjen puolesta taas varaa ei enää ole. Define 7:n arvostelussakin Steve totesi, että lämpöjen kanssa on ongelmia ja paremmin hengittävällä etupaneelilla tuulettimia voisi ajaa merkittävästi hiljempaa saaden silti hyvän jäähdytyksen aikaan. Oven avaus ja suodattimen poisto laski lämpöjä 16 astetta, mikä on jo aika järkyttävä ero.

1640285589891.png


Tuossa on vielä kattava testi aiheesta. Eli vertailtiin suljettua ja äänieristettyä koteloa mesh-koteloon. Sama lopputulos oli tuossakin, eli hyvin hengittävä kotelo pääsee samaan hiljaisuuteen merkittävästi paremmilla lämmöillä. Tuossakin toki äänen sävy jäi vertaamatta, eli mahdolliset coil whinet ja kovalevyn surinat ja muut.

Airflow vs. Silent Case: Noise-Normalized Thermals - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
define 7 on tuossa 34.6dB vs muut 36dB.

Omaan define r6 lämpöihin tyytyväinen. 5600x/3080 pelilämmöt pyörii molemmat 65 asteessa. 3x120 edessä, takana 1x120 ja katossa poistamassa 2x120 aio.
 
Tuosta olen osin eri mieltä. Coil whine on kyllä ikävää avoimessa kotelossa ja sille ei voi oikein mitään muuta kuin toivoa, ettei satu pahasti sirisevää komponenttia kohdalle. Mutta tuulettimien melun suhteen hyvin hengittävän mesh-kotelon saa erittäin hiljaiseksi. Ja tuulettimien huuto tulee pelikuulokkeiden läpi, mutta pieni coil whine ei. Mesh-kotelossa tuulettimia ei oikeasti tarvitse ajaa kovaa, kun ilma virtaa niin hyvin. Definessä itsellä oli aikanaan ongelmana näyttiksen tuulettimien melu. Niitä piti huudattaa kovaa, jotta kortti ei kuumene liikaa. Vaihdoin paremmin hengittävään koteloon ja näyttiksen tuulettimien nopeus romahti ja kokoonpano hiljeni reilusti. En enää koskaan osta suljettua koteloa.

Gamers Nexus tekee "noise-normalized" testit kotelolle. Eli kokoonpanon melu säädetään 36 desibeliin ja sitten mitataan lämmöt. Tuossa näkee, miten ylivoimaisia hyvin hengittävät mesh-kotelot ovat. Eli samalla melutasolla ne ovat paljon viileämpiä kuin suljetut kotelot. Tämä tarkoittaa sitä, että lämpöjen puolesta tuulettimien kierroksia voi hyvin laskea, jolloin melutaso laskee entisestään. Suljetuissa koteloissa lämpöjen puolesta taas varaa ei enää ole. Define 7:n arvostelussakin Steve totesi, että lämpöjen kanssa on ongelmia ja paremmin hengittävällä etupaneelilla tuulettimia voisi ajaa merkittävästi hiljempaa saaden silti hyvän jäähdytyksen aikaan. Oven avaus ja suodattimen poisto laski lämpöjä 16 astetta, mikä on jo aika järkyttävä ero.

1640285589891.png


Tuossa on vielä kattava testi aiheesta. Eli vertailtiin suljettua ja äänieristettyä koteloa mesh-koteloon. Sama lopputulos oli tuossakin, eli hyvin hengittävä kotelo pääsee samaan hiljaisuuteen merkittävästi paremmilla lämmöillä. Tuossakin toki äänen sävy jäi vertaamatta, eli mahdolliset coil whinet ja kovalevyn surinat ja muut.

Airflow vs. Silent Case: Noise-Normalized Thermals - YouTube

Ketjun otsikkoon liittyen Fractal Designin Torrent pitää tällä hetkellä kärkipaikkaa tässä testissä. Linkkaamasi testi on jo 3v vanha.

Screenshot_20211224-210003.jpg


 
Ketjun otsikkoon liittyen Fractal Designin Torrent pitää tällä hetkellä kärkipaikkaa tässä testissä. Linkkaamasi testi on jo 3v vanha.

Screenshot_20211224-210003.jpg




Minä voin kokemuksesta sanoa, että torrent on hiljaisempi kuin R6 ja paljon viileämpi koppa kun on tehokkaampaa rautaa ja haluaa pitää ilmajäähdytteisenä. Torrent tuli myöskin loppujen lopuksi halvemmaksi kuin R6.....
 
Ketjun otsikkoon liittyen Fractal Designin Torrent pitää tällä hetkellä kärkipaikkaa tässä testissä. Linkkaamasi testi on jo 3v vanha.

Screenshot_20211224-210003.jpg




Totta, mutta se ei varsinaisesti mairittele Fractal Designea, että noin tuplasti halvempi Lian Li:n koppa on lähes virhemarginaalin päässä siitä. Itseasiassa Noise normalized CPU + GPU jos laskee yhteen, niin Lian Li 215 on hieman viileämpi samalla melutasolla. Pitää todella paljon tykätä tuosta Torrentista, jos siitä on 200e valmis maksamaan ;)
 
Niin, makuasioita. Itse ostin hiilikuitulistat autoon 300€:llä, kun rupesi 17v jälkeen puulistat kyllästyttämään.
 
Totta, mutta se ei varsinaisesti mairittele Fractal Designea, että noin tuplasti halvempi Lian Li:n koppa on lähes virhemarginaalin päässä siitä. Itseasiassa Noise normalized CPU + GPU jos laskee yhteen, niin Lian Li 215 on hieman viileämpi samalla melutasolla. Pitää todella paljon tykätä tuosta Torrentista, jos siitä on 200e valmis maksamaan ;)

No samaa nyt voidaan sanoa monesta muustakin tuotteesta. Miksi kukaan ostaisi ohjevähittäishinnalla 3090 korttia kun 3080TI on melkein samalla tasolla (tai 6900XT kun 6800XT)? Miksi ostaa mitään muuta Zen 3 prosessoria kuin 5600X koska peleissä ei saa vastaavia prosentteja lisää tehoa kuin mitä hinnassa maksaa lisää (tai miksi ostaa sitä kun 3600X saa niin paljon halvemmalla)? Miksi kukaan ostaisi mitään muuta kuin sen noin 20€ kotelon koska maksamalla esim. 100€ ei saa 5x hiljaisempaa, 5x viileämpää jne jne.

Tai miksi esim. itse ostin uuden kotelon kun vielä on täysin toimivana se Fractal Design R2 minkä ostin Verkkokaupasta 2010 99,8e hintaan?
 
No samaa nyt voidaan sanoa monesta muustakin tuotteesta. Miksi kukaan ostaisi ohjevähittäishinnalla 3090 korttia kun 3080TI on melkein samalla tasolla (tai 6900XT kun 6800XT)? Miksi ostaa mitään muuta Zen 3 prosessoria kuin 5600X koska peleissä ei saa vastaavia prosentteja lisää tehoa kuin mitä hinnassa maksaa lisää (tai miksi ostaa sitä kun 3600X saa niin paljon halvemmalla)? Miksi kukaan ostaisi mitään muuta kuin sen noin 20€ kotelon koska maksamalla esim. 100€ ei saa 5x hiljaisempaa, 5x viileämpää jne jne.

Tai miksi esim. itse ostin uuden kotelon kun vielä on täysin toimivana se Fractal Design R2 minkä ostin Verkkokaupasta 2010 99,8e hintaan?

Jos tarkoitat, ettei rationaaliset päätökset ohjaa aina ostokäyttäytymistä, ja että monenlaisille tuotteille on kysyntää, niin pitää paikkaansa. Jos tarkoitit jotain muuta, niin sitten ei ihan avaudu mulle, kun huomioi tuon mun tekstin kontekstin. Tuo Torrenttia koskeva heitto oli vähän kieliposkella heitetty, tarkoitus ei ole missään nimessä kritisoida noita koteloita ostavia. Objektiivisesti katsottuna erinomainen kotelo, mutta hintalappu on aika posketon, siitä ei pääse mihinkään. Onhan noissa Phanteksinkin uusissa koteloissa vähän ilmaa hinnassa, varsinkin jos ottaa verrokiksi jotku Lian Li -kotelot, mutta silti Phanteks P- erinomaisia koteloita ja itse niitä aktiivisesti suosittelen. Tämmöstä tää tech-maailma on. Aina löytyy halvempaa ja kenties parempaakin jostain, mutta ei sitä itsekään jaksa kaivaa jokaista arvostelua ja käydä tuhottomasti läpi eri tuotteita.
 
Jos tarkoitat, ettei rationaaliset päätökset ohjaa aina ostokäyttäytymistä, ja että monenlaisille tuotteille on kysyntää, niin pitää paikkaansa.

Käytännössä tämä. Lähes kaikki ihmiset kuitenkin ostavat uutta ennenkuin vanha on 100% hajalla (ei toimi) ja tekevät päivityksiä jopa alle 20% hyötysuhteella maksaen jopa tuplasti enemmän kuin mitä saavat vanhasta eteenpäin myydessään (tai jopa roskiin heittäessään, esim. prosessorin mukana tuleva orginaali jäähdytysratkaisu).

Tämän ollessa yleistä kaikilla elämän aloilla, ei ainoastaan ATK tuotteissa. Siksi pyrin välttämään (jos vain muistan) suoraan sanomasta kellekään "väärin ostettu" (tai jotain muotoa tuosta) vaikka itse en olisikaan juuri kyseistä tuotetta (kyseisellä hinnalla) hankkinut.

Esim. itse en ole vielä maksanut elämäni aikana päälle 400€ näytönohjaimesta, en edes ns. parhaasta mitä on ollut myynnissä. Oli se sitten Gigabyte HD 7970 Windforce 3Gb, Asus DCII GTX 680 4Gb tai Sapphire RX Vega 64 Pulse. Mutta se ei tarkoita että henkilöt jotka niin ovat tehneet olisivat "väärässä" tai tehneet (heille) typerän valinnan saati että nykyisessä näytönohjainten saatavuus & hinnoittelutilassa voisin sanoa henkilöille jotka NYT ostavat Vega 64 käytettynä maksaen siitä jopa päälle 500€ mitä olisi kannattanut ostaa mieluummin tai että sitä sai uutena alle 400€ vielä 2½ vuotta sitten.

Tosin osa isommista päätöksistä (hieman nurinkurisesti) tuntuu tekevän tästä poikkeuksen. Kuten oman asunnon hankkiminen (vs vuokralla asuminen) tai esim. siirtyminen maalämpöön.
Mutta suurin osa ihmisten hankinnoista ei perustu 100% tarpeeseen vaan vapaaseen tahtoon, omaan mukavuuteen ja siihen faktaan että sitä rahaa (varallisuutta) ei saa mukaansa kun kuolee.

Lisäksi olen huomannut että mitä enemmän ikää tulee ja ehkä myös omaisuutta kertyy sen vähemmän kiinnittää huomiota jopa suuriinkin eroihin / käyttötottumukset muuttuvat.
Saattaa jopa olla että seuraava näytönohjaimeni tulee maksamaan (jopa huomattavasti) enemmän kuin 400€ tai että nykyinen Fractalin R6 koteloni ei kestäkään itsellä 10 vuotta aktiivista käyttöä.. ..saa nähdä.
 
Päätin äänieristää omaa Meshify 2 Compactia.

Kone on omalla tasollaan lattialla työpöydän vieressä ja suurin melunlähde oli avoin katto. Vaikka kone oli jo aiemminkin varsin hiljainen, kuului tuulettimien hurina ja coil whine katosta selvästi läpi. Leikkelin paksusta vanhasta hiirimatosta pölynsuodattimen tilalle äänieristyslevyn ja laitoin sen katon sisään. Ulkoisesti ei huomaa muuta eroa kuin että ledit eivät paista ulos katosta. Sen sijaan melutaso pieneni selvästi! Etenkin näytönohjaimen metelistä lähti iso osa pois ja myös coil whine jää nyt kotelon sisälle.

Lämpöihin ei tuolla tuntunut olevan ainakaan negatiivista vaikutusta. Ylimmän etutuulettimen viileä ilma karkasi katosta ulos jo ennen komponenteille pääsyä, mutta hiirimatto estää sen. Nyt kotelon sisällä on tehokkaampi edestä taakse -ilmavirta. Kotelo on myös takaa hyvin avoin, eli kuuma ilma ei poistu pelkästään ainoan poistotuulettimen turvin. Ritilästä takatuulettimen alapuolella tulee selvästi näytönohjaimen kuumaa ilmaa ulos.

1640523278926.png


1640523258569.png
 
Tulipahan kiusallinen ongelma Meshify 2 Compactissa vastaan.

Edessä olevat 3 x Be Quietin 120mm tuuletinta saavat ärsyttävää huminaa aikaan. Tämä johtuu siitä, että tuulettimien lavat pyörivät liian lähellä 120mm-tuulettimien kiinnitysrautoja, mikä puolestaan aiheuttaa turbulenssia. Jos tuulettimia liikuttaa hieman taaksepäin, niin ääni katoaa. Ylimääräisten aukkojen teippaaminen ei auttanut. Sain ongelmaa lievennettyä ottamalla kotelon mukana tulleet kovalevyjen kiinnityskumit hyötykäyttöön ja laitoin ne tuulettimien ruuvien ympärille. Nyt tuulettimet ovat kauempana rungosta ja pykälää hiljaisemmat, mutta vielä kuuluu pieni humina.

Onkohan tässä nyt vaihtoehtoina enää toisten tuulettimien kokeilu tai kotelon leikkely, mihin en mielellään lähde? Redditissä yhdellä oli sama ongelma Noctuan NF-A14 -tuulettimien kanssa ja kuulemma vaihto Arcticin P-sarjalaisiin ratkaisi sen. Täälläkin joku taisi valitella Noctuan sivuäänistä. Toki noissa Arcticeissa on taas ihan omat ongelmat ujelluksen kanssa.
 
Tuossa on vielä kattava testi aiheesta. Eli vertailtiin suljettua ja äänieristettyä koteloa mesh-koteloon. Sama lopputulos oli tuossakin, eli hyvin hengittävä kotelo pääsee samaan hiljaisuuteen merkittävästi paremmilla lämmöillä. Tuossakin toki äänen sävy jäi vertaamatta, eli mahdolliset coil whinet ja kovalevyn surinat ja muut.

Tässä on se hassu homma, että 36dba on jo selkeästi kuultava ääni, jos asunnossa ei ole koneellista ilmastointia. Desibelit kun on logaritminen asteikko ja äänen hertzit vaikuttavat kuunteluelämykseen suuresti. Nukkumistiloissa yli 30dba äänet tutkitusti häiritsevät unenlaatua, joten se olisi mielestäni parempi normalisointi äänentasolle. Jos noita normalisoitaisiin esim 30dba korkean herzin kuuloalueelle niin avoimet caset eivät niihin välttämättä yllä edes tuulettimet pois päältä, kun kaikki sirinät tulee ulos filtteröimättä. Toisaalta pelkät suljetut kuulokkeet päässä eristää nuokin sirinät :P
 
sama ongelma Noctuan NF-A14 -tuulettimien kanssa

Mulla on havaittavissa tuota samaa huminaa Define R6:ssa jos ovi on auki, edessä kaksi NF-A14. Testasin huvikseni kopan mukana tulleita Fractalin tuulettimia, jotka eivät humisseet mutta ääni oli muuten paljon epämiellyttävämpi. Pitäisi varmaan testata jotain toista Noctuaa, kunhan saisi aikaiseksi tilata.
 
Mulla on tossa Meshify 2 Compactissa edessä 2kpl Arctic P14, ja en kyllä tosiaan huomaa itse mitään ylimääräsiä ääniä.
Tuulettimilla kiinteä 845rpm. Ja se pölyfiltteri on paikallaan. *EDIT: ja kone siis on pöydällä ihan tuossa näytön kyljessä, ja käytössä avoimet kuulokkeet

Katossa taas 2kpl Corsain ML140 @ 560rpm ja kopan perässä 1kpl Corsair ML120 pro @ 1000rpm

Mielessä on ollut että vaihtaisin kaikki 5 tuuletinta esim. Be Quiet! koska cpu coolerina on Dark rock 4 pro.
Mutta toisaalta taas olen odottanut että noctua saisi uudet (mustat) 140mm markkinoille.

Mitään häiritsevää ääntä en kylläl erota nykyiselläkään setillä, mutta jotainhan pitää aina säätää ja räpeltää.
 
Tulipahan kiusallinen ongelma Meshify 2 Compactissa vastaan.

Edessä olevat 3 x Be Quietin 120mm tuuletinta saavat ärsyttävää huminaa aikaan. Tämä johtuu siitä, että tuulettimien lavat pyörivät liian lähellä 120mm-tuulettimien kiinnitysrautoja, mikä puolestaan aiheuttaa turbulenssia. Jos tuulettimia liikuttaa hieman taaksepäin, niin ääni katoaa. Ylimääräisten aukkojen teippaaminen ei auttanut. Sain ongelmaa lievennettyä ottamalla kotelon mukana tulleet kovalevyjen kiinnityskumit hyötykäyttöön ja laitoin ne tuulettimien ruuvien ympärille. Nyt tuulettimet ovat kauempana rungosta ja pykälää hiljaisemmat, mutta vielä kuuluu pieni humina.

Onkohan tässä nyt vaihtoehtoina enää toisten tuulettimien kokeilu tai kotelon leikkely, mihin en mielellään lähde? Redditissä yhdellä oli sama ongelma Noctuan NF-A14 -tuulettimien kanssa ja kuulemma vaihto Arcticin P-sarjalaisiin ratkaisi sen. Täälläkin joku taisi valitella Noctuan sivuäänistä. Toki noissa Arcticeissa on taas ihan omat ongelmat ujelluksen kanssa.

Itselläni 120 mm tuulettimet ovat toimineet kotelon (Define 7) etuosassa ilman liiallisia ääniongelmia, mutta 140 mm tuulettimien kanssa olen vastaavaa kokenut. Arctic P14 vaikutti kärsivän kotelon rakenteista paljon vähemmän kuin Noctua A14, mutta harmillisesti Arcticin ääni oli isommilla kierrosluvuilla rasittavaa pörinää. Kokeilin hiljattain asiaa uudestaan kotelon ulkopuolella, ja saman ilmiön sai esiintymään laittamalla kämmenen tuulettimen imupuolelle. Tuttuun tapaan Noctua surisi ja Arctic pörisi, mutta Noctuan ääni voimistui jo käden ollessa melko kaukana tuulettimesta, Arcticin kanssa taas jo muutaman millimetrin etäisyys vähensi ääntä huomattavasti.

Kotelon pohjatuulettimelle (Arctic P14) askartelin nyt sitten pahvista ja maalarinteipistä runsaan puolen senttimetrin korkuisen korokepalan, jolla tuulettimen saa kauemmas kotelon rakenteista, eikä se pysty silti ottamaan ilmaa halutun suunnan sijaan sivuilta eli kotelon sisältä. Pörisevä ääni väheni huomattavasti, joskaan ei läheskään hävinnyt. Äänen väheneminen saattaa tosin liittyä osin siihenkin, että viritelmäni tuskin on tiivis. Ajattelin vielä kokeilla, josko saman vaikutuksen saa aikaan tällaisella:


Jos tuosta on apua, niin onpahan tullut käytettyä turhaan aikaa eri tuulettimien kokeilemiseen ja tuuletinkäyrien säätämiseen. Kyllä se tosin vähän ihmetyttikin, että 140 mm tuulettimet vaikuttivat järjestään surkeilta, kun taas molemmat kokeilemani 120 mm tuulettimet (Noctua A12x25 ja Arctic P12) olivat tarpeeksi hyviä ja jäivät käyttöön.
 
Ajattelin vielä kokeilla, josko saman vaikutuksen saa aikaan tällaisella:
Itse myös katsoin tuollaisia, mutta rupesin miettimään, riittääkö ruuvien pituus. Nyt kovalevyn vaimennuskumien kanssa ihan millistä kiinni, että kierteet riittää. Pidemmillä ruuveilla saisi tuulettimia vielä kauemmas etupaneelista, mutta semmoisten löytäminen Suomesta on haastavaa.

Samaa huomasin kun laitoin 3x nf-a12x25 eteen Meshify 2 Compactiin. Sain manuaalisesti säädettyä ne jonnekkin vajaan 900rpm paikkeille jossa ei pahemmin huminaa kuulunut. Muistaakseni jotain resonointia/turbulenssia sain vaimennettua sillain että pidin hieman eri kierroksilla tuulettimia. Priorisoin näytönohjaimen lämpöjä niin noin 900rpm oli alatuulettimet(nekin hieman eri kierroksilla) ja ylimmäinen noin 800rpm. Kävin kuitenkin vaihtamaan nuo tuulettimet kahteen NF-A14 tuulettimeen ja ne kyllä saa humisemaan vielä enemmän. Mutta nekin säätyi lähes äänettömiksi, kun jaksoi biosissta manuaalisesti laittaa tietyille kierroksilla, joka tässä tapauksessa oli noin 790- ja 780rpm. Hassua että jos tiputan nuo vaikka 700- tai 750rpm niin ovat äänekkäämpiä huminansa kanssa... 140mm tuulettimien kanssa piti myös poistaa se pienempi psu peitelevy ihan edestä. Jos se oli paikallaan ja tiputti alimmaisen etutuulettimen ihan alas, jolloin gpu lämmöt on alhaisimmat, niin humina oli paljon voimakkaampi. 120mm tuulettimien kassa se piti myös poistaa että sai kaikki 3 kiinni.

Olen muuten tyytyväinen koteloon, erittäin helppo oli kasata. Suht pieni mutta tilaa tarpeeksi isoille cpu jäähyille ja pitkille näytönohjaimille. Mutta äänentasojen(resonointi, humina, turbulenssi) suhteen petyin hieman, vaikka sain säädettyä ihan mieleiseksi. Mietin itseasiassa kopan vaihtoa, aiemmin oli Phanteks P400a ennen kuin koneen myin pois ja mietin pitkään että vaihdanko siihen takaisin. En muista että siinä olisi samanlaisia ongelmia ollut, mutta taisin ajaa 120mm tuulettimia siinä paljon pienemmillä kierroksilla kun näyttis ja prossua ei vienyt niin paljon virtaa ja kävivät viileämpinä. Päätin kuitenkin pitää tämän kun P400a ei saa ilman lasista sivupaneelia. Kone tuossa pöydällä näytön oikealla puolella niin ikävästi nuo lasiset sivupaneelit heijastavat näyttöä siitä joka häiritsi aika paljon.
Itsellä oli Phanteks P300A ja siinä omat Be Quietit olivat erittäin hiljaisia. Toki senkään kohdalla suunnittelu ei ollut mennyt ihan putkeen. 140mm-tuulettimien kohdalla rungon levy kirjaimellisesti peitti ison osan tuulettimen lapoja, mikä aiheutti turbulenssia ja heikensi ilmavirtaa. Tuon takia piti ostaa 120mm-tuulettimet. Lisäksi ylempi etutuuletin ja prossujäähy sotkivat näyttiksen ilmavirtaa. Jos prossulle ja ylätuulettimelle laittoi minimikierrokset, kävi näyttis 69 asteessa ja jos löi täysille, nousi näyttiksen lämmöt 79 asteeseen! Tuo oli jotain käsittämätöntä. Nykyisessä Meshifyssä kolmas etutuuletin onneksi korjasi tuon ongelman, eli siinä mielessä olen tyytyväinen jäähdytykseen.

Itse myös huomasin tässä Meshifyssä, että PSU shroudin alapuolelle puhallettu viileä ilma yllättäen auttaa näyttiksen lämpöihin. Ilmeisesti sinne kertyy sen verran painetta, että ilma nousee pohjalevyn aukoista näyttikselle ja sen tuntee sormillakin. Jos emolevyn takapuolen kylkipaneelin irroittaa, niin PSU shroudin ilma karkaa sivulle ja näyttiksen lämmöt lähtevät heti nousuun. Kolmella 120mm tuulettimella luonnollisesti alin puhaltaakin tuonne, mutta kahdella 140mm tuulettimellakin itse laskisin alinta PSU shroudin tason alapuolelle. Toki aivan alas ei kannata laskea, koska etupaneelin muovikehys alkaa sitten peittämään tuulettimen alareunaa ja voi aiheuttaa ylimääräisiä ääniä.

Mutta nuo kovalevyn vaimennuskumit saavat nyt jäädä kahteen alempaan tuulettimeen kiinni. Ne vähensivät huminaa ainakin 70% ja kahden alemman tuulettimen nopeuden pystyi nostamaan 800RPM -> 900RPM ja melutaso on kenties vielä aavistuksen hiljaisempi nyt. Ylempi etutuuletin pyörii 700RPM ja takatuuletin 1000RPM. Kone pitää vain hyvin vaimeaa huminaa ja ilma vaihtuu pelatessakin riittävästi. Katon äänierityksen purin pois, kun totesin sen sittenkin nostavan lämpöjä oikein pitkissä pelisessioissa. Etuoven avaus pudottaa lämpöjä vielä muutamalla asteella, vaikka erillistä pölynsuodatinta ei ole, mutta tuo taitaa olla normaalia missä tahansa kotelossa ja ilman etutuulettimien hyvää staattista painetta ero voisi olla vieläkin isompi. Poistotuuletin katossa laskee näyttiksen lämpöjä asteella, mutta näytti rumalta omasta mielestä, niin en jättänyt paikalleen. Periaatteessa kiva, kun kotelossa on paljon tuuletinpaikkoja ja ominaisuuksia, niin voi kokeilla eri yhdistelmiä parhaan ilmanvaihdon löytämiseksi. Phanteks P300A:ssa oli tasan neljä tuuletinpaikkaa, eli vaihtelua ei hirveästi saanut.
 
Joo, testailinkin monta tuntia optimaalisia paikkoja noille kahdelle 140mm etutuulettimelle ja looppasin 4k Heavenia. Paras oli kun otti etummaisen psu peitelevyn pois ja laittoi noin 1-2cm alemmas mitä meni peitelevy päällä. Jos vielä alemmas laittoi niin gpu lämmöt nousi hieman. Jos otti toisen isomman peitelevyn pois niin lämmöt myös nousi. Ohjasin myös nuo näyttiksen virtapiuhat ylhäältä, en tiedä vaikuttaisiko lämpötiloihin jos ne olisi alapuolelta laitettu.
Itsellä näköjään kaikkien kolmen etutuulettimen vetäminen ihan alas näyttää tuovan parhaat näyttiksen lämmöt. Pelasin eilen tunnin Metro Exodusta 3 x 120mm tuuletinta edessä yläasennossa ja lämmöt tasoittuivat 73-74 asteeseen. Siirsin tuulettimet niin alas kuin voi, ettei etupaneeli tule tielle. Nyt tunnin session jälkeen lämmöt jäivät 71-72 asteeseen. Huoneen lämpötila, näyttiksen tuulettimien kierrokset ja tehonkulutus samat molemmissa testeissä, eli PSU shroudiinkin puhaltaminen näköjään auttaa näyttiksen lämmöissä kivasti. Nyt alan olemaan lämpöihin ja melutasoon oikein tyytyväinen.

Näyttiksen virtapiuhojen reititys tuskin taas vaikuttaa ilmavirtaan. Toki alhaalla ne saattavat olla enemmän tuulettimien tiellä, mutta tuskin merkittävästi. Itsellä menee vain yksi ja vielä melko harva 8-pin jatkokaapeli näyttiksen alapuolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on Meshify 2 Compactissa orkkis 140x2 tuulettimet edessä niin alas kun saa ja molemmat peitelevy paikallaan. Alhaalla on sit Noctua NF-F12 ja se työntää ilman sitten suoraan näyttikselle. Tällä ratkaisulla saa laittaa kopan etuosan alaosaan jonkun "esteen" ettei ilma päädy edes ulos. Vaikuttaa ihan toimivalta ja siistiltä.
 
Tota phobyan korokepalaa vois itsekin koittaa, mutta mistäs siihen löytäis pitemmät ruuvit? Onko jimmsillä noita esimerkiks? Itsellä kun ei tietoa noista ole niin jos joku vois hieman antaa vinkkiä.
 
Hakusessa olisi ollut Fractal R5 koteloon tempered glass paneeli, vaan en löydä mistään. Onko kellään tietoa mistä tuota olisi saatavilla?
 
Hakusessa olisi ollut Fractal R5 koteloon tempered glass paneeli, vaan en löydä mistään. Onko kellään tietoa mistä tuota olisi saatavilla?


tai sitten pyydät jos joku haluaisi vaihtaa lasikyljen umpinaiseen vaihdetaan palstalla. Itselle kelpaisi R6 tumma lasi jos jollain sellainen on…
 
Testasinpa vielä tarkemmin Meshify 2 Compactin etupaneelin pölynsuodattimen vaikutusta. Kotelotuulettimien ja näytönohjaimen tuulettimien nopeudet samat, huoneenlämpö sama ja Metro Exoduksessa näyttis hakkasi jatkuvasi 216W Power Limittiä vastaan.

llman pölynsuodatinta näyttiksen lämmöt jäivät pitkään pelatessa tasan 72 asteeseen. Sen sijaan pölynsuodatin kiinni lämmöt lämmöt eivät pitkässäkään pelisessiossa meinanneet tasoittua kokonaan ja vaihtelivat 72-73C välillä. Prossun lämmöt suunnilleen samat. Eli yllättävän pieni vaikutus tuolla suodattimella, vaikka muuten etenkin näyttis tuntuu olevan herkkä ilmavirran suhteen. Aika hyvä parannus vanhasta Meshify C:stä, jossa oli paksua vaahtomuovia syömässä ilmavirtaa ja tekemässä puhdistamisesta vaikeaa.

Lisäksi pelkkä mesh-verkko tässä ei yllättäen tunnu riittävän ainoana suodattimena. Jo viikossa oli koneen sisällä kaikkialla kerros hienoa pölyä ja sormella PSU shroudin pyyhkäisy jätti ikävän raidan. Etupaneeli kerää kyllä isoimmat karvat ja pölypallot, mutta ei mitään muuta. Edellisessä Phanteks P300A:ssa oli ulkoisesti hyvin samanlainen etupaneeli ja se toimi ilmeisesti hieman pienempien reikien takia paremmin pölynsuodatuksessa. Molempia hanan alla kokeillessa huomasin, että vesi ei meinannut mennä Phanteksin etupaneelin läpi millään, mutta Meshifyn ritilästä meni kevyesti läpi. Ehkä sama pätee osittain pölyn ja ilmavirran toimintaan. Suodatin saa jäädä kyllä ehdottomasti käyttöön, niin ei tarvitse katsella ikkunasta, kuinka komponentit peittyvät valaistussa kopassa hienoon pölyyn.

Eli omat havainnot lyhyesti:
- PSU shroudiin puhaltaminen auttaa näyttiksen lämmöissä useammalla asteella -> 3 x 120mm etutuuletinta kannattaa laittaa mahdollisimman alas
- Ylimääräinen poistotuuletin noin 350W kuormalla katossa auttaa ehkä yhden asteen, mutta omaan silmään näytti rumalta
- Pohjatuuletin ei toiminut tehokkaasti PSU shroudin ja ahtauden takia ja täydelläkin nopeudella laski näyttiksen lämpöjä vain asteella
- Ylimmän etutuulettimen ilmavirrasta osa karkaa herkästi ulos katosta jo ennen prossujäähylle päätymistä, eli sitä ei kannata ajaa turhaa liian kovaa
- Katon äänieristäminen vaikuttaa melutasoon huomattavasti, mutta nostaa näyttiksen lämpöjä 2-3 astetta
- Pölynsuodatin edessä vaikuttaa lämpöihin 0.5 - 1 asteella
- Etutuulettimia kannattaa siirtää spacereilla kauemmas rungosta, jos ylimääräiset huminat ja muut äänet vaivaavat. Vähemmän turbulenssia -> mahdollisuus ajaa tuulettimia kovempaa ilman melutason nousemista
- Positiivinen paine puskee ison osan näyttiksen lämmöistä takatuulettimen alapuolella olevan ritilän kautta. 60mm tuuletin ei ihan mahtunut, mutta 50mm poistotuuletin voi auttaa dumppaamaan kuumaa ilmaa ulos.
- PCI-slottien suojien poisto ei vaikuta lämpöihin.

Hankin vielä neljännen Be Quietin Silent Wingsin 120mm koossa ja laitoin sen taakse. Pure Wingsistä loppui johdon pituus kesken, mikä toi lisätöitä kaapelinhallintaan. Ja onpahan nyt kaikki neljä kotelotuuletinta samaa sarjaa. Nyt voi jättää kotelon jäähdytyksen ja tuuletinprofiilit rauhaan ja ilman luulisi vaihtuvan tulevaisuutta ja mahdollisesti tehokkaampaakin näyttistä varten hyvin, jos semmoisen jostain joskus saa :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Pitäis vaihtaa uudet tuulettimet koteloon. Kotelona Meshify 2. Edessä 3 x Dynamic X2 GP-14 eli ne mitä tuli kotelon mukana. Ja takana 1 x Dynamic X2 GP-14. Katossa NZXT kraken Z53, johon vaihdoin jo Noctuan 2 x NF-A12x25 tuulettimet. Nyt ajatuksena vaihtaa nuo kaikki Fractalit Noctuaan.

Kumpaa suosittelette: 4 x NF-A12x25 vai 4 x NF-A14 ? Oon lukenut, että joissain tapauksissa noissa NF-A14 tuulettimissa on ollut jotain erikoista ”wrum-wrum” ääntä tietyillä kierrosnopeuksilla, niin vähän mietityttää. Tietysti noilla tuo ilma liikkuis paremmin, eikö vaan?
 
Pitäis vaihtaa uudet tuulettimet koteloon. Kotelona Meshify 2. Edessä 3 x Dynamic X2 GP-14 eli ne mitä tuli kotelon mukana. Ja takana 1 x Dynamic X2 GP-14. Katossa NZXT kraken Z53, johon vaihdoin jo Noctuan 2 x NF-A12x25 tuulettimet. Nyt ajatuksena vaihtaa nuo kaikki Fractalit Noctuaan.

Kumpaa suosittelette: 4 x NF-A12x25 vai 4 x NF-A14 ? Oon lukenut, että joissain tapauksissa noissa NF-A14 tuulettimissa on ollut jotain erikoista ”wrum-wrum” ääntä tietyillä kierrosnopeuksilla, niin vähän mietityttää. Tietysti noilla tuo ilma liikkuis paremmin, eikö vaan?
Itsellä noita NF-A14 tuulettimia 4kpl Meshify kakkosessa enkä oo mitään erikoisia ääniä kuullu
 
Pitäis vaihtaa uudet tuulettimet koteloon. Kotelona Meshify 2. Edessä 3 x Dynamic X2 GP-14 eli ne mitä tuli kotelon mukana. Ja takana 1 x Dynamic X2 GP-14. Katossa NZXT kraken Z53, johon vaihdoin jo Noctuan 2 x NF-A12x25 tuulettimet. Nyt ajatuksena vaihtaa nuo kaikki Fractalit Noctuaan.

Kumpaa suosittelette: 4 x NF-A12x25 vai 4 x NF-A14 ? Oon lukenut, että joissain tapauksissa noissa NF-A14 tuulettimissa on ollut jotain erikoista ”wrum-wrum” ääntä tietyillä kierrosnopeuksilla, niin vähän mietityttää. Tietysti noilla tuo ilma liikkuis paremmin, eikö vaan?
Itsellä yksi NF-A14 pwm takatuulettimena ruuveilla kiinni meshify S2 kotelossa ja ei oo mitään ylimääräistä meteliä pitänyt vaikka olen koko kierrosalueen testannut läpi. Edessä mulla on vielä 3x fractalin 140mm tuulettimet mitä kopan mukana tuli.
Tekisi mieli nekin vaihtaa noctuaan kun yksi NF-A14 pwm löytyis kaapista jo valmiina. Mutta kun lämmöissä ei ole tällä hetkellä ongelmia niin ei ole kiire noita alkaa vaihtamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 258
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom