Joka maksimaalista ilmavirtaa hakiessa kumoutunee sillä, että PSU shroud hömpötys haittaisi pohjaan laitetun tuulettimen ilmavirtaa.R6:ssa vielä aavistuksen parannettu ilmanotto edessä.
R6
VS.
R5
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Joka maksimaalista ilmavirtaa hakiessa kumoutunee sillä, että PSU shroud hömpötys haittaisi pohjaan laitetun tuulettimen ilmavirtaa.R6:ssa vielä aavistuksen parannettu ilmanotto edessä.
R6
VS.
R5
Ei haittaa R6:ssa. Siinä on iso aukko (radiaattoria ja/tai kovoja varten) ja on vielä rei'itetty.Joka maksimaalista ilmavirtaa hakiessa kumoutunee sillä, että PSU shroud hömpötys haittaisi pohjaan laitetun tuulettimen ilmavirtaa.
Voikohan noilla samaisilla bracketeillä kiinnittää R4:een?
R6:ssa valmiina kannatusväkäset ja reikä tolle sormiruuville, joten enpä usko. En keksi teipille vaihtoehdoksi kuin tarranauhan jollei tietty itse askartele sopivaa bracketia.
Te, joilla on useita kovalevyja R6:ssa, tuleeko niiden äänet voimakkaasti läpi? Pohdin ehkä tulevaisuudessa vaihtavani palvelimeni äänieristetyn Node 804 Fractalin R6, johon saisi lisäkelkkojen avulla paljon enemmän kovoja kiinni.
Te, joilla on useita kovalevyja R6:ssa, tuleeko niiden äänet voimakkaasti läpi?
Oiskohan noista kytkimistä jompikumpi sopiva? Tuotehaku - Jimms.fipitää varmaan modailla joku kytkin tuohon, ei jaksa joka kerta kontata pöydän alle ruuvarin kanssa
Oiskohan noista kytkimistä jompikumpi sopiva? Tuotehaku - Jimms.fi
En oo ihan varma onko noi "momentary" vai jääkö pohjaan, ehkä Jimms tietäisi.
Jatkui taas tuo resonointi omassa define c tg -kotelossa kun availin konetta biosin resetointiin (pitää varmaan modailla joku kytkin tuohon, ei jaksa joka kerta kontata pöydän alle ruuvarin kanssa ), huomasin että resonointi lakkasi kun sormella painoi ylempää oikeaa kumitappia mihin tuo lasi kiinnittyy, liekö sitten joku popniitti jäänyt valmistuksessa vähän löysälle
Ei boottaa. Muisteina flare x 2400mhz spectekin piireillä, kohtalaisen hankala saada 1st gen ryzenillä kelloja tuohon. On ne nyt 2933mhz muistaakseni 16-18-18 latensseilla, saa luvan kelvata siihen asti että jaksaa päivitellä konettaEikö enää boottaa, vai miksi pitää reset-nappulalla nollata?
Itseltä löytyy kyllä kaikennäköistä momentary switchiä ja liitinkaapelia ettei tuon itse tekeminen ongelma ole, on lähinnä jaksamisesta kiinniOiskohan noista kytkimistä jompikumpi sopiva? Tuotehaku - Jimms.fi
En oo ihan varma onko noi "momentary" vai jääkö pohjaan, ehkä Jimms tietäisi.
Riippuu levyistä. Oma 8 x He WD Red on ok. Ostin vieläpä kahdet lisäkelkat ihan varuilta, mutta voi olla etten tarvitse. Pistä YV jos kiinnostaa.Te, joilla on useita kovalevyja R6:ssa, tuleeko niiden äänet voimakkaasti läpi? Pohdin ehkä tulevaisuudessa vaihtavani palvelimeni äänieristetyn Node 804 Fractalin R6, johon saisi lisäkelkkojen avulla paljon enemmän kovoja kiinni.
Saakohan Fractal Design Meshify C - Dark TG kattoritilän tilalle umpinaista "kantta"? Koska kissa tykkää mennä koneen päälle nukkumaan
Kyseinen kotelo tekisi mieli hankkia...
Itselle tällä hetkellä 6 x WD Red (4TB). Nykyisessä Node804 on niin hyvin eristetty ettei käynnissä olevia kuule oikein ollenkaan, ellei vie korvaa ihan kiinni. Oikeastaan varmin tapa tarkistaa koneen päällä olo, on testata "täriseekö" eli tuleeko se hyvin kevyt värinä kotelosta.Riippuu levyistä. Oma 8 x He WD Red on ok. Ostin vieläpä kahdet lisäkelkat ihan varuilta, mutta voi olla etten tarvitse. Pistä YV jos kiinnostaa.
Noiden levyjen väliin ei jää kovin hääviä rakoa ja tuon yhden paneeliin saa kyllä tärisemään jos sen jättää kiristämättä kokonaan, joten mikään täydellinen ratkaisu tuo ei ole. Omani on tosin TG-malli, joten toinen kylki ei ole eristetty / ole sitä massalevyä.Itselle tällä hetkellä 6 x WD Red (4TB). Nykyisessä Node804 on niin hyvin eristetty ettei käynnissä olevia kuule oikein ollenkaan, ellei vie korvaa ihan kiinni. Oikeastaan varmin tapa tarkistaa koneen päällä olo, on testata "täriseekö" eli tuleeko se hyvin kevyt värinä kotelosta.
Pohdin juuri että omaako tuo FD R6 saman kyvyn jo suoriltaan, eli onko se niin hiljainen ettei kovalevyjä kuule. Oma Fractal XL R1 omasi niin hyvin eristyksen että kahden kovalevyn kanssa siitä ei kuullut että onko kone päällä vai ei, vaan piti luottaa valoon (tämän kopan myin suhteettoman suuren koon vuoksi pois, koska en tarvinnut näin isoa).
Nyt on siis vielä tuo R6 pohdinnan alla, koska painiskelen muutenkin palvelinpäivityksen kanssa (tyydynkö vain mATX emoon vai laajennanko ATX emoon, joka toisaalta ei kaksisesti tuo lisää, kun emoissa on jo 10GbE suoraan kiinni).
Tämähän se on ollu ajatuksena, jonka vuoksi en haluaisi kovin äkkiä muuttamaan tuota. Tuo Node 804 on kuitenkin teipattu valkoiseksi, siellä on yli sentin eestä äänieristysmattoa ja massaa seinissä, kattoluukut eristetty ja blokattu äänivuodon ja ilmanvaihdon takia, tuulettimet vaihdettu Noctuan Reduxeihin, prossujäähy 92mm Noctualla. Tämä on saanut sen aikaan että kovot on n. 36-43 asteisia, pitkän kirjoituksenkin jälkeen. Prossukaan harvoin pääsee osumaan edes 60 asteeseen. Tähän päälle se että jos nyt vedetään 6 x 4TB setillä, niin tuon saa tulevaisuudessa päivitettyä esim. tuleviin 8 x 14TB RED settiin ilman ongelmia (Nodeen kun saa 10 kovoa, joista 8 menee virtalähteen puolelle). 112TB raakaa tilaa, josta sitten putoaa 84TB käytettäväksi tilaksi RAIDZ2, on sekin jo niin pirusti, ettei se tule kovin äkkiä täyteen. Enemmän tuossa tilanteessa pitää alkaa miettiä varmuuskopiointia.En lähtis toimivaa ratkaisua muuttamaan, vaan SASsikorttia ulkoisilla liitännillä sisään ja ulkoista laatikkoa vierelle? Levyjäkin saa nykyään kolminkertaisella kapasiteetilla joten siinäkin on vaihtoehto...
Mulla on kanssa R6 kotelona ja tilasin Noctua NH-D15:n tilalle 280mm Corsair H115i Pro. Ajattelin ensin kokeilla laittaa sen kotelon etuosaan imemään ilmaa sisään. Poistotuulettimena takana hiljainen Silent Wings 3 140mm ja näyttiksenä Vega 56 johon olen laittanut Morpheus II-jäähyn (Noctuan tuulettimet).Minkälaista tuuletinkonfiguraatiota suosittelette? Uuteen tietokoneeseen tulee koteloksi Define R6, AIO:ksi 280mm Kraken X62 ja näytönohjaimeksi Asus GeForce RTX 2080 DUAL 8G.
Mulla on kanssa R6 kotelona ja tilasin Noctua NH-D15:n tilalle 280mm Corsair H115i Pro. Ajattelin ensin kokeilla laittaa sen kotelon etuosaan imemään ilmaa sisään. Poistotuulettimena takana hiljainen Silent Wings 3 140mm ja näyttiksenä Vega 56 johon olen laittanut Morpheus II-jäähyn (Noctuan tuulettimet).
Luulis olevan OK kompromissi äänen ja lämpöjen suhteen. Toinen vaihtoehto olis laittaa radi kattoon poistamaan ilmaa, mutta ilmeisesti tuo ei edes laske näyttiksen yms. lämpöjä lähes ollenkaan.
JOS se 280 mahtuu muistien puolesta kattoon niin se puhaltamaan ulos, eteen 2x140 sisään, taakse 1x140 ulos ja pohjaan 1x140 sisään.
Yhdenkään rupelin ei tarvitse pyöriä yli 1000rpm.
Minkälaista tuuletinkonfiguraatiota suosittelette? Uuteen tietokoneeseen tulee koteloksi Define R6, AIO:ksi 280mm Kraken X62 ja näytönohjaimeksi Asus GeForce RTX 2080 DUAL 8G.
Jos mahtuu, niin kraken kattoon ulos, edestä 2x140mm sisään + pohjasta 120/140 sisään. Sisään en puhkuisi AIO ilmoja koska tarjoaa sitten näyttikselle lämmitettyä ilmaa...
Mieluummin IMHO enemmän fööniä vetämään sisään filttereiden lävitse kuin työntämään ulos, ettei pöly imeydy sisälle filtterittömien reikien kautta.
Juurikin näin. Menee AIO prossulle hukkaan katossa.Näyttis tuottaa paljon enemmän lämpöä kuin prossu, joten siksi tuo on juuri väärin päin!
Jos laitat rädin puhaltamaan katosta ulos, niin imee lämpimät ilman näyttiksestä rädin läpi ja nostaa cpu lämpöjä huomattavasti enemmän kuin toisin päin.
RTX 2080 tdp on 215W ja esim. 9900K on 95W!
Pelatessa tuo vielä korostuu kun yleensä näyttis tekee enemmän töitä kuin prossu.
Ongelmia tuon controllerin kanssa on ollut monilla. Laita fractalille viestiä supportin kautta niin saat osat postiin ilmatteeksi.Onko kellään R6 fan controller hajonnut siten, että tuulettimet pöhisevät 100% koko ajan?
Näyttis tuottaa paljon enemmän lämpöä kuin prossu, joten siksi tuo on juuri väärin päin!
Jos laitat rädin puhaltamaan katosta ulos, niin imee lämpimät ilman näyttiksestä rädin läpi ja nostaa cpu lämpöjä huomattavasti enemmän kuin toisin päin.
RTX 2080 tdp on 215W ja esim. 9900K on 95W!
Pelatessa tuo vielä korostuu kun yleensä näyttis tekee enemmän töitä kuin prossu.
Tässä nyt on sitten valinta, että haluaako nostaa prossun vai näyttiksen deltalämpöjä +10C. Myös kotelon yleislämpötila on korkeampi kuin radin ulospuhalluksella ja tästä syystä emon komponentit toimivat lämpimämpinä.
Front rädi nostaa GPU lämpöjä ehkä muutamalla asteella, top rädi nostaa cpu lämpöjä vähintään kymmenellä asteella. Toki näissä voi olla eroja koteloiden kesken ja sen miten muu ilmanvaihto on toteutettu, mutta ite sain ainakin tuollaisia tuloksia omalla R5 kotelolla kun testasin ja samansuuntaisia olen lukenut useammasta paikasta.
Ja jos sulla kyykkää kone emon lämpöjen takia, nii vikaa alkaa oleen muuallakin kuin rädin sijoittelussa.
Tämäkin on varmaan tänne jo postattu vähintään kerran, mutta laitetaan nyt vielä kun asiasta vieläkin väännetään.
Ei mulla kyykkää mikään.
Kokeilin laittaa vielä toisen X2 GP-12 tuulettimen kattoon poistamaan ilmaa, eli 2x140mm sisään ja 2x120mm ulos. Lämmöt menivät ehkä vain pari astetta alas, eli näköjään tuossakin tapauksessa näyttiksen kuuma ilma kulkee prossujäähyn läpi. Melutaso taas nousi selvästi, kun katon äänieristykset purki ja lisäksi kotelon led-valaistus paistaa katon kautta ikävästi silmiin, kun kone on lattialla, eli taidan jatkaa yhdellä 120mm poistotuulettimella.Rälläköi (tjsp) se hunajakenno pois siitä. Vähemmän turbulenssia ja ei ahdista sitä ilmavirtaa ihan niin paljon. Jos siis et halua toista poistotuuletinta laittaa.
Näissä koteloissa (esim tuo Mini C) sen efekti ei ole ihan niin paha kuin joissakin muissa kun se hunajakenno on ns. koholla eikä ole suoraan kiinni tuulettimessa.
Kokeilin laittaa vielä toisen X2 GP-12 tuulettimen kattoon poistamaan ilmaa, eli 2x140mm sisään ja 2x120mm ulos. Lämmöt menivät ehkä vain pari astetta alas, eli näköjään tuossakin tapauksessa näyttiksen kuuma ilma kulkee prossujäähyn läpi. Melutaso taas nousi selvästi, kun katon äänieristykset purki ja lisäksi kotelon led-valaistus paistaa katon kautta ikävästi silmiin, kun kone on lattialla, eli taidan jatkaa yhdellä 120mm poistotuulettimella.
Ensimmäisenä jos merkki miellyttää niin tulee mieleen R5, R6 ja Define S.Tänään jäi FD design 3:n virtanappi pohjaan kun olin käynnistämässä konetta. Vaihtaminen näyttää vaikealta ellei jostain löydy kokonainen etumaski käytettynä.
Pitäisikö satsata uuteen malliin (define 5 tai 6) vai onko jotain muita uusia malleja muilta merkeiltä. Hiljaisuus prioriteetti,ei ikkunoita ja mielellään muutenkin huomaamaton (ei vilkkuvaloja tai muita sirkustemppuja).
Tänään jäi FD design 3:n virtanappi pohjaan kun olin käynnistämässä konetta. Vaihtaminen näyttää vaikealta ellei jostain löydy kokonainen etumaski käytettynä.
Eikö koko etupaneelin IO ole perusruuveilla kiinni siinä? Mulla ainakin kaikki ruuvattuna irti tällä hetkellä Define Ministä (ihan pikkasen uudempi), että saa etupaneelia helposti irroteltua. Ne taisi olla kolmessa osassa: audiot, virtanappi ja usbit. Mahtaako juminkin saada korjattua ihan vaan avaamalla.Tänään jäi FD design 3:n virtanappi pohjaan kun olin käynnistämässä konetta. Vaihtaminen näyttää vaikealta ellei jostain löydy kokonainen etumaski käytettynä.
Pitäisikö satsata uuteen malliin (define 5 tai 6) vai onko jotain muita uusia malleja muilta merkeiltä. Hiljaisuus prioriteetti,ei ikkunoita ja mielellään muutenkin huomaamaton (ei vilkkuvaloja tai muita sirkustemppuja).