• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Fractal Design -kotelot

R6:ssa vielä aavistuksen parannettu ilmanotto edessä.

R6
610716d3-dcbd-4169-8057-aaebcdacb06f


VS.

R5
ba403609-7bf6-4dfc-b96c-7059e3549e58
Joka maksimaalista ilmavirtaa hakiessa kumoutunee sillä, että PSU shroud hömpötys haittaisi pohjaan laitetun tuulettimen ilmavirtaa.
 
Siis meinaako joku oikeasti, että tuo etupään ilmanotto jarruttaa jotenkin? Ainoa mikä siinä jarruttaa, on pölyinen suodatin...
 
Joka maksimaalista ilmavirtaa hakiessa kumoutunee sillä, että PSU shroud hömpötys haittaisi pohjaan laitetun tuulettimen ilmavirtaa.
Ei haittaa R6:ssa. Siinä on iso aukko (radiaattoria ja/tai kovoja varten) ja on vielä rei'itetty.
 
Voikohan noilla samaisilla bracketeillä kiinnittää R4:een?

R6:ssa valmiina kannatusväkäset ja reikä tolle sormiruuville, joten enpä usko. En keksi teipille vaihtoehdoksi kuin tarranauhan :oops: jollei tietty itse askartele sopivaa bracketia.

Minä askartelin kotelon omilla tarvikkeilla + reikänauhalla, mutterilla ja rikalla tuommoiset kiinnityskulmat. Eipähän jää ssd emolevyn vangiksi.

459.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Te, joilla on useita kovalevyja R6:ssa, tuleeko niiden äänet voimakkaasti läpi? Pohdin ehkä tulevaisuudessa vaihtavani palvelimeni äänieristetyn Node 804 Fractalin R6, johon saisi lisäkelkkojen avulla paljon enemmän kovoja kiinni.
 
Te, joilla on useita kovalevyja R6:ssa, tuleeko niiden äänet voimakkaasti läpi? Pohdin ehkä tulevaisuudessa vaihtavani palvelimeni äänieristetyn Node 804 Fractalin R6, johon saisi lisäkelkkojen avulla paljon enemmän kovoja kiinni.

Itsellä 2x7200rpm HDD kiinni, eipä kyllä tule voimakkaasti läpi. Vielä TG versio, joten toinen sivu on lasia eikä äänieristetty.

Enemmän nuo R4:ssä piti ääntä, jotenkin kantautui enemmän rakenteisiin.
 
Te, joilla on useita kovalevyja R6:ssa, tuleeko niiden äänet voimakkaasti läpi?

Oman palvelimen siirsin R6:een kesällä. Vanhassa kotelossa oli bitumilla vuorailtu vähän joka paikkaa resonoinnin poistamiseksi. Yllätyin positiivisesti R6:n äänimaailmasta, toki itsellä on vain 4 pyörivää levyä kopassa. Mutta mitään ylimääräisiä metelöintejä ei ole kuulunut.
 
Jatkui taas tuo resonointi omassa define c tg -kotelossa kun availin konetta biosin resetointiin (pitää varmaan modailla joku kytkin tuohon, ei jaksa joka kerta kontata pöydän alle ruuvarin kanssa :shifty:), huomasin että resonointi lakkasi kun sormella painoi ylempää oikeaa kumitappia mihin tuo lasi kiinnittyy, liekö sitten joku popniitti jäänyt valmistuksessa vähän löysälle :confused:
 
Jatkui taas tuo resonointi omassa define c tg -kotelossa kun availin konetta biosin resetointiin (pitää varmaan modailla joku kytkin tuohon, ei jaksa joka kerta kontata pöydän alle ruuvarin kanssa :shifty:), huomasin että resonointi lakkasi kun sormella painoi ylempää oikeaa kumitappia mihin tuo lasi kiinnittyy, liekö sitten joku popniitti jäänyt valmistuksessa vähän löysälle :confused:

Eikö enää boottaa, vai miksi pitää reset-nappulalla nollata?
 
Eikö enää boottaa, vai miksi pitää reset-nappulalla nollata?
Ei boottaa. Muisteina flare x 2400mhz spectekin piireillä, kohtalaisen hankala saada 1st gen ryzenillä kelloja tuohon. On ne nyt 2933mhz muistaakseni 16-18-18 latensseilla, saa luvan kelvata siihen asti että jaksaa päivitellä konetta :lol:
 
Te, joilla on useita kovalevyja R6:ssa, tuleeko niiden äänet voimakkaasti läpi? Pohdin ehkä tulevaisuudessa vaihtavani palvelimeni äänieristetyn Node 804 Fractalin R6, johon saisi lisäkelkkojen avulla paljon enemmän kovoja kiinni.
Riippuu levyistä. Oma 8 x He WD Red on ok. Ostin vieläpä kahdet lisäkelkat ihan varuilta, mutta voi olla etten tarvitse. Pistä YV jos kiinnostaa.
 
Saakohan Fractal Design Meshify C - Dark TG kattoritilän tilalle umpinaista "kantta"? Koska kissa tykkää mennä koneen päälle nukkumaan :shifty:

Kyseinen kotelo tekisi mieli hankkia...
 
Riippuu levyistä. Oma 8 x He WD Red on ok. Ostin vieläpä kahdet lisäkelkat ihan varuilta, mutta voi olla etten tarvitse. Pistä YV jos kiinnostaa.
Itselle tällä hetkellä 6 x WD Red (4TB). Nykyisessä Node804 on niin hyvin eristetty ettei käynnissä olevia kuule oikein ollenkaan, ellei vie korvaa ihan kiinni. Oikeastaan varmin tapa tarkistaa koneen päällä olo, on testata "täriseekö" eli tuleeko se hyvin kevyt värinä kotelosta.

Pohdin juuri että omaako tuo FD R6 saman kyvyn jo suoriltaan, eli onko se niin hiljainen ettei kovalevyjä kuule. Oma Fractal XL R1 omasi niin hyvin eristyksen että kahden kovalevyn kanssa siitä ei kuullut että onko kone päällä vai ei, vaan piti luottaa valoon (tämän kopan myin suhteettoman suuren koon vuoksi pois, koska en tarvinnut näin isoa).

Nyt on siis vielä tuo R6 pohdinnan alla, koska painiskelen muutenkin palvelinpäivityksen kanssa (tyydynkö vain mATX emoon vai laajennanko ATX emoon, joka toisaalta ei kaksisesti tuo lisää, kun emoissa on jo 10GbE suoraan kiinni).
 
Itselle tällä hetkellä 6 x WD Red (4TB). Nykyisessä Node804 on niin hyvin eristetty ettei käynnissä olevia kuule oikein ollenkaan, ellei vie korvaa ihan kiinni. Oikeastaan varmin tapa tarkistaa koneen päällä olo, on testata "täriseekö" eli tuleeko se hyvin kevyt värinä kotelosta.

Pohdin juuri että omaako tuo FD R6 saman kyvyn jo suoriltaan, eli onko se niin hiljainen ettei kovalevyjä kuule. Oma Fractal XL R1 omasi niin hyvin eristyksen että kahden kovalevyn kanssa siitä ei kuullut että onko kone päällä vai ei, vaan piti luottaa valoon (tämän kopan myin suhteettoman suuren koon vuoksi pois, koska en tarvinnut näin isoa).

Nyt on siis vielä tuo R6 pohdinnan alla, koska painiskelen muutenkin palvelinpäivityksen kanssa (tyydynkö vain mATX emoon vai laajennanko ATX emoon, joka toisaalta ei kaksisesti tuo lisää, kun emoissa on jo 10GbE suoraan kiinni).
Noiden levyjen väliin ei jää kovin hääviä rakoa ja tuon yhden paneeliin saa kyllä tärisemään jos sen jättää kiristämättä kokonaan, joten mikään täydellinen ratkaisu tuo ei ole. Omani on tosin TG-malli, joten toinen kylki ei ole eristetty / ole sitä massalevyä.

Helium-levyt käyvät sen verta siistimmin (varsinkin nämä 5400 RPM Redit) joten niitä ei voi ihan noihin sun levyihin verrata, kokemuksia ei-heliumeista tuon kanssa ei ole :(

Ovi kiinni levyt kuitenkin käyvät 37~41 asteisena, ilmaa pukkaa edessä 3 ML120 Magleviä n. 400~600 RPM. Hiljaisuuden ehdoilla mennään kun on olohuoneessa.

Itse hankin R6:n koska siihen mahtuu tarvitsemani levyt (satunnaiset 2,5" SSD:t ja HDD:t 5.25" hotswap-adapterilla) sekä HBA, guest-koneiden lisäkortit; RX570 on riser-kitillä, jolloin saa kaikki korttipaikat käyttöön ja se näppärästi piilottaa taakseen kaiken guest-koneiden rautaryönät (PCIe M.2-kortti, HBA, USB-lisäkortit ym)

En lähtis toimivaa ratkaisua muuttamaan, vaan SASsikorttia ulkoisilla liitännillä sisään ja ulkoista laatikkoa vierelle? Levyjäkin saa nykyään kolminkertaisella kapasiteetilla joten siinäkin on vaihtoehto...
 
En lähtis toimivaa ratkaisua muuttamaan, vaan SASsikorttia ulkoisilla liitännillä sisään ja ulkoista laatikkoa vierelle? Levyjäkin saa nykyään kolminkertaisella kapasiteetilla joten siinäkin on vaihtoehto...
Tämähän se on ollu ajatuksena, jonka vuoksi en haluaisi kovin äkkiä muuttamaan tuota. Tuo Node 804 on kuitenkin teipattu valkoiseksi, siellä on yli sentin eestä äänieristysmattoa ja massaa seinissä, kattoluukut eristetty ja blokattu äänivuodon ja ilmanvaihdon takia, tuulettimet vaihdettu Noctuan Reduxeihin, prossujäähy 92mm Noctualla. Tämä on saanut sen aikaan että kovot on n. 36-43 asteisia, pitkän kirjoituksenkin jälkeen. Prossukaan harvoin pääsee osumaan edes 60 asteeseen. Tähän päälle se että jos nyt vedetään 6 x 4TB setillä, niin tuon saa tulevaisuudessa päivitettyä esim. tuleviin 8 x 14TB RED settiin ilman ongelmia (Nodeen kun saa 10 kovoa, joista 8 menee virtalähteen puolelle). 112TB raakaa tilaa, josta sitten putoaa 84TB käytettäväksi tilaksi RAIDZ2, on sekin jo niin pirusti, ettei se tule kovin äkkiä täyteen. Enemmän tuossa tilanteessa pitää alkaa miettiä varmuuskopiointia.

+ Onhan tuo Node 804 ihanan söpö ja pikkunen, mutta silti imee kovoja mukavasti sisään.
 
Jos päivittäis umpinaisesta mini c:stä ikkunalliseen meshify mini c:hen niin nouseeko melu havaittavasti? Onko meshifyssä toi etusuodatin yhtälähellä tuulettimia?
 
Minkälaista tuuletinkonfiguraatiota suosittelette? Uuteen tietokoneeseen tulee koteloksi Define R6, AIO:ksi 280mm Kraken X62 ja näytönohjaimeksi Asus GeForce RTX 2080 DUAL 8G.
 
Minkälaista tuuletinkonfiguraatiota suosittelette? Uuteen tietokoneeseen tulee koteloksi Define R6, AIO:ksi 280mm Kraken X62 ja näytönohjaimeksi Asus GeForce RTX 2080 DUAL 8G.
Mulla on kanssa R6 kotelona ja tilasin Noctua NH-D15:n tilalle 280mm Corsair H115i Pro. Ajattelin ensin kokeilla laittaa sen kotelon etuosaan imemään ilmaa sisään. Poistotuulettimena takana hiljainen Silent Wings 3 140mm ja näyttiksenä Vega 56 johon olen laittanut Morpheus II-jäähyn (Noctuan tuulettimet).
Luulis olevan OK kompromissi äänen ja lämpöjen suhteen. Toinen vaihtoehto olis laittaa radi kattoon poistamaan ilmaa, mutta ilmeisesti tuo ei edes laske näyttiksen yms. lämpöjä lähes ollenkaan.
 
JOS se 280 mahtuu muistien puolesta kattoon niin se puhaltamaan ulos, eteen 2x140 sisään, taakse 1x140 ulos ja pohjaan 1x140 sisään.

Yhdenkään rupelin ei tarvitse pyöriä yli 1000rpm.
 
Kovalevyt meinaa aavistuksen resonoida omassa R6:ssa, saakos tuohon jotain parempia kumeja?
Oletteko liimanneet vaimennusmattoja hiljentämään?
 
Mulla on kanssa R6 kotelona ja tilasin Noctua NH-D15:n tilalle 280mm Corsair H115i Pro. Ajattelin ensin kokeilla laittaa sen kotelon etuosaan imemään ilmaa sisään. Poistotuulettimena takana hiljainen Silent Wings 3 140mm ja näyttiksenä Vega 56 johon olen laittanut Morpheus II-jäähyn (Noctuan tuulettimet).
Luulis olevan OK kompromissi äänen ja lämpöjen suhteen. Toinen vaihtoehto olis laittaa radi kattoon poistamaan ilmaa, mutta ilmeisesti tuo ei edes laske näyttiksen yms. lämpöjä lähes ollenkaan.

Aivan se ja sama lämpöjen puolesta imeekö vai puhaltaako se Corsair. Teet niinku on helpompi.

E. Korjaus, parempi imeen edestä, koska puhaltaessa imee kotelosta näyttiksen lämmöt rädi läpi ja nostaa lämpöjä enemmän kuin toisin päin.

Eli rädi keulaan imemään.
 
JOS se 280 mahtuu muistien puolesta kattoon niin se puhaltamaan ulos, eteen 2x140 sisään, taakse 1x140 ulos ja pohjaan 1x140 sisään.

Yhdenkään rupelin ei tarvitse pyöriä yli 1000rpm.

Toimiiko tuo lämpöjen puolesta? vai miksi noin monta sisään ja vain yksi ulos?
 
Mieluummin IMHO enemmän fööniä vetämään sisään filttereiden lävitse kuin työntämään ulos, ettei pöly imeydy sisälle filtterittömien reikien kautta.
 
Onhan tuossa ehdotuksessa 3x ulos, 2/3 puhaltaa radin läpi ulos.

Mulla on tällä hetkellä radi vielä edessä, sen läpi 2x140 sisään ja pohjassa yksi sisään. Takana vain yksi 140mm ulos eikä ole osat paistuneet. Mielessä ollut että laittais taakse kattoon vielä yhden ulos jossain vaiheessa ja mahdollisesti 1 eteen ylös sisään. Kompensois vähän radin lämmittämää sisääntuloilmaa. Mutta ennen tuota pitää kyllä mallata kattoon tota radia, muistien korkeus saattaa ottaa juuri ja juuri vastaan.
 
Mietin kun itsellä on arc midi r2 m-atx koppa jossa on noita tuuletin paikkoja pirusti et kokeilisko itse 2x120 edestä sisään ja pohjasta 120mm sisään ja taakse 120mm ulos? Nyt ollu katossa kaksi flektiä ja ei näytä kyl vaikuttavan muuten kun meteliin vaan ja negatiivisesti.
 
Minkälaista tuuletinkonfiguraatiota suosittelette? Uuteen tietokoneeseen tulee koteloksi Define R6, AIO:ksi 280mm Kraken X62 ja näytönohjaimeksi Asus GeForce RTX 2080 DUAL 8G.

Jos mahtuu, niin kraken kattoon ulos, edestä 2x140mm sisään + pohjasta 120/140 sisään. Sisään en puhkuisi AIO ilmoja koska tarjoaa sitten näyttikselle lämmitettyä ilmaa...
 
Jos mahtuu, niin kraken kattoon ulos, edestä 2x140mm sisään + pohjasta 120/140 sisään. Sisään en puhkuisi AIO ilmoja koska tarjoaa sitten näyttikselle lämmitettyä ilmaa...

Näyttis tuottaa paljon enemmän lämpöä kuin prossu, joten siksi tuo on juuri väärin päin!

Jos laitat rädin puhaltamaan katosta ulos, niin imee lämpimät ilman näyttiksestä rädin läpi ja nostaa cpu lämpöjä huomattavasti enemmän kuin toisin päin.

RTX 2080 tdp on 215W ja esim. 9900K on 95W!

Pelatessa tuo vielä korostuu kun yleensä näyttis tekee enemmän töitä kuin prossu.
 
Mieluummin IMHO enemmän fööniä vetämään sisään filttereiden lävitse kuin työntämään ulos, ettei pöly imeydy sisälle filtterittömien reikien kautta.

Pistin pari kuukautta kesänä 2017 koteloni vetämään takaa ilmaa sisään ihan kokeeksi. Pelkästään prosessorille ja näytönohjain otti sitten edestä niin, että pelkästään alatuuletin oli laitettu. Kotelon katto on aina auki nykyään, en käytä niitä tukkivia moduventtejä, vaan pelkästään pölysuojaa siellä katossa.

Parissa kuukaudessa oli prosessorin jäähy niin täynnä pölyä, että annoin sen pois. Kun sen puhdistamiseen olisi mennyt ainakin tunti. Oli ihan tukossa, mutta yllättäen lämpötilat olivat silti ihan kohtuulliset..

Täällä foorumilla on jossain vielä se tyyppi, jolle annoin sen.

--

Tässä on kuvituskuva, ei ole minun kokoonpanoni ja GTX 1080:ni on piirretty siihen.
upload_2018-12-31_12-33-46.png
 
Näyttis tuottaa paljon enemmän lämpöä kuin prossu, joten siksi tuo on juuri väärin päin!

Jos laitat rädin puhaltamaan katosta ulos, niin imee lämpimät ilman näyttiksestä rädin läpi ja nostaa cpu lämpöjä huomattavasti enemmän kuin toisin päin.

RTX 2080 tdp on 215W ja esim. 9900K on 95W!

Pelatessa tuo vielä korostuu kun yleensä näyttis tekee enemmän töitä kuin prossu.
Juurikin näin. Menee AIO prossulle hukkaan katossa.

Itse vaihdoin näyttiksen 1060 3Gb - > 1070 Ti. Molemmissa oli/on custom-jäähyt. Prossun lämmöt nousivat melkein kymmenellä asteella realbenchissä. Ilmanvaihto muuten kunnossa kopassa (Meshify C, 2x140mm Noctuat edessä sisään ja takana 1x120mm Noctua ulos. Propellit pyöri jotain n. 80% teholla) Niin ja prossu siis ilmalla, mutta samalla lailla se AIOkin sen jäähdytys ilmansa ottaa katossa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä myös näyttis nostaa prossun lämpöjä tuntuvasti, vaikka molemmat jäähtyvät ilmalla. Harmi kun tähän Define C Miniin ei saa taakse 140mm tuuletinta. Tuota vakio 120mm tuuletinta ei viitsi ajaa yli 1000RPM ja toisaalta katon avaaminen lisätuuletinta varten päästää melua reilusti läpi. Täytyy kuitenkin kokeilla tänään heittää 140mm tuuletin kattoon, jos vaikka muita tuulettimia voisi sitten pyörittää hitaammin. Eteen laitettava AIO olisi varmaan paras, mutta nykyisen näytönohjaimen kanssa tyhjää tilaa on ehkä 1cm siellä :think:
 
Rälläköi (tjsp) se hunajakenno pois siitä. Vähemmän turbulenssia ja ei ahdista sitä ilmavirtaa ihan niin paljon. Jos siis et halua toista poistotuuletinta laittaa.
Näissä koteloissa (esim tuo Mini C) sen efekti ei ole ihan niin paha kuin joissakin muissa kun se hunajakenno on ns. koholla eikä ole suoraan kiinni tuulettimessa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään R6 fan controller hajonnut siten, että tuulettimet pöhisevät 100% koko ajan?
 
Itellä ulisee sivupaneeli kiinni Fractalin Define mini C kun etutuulettimien nopeus nousee (kaikkien muitten osien äänien lisäksi, mitä ongelma osiossa käynyt läpi). Sivupaneeli auki ei ulise. 120mm tuularit ei tehnyt tätä. Nykyset on 140mm. Tuulettimien kiinnityskohdat kotelossa näyttäis taipuvan hieman kun ruuveja kiristää. Teki myös 120mm:llä tätä. Koittanut löyhentää ja kiristää, ei vaikutusta. Korjaisiko esim. Akasan kumitapit tuulettimien kiinitykseen tämän ongelman?
 
Näyttis tuottaa paljon enemmän lämpöä kuin prossu, joten siksi tuo on juuri väärin päin!

Jos laitat rädin puhaltamaan katosta ulos, niin imee lämpimät ilman näyttiksestä rädin läpi ja nostaa cpu lämpöjä huomattavasti enemmän kuin toisin päin.

RTX 2080 tdp on 215W ja esim. 9900K on 95W!

Pelatessa tuo vielä korostuu kun yleensä näyttis tekee enemmän töitä kuin prossu.

Tässä nyt on sitten valinta, että haluaako nostaa prossun vai näyttiksen deltalämpöjä +10C. Myös kotelon yleislämpötila on korkeampi kuin radin ulospuhalluksella ja tästä syystä emon komponentit toimivat lämpimämpinä.
 
Tässä nyt on sitten valinta, että haluaako nostaa prossun vai näyttiksen deltalämpöjä +10C. Myös kotelon yleislämpötila on korkeampi kuin radin ulospuhalluksella ja tästä syystä emon komponentit toimivat lämpimämpinä.

Front rädi nostaa GPU lämpöjä ehkä muutamalla asteella, top rädi nostaa cpu lämpöjä vähintään kymmenellä asteella. Toki näissä voi olla eroja koteloiden kesken ja sen miten muu ilmanvaihto on toteutettu, mutta ite sain ainakin tuollaisia tuloksia omalla R5 kotelolla kun testasin ja samansuuntaisia olen lukenut useammasta paikasta.

Ja jos sulla kyykkää kone emon lämpöjen takia, nii vikaa alkaa oleen muuallakin kuin rädin sijoittelussa.
 
Tämäkin on varmaan tänne jo postattu vähintään kerran, mutta laitetaan nyt vielä kun asiasta vieläkin väännetään.

 
Front rädi nostaa GPU lämpöjä ehkä muutamalla asteella, top rädi nostaa cpu lämpöjä vähintään kymmenellä asteella. Toki näissä voi olla eroja koteloiden kesken ja sen miten muu ilmanvaihto on toteutettu, mutta ite sain ainakin tuollaisia tuloksia omalla R5 kotelolla kun testasin ja samansuuntaisia olen lukenut useammasta paikasta.

Ja jos sulla kyykkää kone emon lämpöjen takia, nii vikaa alkaa oleen muuallakin kuin rädin sijoittelussa.

Joo tosiaan kokoonpanokohtasia vaikutukset radin sijoittelun suhteen on. Ei mulla kyykkää mikään. Omassa koneessa ei muutamaa astetta enempää vaikuttanu radin siirtely prossun lämpöön, mutta näyttiksen rasituslämmöt nous enemmän kun prosessorin. Tuntuu, että radissa on enemmän pelivaraa jäähdytystehossa kun näyttiksen jäähyssä. Syynä tähän nyt ainakin on ei niin hyvä palitin jäähy.

Ja kun radi on katossa, niin takaa sisäänruokkiva tuuletin antaa radille myös viileää ilmaa sekasin näyttiksen lämmittämän kanssa.

TL;DR
Parempi tuo sisäänotto radin läpi varmaan on, kun tehokas näyttis kokoonpanossa.
 
Ei mulla kyykkää mikään.

Sori huonosti ilmaisin, en tarkoittanut että juuri sinulla kyykkäisi emon lämpöjen takia, se oli vain yleinen toteamus.

Tarkoitin että jos jollain kyykkää kone kun emolevyn lämmöt liian korkeat, niin ehkä etsisin syytä jostain muualta kuin siitä mihin kohtaan koteloa rädi on asennettu. :):D
 
Rälläköi (tjsp) se hunajakenno pois siitä. Vähemmän turbulenssia ja ei ahdista sitä ilmavirtaa ihan niin paljon. Jos siis et halua toista poistotuuletinta laittaa.
Näissä koteloissa (esim tuo Mini C) sen efekti ei ole ihan niin paha kuin joissakin muissa kun se hunajakenno on ns. koholla eikä ole suoraan kiinni tuulettimessa.
Kokeilin laittaa vielä toisen X2 GP-12 tuulettimen kattoon poistamaan ilmaa, eli 2x140mm sisään ja 2x120mm ulos. Lämmöt menivät ehkä vain pari astetta alas, eli näköjään tuossakin tapauksessa näyttiksen kuuma ilma kulkee prossujäähyn läpi. Melutaso taas nousi selvästi, kun katon äänieristykset purki ja lisäksi kotelon led-valaistus paistaa katon kautta ikävästi silmiin, kun kone on lattialla, eli taidan jatkaa yhdellä 120mm poistotuulettimella.
 
Kokeilin laittaa vielä toisen X2 GP-12 tuulettimen kattoon poistamaan ilmaa, eli 2x140mm sisään ja 2x120mm ulos. Lämmöt menivät ehkä vain pari astetta alas, eli näköjään tuossakin tapauksessa näyttiksen kuuma ilma kulkee prossujäähyn läpi. Melutaso taas nousi selvästi, kun katon äänieristykset purki ja lisäksi kotelon led-valaistus paistaa katon kautta ikävästi silmiin, kun kone on lattialla, eli taidan jatkaa yhdellä 120mm poistotuulettimella.

Kun riipaiset kattotuulettimen pois niin kokeile huvin vuoksi paljonko se kenno vaikuttaa takatuulettimen äänitasoon ts. käytä irti tuulettimen pyöriessä haluamallasi nopeudella. Ilmavirtaan tuo vaikuttaa joka tapauksessa jonkin verran mutta äänitasosta en ole 100% varma kun se kenno ei ole suoraan kiinni tuulettimessa.

Silloin kun pääkokoonpanoni oli R5:ssä ajoin tuulettimia niin hitaasti etten vaivautunut tutkimaan asiaa.
 
Tänään jäi FD design 3:n virtanappi pohjaan kun olin käynnistämässä konetta. Vaihtaminen näyttää vaikealta ellei jostain löydy kokonainen etumaski käytettynä.

Pitäisikö satsata uuteen malliin (define 5 tai 6) vai onko jotain muita uusia malleja muilta merkeiltä. Hiljaisuus prioriteetti,ei ikkunoita ja mielellään muutenkin huomaamaton (ei vilkkuvaloja tai muita sirkustemppuja).
 
Tänään jäi FD design 3:n virtanappi pohjaan kun olin käynnistämässä konetta. Vaihtaminen näyttää vaikealta ellei jostain löydy kokonainen etumaski käytettynä.

Pitäisikö satsata uuteen malliin (define 5 tai 6) vai onko jotain muita uusia malleja muilta merkeiltä. Hiljaisuus prioriteetti,ei ikkunoita ja mielellään muutenkin huomaamaton (ei vilkkuvaloja tai muita sirkustemppuja).
Ensimmäisenä jos merkki miellyttää niin tulee mieleen R5, R6 ja Define S.

Fractal Design Define R5 Black ATX-kotelo, musta - 119,90€
Fractal Design Define R6 - Blackout, ATX-kotelo, musta - 129,90€
Fractal Design Define S Black Pearl, ATX-kotelo - 99,00€

Ja jos pienempi riittää niin: Fractal Design Define Nano S, mITX-kotelo, musta - 66,00€

Itsellä tuo R6 lasikyljellä ja ei sekään ääntä päästä ulos liikoja. Noi on aika huomaamattomia mun mielestä.

Nyt jos vaihtaisin niin ottaisin noista semmosen missä ei ole omaa koteloa virtalähteelle, että koko sisus olis yhtenäinen.
 
Tänään jäi FD design 3:n virtanappi pohjaan kun olin käynnistämässä konetta. Vaihtaminen näyttää vaikealta ellei jostain löydy kokonainen etumaski käytettynä.

Kysy huvin vuoksi Fractalilta olisiko heillä vielä niitä etumaskeja. Takuu nyt toki on jo varmaan ummessa mutta ei se kysyminen haittaa.
 
Tänään jäi FD design 3:n virtanappi pohjaan kun olin käynnistämässä konetta. Vaihtaminen näyttää vaikealta ellei jostain löydy kokonainen etumaski käytettynä.

Pitäisikö satsata uuteen malliin (define 5 tai 6) vai onko jotain muita uusia malleja muilta merkeiltä. Hiljaisuus prioriteetti,ei ikkunoita ja mielellään muutenkin huomaamaton (ei vilkkuvaloja tai muita sirkustemppuja).
Eikö koko etupaneelin IO ole perusruuveilla kiinni siinä? Mulla ainakin kaikki ruuvattuna irti tällä hetkellä Define Ministä (ihan pikkasen uudempi), että saa etupaneelia helposti irroteltua. Ne taisi olla kolmessa osassa: audiot, virtanappi ja usbit. Mahtaako juminkin saada korjattua ihan vaan avaamalla.

Eli Fractalin aspa voisi mahdollisesti lähettää pelkän virtanapin, jos ei saa korjattua.

Olen miettinyt tuon kohdan irti leikkaamista ja jotenkin kiinnittäisi kopan runkoon, mutta tuskin ne johdot sitten enää haittaa kun saa buildin valmiiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom