• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elmo
  • Aloitettu Aloitettu
Se mikä sinun mielestä on väärin, ei välttämättä ole toisen mielestä väärin (moraalisesti).

Laitonta. Tuo on laitonta. Ja tuo on sisällön varastamista ilman että tekijät saavat mitään korvausta. Tuo on piratismia. Jos tuo on susta moraalisesti hienosti ja oikein toimittu kun varastat sisältöä ilman että tekijä saa mitään kompensaatiota, niin ehkä kannattaa pysähtyä pohtimaan sitä omaa moraalikäsitystä. Säälittävää toi on. Varastaminen ei ole säästämistä.

Eli jos on köyhästä perheestä ja nykyään hyvissä rahoissa, niin on oikeutettu varastamaan riittävän isolta firmalta joka ei työllistä naapuria?
Kovaa settiä. 😄

Laitonta. Tuo on laitonta. Ja tuo on sisällön varastamista ilman että tekijät saavat mitään korvausta. Tuo on piratismia. Jos tuo on susta moraalisesti hienosti ja oikein toimittu kun varastat sisältöä ilman että tekijä saa mitään kompensaatiota, niin ehkä kannattaa pysähtyä pohtimaan sitä omaa moraalikäsitystä. Säälittävää toi on.

Hedmanin työntekijätkö siellä kirjoittelee? Eikös tämä ole Firetys ketju vai bugaako tämä foorumi jotenkin.

Onneksi lait ovat maakohtaisia niin Firetykseen voi valita maan missä waratteminen ei ole laitonta. Siellä ne ovat moraalinen ongelma.

ihan helvetin noloa leikkiä massimiestä ja olla kuitenin niin köyhä ettei ole varaa maksaa sisällöstä.
Tuo rinnastus ei oikein toimi. Kun käytännössä lähes kaikkien massimiesten massit perustuu siihen, että jossain kohtaa kierretään jotain maksuja. Osa istuu linnassakin siitä. Ne, jotka pistää massit vaan haisemaan eivät ole kauaa massimiehiä.

Hedmanin työntekijätkö siellä kirjoittelee? Eikös tämä ole Firetys ketju vai bugaako tämä foorumi jotenkin.

Sinä aloitit keskustelun jakamalla laittomuuksia/moraalittomuuksia hyvinä säästämisvinkkeinä. Ja säästäähän siinä mutta turha ihmetellä että siitä tulee jotain sanomista. Varmaan jos joku kertoisi että oman firetys projektin osana on saada pysyvä sairaseläke moraalisesti joustavalta lääkäriltä yms. keinoin niin sitäkään ei kaikki kehuisi vaikka siinäkin hyvin voi taloudellisesti hyötyä.

Viimeksi muokattu:
Tuo rinnastus ei oikein toimi. Kun käytännössä lähes kaikkien massimiesten massit perustuu siihen, että jossain kohtaa kierretään jotain maksuja.

Tässä siis varastetaan sisältö eikä makseta siitä. Se on ihan fine jos jättää Netflixit tilaamatta ja katsomatta, jotta säästää rahaa. Ei tuollaisessa "maksujen kiertämisessä" ole mitään väärää. Tässä kuitenkin varastetaan se sisältö ja sitten valehdellaan itselle ja muille ja kutsutaan tätä joksikin "säästämiseksi". Se on laitonta ja väärin ja tuohon varastamiseen viittasin.

Massimiehellä, joka haluaa katsoa Netflixiä, on siihen myös varaa.

Onneksi lait ovat maakohtaisia niin Firetykseen voi valita maan missä waratteminen ei ole laitonta. Siellä ne ovat moraalinen ongelma.
Niinpä. Hauskaahan onkin että en edes asu suomessa enää. Luulen että aika moni firettäjä (tai siihen ryhtyvä) on myös lähtenyt suomesta pakoon, esim verotussyistä tai muuten vaan suomen huonon talouden takia.

Eli vaikka täällä osa huutelee "waretus = laittomuus = varastaminen", niin antaa heidän olla omassa kuplassaan koska todellisuus voi olla aivan muuta.

Oma FIREpohdinta etenee. Laskeskelin tossa välipäivinä eri skenaarioita, kun ei oikein työmotivaatio ole huipussaan.

Periaatteessa n. 3v päästä voisi/voitaisiin vaimon kanssa hypätä pois työelämästä. Virallinen eläke alkaa juoksemaan 2041 lopussa ja vaimolla 2042, eli sinne asti tarttisi pärjäillä ainakin. Oma skenaario sisältää 400pv työttömyyskorvauksilla elämisen. Eli jos 2029 alussa jättäytyisi työttömäksi, niin sijoitusrahoja tarttisi alkaa nostamaan 2030 puolivälissä. N. 11v siis pitäisi elellä täysin omilla, ja sitten alkaa eläke rullaamaan (mulla usko eläkkeeseen kyllä. Yhteinen eläkekertymä 3v päästä n. 7500€/kk)

Ja siis aiemminkin mainittu takaportti on muuttaa tästä isosta ok-talosta johonkin 200-300k€ halvempaan. Jos siis meinaa rahat loppua.

Kyllä tässä on nyt vakava mietintämyssy päässä.

Firettämisen olen mieltänyt melko itsekkääksi touhuksi, mutta tähän tyyliin valmistautuminen tekee siitä lähes yhtä itsekästä kuin perus Kela-rottailu. Miksi firetys on itsekästä, niin lähtökohtaisesti tämä maa pyörii työnteolla ja kulutuksella. Myös ihan jokainen suoratoistopalvelu tai pilvipalvelukin tuo valtiolle verotuloja ja joskus jopa työtäkin.

Monet suomalaiset firettäjät kuitenkin nojautuvat ainakin jossain määrin tämän yhteiskunnan kustantamiin palveluihin, jolloin kuulostaa minusta todella itsekkäältä ajatella, että antaa muiden tehdä työt, kuluttaa ja maksaa verot, jotta minä voin ensin säästää vuosia sukan varteen kuluttamatta ja sitten elää niukasti hyödyntäen yhteiskunnan (muiden maksamia) palveluita.
Tämä itsekkyysväite on kyllä täyttä potaskaa, poislukien palstan eräs tapaus. Itse olen viimeisen viiden vuoden aikana maksanut yli puoli miljoonaa euroa pelkästään yhteisöveroa. Päälle pääomatuloverot, kulutusverotkin lienevät 6-numeroinen summa tältä ajalta. Sen lisäksi olen tällä hetkellä suoraan sijoittanut lähemmäs miljoona euroa kotimaisten listaamattomien pk-yritysten kasvuun, tämä luo suoraan työpaikkoja ja hyvinvointia. Miljoonieni alkuperä on lisäksi ulkomailta, enkä nosta mitään yhteiskunnan tukia pois lukien automaattisesti tilille kilahtavat lapsilisät. Minulla ei ollut palkollisia joiden selkänahasta olisin rahani raapinut.

Tekisi jopa mieli väittää että vaikka en tee virallisesti kahdeksantuntista työpäivää, vaikutukseni suomalaiseen yhteiskuntaan on merkittävästi positiivisempi kuin keskiverto palkansaajalla. Silti aina jaksetaan valittaa itsekkyydestä, onnesta, väärin voittamisesta tai muiden riistämisestä :cigarbeye: Yhteiskunnalle olisi hyväksi jos Suomessa olisi paljon enemmän miljonäärejä, joiden pääomalla homma pyörii.

Tämä itsekkyysväite on kyllä täyttä potaskaa, poislukien palstan eräs tapaus. Itse olen viimeisen viiden vuoden aikana maksanut yli puoli miljoonaa euroa pelkästään yhteisöveroa. Päälle pääomatuloverot, kulutusverotkin lienevät 6-numeroinen summa tältä ajalta. Sen lisäksi olen tällä hetkellä suoraan sijoittanut lähemmäs miljoona euroa kotimaisten listaamattomien pk-yritysten kasvuun, tämä luo suoraan työpaikkoja ja hyvinvointia. Miljoonieni alkuperä on lisäksi ulkomailta, enkä nosta mitään yhteiskunnan tukia pois lukien automaattisesti tilille kilahtavat lapsilisät. Minulla ei ollut palkollisia joiden selkänahasta olisin rahani raapinut.

Tekisi jopa mieli väittää että vaikka en tee virallisesti kahdeksantuntista työpäivää, vaikutukseni suomalaiseen yhteiskuntaan on merkittävästi positiivisempi kuin keskiverto palkansaajalla. Silti aina jaksetaan valittaa itsekkyydestä, onnesta, väärin voittamisesta tai muiden riistämisestä :cigarbeye: Yhteiskunnalle olisi hyväksi jos Suomessa olisi paljon enemmän miljonäärejä, joiden pääomalla homma pyörii.
Itsekkyysargumentti tuntuu Suomessa usein nojaavan ajatukseen, että raha tulee yhdestä yhteisestä säkistä ja jos joku saa enemmän, se on automaattisesti joltakin toiselta pois. Tämä on hyvin syvälle juurtunut nollasummapeli-ajattelu, joka ei vastaa modernin markkinatalouden todellisuutta. Raha ei ole enää oravannahkojen tai kultakolikoiden kaltainen staattinen resurssi, vaan arvoa syntyy tekemisen, riskinoton, investointien ja tuottavuuden kautta.

Kun joku maksaa merkittäviä veroja, sijoittaa omaa pääomaansa kotimaisiin yrityksiin ja tuo vielä varallisuutta ulkomailta Suomeen, on vaikea perustella, että kyse olisi yhteiskuntaa “riistävästä” toiminnasta. Päinvastoin: juuri tällainen pääoman allokointi mahdollistaa kasvua, työpaikkoja ja verotuloja myös jatkossa. Kaikki eivät luo hyvinvointia tekemällä kahdeksantuntista työpäivää palkkatyössä – taloudessa on monta roolia, eikä niistä mikään ole automaattisesti moraalisesti toista huonompi.

Suomessa olisi ehkä syytä aloittaa jo varhaiskasvatuksessa perusteista: mitä markkinatalous on, miten yritykset syntyvät, mistä palkat, verot ja hyvinvointi lopulta tulevat. Moni elää edelleen ajatusmallissa, jossa talous on suljettu järjestelmä ja vaurastuminen on aina pois muilta. Se ajattelutapa oli totta joskus staattisen valuutan ja resurssoinnin aikana ( omavarais- ja keräilytalous, esihistoria - 1800 luku), mutta ei nykyisessä talousjärjestelmässä.

FIREtys, yrittäjyys, sijoittaminen tai palkkatyö ovat kaikki erilaisia tapoja osallistua kansantalouden pyörittämiseen. Ei ole olemassa yhtä oikeaa mallia “hyvälle kansalaiselle”. Yhteiskunnan kannalta olennaista on, syntyykö arvoa ja kannetaanko vastuuta – ei se, montako tuntia joku istuu työpisteellä, kaivaa lapiolla ojaa tai miltä hänen tulotasonsa näyttää.

Viimeksi muokattu:

Kuten aiemmin mainitsin, niin pidän tätä sinun esimerkkiä aivan kelpona tapana elellä vapaaherrana. Kritiikkini kohdistuu näihin, jotka säästävät firetyssäästönsä kyseenalaisin keinoin tunnistamatta piratismin ja varastamisen yhtäläisyyksiä. Eli säästövaiheessa eletty muiden siivellä ja sitten firetyksen alkaessa mahdollisesti nautitaan jopa tulonsiirroista ja muista suomalaisista etuuksista jossain halvemman elintason Balilla tai Thaimaassa. Enkä nyt tarkoita etteikö esimerkiksi vanhuuseläkkeellä saisi olla ulkomailla nauttimassa eläkepäivistään.

Sanoisin että on olemassa hyvää ja huono firetystä. Sinun tapauksessa se on sitä parempaa.

Jos Leatherman tai muut piratismin puolustajat kannatatte toimintatapaa, niin miettikää vaikka omalle kohdalle tilanne. Sinulla on oma ohjelmistoyritys, joka kehittää ja ylläpitää kuluttajarajapinnassa kk-maksullista tietokonesovellusta. Oletteko tosissanne aivan sujut sen kanssa, että joku kräkkää sovelluksen ja laittaa sen jakoon Piratebayhyn?
Seuraava argumentti ”No mutta piratismia harrastaa pieni osa ihmisiä”?
Mikä oikeutus tällä murto-osalla on hankkia sovellus kyseenalaisia reittejä pitkin kun muut maksavat täyden hinnan? Sama homma pätee yhteiskunnan loisten eli Kela-rottien kanssa, mikä heidät oikeuttaa siihen elintapaan muiden veronmaksajien kustannuksella?
Tai sitten argumentti ”Suoratoistopalvelut tai sovelluskehittäjät ovat miljardiluokan pörssiyhtiöitä”?
Entä sitten? Ne on palvelua ja tuotteita tuottavia yrityksiä, niillä on omistajat ja niillä on työntekijöitä. Harvassa on ne ihmiset, jotka tuottavat palveluita tai tuotetteita lähimmäisen rakkaudesta. Ja siitä tullaan taas siihen kysymykseen, miksi jonkun ihmisen pitäisi saada se tuote/palvelu muiden kustannuksella?

K

Kuten sanoin aiemmin, ei firetystä voi suoraan verrata rottailuun tietenkään. Siinä on kuitenkin edellä mainittuihin viesteihin perustuen yhtäläisyyksiä, juurikin esimerkiksi tuo piratismi ja tunnusten väärinkäyttö säästääkseen rahoja. Ja varmasti monet ovat paljon veroja maksaneetkin, mutta se arvonlisävero on merkittävä vero siinä missä tuloverokin. Itse maksan keskimäärin 30-35k€ ansiotuloveroa vuosittain, muutaman tonnin pääomatuloveroja, mutta maksan myös kymmeniä tuhansia euroja arvonlisäveroa vuosittain käyttämällä palveluita ja ostamalla tuotteita. Pitäisi joskus oikein laskeakin, että paljonko maksan oikeasti veroja. Viime vuonna ostin esimerkiksi uuden auton, josta maksoin pelkästään 13000€ arvonlisäveroa. Suoratoistopalveluista maksan 250€ vuodessa veroa.

Niinhän se taitaa olla, että valtion kannalta impulsiiviset rahankäyttäjät on parempia kun he maksavat enemmän veroja ja joutuvat myös sykkimään enemmän maksaakseen kulutuksensa. Mutta onhan se silti vähän tyhmää. Ja on myös huvittavaa kun toisaalla ihmetellään kuinka persaukisia suomalaiset on. :D

Itsekkyysargumentti tuntuu Suomessa usein nojaavan
Itse sanoisin että monilla se ihan oikeasti nojaa siihen että vaikka tuntisi toisen ja olisi ns. elänyt vastaavaa elämää (ollut naapuri, käynyt samassa työpaikassa, samassa työssä, samalla palkalla) se että toisella on nyt jotain mitä itsellä ei ole on kateuden syy.

Eli ei nähdä sitä että kun itse ollaan ne täysin samat rahat käytetty erilailla ja mahdollisesti vielä hieman lisärahaakin (vingutettu visaa ja otettu kottia, sitä vartenhan se on) eläen leveästi ja mahdollisesti irvaillen kaverille että eikö hän tänäkään vuonna lähde etelään pariksi viikoksi tai miksi on pihassa edelleen se vanha auto kun itsellä on pari uutuuttaan kiiltelevää (toki lainalla ja lainaa edellisistäkin mutta sitähän ei kannata mainita) ja miksi itse käsikäyttöisellä nurmikkoa leikkaat jne jne..

Mutta sitten kun toinen kertoo että on maksanut sen asuntolainan, tarpeeksi säästöjä ja voi sitä säästeliästä elämäänsä elää vaikka se työpaikka kaatuukin tai itse ottaa loparit se on huutava vääryys.

Tietysti suurempi osa ei tunne näitä henkilöitä joten otaksutaan että ne rahat on tulleet joko lotosta tai perintönä vanhemmilta.

Missään vaiheessa ei silti tehdä mitään tarkistusta tai korjausliikettä omaan elämään ja jos satutaankin saamaan esim. ylimääräiset 30k tms. perintöä sekin hassataan samantien.

Esim. joku 2000€/naama mikä voi perheessä olla siis helposti lähemmäs 6-8k 2 viikon kesälomasta etelän auringossa täydellä ylläpidolla voi jollekin riittää helposti elämiseen hyvinkin pitkään (siis ruokiin tms. jos asuntolaina on hoidettu). Ei nyt koko vuodeksi mutta kuitenkin...

Oma skenaario sisältää 400pv työttömyyskorvauksilla elämisen.

Eikös tässä ole se huono puoli että kassan/työttömyyskorvauksien saamiseksi pitää lähetellä työhakemuksia yms osallistua työkkärin käskytykseen? Ja toki työnantajan kanssa voi esim sopia että jatkuva työsopimus vaihdetaan määräaikaiseksi jolloin esim Kelalla ei pitäisi olla mitään sanottavaa asiaan siitä että miksi jäi työttömäksi.

Mutta tuo on kyllä hyvä tapa aloittaa firettäminen ja saa verorahoille edes hieman vastinetta.

Itse sanoisin että monilla se ihan oikeasti nojaa siihen että vaikka tuntisi toisen ja olisi ns. elänyt vastaavaa elämää (ollut naapuri, käynyt samassa työpaikassa, samassa työssä, samalla palkalla) se että toisella on nyt jotain mitä itsellä ei ole on kateuden syy.

Eli ei nähdä sitä että kun itse ollaan ne täysin samat rahat käytetty erilailla ja mahdollisesti vielä hieman lisärahaakin (vingutettu visaa ja otettu kottia, sitä vartenhan se on) eläen leveästi ja mahdollisesti irvaillen kaverille että eikö hän tänäkään vuonna lähde etelään pariksi viikoksi tai miksi on pihassa edelleen se vanha auto kun itsellä on pari uutuuttaan kiiltelevää (toki lainalla ja lainaa edellisistäkin mutta sitähän ei kannata mainita) ja miksi itse käsikäyttöisellä nurmikkoa leikkaat jne jne..

Mutta sitten kun toinen kertoo että on maksanut sen asuntolainan, tarpeeksi säästöjä ja voi sitä säästeliästä elämäänsä elää vaikka se työpaikka kaatuukin tai itse ottaa loparit se on huutava vääryys.

Tietysti suurempi osa ei tunne näitä henkilöitä joten otaksutaan että ne rahat on tulleet joko lotosta tai perintönä vanhemmilta.

Missään vaiheessa ei silti tehdä mitään tarkistusta tai korjausliikettä omaan elämään ja jos satutaankin saamaan esim. ylimääräiset 30k tms. perintöä sekin hassataan samantien.
Tämä on kyllä aivan käsittämätön ilmiö Suomessa ja niin tavallinen. Kaikki mitä itsellä ei ole omien valintojen kautta, niin nähdään vääryytenä ja sitä kautta uhkana itselle. Tuo voi olla esine, käyttäytymismalli, ulkonäöllinen seikka tai sitten aivan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Puhetapakin voi olla asia joka aiheuttaa toiselle vääryyden tunteita. Firetys itsessään on tottakai seikka, joka aiheuttaa erityisen herkästi epäarvoisuuden tunnetta etenkin jos itsellä elämäntapa on tuhlaileva. Kaikkien pitäisi siis olla samanlaisia, jotta se ei aiheuttaisi vääryyden tunnetta. Ehkä henkinen kasvu olisi tässä maassa tarpeen?

Niinhän se taitaa olla, että valtion kannalta impulsiiviset rahankäyttäjät on parempia kun he maksavat enemmän veroja ja joutuvat myös sykkimään enemmän maksaakseen kulutuksensa. Mutta onhan se silti vähän tyhmää. Ja on myös huvittavaa kun toisaalla ihmetellään kuinka persaukisia suomalaiset on. :D

Valtion kannalta vielä parempia veronmaksajia ovat ne ihmiset, jotka luovat uutta liiketoimintaa tähän talouteen. Jotkut FIREttäjissä saattavat kuulua tähän luokkaan mutta luulisin että suurempi osa ei kuulu. Lähinnä liittyen siihen että jos olet innovatiivinen ja aloitteellinen niin tykkäät tehdä sitä vaikkei siitä rahaa saisikaan. Esimerkkinä tulee vaikka Kim Väisänen mieleen.

Mutta FIREttäjiä on useammalla tulokulmalla. On se perinteinen FIREtys, joka on säästämisen kautta kerrytettyyn omaisuuteen liittyvä poistuminen työelämästä ja sitten vanhempi mutta ei niin usein FIREtyksenä pidetty, eli suuren omaisuuden tai tulojen kautta työelämästä poistuminen.

Säästäväisyys ei hyödytä yhteiskuntaa samalla tavalla kuin aktiivinen liiketoiminta. Mutta säästäväinenkin FIREttäjä on Suomessa asuessaan kuluttaja, joka injektoi omaisuuttaan yhteiskuntaan ja siinä mielessä pitää liiketoimintaa pyörimässä.

Mutta säästäväisyydestä on vaikea oppia eroon. Kun olet kerran säästäväinen niin tuhlaaminen ei enää onnistukaan luonnostaan.

Mutta säästäväisyydestä on vaikea oppia eroon. Kun olet kerran säästäväinen niin tuhlaaminen ei enää onnistukaan luonnostaan.

Tämä on totta. Vaikka minulla olisi 10 miljoonaa tilillä, ostaisin silti sen -30% vanhaksi menevän maidon kaupasta. Omat käyttäytymiset eivät ole muuttuneet ollenkaan siitä ajasta kun olin 0€ tilillä korkeakouluopiskelija vs nyt kun rahaa olisi ostaa velattomasti vaikka monta asuntoa.

Vaikka käyttäysymismalli pysyy samana, niin yksi iso ero kuitenkin on. Nimittäin stressiä ei ole enää ollenkaan. Ennen esim potkut saattoivat tuntua maailmanlopulta, nyt taas se olisi esim hyvä aika aloittaa firetys jos potkut tulisi.

Tämä on totta. Vaikka minulla olisi 10 miljoonaa tilillä, ostaisin silti sen -30% vanhaksi menevän maidon kaupasta. Omat käyttäytymiset eivät ole muuttuneet ollenkaan siitä ajasta kun olin 0€ tilillä korkeakouluopiskelija vs nyt kun rahaa olisi ostaa velattomasti vaikka monta asuntoa.

Kai tässäkin on sitten eroja. Toki esim. kun oli tarjouksessa kinkkua 1,99€/kg ostin pakkaseen yhden kinkun välipäivinä vaikka ennen joulua paistoin yhden (2,99€/kg) ja ostin joulun jälkeen toisen minkä myös paistoin.

Yksi kaveri myös hieman kommentoi että "tuo suklaahan maksaa 8,99€/750g" mutta Dubain tyylisestä suklaasta se on mielestäni halpa hinta (ja pidin siitä + annoin porukoillekin lahjaksi). Eipä sitä suklaata tule oikeastaan muuten kuin joulun aikoihin ostettua enkä tiedä onko edes enää jotain opeteltuja "6 levyä 200g Fazeria 10€ eli 8€/kg on hyvä tarjous" juttuja kun ne hinnat ovat nousseet varmaankin jo.

Toki jossain mielessä varmasti pitää paikkansa. Esim. firman pikkujouluihin menin (ja tulin) bussilla taksin sijaan eikä tulisi mieleenkään esim. ottaa taksia kun lähtee kaupassa, alkossa, apteekissa tms. käymään (yleeensä kävelen, tulee liikuntaa samalla. Matka suuntaansa yleensä joku 1-2km kun palvelut lähellä...)

Kyllä toisaalta esim. rommin laatu (sekä hinta) on noussut vs opiskeluaikojen "ei varaa mihinkään rommiin, ostetaan Tapio pakkaseen ja lusikallinen vahvaa kahvia drinkkiin". Ei se ihan rommikolalta maistunut...

Korjataan nyt taas kerran tämä yleinen ajatusvika, että tilille säästetty raha olisi muka jotenkin pahaa eli "seisomassa" tai "vähemmän tuottavaa".

Talletettu raha on pakollista, että pankki voi myöntää lainoja ja niitä lainoja tulee vivulla talletukseen nähden (rahan syntymekanismi nykyisessä rahajärjestelmässä), joten talletettu raha on itse asiassa hyvinkin tärkeää.

Jos ette usko niin kokeillaan mitä tapahtuu kun kaikki ihmiset nostaa rahat tileiltä.

Eikös tässä ole se huono puoli että kassan/työttömyyskorvauksien saamiseksi pitää lähetellä työhakemuksia yms osallistua työkkärin käskytykseen? Ja toki työnantajan kanssa voi esim sopia että jatkuva työsopimus vaihdetaan määräaikaiseksi jolloin esim Kelalla ei pitäisi olla mitään sanottavaa asiaan siitä että miksi jäi työttömäksi.

Mutta tuo on kyllä hyvä tapa aloittaa firettäminen ja saa verorahoille edes hieman vastinetta.
No kerran kuussa pitää hakea töitä. Olin just vuoden työttömänä, ei ollut paha rasti. Tosin sain neuvoteltua, että normaalin 4 paikan sijaan hain vain yhtä.

Ja eiköhän ton työn loppumisen saa neuvoteltua. Ja jos ei saa, niin 3kk karenssi nyt ei maata kaada.

Kyllä toisaalta esim. rommin laatu (sekä hinta) on noussut vs opiskeluaikojen "ei varaa mihinkään rommiin, ostetaan Tapio pakkaseen ja lusikallinen vahvaa kahvia drinkkiin". Ei se ihan rommikolalta maistunut...

Sun opiskeluaikana ei varmaan ollut edes mahdollisuutta hakea viinaa halvalla Virosta? :)

Vaikka käyttäysymismalli pysyy samana, niin yksi iso ero kuitenkin on. Nimittäin stressiä ei ole enää ollenkaan. Ennen esim potkut saattoivat tuntua maailmanlopulta, nyt taas se olisi esim hyvä aika aloittaa firetys jos potkut tulisi.

Mutta tarviiko sitä toisaalta tuhlatakaan? Loppujen lopuksi töistä saadut rahat on aika kovan sykkeen takana kun vertaa säästämisen vaivaan. Esim. vaikka se, että menee pikkujouluihin (tai baariin) bussilla taksin sijaan. Tai että viitsii kilpailuttaa tai laittaa pois ylimääräiset palvelut, tai ajelee vähän vanhemmalla autolla, tai parhaassa tapauksessa on kokonaan ilman autoa jos elämäntilanne ei sitä vaadi...

• Tykkää
Reactions: B12
1767614318357.png

Näin 40vuotiaana pessimistinä paras FIRE-juna omalta osaltani on jo mennyt, joten tän päivän 'merkkipaalu' ei tunnu niin merkitykselliseltä.
Varsinkin kun omakotitalo+3 pientä lasta -tilanteessa säästämisaste on maksimissaan 500-800e/kk.
Eli ei näillä kuuhun mennä, eikä oikeastaan tarvikaan. Eli en varmaan pysty koskaan olemaan ihan täysin taloudellisesti riippumaton.
Mutta toivottavasti sais tehdä mielekästä työtä ja kerätä vaikka pesämunaa lapsille samalla ja auttaa heitä saavuttamaan taloudellisesti parempi elämä.
Ja jos sais sellasen puskurin, että irtisanominen ei enää tuntuis pahalta, niin ehkä olis taloudellisesti ainakin stressittömämpi elämä.

Kyllähän ansiosidonnaisella ja 100ke puskurilla pitäisi pärjätä aika pitkälle...
Nykyisin elämisen kulut 40k€+ vuodessa helposti. Ei viittis metsän keskeltä muuttaa kaupunkiin vuokralle (eli auto pois) eikä lapsiakaan antaa adoptoivataksi, niin ei tuo 100k riittäs työttömyystuen kans ku pariks vuodeks ja sit oliski puskuri syöty. Ite ainaki lasken, että sijoitusten pitäis tuottaa elämiseen tarvittavat varat, eli nettona ehkä noin 5% potista. Eli mun tapauksessa vuosikulutus sais olla vaan noin 5k€ ettei potti pienenis :S Eli nopeesti tulis kiire töihin 100k€ potilla. Ehkäpä ku sais kämpän maksettua niin joku 600k€ potti vois riittää työelämästä lopullisesti irtautumiseen, mutta varmaan lähempänä miljoonaa pitäis todellisuudessa olla. Ettei sitten heti ekan huonon vuoden jälkeen pidä katsella paluuta.

Viimeksi muokattu:
Varsinkin kun omakotitalo+3 pientä lasta -tilanteessa säästämisaste on maksimissaan 500-800e/kk.
Eli ei näillä kuuhun mennä, eikä oikeastaan tarvikaan. Eli en varmaan pysty koskaan olemaan ihan täysin taloudellisesti riippumaton.

Ei sitä kirvestä kannata kaivoon heittää. Jos mietit asiaa että esim. 60v on se maksettu omakotitalo ja 3 aikuista lasta jotka asuvat muualla niin se 20v = 120-192k lisää pelkästään 500-800/kk säästämällä (luultavasti kun lapset muuttavat pois ja laina maksettu palkkakin ehtinyt kohota joten tuota summaa voi nostaa) niin 60v ikäisenä sinulla on vähintään vaikka et olisi edes sijoittanut varovaisesti arvioiden joku 250-300k+ puskurissa. Kyllä siinä voi jo harkita eläkettä hieman aiemmin kuin mitä ehkä 80v tms. sinulle muuten valtion mukaan voisi lähteä. Se kun nousee joka vuosi iloisesti...

Nykyisin elämisen kulut 40k€+ vuodessa helposti. Ei viittis metsän keskeltä muuttaa kaupunkiin vuokralle (eli auto pois) eikä lapsiakaan antaa adoptoivataksi, niin ei tuo 100k riittäs työttömyystuen kans ku pariks vuodeks ja sit oliski puskuri syöty. Ite ainaki lasken, että sijoitusten pitäis tuottaa elämiseen tarvittavat varat, eli nettona ehkä noin 5% potista. Eli mun tapauksessa vuosikulutus sais olla vaan noin 5k€ ettei potti pienenis :S

Kulut kuulostaa kyllä aika kovilta, varsinkin jos tuo on oma osuus niistä tai tarvii vastata niistä kokonaan itse. Tuon kattamiseenhan tarvii lähemmäs viiden tonnin bruttopalkan, ja siltikin eläisi kädestä suuhun. :hmm:

Ansiosidonnainen 5ke/kk palkalla olisi sekin parin tonnin luokkaa, joten tulee siitä silti ihan kohtalaisesti apua.

Kyllähän 100 000€ on hyvä pesämuna nelikymppiselle. 20 vuoden aikana tuo kasvaa vielä kivasti korkoa-korolle ansiosta, joten eläkkeelle voi siirtyä vähän aikaisemmin.

Oma suunnitelmani on juuri tämän tapainen. Työelämästä väistytään viimeistään 60-vuoden korvilla. Pelkillä salkun tuotoilla en varmasti pärjää, joten sijoutuksia pitää laittaa pikkuhiljaa lihoiksi. Mutta ei tänne maailmaan ole mitään tarkoitus jättää, joten ei haittaa vaikka olisin rutiköyhä viimeiset elinvuodet. Syödään vaikka se viimeinen ateria velaksi.

Kyllähän 100 000€ on hyvä pesämuna nelikymppiselle. 20 vuoden aikana tuo kasvaa vielä kivasti korkoa-korolle ansiosta, joten eläkkeelle voi siirtyä vähän aikaisemmin.

Oma suunnitelmani on juuri tämän tapainen. Työelämästä väistytään viimeistään 60-vuoden korvilla. Pelkillä salkun tuotoilla en varmasti pärjää, joten sijoutuksia pitää laittaa pikkuhiljaa lihoiksi. Mutta ei tänne maailmaan ole mitään tarkoitus jättää, joten ei haittaa vaikka olisin rutiköyhä viimeiset elinvuodet. Syödään vaikka se viimeinen ateria velaksi.
Oma suunnitelma on vastaava. 60v voi olla lähellä sitä hetkeä useista syistä. Alin eläkeikä on 65v ja xkk. Salkulla pitäisi pärjätä vallan hyvin loppuikä ja eläkekin sitten tulee aikanaan.

Samaa 60-kerhoa täälläkin, olkoonkin sitten jonkun mielestä ei-niin-early ;) mutta jos ei nyt jotain yllätysrahaa jostain tule, niin tuskin aiemmin pystyy. Jäljelläoleva keräysaikakin lasketaan vuosissa eikä vuosikymmenissä. Perintöjä ei ole tulossa ja jos tulisikin jotain pientä, niin sille löytyy keskimääräistä selvästi useampi jakaja, joten veroja ainakaan ei tarvitse maksaa. Nykysalkulla pystyisi tosin jo pihistelemään varmaan lähemmäs 10v ennen eläkettä, mutta vähän pitää sitä ylimääräistä puskuriakin jäädä, kun eläkekertymä ei ole mitään kitisevän Kurkilahden tasoa :) Tenavatkin vielä tarvitsee tukea, vaikka eivät enää vakituisesti kotona asustele.

Viimeksi muokattu:
43v, nettovarallisuus (omaisuus - velat) kaikkinensa ja talo mukaanlukien jossain 500k€ ja miljoonan välillä vähän riippuen miten yritysomaisuuden ja kiinteistöt arvottaa. Yrittäjänä tavoitteena jokusen vuoden päästä alkaa keventää, mitään varsinaista tavoitetta kokonaan eläköitymiselle ei toistaiseksi ole.

Viimeksi muokattu:
Kulut kuulostaa kyllä aika kovilta, varsinkin jos tuo on oma osuus niistä tai tarvii vastata niistä kokonaan itse. Tuon kattamiseenhan tarvii lähemmäs viiden tonnin bruttopalkan, ja siltikin eläisi kädestä suuhun. :hmm:

Ansiosidonnainen 5ke/kk palkalla olisi sekin parin tonnin luokkaa, joten tulee siitä silti ihan kohtalaisesti apua.
No sitä se helposti perheellisenä asuntolainallisena on. Asut vielä vähän syrjemmässä, niin kaksi autoakin melkein tarttee.

Nelihenkiselle perheelle voi mennä vaikka:

Asunto 1500e/kk (laina + vakuutukset, sähkö, vesi, jne.)
Autot 1000e/kk
Ruoka 1000e/kk

Johan tosta tulee liki 40te. Toki yleensä on kaksi maksajaa, mutta noiden päälle

Harrastukset
Päivähoito (jos pieniä lapsia)
Vaatteet (näitä menee kasvuiässä paljon)
Lomat
+muut sekalaiset

Niin äkkiä on 50-60te vuoteen menoja.

Sitten kun saa lainan maksettua ja lapset omilleen ja vaikka pärjää yhdellä autolla, niin on kissanpäivät (ai mistäkö tiedän :) ). No autoja on vieläkin kaksi (aiemmin oli kolme), mutta olipa esim. asuntolainan lyhennys 2100e/kk, kun sitä vielä oli.

Riippuen vähän mitä meinaa eläkkeellä tehdä: vanhemmiten ei välttämättä jaksa enää. Tuntuu että minkä vanhemmaksi tulee niin sen vähemmän mitään haluaa, ja sitten se että vanhana paappana ei fyysinen terveys välttämättä anna myöten tehdä mitään juttuja mitä nyt haluaisi - joten olen enemmän sen kannalla että ennen niitä vanhusvuosia yrittää elellä, ostella mistä saa iloa, ottaa palkatonta lomaa tai vaikka irtaantuu välillä kokonaan työelämästä. IT-töissä jaksaa koneen ääressä istua vaikka sitten 90-vuotiaana kun ei muuta jaksa.
Onkohan se sitten Financial Independence, Retire Inthemiddle (FIRI) :D

Viimeksi muokattu:
Riippuen vähän mitä meinaa eläkkeellä tehdä: vanhemmiten ei välttämättä jaksa enää. Tuntuu että minkä vanhemmaksi tulee niin sen vähemmän mitään haluaa, ja sitten se että vanhana paappana ei fyysinen terveys välttämättä anna myöten tehdä mitään juttuja mitä nyt haluaisi - joten olen enemmän sen kannalla että ennen niitä vanhusvuosia yrittää elellä, ostella mistä saa iloa, ottaa palkatonta lomaa tai vaikka irtaantuu välillä kokonaan työelämästä. IT-töissä jaksaa koneen ääressä istua vaikka sitten 90-vuotiaana kun ei muuta jaksa.
No senpä takia FIRE.

Tossa 55-65v kyllä jaksaa varmasti aika paljon kaikkea vielä. Jos tonne oikeaan eläkeikään 66v+ menisi työelämästä poistuminen, niin sitten vähän vähemmän.

Kukin tyylillään,mutta luulisi kovin katkonaisen työuran laskevan eläkettäkin jonkun verran? Toki jos salkussa on sen verran pitoja, että ei tarvitse mitään eläkettä elääkseen.

Itse voin tällä hetkellä jäädä vaikka vajaata viikkoa tekemään. Nettotuloissa kärsisi yllättävän vähän. Työtilanteen vuoksi voisi teoriassa olla jopa mahdollista. Katsellaan ja kuulostellaan.

No sitä se helposti perheellisenä asuntolainallisena on. Asut vielä vähän syrjemmässä, niin kaksi autoakin melkein tarttee.

Nelihenkiselle perheelle voi mennä vaikka:

Autot 1000e/kk
Ruoka 1000e/kk

Johan tosta tulee liki 40te. Toki yleensä on kaksi maksajaa, mutta noiden päälle

Tuo on jo aika paljon autoihin, ja melko paljon ruokaankin. :) Ja jos jää työttömäksi, sitten ei ainakaan tarvi toista autoa.

Ei kai siinä mitään jos paalua on, mutta jos työttömäksi jääminen stressaa niin ei ehkä kannattaisi ylläpitää ainakaan kahta hyvää autoa. Vaikka asuisi syrjässä ja olisi perheellinen, eiköhän kakkosautoksi riittäisi silti joku vähän vanhempi mutta toimiva pikkukottero.

Harrastukset
Lomat
+muut sekalaiset

Sitten kun saa lainan maksettua ja lapset omilleen ja vaikka pärjää yhdellä autolla, niin on kissanpäivät (ai mistäkö tiedän :) ). No autoja on vieläkin kaksi (aiemmin oli kolme), mutta olipa esim. asuntolainan lyhennys 2100e/kk, kun sitä vielä oli.

Toki kuluja on, mutta oon huomannut että osalla ihmisistä rahaa vaan kuluu, ja toisilla ei niinkään. Eikä perheellisyys näytä riittävältä selitykseltä jos asiaa miettii. :)

EDIT: Ja monista näistä voisi helposti tinkiä jos jää työttömäksi. Esim. lomamatkat ja kalliit harrastukset pois. Eikä päivähoitoakaan tarvi enää jos on kotona.

Viimeksi muokattu:
Autot 1000e/kk
Ruoka 1000e/kk

Harrastukset
Lomat
+muut sekalaiset

Verrokkina oma, myös nelihenkinen perhe, muutettiin Helsingistä Tallinnaan (vanhan kaupungin kupeeseen) tuossa 5v takaisin:

Asunto ~160€/kk keskimäärin vuodessa (yhtiövastike (110€/kk + oma sähkönkäyttö (30€/kk) + laaja kotivakuutus (20€/kk).
Autoa ei ole, julkinen liikenne on ilmainen mitä käytetään päivittäin
Ruoka ~500€/kk
2 lapsen päivähoitomaksut kaikkine kuluineen yhteensä = 50€/kk (25€ per lapsi)
Uudet puhelimet ja oman liittymän kustantaa työnantaja (3v välein uus puhelin ja vanha menee vaimolle). Vaimon liittymä ja kotinetti yhteensä ~30€/kk.
Hammashoidot yms lääkärit menee lähes 100% työnantajan sekä valtion piikkiin joten niitäkään ei tartte omasta pussista maksaa.

Harrastuksiin ei kulu raha, itse lenkkeilen paljon yms ja lapset vielä liian nuoria maksullisiin harrastuksiin. Vaatteet ostetaan pääasiassa käytettyinä ja siirtyvät sitten lapselta toiselle sitä mukaan kun jää pieneksi.

Eli meidän nelihenkinen perhe selviää helposti alle 1000€/kk. Ja tuosta ruokakulusta voisi leikata puolet pois jos jättäisi Woltti tilaukset mutta pitäähän elämästä vähän nauttia myös.

Edit: asunnon siis ostin ilman lainaa, sen takia ei lainakuluja. Asunnon osto ilman lainaa taas onnistui täysin osakesijoittamisella (AMD ja nVidia)
Edit2: ja olen siis vuosia tehnyt vain 4 päivästä työviikkoa koska tarkoitus hyppätä oravanpyörästä muutenkin pois sitten kun 40v alkaa lähestymään. Mutta katotaan muuttuuko mieli.

Viimeksi muokattu:
Tuo on jo aika paljon autoihin, ja melko paljon ruokaankin. :) Ja jos jää työttömäksi, sitten ei ainakaan tarvi toista autoa.
Sitä voisi luulla. Mutta jos on lapsia ja jos asuu oikeasti syrjässä täytyy miettiä asiaa ihan eri tavalla.
Asunto on (huomattavasti) halvempi (isompi, pihaa, tonttia jne) MUTTA palvelut kaukana.

Eli lapset täytyy viedä ja hakea kouluun, harrastuksiin, päiväkotiin. Se voi jo itsessään vaatia 2 autoa. Jos toinen on töissä hän tarvitsee auton vaikka toinen olisi työtön.

Sitten kun lunta tulee, on pakkasta se -20C tarvitaan myös se traktori millä se ehkä muutaman kilometrin pihatie hoidetaan ja silloin ei auta pitää sitä "halpaa paskaa kakkosautoa joka toimii oikein hyvin kesällä niillä nastarenkailla mistä on nastat kaivettu pois".

Sitä voisi luulla. Mutta jos on lapsia ja jos asuu oikeasti syrjässä täytyy miettiä asiaa ihan eri tavalla.
Asunto on (huomattavasti) halvempi (isompi, pihaa, tonttia jne) MUTTA palvelut kaukana.

Eli lapset täytyy viedä ja hakea kouluun, harrastuksiin, päiväkotiin. Se voi jo itsessään vaatia 2 autoa. Jos toinen on töissä hän tarvitsee auton vaikka toinen olisi työtön.

Sitten kun lunta tulee, on pakkasta se -20C tarvitaan myös se traktori millä se ehkä muutaman kilometrin pihatie hoidetaan ja silloin ei auta pitää sitä "halpaa paskaa kakkosautoa joka toimii oikein hyvin kesällä niillä nastarenkailla mistä on nastat kaivettu pois".

Onhan kuluja enemmän, mut tässä on yllättävän usein taas se, että halpuuttaminen ei vaan käy päinsä. :)

Se muutaman satkun kesäauto ei ehkä ole hyvä valinta, mutta parilla tonnilla pitäisi saada jo talvellakin toimivan pikkukotteron. Ainakin sitten jos vaihtaa akun uuteen. Ja siinä vaiheessa voi miettiä omia elämänvalintoja, jos asunto on sellainen, että se vaatii traktorin omistamista. :)

Ja siinä vaiheessa voi miettiä omia elämänvalintoja, jos asunto on sellainen, että se vaatii traktorin omistamista. :)
Tämä on yksi niistä elämän valinnoista. Viimeistään siinä vaiheessa kun halutaan se oma asunto hankkia. Joku haluaa kerrostaloon ydinkeskustaan, toiselle käy rivari hieman syrjemmästä mutta enempi tilaa kun taas kolmas nauraa matkalla pankkiin ostaessaan todella isolla tontilla olevan "huvilan" mihin edellisten paitsi se oma asunto myös rakennukset mahtuisivat heittämällä.. ..mutta sitten ollaan keskellä ei mitään ja ne mahdollisesti sadat tuhannet eurot mitä säästettiin hinnassa joudutaan maksamaan pitämällä auto(j)a ja muina kuluina. Mutta eipä ole naapureita ja lapset saavat kasvaa eläinten kanssa vapaasti ulkoillen.

Tärkeintä on kuitenkin se että henkilö joka sen päätöksen tekee on itse tyytyväinen. Toivottavasti edes sen aikaa että saa asuntolainan maksettua vaikkei läpi elämäänsä siellä viihtyisikään.

Toki on sitten niitäkin jotka asuvat läpi elämänsä vuokralla ja ovat tyytyväisiä. Ei se omistusasunto kaikille takaa onnea tai sitä edes haluta. Valinta tuokin.

Sitä vaan monesti (itsekin teen niin) katselee maailmaa niiden omien lasiensa takaa jolloin näkee helpommin jotkut asiat virheinä eikä ehkä halua nähdä joitakin asioita bonuksina. Vaikkei se olekaan itseltä pois.

EDIT: toki tuo on totta että moni ei suostu tai halua tinkiä niistä asioista mihin on tottunut. Vaikka se voisi tarjota helposti lisää (ainakin pitkällä aikavälillä) säästöä. Jopa asioista mihin on vain tottunut mutta ei käytä.
Sanotaan nyt esimerkkinä itselläni ei ole nettiä puhelimessa. Puhelin maksaa jonkun 4-6€/kk. Käytän töissä, kotona jne. wlania. Jos laskee 4€ mukaan ja joku netin sisältävä liittymä olisi vaikka 30€/kk (koska nykyisin tulee myös pakollinen "virusturva" jos puhelimessa on netti jne) siitä tulee 10v 3120€. Ei nyt järin paljoa mutta pienistä puroista jne... Käytössä kotona myös ilmainen 50/50M netti mikä kuuluu vastikkeeseen. Siinä säästää helposti jonkun 10€/kk mistä tulee 10v 1200€ jne...

Viimeksi muokattu:
Verrokkina oma, myös nelihenkinen perhe, muutettiin Helsingistä Tallinnaan (vanhan kaupungin kupeeseen) tuossa 5v takaisin:

Asunto ~160€/kk keskimäärin vuodessa (yhtiövastike (110€/kk + oma sähkönkäyttö (30€/kk) + laaja kotivakuutus (20€/kk).
Autoa ei ole, julkinen liikenne on ilmainen mitä käytetään päivittäin
Ruoka ~500€/kk
2 lapsen päivähoitomaksut kaikkine kuluineen yhteensä = 50€/kk (25€ per lapsi)
Uudet puhelimet ja oman liittymän kustantaa työnantaja (3v välein uus puhelin ja vanha menee vaimolle). Vaimon liittymä ja kotinetti yhteensä ~30€/kk.
Hammashoidot yms lääkärit menee lähes 100% työnantajan sekä valtion piikkiin joten niitäkään ei tartte omasta pussista maksaa.

Harrastuksiin ei kulu raha, itse lenkkeilen paljon yms ja lapset vielä liian nuoria maksullisiin harrastuksiin. Vaatteet ostetaan pääasiassa käytettyinä ja siirtyvät sitten lapselta toiselle sitä mukaan kun jää pieneksi.

Eli meidän nelihenkinen perhe selviää helposti alle 1000€/kk. Ja tuosta ruokakulusta voisi leikata puolet pois jos jättäisi Woltti tilaukset mutta pitäähän elämästä vähän nauttia myös.

Edit: asunnon siis ostin ilman lainaa, sen takia ei lainakuluja. Asunnon osto ilman lainaa taas onnistui täysin osakesijoittamisella (AMD ja nVidia)
Edit2: ja olen siis vuosia tehnyt vain 4 päivästä työviikkoa koska tarkoitus hyppätä oravanpyörästä muutenkin pois sitten kun 40v alkaa lähestymään. Mutta katotaan muuttuuko mieli.
Kiva sulle. Aika harva tohon pystyy tai haluaa noin elää.

Suomessa taitaa mennä jo yhdestä lapsesta 300€/kk jos vanhemmat töissä. Kahdesta sitten 400-500€.

Ja 500€/kk ei riitä Suomessa ruokaan oikein millään neljälle hengelle. Tai aika tarkkaan saa ostaa. Saati sitten 250€ niin kuin väität.

Sama asumisen kustannuksissa. Varmasti saa kertoa kahdella tai kolmella helposti.

Autoa nyt ei tietenkään pakko ole olla, mutta kyllä se vain pääosalla perheistä taitaa olla.

Eikä harrastaakaan tai lomailla ole pakko, mutta kyllä ne monelle on henkisesti tärkeitä juttuja.

EDIT: toki tuo on totta että moni ei suostu tai halua tinkiä niistä asioista mihin on tottunut. Vaikka se voisi tarjota helposti lisää (ainakin pitkällä aikavälillä) säästöä. Jopa asioista mihin on vain tottunut mutta ei käytä.
Sanotaan nyt esimerkkinä itselläni ei ole nettiä puhelimessa. Puhelin maksaa jonkun 4-6€/kk. Käytän töissä, kotona jne. wlania. Jos laskee 4€ mukaan ja joku netin sisältävä liittymä olisi vaikka 30€/kk (koska nykyisin tulee myös pakollinen "virusturva" jos puhelimessa on netti jne) siitä tulee 10v 3120€. Ei nyt järin paljoa mutta pienistä puroista jne... Käytössä kotona myös ilmainen 50/50M netti mikä kuuluu vastikkeeseen. Siinä säästää helposti jonkun 10€/kk mistä tulee 10v 1200€ jne...

Niin, sitä just yritin sanoa että moni ei suostu tai halua tinkiä asioista vaikka se voisi olla järkevää, esimerkiksi jos stressi ja riskit vähenisivät kun talous ei ole niin äärimmilleen viritelty.

Tuo netitön liittymä puhelimessa on tosin jo melko pitkälle menevää halpuutusta. :) Ei kai siinä jos ei tarvi, mutta tuilla elävänkään ei luulis tarvitsevan mennä niin pitkälle jos ei halua. Esim. Globeteliltä näyttäisi saavan 4M netillä ja 5h/kk puheajalla olevan liittymän 13e/kk. Tai sitten Moi mobiilin 15e/kk liittymä, johon kuuluu 8Gt dataa mukaan, käyttäisin varmaan itse jompaakumpaa näistä jos töistä ei saisi kännykkäliittymää. 50M netillä kotona taas pärjäisi helposti jos olisi tilanteessa, jossa olisi tarvetta karsia kuluja.

Eikös tässä ole se huono puoli että kassan/työttömyyskorvauksien saamiseksi pitää lähetellä työhakemuksia yms osallistua työkkärin käskytykseen?
Lähettelee hakemuksia Suomen pankinjohtajaksi yms. ja sitte jos johonki haastatteluun otetaan, niin menee vähän viinalle haisevana sinne.

Tuo netitön liittymä puhelimessa on tosin jo melko pitkälle menevää halpuutusta.
Se on juuri se että onko tarvetta. OK, voisi teoriassa olla mukava jos joku random kuva minkä ottaa kävellessä ja laittaa whatsup viestinä menisi heti perille. Mutta haluanko maksaa siitä?
Esim. itselläni EI ole facebookkia, en katso sähköpostejani, en ole koskaan käyttänyt tiktok tai youtubea kännykästä jne. Yleensä katson aamusta säätiedot (mikä tarvitsee nettiä) ja whatsup.

Olisi täysin eri jos esim. käyttäisin henkilöautoa ja tarvisin karttaa tms.

Eli ihmisen olisi hyvä tarkistella asioita ja miettiä mitä ITSE tarvitsee ja käyttää. Monesti voi säästää asioista mitä ei tarvitse mutta mihin on tottunut. Esim. nyt mietin tarvitsenko oikeasti HBO MAX:ia vaikka sen -50% elinikäisesti saankin.. kun on vielä Disney+ 9,999€/vuosi tilaus päällä.

Olen tottunut käyttämään pöytäkonetta ja suurimman osan jopa whatsup jne. viesteistäni (samaten discord jne) hoidan pöytäkoneellani. Samaten en käytä internettiä (nettiselaus) ikinä kännykällä vaan yleensä lähes aina pöytäkoneella.

Menen jopa niin pitkälle että monesti kännykkä on tietokonepöydälläni. Saatan jättää sen siihen kun lähden käymään kaupassa jne. En vain viitsi pitää lankaliittymää joten kännykkä on helpompi. Toki ikää enempi joten en ole sitä sukupolvea joka kulkee ulkona kännykkä naaman edessä.

Ja 500€/kk ei riitä Suomessa ruokaan oikein millään neljälle hengelle. Tai aika tarkkaan saa ostaa. Saati sitten 250€ niin kuin väität.
Tulee aina mietittyä näitä omakehuja kun sanotaan kuukauden ruokalaskuksi lukuja alle 500€ ja ties kuinka monta päätä pitäisi ruokkia.

Meillä avopuolison kanssa menee n.600€/kk, tai siihen olen sen ainakin budjetoinut. Ja olen tuota summaa pitänyt ihan kohtuullisena, mutta kyllä noilla muutaman satkun ruokakuluilla saa ihan tosissaan etsiä punalappuja ja syödä päivätolkulla sitä samaa laatikkoruokaa. En tiedä sit onko se niin hienoa kuitenkaan loppupeleissä.

Moikka. Ihan ne mukana tulleet ct clampit jotka kytketty inventteriin. ei ole muuta.

Samaa 60-kerhoa täälläkin, olkoonkin sitten jonkun mielestä ei-niin-early ;) mutta jos ei nyt jotain yllätysrahaa jostain tule, niin tuskin aiemmin pystyy. Keräysaikakin aletaan laskea vuosissa eikä vuosikymmenissä. Perintöjä ei ole tulossa ja jos tulisikin jotain pientä, niin sille löytyy keskimääräistä selvästi useampi jakaja, joten veroja ainakaan ei tarvitse maksaa. Nykysalkulla pystyisi tosin jo pihistelemään varmaan lähemmäs 10v ennen eläkettä, mutta vähän pitää sitä ylimääräistä puskuriakin jäädä, kun eläkekertymä ei ole mitään kitisevän Kurkilahden tasoa :) Tenavatkin vielä tarvitsee tukea, vaikka eivät enää vakituisesti kotona asustele.

Tänne olen itsekkin kallistumassa tai sanotaan, että takalauta on toi. Viimeistään 60 pitää olla sellainen tilanne, että ei enää tartte tehdä töitä jos ei halua. Oma alin eläkeikä on 67+v ja se on ihan liikaa. Puhumattakaan, että 27v aikana se tulee nousemaan vielä reilusti ja todennäköisesti yli 70v. Ei oo ihmisen hommaa vääntää väkisin ton ikäsenä.

Tässä on nyt sitten 20v aikaa vääntää jotain suunnitelmaa jos vielä aikaisemmin tai ei. Talo maksettu mikä varmaan loppusijoituspaikka, koska en näe missä päivitys vaihtoehdossa saisin lisärahalle parempaa vastinetta. Muksujen peak kulut on ohitettu. Ne on jo pienentyneet tonneilla/v ja 5v sisään on about nollissa tai no eiköhän tonni pari mene jonkun tukimuodon muodossa silti niin kauan ainakin kun on itse töissä.

Ei sitä turhaan sanota, että lapset on luokkaa 100k/naama. Jos jotain fire suunnitelmaa niin vaikeuttaa vielä toiseen potenssiin touhua ihan kaikessa asumisesta kuluttamiseen tehden siitä vaikeaa/mahdotonta. Itsellä ei oikein ainakaan ole mielenkiintoa edes säästää lapsista. Toki ei nyt tuhlata, mutta sinne osastoon menee mitä menee. Lähinnä se, että ne kasvaa liian nopeasti ja kaikki yhteinen tekeminen mihin tollasia n.20v saa mukaan niin on plussaa. Pojan kanssa "investointiin" 60/40 jaolla viime kesänä pariin vesijettiin. Vuokrailtu joka vuosi tähän asti, mutta on se oma ihan eri juttu. Rahallisesti about turhaakin turhmepi, mutta ennemmin maksan jostain kokemuksista nyt kuin raivo säästän kaikki sentit. Tää on vähän tällästä tasapainoilua. Tyyliin mitä varten säästää.

Eli ton takalaudan ja nyky hetken väliin mahtuu sitten jotain. Yksi vaihtoehto on barista fire. Tässä ihan mielenkiintoinen tyyppi joka työskentelee osan vuodesta matalapalkka töissä ja rahoittaa sillä loppuvuoden eikä pyri koskemaan sijoituksiin:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=WC9mg288uL4

Ihan ei omaan ajatusmalliin sovi, koska en osaa sovittaa nykyistä työskentelyä ks. malliin ja matalapalkka työt ei oikein kiinnosta. Ehkä jos löytyisi jotain vastaavaa työtä mitä voisi tehdä 6kk ja tienaisi puolet nykyisestä eli 35k€ niin verotuskin tulisi tuossa vastaan mukavasti. Epäilen kyllä, että suhteellisen vaikea löytää pätkätöitä hyvällä palkalla omalta osaamisalueelta.

Ehkä ennemmin ottaisi vaan rennommin ja uskoisin, että voisin nykyisessä työssä hyvinkin päätyä luokkaan 2-3kk+ vapaata vuoteen. Pelkistä lomista tulee jo n.8vk ja siihen palkattomat päälle. Tai tuon verran lomaa ja lyhennettyä työaikaa.

Se taas, että parisuhteessa toinen ei ole tällä hetkellä töissä mikä mahdollistaisi vastaavan niin en näe sitä taas kovin mielekkäänä, että himmailen itse kun toinen painaa normi 40h viikkoa. Jos olis vielä joku lasten kasvava kulurakenne tossa rinnalla niin kiitos, mutta ei kiitos. Nyt kun kulurakenne on laskeva niin voi miettiä eri vaihtoehtoja. Se on sitten eri asia tuleeko tehtyä mitään peliliikkeitä mihinkään suuntaan. Nykyisessä elämässä ei ole minkään suhteen mitään valitettavaa. Mielenkiintoista olis katsoa mikä olis alin elintaso mihin pystyy. Mitkä on asioita mistä ei voi luopua. Tollanen vuosi on pakko ottaa jahka muksut pois kotoa. Nyt jo söisin kynsiä pelkän ajatuksen parissa, että giganen kuitu vs. tarjous mobiilikaista + kaikki muut valinnat päälle...

Ymmärrän että ottaa vaihtoehtoista ruokaa hinnoista / vuodenajasta jne. riippuen mutta syöminen on kuitenkin aika pitkälle yksi elämän perusnautinnoista ja jopa edellytyksistä joten varsinkin FIRE ketjussa pitkän ajan tähtäimenä en näkisi "opiskelijabudjetilla" makaroonia, riisiä, tarjouksesta broileria -tyyppistä ajatusmallia hyvänä.
Tai sitten on ehkä säästetty liikaa ja liian pitkään jos suunnittelee jo FIRE elämänkin tuollaisen ympärille.

Tuo rinnastus ei oikein toimi. Kun käytännössä lähes kaikkien massimiesten massit perustuu siihen, että jossain kohtaa kierretään jotain maksuja. Osa istuu linnassakin siitä. Ne, jotka pistää massit vaan haisemaan eivät ole kauaa massimiehiä.
Onko trollaaminen nyt ok vai mihin tämä nyt perustuu? ”Musta tuntuu” vai tutkittuun tietoon?

Mulla on paljon hyvätuloisia työkavereita, siis suunnilleen samantuloisia. Vertailtiin joskus omaisuuksia niin:
- Yhdellä ryhmällä (jatkuvasti säästävät) oli suunnilleen saman verran omaisuutta, mutta jakaantui hyvin eri tavalla (asunto / osakkeita / sijoitusasuntoja)
- Toisella ryhmällä oli aina rahat loppu, niillä taas vaihteli paljon mihin se meni (matkustaminen, juhliminen, kalliit harrastukset)

Jälkimmäisessä ryhmässä vaikutti olevan tyypillistä venyttää luottokortti tappiin ja sitten kärvistellä pois maksamisen kanssa jne.

Ainakin tässä vertailussa mikään maksujen kiertäminen ei tullut mitenkään esille. Mun tutuista tota harrastaa lähinnä nuoret opiskelijat ja työttömät.

Niinkuin moni täällä maininnut niin firettäjät ovat omat verot kyllä maksaneet, jostain heidän tulot ovat tulleet kuitenkin. Itsekkin olen satoja tuhansia maksanut suomen valtiolle veroina vaikka ikää ei ole kuin noin 35v, ja ison omaisuuden keräämisen on juurikin mahdollistanut se että sitä rahaa ei tuhlata miten sattuu vaan sijoitetaan osakkeisiin (jos haluaa pieni/keskituloisena rikastua ja lähtötaso on 0€ tilillä kuten itselläni). Verrattuna sitten kelarottiin jotka eivät pahemmin veroja maksa koko elämänsä aikana.

Aaah, tätä "you would not steal a car" propagandaa taas mitä isot firmat ajavat. Tätä samaa mantraa on kuultu jo 90 luvulta lähtien.
Siinä on aika iso ero että varastatko suomalaisesta lähikaupasta tavaraa verrattuna siihen että lataat omaan käyttöön musiikkitiedoston tai videon internetistä.
Siinä on hyvä miettiä myös tallenteissa ja teoksissa esiintyvät tekijät jotka elävät niiden tuotteiden toistokerroilla.

Nykyisin elämisen kulut 40k€+ vuodessa helposti. Ei viittis metsän keskeltä muuttaa kaupunkiin vuokralle (eli auto pois) eikä lapsiakaan antaa adoptoivataksi, niin ei tuo 100k riittäs työttömyystuen kans ku pariks vuodeks ja sit oliski puskuri syöty. Ite ainaki lasken, että sijoitusten pitäis tuottaa elämiseen tarvittavat varat, eli nettona ehkä noin 5% potista. Eli mun tapauksessa vuosikulutus sais olla vaan noin 5k€ ettei potti pienenis :S Eli nopeesti tulis kiire töihin 100k€ potilla. Ehkäpä ku sais kämpän maksettua niin joku 600k€ potti vois riittää työelämästä lopullisesti irtautumiseen, mutta varmaan lähempänä miljoonaa pitäis todellisuudessa olla. Ettei sitten heti ekan huonon vuoden jälkeen pidä katsella paluuta.
Toisaalta jos pystyt säästämään vaikka tuon mainitsemasi 800e/kk + salkku tuottaa 7% vuodessa, niin sulla on tuo 600k kasassa ennen 60v päiviä, että ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon sen firen suhteen. Esim. 60v on aika paljon aikaisemmin eläköitymistä kuin 67v tjsp mikä sun eläkeikä nyt karkeasti onkaan.

--
Omalta osaltani fire-ajatukset menivät pauselle jonkun aikaa sitten kun olin perheen ainoa tienaaja ja koko porukan elättäminen vei ~kaiken.

Nyt näyttää vaimon työllistyminen lupaavammalta kuin vain pari kuukautta aikaisemmin, joten ties vaikka pääsee taas laskemaan korkoa korolle skenaarioita uudelleen. Mutta ainakin sellaiseen tilanteeseen pitäisi päästä, että joskus kuuden kympin korvilla voisi valita halutessaan keventelyn, ellei aikaisemminkin.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 916
Jäsenet
81 230
Uusin jäsen
TemppuTeemu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom