• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja elmo
  • Aloitettu Aloitettu
Se summa korreloi suoraan siihen miten paljon ajattelee vielä elävänsä. Esim. tuo mainitsemasi miljoona olisi oman laskelmani mukaan:
- 2 000€/kk +1 000€ extraa vuodessa = 25 000€ / vuodessa = 250k per 10 vuotta => miljoona = 40 vuotta.
- Tämä lähtien ideasta että raha ei tuottaisi korkoa (hyvin luultavasti se tulee edes JOTAIN tuottamaan) mutta ei sijoitukset myöskään laskisi.
- Laskelma perustuu siihen että asunto olisi oma = tarvittava summa rahaa elämiseen on kohtuullisen pieni (mainitsemallasi noin 1500€ tulisi kyllä toimeen mutta parempi laskea enempi ja yllättyä iloisesti joten 2000€/kk) mutta sisältää tarvittaessa yllätyksiä esim. lääke tms. menojen suhteen mitä aivan varmasti jossain vaiheessa elämää tulee.

Tietysti tarvittaessa sen asunnon voi myös myydä ja muuttaa esim. palveluasuntoon missä hinnat myös kohtuullisen korkeita...

FIRE:ssä kuitenkin idea on (tai niin sen olen ymmärtänyt) että ei tarvitse enää tehdä töitä, eli ei olla vain "jonkun aikaa" lomalla ja sitten tarvittaessa palata kun rahat alkavat loppumaan.

Kannattaa / on järkevää myös olla liikaa luottamatta siihen että "hallitus ei ikinä koskaan koske eläkesäästöihin" koska niin on jo tehty ja varmaan tullaan tekemään myöhemminkin. Eli ei voida luottaa 100% varmuudella että nykyinen eläkejärjestelmä tulee toimimaan ja ihan varmuudella sitä eläkettä saadaan kuten nytkin.

En nyt ehkä ymmärtänyt tuota yllä boldattu kohtaa. Tarkoitushan varmaan kellään ole ottaa kaikkia rahoja ulos kerralla sijoituksista, vaan antaa sen tuottaa edelleen.
Tuo 2000€/kk tulee tuotoista ja pääomasta lähtee nostoina tuo -1000€/kk, eli ensimmäisenä vuonna -12 000€ pääomaa jne.
Tällöin sijoituspääoman tarve ei ole miljoonaa.

En nyt ehkä ymmärtänyt tuota yllä boldattu kohtaa. Tarkoitushan varmaan kellään ole ottaa kaikkia rahoja ulos kerralla sijoituksista, vaan antaa sen tuottaa edelleen.
Tuo 2000€/kk tulee tuotoista ja pääomasta lähtee nostoina tuo -1000€/kk, eli ensimmäisenä vuonna -12 000€ pääomaa jne.
Tällöin sijoituspääoman tarve ei ole miljoonaa.

Totta, hyvin todennäköisesti sijoitukset tuottavat edes jotain (positiivista) mutta vaikka ne syystä X 40 vuotta putkeen eivät tuottaisi mitään tuo summa silti riittäisi sen 40 vuotta. Eli hyvin luultavasti se riittää pidempään eikä ns. lopu kesken.
Eli tuo miljoona on ehkä hieaman ylimitoitettu mutta voitaneen sanoa että hyvin luultavasti on riittävä pyöreä summa vaikka jokainen voi alkaa laskemaan sitten miten paljon vähemmän voisi ehkä riittää jos summa tuottaisi varmasti joka vuosi esim. vähintään sen 4% ja joskus 12% tms. Sekä jos nostosta ei tarvisi maksella mitään veroja tai miten paljon pitäisi tuottaa lisää että ne maksettavat verot sisältyvät siihen vuoden aikana nostettavaan summaan että sitä voidaan nostaa 25 000€ "käteen"...

Mitäs niitä eri laskureita oli jolla vois kokeilla arvailla millon pääsee FIREttää?
Joku linkki oli jossain täällä laitettu aikasemmin jonka kopioin exceliin mutta en tiedä mikähän tässä ei toimi kun jos muutan kassanostoa per vuosi esim 4% -> 6% niin kokonais säästetty summa laskee vaikka minun järjen mukaan sen pitäisi nousta.

Mitäs niitä eri laskureita oli jolla vois kokeilla arvailla millon pääsee FIREttää?
Joku linkki oli jossain täällä laitettu aikasemmin jonka kopioin exceliin mutta en tiedä mikähän tässä ei toimi kun jos muutan kassanostoa per vuosi esim 4% -> 6% niin kokonais säästetty summa laskee vaikka minun järjen mukaan sen pitäisi nousta.
Olitko tätä pyörittänyt Retirement Calculator ?
Voi testata lähtökohdasta paljonkon säästössä olla, tai esim. paljonko voi säästöistä kuluttaa.

Olitko tätä pyörittänyt Retirement Calculator ?
Voi testata lähtökohdasta paljonkon säästössä olla, tai esim. paljonko voi säästöistä kuluttaa.
Joo jotain noita perus laskimia olen katellut mutta ne varmaan laskee jollain american veroilla?
Haluaisin siis löytää tollasen mutta siinä laskettais suomen verot niistä 4% vuosittaisista myynneistä esim.

Joo jotain noita perus laskimia olen katellut mutta ne varmaan laskee jollain american veroilla?
Haluaisin siis löytää tollasen mutta siinä laskettais suomen verot niistä 4% vuosittaisista myynneistä esi
No verotha ilman hallintameno-olettamaa riippuu ihan voitoista, joten melkonen laskuri saa olla.

Onhan tuollaisia tapauksia varmaan, mutta tapauksessa mistä itse puhuin ei ollut kyse mistään työkyvyttömyyseläkkeestä vaan ihan normieläkkeestä. Eläkeiät oli joitain kymmeniä vuosia sitten vähän eri kuin mitä ne on nykyään...
Näin on. Rajamiehet muinoin jäivät eläkkeelle alle 50v...moni heistä tarttui sitten pulloon. Joku taisi opiskella vielä uuden ammatinkin. Nämä jälkimmäiset tapaukset olivat harvemmassa..

Näin on. Rajamiehet muinoin jäivät eläkkeelle alle 50v...moni heistä tarttui sitten pulloon. Joku taisi opiskella vielä uuden ammatinkin. Nämä jälkimmäiset tapaukset olivat harvemmassa..

Oliko menneinä vuosikymmeninä yleistä tuo, että vain työ piti pois pullon ääreltä? :hmm:

Oliko menneinä vuosikymmeninä yleistä tuo, että vain työ piti pois pullon ääreltä? :hmm:

Taitaa olla ihan yleistä kaikilla ja nykyisinkin. Viikonloppuna voi maistua ja lomalla mennä monta viikkoa putkeen. Iltaroskien vakio aihe loppukesästä, kuinka ihmisillä on vaikeata palata lomien jälkeen ja saada korkkia kiinni. Ja on tuosta eläkeläisten tissuttelusta myös kirjoitettu. Varmaan helposti lähtee lapasesta, kun ei ole enää mitään syytä katkaista. Ja aivan varmasti lähtee vain lasista viiniä per päivä.

Taitaa olla ihan yleistä kaikilla ja nykyisinkin. Viikonloppuna voi maistua ja lomalla mennä monta viikkoa putkeen. Iltaroskien vakio aihe loppukesästä, kuinka ihmisillä on vaikeata palata lomien jälkeen ja saada korkkia kiinni. Ja on tuosta eläkeläisten tissuttelusta myös kirjoitettu. Varmaan helposti lähtee lapasesta, kun ei ole enää mitään syytä katkaista. Ja aivan varmasti lähtee vain lasista viiniä per päivä.
Tämä on tällaiselle hyvin vähän alkoholia käyttävälle kyllä ihmettelyn aihe. Ymmärrän jos joskus vähän ottaa, mutta en ole koskaan kokenut tarvetta juoda vaikkapa lomalla yhtään enempää kuin arkena. Mulla on ihan tarpeeksi muutakin tekemistä.

Tämä on tällaiselle hyvin vähän alkoholia käyttävälle kyllä ihmettelyn aihe. Ymmärrän jos joskus vähän ottaa, mutta en ole koskaan kokenut tarvetta juoda vaikkapa lomalla yhtään enempää kuin arkena. Mulla on ihan tarpeeksi muutakin tekemistä.

Varmasti. Ja tiedän itse myös jonkun verran ihmisiä, jotka juovat tosi harvoin. Kai ne vähemmistössä kuitenkin on? Varmasti suurin osa juo ihan normaalisti/kohtuullisesti silloin tällöin.

Kai tämä menee yhtä älykkääseen kategoriaan: Itselle ihmettelyn aihe on liikkumattomuus, kun itse liikun paljon. Että miten joku voi pitää itsestään noin huonoa huolta?

En ole alkoholia hyvin vähän käyttävä, yleensä tulee jotain alkoholipitoista juotua viikottain, mutta ei myöskään tunnu siltä että lomalla lähtisi ns. ryyppy päälle. Ja kun miettii esim. opiskeluaikaa, niin ei silloinkaan ollut tarvetta tissutella jatkuvasti vaikka oli tyyliin kesiä jolloin ei ollut kesätöitä. Toki osalla opiskelijoista on se, ettei ole yhtään rahaa, ei edes kotona tai opiskelijatapahtumissa juomiseen, mutta mulla ei ollut sitä ongelmaa kun vanhemmat oli säästäneet lapsilisät :hmm:

Varmasti. Ja tiedän itse myös jonkun verran ihmisiä, jotka juovat tosi harvoin. Kai ne vähemmistössä kuitenkin on? Varmasti suurin osa juo ihan normaalisti/kohtuullisesti silloin tällöin.

Joo mutta tarkoitin enemmän sitä, että lähteekö ihmisillä siis vauhti kiihtymään alkoholin kanssa jos ei ole töitä jarruttamassa tai muuta vastaavaa? Esim. just sitä, että töissä ollessa juo silleen ns. normaalisti, mut lomalla meinaa lähteä lapasesta.

2024 oli ensimmäinen kokonainen kalenterivuosi vapaaherrana. Tulopuoleen olen tyytyävinen, mutta kallista oli eläminen 🙈

Yhtälö on siis kestämätön pidemmän päälle. Tässä nyt pohditaan vakavasti voisiko alle 10 000 eurolla kuussa elää ihmisarvoista elämää /s

Eikös sinun kannattaisi maksaa myös palkkaa itsellesi pelkän osingon sijasta? Pienissä palkkatuloissahan veroprosentti jää yhteisövero+huojennettu osinkovero alle.

Edit: ai, olihan tuotakin käsitelty jo tuolla. No, itse maksan ja koen säästäväni veroissa noin.

Joo mutta tarkoitin enemmän sitä, että lähteekö ihmisillä siis vauhti kiihtymään alkoholin kanssa jos ei ole töitä jarruttamassa tai muuta vastaavaa? Esim. just sitä, että töissä ollessa juo silleen ns. normaalisti, mut lomalla meinaa lähteä lapasesta.

Syitä voi olla monia. Jos kaikki ystävät oli töistä, jos kaikki harrastus ja tekeminen oli työtä, jne.
Sitten kotona eläkkeellä ei ole muuta tekemistä kuin käydä välillä käymässä työpaikassa muistelemassa vanhoja joten sitä seuraa ehkä hakee sitten baarista missä voi kertoa niitä juttuja halukkaille (joita löytyy jos tarjoaa juomaa) tms.

Eli eivät välttämättä kaikki ole sellaisia että jos on pullo kotona se on pakko juoda pois tai ainoa syy olla juomatta on se että täytyy käydä töissä.

Syitä voi olla monia. Jos kaikki ystävät oli töistä, jos kaikki harrastus ja tekeminen oli työtä, jne.
Sitten kotona eläkkeellä ei ole muuta tekemistä kuin käydä välillä käymässä työpaikassa muistelemassa vanhoja joten sitä seuraa ehkä hakee sitten baarista missä voi kertoa niitä juttuja halukkaille (joita löytyy jos tarjoaa juomaa) tms.

Eli eivät välttämättä kaikki ole sellaisia että jos on pullo kotona se on pakko juoda pois tai ainoa syy olla juomatta on se että täytyy käydä töissä.
Nii, kylhä se ainakin filosofisesti ajateltuna on elämän hukkaamista hedonismille, jos vetää viinaa 24/7/365. Itse uskon jatkuvaan oppimiseen ja varmaan FIRE:näkin yrittäisin jotenkin kehittää itseäni.

Itse olen aina ihmetellyt sitä, miten tyhjää siellä pään välissä on, jos ei mielikuvitus muuhun riitä kuin palkkatyön vääntämiseen tai ryyppäämiseen. Outoa.

No verotha ilman hallintameno-olettamaa riippuu ihan voitoista, joten melkonen laskuri saa olla.

Toisaalta aika helposti kyhää excelillä laskurin, kun olettaa kaikkeen veroon 10v hankintameno-olettaman - pitkäaikaissäästäjälle se on käytännössä kuitenkin maksimi (tällä hetkellä, poliittinen riski). Eli veroksi tulisi 18/20,4%.

Huomattavasti enemmän epävarmuutta minun mielestäni liittyy tuotto-olettamaan, jota laskennassa käyttää.

Itsellä on enemmän mennyt päinvastoin välillä, kun on liian kiire ja stessiä niin ei ehdi/jaksa rentoutua kuin ottamalla muutaman oluen tms. Samaan kaavaan kuuluu sitten lomalla nollaaminen jos lomaakin on liian vähän. Tietty aina olisi muita tapoja mutta kaikilla ei ole mikään huipputoimari-lifestylen vaatima itsekuri.

Se jos on paljon enemmän vapaa-aikaa, ei tältä pohjalta ole kovin järkevä syy juoda enemmän. Silloin on aikaa rentoutua muutenkin.

Toisaalta aika helposti kyhää excelillä laskurin, kun olettaa kaikkeen veroon 10v hankintameno-olettaman - pitkäaikaissäästäjälle se on käytännössä kuitenkin maksimi (tällä hetkellä, poliittinen riski). Eli veroksi tulisi 18/20,4%.

Huomattavasti enemmän epävarmuutta minun mielestäni liittyy tuotto-olettamaan, jota laskennassa käyttää.
Helposti ja helposti, ite olen kokeillut exceliin juuri tehdä sen yhden sivun laskurin mukaan jota en nyt muista mutta joku tässä laskurissa mättää.
Jos on mitään kikkoja, vinkkejä tai esimerkki jostain mistä kopioida se pohja omaksi niin kiitos kyllä.

Se tietty riippuu ihmisestä miten maistuu ja miten käyttää. Jos on alkoholismiin taipuvainen, työ ja vastuullisuus voi pitää aisoissa, että ei voi juoda joka päivä. Lomalla sitten putki päälle ja pahimmillaan katkolle loman jälkeen, jos ryyppy hirttää päälle, eikä putkea saa poikki. Eläkeläisten alkoholisoitumisestakin puhuttu, kun ei ole työtä enää rytmiä säätämässä ja tekemässä juomakatkoja ja joka päivä on lomapäivä. Aurinkorannikolla on juoppoja Suomalaisia laumoittain halvan viinin eläkepäivillä.

Toisille sitten taas ei maistu niin hyvin, että alkoholismista olisi vaaraa.

Eräs sukulainen jäi aikoinaan 58-vuotiaana eläkkeelle, ja porskutti 94-vuotiaaksi asti kunnes kuoli vielä kotona asuessaan. Siinä kyllä oli RE valtion piikkiin. :smoke:
Mulla on tossa yksi sukulainen joka on entisenä kapiaisena ollut yli 50 vuotta eläkkeellä ja edelleen elää ja asustelee kotona :)

Statistiikka

Viestiketjuista
281 859
Jäsenet
78 312
Uusin jäsen
Jankkoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom