• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Netflixille on käynyt virhe. Uuden ja kovasti kehutun sarjan, Adolescencen, pääosassa on 13-vuotias poika.
Nyt valkoinen poika näyttelee mustan pojan roolin. Odotan vasemmiston paheksuntaa.
Tämä on taustalla.
Eikö ihonväristä öyhöttäjät yleensä identifoidu ihan joksikin muuksi kuin vasemmistoksi?

Sarja ei perustu mihinkään todelliseen tapahtumaan, mutta idea on syntynyt uutisista:
While Jamie’s story, specifically, isn’t based on a real person or event, the idea for the series did spring from reports that co-creator Graham had heard about on the news, of young boys being involved in knife crimes.
 
Eikö ihonväristä öyhöttäjät yleensä identifoidu ihan joksikin muuksi kuin vasemmistoksi?

Sarja ei perustu mihinkään todelliseen tapahtumaan, mutta idea on syntynyt uutisista:
Sokea Reettakin näkee yhtymäkohdan Hassan Sentamuun. Ei kannata leikkiä tietämätöntä.

Vasemmistolaiset eivät pidä siitä, että vähemmistöä näyttelee teatterissa tai elokuvissa joku muu. Onhan tuo nyt nähty keskusteluissa viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Sokea Reetta näkisi ja ymmärtäisi myös sen, että lainasin sarjan tekijän oman kommentin muokkaamattomana. En usko hänen leikkivän tietämätöntä.
Kannattaa ymmärtää, että kaikki tekijät: käsikirjoittajat, tuottajat, tuottajayhtiö jne. kertovat omaa tarinaansa.
Nyt sinulle jää mahdollisuus: käytätkö omaa järkeäsi vai uskotko, mitä sarjan tuotannon mediavastaavat kertovat sinulle.
 
Kannattaa ymmärtää, että kaikki tekijät: käsikirjoittajat, tuottajat, tuottajayhtiö jne. kertovat omaa tarinaansa.
Nyt sinulle jää mahdollisuus: käytätkö omaa järkeäsi vai uskotko, mitä sarjan tuotannon mediavastaavat kertovat sinulle.
Käytän järkeä ja uskon mitä sarjan tekijä kertoo siitä miten fiktiivinen tarina syntyi. Edellisestä linkistä:
“There was an incident where a young boy [allegedly] stabbed a girl,” Graham tells Tudum. “It shocked me. I was thinking, ‘What’s going on? What’s happening in society where a boy stabs a girl to death? What’s the inciting incident here?’ And then it happened again, and it happened again, and it happened again. I really just wanted to shine a light on it, and ask, ‘Why is this happening today? What’s going on? How have we come to this?’ ”
Thorne adds that, as the process went on, he, Graham, and Barantini grew fascinated by the question of male rage and started thinking about themselves as men, fathers, partners, and friends, and “questioning with some intensity” who they were as people, and particularly as men. “That is a journey I’ve never gone on as a writer before, and it scared me and excited me because it felt like we had something to say,” says Thorne.
Eli kyseinen sarja ei kerro Sentamuunista, vaan on fiktiivinen tarina, joka on saanut inspiraationsa juuri ehkä Sentamuunin teosta ja vastaavista tapahtumista, joista on uutisissa raportoitu.
 
Käytän järkeä ja uskon mitä sarjan tekijä kertoo siitä miten fiktiivinen tarina syntyi. Edellisestä linkistä:


Eli kyseinen sarja ei kerro Sentamuunista, vaan on fiktiivinen tarina, joka on saanut inspiraationsa juuri ehkä Sentamuunin teosta ja vastaavista tapahtumista, joista on uutisissa raportoitu.
Juu, sitä saa uskoa siihen mihin haluaa. Valkoinen näyttelee mustaa ja se ei ole mikään ongelma juuri tässä tapauksessa.
Sokea Reettakin näkee totuuden, kun katsoo oikein silmin.
 
Juu, sitä saa uskoa siihen mihin haluaa. Valkoinen näyttelee mustaa ja se ei ole mikään ongelma juuri tässä tapauksessa.
Sokea Reettakin näkee totuuden, kun katsoo oikein silmin.

No eihän tässä ole mistään ”uskosta” kyse, vaan siitä, että voi katsoa tuon sarjan Netflixistä (tai lukea sen juonen vaikkapa Wikipediasta) ja sitten lukea uutisoinnin tuosta oikean maailman tapauksesta, ja aika nopeasti näkee, että kyse ei todellakaan ole samasta tarinasta.
Lisäksi, tuo sarja kuvattiin ennen kuin tuo tekijän henkilöllisyys oli julkistettu. En tiedä, kuinka laajalti tietoja tuosta tekijästä oli levinnyt tuossa vaiheessa, mutta sarjan tekijät eivät välttämättä edes tienneet kyseisen henkilön ihonväriä silloin, kun castasivat tuota sarjaa.
 
Juu, sitä saa uskoa siihen mihin haluaa. Valkoinen näyttelee mustaa ja se ei ole mikään ongelma juuri tässä tapauksessa.
Sokea Reettakin näkee totuuden, kun katsoo oikein silmin.
Häiritseekö se jotakin muuta kuin sinua? Kuinka moni ja ketkä ovat nostaneet mölyn juuri tästä tapauksesta?
 
Juu, sitä saa uskoa siihen mihin haluaa. Valkoinen näyttelee mustaa ja se ei ole mikään ongelma juuri tässä tapauksessa.
Sokea Reettakin näkee totuuden, kun katsoo oikein silmin.
Tai sitten rooliin on valittu paras vaihtoehto koska tuo on ihan helvetin hyvin vedetty rooli.
 
Muutenkin tässä nyt tuntuu unohtuvan se, että minkä takia (ainakin perinteisesti) tuosta Hollywoodin white washingista on valitettu. Kyse ei ole siitä, että nähtäisiin jotenkin lähtökohtaisesti vääräksi vaihtaa sitä hahmon ihonväriä. Kyse on siitä, että Hollywood on ollut historiallisesti erittäin syrjivä ala ja vähemmistön edustajat ovat olleet räikeästi aliedustettuja roolituksessa. Heidän on ollut vaikeaa löytää rooleja, etenkin niitä vähän parempi palkkaisia, koska tuottajat ja kirjoittajat keskittyvät kirjoittamaan valkoihoisia hahmoja.
Sitten ne räikeimmät esimerkit tuosta ovat ne tapaukset, kun siinä alkuperäismateriaalissa on vähemmistön edustaja, mutta sitten adaptaatiossa siitä hahmosta tehdään valkoihoinen tai rooliin valitaan valkoihoinen, jolle lyödään meikkiä naamaan esittääkseen sitä vähemmistöä. Eli tuolla vielä entisestään vähennettiin niiden vähemmistönäyttelijöiden chanssejä saada rooli.
 
Eikö ihonväristä öyhöttäjät yleensä identifoidu ihan joksikin muuksi kuin vasemmistoksi?
Ei, kyllä ne rasismista ja ihonväristä ja kuinka syntyperäsi eli etnisyytesi määrittää elämäsi ja sortotasosi ja rasistiset affirmative action ja muut "positiivinen syrjintä"-näkemykset tulevan nimenomaan vasemmiston ja demokraattien suunnalta.

Republikaanit puolestaan ovat enemmän värisokeita, ei väliä minkä värinen olet vaan tekosi ja kykysi määrittelevät miten sinuun suhtaudutaan.
 
Sitten ne räikeimmät esimerkit tuosta ovat ne tapaukset, kun siinä alkuperäismateriaalissa on vähemmistön edustaja, mutta sitten adaptaatiossa siitä hahmosta tehdään valkoihoinen tai rooliin valitaan valkoihoinen, jolle lyödään meikkiä naamaan esittääkseen sitä vähemmistöä. Eli tuolla vielä entisestään vähennettiin niiden vähemmistönäyttelijöiden chanssejä saada rooli.
Eikö ihan yhtä räikeää ole jos alkuperäismateriaalissa on valkoihoinen ja adaptaatiossa siitä hahmosta tehdään jotain muuta?
 
Kuten mikä? Lumikki vai joku muu?
Erään nettisivuston mukaan top ten "blackwashed movies":

1: Ariel (Pieni merenneito)
2: Valkyrie (Thor)
3: Heimdal (Thor)
4: Mary Jane (Spiderman)
5: Liekki/Human Torch (Fantastic Four)
6: Domino (Deadpool)
7: Django (Django esiintyy hahmona lukuisissa italowesterneissä, Django Unchained sitten adaptoituna)
8: L (Deathnote)
9: Roland (Dark Tower)
10 Kingpin (Daredevil)

 
Erään nettisivuston mukaan top ten "blackwashed movies":

1: Ariel (Pieni merenneito)
2: Valkyrie (Thor)
3: Heimdal (Thor)
4: Mary Jane (Spiderman)
5: Liekki/Human Torch (Fantastic Four)
6: Domino (Deadpool)
7: Django (Django esiintyy hahmona lukuisissa italowesterneissä, Django Unchained sitten adaptoituna)
8: L (Deathnote)
9: Roland (Dark Tower)
10 Kingpin (Daredevil)

Kaikki mielikuvitushahmoja
 
Mitä väliä? Muutos tehty poliittisita syistä alkuperäismateriaalia kunnioittamatta.

Keksi oma tarina älä ratsasta vanhan materiaalin maineella, jos et sitä meinaa kunnioittaa.
Jos kyseessä on joku kirja tai muu vastaava tekijänoikeuksien alainen materiaali, niin kyllä sillä alkuperäisteoksen omistavalla instanssilla on oikeus myöntää tai olla myöntämättä oikeuksia esim. elokuva-adaptaation tuottamiseen. Jos se heille sopii, niin minusta ulkopuolisena on aika turha valittaa asiasta.

Voisi paremminkin sanoa, että keksi oma tarina äläkä omi oikeutta kontrolloida sitä mitä kukin tekee omistamillaan teoksilla.
 
En ottanut kantaa mitä alkuperäistä materiaalia kunnioittamattomalle materiaalille pitäisi tehdä, vaan sanoin:

"Keksi oma tarina älä ratsasta vanhan materiaalin maineella, jos et sitä meinaa kunnioittaa."
Disney on osoitus, että muuntelu on välillä hyvästä. Ajanmukaistaminen Suomeksi sanottuna. Vanhat jäärät voi katsoa vanhempaa materiaalia. Ei minunkaan Bridgerton iskenyt. Sen sijaan uudet Maleficentit voitti kirkkaasti vanhat.
 
Disney on osoitus, että muuntelu on välillä hyvästä. Ajanmukaistaminen Suomeksi sanottuna. Vanhat jäärät voi katsoa vanhempaa materiaalia. Ei minunkaan Bridgerton iskenyt. Sen sijaan uudet Maleficentit voitti kirkkaasti vanhat.

Quottaisin tähän muuan R. R. Martinia:

"
Everywhere you look, there are more screenwriters and producers eager to take great stories and “make them their own.” It does not seem to matter whether the source material was written by Stan Lee, Charles Dickens, Ian Fleming, Roald Dahl, Ursula K. Le Guin, J.R.R. Tolkien, Mark Twain, Raymond Chandler, Jane Austen, or… well, anyone. No matter how major a writer it is, no matter how great the book, there always seems to be someone on hand who thinks he can do better, eager to take the story and “improve” on it. “The book is the book, the film is the film,” they will tell you, as if they were saying something profound. Then they make the story their own.

They never make it better, though. Nine hundred ninety-nine times out of a thousand, they make it worse."
 
Maalitolpat lähtivät liikkeelle kahdessa minuutissa. Reipasta suorittamista.

P. S. Lumikkikin on tietääkseni mielikuvitushahmo...
Niin on, arvelin jo alunperin että kyse niistä. Kuka maalitolppia siirsi, sinäkö?

Minä en ole niitä edes asettanut, woke-vastaisilla ne taas liikkuvat kuin humalaiset zombit.
 
Mitä väliä? Muutos tehty poliittisita syistä alkuperäismateriaalia kunnioittamatta.

Keksi oma tarina älä ratsasta vanhan materiaalin maineella, jos et sitä meinaa kunnioittaa.

"Alkuperäismateriaalin kunnioitus" on kyllä niin täysin subjektiivinen käsite, että ei siitä mitään ohjenuoraa saa. Ainoa tapa, miten tuo voisi jotenkin toteutua, on jos se alkuperäinen teoksen kirjoittaja on vielä elossa ja pystyisi antamaan oman kantansa. Mutta tuokin yleensä ottaen jo toteutuu, kerta tekijänoikeudet varmistavat sen, että niin kauan kun se tekijä on hengissä, teoksesta ei tehdä uusia versioita ilman hänen lupaansa.
 
"Alkuperäismateriaalin kunnioitus" on kyllä niin täysin subjektiivinen käsite, että ei siitä mitään ohjenuoraa saa. Ainoa tapa, miten tuo voisi jotenkin toteutua, on jos se alkuperäinen teoksen kirjoittaja on vielä elossa ja pystyisi antamaan oman kantansa. Mutta tuokin yleensä ottaen jo toteutuu, kerta tekijänoikeudet varmistavat sen, että niin kauan kun se tekijä on hengissä, teoksesta ei tehdä uusia versioita ilman hänen lupaansa.
Suomessa tekijänoikeudet suojaavat materiaalia vielä 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen, eli perijät voivat luvan antaa, jos niin haluavat. Käytännöt vaihtelevat eri maissa, mutta yleisesti ottaen tekijänoikeudet eivät pääty kuoleman vuoksi. Esimerkiksi Sibeliuksen perikunta on ollut aika tiukka siitä, mihin tarkoitukseen hänen sävellyksiään saadaan käyttää.
 
Suomessa tekijänoikeudet suojaavat materiaalia vielä 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen, eli perijät voivat luvan antaa, jos niin haluavat. Käytännöt vaihtelevat eri maissa, mutta yleisesti ottaen tekijänoikeudet eivät pääty kuoleman vuoksi. Esimerkiksi Sibeliuksen perikunta on ollut aika tiukka siitä, mihin tarkoitukseen hänen sävellyksiään saadaan käyttää.

Juu toki, noinhan se on muuallakin maailmassa. Mutta sen jälkeen kun se alkuperäinen kirjoittaja kuolee, niin ei ole enää mitään tahoa, joka voisi määrittää tuon ”alkuperäismateriaalin kunnioittamisen” mitenkään ei-subjektiivisesti (jos nyt edes sitä alkuperäistekijän mielipidettäkään asiasta voi kutsua ei-subjektiiviseksi, kerta se on kuitenkin mielipide). Ei edes ne perijät.

Onhan näitä muitakin tunnetusti erittäin tarkkoja perikuntia. Ymmärtääkseni esim. Tolkienin perikunta on ollut erittäin tarkka siitä, että minkälaisia adaptaatioita hänen teoksista saa tehdä ja mitä ei.
*edit*
Korjaus tuohon Tolkieniin, perikunta on ollut tarkka niiltä osin, kun niillä on vielä ne oikeudet. Mutta Tolkien itse myi esim. trilogian ja Hobbitin leffaoikeudet joskus 60-luvulla. TV-oikeudet taitaa olla vielä Tolkienin perikunnalla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
272 418
Viestejä
4 708 259
Jäsenet
76 885
Uusin jäsen
Parkettilattia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom