• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Feminismi ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Jeps, sori ajatus lähti laukkaamaan taas pelkästä yhdestä viestistä vaikka seurannut mitä tässä puhuttu.
Istun silti lähes kaiken tekstini takana tohon viestiisi liittyen, ja kysyn miten sä toteuttaisit tukiverkon tai ponnahduslaudan, oli se sitten maa mikä tahansa?
Noi kolme mitä kirjotit lainaamassani viestissä on kai suht ns. normalisoituja jo jenkeissä. Jos ei nyt erotella jotain yksityiskouluja tms, joihin kaikilla ei ole varaa.
Jenkeissä koulujen määrärahat edelleen perustuu asuinalueiden arvoon, ellen väärin muista sen alueen kiinteistöveroon. Ja tää on iso vääryys. Yksityiskoulut on asia erikseen, mutta kaikkien koulujen pitäisi lähtökohtaisesti saada yhtäpaljon rahoitusta per oppilas. Ei ole köyhän perheen lapsen vika että asuvat köhällä alueella. Miksi alueen arvon pitäisi vaikuttaa koulun resusseihin? Köyhillä lapsillä väliä, kunhan (valkoisten) hyvätuloisten kersojen koulut on loistavia?

Tarjotaan päiväkoti ja iltapäivökerho palveluita ja tuetaan köyhien osalta näitä, jotta vanhemmat pystyy käydä töissä ja tuoda sitä rahaa perheeseen.

Jonkin asteinen sosiaaliturva köyhille ja tehdään sen haku yksikertaiseksi. Mitä lukenut niin jenkeissä sosiaaliturvan hakeminen on työläs prosessi jossa on paljon ansoja, joilla tippuu tuen ulkopuolelle.

Ei, en tarkoita suomen sosiaaliturvan tasoista, vaan jotain jolla tulee niukasti toimeen. Esim keskieuroopasta voisi katsoa mallia.

Liberan perustili malli oli äkkisältään myös ihan hyvä esitys.

Eikä usaan ole vain yhtä ratkaisua, koska maa on niin laaja, varmasti pitää tarkastella osavaltiokohtaisesti asiaa.
 
Jenkeissä koulujen määrärahat edelleen perustuu asuinalueiden arvoon, ellen väärin muista sen alueen kiinteistöveroon. Ja tää on iso vääryys. Yksityiskoulut on asia erikseen, mutta kaikkien koulujen pitäisi lähtökohtaisesti saada yhtäpaljon rahoitusta per oppilas. Ei ole köyhän perheen lapsen vika että asuvat köhällä alueella. Miksi alueen arvon pitäisi vaikuttaa koulun resusseihin? Köyhillä lapsillä väliä, kunhan (valkoisten) hyvätuloisten kersojen koulut on loistavia?

Tarjotaan päiväkoti ja iltapäivökerho palveluita ja tuetaan köyhien osalta näitä, jotta vanhemmat pystyy käydä töissä ja tuoda sitä rahaa perheeseen.

Jonkin asteinen sosiaaliturva köyhille ja tehdään sen haku yksikertaiseksi. Mitä lukenut niin jenkeissä sosiaaliturvan hakeminen on työläs prosessi jossa on paljon ansoja, joilla tippuu tuen ulkopuolelle.

Ei, en tarkoita suomen sosiaaliturvan tasoista, vaan jotain jolla tulee niukasti toimeen. Esim keskieuroopasta voisi katsoa mallia.

Liberan perustili malli oli äkkisältään myös ihan hyvä esitys.

Eikä usaan ole vain yhtä ratkaisua, koska maa on niin laaja, varmasti pitää tarkastella osavaltiokohtaisesti asiaa.
Mä en ole kyllä samaa mieltä tosta että kaikkien koulujen pitäisi saada sama rahoitus, koska jos on jokin pienikin peruste että jokin yksilö tarvitsee enemmän massia siihen(snadi tuki ohjaajan tms muodossa) että hän pärjää niin eikö se ois jees että hän saa sitä. Eli snadi tuki köyhemmille on ok. Kaikki ei tarvitse tuota tukea, eli jos tota ruvetaan kaikille jakamaan niin näkeehän sen tukien hyväksikäyttäjistä lopputuloksen. Tuen määrä pitää määräytyä tarpeen mukaan, ei minkään ihonvärin, asuinalueen tai minkään muunkaan mukaan. Tai no, snadi lisäys että en kyllä pidä ihmisistä jotka käyttää hyväkseen tukia vaikka muutenkin ois varaa olla ja elää.


"Tarjotaan päiväkoti ja iltapäivökerho palveluita ja tuetaan köyhien osalta näitä, jotta vanhemmat pystyy käydä töissä ja tuoda sitä rahaa perheeseen."
Mitä jos ei ole tarjolla työpaikkoja vanhemmille?

"Jonkin asteinen sosiaaliturva köyhille ja tehdään sen haku yksikertaiseksi. Mitä lukenut niin jenkeissä sosiaaliturvan hakeminen on työläs prosessi jossa on paljon ansoja, joilla tippuu tuen ulkopuolelle."
Käsittääkseni jenkeissä on jo jonkinasteinen sosiaaliturva. Paska sellanen, mutta silti jotain. Miks sen pitäis olla helppoa? Näin vammasena kelapummina vituttaa kun se on oikeasti tehty liian helpoks.

"Eikä usaan ole vain yhtä ratkaisua, koska maa on niin laaja, varmasti pitää tarkastella osavaltiokohtaisesti asiaa."
Varmasti. Jokainen osavaltio tekee omat päätökset. Hieno yhdysvalta kun jokainen voi päättää mitä tehdään. Vähän sama kun helsingissä tai tampereella ois eri lait.

Eipä siinä, ei mullakaan ole mitään ratkaisua mihinkään. Vituttaa vaan välillä kun jengi kuvittelee että kaoottinen maailmantilanne missä maassa tahansa on ratkaistavissa jollain ihmeellisellä taikasetillä jota kukaan aikaisempi hallintokaan ei ole saanut ratkaistua.

Rakennetaan vaan niitä ponnahduslautoja ja tukiverkkoja. Ei saa myöskään unohtaa rukoilua saatana.
 
Mä en ole kyllä samaa mieltä tosta että kaikkien koulujen pitäisi saada sama rahoitus, koska jos on jokin pienikin peruste että jokin yksilö tarvitsee enemmän massia siihen(snadi tuki ohjaajan tms muodossa) että hän pärjää niin eikö se ois jees että hän saa sitä. Eli snadi tuki köyhemmille on ok. Kaikki ei tarvitse tuota tukea, eli jos tota ruvetaan kaikille jakamaan niin näkeehän sen tukien hyväksikäyttäjistä lopputuloksen. Tuen määrä pitää määräytyä tarpeen mukaan, ei minkään ihonvärin, asuinalueen tai minkään muunkaan mukaan. Tai no, snadi lisäys että en kyllä pidä ihmisistä jotka käyttää hyväkseen tukia vaikka muutenkin ois varaa olla ja elää.
Sanoin että lähtökohtaisesti yhtäpaljon rahoitusta kouluille per oppilas. Sitten jos on hyviä syitä, kuten erityislapselle avustaja, niin se on asia erikseen.

Käsittääkseni jenkeissä on jo jonkinasteinen sosiaaliturva. Paska sellanen, mutta silti jotain. Miks sen pitäis olla helppoa? Näin vammasena kelapummina vituttaa kun se on oikeasti tehty liian helpoks.
Siis nyt pitää erottaa kriteerit ja sen tuen hakeminen. Kriteerit pitää olla selkeät ja yksinkertaiset, jotta ihmiset ymmärtää millä perusteella tukia jaetaan ja onko oikeutettu tukeen.

En ymmärrä miksi hakuprosessista pitää tehdä vaikea. Eikö ole hyvä että ne saa tukea, jotka sitä tarvii ja joille se on suunniteltu, ilman ylimääräisiä vaikeuskertoimia?

Varmasti. Jokainen osavaltio tekee omat päätökset. Hieno yhdysvalta kun jokainen voi päättää mitä tehdään. Vähän sama kun helsingissä tai tampereella ois eri lait.
Periaatteessa asia kuuluisi osavaltioille, mutta liittovaltiolla on lusikka tässäkin sopassa ja täten liittovaltiota tarvitaan jotta asia etenisi mihinkään.

Eipä siinä, ei mullakaan ole mitään ratkaisua mihinkään. Vituttaa vaan välillä kun jengi kuvittelee että kaoottinen maailmantilanne missä maassa tahansa on ratkaistavissa jollain ihmeellisellä taikasetillä jota kukaan aikaisempi hallintokaan ei ole saanut ratkaistua
Noh, usassa olisi paljonkin korjattavaa ihan hallinnosta alkaen ja on monella mittarilla kuin kehitysmaa.

Ihan vain alkaen vaikka gerrymanderingistä ja kaksipuoluejärjestelmästä jatkuen valtavaaan lobbauskoneistoon ja vaalikampanjoiden kalleuden kautta erilaisiin tarpeellisen sääntelyn puutteeseen joka näkyy tavalliselle henkilölle esimerkiksi kasana erilaisia piilomaksuja ja ruokaturvallisuutena (ruokaan saa jenkeissä laittaa sitä sun tätä lisäainetta, joita euroopassa ei saisi käyttää.)
 
No kerropas meille nyt sitten, mitä konkreettista lisäarvoa se kollektiivinen itseruoskinta nyt sitten on tuottanut ongelman ratkaisemiseksi? Pelkkä syyllisyydessä piehtarointi ei ole tähän päivään mennessä tuottanut nähdäkseni yhden yhtäkään ratkaisua mihinkään ongelmaan, mutta se on kyllä päinvastoin estänyt käsittelemästä asiaa järkevästi ja kiihkottomasti. Koska vähintään yhtä usein ne epämiellyttävät totuudet halutaan haudata siihen sormenheristelyyn, millä vaaditaan ensisijaisesti muita ratkaisemaan ja maksamaan ne ongelmat ilman minkään tasoista itsereflektiota olisiko kuitenkin niin, että omissa käytännöissä, arvoissa ja tavoissa olisi jotain pielessä. Ja sen myötä kaikki ongelmanratkaisuyritykset valuvat viemäriin.
En nyt kyllä tajua, että miksi näet tuon jonain ”kollektiivisena itseruoskintana”. Se on objektiivista analyysia yhteiskunnan kehityksestä, juurikin asia jota pitää käsitellä järkevästi ja kiihkottomasti. Se, että homma menee tunteisiin usein molemmilla osapuolilla ei tarkoita, etteikö siitä pitäisi keskustella rehellisesti.

Konkreettista lisäarvoa saadaan siitä, että katsotaan minkälaisia seurauksia tietyillä valinnoilla on ja sitten opitaan niistä. Vältetään huonoja valintoja, toistetaan hyviä. Alla sitten pari esimerkkiä siitä, miten vanhoista virheistä voidaan oppia.

Meinaatko että mustille tarvitaan nyt sitten jonkinlainen erillislainsäädäntö? Kuten mitä? Lisää jotain erillisvapauksia, etuja tms? Vai meinaatko että ryöstetään kollektiivisesti väärän väristen omaisuutta ja siirretään ne mustille jonkun vuosisataisten tapahtumien perusteella ilman minkään tasoista analyysiä siitä, ovatko niitä vaativat edes teoriassa oikeutettuja moiseen? Ja jos niin ei tehdä niin mitä sitten? Ryöstetään kaupat ja pistetään paikat paskaksi jotta valkoihoisia ihan varmasti vituttaa kun mustien oma elinympäristö menettää taas yhden palasen elinkelpoisuudesta?

Vissiin haluat väitellä jonkun olkiukon kanssa, kerta itse en ole ehdottanut mitään tuollaista.
Timo2 tuossa näköjään jo toi esille enemmän noita koulutuksen ongelmia, joten itse voin sitten heittää toisen parannusehdotuksen:
Huumepolitiikan ja oikeusjärjestelmän reformi. Huumeiden käyttöä ei pitäisi kohdella rikosasiana, etenkin ei-väkivaltarikosten tuomioita pitäisi alentaa, oikeusjärjestelmää pitäisi ajaa enemmän sellaiseen suuntaan, että rikoksista epäillyillä olisi oikeasti paremmat mahdollisuudet puolustautua sen sijaan, että pitää rahapulassa myöntää rikos (vaikka siihen ei olisi syyllistynytkään), koska se tulee lopulta halvemmaksi. Jne. jne.
 
En nyt kyllä tajua, että miksi näet tuon jonain ”kollektiivisena itseruoskintana”. Se on objektiivista analyysia yhteiskunnan kehityksestä, juurikin asia jota pitää käsitellä järkevästi ja kiihkottomasti. Se, että homma menee tunteisiin usein molemmilla osapuolilla ei tarkoita, etteikö siitä pitäisi keskustella rehellisesti.

Konkreettista lisäarvoa saadaan siitä, että katsotaan minkälaisia seurauksia tietyillä valinnoilla on ja sitten opitaan niistä. Vältetään huonoja valintoja, toistetaan hyviä. Alla sitten pari esimerkkiä siitä, miten vanhoista virheistä voidaan oppia.
Eli et sitten pystynyt näyttämään edes yhtä konkreettista asiaa, mitä olisi savutettu minkään ongelman ratkaisemiseksi. Ainoastaan jotain ympäripyöreää jorinaa miten "vanhoista virheistä voi oppia."
Vissiin haluat väitellä jonkun olkiukon kanssa, kerta itse en ole ehdottanut mitään tuollaista.
Timo2 tuossa näköjään jo toi esille enemmän noita koulutuksen ongelmia, joten itse voin sitten heittää toisen parannusehdotuksen:
Huumepolitiikan ja oikeusjärjestelmän reformi. Huumeiden käyttöä ei pitäisi kohdella rikosasiana, etenkin ei-väkivaltarikosten tuomioita pitäisi alentaa, oikeusjärjestelmää pitäisi ajaa enemmän sellaiseen suuntaan, että rikoksista epäillyillä olisi oikeasti paremmat mahdollisuudet puolustautua sen sijaan, että pitää rahapulassa myöntää rikos (vaikka siihen ei olisi syyllistynytkään), koska se tulee lopulta halvemmaksi. Jne. jne.
Ne olivat itseasiassa suunnilleen sitä mitä on nähty ja kuultu kun innokkaat rotukiihkoilijat pääsevät ääneen esittämään röyhkeitä vaatimuksiaan.

Tuolla paljon riippuu tuomarista. Monilla tuomareilla on tapana antaa ensikertalaisille ja nuorille uusia mahdollisuuksia oikaista käytöstään ja tehdä elämällään jotain järkevää, vaikka laki sinänsä antaisi mahdollisuuden tuomita pyttyä, mutta he eivät yleensä katso hyvällä sitä jos mahdollisuudet hukataan. Ja moni sen valitettavasti myös hukkaa. Sitten on niitä kokeiluja missä huumerikoksista käytännössä kävelee vapaaksi ilman seurauksia ja se on saanut aikaan lähinnä sen ettei kukaan puutu mihinkään, ennen kuin joku ottaa yliannostuksen. Todennäköisimmin toimivia ratkaisuja ovat ne, missä yhteisöt tekevät läheistä yhteistyötä poliisin, sosiaalityöntekijöiden, koulun jne kanssa ja missä yhteisöistä löytyy riittävästi niitä ihmisiä jalkautumaan kaduille esim. nuorten keskuuteen. Sillä mallilla on saavutettu hyviä tuloksia mm. ampumisten vähentämisessä kun matalalla kynnyksellä löytyy joku järjen ääni ennen kun tilanteet kärjistyvät. Ja samaan aikaan diilerit ja oikeat rikolliset pitäisi yksinkertaisesti sulkea vankiloihin, jolloin tilanne lähtisi rauhoittumaan ja tulisi jonkinlaisia näköaloja paremmasta. Huomioi, että missään vaiheessa edellä mainittua ei tarvitse kaivella mitään vanhoja rotukiistoja tai muuta hevonpaskaa häiritsemään oikeasti ajankohtaisten ongelmien ratkaisua. Poliittisesti se on toki vähän niin ja näin, koska vastakkainasettelusta huomionsa hakeville poliittisille puolueille se ei tarjoa mitään.
 
Eli et sitten pystynyt näyttämään edes yhtä konkreettista asiaa, mitä olisi savutettu minkään ongelman ratkaisemiseksi. Ainoastaan jotain ympäripyöreää jorinaa miten "vanhoista virheistä voi oppia."

Mitä sitten vaikka ei olisi edes yhtään konkreettista asiaa, joka olisi saatu tuosta? Ei sinänsä etteikö niitä olisi, tuossa alla esimerkiksi mainitsin sen oikeusjärjestelmän korjaamisen, joka tulee siitä, että katsotaan miten se oikeusjärjestelmä on toiminut menneisyydessä ja miten se on pahentanut tuota tilannetta.

Kuitenkin kyseessä on asia, josta pitäisi pystyä puhumaan ihan avoimesti ilman sitä kiihkoilua riippumatta siitä, että saadaanko siitä jotain hyödyllistä irti vai ei. Kun ne keskustelut käydään, niin sitten nähdään, että opitaanko siitä jotain hyödyllistä vai ei.

Ne olivat itseasiassa suunnilleen sitä mitä on nähty ja kuultu kun innokkaat rotukiihkoilijat pääsevät ääneen esittämään röyhkeitä vaatimuksiaan.

Niin eli siis haluat käydä keskustelua jonkun sun olkiukon, et minun, kanssa.

Tuolla paljon riippuu tuomarista. Monilla tuomareilla on tapana antaa ensikertalaisille ja nuorille uusia mahdollisuuksia oikaista käytöstään ja tehdä elämällään jotain järkevää, vaikka laki sinänsä antaisi mahdollisuuden tuomita pyttyä, mutta he eivät yleensä katso hyvällä sitä jos mahdollisuudet hukataan. Ja moni sen valitettavasti myös hukkaa. Sitten on niitä kokeiluja missä huumerikoksista käytännössä kävelee vapaaksi ilman seurauksia ja se on saanut aikaan lähinnä sen ettei kukaan puutu mihinkään, ennen kuin joku ottaa yliannostuksen. Todennäköisimmin toimivia ratkaisuja ovat ne, missä yhteisöt tekevät läheistä yhteistyötä poliisin, sosiaalityöntekijöiden, koulun jne kanssa ja missä yhteisöistä löytyy riittävästi niitä ihmisiä jalkautumaan kaduille esim. nuorten keskuuteen. Sillä mallilla on saavutettu hyviä tuloksia mm. ampumisten vähentämisessä kun matalalla kynnyksellä löytyy joku järjen ääni ennen kun tilanteet kärjistyvät. Ja samaan aikaan diilerit ja oikeat rikolliset pitäisi yksinkertaisesti sulkea vankiloihin, jolloin tilanne lähtisi rauhoittumaan ja tulisi jonkinlaisia näköaloja paremmasta. Huomioi, että missään vaiheessa edellä mainittua ei tarvitse kaivella mitään vanhoja rotukiistoja tai muuta hevonpaskaa häiritsemään oikeasti ajankohtaisten ongelmien ratkaisua. Poliittisesti se on toki vähän niin ja näin, koska vastakkainasettelusta huomionsa hakeville poliittisille puolueille se ei tarjoa mitään.

Niin ja se, että tuo riippuu tuomareista, on esimerkki asiasta, joka pitää muuttaa. Ei se järjestelmä voi olla sellainen, että tuomiot riippuvat tuomarin asenteesta ja hänen valitsemasta naamakertoimesta sille syytetylle.

”Diileri” taaskin on sitten aika suhteellinen käsite. Jos kyseessä on joku alimman tason diileri, joku tyyliin 16-18 vuotias penska (jos olet nähnyt The Wiren, niin ajattele vaikkapa Wallacea), niin ei siinä voitetaan mitään, että sellaiselle läpsäistään joku pitkä vankeusrangaistus. Tuolla todennäköisesti hänet vain lukitaan siihen vankilakierteeseen ja mahdollisesti taas luodaan yksi sellainen teiniyksinhuoltaja äiti lisää, kun sen vauvan isä on vankilassa.
Toki niille korkeamman tason diilereille ja vakaviin väkivaltarikoksiin syyllistyville pitää antaa kunnon rangaistukset.

Ja ei siihen tarvi sotkea mitään rotukiistoja mukaan. Mutta ei se myöskään tarkoita sitä, että sitä yhteiskunnan historiaa pitäisi peitellä ja haudata. Vaan siitä pitää pystyä puhumaan avoimesti siinä missä kaikesta muustakin historiasta.
Se, että yhteiskunta alkaa peittelemään oman historiansa häpeäpilkkuja, ei ole koskaan hyvä merkki sen yhteiskunnan kehityksestä. Oli kyseessä sitten vaikkapa Stalinin teot Venäjällä, Hitlerin teot Saksassa, sisällissota Suomessa, kolonialismi Briteissä tai se mustien kohtelu Yhdysvalloissa.
 
Ihan mielenkiintoinen maailmankuva, missä kaikki epämiellyttävä mikä tapahtuu on aina poikkeuksetta jonkun ulkopuolisen tekijän vika ja vastuulla. Ei ole merkitystä vaikka pystyttäisiin suoraan osoittamaan asioita ja kulttuurisia piirteitä, mitkä aikalailla kiistatta aiheuttavat ongelmia, mutta senkin syy on aina jonkun ulkopuolisen, tai jonkun menneen ajan koetun sorron, mutta ei koskaan ikinä milloinkaan niiden ketkä sellaista kulttuuria aktiivisesti ylläpitävät (puhumattakaan pösilöistä, kenen mielestä niitä ongelmia ei edes saa ratkaista kun se olisi niin pirun taantumuksellista ja vanhanaikaista...). Ja ratkaisu on sitten rakentaa n+1 tukihimmeliä, minkä ensisijainen vaikutus on lähinnä vaikeuttaa muiden elämää ja siten aiheuttaa vielä lisää eripuraa. Mistä sitten DEI-huuhailijoiden armeija vetää fyffet kotiin ja sitä ideologista singulariteettia puffaavat paistattelevat omassa
Kaikkihan ei ole ulkopuolisen tekijän vika, mutta kaikki ei ole myös yksilönkään vika. Ei tartte edes puhua amerikastakaan vaan voidaan ihan kotosuomestakin puhua ja kantasuomalaisista niin jää nää neekerijutut pigmentteineen pois. Mun lapsuuden kavereista ehkä noin puolet on erilaisia pudokkaita, narkkareita sun muita, ihan normaaleista perheistä. Ihan selkee vaikutus on ollu tietynlaisten työpaikkojen katoomisella mihin ei koulutusta juurikaan vaadita. Toinen on se, että sukupuolijakauma on aika solmussa kun naisvaltasten julkisen sektorin hommat on keskitetty kauemmas. Seurusteluaikoina moni teki jotain tolkullista, eron jälkeen taas olivat ihan hukassa.

Osalla riittää rahkeet päästä eteenpäin osalla ei. Täskin seuraukset maksaa jokanen ja tullaan taas kerran tähän iloseen veronmaksamiseen. Vajaa 20 vuotta tilanne on ollu päällä eikä koko sinä aikana kukaan ole esittäny mitään tolkullista ongelman ratkasemiseksi. Erityisesti oikeistolla luulisi olevan muutakin ongelmanratkasukykyä kuin yksilön syyttäminen jos muka sitä veronmaksua niin kovasti inhotaan. Vasemmistolta on tullu jotain enemmän vähemmän huonoja avauksia mitä oikeisto on lähinnä vaan vastustanu esittämättä juuri mitään tilalle.

Sama yleistynee amerikan gangstoihin. Ei sekään kulttuuri ole tyhjästä syntyny, sekin on ihan ympäröivien olosuhteiden tuotos.
 
Mitä sitten vaikka ei olisi edes yhtään konkreettista asiaa, joka olisi saatu tuosta? Ei sinänsä etteikö niitä olisi, tuossa alla esimerkiksi mainitsin sen oikeusjärjestelmän korjaamisen, joka tulee siitä, että katsotaan miten se oikeusjärjestelmä on toiminut menneisyydessä ja miten se on pahentanut tuota tilannetta.
No minä pyysin konkreettista asiaa, koska esitit että se itseruoskinta ja rotukiistatunkion pöyhiminen on kovin hyödyllistä, tärkeää ja suorastaan välttämätöntä.
Niin eli siis haluat käydä keskustelua jonkun sun olkiukon, et minun, kanssa.
Koska et kyennyt antamaan mitään konkreettista, niin annoin esimerkkejä mitä esittämäsi idea yleensä on tarkoittanut.
Niin ja se, että tuo riippuu tuomareista, on esimerkki asiasta, joka pitää muuttaa. Ei se järjestelmä voi olla sellainen, että tuomiot riippuvat tuomarin asenteesta ja hänen valitsemasta naamakertoimesta sille syytetylle.
Sitä ei oikeastaan voi muuttaa, ellei tuomarien valintatapoja muuteta ja se ei tule tapahtumaan.
”Diileri” taaskin on sitten aika suhteellinen käsite. Jos kyseessä on joku alimman tason diileri, joku tyyliin 16-18 vuotias penska (jos olet nähnyt The Wiren, niin ajattele vaikkapa Wallacea), niin ei siinä voitetaan mitään, että sellaiselle läpsäistään joku pitkä vankeusrangaistus. Tuolla todennäköisesti hänet vain lukitaan siihen vankilakierteeseen ja mahdollisesti taas luodaan yksi sellainen teiniyksinhuoltaja äiti lisää, kun sen vauvan isä on vankilassa.
Toki niille korkeamman tason diilereille ja vakaviin väkivaltarikoksiin syyllistyville pitää antaa kunnon rangaistukset.
Sillä voitetaan, että tunnistetaan ns. menetetyt tapaukset ja poistetaan ne kuviosta kokonaan. Lopuille sitten voi yrittää muita. Mutta kuvitelma siitä, että pelkkä sosiaalitoimi pystyisi ratkaisemaan niitä ongelmia on vaaleanpunainen unelma, mikä on todella todella kaukana reaalimaailmasta. Siellä on ihan oikeasti pahoja ihmisiä liikkeellä.
Ja ei siihen tarvi sotkea mitään rotukiistoja mukaan.
Älä sitten sotke.
Mutta ei se myöskään tarkoita sitä, että sitä yhteiskunnan historiaa pitäisi peitellä ja haudata. Vaan siitä pitää pystyä puhumaan avoimesti siinä missä kaikesta muustakin historiasta.
Se, että yhteiskunta alkaa peittelemään oman historiansa häpeäpilkkuja, ei ole koskaan hyvä merkki sen yhteiskunnan kehityksestä. Oli kyseessä sitten vaikkapa Stalinin teot Venäjällä, Hitlerin teot Saksassa, sisällissota Suomessa, kolonialismi Briteissä tai se mustien kohtelu Yhdysvalloissa.
Edelleen, en näe tuossa esittämässäsi mitään konkreettista hyötyä, mikäli yritetään ratkaista akuutteja oikeita ongelmia, vaan päinvastoin niistä tulee erittäin nopeasti ja helposti esteitä niiden ongelmien ratkaisemiselle, koska liian moni menee niiden taakse oikeuttamaan omia perseilyjään niiden kanssa. Ja liian moni haluaa puhaltaa liekkiä niihin vanhoihin rotukiistoihin omista ideologisista ja myös taloudellisista itsekkäistä syistään.
 
Osalla riittää rahkeet päästä eteenpäin osalla ei. Täskin seuraukset maksaa jokanen ja tullaan taas kerran tähän iloseen veronmaksamiseen. Vajaa 20 vuotta tilanne on ollu päällä eikä koko sinä aikana kukaan ole esittäny mitään tolkullista ongelman ratkasemiseksi. Erityisesti oikeistolla luulisi olevan muutakin ongelmanratkasukykyä kuin yksilön syyttäminen jos muka sitä veronmaksua niin kovasti inhotaan. Vasemmistolta on tullu jotain enemmän vähemmän huonoja avauksia mitä oikeisto on lähinnä vaan vastustanu esittämättä juuri mitään tilalle.
Veronmaksua inhotaan koska meitä verotetaan todella raskaasti, mutta vastaavasti siitä ei koeta saatavan juuri vastinetta, samaan aikaan kun vaatimukset ovat suunnilleen loputtomia. Käytännön tilanne on vähän sellainen, että oikeistossa sanotaan että on itsestä kiinni ja vasemmisto sitten kiirehtii oikaisemaan että oikeasti se että sulla menee paskasti on yhteiskunnan, olosuhteiden, kapitalismin tai ihan minkä tahansa muun vika kuin omien valintojesi. Käytännössä sillä annetaan ymmärtää että olet vain olosuhteiden uhri, kyvytön ja kykenemätön vaikuttamaan omaan kohtaloosi mitenkään ja sillä toki saadaan sitten uskollisia äänestäjiä kun luvataan että jaellaan sitten ilmaiseksi jotain ja se on jotenkin "empaattista" vaikka suunnilleen suurin mahdollinen karhunpalvelus mitä nuorelle ihmiselle voi tehdä, on opettaa ettei oman elämän suuntaan voi vaikuttaa. Ja sen perään sitten kilometrin pituinen lista erilaisia tekosyitä, millä pyritään normalisoimaan, selittelelmään ja paikoin jopa ihannoimaan kulttuureja/alakulttuureja, mitkä tuottavat ainoastaan ongelmia.
 
Veronmaksua inhotaan koska meitä verotetaan todella raskaasti, mutta vastaavasti siitä ei koeta saatavan juuri vastinetta, samaan aikaan kun vaatimukset ovat suunnilleen loputtomia. Käytännön tilanne on vähän sellainen, että oikeistossa sanotaan että on itsestä kiinni ja vasemmisto sitten kiirehtii oikaisemaan että oikeasti se että sulla menee paskasti on yhteiskunnan, olosuhteiden, kapitalismin tai ihan minkä tahansa muun vika kuin omien valintojesi. Käytännössä sillä annetaan ymmärtää että olet vain olosuhteiden uhri, kyvytön ja kykenemätön vaikuttamaan omaan kohtaloosi mitenkään ja sillä toki saadaan sitten uskollisia äänestäjiä kun luvataan että jaellaan sitten ilmaiseksi jotain ja se on jotenkin "empaattista" vaikka suunnilleen suurin mahdollinen karhunpalvelus mitä nuorelle ihmiselle voi tehdä, on opettaa ettei oman elämän suuntaan voi vaikuttaa. Ja sen perään sitten kilometrin pituinen lista erilaisia tekosyitä, millä pyritään normalisoimaan, selittelelmään ja paikoin jopa ihannoimaan kulttuureja/alakulttuureja, mitkä tuottavat ainoastaan ongelmia.


Idiootein tapa on puhua noille ihmisille jostain omista valinnoista, kuitenkin kun seurausten maksuun osallistuu jokanen ainakin välillisesti oli sitte valinnu mitä tahansa. Noihan ei vartavasten ole tuota polkuaan monikaan valinnut... Tää alleviivaa sitä iloista veronmaksamista. Mieluummin maksetaan iloisesti tolkuttomat määrät suoraan ilkivaltana ja välillisesti veroissa siitä että saadaan saarnata, kuin oikeesti tehtäs asioille jotain.

Ei oikeisto oikeesti vihaa veronmaksamista, kun sillä saadaan oikeutettua ton tyyppiset moraalisaarnaamiset ja kehuskelu että minäpä valitsin oikein. Jos ne vihaisi ne olisi jo tehny asialle jotain. Se on se vastine mitä verorahoille täs maassa saa ja miksi niitä maksetaan iloisesti, erityisesti niissä korkeissa tuloluokissa. Vasemmisto on sentään yrittäny jotain surkeella menestyksellä, mikä johtunee varmaan siitä että akateeminen vasemmisto on kovin erkaantunut kaikesta ns. normaalista.
 
Viimeksi muokattu:
Älä sitten sotke.
En sotkekaan. Sä nyt tässä yrität vääntää keskutelun historiallista faktoista jonkinlaiseksi ideologian puskemiseksi.

Edelleen, en näe tuossa esittämässäsi mitään konkreettista hyötyä, mikäli yritetään ratkaista akuutteja oikeita ongelmia, vaan päinvastoin niistä tulee erittäin nopeasti ja helposti esteitä niiden ongelmien ratkaisemiselle, koska liian moni menee niiden taakse oikeuttamaan omia perseilyjään niiden kanssa. Ja liian moni haluaa puhaltaa liekkiä niihin vanhoihin rotukiistoihin omista ideologisista ja myös taloudellisista itsekkäistä syistään.

Se, että sä et kykene näkemään konkreettista hyötyä, ei ole mikään peruste sille, että tuollaisia historiallisia faktoja pitäisi jotenkin haudata. Mitä sitten, vaikka jotku oikeuttaa omia perseilyjään noilla, ei se ole mikään peruste sille, että tuollaisista faktoista ei saisi puhua avoimesti. Meidän pitää pystyä yhteiskunnassa puhua faktoista avoimesti ilman mitään tarvetta piilotella asioita, vaikka ne faktat koskevat arkojakin aiheita.
Tällä sun logiikalla voitaisiin perustella esim sitä, että ei pitäisi puhua julkisesti maahanmuuttajien rikostilastoista. Koska liian moni menee sitten niiden taakse oikeuttamaan omia perseilyjään niiden kanssa. Ja puhaltavat liekkiä rotukiistoihin omista ideologisista ja myös taloudellisesti itsekkäistä syistään.
 
Tuo "gangstakulttuuri" on toki erittäin haitallinen ja siitä pitäisi pyrkiä eroon, ja monet pyrkivätkin, mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisi lähteä kieltämään niitä historiallisia faktoja, jotka aiheuttivat sen "gangstakulttuurin" syntymisen.
Orjuus ei aiheuttanut afroamerikkalaisten gangstakulttuurin syntymistä, sen enempää kuin se ei ole synnyttänyt Suomen ja Ruotsin romanien verivihakulttuuria, tai Ruotsin maahanmuuttajien gangsta- ja roadman-kulttuuria. Juu romanit ovat kokeneet Suomessa rasismia; niin ovat saamelaisetkin, ilman että ovat kehittäneet samanlaista vihan ja väkivallan kulttuuria ympärilleen.

Joskus näiden ongelmallisten tahojen pitää vain mennä itseensä ja myöntää kollektiivisesti itselleen että kyllä, he ovat itse pääosin syyllisiä ylläpitämäänsä epäterveeseen kulttuuriin. Se ei johdu valkoisen miehen satojen vuosien takaisesta orjuuttamisesta tai rasismista.

Sama se on jos sanoo että suomalaiskulttuurissa on enemmän humalassa tapahtuvaa väkivaltaa ja tappoja kuin vaikkapa japanilaisessa kulttuurissa, en lähde selittämään sitä Ruotsin ja Venäjän vallan ajan sorrolla tms., vaan koen että se on nimenomaan suomalaisen kulttuurin ja yhteiskunnan ongelma johon me itse olemme pääosin syyllisiä ja jolle meidän pitää itse tehdä jotain, jos niin koemme tarpeelliseksi. Voi jopa olla että siellä on jotain geneettistäkin takana, muistan lukeneeni väitteen että monissa suomalaisissa on geenimuunnos joka voi voimistaa alkoholin aiheuttamaa aggressiivisuutta.

Hesari vähän avaa tuota tarvetta nostaa kissa pöydälle esim. romanikulttuurin osalta:


Neljä miestä juo ravintolassa samaan aikaan kun vaimot ja lapset odottavat ulkona parkkipaikalla autojen luona "kuten romanikulttuuriin kuuluu" (vaimot ovat mukana koska ovat kännikuskeja), ja kaikilla neljällä miehellä on käsiaseet piilotettuina vaatteisiinsa. Ravintolassa alkaa ammuskelu jossa osutaan myös sivullisiin (esim. järjestysmies saa luodin vatsaansa ja selkäänsä), ilmeisesti siitä syystä että:

Sitten Palm kertoo hyvin erikoisen asian.
Asiasta ei ole pienintäkään mainintaa 1 300-sivuisessa esitutkintamateriaalissa, mutta useampi romani mainitsee siitä HS:n taustahaastatteluissa.
Härmän Häjyn tulitaistelu ilmeisesti alkoi Lindemanin päällystakista, jonka vetoketju oli alas asti auki.
Yksi Palmeista huomautti Lindemanille, että tämä pukeutui epäkunnioittavasti.
Romanien perinteisessä tapakoodissa kuuluu, että jos seurueessa on vanhempia miehiä, nuorempien miesten takit ovat kiinni. Jämäkästi. Ylös asti. Kyse on ikivanhasta normista, kunnioituksen osoittamisesta erityisesti vanhempia romaneja kohtaan.
Sitten Palm yllättäen päättää puhelun, mutta soittaa pian takasin.
Hän on puhunut asianajajansa kanssa ja päättänyt olla puhumatta asioista tarkemmin.


Niinpä. Kyseiseen kulttuuriin nyt vaan kuuluu että perinteisestä pukukoodista poikkeaminen voi aiheuttaa niin suurta vihaa että mukaan jostain syystä otetut käsiaseet alkavat laulaa.

EDIT: Tämä muuten kuulostaa kovin tutulta, samaa mainitsin afroamerikkalaisten kulttuurissa, isättömät lapset (varsinkin pojat):

Kuten koko yhteiskunta, myös romaniyhteisö on hajaannuksen tilassa. Isot romanisuvut ovat sirpaloituneet pieniksi perheiksi – ja perheissä taas on paljon avioeroja.
”On miehiä, jotka tekevät lapsia monen eri naisen kanssa, ja jätetään lapset kasvamaan yksin. Tätä on ollut tuolta 1970–80-luvuilta saakka. Monella lapset kasvavat yksin, ei ole sitä isähahmoa, ei ole turvallista aikuista”, Miska Nyman sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Se ei johdu valkoisen miehen satojen vuosien takaisesta orjuuttamisesta tai rasismista.
Edelleenkään se että orjuus poistui, ei lopulta muuttanut mitään. Mustien syrjintä jatkui selvästi yli 1900 luvun puolen välin. Rotujen välinen avioliitokin muuttui vasta 1964 tai 1967 lailliseksi korkeimman oikeuden päätöksellä. Ja turha kuvitella että se laajamittainen syrjintä olisi tohon päättynyt, pikemminkin se hiipui vähän kerrallaan ajan kuluessa.
 
Orjuus ei aiheuttanut afroamerikkalaisten gangstakulttuurin syntymistä, sen enempää kuin se ei ole synnyttänyt Suomen ja Ruotsin romanien verivihakulttuuria, tai Ruotsin maahanmuuttajien gangsta- ja roadman-kulttuuria. Juu romanit ovat kokeneet Suomessa rasismia; niin ovat saamelaisetkin, ilman että ovat kehittäneet samanlaista vihan ja väkivallan kulttuuria ympärilleen.

Joskus näiden ongelmallisten tahojen pitää vain mennä itseensä ja myöntää kollektiivisesti itselleen että kyllä, he ovat itse pääosin syyllisiä ylläpitämäänsä epäterveeseen kulttuuriin. Se ei johdu valkoisen miehen satojen vuosien takaisesta orjuuttamisesta tai rasismista.

Selitin tuossa pääpiirteittäin sen, että miten se sorto johti niihin olosuhteisiin, joissa tuo gangstakulttuuri syntyi (tosin jätin aika paljon pois, esim. rasistisesti motivoitunut huumepolitiikka on toinen erittäin merkittävä kontribuuttori tuohon tilanteeseen), joten kaipaisin sulta vähän parempia vasta-argumentteja kuin "Eipäs". Ja ei, pitkät litaniat jostain täysin eri ihmisistä täysin eri tilanteessa ei ole mikään vasta-argumentti tuolle.
Muuten tästä tulisi vain "Eipäs. Juupas." vääntö, joka ei nyt ole kovinkaan rakentavaa keskustelua.

Lisäksi rikollisuuden ympärille rakentuva kulttuuri on erittäin yleinen ilmiö tilanteissa, joissa muodostuu iso köyhä vähemmistöryhmä, yleensä sellainen, jota sorretaan enemmän tai vähemmän sen vanhan valtaväestön toimesta. Yhdysvalloissa tämä on kautta historian nähty useaan otteeseen, 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa se oli köyhät valkoiset, etenkin katoliset, maahanmuuttajat. Sitten tuolta 60-luvulta lähtien se oli kaupunkeihin pusketut köyhät mustat.
Euroopasta löytyy esimerkkeinä irlantilaisten jengit Englannissa ja Skotlannissa 1900-luvun alkupuolella. Nykyään sitten Manner-Euroopassa etenkin Lähi-idästä tulleet.
 
Viimeksi muokattu:
Selitin tuossa pääpiirteittäin sen, että miten se sorto johti niihin olosuhteisiin, joissa tuo gangstakulttuuri syntyi
Et selittänyt. Ainoastaan väitit että se olisi muka syy gangsta-kulttuurin syntyyn.

Miksi saamelaisilla ei ole syntynyt vastaavanlaista gangsta-kulttuuria? Selitykseksi ei kelpaa "no ku ne ovat ihan eri vähemmistöryhmä ku eivät ole afroamerikkalaisia tai romaneita".

Kuten monet ovat jo todenneet, yritätte vain sälyttää epäterveiden kulttuureiden syyt itse ryhmän ulkopuolelle. Jos irlantilaiset ovat joskus olleet väkivaltainen vähemmistöryhmä, kuka tai mikä heidän asiantilansa muutti? He itse.

Toinen vertailukohta olkoot vaikka Amerikan intiaanit. Selvästi he ovat saaneet menneisyydessä paskaa ja syrjintää niskaansa ja elivät köyhyydessä, onko se muodostanut heidän ympärilleen jonkinlaisen vihan ja väkivallan kulttuurin joka vaikuttaa jopa tänä päivänä? Ei ole, vaikka muunlaisia sosiaalisia ongelmia se on ehkä voimistanut, kuten alkoholinkäyttö.

Jopa suomalaissiirtolaiset Amerikassa olivat hyljeksitty vähemmistöryhmä eikä heitä (meitä) aluksi oltu valmiita hyväksymään valkoihoisiksi siirtolaisiksi vaan enemmän samaan kastiin kuin esim. kiinalaissiirtolaiset. Jopa Amerikan ruotsalaissiirtolaiset väheksyivät ja hyljeksivät suomalaissiirtolaisia, myös monet kaupat ja liikkeet kielsivät suomalaisilta sisäänpääsyn, samalla tavoin kuin esim. intiaaneilta ja kiinalaisilta. Suomalaissiirtolaiset eivät vastanneet tähän kehittämällä väkivaltaa ja rikollisuutta ylistävää gangsta-kulttuuria.

Tästä sai alkunsa mielenkiintoinen ilmiö "Finndians", eli suomalaiset siirtolaiset ja alkuperäiskansat (intiaanit) kokivat jonkinlaista henkistä yhteyttä, ja intiaanit alkoivat kutsua suomalaissiirtolaisia "white-men-who-are-like-us" ("meidän kaltaisemme valkoinen mies"), ja esim. suomalaissiirtolaisten ja alkuperäiskansan väliset avioliitot yleistyivät, intiaanisodissa intiaanit eivät monesti hyökänneet suomalaissiirtolaisten asumuksille jne. Kylläpä suomalaiset sitten ovatkin hyviä ja antirasisteja kun jopa inkkarit hyväksyivät meidät omikseen.

Tässä lisätietoa asiasta:

 
Viimeksi muokattu:
Et selittänyt. Ainoastaan väitit että se olisi muka syy gangsta-kulttuurin syntyyn.

Miksi saamelaisilla ei ole syntynyt vastaavanlaista gangsta-kulttuuria? Selitykseksi ei kelpaa "no ku ne ovat ihan eri vähemmistöryhmä ku eivät ole afroamerikkalaisia tai romaneita".

Kertauksena:
Ei todellakaan ole kyse mistään tukipolitiikasta, vaan enemmänkin tukipolitiikan puuttumisesta.
Orjuutta seuranneet sorron seurauksena mustat eivät missään vaiheessa pystyneet luomaan varallisuutta, vaan he joutuivat elämään sukupolvien ajan kädestä suuhun. Samalla heidät puskettiin kaupunkien yhteyteen, kerta niistä löytyvät tehtaat oli aikalailla ainoat paikat, josta he saivat töitä.
Koska mustia sorrettiin (vielä 60-luvunkin jälkeen) pankkien toimesta, he eivät voineet hankkia lainoja edes asuntoja varten, saati sitten yritystoimintaan. Tuo ajoi mustat halpoihin vuokra-asuntoihin ja käytännössä pelkästään palkkatyöläisiksi.
Hetken aikaa näytti, että mustat pystyisivät nousemaan pois asemastansa, kerta tehdastyöstä maksettiin suht hyvää liksaa, mustillekin. Mutta ne eivät ehtineet keräämään varallisuutta ennen kuin USA:ssa alkoi deindustrialisaatio.
Eli kun mustat olivat pakkautuneet halpoihin asuntoihin kaupunkien läheisyyteen töiden perässä ja sitten nuo työpaikat alkoivat katoamaan sieltä 60-luvulta lähtien, alkoi tulemaan massiivisia taloudellisia ongelmia. Lisäksi ei varmaan ole kenellekään yllätys, että kun ne valkoiset tehtaiden omistajat alkoivat kenkimään väkeä pois, ekana listalla oli mustat työntekijät. Työttömyyttä seuraa köyhyys, köyhyyttä seuraa rikollisuus.
Sitten kerta Yhdysvalloissa mahdollisuuksien tasa-arvo on surkea, johtuen siitä, että vanhempien varallisuus määrää hyvin pitkälle lapsien mahdollisuuden saada koulutus, mustien lapset eivät missään vaiheessa päässeet hankkimaan koulutusta, joka oli vaatimus varallisuuden keräämiselle tuon deindustrialisaation jälkeen.

Eli tuo "gangstakulttuuri" on seurausta tuosta sorrosta. Estettiin mustia keräämästä varallisuutta, joka jätti mustat sitten hyvin pitkälle tyhjän päälle kun tehdastyöt alkoivat katoamaan. Lopputuloksena köyhyyttä ja rikollisuutta.

Sitten kerroppas, että kuinka paljon tuosta löydät yhtymäkohtia saamelaisten kohteluun?
Ajettiinko saamelaiset pois sieltä heidän omilta asuinalueilta isoihin kaupunkeihin köyhiksi vuokralla eläjiksi?
Mistä Helsingistä, Turusta ja Tampereelta löytyy ne saamelaisten asuinalueet, joihin he muuttivat Lapista paetakseen sitä sortoa?

Sä nyt vain näet sen sanan "sorto" ja sitten ohitat kaiken sen, että mitä siitä sorrosta seurasi. Oletat, että noiden kahden ryhmän pitäisi noudattaa jotain samaa reittiä vain "koska sorto", mutta todellisuudessa noiden ryhmien kohdalla se sorto ilmeni täysin erilaisilla tavoilla täysin erilaisissa olosuhteissa, joten myös ne lopputulokset olivat täysin erilaiset.


Kuten monet ovat jo todenneet, yritätte vain sälyttää epäterveiden kulttuureiden syyt itse ryhmän ulkopuolelle. Jos irlantilaiset ovat joskus olleet väkivaltainen vähemmistöryhmä, kuka tai mikä heidän asiantilansa muutti? He itse.
Irlantilaisten asiantilansa muutti osittain irlantilaiset mutta myös osittain ei-irlantilaiset. Ajan kanssa se "vanhempi" valkoihoinen väestö alkoi hyväksymään yhä enemmän ja enemmän niitä irlantilaisia. Tämä keskustelun kannalta ironisesti yksi suht suuri syy tuohon oli se, että Great Migrationin myötä sinne pohjoisen kaupunkeihin saapuu ryhmä, jota ne vanhat valkoiset pitivät irlantilaisiakin alempana kastina. Ja kyllä, se oli ne mustat. Jolloin irlantilaiset pomppasivat heti siinä yhteiskunnan hierarkiassa pykälää korkeammalle.
 
En sotkekaan. Sä nyt tässä yrität vääntää keskutelun historiallista faktoista jonkinlaiseksi ideologian puskemiseksi.
Koska useimmiten se on juuri sitä.
Se, että sä et kykene näkemään konkreettista hyötyä, ei ole mikään peruste sille, että tuollaisia historiallisia faktoja pitäisi jotenkin haudata. Mitä sitten, vaikka jotku oikeuttaa omia perseilyjään noilla, ei se ole mikään peruste sille, että tuollaisista faktoista ei saisi puhua avoimesti. Meidän pitää pystyä yhteiskunnassa puhua faktoista avoimesti ilman mitään tarvetta piilotella asioita, vaikka ne faktat koskevat arkojakin aiheita.
SItä sitten että se estää niiden ongelmien ratkaisua. Siinä tilanteessa kun yritetään ratkoa jotain nykypäivän polttavaa ongelmaa, niin jonkun näsäviisarin luento siitä miten ne ongelmat ovat oikeasti valkoihoisten syytä ei auta ketään millään tavalla. Jos olet kovasti eri mieltä, niin ole hyvä ja näytä toteen ne konkreettiset hyödyt ja tavat, millä käytännön ongelmia on todistettavasti ratkaistu sillä tavalla.
Tällä sun logiikalla voitaisiin perustella esim sitä, että ei pitäisi puhua julkisesti maahanmuuttajien rikostilastoista. Koska liian moni menee sitten niiden taakse oikeuttamaan omia perseilyjään niiden kanssa. Ja puhaltavat liekkiä rotukiistoihin omista ideologisista ja myös taloudellisesti itsekkäistä syistään.
No sanotaanko nyt vaikka näin, että jos jonne 17v ryöstää jonkun ja pistää paikat paskaksi niin vähäsen onttoa sitä ongelmaa on lähteä korjaamaan sillä että joku tulee selittämään miten jonnen ongelmat johtuvat kymmenien vuosien takaisesta mamujen rikostilastosta ja nyt kaikilta mamuilta pitää saada ulosmitattua jonkinlainen korvaus tai vähintään anteeksipyyntö, että "opitaan menneisyyden virheistä." Mitäs luulet, ratkeaako jonnen ongelmat sillä? :)

Idiootein tapa on puhua noille ihmisille jostain omista valinnoista, kuitenkin kun seurausten maksuun osallistuu jokanen ainakin välillisesti oli sitte valinnu mitä tahansa. Noihan ei vartavasten ole tuota polkuaan monikaan valinnut... Tää alleviivaa sitä iloista veronmaksamista. Mieluummin maksetaan iloisesti tolkuttomat määrät suoraan ilkivaltana ja välillisesti veroissa siitä että saadaan saarnata, kuin oikeesti tehtäs asioille jotain.

Ei oikeisto oikeesti vihaa veronmaksamista, kun sillä saadaan oikeutettua ton tyyppiset moraalisaarnaamiset ja kehuskelu että minäpä valitsin oikein. Jos ne vihaisi ne olisi jo tehny asialle jotain. Se on se vastine mitä verorahoille täs maassa saa ja miksi niitä maksetaan iloisesti, erityisesti niissä korkeissa tuloluokissa. Vasemmisto on sentään yrittäny jotain surkeella menestyksellä, mikä johtunee varmaan siitä että akateeminen vasemmisto on kovin erkaantunut kaikesta ns. normaalista.
Tuohon vuodatukseen ei voi sanoa oikein muuta kuin että hevonpaskaa. Suomessakin on lukuisia esimerkkejä siitä, miten vaikeista ja huonoista lähtökohdista on voitu nousta ihan ok tasolle myös sen sinun kamalan oikeistohegemoniasi aikana. Kukaan ulkopuolinen ei tule ratkaisemaan sinunkaan ongelmiasi - ulkopuoliset voivat auttaa tiettyyn rajaan asti, mutta jos et itse tee mitään asian eteen, niin kukaan muu ei pysty tuottamaan sinulle pysyvää parannusta mihinkään. Korkeita veroja perustellaan aina "hyvinvointivaltiolla" ja "tuvallisuudella", mistä kumpikin on rapautunut kun on haluttu olla niin pirun humaaneja että mieluummin kaadetaan rahaa ongelmien päälle kun vaadittaisiin keneltäkään mitään (paitsi tietysti niiltä veronmaksajilta, keneltä voi vaatia ihan mitä vain). Ja sitten ihmetellään kun ongelmat ovat ja pysyvät, innostus verojen korotukselle ole ihan hirveän iso, eikä ketään kiinnosta investoida tai nostaa muutenkaan tuottavuutta kun siitä vaivasta ei saa hyötyä.
 
Koska useimmiten se on juuri sitä.

SItä sitten että se estää niiden ongelmien ratkaisua. Siinä tilanteessa kun yritetään ratkoa jotain nykypäivän polttavaa ongelmaa, niin jonkun näsäviisarin luento siitä miten ne ongelmat ovat oikeasti valkoihoisten syytä ei auta ketään millään tavalla. Jos olet kovasti eri mieltä, niin ole hyvä ja näytä toteen ne konkreettiset hyödyt ja tavat, millä käytännön ongelmia on todistettavasti ratkaistu sillä tavalla.

No sanotaanko nyt vaikka näin, että jos jonne 17v ryöstää jonkun ja pistää paikat paskaksi niin vähäsen onttoa sitä ongelmaa on lähteä korjaamaan sillä että joku tulee selittämään miten jonnen ongelmat johtuvat kymmenien vuosien takaisesta mamujen rikostilastosta ja nyt kaikilta mamuilta pitää saada ulosmitattua jonkinlainen korvaus tai vähintään anteeksipyyntö, että "opitaan menneisyyden virheistä." Mitäs luulet, ratkeaako jonnen ongelmat sillä? :)

No tämä menee nyt jo aikalailla turhaksi väännöksi. Sä haluat haudata faktoja, koska näet ne jotenkin haitallisiksi tai epämielyttäviksi.
Mulla taaskin on ihan periaatteellinen kanta siihen, että meidän ei pidä piiloitella tai haudata faktoja, vaan niitä pitää pystyä aina käsittelemään avoimesti yhteiskunnassa. Vaikka ne olisivatkin kiusallisia. Js niitä ei käsitellä avoimesti niin niistä ei voida oppia. Eikä me voida etukäteen tietää, että mitä siitä faktojen käsittelystä opitaan, joten ainoa tapa toimia on käsitellä niitä avoimesti ja sitten nähdään, että mitä siitä saadaan.

Joten sanotaan, että agree to disagree ja jätetään keskutelu tähän.
 
Kertauksena:

Et selittänyt. Ainoastaan väitit että se olisi muka syy gangsta-kulttuurin syntyyn.
Miksi saamelaisilla ei ole syntynyt vastaavanlaista gangsta-kulttuuria? Selitykseksi ei kelpaa "no ku ne ovat ihan eri vähemmistöryhmä ku eivät ole afroamerikkalaisia tai romaneita".
Kuten monet ovat jo todenneet, yritätte vain sälyttää epäterveiden kulttuureiden syyt itse ryhmän ulkopuolelle. Jos irlantilaiset ovat joskus olleet väkivaltainen vähemmistöryhmä, kuka tai mikä heidän asiantilansa muutti? He itse.
Eli edelleen vain väität että väkivaltaisen gangstakulttuurin syntyminen ja väkivallan ja rikollisuuden ihannointi on jokin luonnollinen seuraus kaikilla köyhyydessä elävillä syrjityillä kansanosilla. Ei ole, se että köyhyys ja kurjuus voimistaa juuri tuollaisia asioita on kulttuurillista. Suomalaisilla ja intiaaneilla se vastaavasti saattoi voimistaa esim. alkoholismia.

Sä nyt vain näet sen sanan "sorto" ja sitten ohitat kaiken sen, että mitä siitä sorrosta seurasi.
"Sorto" ja köyhyys tuntuvat ruokkivan eri ihmisryhmissä erilaisia lieveilmiöitä. Afroamerikkalaisten kohdalla edes rikastuminen ei tunnu vievän pois gangsta-kulttuurin ihannointia, edelleen ollaan bling-bling-blong-blong I'll cap yo sorry azz.

Lisäksi, kun tuosta väittämästäsi sorrosta on useita useita sukupolvia aikaa, on naurettavaa edelleen perustella sillä nykyajan lieveilmiöitä joita esiintyy juuri tietyllä vähemmistöllä. Ainoa mikä edelleen voi vaikuttaa on köyhyys, ja siinäkin pitää tarkastella kuinka paljon siitä johtuu edelleen vähemmistön edustajien omista valinnoista ja kulttuurista. Varsinkin Yhdysvalloissa monet köyhät vähemmistöt ovat nousseet jonkinlaiseen vaurauteen koska heidän kulttuurinsa on tukenut tällaista itsensä kohottamista, esim. aasialaistaustaiset vähemmistöt. Vaikkapa jo ihan sillä että siellä arvostetaan ydinperheitä, ja sosiaalinen paine pikemminkin heikentää kuin vahvistaa esim. väkivaltaisia ja rikollisia lieveilmiöitä, aasialainen kasvojenmenetyskulttuuri jne.

Vastaavasti se että Suomessa romanit jättävät monesti jopa peruskoulun kesken, tuskin voit syyttää siitä sen enempää köyhyyttä (= ettei romaniperheillä ole varaa maksaa peruskoulujen lukukausimaksuja, sellaisia kun ei edes ole), tai että koulut syrjisivät romaneita pakottaen heidät jättämään koulut kesken.

Syy on kulttuurillinen, romaniyhteisö ei selvästikään kollektiivisesti arvosta koulutusta ja koulunkäyntiä, eivätkä romanivanhemmat yleisesti patista lapsiaan tekemään läksyjään ja pyrkimään koulutuksessa mahdollisimman korkealle. Poikkeuksiakin varmasti on, hyvät heille että ovat jättäneet ko. osat kulttuurista taakseen.

Oletat, että noiden kahden ryhmän pitäisi noudattaa jotain samaa reittiä vain "koska sorto", mutta todellisuudessa noiden ryhmien kohdalla se sorto ilmeni täysin erilaisilla tavoilla täysin erilaisissa olosuhteissa, joten myös ne lopputulokset olivat täysin erilaiset.
Ei, vaan "sorto" eli köyhyys aiheuttaa kyseisissä väestönryhmissä erilaisia lieveilmiöitä erilaisin määrin, luultavimmin kulttuurillisista syistä. Esim. romanien verivihakulttuuri ja että on ihan ok jättää peruskoulu kesken ei ole muiden suomalaisten tai köyhyyden suoraan aiheuttamaa, kyllä se on heidän oma kulttuurillinen valintansa johon vain romanit itse voivat suoraan vaikuttaa. Sama afroamerikkalaisten gangsta-kulttuurin ihannointi, tai ruotsalaisten maahanmuuttajien. Turha ainakaan väittää että muslimimaahanmuuttajat ovat Ruotsissa jotenkin sorrettu kansanosa joka pidetään köyhyydessä ja orjuutetaan ja ja ja.
 
Viimeksi muokattu:
No tämä menee nyt jo aikalailla turhaksi väännöksi. Sä haluat haudata faktoja, koska näet ne jotenkin haitallisiksi tai epämielyttäviksi.
En ole halunnut haudata mitään faktoja. Olen ollut eri mieltä siitä, auttaako kymmenien vuosien takaisten vääryyksien kaiveleminen ja niissä piehtaroiminen (vieläpä yleensä hyvin ideologisella painotuksella) nykyhetken konkreettisten ongelmien ratkaisussa vai ei. Etkä ole kyennyt antamaan yhden yhtäkään todistetta argumenttisi puolesta, että se auttaisi - ja sitä tunkiota on nyt kuitenkin tongittu jo kymmeniä vuosia.

Akateeminen keskustelu historian vääryyksistä kuuluu vähän eri paikkaan, ei siihen kun yritetään ratkoa nykyhetken polttavia käytännön ongelmia mitkä täysin kiistatta johtuvat myös muusta kuin kymmenien vuosien takaisesta sorrosta ja joista ovat vastuutta kiistatta myös ihan muut kuin valkoihoiset.
 
Tuohon vuodatukseen ei voi sanoa oikein muuta kuin että hevonpaskaa. Suomessakin on lukuisia esimerkkejä siitä, miten vaikeista ja huonoista lähtökohdista on voitu nousta ihan ok tasolle myös sen sinun kamalan oikeistohegemoniasi aikana. Kukaan ulkopuolinen ei tule ratkaisemaan sinunkaan ongelmiasi - ulkopuoliset voivat auttaa tiettyyn rajaan asti, mutta jos et itse tee mitään asian eteen, niin kukaan muu ei pysty tuottamaan sinulle pysyvää parannusta mihinkään. Korkeita veroja perustellaan aina "hyvinvointivaltiolla" ja "tuvallisuudella", mistä kumpikin on rapautunut kun on haluttu olla niin pirun humaaneja että mieluummin kaadetaan rahaa ongelmien päälle kun vaadittaisiin keneltäkään mitään (paitsi tietysti niiltä veronmaksajilta, keneltä voi vaatia ihan mitä vain). Ja sitten ihmetellään kun ongelmat ovat ja pysyvät, innostus verojen korotukselle ole ihan hirveän iso, eikä ketään kiinnosta investoida tai nostaa muutenkaan tuottavuutta kun siitä vaivasta ei saa hyötyä.
Osa pystyy nousemaan osa ei, ja ne jotka ei pysty nousemaan on kaikkien muiden elätettävinä. Tämähän on ihan itsestäänselvyys. Jostain syystä sullakin nyt näyttää olevan jatkuva intressi syyttää yksilöä sen sijaan, että esittäisit jotain tolkullisia malleja asian ratkaisemiseksi. Tää on sitä saman kategorian kamaa mitä jotkut ihan todellisuudesta irtaantuneet vasemmistolaiset esittää ratkaisuiksi. Samassa iloinen veronmaksaja- paatissa ootte.

nämä asiat ei ratkea sillä ,että on täysin denialistinen sen suhteen että ympäristö vaikuttaa aika paljonkin yksilöön, tai on denialistinen sen suhteen että yksilön toiminnalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Tässä on sen todellisuudestairtaantumiskolikon kaksi puolta, mitkä nykyisin tulee korostettuna esiin. Ongelmat pysyy koska niiden juurisyitä ei haluta edes tunnustaa, lähinnä moraaliposeeraaminen on tärkeää. Kuvitelmat sen yksilön oman toiminnan tai jonkun sosiaalitoimen kaikkivoipaisuudesta kannattaisi lopettaa jos tosiaan haluaa jotain muutakin tehä kuin maksaa loputtomasti niitä veroja iloisena.

Minä en ole iloinen veronmaksaja, enkä siten ymmärrä tollasta kyvyttömyyttä ollenkaan. Aika moni rinnakkaistodellisuudessa elävä ilmeisesti on. Esimerkiks on aika ääliömäinen systeemi korvata työnvälitys jollain määrällisellä työhakemusten lähettämisvelvoitteella kuvitellen että kun nyt se yksilö alkaa muka ratkomaan omia ongelmiaan sen sijaan että työvälitys ratkoisi niitä.
 
En ole halunnut haudata mitään faktoja. Olen ollut eri mieltä siitä, auttaako kymmenien vuosien takaisten vääryyksien kaiveleminen ja niissä piehtaroiminen (vieläpä yleensä hyvin ideologisella painotuksella) nykyhetken konkreettisten ongelmien ratkaisussa vai ei. Etkä ole kyennyt antamaan yhden yhtäkään todistetta argumenttisi puolesta, että se auttaisi - ja sitä tunkiota on nyt kuitenkin tongittu jo kymmeniä vuosia.

Akateeminen keskustelu historian vääryyksistä kuuluu vähän eri paikkaan, ei siihen kun yritetään ratkoa nykyhetken polttavia käytännön ongelmia mitkä täysin kiistatta johtuvat myös muusta kuin kymmenien vuosien takaisesta sorrosta ja joista ovat vastuutta kiistatta myös ihan muut kuin valkoihoiset.
Auttaako yksilön syyllistäminen vieläpä yleensä hyvin ideologisella painotuksella, nykyhetken tai minkään hetken konkreettisten ongelmien ratkaisussa? Ei taida olla koskaan auttanut mitään.

Juurisyiden ymmärtäminen auttaa, oli ne sitte jostain orjuudesta tai mistä vaan johtuvia. Tuossakaan ei auta se vasemmistolaistyyppinen kaiken laittaminen orjuuden tai ympäristötekijöiden syyksi, tai oikeistolaistyyppinen denialismi kaikkea ympäristötekijöiden vaikutusta kohtaan.
 
Auttaako yksilön syyllistäminen vieläpä yleensä hyvin ideologisella painotuksella, nykyhetken tai minkään hetken konkreettisten ongelmien ratkaisussa? Ei taida olla koskaan auttanut mitään.
No jos niitä oikeita syitä ja seurauksia ei koskaan voi sanoa ääneen sen takia että joku puupää ottaa sen syyllistävänä, niin millä ihmeellä kuvittelet että kukaan osaa silloin myöskään muuttaa mitään? Jos jossain yhteisössä ja kulttuurissa on ongelmia, niin selkeintä on että puhutaan suoraan että tämä ja tämä asia johtaa näihin ja näihin ei-toivottuihin lopputuloksiin, jos tehdään sen sijaan niin ja näin niin se on todennäköisesti parempi. Mutta jos siinä aletaan selostaa kukkahattu vinossa jotain tekoempaattista "no ne orjuuden jäljet varmasti tuntuu tosi tosi pahalta ja se on valkoihoisten syytä, että teet jotain juttuja"-hevonpaskaa, niin se ei auta ketään eikä ratkaise mitään.
nämä asiat ei ratkea sillä ,että on täysin denialistinen sen suhteen että ympäristö vaikuttaa aika paljonkin yksilöön, tai on denialistinen sen suhteen että yksilön toiminnalla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Tässä on sen todellisuudestairtaantumiskolikon kaksi puolta, mitkä nykyisin tulee korostettuna esiin. Ongelmat pysyy koska niiden juurisyitä ei haluta edes tunnustaa, lähinnä moraaliposeeraaminen on tärkeää. Kuvitelmat sen yksilön oman toiminnan tai jonkun sosiaalitoimen kaikkivoipaisuudesta kannattaisi lopettaa jos tosiaan haluaa jotain muutakin tehä kuin maksaa loputtomasti niitä veroja iloisena.
Tietääkseni en ole missään vaiheessa kiistänyt etteikö ympäristö vaikuttaisi yksilöön. Pointti on se, että siitä huolimatta että ympäristö vaikuttaa yksilöön, se yksilö ei ole pelkkä olosuhteiden vanki ja uhri, vaan aktiivinen toimija kenellä on mahdollisuus vaikuttaa omilla valinnoillaan siihen mihin suuntaan hänen elämänsä kehittyy. Joskus se herääminen siihen että suunta on huono tulee sisäsyntyisesti, joskus siihen vaaditaan jonkun muun ohjausta ja kannustusta, mutta yhtä kaikki, jos yksilö ei itse auta itseään niin kukaan muu ei pysty koskaan ratkaisemaan niitä ongelmia eikä tekemään valintoja toisen puolesta. Toki jos olet tuosta kovin paljon eri mieltä, niin näytä minulle se tapa ja esimerkit, milloin joku muu tekee ne jutut toisen puolesta siten, että siitä syntyy jotain pysyvämpää.
 
Tietääkseni en ole missään vaiheessa kiistänyt etteikö ympäristö vaikuttaisi yksilöön. Pointti on se, että siitä huolimatta että ympäristö vaikuttaa yksilöön, se yksilö ei ole pelkkä olosuhteiden vanki ja uhri, vaan aktiivinen toimija kenellä on mahdollisuus vaikuttaa omilla valinnoillaan siihen mihin suuntaan hänen elämänsä kehittyy. Joskus se herääminen siihen että suunta on huono tulee sisäsyntyisesti, joskus siihen vaaditaan jonkun muun ohjausta ja kannustusta, mutta yhtä kaikki, jos yksilö ei itse auta itseään niin kukaan muu ei pysty koskaan ratkaisemaan niitä ongelmia eikä tekemään valintoja toisen puolesta. Toki jos olet tuosta kovin paljon eri mieltä, niin näytä minulle se tapa ja esimerkit, milloin joku muu tekee ne jutut toisen puolesta siten, että siitä syntyy jotain pysyvämpää.
yksilöllä on mahdollisuus vaikuttaa omilla valinnoillaan, mutta jos yksilö valitsee väärin, sinä ja minä maksetaan. Kuten sinä ja minä maksetaan ne jotka liian kovassa ympäristön paineessa luovuttaa, kaikki ei jaksa loputtomiin yrittää uudelleen tai tarpeeksi ison pommin tullessa kohdalle nousta takaisin.

Vaikka aktiivisen työvälityksen palautus olisi yksi konkreettinen toimi millä olisi jotenkin mahdollista auttaa luovuttaneita (eli ohjata työpaikkaan ja katsoa että todella se menee sinne), samoin ihmisten ohjaaminen oikeille luukuille kuormittamasta vääriä luukkuja, työkyvyttömät ei ole työttömiä työnhakijoita. Kunta voisi tarjota jotain merkityksellistä tekemistä aika monelle, sitä työtä on ihan älyttömästi jos vähänkin kattoo ympärilleen mitä voisi tehdä. Eli tehdä niitä valintoja niiden puolesta jotka itse eivät niitä osaa tai halua tehdä. Asioita pitää tehdä ihmisten puolesta silloin kun ihmiset eivät itse niitä pysty tekemään. 90- luvun lama oli yksi iso katastrofi siitä että osa tippu kokonaan pois kaikesta, sitä samaa ei missään nimessä pitäisi päästä esimerkiksi nyt toistumaan ihan yksilöiden hyvinvoinnin ja yhteiskunnan kustannuspaineen vuoksi.

Suomessa uskotaan tuohon yksilön kaikkivoipaisuuteen ja koskemattomuuteen vielä niin vahvasti että veikkaan että tästäkin työttömyydestä jää vaan veronmaksajien elätettäväksi aika paljon porukkaa joiden odotetaan tekevän oikeita valintoja ja sitä ja tätä. Kuitenkin esim. hätäaputyöt on ollu historiassa käytetty tapa saada huonoimpien aikojen yli jotain yhteiskunnallisesti hyödyllistä tekemistä ihmisille sen vaihtoehdoksi että lähettää pari hakemusta kuukaudessa ja ottaa brenkkua kotona.
 
Viimeksi muokattu:
yksilöllä on mahdollisuus vaikuttaa omilla valinnoillaan, mutta jos yksilö valitsee väärin, sinä ja minä maksetaan. Kuten sinä ja minä maksetaan ne jotka liian kovassa ympäristön paineessa luovuttaa, kaikki ei jaksa loputtomiin yrittää uudelleen tai tarpeeksi ison pommin tullessa kohdalle nousta takaisin.
Ja kun on rakennettu systeemi, mikä yrittää pehmentää jokaisen väärän valinnan seuraukset, niin päädytään tilanteeseen missä osa jatkaa niitä huonojen valintojen tekemistä koska ei ole mitään syytä muuttaa meininkiä. Saat sitä mitä tuet.
Suomessa uskotaan tuohon yksilön kaikkivoipaisuuteen ja koskemattomuuteen vielä niin vahvasti että veikkaan että tästäkin työttömyydestä jää vaan veronmaksajien elätettäväksi aika paljon porukkaa joiden odotetaan tekevän oikeita valintoja ja sitä ja tätä. Kuitenkin esim. hätäaputyöt on ollu historiassa käytetty tapa saada huonoimpien aikojen yli jotain yhteiskunnallisesti hyödyllistä tekemistä ihmisille sen vaihtoehdoksi että lähettää pari hakemusta kuukaudessa ja ottaa brenkkua kotona.
Hätäaputöihin turvautuminen vaatisi aika vakavaa tilannetta ja tilanteessa, missä menopuoli ei ole tasapainossa edes hyvinä aikoina on vähäsen kyseenalaista pystyä rahoittamaan julkiselle puolelle jonkinlaista tilapäistyöpaikkaa kaikille keneltä on lähtenyt duuni alta.
 
Ja kun on rakennettu systeemi, mikä yrittää pehmentää jokaisen väärän valinnan seuraukset, niin päädytään tilanteeseen missä osa jatkaa niitä huonojen valintojen tekemistä koska ei ole mitään syytä muuttaa meininkiä. Saat sitä mitä tuet.
Tollasta systeemiä ei todellisuudessa ole, mikä yrittää pehmentää jokaisen väärän valinnan seuraukset. Lähinnä yksilöstä suoraan riippumattomia muutoksia yritetään pehmentää ja niitäkin aika vahvasti painottaen työhön perustuvia ansaitsevuuskriteereitä. Tämä tuo välillä aika epäreiluja tilanteita.

Mitään tukea ei tässä maassa ole vartavasten niille väärille valinnoille millä niitä pyrittäisiin saamaan lisää, esimerkiksi päihdeongelmaisena on paljon hankalempi saada mitään tukea mihinkään kuin ilman päihdeongelmaa. Ne saa sen minimin ja kaikkea muka-auttamista niiden ympärillä on, eikä niitä kovin helpolla päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka olisi missä jamassa. Samaten töiden välttelyä ei varsinaisesti tueta, se vaan tehdään mahdolliseksi noilla yksilön toimijuuteen perustuvilla velvoitteilla. Jos joku lähettelee surkeita hakemuksia niin se on olevinaan vain hänen ongelmansa, vaikka yhteiskunta maksaa. Todellisuudessa se on yhteiskunnan ongelma mihin yhteiskunnalla pitäisi olla halu puuttua.

Hätäaputöihin turvautuminen vaatisi aika vakavaa tilannetta ja tilanteessa, missä menopuoli ei ole tasapainossa edes hyvinä aikoina on vähäsen kyseenalaista pystyä rahoittamaan julkiselle puolelle jonkinlaista tilapäistyöpaikkaa kaikille keneltä on lähtenyt duuni alta.
Miten se menopuoli muka on paremmin tasapainossa jos maksetaan kotiin ja yhteiskunta saa nollan työsuoritteena kuin että maksetaan yhteiskunnalle hyödyllisestä työstä? Se menopuoli saadaan just sillä perseelleen kun osalle maksetaan kotiin saaden nollavastine ja maksetaan toiseen kertaan jollekkin firmalle että se tekee niitä asioita mitä voisi teettää hätäaputöinä. Hätäaputyöt myös estää syrjäytymistä yhteiskunnasta ja kanssaihmisistä, mikä tapahtuu aika helposti jos maksetaan vaan kotiin. Siten madalletaan (tai ei päästetä syntymään) sitäkin kynnystä työelämään paluusta.

Tilanne on ollut "aika vakava" viimiset 30 vuotta.
 
Tollasta systeemiä ei todellisuudessa ole, mikä yrittää pehmentää jokaisen väärän valinnan seuraukset. Lähinnä yksilöstä suoraan riippumattomia muutoksia yritetään pehmentää ja niitäkin aika vahvasti painottaen työhön perustuvia ansaitsevuuskriteereitä. Tämä tuo välillä aika epäreiluja tilanteita.
Ei pidä paikkaansa. Tukia pystyy nostamaan huonojen valintojen seurauksena hyvinkin helposti. Läheskään kaikki muutokset eivät ole yksilöstä riippumattomia.
Mitään tukea ei tässä maassa ole vartavasten niille väärille valinnoille millä niitä pyrittäisiin saamaan lisää, esimerkiksi päihdeongelmaisena on paljon hankalempi saada mitään tukea mihinkään kuin ilman päihdeongelmaa. Ne saa sen minimin ja kaikkea muka-auttamista niiden ympärillä on, eikä niitä kovin helpolla päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka olisi missä jamassa. Samaten töiden välttelyä ei varsinaisesti tueta, se vaan tehdään mahdolliseksi noilla yksilön toimijuuteen perustuvilla velvoitteilla. Jos joku lähettelee surkeita hakemuksia niin se on olevinaan vain hänen ongelmansa, vaikka yhteiskunta maksaa. Todellisuudessa se on yhteiskunnan ongelma mihin yhteiskunnalla pitäisi olla halu puuttua.
Ottaen huomioon miten paljon apua esim. työhakemusten kirjoittamiseen on saatavana, pidän todella epäuskottavana sitä että kaikki ovat kuin sattumalta vain olosuhteiden uhreja, joilla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa sen enempää niihin hakemuksiinsa kuin mihinkään muuhunkaan. Koska olet vain päättänyt että näin nyt vain on pakko olla ettei olla moralisteja ja syyllistetä tai jotain sen sellaista. Ja sitten viitsit motkottaa muille denialismista.
Miten se menopuoli muka on paremmin tasapainossa jos maksetaan kotiin ja yhteiskunta saa nollan työsuoritteena kuin että maksetaan yhteiskunnalle hyödyllisestä työstä? Se menopuoli saadaan just sillä perseelleen kun osalle maksetaan kotiin saaden nollavastine ja maksetaan toiseen kertaan jollekkin firmalle että se tekee niitä asioita mitä voisi teettää hätäaputöinä. Hätäaputyöt myös estää syrjäytymistä yhteiskunnasta ja kanssaihmisistä, mikä tapahtuu aika helposti jos maksetaan vaan kotiin. Siten madalletaan (tai ei päästetä syntymään) sitäkin kynnystä työelämään paluusta.

Tilanne on ollut "aika vakava" viimiset 30 vuotta.
Edelleen, idea että työllistetään kaikki julkiselle sektorille nyt ei vain toimi käytännössä. Sille ei ole maksajia. Toinen asia on se, että pitäisi myös olla jotain järkevää tekemistä, plus toki se että osaamisen ja tarpeiden pitäisi kohdata jotta siitä olisi hyötyä. Ja kun tuosta paistaa läpi vielä idea, että alkaisit teettää työttömillä puoli-ilmaiseksi töitä niin voin luvata että työmotivaatio ei ole kovin korkealla silloin ja jälki sitten sen mukaista. Minkä lisäksi sitten sotketaan markkinaa sen verran että mahdollisesti saadaan vielä lisää porukkaa kilometritehtaalle, mille pitää sitten keksiä jotain "hätäaputöitä". Ja jostain maagisesta taikaseinästä sitten vedetään rahat siihen kun maksajat vähenee koko ajan.
 
Ei pidä paikkaansa. Tukia pystyy nostamaan huonojen valintojen seurauksena hyvinkin helposti. Läheskään kaikki muutokset eivät ole yksilöstä riippumattomia.
No käytännössä ei juurikaan pysty. Jos irtisanoudut töistä saat karenssin, jos sinut irtisanotaan et saa karenssia. Sama linja jatkuu koko tukijärjestelmän läpi.

Ottaen huomioon miten paljon apua esim. työhakemusten kirjoittamiseen on saatavana, pidän todella epäuskottavana sitä että kaikki ovat kuin sattumalta vain olosuhteiden uhreja, joilla ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa sen enempää niihin hakemuksiinsa kuin mihinkään muuhunkaan. Koska olet vain päättänyt että näin nyt vain on pakko olla ettei olla moralisteja ja syyllistetä tai jotain sen sellaista. Ja sitten viitsit motkottaa muille denialismista.
Ilmeisesti nyt sitä denialismin ovea vähän saatiin auki ja enää se yksilö ei olekkaan niin kaikkivoipainen. Olisko nyt sitten loogisena jatkumona se, että sitä hakemusten lähettelyä ei voi jättää yksistään yksilön vastuulle, koska sen yksilön huonot työhakemukset on koko yhteiskunnan ongelmana koska yhteiskunta elättää sen yksilön...eli sillä työnvälityksellä voisi olla jokin rooli tässä sen sijaan että sanotaan että mee töihin.

Edelleen, idea että työllistetään kaikki julkiselle sektorille nyt ei vain toimi käytännössä. Sille ei ole maksajia. Toinen asia on se, että pitäisi myös olla jotain järkevää tekemistä, plus toki se että osaamisen ja tarpeiden pitäisi kohdata jotta siitä olisi hyötyä. Ja kun tuosta paistaa läpi vielä idea, että alkaisit teettää työttömillä puoli-ilmaiseksi töitä niin voin luvata että työmotivaatio ei ole kovin korkealla silloin ja jälki sitten sen mukaista. Minkä lisäksi sitten sotketaan markkinaa sen verran että mahdollisesti saadaan vielä lisää porukkaa kilometritehtaalle, mille pitää sitten keksiä jotain "hätäaputöitä". Ja jostain maagisesta taikaseinästä sitten vedetään rahat siihen kun maksajat vähenee koko ajan.
Tässä kappaleessa ei nyt ole päätä eikä häntää, mutta ihan ilosen veronmaksajan tekstiä.

Ihan ensiksi, miten sille ei ole maksajia missä yhteiskunta saa vastineeksi työtä maksamalleen korvaukselle, jos sille ilmeisesti on että yhteiskunta ei saa vastineeksi työtä maksamalleen korvaukselle? Miten kotiin maksaminen voi olla mitenkään kannattavampi diili yhteiskunnalle kuin ottaa vastineeksi työtä, ihan pelkästään jo suoria vaikutuksia ajatellen? No ei mitenkään. Rahan maksaminen kotiin tyhjästä on kallista ja typerää.

Toiseksi, työttömillä voi mun mielestäni teettää "puoli ilmaiseksi" (siis heidän tukiaan vastaan) yhteiskuntaa hyödyntäviä töitä, koska se vähentää mun verotaakkaa. Taas tulee esiin se, että toinen meistä on iloinen veronmaksaja, toinen ei. Sulle ei tuota ongelmaa maksaa työttömille kotiin saamatta mitään vastinetta, mulle se tuottaa.

Kolmanneksi, ne julkisen sektorin yksityisellä teettämät työt sotkee sen markkinan (ihan jo ajatellen millasia kannustimia rahankäyttöön ja laadun tarkkailuun kummallakin sektorilla on). Ei se, jos julkinen sektori ei teetä yksityisellä töitään mitä se voi tehdä itsekkin. Ei julkisen sektorin asiakkuus jollekkin yksityiselle sektorille ole mikään automaatio. Ne julkisen sektorin hommat pitää hoitaa mahdollisimman vähin kustannuksin jotta paine verojen keruuseen vähenee. Se veronmaksajille halvin malli ei todellakaan ole se, että työttömät makaa kotona ja julkinen puoli maksaa yksityiselle että tulee tekemään homman. Halvinta on minimoida ostopalvelut.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
267 056
Viestejä
4 622 815
Jäsenet
75 962
Uusin jäsen
Amoremorte1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom