- Estetty
- #351
- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 6 909
"Äänestäkää meitä, koska meillä on vagina."Onhan tuo sukupuolella äänien kalastelu hivenen noloa
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
"Äänestäkää meitä, koska meillä on vagina."Onhan tuo sukupuolella äänien kalastelu hivenen noloa
Minä taas kakat välitän ehdokkaiden ulkonäöstä, saati sukupuolesta. Ensisijaisesti valitsen puolueen jota äänestän, tietenkin, sitten valitsen mielestäni sopivimman ehdokkaan. Ulkonäöllä tai sukuelimillä ei tehdä päätöksiä.Aina ruikutetaan siitä että tyhmät äänestää niitä jotka on hyvännäköisiä mutta kyllä noi pärstät on niin kammottavia etten antaisi viimeisessä hädässäkään ääntäni kenellekään.
En usko että minullakaan olisi sen kummempia ongelmia, mutta on paljon ihmisiä jotka on eri mieltä. Tämä on tällainen tilanne jossa kuunnellaan erittäin pientä vähemmistöä (transsukupuolisia) ja sitten aiheutetaan suurempi ongelma enemmistölle. Tyypillistä nykyajan uusmarxilaista politiikkaa jossa yritetään tasapainottaa yhteyskunnan ongelmia antamalla enemmän oikeuksia vähemmistöille ja "sorretuille" ryhmille.Noista sukupuolineutraaleista vessoista sen verran, että en näe niissä tuollaisenaan mitään ongelmaa (problematiikkaa). Itse pystyn ainakin kusemaan ja paskomaan, vaikka naapurikopissa olisi kuka tahansa.
Olipahan taas päräyttävää settiä, eikä pelkästään tämän topikin tiimoilta. Kyllä Petersonilla on vain mielenkiintoisia ajatuksia. Kommentteja lukiessa tulee tunne, että tässä ollaan nyt jonkin jännän äärellä, ja sama näkyy myös Joen naamalta.Peterson oli toistamiseen vieraana JRE:ssa. Aukesi silmät taas entistä enemmän.
Ei se ole oikein fiksu lähestymistapa asioihin yleensä että pyritään keksimään ongelmia.Miksi ei pitäisi keksiä asioita joissa yhdenvertaisuutta voidaan parantaa? Ei kaikki asioista päättävät voi tietää absoluuttisesti kaikkia ongelmakohtia vaan siksi niistä keskustellaan ka "keksitään lisää".
Vai ei feministit keksi turhia tasa-arvon ongelmia. Melkoisen vitsin murjaisit. Oletko menettänyt loputkin järjenhippeesi?Ei niitä oikeasti keksitä vaan niitä tunnistetaan.
Se että se on sinusta keksimistä kertoo vain ja ainoastaan sinusta.
Joku vaan joskus keksi naisten äänioikeudenkin.
Kyllä niitä voidaan tunnistaa jos jotain aitoja ongelmia on havaittavissa. "Keksiminen" viittaa uuden luontiin ja juuri siinä feministit ovat kunnostautuneet että niitä ongelmia keksitään ja luodaan tyhjästä.Tai sinä lukutaitosi. Otin kantaa vain ja ainoastaan möläytykseesi siitä, että tasa-arvo-ongelmia ei tarvitse enää "keksiä" koska syyt.
Mutta kun tämä ei pidä paikkaansa ja feministit nimenomaan keksivät ja luovat niitä tyhjästä.No juurihan minä sanoinkin että ei niitä keksitä vaan tunnistetaan. Sitä tuossa sitaatissa varmaan tarkoitettiin.
Maailmassa on sukupuolten (ja muuhunkin) tasa-arvoon liittyviä ongelmia vielä valtavasti. Suorastaan loputtomasti. Länsimaissa toki aika paljon vähemmän, sikäli kun tasa-arvo määritellään perinteiseen tapaan mahdollisuuksien, ei lopputuloksen mukaan. Kaikkia syrjiviä rakenteita ei vielä ihan oikeasti olla lopullisesti murrettu meidänkään yhteiskunnassa, mutta ne ovat vahvasti murenemassa ja ännännen aallon feministien esittämät ongelmat ovat kyllä hyvinkin usein "ongelmia".Ylipäätään kyseenalaistaisin sen että miksi se oletus paistaa tuostakin että niitä ongelmia on olemassa vielä valtavasti?
Jotain esimerkkejä olisi hyvä antaa jos väittää että niitä ongelmia on valtavasti tai loputtomasti.Maailmassa on sukupuolten (ja muuhunkin) tasa-arvoon liittyviä ongelmia vielä valtavasti. Suorastaan loputtomasti. Länsimaissa toki aika paljon vähemmän, sikäli kun tasa-arvo määritellään perinteiseen tapaan mahdollisuuksien, ei lopputuloksen mukaan. Kaikkia syrjiviä rakenteita ei vielä ihan oikeasti olla lopullisesti murrettu meidänkään yhteiskunnassa, mutta ne ovat vahvasti murenemassa ja ännännen aallon feministien esittämät ongelmat ovat kyllä hyvinkin usein "ongelmia".
Sinun oikeutesi puhua objektiivisuudesta valitettavasti meni jo kun puolustit verisesti feministejä kuinka naiset ihan varmana kokevat paljon syrjintää työ-elämässä vaikka löin tilastoja nenän eteen että näin ei ole.Oletko koskaan miettinyt että ehkä kaikki ei ole sjw-runkkaavia telaketjufeministejä jos sanovat olevansa avoimia keksimään ratkaisuja tasa-arvo-ongelmiin? Ai niin mutkun ei niitä enää oo! Hyvin meni taas pointti perille.
Se oletus paistaa sulle läpi koska sulla on sopivat lasit omassa päässäsi. Kaikki on sulle sitä sjw-pelleilyä vaikka sanamuodot tai tarkoitus olisi ihan muuta.
Et vaan kykene objektiivisuuteen tuon asian kanssa.
Ei vain ollut mikään olkiukko kun puolustelet ja yrität jatkuvasti selittää feministien käytöstä parhain päin ja lisäksi hyökkäät feminismiä kritisoivia kohtaan. Jos et pidä minua objektiivisena niin hieno homma sinulle. Tunne on molemminpuolinen.Hieno olkiukko. Vahvistaa vaan aikaisemman viestini paikkansapitävyyden.
sitähän tehdään joMinusta ongelmat alkavat vasta sitten, kun aletaan polkea yhden ryhmän oikeuksia "tasa-arvon" nimissä.
Joo ainakin välillä yritetään. Korjaa toki jos olen väärässä, mutta en ainakaan heti keksinyt erimerkkiä täällä Suomessa. Sukupuolikiintiöitä on aina välillä ehdoteltu, mutta sille ei ole ainakaan vielä saanut enemmistön tukea.sitähän tehdään jo
Ei feministeissä ole juuri muuta kuin sitä pohjasakkaa. Muu osa loistaa poissaolollaan. Kukaan yhtään viisaampi ei käytä termiä itsestään vaan puhuu mieluummin tasa-arvon ajamisesta.Tuohon ei tähtää kukaan paitsi se pohjasakka feministeistä josta minäkään en pidä.
Oletko ihan oikeasti keskustellut feministien kanssa? Sieltä löytyy kyllä se telaketju-jaos ja sitten ihan fiksuakin porukkaa. Tällä hetkellä tuo äänekkäin porukka on kyllä valitettavasti juuri tuota äärilaitaa.Ei feministeissä ole juuri muuta kuin sitä pohjasakkaa. Muu osa loistaa poissaolollaan. Kukaan yhtään viisaampi ei käytä termiä itsestään vaan puhuu mieluummin tasa-arvon ajamisesta.
Lähes kaikille yhteistä tuntuu kuitenkin olevan maailmankuva että naiset olisivat sorrettuja ja pääasiallinen kärsijä tasa-arvon suhteen nyky-yhteiskunnassa länsimaissa mikä ei vastaa todellisuutta. Sen takia koko termikin on olemassa alunperin ja siksi osa ei suostu hylkäämään termiä koska se maailmankuva on vääristynyt. Siksi toiseksi feministien tasa-arvopolitiikka unohtaa termin mukaisesti kaikessa lähes täysin ne valkoihoiset lihaa syövät miehet jne. Jos nyt ollaan rehellisiä niin kaikesta tasa-arvopolitiikasta 95-99 % on sitä feminististä tasa-arvopolitiikkaa joka unohtaa miehet. Sen takia itse olen lähtökohtaisen negatiivinen vaikka nyt tuota Turun yliopiston kirjoitusta kohtaan. Feminismi termin hylkäämiseen on useita syitä jotka viisaat henkilöt tiedostaa ja ovat termin hylänneetkin.Oletko ihan oikeasti keskustellut feministien kanssa? Sieltä löytyy kyllä se telaketju-jaos ja sitten ihan fiksuakin porukkaa. Tällä hetkellä tuo äänekkäin porukka on kyllä valitettavasti juuri tuota äärilaitaa.
Varsinkin internetissä väitteleminen pruukaa (sori en just keksi tälle porilaiselle ilmaisulle kunnollista suomennusta ) aina menemään siihen että toinen puoli on perseestä ja toisin päin. Sitten kun vaikka feministin kanssa istuu kahville, niin sitä huomaa että aika harva niistä uskoo mihinkään mystiseen patriarkaattiin.
Tuota toimenpidepakettia kohtaan varmaan vihreistä se parikymmentä muuta pakettia joissa miehistä ei juuri välitetä. Ellei sitten kyse ole homoista tai somali tai irakilaismiehistä. Hyvä homma kuitenkin silti että edes jotain löytyy.
Vaikka en tuon videon kanssa ole varsinaisesti eri mieltä, niin pakko sanoa että aikamoista syöpää tuo kanavakin. Itse pidän ihan yhtä paljon välimatkaa tuohon porukkaan kuin telaketjufeministeihinkin.Mitäpä tuohon lisäämään:
Melkosta syöpää tuo kulttuurimarxismi.
Eiköhän sinne muutama cuck ole paikalle raahattu, näön vuoksi yleisössä taputtamaan feminazismin ylistyslaulua.Eilen järjestettiin tuon 100 tasa-arvotekoa seminaari.
..
Tuleekohan oikeasti kenellekkään järjestäjälle edes mieleen ajatus että ehkä tasa-arvon rakentamisessa tarvittaisiin myös miehiä?
Koska tasa-arvotyö, josta nyt puhutaan, ei liity tasa-arvoon.Miksihän miehiä ei muutamaa hassua ajattelijaa ja yhtä puoluetta lukuunottamatta oikein tunnu tasa-arvotyö kiinnostavan?
Kiinnostaa kyllä, mutta jos menet puhumaan ääneen valkoisen heteromiehen oikeuksista niin olet sovinisti-rasisti-riistäjä-sortaja-ja muuten vaan huono ihminen. Moni varsinkaan julkisuudessa elävä ei taida jaksaa tuota leimaa ottaa kannettavakseen, kun sitä huudetaan sitten naamapunaisena maailmanloppuun saakka.Miksihän miehiä ei muutamaa hassua ajattelijaa ja yhtä puoluetta lukuunottamatta oikein tunnu tasa-arvotyö kiinnostavan?
riippuu mitä tasa-arvoa tarkoitat ... jos oikeaa niin suht iso osa ei pane vastaan mutta jos puhut feminazi "tasa-asvosta" aka naisten sovinimistä niin ainoastaan telaketju sotanorsut ja tossun alla olevat cukkelit haluaa sitäMiksihän miehiä ei muutamaa hassua ajattelijaa ja yhtä puoluetta lukuunottamatta oikein tunnu tasa-arvotyö kiinnostavan?
Tällä hetkellä tärkeää tasa-arvotyötä on nykyisten feministien ajatusten vastustaminen niin käytännön kuin teoriankin tasolla. Useammasta puolueesta löytyy tätä työtä tekeviä.Miksihän miehiä ei muutamaa hassua ajattelijaa ja yhtä puoluetta lukuunottamatta oikein tunnu tasa-arvotyö kiinnostavan?
Et ole sitten kovin paljon asiaa seurannut. Nimenomaan tuollaisen leiman Laasanen ainakin on saanut.En ole kuullut Henry Laasasen, Arno Kotron tai Vihreän miesliikkeen vastaanottaneen tällaista kritiikkiä.
Ei minusta. Enemmän kuulostaa tasa-arvolta.Onko kulttuurimarksismia vaatia, että sodan syttyessä muutkin kansalaiset, kuin vain ne joilla on penis, menisivät metsään uhraamaan henkeään yhteisen itsenäisyyden puolesta? Onko tällaisen vaateen esittäjä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi tai cuck?
Onko kulttuurimarksismia vaatia selvitettävän, millä keinoin jonkun ihmisryhmän terveyttä, hyvinvointia, työllisyyttä, jne. voitaisiin julkisen vallan toimin kohentaa, jos tiedetään tämän ryhmän suoriutuvan erittäin huonosti? Onko näistä keinoista puhuva sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi tai cuck?
Kyllä on jos siellä takana on kultuurimarxilainen ajattelu että sukupuolet tulee hävittää. Kivasti yrität rinnastaa miesten ja naisten vessat johonkin rotuerotteluun.Kuinka julkisiin uudisrakennuksiin tulevat tilat, esim. wc:t ja pukuhuoneet, vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen yhteiskunnassa, jos niitä on/ei ole osoitettu vain tietylle ihonvärille/sukupuolelle? Oliko kulttuurimarksismia ja ihan cuckia vaatia, ettei neekereitä enää eroteltaisi omiin vaunuihin junassa? Onko kulttuurimarksismia vaatia homekoulun korvaavaan uuteen rakennukseen ainoastaan unisex-vessoja?
Miesten ja naisten fyysiset sekä psyykkiset ominaisuudet ovat niin erilaisia, että käytännössä naiset soveltuvat sotatilassa toimisto- ja tukitehtäviin. Asevelvollisuuden ajaminen tai kannattaminenkaan naisille on siis turhaa, haihattelua sekä koomista. Mutta kuitenkin yhteneväistä vihervasemmiston muun puuhastelun kanssa.Onko kulttuurimarksismia vaatia, että sodan syttyessä muutkin kansalaiset, kuin vain ne joilla on penis, menisivät metsään uhraamaan henkeään yhteisen itsenäisyyden puolesta? Onko tällaisen vaateen esittäjä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturi tai cuck?
Epäkäytännöllistä ja ongelmia aiheuttavaa puuhastelua oman uskonnollisideologisen puuhastelun pauloissa.Kuinka julkisiin uudisrakennuksiin tulevat tilat, esim. wc:t ja pukuhuoneet, vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen yhteiskunnassa, jos niitä on/ei ole osoitettu vain tietylle ihonvärille/sukupuolelle?
Neekerikysymyksestä suorempi puhe soveltuu nykyisissä olosuhteissa paremmin räbän puolelle. Mutta lopultakin ongelma on itse aiheutettu - ainakin Suomessa - ja siten myös itse ratkaistavissa - mikäli vain poliittista tahtoa ja rohkeutta löytyisi.Oliko kulttuurimarksismia ja ihan cuckia vaatia, ettei neekereitä enää eroteltaisi omiin vaunuihin junassa?
No sitähän se juuri on, vihervasemmistolaisten uskonnonharjoittamista.Onko kulttuurimarksismia vaatia homekoulun korvaavaan uuteen rakennukseen ainoastaan unisex-vessoja?
Miten tuo liittyy feminismiin? Aniharva feministi esittää naisille asevelvollisuutta. Palkka-armeijaa toki sukupuoleen katsomatta esittää monikin, koska se ei vaatisi itseltä uhrauksia, joten helppohan sitä on vaatia. Mutta jos heillä on vaihtoehtona naisillekin pakollinen varusmiespalvelus, eli siis tasa-arvo nykyisessä tilanteessa, niin he kiertävät koko kysymyksen luultavammin tuon palkka-armeijakortin tai vaikka pasifismin kautta.Onko kulttuurimarksismia vaatia, että sodan syttyessä muutkin kansalaiset, kuin vain ne joilla on penis, menisivät metsään uhraamaan henkeään yhteisen itsenäisyyden puolesta?
Miten tuo liittyy feminismiin? Miehet voivat naisia huonommin. Toki nykyaikaiset feministithän kiistävät koko jaon, että mikä ihmeen mies ja nainen, että miksei vaikka yksisarvisseksuaali. Kunnes heti seuraavassa virkkeessä vaativat naisille lisää liksaa, edustuspaikkoja vaikka missä jne. kiroten patriarkaalista yhteiskuntaa ja "toksista maskuliinisuutta". Mutta miehet kuolevat nuorempina, ajautuvat useammin itsemurhiin, häviävät huoltajuuskiistat lähes säännönmukaisesti, kouluttautuvat vähemmän, tekevät vaarallisimmat työt ja saavat jopa vähemmän palkkaa tehdyt työtunnit kaikkinensa huomioituna (naisen euro on 102 senttiä työtunnit ylitöineen laskettuna).Onko kulttuurimarksismia vaatia selvitettävän, millä keinoin jonkun ihmisryhmän terveyttä, hyvinvointia, työllisyyttä, jne. voitaisiin julkisen vallan toimin kohentaa, jos tiedetään tämän ryhmän suoriutuvan erittäin huonosti?
Onko Suomessa tai laajemmin maailmalla ja erityisesti läntisessä maailmassa, eli feministien vaikutuspiirissä, useinkin ihonvärin mukaan jaoteltuja vessoja? Onko kyseessä yleinenkin ongelma? Ja mitä sukupuoleen tulee, niin joko unisex-vessat maksavat huomattavasti enemmän (tarvitaan erillisiä koppeja enemmän) tai ne huonontavat paljon enemmän useimpien yksilöiden wc-kokemusta, koska sukupuolensa kanssa sinuja ujoja ihmisiä on paljon enemmän kuin ihmisiä, joiden takia tuota markkinoidaan. USA:ssahan feministit tällä hetkellä vaativat vessatasa-arvoa, joka heidän mielestään mitataan vessajonojen pituudella, eikä wc-tilojen yhtenevällä koolla. Eli vaikka miten meikkaisi ja juoruaisi vessassa, niin sitä ei lasketa, vaan jonojen pituus.Kuinka julkisiin uudisrakennuksiin tulevat tilat, esim. wc:t ja pukuhuoneet, vaikuttavat tasa-arvon toteutumiseen yhteiskunnassa, jos niitä on/ei ole osoitettu vain tietylle ihonvärille/sukupuolelle?
Kulttuurimarksismi menee käsikädessä nykyfeminismin kanssa. Voi jopa sanoa, että tämä hulluin uusimman aallon feminismi on marksismin uusi tuleminen.Itse kiinnostaa vähän että onko marx3000 nimimerkki aivan ehta marxilainen kun avattarinakin Karl Marx?
En tunne yhtäkään feministiä, jonka mielestä asevelvollisuus ei ole ongelma tasa-arvon kannalta. Sen sijaan tunnen kyllä useamman miehen ja ei-feministi-naisen, jotka eivät näe nykytilanteessa mitään ongelmaa. Noin logiikan puolesta naisille asevelvollisuuden vaatiminen tasa-arvon nimissä on vähän sama kuin vaatisi, että tasa-arvon nimissä miehiä pitäisi raiskata yhtä paljon kuin naisia. (En siis nyt ota kantaa siihen, miten meidän asevelvollisuus tulisi järjestää.)Miten tuo liittyy feminismiin? Aniharva feministi esittää naisille asevelvollisuutta. Palkka-armeijaa toki sukupuoleen katsomatta esittää monikin, koska se ei vaatisi itseltä uhrauksia, joten helppohan sitä on vaatia. Mutta jos heillä on vaihtoehtona naisillekin pakollinen varusmiespalvelus, eli siis tasa-arvo nykyisessä tilanteessa, niin he kiertävät koko kysymyksen luultavammin tuon palkka-armeijakortin tai vaikka pasifismin kautta.
Intersektionaalisen feminismin suurimpia oivalluksia onkin, että miehet voivat olla sorron kohteena siinä missä naisetkin. Sama henkilö (mies tai nainen, musta tai valkoinen) voi olla sortaja jossain kontekstissa ja sorrettu jossain toisessa yhteydessä. Se, kuka tai mikä ryhmä kokonaisuudessaan kärsii eniten, on monella tapaa tärkeä kysymys, mutta toisaalta monia näitä asioita on aika vaikea laskea yhteen ja katsoa viivan alle. Oleellista on puuttua kaikkiin yksittäisiin epätasa-arvon muotoihin mitään niistä vähättelemättä.Miten tuo liittyy feminismiin? Miehet voivat naisia huonommin. -- Mutta miehet kuolevat nuorempina, ajautuvat useammin itsemurhiin, häviävät huoltajuuskiistat lähes säännönmukaisesti, kouluttautuvat vähemmän, tekevät vaarallisimmat työt ja saavat jopa vähemmän palkkaa tehdyt työtunnit kaikkinensa huomioituna (naisen euro on 102 senttiä työtunnit ylitöineen laskettuna).
Onhan noita netti pullollaan.Itse kiinnostaa vähän että onko marx3000 nimimerkki aivan ehta marxilainen kun avattarinakin Karl Marx? Vai onko tuo joku läppä? Aika jännä nähdä että joku ihan oikeassa elämässä suoraan tunnustaa kys. aatetta.
Rusinat pullasta. Ei velvollisuuksia, vaan oikeuksia, mutta kuka ne oikeudet sitten tarjoaa, jos kellään ei ole velvollisuuksia? Älä viitsi. Jos ja kun tilanne on tämä, että asevelvollisuusarmeija on Suomen selvä myös demokraattinen valinta, jolla on kansan enemmistön tuki, niin silloin ei ole mitään tasa-arvon ajamista olla vaatimatta, että sama velvollisuus koskee myös naisia. Se on etuoikeuksien säilyttämisen vaatimista juuri sillä mainitsemallani kysymyksen ja käytännön tilanteen kiertämisellä.Noin logiikan puolesta naisille asevelvollisuuden vaatiminen tasa-arvon nimissä on vähän sama kuin vaatisi, että tasa-arvon nimissä miehiä pitäisi raiskata yhtä paljon kuin naisia.
Tarkoituskenani ei siis ollut ottaa kantaa siihen, miten meidän asevelvollisuus tulisi järjestää. Pointtini oli virheellinen väitteesi siitä, että "aniharva feministi" esittää naisille asevelvollisuutta.Rusinat pullasta. Ei velvollisuuksia, vaan oikeuksia, mutta kuka ne oikeudet sitten tarjoaa, jos kellään ei ole velvollisuuksia? Älä viitsi. Jos ja kun tilanne on tämä, että asevelvollisuusarmeija on Suomen selvä myös demokraattinen valinta, jolla on kansan enemmistön tuki, niin silloin ei ole mitään tasa-arvon ajamista olla vaatimatta, että sama velvollisuus koskee myös naisia. Se on etuoikeuksien säilyttämisen vaatimista juuri sillä mainitsemallani kysymyksen ja käytännön tilanteen kiertämisellä.
Ei-formaalin sektorin työtä on vaikea määritellä täsmällisesti, mutta vapaa-aikaa se ei ole. Suuri osa harmaasta taloudesta ainakin kuuluu siihen. Palkattomat ylityöt lienee rajatapaus: toisaalta kyseessä on pimeää työtä joka jää tilastoimatta, toisaalta palkaton ylityö kuitenkin konkreettisesti tapahtuu formaalilla sektorilla (siis jollain työpaikalla joka pääsääntöisesti maksaa palkkaa ja verot).Mitä on ei-formaalinen työ? Onko raskausaika työtä? Kotityöt sitä varmasti on ja lastenhoito myös. Onko myös lemmikkien hoitaminen työtä? Entä puutarhanhoito? Autonlaittaminen? Vapaaehtoistyö seurakunnassa? Vai onko "työ" ja sen seuraaminen kokonaan omantunnon asia? Ennen näitä oli tapana kutsua vapaa-ajaksi. Nyt niistäkin on tehty yhteiskunnallinen ongelma. Missä tapahtuu rajanveto, vai tuleeko raja vastaan kun ei enää ole yksityisasioita?
Lasten tekeminen (ja näin ollen niiden hoitamiseen sitoutuminen) on vapaaehtoista ja se maksaa rahaa. Valtio ja kunnat kompensoivat tätä hieman taloudellisesti.Jonkun mielestä tietysti lastenhoito ja palkattomat ylityötkin ovat vapaa-aikaa.