Sorge ylipitkästä viestistä ja ajatuksenvirrasta
Meni jo, mutta nostan tuon huulitäyte-ulkonäkö-asian. Te puhutte pusuhuulista ja duckfaceista, koska se on se teidän mielikuvanne. Useimmilla teistä ei ole mitään tietoa niistä kaikista huomaamattomasta toimenpiteistä, jotka yleistyvät hurjaa vauhtia. Usein kyse on molempisuuntaisen symmetrisyyden korjaamisesta, mitä huuliin tulee, tai Botox-kierre voi lähteä kireiden purentalihasten hoidosta. Tällaiset näyttävät luonnollisilta, ettekä tiedä hoitoja tehdyn.
Sama pätee moneenkin hoitoon/lisukkeeseen/korjaukseen/kirurgiaan: vain ääripäät ja isot muutokset näkyvät. Valtaosa näyttää luonnolliselta. Itsekin puhun karvamadoista niitä tiettyjä ripsiä tarkoittaen, mutta niitä on oikeasti aika harvassa kaikista tehdyistä ripsienpidennyksistä.
Ja meikki nyt ylipäätään on sellaista, että miehet eivät tiedä eroa. Btw, ei tarvi valita isosta joukosta kuin randomilla yksi instagram-meikkaaja (tekee tutoriaaleja, meikkitestauksia tai ihan vain sisältöä uskomattomilla maskeeraustaidoillaan), niin jokaikisen videon kommenteissa on satavarmasti miehiä huutamassa, miten ruma nainen on ilman meikkiä. Ja kuinka on kamalaa, että naiset huijaavat.
Mun kaverille tuli anemia, ja (vuosia odotetun) diagnoosin ja hoidon jälkeen huulissa ei vieläkään ole väriä. Hän ei juuri koskaan käyttänyt aiemmin meikkiä, nyt joutui opettelemaan ihonpeittämisen, koska sinivihreät suonet kuulsivat ohuen ihon läpi ja huulet olivat täysin värittömät. Hän sai kommentteja tutuilta ja tuntemattomilta, joista jälkimmäisessä hän koki enemmistön olevan miehiä. Nyt meikit naamassa hän kokee tulevansa kohdelluksi ihan normaalisti. Sanoi nyt ymmärtävänsä esim. iho-ongelmista ja yleensäkin kauneusihanteesta poikkeavien tarpeen meikata, vaikka aiemmin puhui ylimielisesti.
Itse ymmärrän tarpeen noihin meikin yli meneviin toimenpiteisiin, mutta toivoisin kyllä, ettei niitä tehtäisi ilman selkeää korjaustarvetta tai että ne eivät olisi suosittuja. Hommahan on nyt edennyt siihen pisteeseen, että parikymppiset tai allekin haikailevat botoxin perään ikääntymisen merkkejä ehkäisemään. Yhä nuoremmat ovat somen vaikutuksesta ihonhoitokoukussa, Ruotsissa kiellettiin anti age -tuotteiden myynti alle 15-vuotiaille, Suomessa penättiin huoltajien vastuuta.
Itse meikkaan, mutta se ei ole välttämättömyys. Valitsen sen silloon, kun muutoinkin viitsin katsoa, mitä laitan päälleni. Tulee mukavampi, ryhdikkäämpi ja sosiaalisempi olo. Arkimeikkiäni ei juurikaan huomaa, olen testannut. Mieheni saattaa sanoa, että ripsissä on jotain, vaikka kyseessä olisi monta tuotetta ympäri silmän. En meikkaa miellyttääkseni miehiä enkä kilpaillakseni naisten kanssa, teen sitä itseni ja muiden takia sillä tavalla, että en halua kuulla jatkuvia kysymyksiä siitä, olenko väsynyt tai kipeä, tai miesten huuteluita siitä, että olen ruma - vaikka ei meikki sitä ole estänytkään.
Tavallaan pelottaa, että olen viiskymppisenä ainoa nainen, joka näyttää viiskymppiseltä, koska kaikki muut hoitavat kalliilla aineilla ihoaan ja piikittävät ja kiristelevät. Somesta tämä tulee. Vaikka todellisuudessa yksikään ikäisistäni kavereista ei ole tehnyt mitään, ja uskoisin hyvin harvan tekevän - toki merkkejäkään ei vielä oikein ole.
Ihan kiva, että miehet penäävät luonnollisuutta, mutta muuttaa se some heidänkin ymmärrystään asiasta, koska se on jo nyt aivan pielessä.
En usko, että luonnollisuus peittoaisi ikinä tätä nuoruuden ihannoinnin trendiä, koska kaikki syyt. Mutta onhan se pelottavaa, että ala-asteikäiset pelkäävät hysteerisesti ryppyjä ja aurinkoa, ja saavat ihotulehduksen liian voimakkaista aineista. Toisaalta, jos länsimainen väestö alkaa painottua vanhempaan väkeen, niin onko se sitten trendi. Ei kai pieni osa nuoria voi dissata niin suurta enemmistöä.